Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: P on 16.03.2016, 13:35:20

Title: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: P on 16.03.2016, 13:35:20
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/854377/Romanikielen+oppimistulokset+heikkoja+Suomessa

"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Titus on 16.03.2016, 13:50:49

Kyllä kyllä, eli kieli jota opettajat ja oppilaat eivät osaa, mutta pitää kuitenkin opettaa...

1-8 vuoden opiskelun jälkeen:
"Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta."

:roll:
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Siili on 16.03.2016, 13:58:41
Pitäisikö iskeä kuvioihin lisää resursseja?
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: ämpee on 16.03.2016, 14:01:41
Entäs romanien oppimistulokset noin ylipäätään ?
Saattaa olla ettei tuon kielen oppimistuloksissa ole mitään poikkeavaa.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: ISO on 16.03.2016, 14:04:25
Quote from: P on 16.03.2016, 13:35:20
"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"

Odotellaan rauhassa, toiset viisisataa vuotta vielä, kyllä ne siitä kotoutuu.

Kun vaan jaksetaan ymmärtää ja halia tarpeeksi.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Tabula Rasa on 16.03.2016, 14:08:21
Njooh. Romanikielestä on yhtä paljon hyötyä maailmalla kuin pakkoruotsista. Eli ei yhtään. Motivaatiota on siis saman verran.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Täysin linjassa tuon turhakesakin piirissä. Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.
Mitä ihmeen hyötyä tai ideaa on tuollaiseen ainekseen upottaa latiakaan, takaisinmaksua ei tule ikinä.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Uuno Nuivanen on 16.03.2016, 14:12:34
Quote from: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.

Eikö se ollut jo silloin Ruotsi, kun tyhjensi laskiämpärinsä itään n. v. 1500 jotain?
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Tapza on 16.03.2016, 14:13:10
Miten yläasteella äidinkielenään jotain kieltä opiskelevät eivät pärjää edes kyseisen kielen puhetehtävissä?

Olen ymmärtänyt että äidinkieli on se mikä on lapsena ensimmäisenä opittu eikä sitä nyt hevillä unohda, eikä äidinkieltä voi oikeastaan enää myöhemmin vaihtaa alkamalla opiskella jotain muuta äidinkielekseen. Vai voiko? Päätän että äidinkielini onkin urdu. Vaadin opetusta!
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: RP on 16.03.2016, 14:13:50
QuoteArviointiin osallistui 12 oppilasta seitsemästä koulusta eli kaikki 7.–9. vuosiluokan oppilaat, jotka opiskelevat romanikieltä äidinkielenään.

= Romanien itsensäkin mielestä tämä on marginaalista ajanvietettä. (Jos romaneja on  ~10 000, niin yhden vuosiluokan koon pitäisi olla noin 100, kolmen luokan noin 300.)

QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?


QuotePositiivisena seikkana arvioinnissa tuli ilmi, että kaikki oppilaat pitivät romanikielen opiskelusta ja olivat sitä mieltä, että romanikielen osaaminen on tärkeää, projektipäällikkö Mari Huhtanen kertoo.

"kaikki" =  se pari prosenttia romani-ikäluokasta, joka on noilla tunneilla.

QuotePuhumisen tehtävät suoritti alle puolet oppilaista. Arvioinnista kävi ilmi, että romanikielen oppitunneilla parikeskusteluja käytiin vain harvoin tai ei koskaan ja suullisia esityksiä pidettiin harvoin.

Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta. Myös opettajat arvioivat kirjoittamisen oppilaiden heikoimmaksi osa-alueeksi.

Ei osata puhua, eikä kirjoittaa. Totta, tuota voi kutsua "heikoksi" tulokseksi.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Tabula Rasa on 16.03.2016, 14:17:42
Quote from: Uuno Nuivanen on 16.03.2016, 14:12:34
Quote from: Linkster on 16.03.2016, 14:09:17
Originaali Suomen rosvolössi, josta en tunne kuin (todeksi osoittautuneita) vitsejä.

Eikö se ollut jo silloin Ruotsi, kun tyhjensi laskiämpärinsä itään n. v. 1500 jotain?

Muistui karpot mieleen kun ruotsin romaneista puhe.

https://www.youtube.com/watch?v=K_s4g_zeoVs
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Skeptikko on 16.03.2016, 14:17:49
Quote from: P on 16.03.2016, 13:35:20
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/854377/Romanikielen+oppimistulokset+heikkoja+Suomessa

"Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa"

Miksi tätä edes pitäisi opettaa? Onko näytetty jossain, että tällaisen opettamisesta seuraisi hyötyjä, eikä haittoja, kuten menetetty aika jonka olisi voinut käyttää hyödyllisempien asioiden opettamiseen?
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
Quote from: RP on 16.03.2016, 14:13:50
QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?

Tästä tapauksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Tapza on 16.03.2016, 14:20:20
Quote from: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.

Perustele.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Skeptikko on 16.03.2016, 14:20:35
Quote from: Titus on 16.03.2016, 13:50:49
1-8 vuoden opiskelun jälkeen:
"Kirjoitustehtävässä oppilaat osasivat vain pari sanaa, joten tämä osa-alue jätettiin pois kokeen tarkastelusta."

Ja kyseessä oli kaiken lisäksi oppilaat, jotka opiskelivat kieltä äidinkielenään.

Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Spesialisti on 16.03.2016, 14:26:36
Romanikielen sanasto on varmaan samalla alkeellisella tasolla mitä suomen kieli oli Agricolan aikaan. Kaikki moderni ja tekninen lainasanasto puuttuu.  Käsi, veitsi, hevonen, hame, koukku, yms. löytyy työkalutermistöstä. 
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: RP on 16.03.2016, 14:29:44
Quote from: Pöllämystynyt on 16.03.2016, 14:18:05
Tästä tapauksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen etnisen identiteetin vahvistaminen on etu itsessään.

Valtion kansalaisilla olisi hyvä olla jonkinlainen yhteinen identieetti. Romani-identiteetti Suomessa ei tunnu erityisemmin hyödylliseltä. Tataari/suomentataari-identiteetti ei tunnu pahemmin haittaneen muita tämän maan jakavia, joten pitäköön sen minun puolestani (sen erityinen ylläpitö ei nähdäkseni kuulu valtion ydintehtäviin). Dwight Eisenhowerille ja USA:lle ei ilmeisesti ollut haittaa siitä, että saksalainen (tai amerikansaksalainen) identiteetti oli päässyt suvussa rapistumaan.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: pulikka on 16.03.2016, 14:38:57
QuoteOma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.

Myös oman kielen osaamattomuus on tärkeää, jottei kulttuurinen identiteetti mene rikki. Ei osaa, ei jaksa, ei halua, ei viitti. Siinähän se kulttuurinen identiteetti tiivistettynä.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Eisernes Kreuz on 16.03.2016, 15:21:34
Eihän tuota väestöryhmää olekaan vasta kotoutettu kuin noin 500 vuotta.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: internetsi on 16.03.2016, 15:43:19
QuoteKansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi perusopetuksen romanikielen oppimistuloksia keväällä 2015. Arviointiin osallistui 12 oppilasta seitsemästä koulusta eli kaikki 7.–9. vuosiluokan oppilaat, jotka opiskelevat romanikieltä äidinkielenään.

Suomen romanikieli on uhanalaisessa asemassa, ja kouluopetuksella on keskeinen asema romanikielen elvyttämisessä. Oma kieli on tärkeä kulttuurillisen identiteetin säilymiselle.
Mitenkäs se erään mepin sitaatti meni? Jos kulttuuri ei sitä kestä niin sitten ei kestä?

Täyttä pahkasikaa. Romanikulttuurille on muka tärkeää, jos tusinan verran opiskelee sitä äidinkielenään ja sekin opiskelu menee päin persettä. Kulmahousu ja hehtaarihamekulttuuri elää ja voi hyvin (valitettavasti) ihan ilman kieltäkin. Eihän heitä sitäpaitsi ymmärtäisi kukaan Kelassa eikä raviradalla, jos puhuisivat romanikieltä. Joten taputapu vaan, kanttilahkeet voittavat integroitumisessa somalit, joten ehkä vuonna 2490 somalitkin puhuu jo hyvin suomea.

Jutun opetusmenetelmien kohdalla sai nauraa, kun omalla äidinkielellään ei tunneilla käydä kuulemma parikeskusteluita. Varsinainen kliimaksi oli tämä:
QuoteParhaita tuloksia saivat ne oppilaat, joilla oli käytössään oma romanikielen oppikirja.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Fincum on 16.03.2016, 15:59:04
Kuuntelin radiosta Kultakuume-lähetyksen, joka käsitteli asiaa.
Isovanhemat vielä puhuvat, vanhemmat ei enää, joten ei lapsetkaan sitä opi.
Lopussa kysyttiin, kenen vastuulla romanikielen säilyminen on, ja yllättävän rehellinen vastaus kuului: romanien itsensä.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Chew Bacca on 16.03.2016, 16:05:44
IF romani* THEN heikko.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Gunnar Hymén on 16.03.2016, 16:14:50
Quote from: Hän on 16.03.2016, 16:05:44
IF romani* THEN heikko.

foreach $matu (matus %HASH) {
2.        delete $HASH{$};
3.    }
4.
5.    foreach $application (0 .. $#ASYLUM) {
6.        delete $ASYLUM[$index];
7.    }
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Titus on 16.03.2016, 16:22:56
Quote from: RP on 16.03.2016, 14:13:50

Oliko myös joku syy, miksi kielen osaaminen olisi eduksi (romanille itselleen tai valtaväestölle)?


Voi valmistua romanikielen opettajaksi... Koska kukaan ei osaa puhua kieltä kunnolla
voi itse määritellä milloin osaa riittävästi, että on pätevä opettaja.

Ikäänkuin eräissä uskonnoissa, että kun uskoo riittävästi, on pätevä opettamaan muille samaa uskoa...

  :o
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Niobium on 16.03.2016, 16:45:56
Quote from: Eisernes Kreuz on 16.03.2016, 15:21:34
Eihän tuota väestöryhmää olekaan vasta kotoutettu kuin noin 500 vuotta.

Olemme aivan läpimurron partaalla, nyt enää tarvitaan lujasti lisäresursseja ja ennenkaikkea rahallista suoraa tukea, etteivät vain lähde naapurimaahan nostamaan sen talouden rakettimaiseen nousuun.

Olipa kerran kylä, jossa kaikki elättivät itsensä myymällä käytettyjä autoja sekä hevosia toisilleen...

Ja kyllähän tämä vielä pahemmaksi päästetään, kun annetaan arabian sekä somalian kielille virallinen asema. Sittenpä jokaisessa virastossa on velvollisuus antaa palvelua asiakkaan äidinkielellä. Mutta ei hätää, juuri näitä moniosaajia on tarjolla tuhansittain. Enää pitää vaan heidät opettaa lukemaan ja kirjoittamaan.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Alaric on 16.03.2016, 16:52:23
Tästä uutisesta voinee päätellä, että romanikielen opetus on täysin keinotekoista ja naurettavaa pelleilyä, kun sitä "äidinkielenään" pitävät oppilaat eivät näytä kieltä hanskaavan. Kustannus ei ehkä ole suuren suuri näillä oppilasmäärillä, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta. Tässä olisi valtiolle oivallinen säästökohde oikeasti hyödyllisten asioiden sijaan.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Eisernes Kreuz on 16.03.2016, 16:54:09
 
QuoteParhaita tuloksia saivat ne oppilaat, joilla oli käytössään oma romanikielen oppikirja.

No shit, Sherlock.  :facepalm:
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Malla on 16.03.2016, 17:21:06
Missä romanikielen oppimistulokset ovat hyvä? Kannattaisiko ottaa mallia sieltä?
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: internetsi on 16.03.2016, 18:04:31
Quote from: Malla on 16.03.2016, 17:21:06
Missä romanikielen oppimistulokset ovat hyvä? Kannattaisiko ottaa mallia sieltä?
Juu, tässä lista maista, missä romanikielen oppiminen ja somalien kotoutuminen ovat onnistuneet:



































.
Title: Vs: 2016-03-16 TS:Romanikielen oppimistulokset heikkoja Suomessa
Post by: Outo olio on 16.03.2016, 18:35:26
On siis löytynyt vielä ruotsiakin naurettavampi kieli- ja identiteettipoliittinen projekti?