Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: nollatoleranssi on 21.04.2016, 23:48:33

Title: Ovatko brändityöryhmät ja ajatuspajat ajanhaaskausta?
Post by: nollatoleranssi on 21.04.2016, 23:48:33
Quote from: Roope on 21.04.2016, 12:28:23
QuoteHämmentävää mutta totta – keskustasta kuoriutui urbanisti

On perin harvinaista, että suurissa kaupungeissa taputetaan keskustaministerin ehdotukselle

TIENKÄYTTÖ maksulliseksi, taksikilpailu vapaammaksi ja liikenteeseen uusia palvelupaketteja. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) maanantaina paljastamat suunnitelmat Suomen liikenteen mullistamiseksi ovat hätkähdyttävimpiä vuosikymmeniin.

Ehkä kaikkein yllättävintä on kuitenkin se, että yksityisautoilijoita piiskaavat ja kaupungistumiskehitystä tukevat suunnitelmat esittelee keskustalainen ministeri.

[...]

Olipa Bernerin esityksestä mitä mieltä tahansa, yksi asia on varmaa: siinä vaiheessa kun Suomen Keskusta alkaa kuulostaa ajatuspaja Demos Helsingiltä, suurissa kaupungeissa taputetaan käsiä.
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/kaupunki/a1461030281025) 19.4.2016

Viittaus ajatuspaja Demos Helsinkiin oli toimittaja Lari Malmbergilta erinomainen oivallus.

Ministeri Berner on toistanut näkemissäni haastatteluissa loisteliasta visiotaan samoin ulkoa opetelluin lausein "liikennekaarta" hokien ja sivuuttanut toimittajien kysymykset konkreettisista vaikutuksista ja toteutuksesta. Toimittajat eivät ole millään onnistuneet nykimään Berneriä visioistaan maanpinnalle. Mutta suurissa kaupungeissa tällaisesta siis tykätään, eli markkinointi on onnistunut.

Demos Helsinki on tuttu juuri suurista suunnitelmistaan, joissa ei useinkaan ole oikein muuta sisältöä kuin visio.
Demosin mukaan istumme vuonna 2030 joka tapauksessa samoilla lauteilla virolaisen diplomi-insinöörin ja somalialaisperheen kanssa (http://hommaforum.org/index.php/topic,74404.msg1101471.html#msg1101471), joten maahanmuuttoa ei voi rajoittaa, eikä maahanmuuttopolitiikasta pidä kiukutella (http://yle.fi/uutiset/kannattaako_maahanmuuttoa_vastaan_kiukutella/1138212). Vuonna 2010 Demos Helsinki myi meille Jorma Ollilan johtaman maabrändityöryhmän kautta (http://hommaforum.org/index.php/topic,37781.msg515509.html#msg515509) muun muassa visionsa särkipullista gourmet-ruokana (http://hommaforum.org/index.php/topic,37781.msg515680.html#msg515680). Suurisuuntaisesta maabrändihankkeesta ei ole jäljelle enää edes nettisivuja (http://www.maabrandi.fi).

Demos Helsinki ei kerro miten visio toteutetaan tai miksi se toteutuisi, vaan rahastaa ja poistuu. Ritva Viljasen Helsingin kaupungin nuorisotoimenjohtajaksi nostama Tommi Laitio (http://hommaforum.org/index.php/topic,16958.msg240014.html#msg240014) on entinen Demos Helsingin tutkija ja toteuttaa nyt monikulttuurisia laudevisioitaan (http://hommaforum.org/index.php/topic,102756.msg1951299.html#msg1951299) muun muassa positiivisen syrjinnän keinoin. Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen taputtaa käsiään, me muut maksamme. Epäilemättä sama kuvio Bernerillä ja hänen taustajoukoillaan.

Suomeen perustettiin aikoinaan suuren profiilin maabrändiryhmä, jonka täytyi määrittää Suomen tulevaisuuden visio. Rahaa toimintaan paloi ja tulokset lanseerattiin koko valtion voimin. Raportti oli luettavissa nettisivuilta, joita ei ole enää olemassa.

QuoteMarraskuussa 2010 valtuuskunta luovutti raporttinsa Stubbille. Sen ohessa julkistettiin visio vuodelle 2030.[3]

Raportin ilmestyttyä Helsingin Sanomien arviossa kuvailtiin brändiryhmän luomaa Suomi-kuvaa perinteiseksi. Tärkeitä teemoja olivat opettaminen, arkiluovuus, luonto ja vesiosaaminen. [4]

Heinäkuussa 2014 maabrändin verkkosivut ja sosiaalisen median tunnukset poistettiin käytöstä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_br%C3%A4ndi

Nykyiset ajatuspajat toimivat paljolti samoilla periaatteilla eli ne ovat tiettyjen puolueiden erityissuojeluksessa. Yleensä ehdotuksina on älyvapaita ideoita, joita ei kukaan muista seuraavana päivänä. Toiminta koostuu entisistä poliitikoista ja poliittista puolueista, josta rahoitustakin tulee. Ajatuspajojen idea onkin toimia yleensä erilaisina lobbaustoimijoina hankkeille. Parhaimmillaan voidaan tietysti luoda jotakin uutta tietoa, mutta yhä useammin niiden merkitys näyttäytyy julkisuudessa pelkkinä rahamenoerinä.
Title: Vs: Ovatko brändityöryhmät ja ajatuspajat ajanhaaskausta?
Post by: Lalli IsoTalo on 22.04.2016, 00:09:02
"Ovatko ... ajatuspajat ajanhaaskausta?"

Yritin kerran ostaa Demos Helsingiltä yhtä palikkaa yhteen tilaisuuteen, asiakkaan toivomuksesta, mutta ei siitä sitten tullut kerrassaan yhtään mitään. Syitä en voi kertoa.

Suomen Perustalla ia Liberalla on mielenkiintoisia tilaisuuksia ia iulkaisuia. Tilaisuudet ovat mielenkiintoisia siksi, että läsnä on vastakkaisten leirien parhaimmistoa.