QuoteForssan teatterin löytö: Turvapaikanhakija teki rajun teatteriesityksen
Turvapaikanhakijoiden joukosta löytyy myös teatteritaiteeseen ammattilaisia. Forssan teatterissa on toteutettu irakilaisen nuoren ohjaajan teos "Made in Baghdad!".
Rankka performanssi kuvaa nuorukaisen ahdistusta maassa, jossa ei ole vapautta ilmaista tunteitaan.
Tällaista performanssia ei ole aiemmin nähty Suomessa. Forssan teatteri päätti toteuttaa baghdadilaisen turvapaikanhakijan kanssa sodan ja pelkojen kurimusta ilmaisevan teoksen. 28-vuotias Bakr Hassanon ohjaaja-näyttelijä, joka tuli syksyllä Suomeen uuden elämän toivossa. Irakissa tätä kotimaansa ilmapiiriä arvostelevaa teosta ei voisi esittää.
Voimaa ilmaisun vapaudesta
– Teos kuvaa nuorta miestä, joka elää Baghdadissa, mutta hän on kuin kuollut. Kuin ruumis ilman henkeä. Uskonto hallitsee hänen elämäänsä hyvin paljon. Hän on menettänyt tyttöystävänsä autopommiräjähdyksessä, kuvailee Bakr Hassan.
Hän tanssii nuken kanssa ja sirottelee lopulta hiekkaa nuken ja itsensä päälle. Hassan sotkee itsensä verta mutaa symboloiviin väreihin ja murisee mikrofoniin muutaman arabiankielisen repliikin: "He tappavat kaiken uskonnon nimissä."
– Olen saanut täällä paljon tukea ja voin ilmaista itseäni vapaasti. Se on hyvin helpottavaa. Irakissakin voi tehdä teatteria, mutta uskonto asettaa jyrkät rajat, mitä saa sanoa ja mitä ei, kuvailee Hassan.
Yleisöltä vaikuttanut vastaanotto
Forssan teatterissa jännitettiin hiukan, millaisen vastaanoton teos saa, mutta nyt ollaan helpottuneita. Hassanin johdatti näyttämölle SPR:n Hämeen piirin ohjaaja-opettaja Laura Orttenvuori, joka työskentelee myös Forssan teatterissa.
– Vastaanotto on ollut hyvin myönteinen. Kantaväestö on ollut erittäin vaikuttunut. Olemme saaneet kommentteja, että seuraavana yönäkin ihokarvat on olleet pystyssä ja esitys on tullut uniinkin, kuvailee Orttenvuori.
MTV Uutiset (http://www.mtv.fi/uutiset/kulttuuri/artikkeli/forssan-teatterin-loyto-turvapaikanhakija-teki-rajun-teatteriesityksen/5633632)
Paskanheittoa, kissantappoa ja nyt tämä. No, pääasia että on mokua.
Jääkö tuo performanssitaiteilija nyt tänne apurahalle tai muuten syytinkiin?
Quote– Vastaanotto on ollut hyvin myönteinen. Kantaväestö on ollut erittäin vaikuttunut. Olemme saaneet kommentteja, että seuraavana yönäkin ihokarvat on olleet pystyssä ja esitys on tullut uniinkin, kuvailee Orttenvuori.
Todella uskottavaa.
Teatteriesitys kuulostaa hyvältä. Toivoisi tiukasta islamista irtoutumisen yleistyvän tänne muuttaneilla. Toivottavasti ohjaaja-näyttelijä ei joudu maanmiestensä ja uskonveljiensä vainon kohteeksi...
QuoteIrakissa tätä kotimaansa ilmapiiriä arvostelevaa teosta ei voisi esittää.
Ei voisikaan, koska Irakissa teatteri ei saa apurahaa, mutta Forssassa saa.
Suomessa onkin ollut iso puute taiteilijoista.
QuoteHän tanssii nuken kanssa ja sirottelee lopulta hiekkaa nuken ja itsensä päälle. Hassan sotkee itsensä verta mutaa symboloiviin väreihin ja murisee mikrofoniin muutaman arabiankielisen repliikin: "He tappavat kaiken uskonnon nimissä."
;D
Ei jumalauta, onko tämä jostain South Parkin jaksosta?
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 31.12.2015, 21:11:34
– Vastaanotto on ollut hyvin myönteinen. Kantaväestö on ollut erittäin vaikuttunut. Olemme saaneet kommentteja, että seuraavana yönäkin ihokarvat on olleet pystyssä ja esitys on tullut uniinkin, kuvailee Orttenvuori.
Hauska kuulla, että esityksen vastaanotto on ollut myönteinen ja sen tehneen katsojiin vaikutuksen. Tosin monilla kantaväestöön kuuluvilla ovat ihokarvat nousseet pystyyn ja yöunet menneet pelkästään tätä haittamaahanmuuttoa ja sen seurannaisvaikutuksia ihmetellessä.
QuoteHän tanssii nuken kanssa ja sirottelee lopulta hiekkaa nuken ja itsensä päälle. Hassan sotkee itsensä verta mutaa symboloiviin väreihin ja murisee mikrofoniin muutaman arabiankielisen repliikin: "He tappavat kaiken uskonnon nimissä."
– Vastaanotto on ollut hyvin myönteinen. Kantaväestö on ollut erittäin vaikuttunut. Olemme saaneet kommentteja, että seuraavana yönäkin ihokarvat on olleet pystyssä ja esitys on tullut uniinkin, kuvailee Orttenvuori.
Jos vastaanotto todella oli noin hurmioituneen positiivinen, epäilen vahvasti, että yleisössä oli pelkkää SPR:n porukkaa (Orttenvuoren kollegoja) ryyditettynä muilla HC-mokuttajilla. Tavallinen tervepäinen suomalainen ei varmasti nauti tuollaisesta.
Suomi nousuun rajuilla teatteriesityksillä :)
QuoteRankka performanssi kuvaa nuorukaisen ahdistusta maassa, jossa ei ole vapautta ilmaista tunteitaan.
Suomessakin tulee olla erityisen varovainen tunneilmaisussaan.
Jos ikävät tunteet johtuvat hallitsemattomasta ja Suomelle vahingollisesta ja vaarallisesta haittamaahanmuutosta, Suopo voi tulla oven taakse tai voi saada sakot.
Quote from: Frida Hotell on 31.12.2015, 21:36:23
Suomi nousuun rajuilla teatteriesityksillä :)
Ihokarvat nous jo..
QuoteTällaista performanssia ei ole aiemmin nähty Suomessa.
Afrikka-ja Lähi- itätaustaisten mamujen mystifiointi kukkispiireissä on hämmästyttävän naurettava ilmiö. Taktiikkana lapsellinen ja korni.
Quote from: Frida Hotell on 31.12.2015, 21:36:23
Suomi nousuun rajuilla teatteriesityksillä :)
Sopisi hyvin Sipilän teatterihallitukselle.
Ei saatu uutta Finlaysonia. Saatiin uusi Jouko Turkka :)
Quote from: Mika on 31.12.2015, 21:36:12Jos vastaanotto todella oli noin hurmioituneen positiivinen, epäilen vahvasti, että yleisössä oli pelkkää SPR:n porukkaa (Orttenvuoren kollegoja) ryyditettynä muilla HC-mokuttajilla. Tavallinen tervepäinen suomalainen ei varmasti nauti tuollaisesta.
Tavallinen katsoja ei pääse enää vaikuttumaan performanssista, vaikka haluaisikin, sillä esitykset ovat ilmeisesti ohi. Mutta eiköhän turvapaikanhakijoiden performansseja nähdä vielä teattereiden ulkopuolellakin.
Quote from: Eino P. Keravalta on 31.12.2015, 21:42:15
Quote from: Frida Hotell on 31.12.2015, 21:36:23
Suomi nousuun rajuilla teatteriesityksillä :)
Sopisi hyvin Sipilän teatterihallitukselle.
Eikös niillä ollut samantapainen esitys. Kantaväestöllä on ihokarvat pystyssä ja esitys on tullut uniinkin.
Seiskan uutisissa oli pätkä tuota syvällistä valtavuutta, kymmeneltä varmaan taas mahdollisuus ihokarvojen pystyttelyyn ketä kiinnostaa.
Taitavia näyttelijöitä ja tarinankertojia epäilemättä.
Suomeen on jo saapunut 33k teatterin ammattilaista. Ainakin poliittiselle päätöselimellemme, sekä maahanmuuttoviranomaisille nuo näyttelysuoritukset ovat uponneet kerrassaan erinomaisesti.
Suomen kansan suurelle yleisölle näyttely ei sen sijaan ole oikein uponnut, mutta eihän tyhmä kansa tietenkään mitään taiteesta ymmärrä.
Osaavatkohan ne näytellä kunnollista ihmistä? Se voi olla kyllä ylivoimainen tehtävä, jopa noille teatterin ammattilaisillekin.
Quote from: Eino P. Keravalta on 31.12.2015, 21:38:21
Suomessakin tulee olla erityisen varovainen tunneilmaisussaan.
Kohta tosiaan ollaan siinä pisteessä, että olet syyllistynyt syrjintärikokseen ja joudut hankaluuksiin, jos toteat julkisesti, ettet halua kotimaahasi luku-, kirjoitus- tai ammattitaidottomia afrikkalaisia/arabeja.
Toivottavasti suomalaiset tajuavat sentään olla päästämättä tilannetta ihan näin pitkälle.
Naispuoliset musliminäyttelijät riisuvat itsensä alastomiksi ja alkavat ampua kalashnikovilla katsomon yläriville asetettuja mallinukkeja, joiden paidassa lukee "ISIS"... Ai ei vai? Mitä rajua tuossa esityksessä sitten muka on?
Keväällä on sitten vuorossa irakkien ryhmäteatterin näytös nimeltään "pusikossa suhisee". Se on luonteeltaan tosipohjaista draamaa, josta on komedia kaukana. Elokuvasovitus menee kauhuelokuva genreen.
Kyllähän me suomalaisetkin...
QuoteJumalan teatterin esitys tapahtui Oulun kaupunginteatterissa 17. tammikuuta 1987.[2] Teatterikorkeakoulun neljä opiskelijaa oli jo muutamaa päivää aiemmin ilmoittanut sanomalehti Kalevassa esittävänsä Pohjoisten teatteripäivien seminaarissa "manifestin siitä, mitä teatteri nykypäivänä voi olla ja mitä se ei voi olla". [3]
Alastomina esiintyneet vuosikurssilaiset olivat varastaneet VR:ltä jauhesammuttimia[2], joilla he ruiskuttivat sammutusjauhetta ympäri teatterisalia. He myös ruoskivat yleisöä sekä heittivät ulostetta, kananmunia ja jogurttia yleisön päälle. He myös heittelivät salissa paukkupommeja.[4] Yleisö pakeni paikalta ja automaattinen hälytysjärjestelmä laukesi toimimaan. Palokunta saapui paikalle. Osa yleisöstä joutui turvautumaan sairaalahoitoon paukkupommeista vapautuneiden räjähdyskaasujen aiheuttamien hengitysvaikeuksien vuoksi.[2] Kaksi minuuttia kestäneen esityksensä jälkeen myös näyttelijät pakenivat kaupungille, josta poliisi pidätti heidät. [5]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_teatteri (https://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalan_teatteri)
Teatterikritiikkiin suvaitsevikot voivat aina vasta: "Turpa kiinni rasisti, tuommoinen punaniskajuntti ei vain ymmärrä taidetta!"
Quote– Olen saanut täällä paljon tukea ja voin ilmaista itseäni vapaasti. Se on hyvin helpottavaa. Irakissakin voi tehdä teatteria, mutta uskonto asettaa jyrkät rajat, mitä saa sanoa ja mitä ei, kuvailee Hassan.
Se vaan nyt sattuu olemaan niin, Hassani, että vaikka sinä, ihan tälleen oletuksena, tartteisitkin turvapaikan, niin kiitos sun maanmiesten sinulle ei sitä pidä myönnettävän.
Itse kun olen kovastikin puritaani monissa asioissa, niin selitäpäs mulle, Hassani, että miten niin tulit teepeeksi ja sitten sinut "löydettiin", eikä niin päin kuin mun mielestä pitäisi olla, että oisit meritoitunut vainottuna teatterintekijänä, joka tuli teepeeksi.
Sitä paitsi, kerropas, että mitäs ne muut pojat siellä vokissa tykkää sun esityksestä?
Toimittelija Pyrhös-Karille ei tullut mieleen kysyä.
Ehkä sun performanssi teki siihen ihokarvoja nostattavampaa nostattavamman vaikutuksen.
Ihan hyvä, että tyyppi ei tykkää uskonnon rajoittavuudesta, mutta ei tuo paperilla kuulosta ihmeelliseltä esitykseltä, jos se tanssi ei erityisen taitavaa ole (tuskin on, kun ei taida olla tanssija kyseessä). Minusta tuo kuulostaa joltain sketsiltä nykytaiteesta, joka toki tuntee paljon hupsumpiakin esityksiä.
QuoteForssan teatterin löytö: Turvapaikanhakija teki rajun teatteriesityksen
Turvapaikanhakijoiden joukosta löytyy myös teatteritaiteeseen ammattilaisia.
Minusta suurin osa turvapaikanhakijoista on teatteritaiteen ammattilaisia. Kertovat vain SPR:n ja maahanmuuttoviraston tädeille surullisen tarinan kohtalostaan ja iäkseen sopivan niin johan turvapaikka lohkeaa ja siinä samassa "apuraha" ja ikuinen "taiteilijaeläke".
Quote from: Kim il-66 on 31.12.2015, 21:58:19
Keväällä on sitten vuorossa irakkien ryhmäteatterin näytös nimeltään "pusikossa suhisee". Se on luonteeltaan tosipohjaista draamaa, josta on komedia kaukana. Elokuvasovitus menee kauhuelokuva genreen.
Joo, sille on jo keksitty nimi: "Arabikevät, tulppaani puhkeaa kukkaan"
Quote from: Gamma on 31.12.2015, 21:55:28
Naispuoliset musliminäyttelijät riisuvat itsensä alastomiksi ja alkavat ampua kalashnikovilla katsomon yläriville asetettuja mallinukkeja, joiden paidassa lukee "ISIS"... Ai ei vai? Mitä rajua tuossa esityksessä sitten muka on?
20-25v timmit arabimuijat nakuina "hoitelevat" miesyleisön jäseniä ja ampuvat tästä vääräuskoisen kanssa suoritetusta
intensiivisestä hands-on periaatteella tehdystä kulttuuriin tjtustumisesta näytelmäkohtauksesta ulisevat vokkimiehet yhdellä kädellä gangsta-tyyliin Kalashnikoveilla räkäpäillä?
Se jos mikä olisi radikaalia.
Edit: joskus mukaan voisi vahingossa eksyä myös radikalisoituneen isis-teatteriavustajan toimesta myös kovia pateja. :flowerhat:
No, tuo nyt ei tule uutena tietona että teatterikansa hurmioituu mistä tahansa.
Joskus vuosia takaperin jouduin olemaan henkilökuntana eräässä taidetapahtumassa jossa esiintyjä oli pukenut itsensä kaikenlaisiin outoihin röyhelöihin ja rääsyihin. Show alkoi esiintyjän epämääräisellä pyörimisellä ja hyörimisellä, tämän jälkeen vuorossa oli erilaisten keittiöastioiden kopsuttelu ja kalkuttelu milloin minkälaisella esineellä. Noin 20 minuuttia tämän *pling plong klips klops* shown jälkeen esiintyjä nytkyi ja ölisi kuin epilepsiakohtauksen saanut, ölölölölölömmmöööööö...
Noin kolme varttia mitä tämä show kesti (itse teki mieli hakata päätäni seinään siellä nurkassa minne valaistus ei yltänyt) yleisö nousi seisomaan ja antoi raikuaplodit. Itselleni edes tuntipalkka ko. hommasta ei olisi riittänyt että olisin katsonut tämän shown uudestaan, kun taas jotkut taas maksoivat noin 30e lipusta tapahtumaan.
Quote from: eskonaama on 31.12.2015, 22:29:29
No, tuo nyt ei tule uutena tietona että teatterikansa hurmioituu mistä tahansa.
Joskus vuosia takaperin jouduin olemaan henkilökuntana eräässä taidetapahtumassa jossa esiintyjä oli pukenut itsensä kaikenlaisiin outoihin röyhelöihin ja rääsyihin. Show alkoi esiintyjän epämääräisellä pyörimisellä ja hyörimisellä, tämän jälkeen vuorossa oli erilaisten keittiöastioiden kopsuttelu ja kalkuttelu milloin minkälaisella esineellä. Noin 20 minuuttia tämän *pling plong klips klops* shown jälkeen esiintyjä nytkyi ja ölisi kuin epilepsiakohtauksen saanut, ölölölölölömmmöööööö...
Noin kolme varttia mitä tämä show kesti (itse teki mieli hakata päätäni seinään siellä nurkassa minne valaistus ei yltänyt) yleisö nousi seisomaan ja antoi raikuaplodit. Itselleni edes tuntipalkka ko. hommasta ei olisi riittänyt että olisin katsonut tämän shown uudestaan, kun taas jotkut taas maksoivat noin 30e lipusta tapahtumaan.
Tuohan kuulosti ihan monikulttuurilta. Täyttä p-skaa, mutta jotkut taputtavat seisten ja vielä haluavat maksaa.
Eli onko tämä veren kaato päällensä sitten tulkinta musulmaani vai suomalaisesta kulttuurista?
Tuhannen taalan kysymys mitä teemme 30000:lla näyttelijällä joiden ainoa onnistuva rooli on näytellä 17 vuotiasta?
Quote from: aivotiehye on 31.12.2015, 23:18:34Tuhannen taalan kysymys mitä teemme 30000:lla näyttelijällä joiden ainoa onnistuva rooli on näytellä 17 vuotiasta?
Se on toi nykytaide haasteellista monille, mutta Leso-täti opastaa auliisti. :)
Nykytaide on sellaista osallistuvaa taidetta, mikä tarkoittaa sitä, että katsojille lankeaa isoin rooli.
Ja kuten kunnon näytelmään kuuluu, sen vaikutus tuntuu kauan, kauan aikaa.
Nyt siis me katsojat maksetaan siitä, että nähdään, kun näyttelijät astuu näyttämölle ja teatteri alkaa.
Hamassa tulevaisuudessa näytös jatkuu siten, että yritetään parhaamme mukaan olla katsomatta iPhone-geelitukkaista jälkikasvua. Kokemuksen intensiteetti riippuu siitä, kuinka herkkä ja osallistuva katsoja on.
Tää on kokeilevaa nykyteatteria. Kauaskantoisia vaikutuksia ja semmoista.
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 31.12.2015, 21:46:35
Quote from: Mika on 31.12.2015, 21:36:12Jos vastaanotto todella oli noin hurmioituneen positiivinen, epäilen vahvasti, että yleisössä oli pelkkää SPR:n porukkaa (Orttenvuoren kollegoja) ryyditettynä muilla HC-mokuttajilla. Tavallinen tervepäinen suomalainen ei varmasti nauti tuollaisesta.
Tavallinen katsoja ei pääse enää vaikuttumaan performanssista, vaikka haluaisikin, sillä esitykset ovat ilmeisesti ohi. Mutta eiköhän turvapaikanhakijoiden performansseja nähdä vielä teattereiden ulkopuolellakin.
Vajakit mitä ilmeisimmin alkavat olemaan paikoittain paniikissa, sillä he joutuvat jo vetoamaan sellaiseen menneisyyteen jonka todenperäisyyden tarkistaminen on estetty.
Mikäli he äityvät rankasta arvostelusta toistamaan performansin, niin luvassa on täyttä poliittista teatteria.
Sillä kaikki jotka eivät pitäneet esityksestä, ovat leimallisesti natseja tai vielä pahempia, ja ne jotka uskaltavat olla neutraaleja flirttailevat edellisten kanssa.
Ainoastaan performansinsta haltioituneet ovat hyviä ihmisiä joita voidaan edelleenkin sietää.
Meillä ennestäänkin on poliittinen teatteri, jossa puhuvat päät heittelevät kuvitteellisia repliikkejä, joilla realitodellisuuden kanssa on yhtä vähän yhteistä kuin esittäjillään omassa elämässään.
Tähän lisäksi laadittu taiteellispoliittinen teatteri ei todellakaan ole mikään kulttuurilisä, vaan jotain jota ei enää olisi mitenkään halunnut nähdä, mutta josta tiedetään, että mikäli kansamme enemmistö edelleenkin haluaa vetää äitimajavan ulkosynnyttimet päähänsä ja kaikota mäkimaastoon mielummin kuin alkaa ajattelemaan, niin tätähän alkaa tulemaan parhaaseen aikaan televisiosta.
Irakilainen nimenmuuttamisperinne koskee nähtävästi teatteriesityksiäkin.
QuoteIrakilainen Bakr Hassn on yliopistosta valmistunut teatterin ammattilainen niin näyttelijänä kuin ohjaajanakin. Bakr esiintyi kotimaassaan useissa teattereissa, kunnes päätyi neljä kuukautta sitten Suomeen ja Forssaan.
– Teatteri on työni ja elämäni, en pysty elämään ilman sitä. Koen, että Suomessa olen vapaa eikä kukaan rajoita ilmaisuani, Bakr pohtii.
Vaikeuksia ja vaaroja
Bakr Hassn toteaa teatteria kontrolloitavan vahvasti Irakissa.
– Toimin ohjaajan avustajana eräässä näytelmäproduktiossa. Olimme rohkeita ja ylitimme rajoja, mutta se kostautui karmivalla tavalla, jonka vuoksi suurin osa näyttelijöistä pakeni maasta, Bakr kertoo.
Bakr itse jäi vielä, mutta sai pian huomata opintojansa hankaloitettavan olennaisesti. Mies keskittyi kuitenkin seuraaviin teatteriprojekteihin ja suurimpaan vaikuttajaansa irlantilaiseen kirjallisuuden nobelistiin Samuel Beckettiin.
– Beckett kirjoitti toisen maailmansodan jälkeen siitä, miten sota vie ihmisestä inhimillisyyden. Omassa maassani jouduin kokemaan juuri samanlaisen ilmiön.
Bakr oli näyttelijänä Beckettin tunnetuimmassa näytelmässä Huomenna hän tulee, joka kuvaa ikuista odottamista ja hiljaisuuden torjumista.
– Esityksessä tapahtui uhkaava tilanne. Yhtäkkiä joku sammutti valot, ja pakenimme pienestä ovesta teatterin alle piiloon. Pelkäsimme siellä neljä tuntia.
Kaikki alkoi olla liian vaarallista. Bakr päätti jättää kotimaansa.
Rakkautta ja rajojen ylitystä
Bakr Hassn harjoittelee performanssiesitystään kokoustilassa Forssan hätämajoitusyksikössä.
– Olen yksin ja kirjoitan paljon ajatuksiani paperille. Halusin jatkaa teatterin tekemistä täällä ja olenkin saanut paljon apua Forssan Teatterin ihmisiltä, Bakr kertoo.
Esityksen nimi on Vartalo puhuu.
– Käytän siinä paljon vartaloani. Minulla ei ole yhteistä kieltä suomalaisten kanssa, joten välitän sanomaani kehon kielellä.
Yhden miehen esityksessä henkilö elää painajaista. Häneltä on kielletty rakkaus, jonka muut ihmiset tavallaan ovat häneltä tappaneet.
[---]
Seutu-Sanomat (http://www.seutu-sanomat.fi/uutiset/709-haluan-tehda-teatteria-kuolemaani-saakka) (lihavointi A. k.)
Quote from: Leso on 31.12.2015, 23:27:14
Quote from: aivotiehye on 31.12.2015, 23:18:34Tuhannen taalan kysymys mitä teemme 30000:lla näyttelijällä joiden ainoa onnistuva rooli on näytellä 17 vuotiasta?
Se on toi nykytaide haasteellista monille, mutta Leso-täti opastaa auliisti. :)
Nykytaide on sellaista osallistuvaa taidetta, mikä tarkoittaa sitä, että katsojille lankeaa isoin rooli.
Ja kuten kunnon näytelmään kuuluu, sen vaikutus tuntuu kauan, kauan aikaa.
Nyt siis me katsojat maksetaan siitä, että nähdään, kun näyttelijät astuu näyttämölle ja teatteri alkaa.
Hamassa tulevaisuudessa näytös jatkuu siten, että yritetään parhaamme mukaan olla katsomatta iPhone-geelitukkaista jälkikasvua. Kokemuksen intensiteetti riippuu siitä, kuinka herkkä ja osallistuva katsoja on.
Tää on kokeilevaa nykyteatteria. Kauaskantoisia vaikutuksia ja semmoista.
On liian sivistynyttä minulle, nykytaidetta en ole koskaan ymmärtänyt ja jos sen huipentuma on irakilainen mies esittämässä joulukinkkua peteliuksen puolesta niin en voi käsittää, onko jaikki tuotu tänne jotta löytyisi peteliusta parempi joulukinkun näyttelijä? Nyt tarvitaan äkkiä paljon vastaanottoteattereita seulomaan porukkaa rajuihin ja ei rajuihin näyttelijöihin
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 31.12.2015, 23:41:24
Irakilainen nimenmuuttamisperinne koskee nähtävästi teatteriesityksiäkin.
QuoteIrakilainen Bakr Hassn on yliopistosta valmistunut teatterin ammattilainen niin näyttelijänä kuin ohjaajanakin. Bakr esiintyi kotimaassaan useissa teattereissa, kunnes päätyi neljä kuukautta sitten Suomeen ja Forssaan.
– Teatteri on työni ja elämäni, en pysty elämään ilman sitä. Koen, että Suomessa olen vapaa eikä kukaan rajoita ilmaisuani, Bakr pohtii.
Vaikeuksia ja vaaroja
Bakr Hassn toteaa teatteria kontrolloitavan vahvasti Irakissa.
– Toimin ohjaajan avustajana eräässä näytelmäproduktiossa. Olimme rohkeita ja ylitimme rajoja, mutta se kostautui karmivalla tavalla, jonka vuoksi suurin osa näyttelijöistä pakeni maasta, Bakr kertoo.
Bakr itse jäi vielä, mutta sai pian huomata opintojansa hankaloitettavan olennaisesti. Mies keskittyi kuitenkin seuraaviin teatteriprojekteihin ja suurimpaan vaikuttajaansa irlantilaiseen kirjallisuuden nobelistiin Samuel Beckettiin.
– Beckett kirjoitti toisen maailmansodan jälkeen siitä, miten sota vie ihmisestä inhimillisyyden. Omassa maassani jouduin kokemaan juuri samanlaisen ilmiön.
Bakr oli näyttelijänä Beckettin tunnetuimmassa näytelmässä Huomenna hän tulee, joka kuvaa ikuista odottamista ja hiljaisuuden torjumista.
– Esityksessä tapahtui uhkaava tilanne. Yhtäkkiä joku sammutti valot, ja pakenimme pienestä ovesta teatterin alle piiloon. Pelkäsimme siellä neljä tuntia.
Kaikki alkoi olla liian vaarallista. Bakr päätti jättää kotimaansa.
Rakkautta ja rajojen ylitystä
Bakr Hassn harjoittelee performanssiesitystään kokoustilassa Forssan hätämajoitusyksikössä.
– Olen yksin ja kirjoitan paljon ajatuksiani paperille. Halusin jatkaa teatterin tekemistä täällä ja olenkin saanut paljon apua Forssan Teatterin ihmisiltä, Bakr kertoo.
Esityksen nimi on Vartalo puhuu.
– Käytän siinä paljon vartaloani. Minulla ei ole yhteistä kieltä suomalaisten kanssa, joten välitän sanomaani kehon kielellä.
Yhden miehen esityksessä henkilö elää painajaista. Häneltä on kielletty rakkaus, jonka muut ihmiset tavallaan ovat häneltä tappaneet.
[---]
Seutu-Sanomat (http://www.seutu-sanomat.fi/uutiset/709-haluan-tehda-teatteria-kuolemaani-saakka) (lihavointi A. k.)
Kuulostaa että esityksessä on pantu 10v poikaa lavalla
Quote from: Uuno Nuivanen on 31.12.2015, 21:15:37
Paskanheittoa, kissantappoa ja nyt tämä. No, pääasia että on mokua. Jääkö tuo performanssitaiteilija nyt tänne apurahalle tai muuten syytinkiin?
No tottakai. Viistoistavuotisaburaha lohkeaa heti taikaseinästä.
Quote from: aivotiehye on 31.12.2015, 23:41:52On liian sivistynyttä minulle, nykytaidetta en ole koskaan ymmärtänyt ja jos sen huipentuma on irakilainen mies esittämässä joulukinkkua peteliuksen puolesta niin en voi käsittää, onko jaikki tuotu tänne jotta löytyisi peteliusta parempi joulukinkun näyttelijä? Nyt tarvitaan äkkiä paljon vastaanottoteattereita seulomaan porukkaa rajuihin ja ei rajuihin näyttelijöihin
Sama selkokielellä ranskalaisin viivoin:
- iPakoloiset on näyttelijöitä
- Suomi ja Eurooppa ovat teatterin näyttämö
- sinä maksat tästä teatterista
- näytelmäkokemus jatkuu, kun sun lapsenlapsi sivelee geeliä tukkaansa jo ennen kuin oppii konttaamaan.
Ymmärsitkö?
Mitä tulee rajuihin ja ei-rajuihin näyttelijöihin, niin jos toi Hassani on tommonen Rambo-mukaelma, niin miltäköhän ne intellektuellit teatterintekijät näyttää?
QuoteBakr oli näyttelijänä Beckettin tunnetuimmassa näytelmässä Huomenna hän tulee, joka kuvaa ikuista odottamista ja hiljaisuuden torjumista.
Toimittelijatar Nina Airistolla ei sitten taida olla syvempää ja analyyttisempaa tietoa Beckettin Huomenna hän tulee -näytelmän tulkinnoista. Onhan se nyt saatanan vaikeaa etsiä tietoa, joka kaikki on intternetissä eikä Toimittelijan käsikirjassa kirjaston lastenkirjallisuuden jänskätysosastolla heti Noidan ja Salapoliisin käsikirjain jälkeen.
Se kertoo kommunismista siinä missä Orwellin 1984 ja Eläinten vallankumous -teokset.
Quote from: Source on 31.12.2015, 21:42:57
Ei saatu uutta Finlaysonia. Saatiin uusi Jouko Turkka :)
Ja Allahin teatteri (Jumalan teatterihan meillä jo olikin paskaa heittämässä).
QuoteRankka performanssi kuvaa nuorukaisen ahdistusta maassa, jossa ei ole vapautta ilmaista tunteitaan.
Ei kai tuon maan asukkeja ole tulossa Suomeen?
Parhaimmat teatteriesitykset nähdään turvapaikkahaastatteluissa. Sinne vain uusia näyttelijöitä värväämään. Hopi hopi.
Quote from: Blanc73 on 01.01.2016, 00:26:31Parhaimmat teatteriesitykset nähdään turvapaikkahaastatteluissa. Sinne vain uusia näyttelijöitä värväämään. Hopi hopi.
Fahad Firasin hiuksia nostattavasta Totuus-monologista (https://youtu.be/Vj1olj26aKw) voi nauttia missä tahansa.
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 01.01.2016, 00:31:58
Quote from: Blanc73 on 01.01.2016, 00:26:31Parhaimmat teatteriesitykset nähdään turvapaikkahaastatteluissa. Sinne vain uusia näyttelijöitä värväämään. Hopi hopi.
Fahad Firasin hiuksia nostattavasta Totuus-monologista (https://youtu.be/Vj1olj26aKw) voi nauttia missä tahansa.
Yleisesti ottaen valehtelijan varmin tunnusmerkki on se, että hän otsikoi puheensa "totuudeksi tapauksestaan". Epäilenpä, että tämä pätee myös Fahadiin.
Quote from: Leso on 31.12.2015, 23:56:34
Quote from: aivotiehye on 31.12.2015, 23:41:52On liian sivistynyttä minulle, nykytaidetta en ole koskaan ymmärtänyt ja jos sen huipentuma on irakilainen mies esittämässä joulukinkkua peteliuksen puolesta niin en voi käsittää, onko jaikki tuotu tänne jotta löytyisi peteliusta parempi joulukinkun näyttelijä? Nyt tarvitaan äkkiä paljon vastaanottoteattereita seulomaan porukkaa rajuihin ja ei rajuihin näyttelijöihin
Sama selkokielellä ranskalaisin viivoin:
- iPakoloiset on näyttelijöitä
- Suomi ja Eurooppa ovat teatterin näyttämö
- sinä maksat tästä teatterista
- näytelmäkokemus jatkuu, kun sun lapsenlapsi sivelee geeliä tukkaansa jo ennen kuin oppii konttaamaan.
Ymmärsitkö?
Mitä tulee rajuihin ja ei-rajuihin näyttelijöihin, niin jos toi Hassani on tommonen Rambo-mukaelma, niin miltäköhän ne intellektuellit teatterintekijät näyttää?
QuoteBakr oli näyttelijänä Beckettin tunnetuimmassa näytelmässä Huomenna hän tulee, joka kuvaa ikuista odottamista ja hiljaisuuden torjumista.
Toimittelijatar Nina Airistolla ei sitten taida olla syvempää ja analyyttisempaa tietoa Beckettin Huomenna hän tulee -näytelmän tulkinnoista. Onhan se nyt saatanan vaikeaa etsiä tietoa, joka kaikki on intternetissä eikä Toimittelijan käsikirjassa kirjaston lastenkirjallisuuden jänskätysosastolla heti Noidan ja Salapoliisin käsikirjain jälkeen.
Se kertoo kommunismista siinä missä Orwellin 1984 ja Eläinten vallankumous -teokset.
Ymmärsin, ranskalaiset viivat puree aina jos ei ole irakilaista pantomiimiä saatavilla!
Quote from: Eino P. Keravalta on 31.12.2015, 21:31:52
QuoteHän tanssii nuken kanssa ja sirottelee lopulta hiekkaa nuken ja itsensä päälle. Hassan sotkee itsensä verta mutaa symboloiviin väreihin ja murisee mikrofoniin muutaman arabiankielisen repliikin: "He tappavat kaiken uskonnon nimissä."
;D
Ei jumalauta, onko tämä jostain South Parkin jaksosta?
Minulle tuli kyllä ensimmäisenä mieleen riipaiseva teatteridraama:
Paha Kurki (https://www.youtube.com/watch?v=xSpOBsn9vuI)
Olemme saaneet vieraaksemme irakilaisen saatananpalvoja-aikamatkailijan vuodesta 1500jkr.
Niinkö? :o
"Käytän siinä paljon vartaloani. Minulla ei ole yhteistä kieltä suomalaisten kanssa, joten välitän sanomaani kehon kielellä."
Vartaloa on käytetty yhteisen kielen puutteessa myös ullattavissa tilanteissa ympäri Suomea, usein ihan puskista.
Quote from: Gamma on 31.12.2015, 21:55:28
Naispuoliset musliminäyttelijät riisuvat itsensä alastomiksi ja alkavat ampua kalashnikovilla katsomon yläriville asetettuja mallinukkeja, joiden paidassa lukee "ISIS"... Ai ei vai? Mitä rajua tuossa esityksessä sitten muka on?
Niin, ja sitten vielä niihin burkhien alta paljastuviin, alastomiin naisvartaloihin on maalattu ihoväreillä eri maiden lippuja, siis niiden joissa on kuollut ihmisiä terrori-iskuissa. Solidaarisuuden osoitus ainakin seuraaville kansakunnille: Yhdysvallat, Iso-Britannia, Ranska, Espanja.
Lisäksi on toisia burkhanaisia, jotka on kahlehdittu, ja heidän kahleensa avataan. Naiset riisuvat burkhansa, ja paljastuu että heidän alastomiin vartaloihinsa on maalattu eri muslimimaiden lippuja: Saudi-Arabia, Iran, Afganistan, Pakistan, Somalia, Islamilainen Valtio, jne. Naiset pesevät vartalonsa vesisuihkun alla, pesevät kehonsa maalista puhtaiksi, ja kääriytyvät sitten alastomina ja puhtaina kylpytakkeihin joihin jokaiseen on painettu jonkin länsimaisen valtion lippu. Tämä symboloi sitä että vasta länsimaissa naiset ovat voineet päästä vapaiksi, ja pestä sorron ja kahleet irti kehostaan, olla vapaita. Länsimaa on se mikä suojelee näiden naisten "puhtautta" ja itsenäisyyttä, ja siihen maahan he turvautuvat, kääriytyvät, suojelua saadakseen.
Paljonko saadaan teatteriapurahaa? Ai mitä, ehdotonta vankeutta uskonrauhan rikkomisesta? :-\
Quote from: Leso on 31.12.2015, 23:56:34
QuoteBakr oli näyttelijänä Beckettin tunnetuimmassa näytelmässä Huomenna hän tulee, joka kuvaa ikuista odottamista ja hiljaisuuden torjumista.
Toimittelijatar Nina Airistolla ei sitten taida olla syvempää ja analyyttisempaa tietoa Beckettin Huomenna hän tulee -näytelmän tulkinnoista. Onhan se nyt saatanan vaikeaa etsiä tietoa, joka kaikki on intternetissä eikä Toimittelijan käsikirjassa kirjaston lastenkirjallisuuden jänskätysosastolla heti Noidan ja Salapoliisin käsikirjain jälkeen.
Se kertoo kommunismista siinä missä Orwellin 1984 ja Eläinten vallankumous -teokset.
Toimittaja/päätoimittaja ehkä tarkoituksella jätti ikävät yksityiskohdat jutusta pois. Siitähän heille maksetaan.
QuoteHe tappavat kaiken uskonnon nimissä
Ja minkäköhän uskonnon? Buddhalaisuuden??
Quote from: Outo olio on 01.01.2016, 02:17:13Toimittaja/päätoimittaja ehkä tarkoituksella jätti ikävät yksityiskohdat jutusta pois. Siitähän heille maksetaan.
Miksi olet nuin kiltti? Herkiä, piru vieköön.
Se on uusi vuosi ja uudet kujeet. Nyt luunappia otsaan. Tarpeeks on tarpeeks.
Jos islamia, paha? Jos islamin kritiikkiä, paha? Jos mitään, paha?
Uutiset kertovat, että öljyn hinta laskee, ja vakavasta taloudellisesta kriisistä kärsivä Irakin valtio joutuu vähentämään tukeaan kulttuurille, mm. teattereille.
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/12/iraq-theater-low-state-budget.html#
Kyllä minullekin tuli pelkästä kuvauksesta Paha kurki mieleen.
Ehkä matut alkavat pian tehdä savianimaatioita.
Quote from: Jack on 01.01.2016, 02:38:09Jos islamia, paha? Jos islamin kritiikkiä, paha? Jos mitään, paha?
Uutiset kertovat, että öljyn hinta laskee, ja vakavasta taloudellisesta kriisistä kärsivä Irakin valtio joutuu vähentämään tukeaan kulttuurille, mm. teattereille.
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/12/iraq-theater-low-state-budget.html#
Jos oikein vittumaiseks heittäytyis, kysyis, että minkäs tason
harrastelijateatterilainen Hassani onkaan?
Tuli vaan mieleen, että joissain muissa alistetuissa kulttuureissa kritiikkiä osattiin esittää verhotusti.
Kirjallisuudesta nyt heti
ponkaisi mieleen ihan kaikille tuttu "Saatana saapuu Moskovaan".
Yhden miehen esityksessä henkilö elää painajaista. Häneltä on kielletty rakkaus, jonka muut ihmiset tavallaan ovat häneltä tappaneet.
- Monikulttuurisuus, eli painajainen, check.
- Rakkaus on kielletty. Liekö kukaan koskaan kuullutkaan rakkausesityksestä jossa kerrotaan peräkammarinpoikien kokemus rakkaudesta? Itse en ole ainakaan nähnyt yhtään ainutta minkään kulttuuripiirin esitystä jossa vhmn kokemus nousee pääosaan. Idea vapaasti hyödynnettävissä. Muttas joo, johtopäätöksenä mokujen keinoihin kuuluu rakkauden kieltäminen kaikilta jotka leimataan rasisteiksi, eli kaikilta jotka eivät taputa. Ihanan neukkua.
- Muut ihmiset tappaneet. Nyt meni kyllä väärin. Ainoa muuttuja johon ihminen voi vaikuttaa varmasti itse on rakkaus. TÄllä kaverilla ei ole rakkaudesta muuta hajua kuin nimi kun ei kykene sitä tuon laajemmin ymmärtämään.
Näkemättä paskaa.
Quote from: Tabula Rasa on 01.01.2016, 03:42:10[...] Liekö kukaan koskaan kuullutkaan rakkausesityksestä jossa kerrotaan peräkammarinpoikien kokemus rakkaudesta? [...]
Äkkiseltään Nummisuutarit ja Kaksi lensi yli käenpesän. (https://www.youtube.com/watch?v=CVAqAME_v20)
Edellinen pakollisista kouluopinoista, jälkimmäinen lie ollut hyvinkin totta aikoinaan ja aikanaan.
Quote
Forssan teatterin löytö: Turvapaikanhakija teki rajun teatteriesityksen
Forssan teatterissa on toteutettu irakilaisen nuoren ohjaajan teos "Made in Baghdad!".
Tällaista performanssia ei ole aiemmin nähty Suomessa.
Hän tanssii nuken kanssa ja sirottelee lopulta hiekkaa nuken ja itsensä päälle. Hassan sotkee itsensä verta mutaa symboloiviin väreihin ja murisee mikrofoniin muutaman arabiankielisen repliikin.
Missä on Hassanin kohelluksen uutuus - lapsekas ähellys kuulostaa kovin tutulta.
Otetaan nyt esimerkiksi Kansallisteatterin näytelmä "Maaseudun tulevaisuus" syksyllä 2014, jonka ennakkonäytöksestä poistui merkittävä osa yleisöä. Osa katsojista poistui jo puoliajalla.
Tämä oli tietysti
ohjaaja Lea Klemolan tarkoituskin ja tuttua jo 1960-luvulta.
Kansallisteatterin Facebook-sivustolle kirjoitetussa palautteessa todettiin näytelmän olevan "pelkkää päätöntä sekoilua, paljasta alapäätä ja väkinäistä panemista". Näytelmän roisi kielenkäyttö, alastomuus ja alatyylinen huumori oli normikansalaiselle liikaa - mutta ei tietenkään mitään uutta teatterissamme.
Suomen teatteriväki suorastaan keikaroi ulosteilla ja voimasanoilla kuin vajaamielinen. Ja on keikaroinut jo 50 vuotta, joten uuttakaan se ei ole.
Kansallisteatterissakin näyttelijä Mikko Kivinen nähtiin lavalla ilman housuja - ikävä kyllä. Siinä on suurin piirtein kaikki se uusi ja rajuus, mitä suomalainen teatteri tarjoaa. Tähän tunkioon herra Hassan ei tuo mitään kohennusta - päinvastoin.
Olisi raju uutinen, jos suomalaisissa näytelmissä olisi edes juoni.
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyKBXbN21u4dZe4Yhowq4Q90T7fMAWUyiZtmUHJvK-maK90V88tw)
Mikko Kivinen housut jalassa - onneksi.
http://rahmispossu.net/2015/11/25/hyvyysteollisuuden-vieraana/
Tuolla sitä varsinaista näytelmää löytyy. Ja tarkka huomaa että tuolta löytyy myös törkyteatterin poppoo joka tunnettu lähinnä siitä, että käyttävät esityksissään kaikkia ihmiseritteitä.
Quote from: Mika on 31.12.2015, 21:53:30
Quote from: Eino P. Keravalta on 31.12.2015, 21:38:21
Suomessakin tulee olla erityisen varovainen tunneilmaisussaan.
Kohta tosiaan ollaan siinä pisteessä, että olet syyllistynyt syrjintärikokseen ja joudut hankaluuksiin, jos toteat julkisesti, ettet halua kotimaahasi luku-, kirjoitus- tai ammattitaidottomia afrikkalaisia/arabeja.
Toivottavasti suomalaiset tajuavat sentään olla päästämättä tilannetta ihan näin pitkälle.
Pahalta näyttää, jos viime gallupit pitävät paikkansa. Siinä katsannossa suomalaiset haluavat vaan lisää kieli- ja ammattitaidottomia muslimeita.
Siisti esitys, verta ja kaikkea. Tykkäsin kuin Gorgorothista <3
Hulvaton ketju! :D
Matujen asema suvakkien lemmikkeinä vahvistuu jokaisen vastaavan uutisen myötä. Aivan kaikki mitä matu tekee, on sulaa kultaa, ja näillä nyt sitten mennään.
Onhan tämä kuitenkin sieltä harmittomimmasta päästä matu-uutisia, mutta kyllä tähänkin saadaan tuhlattua lapsilta ja vahuksilta ryövättyjä veroeuroja ihan kivasti, siitä tuskin on epäilystä.
Joku jo sanoikin, että katsomatta paskaa, ja tämän uskon täysin. Suvakit taas vaikuttuvat ja haltioituvat matun karjumisesta ja sinkoilusta. Varsinkin kun se älämölö kuvaa niin hyvin lähi-idän kriisiä ja sitä kauhua ja ahdistusta nämä hädänalaiset joutuvat nyt pakenemaan. Performanssin näkemisestä saa noin seitsemän (7) suvaitsevaisuuspistettä. Lopullinen pistemäärä riippuu performanssin oikeaoppisesta kommentoinnista kun mainostaa sitä suvakkikavereilleen.
Eikös joku somalinaiskirjailija saanut juuri palkinnon siitä, että on somalinaiskirjailija? Tämäkin teatterimies saa vähintäänkin ilmaista julkisuutta, koska on etnisesti, mitä on. Ei minulle friikkisirkus toki mieleen tule, kunhan vain huomioin... :P
Anteeksi, ei tainnut palkintoa saanut, vain ylistystä siitä, että kirjoitti kirjan.
Quote from: DuPont on 02.01.2016, 04:42:17
Eikös joku somalinaiskirjailija saanut juuri palkinnon siitä, että on somalinaiskirjailija? Tämäkin teatterimies saa vähintäänkin ilmaista julkisuutta, koska on etnisesti, mitä on. Ei minulle friikkisirkus toki mieleen tule, kunhan vain huomioin... :P
Anteeksi, ei tainnut palkintoa saanut, vain ylistystä siitä, että kirjoitti kirjan.
Tämä on varmaan sitä kuuluisaa rasismia.... :flowerhat:
Jos löytyy näyttelijä-ohjaaja taustaa, niin totta kai hyvä toimia sillä alalla. Saattaahan siinä tulla jotakin uudenlaista näkemystä... Periaatteen tasolla turvapaikanhakijoista täytyisi hyötyä tällä tavalla. Käytännön tasolla se vain taitaa olla mahdotonta.