http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/854377/Romanikielen+oppimistulokset+heikkoja+Suomessa
"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"
Kyllä kyllä, eli kieli jota opettajat ja oppilaat eivät osaa, mutta pitää kuitenkin opettaa...
1-8 vuoden opiskelun jälkeen:
"Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta."
:roll:
Pitäisikö iskeä kuvioihin lisää resursseja?
Entäs romanien oppimistulokset noin ylipäätään ?
Saattaa olla ettei tuon kielen oppimistuloksissa ole mitään poikkeavaa.
Quote from: P on 16.03.2016, 13:35:20
"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"
Odotellaan rauhassa, toiset viisisataa vuotta vielä, kyllä ne siitä kotoutuu.
Kun vaan jaksetaan ymmärtää ja halia tarpeeksi.
Njooh. Romanikielestä on yhtä paljon hyötyä maailmalla kuin pakkoruotsista. Eli ei yhtään. Motivaatiota on siis saman verran.
Täysin linjassa tuon turhakesakin piirissä. Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.
Mitä ihmeen hyötyä tai ideaa on tuollaiseen ainekseen upottaa latiakaan, takaisinmaksua ei tule ikinä.
Quote from: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.
Eikö se ollut jo silloin Ruotsi, kun tyhjensi laskiämpärinsä itään n. v. 1500 jotain?
Miten yläasteella äidinkielenään jotain kieltä opiskelevät eivät pärjää edes kyseisen kielen puhetehtävissä?
Olen ymmärtänyt että äidinkieli on se mikä on lapsena ensimmäisenä opittu eikä sitä nyt hevillä unohda, eikä äidinkieltä voi oikeastaan enää myöhemmin vaihtaa alkamalla opiskella jotain muuta äidinkielekseen. Vai voiko? Päätän että äidinkielini onkin urdu. Vaadin opetusta!
QuoteArviointiin osallistui 12 oppilasta seitsemästä koulusta eli kaikki 7.–9. vuosiluokan oppilaat, jotka opiskelevat romanikieltä äidinkielenään.
= Romanien itsensäkin mielestä tämä on marginaalista ajanvietettä. (Jos romaneja on ~10 000, niin yhden vuosiluokan koon pitäisi olla noin 100, kolmen luokan noin 300.)
QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi
eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?
QuotePositiivisena seikkana arvioinnissa tuli ilmi, että kaikki oppilaat pitivät romanikielen opiskelusta ja olivat sitä mieltä, että romanikielen osaaminen on tärkeää, projektipäällikkö Mari Huhtanen kertoo.
"kaikki" = se pari prosenttia romani-ikäluokasta, joka on noilla tunneilla.
QuotePuhumisen tehtävät suoritti alle puolet oppilaista. Arvioinnista kävi ilmi, että romanikielen oppitunneilla parikeskusteluja käytiin vain harvoin tai ei koskaan ja suullisia esityksiä pidettiin harvoin.
Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta. Myös opettajat arvioivat kirjoittamisen oppilaiden heikoimmaksi osa-alueeksi.
Ei osata puhua, eikä kirjoittaa. Totta, tuota voi kutsua "heikoksi" tulokseksi.
Quote from: Uuno Nuivanen on 16.03.2016, 14:12:34
Quote from: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.
Eikö se ollut jo silloin Ruotsi, kun tyhjensi laskiämpärinsä itään n. v. 1500 jotain?
Muistui karpot mieleen kun ruotsin romaneista puhe.
https://www.youtube.com/watch?v=K_s4g_zeoVs
Quote from: P on 16.03.2016, 13:35:20
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/854377/Romanikielen+oppimistulokset+heikkoja+Suomessa
"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"
Miksi tätä edes pitäisi opettaa? Onko näytetty jossain, että tällaisen opettamisesta seuraisi hyötyjä, eikä haittoja, kuten menetetty aika jonka olisi voinut käyttää hyödyllisempien asioiden opettamiseen?
Quote from: RP on 16.03.2016, 14:13:50
QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?
Tästä tapauksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.
Quote from: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.
Perustele.
Quote from: Titus on 16.03.2016, 13:50:49
1-8 vuoden opiskelun jälkeen:
"Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta."
Ja kyseessä oli kaiken lisäksi oppilaat, jotka opiskelivat kieltä
äidinkielenään.
Romanikielen sanasto on varmaan samalla alkeellisella tasolla mitä suomen kieli oli Agricolan aikaan. Kaikki moderni ja tekninen lainasanasto puuttuu. Käsi, veitsi, hevonen, hame, koukku, yms. löytyy työkalutermistöstä.
Quote from: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
Tästä tapauksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.
Valtion kansalaisilla olisi hyvä olla jonkinlainen yhteinen identieetti. Romani-identiteetti Suomessa ei tunnu erityisemmin hyödylliseltä. Tataari/suomentataari-identiteetti ei tunnu pahemmin haittaneen muita tämän maan jakavia, joten pitäköön sen minun puolestani (sen erityinen ylläpitö ei nähdäkseni kuulu valtion ydintehtäviin). Dwight Eisenhowerille ja USA:lle ei ilmeisesti ollut haittaa siitä, että saksalainen (tai amerikansaksalainen) identiteetti oli päässyt suvussa rapistumaan.
QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Myös oman kielen osaamattomuus on tärkeää, jottei kulttuurinen identiteetti mene rikki. Ei osaa, ei jaksa, ei halua, ei viitti. Siinähän se kulttuurinen identiteetti tiivistettynä.
Eihän tuota väestöryhmää olekaan vasta kotoutettu kuin noin 500 vuotta.
QuoteKansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi perusopetuksen romanikielen oppimistuloksia keväällä 2015. Arviointiin osallistui 12 oppilasta seitsemästä koulusta eli kaikki 7.–9. vuosiluokan oppilaat, jotka opiskelevat romanikieltä äidinkielenään.
Suomen romanikieli on uhanalaisessa asemassa, ja kouluopetuksella on keskeinen asema romanikielen elvyttämisessä. Oma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Mitenkäs se erään mepin sitaatti meni? Jos kulttuuri ei sitä kestä niin sitten ei kestä?
Täyttä pahkasikaa. Romanikulttuurille on muka tärkeää, jos tusinan verran opiskelee sitä äidinkielenään ja sekin opiskelu menee päin persettä. Kulmahousu ja hehtaarihamekulttuuri elää ja voi hyvin (valitettavasti) ihan ilman kieltäkin. Eihän heitä sitäpaitsi ymmärtäisi kukaan Kelassa eikä raviradalla, jos puhuisivat romanikieltä. Joten taputapu vaan, kanttilahkeet voittavat integroitumisessa somalit, joten ehkä vuonna 2490 somalitkin puhuu jo hyvin suomea.
Jutun opetusmenetelmien kohdalla sai nauraa, kun omalla äidinkielellään ei tunneilla käydä kuulemma parikeskusteluita. Varsinainen kliimaksi oli tämä:
QuoteParhaita tuloksia saivat ne oppilaat, joilla oli käytössään oma romanikielen oppikirja.
Kuuntelin radiosta Kultakuume-lähetyksen, joka käsitteli asiaa.
Isovanhemat vielä puhuvat, vanhemmat ei enää, joten ei lapsetkaan sitä opi.
Lopussa kysyttiin, kenen vastuulla romanikielen säilyminen on, ja yllättävän rehellinen vastaus kuului: romanien itsensä.
IF romani* THEN heikko.
Quote from: Hän on 16.03.2016, 16:05:44
IF romani* THEN heikko.
foreach $matu (matus %HASH) {
2. delete $HASH{$};
3. }
4.
5. foreach $application (0 .. $#ASYLUM) {
6. delete $ASYLUM[$index];
7. }
Quote from: RP on 16.03.2016, 14:13:50
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?
Voi valmistua romanikielen opettajaksi... Koska kukaan ei osaa puhua kieltä kunnolla
voi itse määritellä milloin osaa riittävästi, että on pätevä opettaja.
Ikäänkuin eräissä uskonnoissa, että kun uskoo riittävästi, on pätevä opettamaan muille samaa uskoa...
:o
Quote from: Eisernes Kreuz on 16.03.2016, 15:21:34
Eihän tuota väestöryhmää olekaan vasta kotoutettu kuin noin 500 vuotta.
Olemme aivan läpimurron partaalla, nyt enää tarvitaan lujasti lisäresursseja ja ennenkaikkea rahallista suoraa tukea, etteivät vain lähde naapurimaahan nostamaan sen talouden rakettimaiseen nousuun.
Olipa kerran kylä, jossa kaikki elättivät itsensä myymällä käytettyjä autoja sekä hevosia toisilleen...
Ja kyllähän tämä vielä pahemmaksi päästetään, kun annetaan arabian sekä somalian kielille virallinen asema. Sittenpä jokaisessa virastossa on velvollisuus antaa palvelua asiakkaan äidinkielellä. Mutta ei hätää, juuri näitä moniosaajia on tarjolla tuhansittain. Enää pitää vaan heidät opettaa lukemaan ja kirjoittamaan.
Tästä uutisesta voinee päätellä, että romanikielen opetus on täysin keinotekoista ja naurettavaa pelleilyä, kun sitä "äidinkielenään" pitävät oppilaat eivät näytä kieltä hanskaavan. Kustannus ei ehkä ole suuren suuri näillä oppilasmäärillä, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta. Tässä olisi valtiolle oivallinen säästökohde oikeasti hyödyllisten asioiden sijaan.
QuoteParhaita tuloksia saivat ne oppilaat, joilla oli käytössään oma romanikielen oppikirja.
No shit, Sherlock. :facepalm:
Missä romanikielen oppimistulokset ovat hyvä? Kannattaisiko ottaa mallia sieltä?
Quote from: Malla on 16.03.2016, 17:21:06
Missä romanikielen oppimistulokset ovat hyvä? Kannattaisiko ottaa mallia sieltä?
Juu, tässä lista maista, missä romanikielen oppiminen ja somalien kotoutuminen ovat onnistuneet:
.
On siis löytynyt vielä ruotsiakin naurettavampi kieli- ja identiteettipoliittinen projekti?