QuoteRajoja vaaditaan kiinni Minna Canthin nimissä - mitä kirjailija itse sanoisi asiasta?
Rajat kiinni -ryhmä on tiedottanut järjestävänsä mielenilmauksen Helsingin Narinkkatorilla lauantaina 30. tammikuuta. Ryhmä kertoo järjestävänsä tapahtuman "Minna Canthin unelman eli naisrauhan puolesta".
Rajat kiinni -ryhmä kertoo Facebook-sivullaan osoittavansa mieltään massamaahanmuuton seurauksia vastaan. "Naisten ja tyttöjen turvallisuus on vakavasti heikentynyt viime kesästä asti jatkuneen kontrolloimattoman maahanmuuton seurauksena", ryhmän sivuilla kirjoitetaan.
Liikkeen perustajiin kuuluva Susanna Kaukinen kertoi Ylen Aamu-tv:ssä aiemmin tällä viikolla puolustavansa katupartiotoimintaa.
- Katupartiot suojelevat jotain korvaamatonta suomalaiselle naiselle. Minna Canthin unelma oli, että naiset voivat kulkea yksin rauhassa, Kaukinen sanoi.
Minna Canth -tutkija Minna Maijala on huolissaan siitä, että suomalaiskirjailija on verukkeena Rajat kiinni -ryhmän toiminnalle. Mitä Minna Canth sanoisi katupartioinnista, jos hän eläisi?
- Jos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.
Maijala on tietokirjailija ja kirjallisuushistorioitsija sekä Suomen tunnetuin Minna Canth -tutkija. Hän on muun muassa kirjoittanut Canthin elämäkerran. Tutkijan mukaan olisi ollut epätodennäköistä, että Canth olisi aikanaan liittynyt Rajat kiinni -ryhmään.
- Eipä siihen aikaan ollut tätä kansainvaellustakaan, mutta meitä tässä nyt kiinnosti tämä Minnan huolenpito tästä naisrauhasta, Rajat kiinni -ryhmän aktiivi Pekka Kemppainen toteaa.
Rajat kiinni -ryhmä aikoo järjestää mielenilmauksia Helsingin lisäksi myös ainakin Keuruulla, Kokkolassa ja Seinäjoella.
"Miehelle annettiin enemmän vapauksia kuin naiselle"
Minna Canth oli rohkea naisasianainen, jonka ennakkoluulottoman työn kunniaksi vietetään 19. maaliskuuta tasa-arvon päivää. Canthin mielestä naisen vapautumisen pahin este oli että naista estettiin kehittymästä arvostelukykyiseksi yksilöksi, jolla olisi ollut vapaat mahdollisuudet toteuttaa yhteiskunnassa omia vahvuuksiaan.
- Naisen paikka nähtiin olevan kotona. Julkinen tila, siis kodin ulkopuolinen tila, rajattiin kuuluvaksi miehelle. Konkreettisimmillaan tämä tarkoitti sitä, että 1800-luvun lopulla jokainen nainen, joka liikkui yksin ulkona etenkään hämärällä, asettui alttiiksi julkeille ehdotuksille ja väkivallan uhalle.
Canthin elinaikana, eli 1800-luvulla, naiset eivät saaneet kulkea ilman saattajaa.
- Tämä johtui kaksinaismoralismista, miehelle annettiin enemmän vapauksia kuin naiselle. Jos nainen rikkoi näitä sääntöjä ja liikkui ulkona sopimattomaan aikaan, ei ollut ajan käsityksen mukaan miehen vika, jos hän "vietteli" naisen, Maijala kertoo.
[---]
Etelä-Suomen Sanomat (http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2016/01/29/rajoja-vaaditaan-kiinni-minna-canthin-nimissa---mita-kirjailija-itse-sanoisi-asiasta)
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 29.01.2016, 16:03:08
QuoteRajoja vaaditaan kiinni Minna Canthin nimissä - mitä kirjailija itse sanoisi asiasta?
- Naisen paikka nähtiin olevan kotona. Julkinen tila, siis kodin ulkopuolinen tila, rajattiin kuuluvaksi miehelle. Konkreettisimmillaan tämä tarkoitti sitä, että 1800-luvun lopulla jokainen nainen, joka liikkui yksin ulkona etenkään hämärällä, asettui alttiiksi julkeille ehdotuksille ja väkivallan uhalle.
Canthin elinaikana, eli 1800-luvulla, naiset eivät saaneet kulkea ilman saattajaa.
- Tämä johtui kaksinaismoralismista, miehelle annettiin enemmän vapauksia kuin naiselle. Jos nainen rikkoi näitä sääntöjä ja liikkui ulkona sopimattomaan aikaan, ei ollut ajan käsityksen mukaan miehen vika, jos hän "vietteli" naisen, Maijala kertoo.
[---]
Etelä-Suomen Sanomat (http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2016/01/29/rajoja-vaaditaan-kiinni-minna-canthin-nimissa---mita-kirjailija-itse-sanoisi-asiasta)
Tutkija ei näe tässä yhtäläisyyksiä muslimikulttuurin kanssa? Miksi kaikki pitää aina ymmärtää tahallaan väärin? Katupartiot ovat seurasta siitä, että naisrauha on menetetty erityisesti turvapaikanhakijoiden toimesta. Ongelma on se, että alaikäisiä tyttöjä ja naisia raiskataan, eikä se, että joku haluaa estää niitä rikoksia tapahtumasta. Pitäisikö 14-v tytön sanoa hyökkääjille, että hänellä on anteeks vaan oikeus kulkea ilman saattajaa ja olla tulematta raiskatuksi? No eipä tarvitse sitten kantaa pippurisuihketta mukana tai kilistellä avaimia.
Mitä sieniä nämä raiskauskulttuurin puolustajat oikein vetävät? Mitä helvettiä tässä maassa oikein tapahtuu?
Nämä tällaiset "mitä joku historiallinen henkilö sanoisi" -jutut ovat yleensä aikamoista höttöä. Onneksi tällä kertaa ei ihan suoraan laitettu sanoja suuhun.
Quote- Jos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.
Tätä naistenvartiointikulttuuria vyöryy jatkuvasti rajojemme yli valloittamaan elintilaa maailman tasa-arvoisimpiin kuuluvasta maasta. Veikkaan, että Minna olisi todellakin helvetin pettynyt, kun näkisi, että hänen nykyajan aatesiskonsa puolustelevat raivokkaasti naisten alistamista monikulttuurin vuoksi.
Minna ajattelisi näistä Honkasaloista ja Abu-Hannoista että saatanan tunarit.
Pari viikkoa sitten Sibelius kertoi mielipiteensä rasismista, nyt Minna Canth.
Ensi viikolla Wäinämöinen panee partansa pärisemään mokutuksen puolesta? :facepalm:
Ja suvakit, joiden mielestä mitään suomalaisuutta ei ole olemassakaan, vielä syyttävät Elias Lönnrotia tekaistusta tarinoista!
Äijä kävi sentään kentällä, mutta mokuttajat tietävät kaiken tarvitsematta koskaan poistua apurahakammiostaan.
Stand up komiikka on so last season verrattuna siantuntijoiden arkustapuhumisshow'uihin!
Mitä Minna Canth tekisi? Entä Väinö Linna? Kaikkihan tietävät, mitä Väinämöinen tekisi...
Tämä psykologisen manipuloinnin lista kannattaisi kunkin lukea wikipediasta.
Tämä sopii hyvin tähän tilanteeseen. Ei ole paikalla Minna Canth eikä Susanna Kaukinen, mutta hyvin tiedetään mitä he ajattelisivat... :facepalm:
QuoteVastapuolen kuvitteellinen näkökanta -taktiikassa manipuloija kumoaa vastapuolen näkökannan kuvitteellisena tai vääristelee sitä. – Menetelmä on erittäin tehokas silloin, kun kyseinen henkilö ei itse ole paikalla. Manipuloijan toimenpiteeseen on vastattava välittömästi ja tehtävä estettävä oman ajatuksen vääristely.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologinen_manipulointi
"Suomalainen nainen ei ole mikään halpa nakki, joka antaa raiskata itsensä", sanoo mokuttajanainen. Mitä Minna Canth tähän sanoisi?
Entä mitä Minna Canth sanoisi erillisistä uintivuoroista?
Myös Minna Canthin mielipide seksuaalirikollisille langetettuista tuomioista olisi mielenkiintoista tietää.
Joo, läpäläpä ja pölöpölö. Tutkija varmaan hyvin ylpeä itsestään. Tutkija, joka ei selvästikään ole tajunnut tutkimustensa kohteesta hölkäsen pöläystä.
Sitäpaitsi minulle on aivan sama, mitä mieltä Minna Canth olisi ollut, sillä en punnitse mielipiteitä kenenkään kuuluisuuden tai tunnettavuuden perusteella, ainoastaan sen perusteella kuinka painavia heidän argumenttinsa ovat kyseisessä kontekstissa.
Tuo Canth -tutkija tekee muuten niin perustavanlaatuisen virheen, että kyseenalaistan hänen tutkijanpätevyytensä. Hän ei tee eroa sen perusteella että jotkut haluavat partioida suojellakseen naisten vapautta liikkua, eivät rajoittaakseen näiden vapautta.
Eräissä toisissa kulttuureissa sen sijaan...ja niistä Minna Canthilla - jos eläisi - olisi varmaan paljonkin sanottavaa.
Mitä Minna Canth sanoisi 1800-lukulaisen kulttuurin tuomisesta maahamme?
Quote from: Micke90 on 29.01.2016, 17:13:39
Mitä Minna Canth sanoisi 1800-lukulaisen kulttuurin tuomisesta maahamme?
"Johan mä tän huushollin kerran siivosin!"
Etelä-Suomen Sanomat oli ennen konservatiivinen lehti, melko tasokaskin. Nykyisin se on muuttunut täysin kommunistiseksi roskaksi.
Kirjailija Minna Canth ja jääkiekkoilija Teemu Selänne olisivat todennäköisesti samoilla linjoilla. Minna olisi katsonut Teemun jäähyväismatsin, jos netti olisi ollut käytettävissä. Teemu puolestaan olisi lukenut Minnan "Työmiehen vaimo"-teoksen mikäli se olisi ollut Anaheimin kirjastossa.
Muistaako enää kukaan että aikoinaan rajoja puolustettiin ja niitä varjellessa kuoltiin.
Jos taannoin olisi rajat avattu tiä vaikka oltaisiin osa äiti venäjää ja buukattaisiin
matuja ruotsiin.
Quote from: Micke90 on 29.01.2016, 17:13:39
Mitä Minna Canth sanoisi 1800-lukulaisen kulttuurin tuomisesta maahamme?
En lähtisi vertaamaan 1800-luvun eurooppalaista kulttuuria kehitysmaalaisten barbariaan. 1800-luvulla vallinnut kulttuurimme lienee olleen useimmilla mittareilla nykyaikaista sivistyneempi.
Mitä Simo Häyhä sanoisi matutulvasta, ministeri Stubb ?
- Tein väärin, tapoin viattomia ihmisiä. Neuvostoliittolaiset halusivat tuoda meille suvaitsevaisuutta ja rikkautta. Häpeän ja palan helvetissä, haluaisin että suomalaiset avaisivat rajansa, lompakkonsa ja haaransa, auttaakseen näitä suurimmassa hädässä olevia. Sitä on se todellinen Suomalainen sisu!
Jotkut julkkisnaisetkin ovat avautuneet siitä, että "eivät enää uskalla kävellä yöllä". Mutta väitän, että sellaisetkin jotka eivät ole kertoneet aiheesta mitään kommenttia, niin ovat alkaneet tarkkailla paremmin kulkureittejään ja kävelyaikojaan.
Mitä sanoisi Antti Rokka, ministeri Sipilä
Kun hyö tullop tuon näreen kohal heill tulooki noutaja..
Menkää sinne kannaksel mis muin raskaana oleva muija leikkajaa ruista
Siell on kyll tillaa ja ajakaa muija mäell nii mahutte paremmi.
Voisiko kalliisti aburahoitettu Canth-tutkija kertoa, mitä sanoisi majuri Vadenblick joukkoraiskaajien maahantuonnista?
"Mitä se-ja-se sanoisi?" Minna Canth eli vähän toisenlaisessa maailmassa ja kokonaan toisella aikakaudella kuin mitä me nyt.
Tällaiset jutut ovat siksi järjestään aivan turhia. Jokainen ihminen on oman aikansa lapsi. Eikä minusta ole edes kovin reilua laittaa sanoja kauan sitten kuolleen ihmisen suuhun, koska ei kukaan nykypäivän ihmisistä voi oikeasti tietää, mitä mieltä tämä henkilö tarkalleen ottaen olisi jostain ilmiöstä ollut.
Kaipa tämäkin on sitä zuurnalismia sitten.
Quote from: Finis Finlandiae on 29.01.2016, 17:35:51
"Johan mä tän huushollin kerran siivosin!"
"Ei riitä. Akka imurin varteen ja sen jälkeen sänkyyn haarat levällään!"
Quote from: Toni R Jyväskylästä on 29.01.2016, 18:14:56
Mitä Simo Häyhä sanoisi matutulvasta, ministeri Stubb ?
- Tein väärin, tapoin viattomia ihmisiä. Neuvostoliittolaiset halusivat tuoda meille suvaitsevaisuutta ja rikkautta. Häpeän ja palan helvetissä, haluaisin että suomalaiset avaisivat rajansa, lompakkonsa ja haaransa, auttaakseen näitä suurimmassa hädässä olevia. Sitä on se todellinen Suomalainen sisu!
Näppiksenkastumisvaara!! ;D ;D ;D
Niin ja:
Minna Canth pukeutuisi tietysti heti mustaan kaapuun ja ryhtyisi nöyrrrräksi synnytyskoneeksi islamistin haaremiin ja ottaisi tyynesti vastaan islamistin kaikki iskut ja potkut, ehkä jopa pyytäisi lisääkin. Ja tietysti katuisi katkerasti että oli ajatellutkaan mitään sellaista vääräuskoista saastaa kuin naisten vapaudet tai oikeudet...
Quote from: Eisernes Kreuz on 29.01.2016, 20:32:26
"Mitä se-ja-se sanoisi?" Minna Canth eli vähän toisenlaisessa maailmassa ja kokonaan toisella aikakaudella kuin mitä me nyt.
....
Ja siksipä juuri Minna Canth olisi juuriaan myöten järkyttynyt hallituksemme tavasta sallia naisia alistavan kulttuurin hyökkäys Suomeen, jossa on tasa-arvo ehkä parhaimmalla tollalla koko maailmassa.
Arvon tutkija voisi miettiä, että kuinka paljon on menty takapakkia ihan vain vuodessa. Yhdessä vuodessa.
Quote from: Rändöm on 29.01.2016, 18:08:37
Quote from: Micke90 on 29.01.2016, 17:13:39
Mitä Minna Canth sanoisi 1800-lukulaisen kulttuurin tuomisesta maahamme?
En lähtisi vertaamaan 1800-luvun eurooppalaista kulttuuria kehitysmaalaisten barbariaan. 1800-luvulla vallinnut kulttuurimme lienee olleen useimmilla mittareilla nykyaikaista sivistyneempi.
Taatusti olleet nuo paskastaniatkin silloin rauhallisia arabiseutuja, joissa perseilijät on päässeet käsistään ja päästään.
Eiköhän Suomessa olisi jo aika siirtyä kattavampaan äänestysmenettelyyn. Kansalaisten tulisi saada äänestää esim. poliisipäälliköistä ja vaikkapa yliopiston professoreista. Politisoituneita laitoksia kun ovat.
Aivan sama mitä Minna Canth sanoisi. Minnalla on 7 jalkaa multaa nokan päällä, eikä sano enään yhtään mitään. Minnan aika oli Minnan aikaa ja nykyaika on nykyaikaa.
Tämänkaltaiset spekuloinnit ovat epä-älyllisyyden huipentuma, silkkaa spekulaatiota ja jo siksikin täysin hatusta vedettyä turhuutta.
Fakta on se, että tänne rynnii jengiä kivikausikulttuurista, jotka raiskaavat naisia ja syyllistyvät kaikenlaisiin rikoksiin, jotka suomalaiset veronmaksajat joutuvat kustantamaan. Meillä ei ole siihen varaa, jos haluamme, että tämä maa jatkaa olemassaoloaan suomalaisena yhteiskuntana. Repikää siitä tutkijat!
Quote
Minna Canth -tutkija Minna Maijala on huolissaan siitä, että suomalaiskirjailija on verukkeena Rajat kiinni -ryhmän toiminnalle. Mitä Minna Canth sanoisi katupartioinnista, jos hän eläisi?
- Jos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.
Maijala on tietokirjailija ja kirjallisuushistorioitsija sekä Suomen tunnetuin Minna Canth -tutkija.
Mistä näitä tutkijoita tulee?
En enää ihmettele yliopistojen säästöjä kun turhaakin turhempia tutkijoita riittää silminkantamattomiin.
Minna Canth olisi surullinen ja pettynyt siihen että niin moni nykynainen käyttää poliittisia ja kansalaisoikeuksiaan hankkiakseen tänne lisää väestöä jolla on ihan eri käsitykset oikeasta ja väärästä ja naisten asemasta. :(
Quote from: niemi2 on 29.01.2016, 21:20:09
Mistä näitä tutkijoita tulee?
En enää ihmettele yliopistojen säästöjä kun turhaakin turhempia tutkijoita riittää silminkantamattomiin.
Kuluneella viikolla sain muuten tietää että Yliopistolla voi olla joskus kahvitauko puolikin tuntia. Kyseessä toki on yksittäistapaus-ääriesimerkki, mutta en niin enää ihmettele että YT-neuvottelua pukkaa.
Quote from: Outo olio on 29.01.2016, 23:23:37
Quote from: niemi2 on 29.01.2016, 21:20:09
Mistä näitä tutkijoita tulee?
En enää ihmettele yliopistojen säästöjä kun turhaakin turhempia tutkijoita riittää silminkantamattomiin.
Kuluneella viikolla sain muuten tietää että Yliopistolla voi olla joskus kahvitauko puolikin tuntia. Kyseessä toki on yksittäistapaus-ääriesimerkki, mutta en niin enää ihmettele että YT-neuvottelua pukkaa.
Kuka niitä kahvitaukoja siellä mittaa, kun suurella osalla työaika mitataan tunneissa/vuosi ja hommat on suurelta osin ajattelutyötä? Ei siinä paljon kahvitunnin pituuksia seurata, kun "vuorolista" on vuoden pituinen. Itse veikkaisin kuitenkin, että suurin osa varsinkin tutkijoista tekee huomattavasti kahdeksaa tuntia pidempää työpäivää. Eri asia sitten on, että saadaanko sinä aikana miten paljon mitään järkevää aikaiseksi. Se taas on toki kovin subjektiivista. Mikä nyt kenenkin mielestä on hyödyllistä ja järkevää.
Ja toisekseen, kyllä Minna Canthia minusta kannattaa tutkia, mutta kuten aiempienkin vastaavien lausuntojen kohdalla, ei tällaisille spekuloinneille paljon kannata arvoa antaa.
Kyse oli vertauskuvallisesta tilanteesta. Täysin paikkaansa tuo pitää eli nykyisin naiset miettivät entistä tarkemmin liikkumistaan ulkona, koska Suomeen on päästetty sellaista väkeä, joka uhkaa turvallisuutta.
Quote from: Kyklooppi on 29.01.2016, 17:55:51
Muistaako enää kukaan että aikoinaan rajoja puolustettiin ja niitä varjellessa kuoltiin.
Jos taannoin olisi rajat avattu tiä vaikka oltaisiin osa äiti venäjää ja buukattaisiin
matuja ruotsiin.
Samoin kun turvapaikanhakijoita on verrattu evakkoihin, niin oikeampi ja todellisempi nimitys on edelleen rintamakarkurit.
Tutkija Minna Maijala puhuu täyttä sontaa. Naiset ovat saaneet ihan vapaasti kulkea jo 1800-luvulla. Jos kotiolot eivät miellyttäneet, niin vapaasti sai lähteä toisiin kyliin etsimään piianpaikkaa tai muuta työtä. Olen lukenut paljon naisen elämästä noilta ajoilta. Aviottomia lapsia syntyi, ja niitä paheksuttiin, mutta eivät nekään naisen arvoa vieneet, vaan avioon pääsi äitinäkin.
Elämä oli ankaraa ja köyhää, mutta ikinä Suomessa ei ole ollut sellaista vastenmielistä naisenvahtimiskulttuuria mikä muslimeilla on tänä päivänä.
Nyt taitaa Minna-tyttö (ei Canth) ihan pikkaisen tosiaan juksata. Olisko semmoista luovaa historian tulkintaa?
Mitä tamppooni sanoisi uhrautumisesta vuodon tukkimiseen?
Yhtä fiksua miettiä, mitä historiallinen henkilö sanoisi hänelle tuntemattomien asiakulkujen tuotoksista ..
Toki propagandamielessä voidaan pistää kuolleelle sanat suuhun, mutta se on kyllä mauttominta minkä tiedän. :facepalm:
Quote from: Cate on 30.01.2016, 01:45:02
Tutkija Minna Maijala puhuu täyttä sontaa. Naiset ovat saaneet ihan vapaasti kulkea jo 1800-luvulla. Jos kotiolot eivät miellyttäneet, niin vapaasti sai lähteä toisiin kyliin etsimään piianpaikkaa tai muuta työtä. Olen lukenut paljon naisen elämästä noilta ajoilta. Aviottomia lapsia syntyi, ja niitä paheksuttiin, mutta eivät nekään naisen arvoa vieneet, vaan avioon pääsi äitinäkin.
Elämä oli ankaraa ja köyhää, mutta ikinä Suomessa ei ole ollut sellaista vastenmielistä naisenvahtimiskulttuuria mikä muslimeilla on tänä päivänä.
Wanha setäni tuossa vähän avautui omasta isästään, eli minun isoisästäni, niin noinhan se on mennyt. Vaikka on tehty aviottomia lapsia, niin siltikin on ollut mahdollisuudet vielä uusiin naimisiin. Noin lyhyesti sanottuna. Oma pappani siis oli kartanon isäntänä, ja sukulaisia minullakin on huomattavasti enemmän kuin mitä kirkonkirjat tietävät. Näillä epävirallisilla sukulaisillani kuitenkin on elämä mennyt ihan hyvin eteenpäin, ei ole ollut tarvetta lähteä käräjöimään isyyksien perään, eikä edes halua. Eli suoraan sanottuna, on pantu piikaa paksuksi, sitten piika on lähtenyt menemään, löytänyt itselleen tilallisen miehen ja hyvin on käynyt.
Oudoltahan tämä kuulostaa. Mutta pakko se on uskoa.
Quote from: Cate on 30.01.2016, 01:45:02
Tutkija Minna Maijala puhuu täyttä sontaa. Naiset ovat saaneet ihan vapaasti kulkea jo 1800-luvulla. Jos kotiolot eivät miellyttäneet, niin vapaasti sai lähteä toisiin kyliin etsimään piianpaikkaa tai muuta työtä. Olen lukenut paljon naisen elämästä noilta ajoilta. Aviottomia lapsia syntyi, ja niitä paheksuttiin, mutta eivät nekään naisen arvoa vieneet, vaan avioon pääsi äitinäkin.
Elämä oli ankaraa ja köyhää, mutta ikinä Suomessa ei ole ollut sellaista vastenmielistä naisenvahtimiskulttuuria mikä muslimeilla on tänä päivänä.
Tekisi mieli postata valokuvia isoäidistäni 20-30-luvuilla nuorena naisena. Poseeraili eri poikien kanssa, Lottien kanssa. Hiihti, meloi, telttaili. Porukoissa oli poikia ja tyttöjä. Isoäidillä vähäiset vaatteet kesäkuvissa. Isoäidin hyllystä löytyi orginaalipainoksia Gremaine Greeriä, vaikka oli sukupolvea nuorempaa.
Mummoni tuntien, ei hyväksyisi nykymenoa.
Minna sanoisi että koko ryhmä on totaali sekaisin.
Tuskinpa Minna Canth olisi halunnut naisten menevän halailemaan, viemään pullaa, kutomaan sukkia, opettamaan käsi-jalka-peppu-lauluja sekä huorailemaan jengiliivit päällä nuorten ulkomaalaisten, omat sisarensa, naisensa ja vanhempansa hylänneiden, naisia toisarvoisina pitävien terveiden karkulais- ja siivellä eläjien miesten leireihin, suvaitsevuuden ja rasismin pelon vuoksi. Tuskin.
Jotkut menevät näköjään sekaisin rahasta, toiset kaasusta, jotkut karvaisista lapsukaisista tai vaikkapa jääkiekosta. Sitten puhelevat Kiinan Keisarin kanssa, haluavat marssia, fantasioida jääkiekkoilijoiden joukkoraiskauksista, vastailla kuolleiden ihmisten puolesta...
En usko että Minna Canth olisi kuulunut tuohon joukkoon.
Toivon että yrittäjät ja yritykset lopettaisivat mainostamisen tällaisissa suomalaisia halventavissa julkaisuissa.
Entäpä mitä mieltä Minna Canth olisi ollut hotellimajoituksessa loinivista, geelitukkaisista lähi-itäisistä sotilaskarkureista, jotka moittivat illmaisen riisin huonoa laatua, ja lähtevät illan tullen ahdistelemaan naisia?
Tutkija ei vastaa.
QuoteJos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.
Jotenkin jollain mystisellä tavalla tutkija tekee aivonyrjähdyksen ja väittää katupartioiden olevan sitä varten että niillä vartioidaan suomalaisten naisten liikkumista yms. Ihan uskomatonta.
Tosin jos tutkija sanoisi jotain muuta niin se ois auf wiedersehen apurahoille sillä sekunnilla ja kollegoiden mustamaalauskampanja alkaisi välittömästi.
Quote from: Marko L. on 30.01.2016, 01:21:04
Nyt siis oli kyse opetus jne. puolen ihmisistä. Tutkijat saavat minunkin puolestani vetää vaikka koko päivän kahvitaukoja, kunhan tulosta syntyy. Mutta näistä ei nyt ollut kyse.
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1454653716986?ref=hs-art-new-#2
Maahanmuuttovastaiset ihailevat Minna Canthia – Olisiko hän silti ollut suvakki?
Keskustelu pakolaisista ja turvapaikanhakijoista sai pari viikkoa sitten uuden kirjallisuushistoriallisen sivujuonteen.
"Naisrauha on sivistyksen suurimpia saavutuksia, jota ei maailmanhistoriassa ole ollut juuri missään kunnolla. Suomessa se on ollut hyvin lyhyen aikaa, vuosikymmeniä, ja se on nyt vaarassa", Rajat kiinni! -kansanliikettä edustava Susanna Kaukinen sanoi Ylen aamu-tv-ohjelmassa.
" Minna Canthin unelma oli aikoinaan se, että suomalaiset naiset voisivat kulkea yksin rauhassa, turvassa. Jos joku tulee sanomaan, että Soldiers of Odin on huono asia, en voi ymmärtää sitä. Sehän suojelee Minna Canthin unelmaa."
Yhdistelmä häkellyttää.
Rajat kiinni! on räyhäkkä maahanmuuttovastainen ja oikeistopopulistinen liike, jonka verkkosivuilla arvellaan pakolaiskriisiä juutalaisten salaliitoksi ja epäillään, kuoliko Hitler todella vai pakeniko Argentiinaan.
Se järjestää mielenosoituksia ja tukee katupartioita, sellaisia kuin rasismiin ja uusnatsismiin yhdistetty Soldiers of Odin. Partioita arvioidaan kootun Suomessa jo kolmelletoista paikkakunnalle.
Kannattajat perustelevat katupartioita Suomen turvattomuudella, jonka syynä on viime aikojen laaja maahanmuutto.
Monien muiden mielestä katupartiot ovat äärioikeistolaisia ja rasistisia, lietsovat väkivaltaa, rapauttavat laillisuutta ja poliisin auktoriteettia.
Minna Canth (1844–1897) taas oli suomalainen kirjailija, jonka aiheita olivat naisasia, köyhien kohtelu ja raittius. Hänen syntymäpäivänään 19. maaliskuuta liputetaan tasa-arvon puolesta.
Entä naisrauha?
Se on käsitteenä ikivanha, Ruotsin 1200-luvun rauhanlakeihin kuuluva lainsäädäntö. Niihin kuuluivat naisrauhan lisäksi kirkko-, koti ja käräjärauha. Rikkomusten seurauksista määräsi kuninkaan edustaja, joka sai myös osansa sakoista.
Voin kuvitella, että naisrauha olikin Minna Canthin unelma. En tosin löydä termiä hänen teksteistään, vaikka yritän etsiä.
Yksi kuuluisimmista artikkeleista, Naiskysymyksestä (1884) sisältää kohdan, jossa Canth pitää itsestään selvänä, että nainen "voi kävellä vapaasti yksin Kaisaniemellä yhtä hyvin kuin joku mieskin; eikä uskalla kukaan sentähden hänen mainettaan vahingoittaa".
Tässä pääpaino on kuitenkin sanalla yksin. Tarkoitus on, että nainen voi kävellä yksin, ei kenenkään – miehen tai katupartion – saattamana.
Samoina vuosina ilmestyneessä artikkelissa Siveellisyys-asia Canth nimittäin kritisoi ennen muuta miesten naisiin kohdistuvaa holhoamista, jota hän piti alistavana, tekopyhänä ja vaarallisena:
"Miehet ovat ne, jotka ankaran vaatimuksen kautta ovat sisartaan, puolisoaan, tytärtään siveettömyyden loasta varjelleet ja vahvat muurit heidän ympärilleen rakentaneet."
Tästä Minna Canth koetti kautta tuotantonsa naisia vapauttaa: "Nyt vasta muurit hajoavat; nainen seisoo täysi-ikäisenä ja vapaana, osottakoon nyt, mihin hän kelpaa", Siveellisyys-asia jatkuu.
Kaikissa lehtikirjoituksissaan, puheissaan, proosassa ja näytelmissä Canth nousi vastustamaan suomalaista kulttuuria ja lakeja, jotka pitivät naista miehen holhokkina ja estivät hänen pääsynsä vapauteen, koulutuksen ja oman työn äärelle.
Miehet, jotka uhkasivat 1800-luvun naisrauhaa, eivät siis suinkaan tulleet maan rajojen ulkopuolelta. He olivat suomalaisen naisen omaa lähipiiriä, useimmin isiä ja aviomiehiä, laajemmin katsoen moraalinvartijoita ja lainsäätäjiä.
"Vaimo ei ole avioliitossa oman ruumiinsa herra", Canth kirjoitti 1886 ja vaati naiselle oikeutta kieltäytyä avioseksistä ja jatkuvista raskauksista.
Loput linkistä.
Kaukinen on tietenkin vastapuolen paras iskurityöläinen, mutta muuten tuntuu, että eväät ovat toispualjokke käymässä vähiin. ???
Kommenteissa:
"Tämä essee on niitä helmiä, joiden takia kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta!"
"Kiitos jutusta! Tämän kaltaisten juttujen ansiosta, avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini."
Kuolleiden ihmisten haastattelu on teidän juttunne? Menkäähän tuhlaamaan sossurahanne ennustajalle!
Edit: Noiden kommenttejen sisältö on hieman arvelluttava "kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta", "avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini". Toimittajat kommentoimassa kun levikki on vapaapudotuksessa?
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 29.01.2016, 16:03:08
Minna Canth -tutkija Minna Maijala on huolissaan siitä, että suomalaiskirjailija on verukkeena Rajat kiinni -ryhmän toiminnalle. Mitä Minna Canth sanoisi katupartioinnista, jos hän eläisi?
- Jos nyt palataan jälleen naisten vartiointiin, on se valtava taka-askel, joka olisi suuri pettymys Minna Canthille, Maijala sanoo.
Maijala on tietokirjailija ja kirjallisuushistorioitsija sekä Suomen tunnetuin Minna Canth -tutkija. Hän on muun muassa kirjoittanut Canthin elämäkerran. Tutkijan mukaan olisi ollut epätodennäköistä, että Canth olisi aikanaan liittynyt Rajat kiinni -ryhmään.
Antti Majanderin jutussa tutkija Minna Maijala ei sano paljonkaan suoraan, mutta viittauksista äärioikeistoon, vihapuheeseen, "pakolaisten palauttamispäätöksiin" ja viranomaisten vastustamiseen voi päätellä Maijalan yhdistävän Laura Huhtasaaren Bobrikoviin, viranomaiset itsenäisyyttä edeltävään sortokoneistoon ja pakkopalautuksia vastustavat mielenosoittajat Venäjän sortoa vastustaneiden itsenäisyysmielisten vastarintaan.
QuoteSananvapauden säilymiseen johti verinen tie: kansalaiset estivät Suomen venäläistymisen, eivät poliitikot – annammeko nykyaikana tilaa ääriliikkeille vai ryhdymmekö äänekkääseen vastarintaan?
KUN Eugen Schaumania saatettiin perhehautaan Porvoossa, hänen arkkunsa päälle aseteltiin Ruotsalaisen puolueen kannattama punakeltainen Suomen lippu.
[...]
Schauman, 29-vuotias lakimies, jätti jälkeensä keisari Nikolai II:lle osoitetun kirjeen, jossa hän korosti, että suuret epäkohdat vallitsevat Suomen Suuriruhtinaskunnassa samoin kuin Puolassa, Itämerenmaakunnissa ja koko Venäjän valtakunnassakin.
Korosti useampaankin kertaan myös muiden tilannetta.
Toisin sanoen: Suomi yksin ja ensin ei ollut hänen ajattelutapansa.
Oikeudenmukaisuus ensin oli, ja Bobrikovin johtamat venäläistämistoimenpiteet sortivat niin kansalaisia kuin heidän asioitaan hoitaneita instituutioitakin, senaattia ja oikeuslaitosta myöten.
HETI Schaumanin kuoleman jälkeen monet eri tahot valjastivat hänet sankarikseen – siten, että Schaumanin tarinasta otettiin käyttöön vain ne osat, jotka sopivat kulloisenkin käyttäjän omiin tarkoituksiin.
Sama jatkuu yhä.
"Ei nykyisten äärioikeistolaisten käsityksiin mahdu se, että Schauman oli suomenruotsalainen", sortokauden ajan kamppailua isänmaan ja sananvapauden puolesta tutkinut Minna Maijala sanoo. Hänen kirjansa Kultakauden maanalainen vastarinta ilmestyi juuri.
[...]
SATA VUOTTA sitten, nyt ja luultavasti aina demokratian sekä ihmisoikeuksien kannalta kaikkein ratkaisevin seikka on se, kuka saa määrätä, minkälaista tarinaa kerrotaan? Vaikkapa sitten Suomesta ja suomalaisuudesta.
Bobrikov otti tehtäväkseen kertoa suomalaiset osaksi Venäjää.
[...]
Maijala puhuu poliitikkojen tunteisiin vetoavasta retoriikasta. Ennen ja nyt.
Sekä siitä, miten joillekin poliittisille toimijoille vakavasti otettavuus ei merkitse oikeastaan juuri mitään. Tärkeintä on pönkittää tarumaailmaa, johon kannattajat haluavat uskoa.
"Mitä mielikuvituksellisempia salaliittoteorioita he esittävät, sitä paremmin he tietävät sen uppoavan moniin", Maijala sanoo.
Ketkä he?
"No, Trumpiin nyt törmää joka päivä."
Entä Suomessa?
"No... Laura Huhtasaari myös maailmanluomisoppeineen on ihan silkan uskon varassa."
[...]
MAIJALAN teos kertoo historiallisen tarinan, joka osuu ajankohtaiseen kysymykseen. Kuten tekijä itse luonnehtii:
"Ollaanko hiljaa ja annetaanko tilaa vihapuheelle, ääriajattelulle, väkivallalle ja sille kaikelle ikävälle, mitä on kehittymässä? Ja ajatellaanko, että joku mystinen oikeudenmukaisuus kuitenkin huolehtii asiamme parhain päin? Vai otammeko me itse aktiivisen roolin erilaisissa verkostoissa?"
[...]
POLIITIKOT ja instituutiot eivät pelastaneet väkeä venäläistämiseltä. Se oli tehtävä itse.
Maijalan mukaan siitä asenteesta kannattaisi ottaa oppia myös nyt sanan- ja kansalaisvapauksien vaalimisessa.
[...]
"Ihailen esimerkiksi Anu Koivusen, Anu Kantolan ja Sirpa Kähkösen kaltaisia tutkijoita ja kirjoittajia, jotka hyvin näkyvästi, topakasti ja nopeasti tarttuvat päivän tapahtumiin. Minä sijaitsen verkoston toisessa laidassa, kuuntelen ja tarkkailen. Olen pitkien tekstien tekijä."
[...]
TOIMIVAN demokratian Suomessa on totuttu luottamaan hyvään viranomaiseen. Sortokaudella usko romahti. Muun muassa siihen, että virkakieleksi määrättiin venäjä.
"Rapautuuhan usko hyvään viranomaiseen kovaa vauhtia tälläkin hetkellä", Maijala huomauttaa. "Tiedotusvälineet tekevät arvokasta työtä selvittäessään, mihin esimerkiksi pakolaisten palauttamispäätökset milloinkin oikein perustuvat."
Sortokaudella lehtiä lakkautettiin ja vaikutusvaltaisia ihmisiä karkotettiin maasta.
"Ei saa syntyä sellaista byrokratiaa, jonka sisällä kehkeytyy kaikessa hiljaisuudessa ihan mitä tahansa, kunhan se vain muodollisesti noudattaa lakia."
Maijalaa ilahduttaa, että nyt, teknologian ja kiireen aikakaudella, ihmiset menevät mielenosoituksiin.
[...]
LOPUKSI käsi sydämelle: uskaltaisinko minä itse nousta viranomaisia vastaan?
Sitä Minna Maijalakin on kysynyt itseltään.
[...]
Maijalan tutkimuksen taiteen kulta- ja politiikan sortokauden Suomesta voi tulkita vain yhdellä tavalla: on meidän asiamme, mitä maailmalla tapahtuu nyt.
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005370565.html) 17.9.2017
Melkoista akrobatiaa. Bobrikov ei kehittänyt narratiivia venäläisestä Suomesta, vaan toteutti tsaarin määräämää venäläistämispolitiikkaa. Suomi oli objektiivisesti ottaen Venäjän provinssi, jonka autonomiaa kavennettiin.
Samalla tavoin Suomi on nyt objektiivisesti ottaen EU:n provinssi, jonka autonomiaa on kavennettu nyt jo paljon raskaammin kuin Bobrikovin aikaan.
Luomisoppi taas ei perustu pelkkään uskoon, vaan myös tieteeseen (alkuräjähdysteoria, maailmankaikkeuden hienosäätö), filosofiaan (se millä on alku, täytyy olla myös syy/alullepanija) sekä Jumalalliseen paljastukseen (Raamattuun ja Jeesuksen opetukseen, joiden oppia seuraamalla kristikunta luotiin ja ylläpidettiin).
Quote from: Tavan on 17.09.2017, 07:14:05
Melkoista akrobatiaa. Bobrikov ei kehittänyt narratiivia venäläisestä Suomesta, vaan toteutti tsaarin määräämää venäläistämispolitiikkaa. Suomi oli objektiivisesti ottaen Venäjän provinssi, jonka autonomiaa kavennettiin.
Samalla tavoin Suomi on nyt objektiivisesti ottaen EU:n provinssi, jonka autonomiaa on kavennettu nyt jo paljon raskaammin kuin Bobrikovin aikaan.
Maijala/Majander kääntävät asiat päälaelleen kiistäessään Schaumanin ja hänen aikalaistensa ajattelutavan yhteydet massamaahanmuuton vastustamiseen ("Suomi yksin ja ensin ei ollut hänen ajattelutapansa"). Silloinen venäläistämistoimien vastustaminenhan rinnastuu yksyhteen EU:n liittovaltiokehityksen vastustamiseen ja EU:n määräämän ja mahdollistaman haittamaahanmuuton vastustamiseen (Suomi ensin -liike). EU-eliitin Euroopan ulkopuolista maahanmuuttoa ylläpitävä monikultturistamisideologia ja kansallisvaltioiden päätösvaltaa ja omaleimaisuutta kaventava integraation syventäminen vastaavat hyvin pitkälle keisarillisen Venäjän ja sitä seuranneen Neuvostoliiton venäläistämisideologioita.
Kun vuosisata sitten ajettiin Suomen kansallista itsemääräämisoikeutta, ajettiin samalla myös muiden Venäjän imperiumin sortamien kansojen itsemääräämisoikeutta. Sama pätee tänään, kun taistellaan EU:ta ja EU:hun vetoavia suomalaisia poliitikkoja (https://yle.fi/uutiset/3-9836441) vastaan samalla, kun Saksan johtama EU yrittää pakkomaahanmuutolla ja talouspakotteilla murskata Euroopan kansallismieliset ainekset.
Edit:
Samoin Maijalan kysymys "ollaanko hiljaa ja annetaanko tilaa vihapuheelle, ääriajattelulle, väkivallalle ja sille kaikelle ikävälle, mitä on kehittymässä?" voisi olla kuin vuosisadan takaisten Venäjää myötäilleiden poliitikkojen ja virkamiesten suusta. Sillä vaikka asiasta ei niin paljon puhuta, Suomen itsenäistymistä edelsi myös kansallismielinen vihapuhe, ääriajattelu, väkivalta ja kaikenlainen ikävä.
Kivapuheeseen, venäläisiin kohdistuvaan rasismiin ja suomalaisuuden määritelmän laajentamiseen keskittymällä Suomi olisi nyt jotain aivan muuta kuin nykyisin.
Teemu Keskisarja: Ilman terrorismia ei olisi itsenäistä Suomea (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/23/ilman-terrorismia-ei-olisi-itsenaista-suomea) 23.12.2015
Eihän meidänkään ajattelumme ole "Suomi yksin" vaan tuemme varsin voimakkaastikin Puolan, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan, eli Itämeren maiden politiikkaa niin Venäjää kuin Euroopan sosialisteja vastaan.
Quote from: Toni R Jyväskylästä on 06.02.2016, 21:16:56
Kommenteissa:
"Tämä essee on niitä helmiä, joiden takia kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta!"
"Kiitos jutusta! Tämän kaltaisten juttujen ansiosta, avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini."
Kuolleiden ihmisten haastattelu on teidän juttunne? Menkäähän tuhlaamaan sossurahanne ennustajalle!
Edit: Noiden kommenttejen sisältö on hieman arvelluttava "kannattaa edelleen maksaa Hesarin tilaamisesta", "avaan joka aamu toiveikkaana Hesarini". Toimittajat kommentoimassa kun levikki on vapaapudotuksessa?
Käsittääkseni Hesarin tilaajaluvut eivät ole olleet aivan niin vapaassa pudotuksessa kuin ne ovat olleet aiempina vuosina. Silti itseänikin ovat alkaneet ihmetyttää erityisesti näihin pidempiin paatospaasauksiin ensimmäisinä ilmestyvät kommentit joilla ei ole mitään muuta sisältöä kuin että onpa hieno lehti, kaikki mitä kirjoitatte on puhdasta kultaa. Jotenkin tulevat mieleen ihmiset jotka ovat Unelmansa(tm) säröilyn ja todellisuuden vähittäisen paljastumisen edessä menneet jonkinlaiseen psykoosiin jossa epätoivoisesti ihaillen tarttuvat jokaiseen oljenkorteen joka saisi unohtamaan oman selän takana sortuvan aaterakennelman. Millään muulla kuin oikeamielisyyden todistelulla itselle ja aateryhmälle ei tunnu olevan keskustelullista arvoa.