Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: takalaiton on 24.04.2016, 12:46:49

Title: Vaalien manipulaatio hakukonetuloksilla
Post by: takalaiton on 24.04.2016, 12:46:49
Quote
The search engine manipulation effect (SEME) and its possible impact on the outcomes of elections
[...]
We present evidence from five experiments in two countries suggesting the power and robustness of the search engine manipulation effect (SEME). Specifically, we show that (i) biased search rankings can shift the voting preferences of undecided voters by 20% or more, (ii) the shift can be much higher in some demographic groups, and (iii) such rankings can be masked so that people show no awareness of the manipulation.
[...]
Indeed, if one had access to detailed online profiles of millions of individuals, which search engine companies do (76–78), one would presumably be able to identify those voters who appeared to be undecided and impressionable and focus one's efforts on those individuals only ... With search engine companies becoming increasingly adept at sending users customized search rankings (76–78, 86–88), it seems likely that only customized rankings would be used to influence elections, thus making it difficult or impossible for regulators to detect a manipulation. Rankings that appear to be unbiased on the regulators' screens might be highly biased on the screens of select individuals.
[...]
Conclusions

Given that search engine companies are currently unregulated, our results could be viewed as a cause for concern, suggesting that such companies could affect—and perhaps are already affecting—the outcomes of close elections worldwide. Restricting search ranking manipulations to voters who have been identified as undecided while also donating money to favored candidates would be an especially subtle, effective, and efficient way of wielding influence.
[...]
http://www.pnas.org/content/112/33/E4512.full.pdf?with-ds=yes

Tutkimuksessa koehenkilöt hakivat vaalien ehdokkaista tietoa tutkimusta varten toteutetulla hakukoneella, joka näytti haun tulokset eri järjestyksessä eri verrokkiryhmille. Tulokset osoittavat, että hakutulosten järjestyksellä voi vaikuttaa tehokkaasti epävarmoihin äänestäjiin ja siten vaalien tuloksiin. Toiminta ei todennäköisesti ole edes laitonta.

Vaalimainontaa ja poliittista mielipidevaikuttamista on tietysti ollut aina. Lehtimainos tai selkeästi puolueellinen tv-ohjelma on kuitenkin sillä tavalla eri asia, että puolueellisuus on täysin avoimesti kaikkien nähtävillä. Hakukone voi periaatteessa kohdistaa hakutulokset yksilötasolle ja eri ihmiset saavat aivan erilaiset tulokset; viranomaisten ja muiden valvojien on käytännössä hyvin hankala osoittaa tai todistaa mitään. Manipulaation kohde ei tutkimuksessa useimmiten huomannut mitään. Hakukoneyhtiö voi aina vedota personointiin - erilaiset hakutulokset johtuvat erilaisesta hakuhistoriasta yms.

Eniten hyötyä tästä olisi kaikissa tiukoissa äänestyksissä, joissa on paljon epävarmoja äänestäjiä. Vaikkapa nyt USA:n presidentinvaalit tai Iso-Britannian ero EU:sta. Maailmasta varmasti löytyy tahoja, jotka haluaisivat mielellään itse päättää ko. vaalien lopputuloksen. Näyttöä vaalien manipulaatiosta tällä tavalla ei ole, enkä usko Googlen toimivan näin. Periaatteessa se on tietysti mahdollista. Entäpä vaikka Venäjän suosituin hakukone, Yandex?