Quote
Yhteistä muistia kannattaa rapsuttaa
Mikä asia jää vuodesta 2015 kansakunnan yhteiseen historiaan? Helppo vastata: meillä on vuoden lopulla 30 000 turvapaikanhakijaa.
Syksyllä on avattu kymmeniä suljettuna olleita kouluja, hotelleja, vanhainkoteja ja jopa kasarmeja. Ne ovat saaneet uusia asukkaita, jotka katsovat tänään televisiota ja ehkä hieman ihmettelevät uutta kotimaataan. On valtakunnallinen sotilasparaati ja jylhiä itsenäisyysjuhlia. Tasavallan presidentin vastaanotolla toistuu tuttu kysymys: mitä itsenäisyys meille merkitsee?
Pakolaisten voi olla vaikea ymmärtää, miksi me suomalaiset vietämme juhlapäivää näin karusti. Kertaamme omaa historiaamme, kansakunnan vaarallista koskenlaskua ja ihmeellisiä pelastumisia historian pyörteissä.
Historiassamme on kuitenkin yksi vaihe, josta kertominen on paikallaan juuri tänä itsenäisyyspäivänä.
Tutkija Jussi Pakkasvirta vertaili viime maanantaina (30.11.) HS:n mielipidesivulla karjalaisten kotouttamista ja nykyistä pakolaisongelmaa. Hän muistutti, että karjalaisten kotouttaminen oli paljon suurempi urakka. Peräti kymmenen prosenttia maan väestöstä, 400 000 ihmistä, joutui jättämään kotinsa ja etsimään uuden asuinpaikan.
"Vaikka kyse ei nyt ole oman maan väestön pakkosijoittamisesta, Suomella on historiallista kokemusta hyvästä kotouttamisesta. Halutessamme osaamme integroida toisenlaisia ihmisiä yhteiskuntaamme – kansakuntaan, joka luottaa kykyihinsä ja moniarvoiseen yhtenäisyyteensä", Pakkasvirta hersytteli ja kehui evakkoja: "Karjalaiset toivat muualle Suomeen toisenlaisia tapoja ja arvoja. Kahden kulttuuripiirin vuorovaikutuksessa he jatkoivat omia perinteitään mutta omaksuivat samalla myös vaikutteita uudesta ympäristöstä."
Pakkasvirta sai mielipidesivun keskustelussa nuivia vastauksia.
Ossi Päärnilän (HS 1.12.) mielestä oli väärin verrata nykyistä pakolaisongelmaa evakkojen asutukseen. Karjalaisten sopeutumisessa merkittävintä oli yhteinen kieli, koulutus ja yritteliäisyys. He eivät vähästä valittaneet, vaikka kantaväestö ylenkatsoi, ja iloa riitti jakaa muillekin, Päärnilä muistutti.
Jorma Työppönen (HS 2.12.) ei hyväksynyt kotouttaminen-sanan käyttöä karjalaisten yhteydessä. Se oli jotain aivan muuta kuin se, mistä nyt on kysymys, hän sanoi. Työppösen mielestä Suomessa ei ollut pakolaisongelmaa keväällä 1940 ja syksyllä 1944. "Eihän oman maan kansalaisia voi nimittää pakolaisiksi, jos he sotatoimien seurauksena joutuvat jättämään vanhat kotiseutunsa", Työppönen kirjoitti.
Työppönen on oikeassa. Oman maan kansalaisia ei sovi nimittää pakolaisiksi, mutta moni suomalainen tarvitsi turvapaikkaa jatkosodan päättyessä syksyllä 1944.
Turvapaikanhakijoita oli silloin huomattavasti enemmän kuin pakolaisia on nyt. Suurin ryhmä, peräti 70 000 ihmistä, tuli idästä. He olivat jatkosodan aikana entisille asuinsijoilleen muuttaneita karjalaisia, jotka joutuivat lähtemään äkkiä kotoaan jo toisen kerran, kun puna-armeijan suurhyökkäys alkoi kesällä 1944.
Turvapaikanhakijoita tuli myös pohjoisesta. Kun Lapin sota alkoi, läänin väestö, 100 000 ihmistä, oli nopeasti evakuoitava. Toinen puoli siirtyi joko Oulun ja Kajaanin seudulle tai vielä etelämmäksi, ja toinen puoli, siis 50 000 lappilaista, sai turvapaikan Ruotsista. Luvut eivät ole kovin tarkkoja, koska rekisteröinti oli sodan oloissa puutteellista.
Näin suuri kansanvaellus piti hoitaa muutaman kuukauden aikana. Ja tapahtui syksyllä 1944 paljon muutakin. Armeijasta kotiutettiin 430 000 sotilasta, ja Lapin sota jatkui vielä kevääseen 1945 asti. Silloin lappilaiset saivat palata kotiseudulleen. Puolet Lapin taloista oli evakkoaikana poltettu.
Nykyisille turvapaikanhakijoille opetetaan Suomen historiaa. Toivottavasti heille kerrotaan rehellisesti myös meidän omasta evakkohistoriastamme.
Eikä tee pahaa meille kantasuomalaisillekaan, että kansakunnan yhteistä muistia hieman rapsutetaan tältä kohdalta. Oli kunnioitettava saavutus, että suomalaiset kykenivät tulemaan keskenään toimeen maassa, joka oli sodan jäljiltä paitsi rutiköyhä myös paljon pienempi kuin ennen. Sen vuoksi maa piti jakaa uudestaan.
Meille nuoremmille näiden asioiden kertaaminen voi opettaa lisää suhteellisuudentajua, jos suostumme ottamaan oppia vastaan.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449291160022
Hesarin toimituskunta näyttää todellakin pistävän parastaan näin itsenäisyyspäivän kunniaksi. Mikään ei näytä olevan tälle porukalle pyhää. Talvi- ja jatkosodan jaloista pois siirtyneet evakot eivät olleetkaan pakolaisia vaan turvapaikanhakijoita.
Tällä tavoin toivottaa hyvää itsenäisyyspäivää suvaitsevaiston pääaviisi kaikille
evakoille turvapaikanhakijoille ja heidän jälkipolvilleen. :facepalm:
Eipäs isä ja sedät hoksanneet hakea turvapaikkaa puna-armeijan hyökätessä vaan jäivät rintamalle puolustamaan isänmaata. Tädit ja isovanhemmat joutuivat sen sijaan lähtemään evakkoon sodan jaloista. Hekään eivät hoksanneet hakea turvapaikkaa eikä diskorahaa.
Eipä silti olihan ne "turvapaikan hakijat" silloinkin jonkinlainen piristysruiske Suomen taloudelle jälleenrakennuksen merkeissä.
Ihan sama sinänsä, millä nimellä joku haluaa evakoita kutsua.
Se ratkaiseva ero oli kuitenkin siinä, että he eivät olleet peilipallojen ja alaikäisen emättimen perässä, vaan tulivat tarttuakseen kuokan varteen ja rakentaakseen tätä maata samojen arvojen pohjalta kuin muukin kansa, hiljaa ja ahkerasti.
Omaan tuttavapiiriini kuuluu myös jokunen Karjalasta lähtemään joutunut evakko ja en ainakaan heti muista kenenkään heistä puhuneen Terijoen hiekkarannoille suuntauneista lomamatkoista turvapaikanhakuprosessin loppua odotellessa.
Monikulttuurisuussaatananpalvonta voisi samalla myös julistaa suomalaiset sotilaat ja puna-armeijalaiset aivan samaksi kokonaisuudeksi. Suomen pitäisi lisäksi maksaa takautuvat rintamamieslisät venäläisille veteraaneille ja heidän omaisilleen.
Irakilaisten pakkosuomalaistaminen? Ei siihen tarvi suostua, eikä suomalaisten tarvitse suostua pakkoirakilaistamiseen.
Medialla on nähtävästi jonkinlainen kilpailu menossa, kuka saa pieraistua groteskeimman ripulipastan lukijan silmille itsenäisyyspäivän kunniaksi.
Helsingin Sanomat on ällöttävyydessään totutulla tasolla. Onneksi ainakin lehti kokee luonnollisen kuoleman ajan myötä.
Muuta selitystä en keksi kuin että toimittelijat ovat huumeissa kaiken aikaan...mitä kotouttamista suomalainen tarvitsee Suomessa ? Mitä turvapaikkaa suomalainen tarvitsee Suomessa? Karjalaisia loukataan oikein urakalla. Sinne jäi karjalainen isoisänikin ja tälläisen vuoksi ! Että moista sontaa voisi joku hippi kirjoitella valtakunnan mediassa !
Hyysärillä on nyt kyllä päällä oikea loppuvuoden mokutusvyörytys. Näin itsenäisyyspäivänä on kai otettu tavoitteeksi rikkoa kaikki aikaisemmat älyllisen epärehellisyyden ennätykset.
Todella, todella erikoisia tulkintoja Suomen historiasta.
En edelleenkään pysty käsittämään, miten joku voi vetää yhtäläisyysmerkin vihollisarmeijan hyökkäyksen vuoksi kotiseutunsa hylkäämään joutuneen Suomen kansalaisen ja kotimaastaan paremman elintason toivossa häipyneen Irakin kansalaisen välille.
Suorastaan aivot menevät umpisolmuun kun yritän päästä jyvälle tästä kiemuraisesta logiikasta.
Olisi mukavaa tietää, mitä suomalaisuus hyysäri väelle merkitsee?
Ilmeisesti ei mitään ulostuloista päätellen.
Näyttää itse asiassa siltä, että he kokevat suomalaisuuden kohdallaan jonkinasteisena kirouksena, josta tulisi päästä eroon.
Quote from: HS
Yhteistä muistia kannattaa rapsuttaa
(...)
Meille nuoremmille näiden asioiden kertaaminen voi opettaa lisää suhteellisuudentajua, jos suostumme ottamaan oppia vastaan.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449291160022
Erittäin hyvin sanottu siellä alhaalla. Miten oman maan kansalaisten evakuointi sodan jaloista eroaa nykyisestä turvapaikkaturismista? Nyt tässä yritetään vain sanoilla ja merkityksillä kikkailemalla rinnastaa nämä asiat samaksi. Tokihan toimittelijakin tämän tietää.
Quote
"Vaikka kyse ei nyt ole oman maan väestön pakkosijoittamisesta, Suomella on historiallista kokemusta hyvästä kotouttamisesta. Halutessamme osaamme integroida toisenlaisia ihmisiä yhteiskuntaamme – kansakuntaan, joka luottaa kykyihinsä ja moniarvoiseen yhtenäisyyteensä", Pakkasvirta hersytteli ja kehui evakkoja: "Karjalaiset toivat muualle Suomeen toisenlaisia tapoja ja arvoja. Kahden kulttuuripiirin vuorovaikutuksessa he jatkoivat omia perinteitään mutta omaksuivat samalla myös vaikutteita uudesta ympäristöstä."
Minua vi**ttaa suunnattomasti ja otan sukuni puolesta loukkauksena, että karjalaisten evakkojen suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumisen ja irakilaisten sekä afganistanilaisten laajamittaisen sopeutumisen välille kehdataan vetää yhtäläisyysmerkit. Se, että syntyperäinen suomalainen sopeutuu suomeen käy nyt stana helpommin, kuin paperittoman ja taustattoman, täysin erilaisen kulttuurin edustajan. Mitä sitä faktoista, kun pitää mokuttaa. :facepalm:
Kuinkahan sopeutuisivat 30 000 suomalaista johonkin arabimaahan yhtäkkiä? Vastaus: Huonosti, koska siellä vallitseva kulttuuri on meille täysin vieras ja mahdoton hyväksyä. Tämmöinen ideloginen paskahöttö ei vaan toimi mihinkään suuntaan.
Quote
Työppönen on oikeassa. Oman maan kansalaisia ei sovi nimittää pakolaisiksi, mutta moni suomalainen tarvitsi turvapaikkaa jatkosodan päättyessä syksyllä 1944.
.
.
.
Nykyisille turvapaikanhakijoille opetetaan Suomen historiaa. Toivottavasti heille kerrotaan rehellisesti myös meidän omasta evakkohistoriastamme.
1. Oman maan kansalainen ei voi olla pakolainen, mutta voi olla turvapaikanhakija. --> Turvapaikanhakija ei voi olla samaan aikaan pakolainen.
2. Turvapaikanhakija on ei-pakolainen ja ei-pakolaisella ei ole pakolaisten oikeuksia, eikä heistä tule käyttää nimitystä pakolainen.
Quote from: pimf on 06.12.2015, 15:05:04
Hesarin paskannusannostustelu jatkuu, yök. Valtakunnan oikeuteen, sanon minä. Karjalaisten kunniaa on loukattu!
Nimenomaan. Miten syntyperäinen kansalainen voi muka hakea turvapaikkaa omasta maastaan?
Voiko?
Tuntuu olevan ihan perussettiä nykyään itsenäisyyspäivän mediassa.
Te voitte väheksyä, mitätöidä ja halveksia Suomen itsenäisyyspäivää, ja kyllähän te siinä parhaanne teettekin. Ei se mitään.
Mulle se on silti The Pyhäpäivä.
Nyt kyllä meinaa pikkasen keittää, ai perkele mitä kirjottelevat. Kylhä sitä saa sanoilla leikitellä, turvallista paikkaahan ne evakot hakivat ja tälläi voidaan kaiketi puhua turvapaikanhakijoista mutta jos ei perkele vie näe eroa siinä, että lähtee Viipurista evakkoon helvetti Lemille vs. Irakista Eurooppaan nii kyl jossai kohtaa täytyy olla harkinnassa pahasti vikaa. Varsinkin kun ne jotka lähtivät, olivat niitä joita ei rintamalle laitettu, lapset, vanhukset ja naiset jotka eivät olleet lottia. Ja toisena seikkana sekin vielä, että kun menetettyjä alueita saatiin takasin jatkosodassa, muutti suuri osa evakoista takaisin kotiseudulleen siitä huolimatta, että oma koti saattoi olla täysin tuusan paskana. Näin teki myös ukkini perhe aikanaan. Sota oli vielä täydessä käynnissä ja vaaroja kaikkialla, silti vaan mentiin takaisin kun mahdollisuus siihen tuli. Sitten taas tultiin pois kun paska osui uudelleen tuulettimeen.
Ja hesarille tiedoks, on kyllä nuoren polven tiiossa nää reissut, kiitos vaan. En tartte teikäläisiä muistutteleen.
Evakot eivät hakeneet turvapaikkaa, Suomen valtio määräsi heidät lähtemään kodeistaan sodan jaloista turvaan.
Entäs Munsalan soutajat!
Asekuntoiset r-miehet jotka soutivat ruottiin silloin kun Suomea piti puolustaa.
Pakolaisia! Ei vaan rintamakarkureita!! Samoinkuin nämä nykyiset matut.
http://hommaforum.org/Smileys/default/facepalm.gif
En sano tähän enää mitään. Emmä jaksa. Pakko vain jaksaa maksaa noiden proffien isot palkat.
Ja sama ripulioksennus sen kuin jatkuu:
Ihmetteletkö turvapaikanhakijoiden määrää? Suomi selvisi suuremmasta kansanvaelluksesta muutamassa kuukaudessa
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449291160022
Vertauksessa olisi jotakin tolkua, jos Karjalan evakot olisivat kulkeneet koko Euroopan läpi Espanjaan turvapaikkaa anomaan. Ja sitten sinne asetuttuaan lomailisivat Karjalassa, salakuljettaisivat Espanjaan perinteisiä karjalaisia huumausaineita, kuluttaisivat suhteettomasti Espanjan julkisia palveluita, tekisivät suhteettomasti rikoksia, vaatisivat erityiskohtelua, kiihottaisivat Espanjan valtiota, kansaa ja yhteiskuntaa vastaan, ja lähtisivät Neuvostoliittoon käymään siellä sissisotaa valtiota vastaan, minkä jälkeen palaisivat sitten Espanjaan saamaan lepoa ja sairaalahoitoa, jne. jne.
Pitää seuraavan kerran raaputtaa Hesarin paperiversiota, löytyykö painomusteen alta "Tiedonantaja"
Aiemmin Unto Hämäläinen kirjoitti ihan oivia politiikan analyysejä, mutta nyt lienee lasitalon agenda on saatu taottua myös Unskin päähän ja lopputuotos on taattua Hesariskeidaa. Tää menee vähän samaan sarjaan kuin se pari kuukautta sitten ollut kommentti siitä, kuinka Karjalan evakot "koettiin suomalaisiksi"....näin 75% evakkojen jälkeläisenä tällaiset oksennukset saavat todella v-käyrän nousemaan. Ja että vielä Itsenäisyyspäivänä täytyi tämäkin roska lukea. No, Hesarillehan ei tunnetusti mikään ole pyhää.
Vittu se mikään kansanvaellus ollut. Suomen hallitus MÄÄRÄSI karjalaiset muuttamaan pois Karjalasta. Miten vittu tää voi olla niin vaikea asia "toimittajille"?
Siis karjalaiset siirtyivät Suomen rajojen sisällä omassa maassaan uusiin paikkoihin ja useimmiten raivaamaan jotain suoplänttiä elinkelpoiseksi. Osasivat suomenkielen, suomen kulttuurin jne.
Eli olivat samanlaisia kuin syyrialaiset, irakilaiset, afgaanit jotka siirtyivät oman maansa sisällä Suomeen.
Eli täydellinen aivopieru, maksaako joku näille häirikkö"toimittajille" oikein palkkaakin?
Minä en, kehottaisin siirtymään pakolaiseksi esim. Turkkiin, jonne nyt lennetään Suomesta, kun rikollisten lupaukset ilmaisesta luxus elämästä Suomessa ei toteudu.
Hesari on aukaissut mokutusaltaan paskapadon luukut itsenäisyyspäivänä. En ole yllättynyt.
Quote from: Skeptikko on 06.12.2015, 16:25:58
Ja sama ripulioksennus sen kuin jatkuu:
Ihmetteletkö turvapaikanhakijoiden määrää? Suomi selvisi suuremmasta kansanvaelluksesta muutamassa kuukaudessa
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449291160022
Ehkäpä toimittajan sietäisi verrata noita "vaeltajia". Ei ollut evakot pyntättyinä merkkivaatteisiin eikä ruikuttaneet ylikeitetystä riisistä kun ei ollut riisiä edes saatavilla.
Toisekseen jos kerran selvitiin tuosta "kansainvaelluksesta" niin eiköhän se riitä meidän osaksemme. Irak, Syyria ja Afganistan voisivat myös selvittää omat kansainvaelluksensa.
Ja lisää ripulioksennusta "faktoineen". Tämä tosin ei ole ihan yhtä paha kuin päivän muut oksennukset:
Turkulaiset opiskelijat ahkeroivat arabiankielisen kotouttamissovelluksen
http://www.hs.fi/kotimaa/a1449370048273
Omista isovanhemmistani 3/4 on peräisin luovutetuilta alueilta, eli evakkoja. Kaikki pitävät/pitivät itseään Suomalaisina, mutta kohtelu siirto seuduilla oli ollut välillä kylmäkiskoista, lähinnä yksittäisten ihmisten taholta. Se, että heille annettiin maata korvauksena menetetyistä omaisuudesta oli monelle kova juttu, koska ihmisillä ei välttämättä ollut mitään. Hesari tyylilleen sopivasti valehtelee taas kerran.
En siis puutu enää evakkojen kohtalon vääristelyyn, enkä evakkojen ja Suomen silloisten vaikeuksien halveksuntaan, mutta keksi uuden. Edistykselliset toimittajat tai proffat voisivat ottaa Eestin esimerkiksi. Nyt humanistit valittavat Eestin nuivuutta, vaikka kymmeniä tuhansia pakolaisia pääsi sodan lopussa Ruotsiin ja USA:an.
Mut nyt tulee kovaa kamaa: Eestihän on esimerkki siitä, että otti 1944-1990 neljäsataa tuhatta (400 000) maahanmuuttajaa ja pakoloista Neuvostoliitosta. Luku oli yli kolmannes sentään maan väkiluvusta ja maa antoi mahdollisuuden noin poskettomalle määrälle ihmisiä, jotka vain etsivät parempaa elämää.
Oppineen logiikalla sanottuna olen ylpeä siitä, että meillä on neuvostoliittolainen ja natsisaksalainen tiedonvälitys ja tiede. Lisättäköön, että mediamme ja tieteemme voi myös ylpeästi todeta, että se ponnistelee demokraattisuudessa ja avoimuudessa Iranin ja Pohjois-Korean tasoa kohti. Eläköön! Eläköön! Eläköön!
Quote from: Jukka Wallin on 06.12.2015, 16:36:06
Pitää seuraavan kerran raaputtaa Hesarin paperiversiota, löytyykö painomusteen alta "Tiedonantaja"
Tiedonantajan oikea kirjoitusasu taitaa olla "Taudinkantaja".
En olisi uskonut että Sanomatalosta löytyy niin isoa persettä että siitä riittäisi niin paljon paskaa kuin tässä itsenäisyyspäivän juhlajutussa. Jos olisin Suomen keisari, tuomittaisiin koko Sanoma-konserni ja kaikki sen toimittajat maanpetoksesta. Sitten olisi toimittajien hyvä vedota vaikka heikkolahjaisuuteen, se on nykyään trendikästä varsinaisten maturikollistenkin piirissä.
Quote from: starsailor on 06.12.2015, 17:04:06
Omista isovanhemmistani 3/4 on peräisin luovutetuilta alueilta, eli evakkoja. Kaikki pitävät/pitivät itseään Suomalaisina, mutta kohtelu siirto seuduilla oli ollut välillä kylmäkiskoista, lähinnä yksittäisten ihmisten taholta. Se, että heille annettiin maata korvauksena menetetyistä omaisuudesta oli monelle kova juttu, koska ihmisillä ei välttämättä ollut mitään. Hesari tyylilleen sopivasti valehtelee taas kerran.
Itse taasen olen puoliverinen karjalainen.
Oikeastaan sitä maata ei annettu vaan sen sai lunastaa valtiolta joka taasen oli sen tarvittaessa pakkolunastanut. Muistaakseni Karjalaan jäänyt maa kävi maksuna eli valtio tavallaan vaihtoi maata.
Quote from: Biberkopf on 06.12.2015, 14:50:55
Talvi- ja jatkosodan jaloista pois siirtyneet evakot eivät olleetkaan pakolaisia vaan turvapaikanhakijoita.
Siirtolaisia, he todella siirtyivät ensin sodan jaloista pois, ja sitten luovutettavaksi määrätyltä alueelta muualle kotimaahan.
Nykyisten matujenkin pitäisi olla siirtolaisia omassa kotimaassaan mikäli sota uhkaa heidän asuinpaikkaansa, tai maa on muuten vaan luovutettu ISIS:n käyttöön.
Missään matu-lähtömaassa ei käydä niin totaalista sotaa etteikö oman kansan parissa tilaa ole, mutta tässä invaasiossa ei olekaan kyse mistään humanitäärisestä kysymyksestä, vaan pelkästään lähtömaiden ylimäärä- ja ongelmaihmisten dumppaamisesta Länsimaihin.
Voi tietenkin olla, että kyse on Lännen upottamisesta, jossa hyväuskoiset hölmöt toimivat viidentenä kolonnana.
Toimittelijalogiikka ylittää jälleen itsensä. Koen fyysistä pahoinvointia näiden artikkeleiden vuoksi.
Quote from: Outo olio on 06.12.2015, 16:30:52
Vertauksessa olisi jotakin tolkua, jos Karjalan evakot olisivat kulkeneet koko Euroopan läpi Espanjaan turvapaikkaa anomaan. Ja sitten sinne asetuttuaan lomailisivat Karjalassa, salakuljettaisivat Espanjaan perinteisiä karjalaisia huumausaineita, kuluttaisivat suhteettomasti Espanjan julkisia palveluita, tekisivät suhteettomasti rikoksia, vaatisivat erityiskohtelua, kiihottaisivat Espanjan valtiota, kansaa ja yhteiskuntaa vastaan, ja lähtisivät Neuvostoliittoon käymään siellä sissisotaa valtiota vastaan, minkä jälkeen palaisivat sitten Espanjaan saamaan lepoa ja sairaalahoitoa, jne. jne.
... ja osa Espanjan kansasta näkisi tuon jotenkin maata ylösrakentavaksi ja ettenkö sanoisi rikastavaksi vaikutukseksi.
Unto Hämäläinen on toiminut häpeällisesti yli 40 vuotta. Aloitti uransa Neuvostoliiton ja Kekkosen laskuun työtä tekemällä. Kuului Kokoomuksen maanpetturisiipeen ("remonttiryhmä") joka innokkaasti kanteli neuvostovastaisuuksista Tehtaankadun edustajille. Ja kekkosvastaisuuksista Ilkka Kanervan kautta dementoituvalle Kekkoselle.
Sen jälkeen on systemaattisesti kirjoittanut Hesarissa väärennöksiä kaikkeen Suomen lähihistoriaan liittyvään. Oli Halosen mies ja taisi olla Haavistonkin.
Selittää vielä 2000-luvullakin Suomettumisen historiaa 1970-luvun tyyliin.
Nyt väärentää historiaa entistä törkeämmin ja ilmeisesti laskee hyötyvänsä rahallisesti valehtelunsa ansiosta.
Karjalan evakon jälkeläisenä on kuvottavaa lukea lukea tätä Hesarin painamaa roskaa. Suvultani vietiin kaikki, eli kodit, maat ja nuoret miehetkin heidän puolustaessaan kotimaansa rajoja.
Mitä helvetin tekemistä näillä partasuisilla elintasoshoppareilla on tämän asian kanssa. Ja tämä roskajoukko tulee tänne valtion ylläpitämään täysihoitoon!
Taas yksi hyysärinarkkari oikein ruiskumokuttaa täyttä tavaraa suoneen. Tanskassa on hyvä termi näille, halalhipit.
Quote from: Saturnalia on 06.12.2015, 15:32:12
Quote from: pimf on 06.12.2015, 15:05:04
Hesarin paskannusannostustelu jatkuu, yök. Valtakunnan oikeuteen, sanon minä. Karjalaisten kunniaa on loukattu!
Nimenomaan. Miten syntyperäinen kansalainen voi muka hakea turvapaikkaa omasta maastaan?
Voiko?
Vain roskatoimittajan sairaassa mielessä voi. Kaikki keinot on otettu näemmä käyttöön, mutta ei vaan kansa suostu ajattelemaan kuten roskatoimittajat haluaisivat ;D
Evakoiden ja maahantunkeutujien rinnastaminen on röyhkeydessään uskomatonta. Evakot ovat olleet Suomen kansalaisia syntymästään asti. Tilanne on sama kuin Helsinki miehitettäisiin Venäjän toimesta ja Helsingistä Tampereelle muuttaneita alettaisiin rinnastaa Irakilaisiin.
Evakot eivät tarvinneet kotouttamistoimia tai kielikursseja. Evakoilla on sama uskonto, kieli, kulttuuri ja kansalaisuus. Lyhyesti sanottuna evakot ovat suomalaisia.
Quote from: Saturnalia on 06.12.2015, 15:32:12
Quote from: pimf on 06.12.2015, 15:05:04
Hesarin paskannusannostustelu jatkuu, yök. Valtakunnan oikeuteen, sanon minä. Karjalaisten kunniaa on loukattu!
Nimenomaan. Miten syntyperäinen kansalainen voi muka hakea turvapaikkaa omasta maastaan?
Voiko?
Miksipä ei? Nythän on todettu, että mm. Irakissa ja Somaliassa on turvallisiakin alueita. Hakekoot turvapaikkaa omasta maastaan jos omilla kotikulmilla maa alkaa poltella jalkojen alla. Turha tulla tänne asti.
Quote from: Velmu on 06.12.2015, 18:46:25
Karjalan evakon jälkeläisenä on kuvottavaa lukea lukea tätä Hesarin painamaa roskaa. Suvultani vietiin kaikki, eli kodit, maat ja nuoret miehetkin heidän puolustaessaan kotimaansa rajoja.
Mitä helvetin tekemistä näillä partasuisilla elintasoshoppareilla on tämän asian kanssa. Ja tämä roskajoukko tulee tänne valtion ylläpitämään täysihoitoon!
Samaa mieltä. Näiden toimittajien ja heidän hengenheimolaisten harrastama karjalaisten, toisten suomalaisten, toiseuttaminen on jotain järkyttävän häijyä.
Toimittajat yrittävät suodattaa mustaa valkoiseksi. Nykytilanne olisi verrattavissa evakkoihin silloin jos turvapaikanhakijat liikkuisivat esimerkiksi Irakin rajojen sisällä, eivätkä lähtisi tänne kolmen tuhannen kilometrin päähän korpeen.
Lisäksi evakot olivat suomen kansalaisia, jolloin Suomen valtio oli suoraan vastuussa evakkojen uudelleenasuttamisesta. Irakin kansalaisille Suomella ei ole ensisijaista solidaarisuusvelvoitetta.
Evakot eivät missään vaiheessa ylittäneet voimassa olevaa valtakunnan rajaa toisin kuin nämä maahantunkeutujat jotka ylittivät useankin valtion rajan.
Quote from: Biberkopf on 06.12.2015, 14:50:55
Quote
Yhteistä muistia kannattaa rapsuttaa
Mikä asia jää vuodesta 2015 kansakunnan yhteiseen historiaan? Helppo vastata: meillä on vuoden lopulla 30 000 turvapaikanhakijaa.
[...]
Meille nuoremmille näiden asioiden kertaaminen voi opettaa lisää suhteellisuudentajua, jos suostumme ottamaan oppia vastaan.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449291160022
Hesarin toimituskunta näyttää todellakin pistävän parastaan näin itsenäisyyspäivän kunniaksi. Mikään ei näytä olevan tälle porukalle pyhää. Talvi- ja jatkosodan jaloista pois siirtyneet evakot eivät olleetkaan pakolaisia vaan turvapaikanhakijoita.
Tällä tavoin toivottaa hyvää itsenäisyyspäivää suvaitsevaiston pääaviisi kaikille evakoille turvapaikanhakijoille ja heidän jälkipolvilleen. :facepalm:
Näin "evakoiden jälkipolvena", luettuani tuon kirjoituksen aloin voida pahoin - anteeksi...käyn antamassa ylen...!
Quote from: Biberkopf on 06.12.2015, 14:50:55
Quote from: Unto Hämäläinen, HS 6.12.2015
Tutkija Jussi Pakkasvirta vertaili viime maanantaina (30.11.) HS:n mielipidesivulla karjalaisten kotouttamista ja nykyistä pakolaisongelmaa. Hän muistutti, että karjalaisten kotouttaminen oli paljon suurempi urakka. Peräti kymmenen prosenttia maan väestöstä, 400 000 ihmistä, joutui jättämään kotinsa ja etsimään uuden asuinpaikan.
"Vaikka kyse ei nyt ole oman maan väestön pakkosijoittamisesta, Suomella on historiallista kokemusta hyvästä kotouttamisesta. Halutessamme osaamme integroida toisenlaisia ihmisiä yhteiskuntaamme – kansakuntaan, joka luottaa kykyihinsä ja moniarvoiseen yhtenäisyyteensä", Pakkasvirta hersytteli ja kehui evakkoja: "Karjalaiset toivat muualle Suomeen toisenlaisia tapoja ja arvoja. Kahden kulttuuripiirin vuorovaikutuksessa he jatkoivat omia perinteitään mutta omaksuivat samalla myös vaikutteita uudesta ympäristöstä."
Pakkasvirta sai mielipidesivun keskustelussa nuivia vastauksia.
Ossi Päärnilän (HS 1.12.) mielestä oli väärin verrata nykyistä pakolaisongelmaa evakkojen asutukseen. Karjalaisten sopeutumisessa merkittävintä oli yhteinen kieli, koulutus ja yritteliäisyys. He eivät vähästä valittaneet, vaikka kantaväestö ylenkatsoi, ja iloa riitti jakaa muillekin, Päärnilä muistutti.
Jorma Työppönen (HS 2.12.) ei hyväksynyt kotouttaminen-sanan käyttöä karjalaisten yhteydessä. Se oli jotain aivan muuta kuin se, mistä nyt on kysymys, hän sanoi. Työppösen mielestä Suomessa ei ollut pakolaisongelmaa keväällä 1940 ja syksyllä 1944. "Eihän oman maan kansalaisia voi nimittää pakolaisiksi, jos he sotatoimien seurauksena joutuvat jättämään vanhat kotiseutunsa", Työppönen kirjoitti.
Työppönen on oikeassa. Oman maan kansalaisia ei sovi nimittää pakolaisiksi, mutta moni suomalainen tarvitsi turvapaikkaa jatkosodan päättyessä syksyllä 1944.
Turvapaikanhakijoita oli silloin huomattavasti enemmän kuin pakolaisia on nyt. Suurin ryhmä, peräti 70 000 ihmistä, tuli idästä. He olivat jatkosodan aikana entisille asuinsijoilleen muuttaneita karjalaisia, jotka joutuivat lähtemään äkkiä kotoaan jo toisen kerran, kun puna-armeijan suurhyökkäys alkoi kesällä 1944.
Turvapaikanhakijoita tuli myös pohjoisesta. Kun Lapin sota alkoi, läänin väestö, 100 000 ihmistä, oli nopeasti evakuoitava. Toinen puoli siirtyi joko Oulun ja Kajaanin seudulle tai vielä etelämmäksi, ja toinen puoli, siis 50 000 lappilaista, sai turvapaikan Ruotsista. Luvut eivät ole kovin tarkkoja, koska rekisteröinti oli sodan oloissa puutteellista.
Näin suuri kansanvaellus piti hoitaa muutaman kuukauden aikana. Ja tapahtui syksyllä 1944 paljon muutakin. Armeijasta kotiutettiin 430 000 sotilasta, ja Lapin sota jatkui vielä kevääseen 1945 asti. Silloin lappilaiset saivat palata kotiseudulleen. Puolet Lapin taloista oli evakkoaikana poltettu.
Nykyisille turvapaikanhakijoille opetetaan Suomen historiaa. Toivottavasti heille kerrotaan rehellisesti myös meidän omasta evakkohistoriastamme.
Eikä tee pahaa meille kantasuomalaisillekaan, että kansakunnan yhteistä muistia hieman rapsutetaan tältä kohdalta. Oli kunnioitettava saavutus, että suomalaiset kykenivät tulemaan keskenään toimeen maassa, joka oli sodan jäljiltä paitsi rutiköyhä myös paljon pienempi kuin ennen. Sen vuoksi maa piti jakaa uudestaan.
Meille nuoremmille näiden asioiden kertaaminen voi opettaa lisää suhteellisuudentajua, jos suostumme ottamaan oppia vastaan.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1449291160022
Pakkasvirta laskee kotouttamisurakan suuruuden pääluvun mukaan. Ei sitä niin voi laskea vaan tarvittavan panostuksen mukaan. Menetettyjen alueiden (Karjalan lisäksi suuri osa Sallasta sekä Petsamo) evakoille annettiin maata jolle he saivat perustaa pientiloja, mutta ei paljoa muuta. Näille nykyisille turvapaikanhakijoille kustannetaan alusta alkaen - ja monille heistä loppuun saakka - eläminen, asuminen, terveydenhoito, tulkit jne. Rohkenen veikata että Karjalan evakoista Suomelle koitunut taloudellinen taakka oli murto-osa nykyisten turvapaikanhakijoiden elinkaarikustannuksista (valtaosa heistä jäänee Suomeen, toisin kuin esim. Ilkka Malmberg joulukuun kuukausiliitteessä uskottelee).
Ossi Päärnilä on oikeassa siinä, että yhteinen kieli ja kulttuuri, evakoiden muita suomalaisia vastannut keskimääräinen koulutustaso sekä yritteliäisyys helpottivat heidän kotoutumistaan ja pienensivät ratkaisevasti muulle Suomelle koitunutta taakkaa. Mainitsematta kuitenkin jää, että evakot olivat suomalaisia ja Suomen kansalaisia, joista Suomen tietenkin on pidettävä huolta; tämä on selvä ero nykyisiin turvapaikanhakijoihin nähden.
Työppönen on yhdessä asiassa väärässä, ja Hämäläinen hänen mukanaan. Karjalan evakot olivat todella pakolaisia, nimittäin maansisäisiä pakolaisia. Suomessa otettiin sana evakko käyttöön nimen omaan maan sisäisten pakolaisten nimitykseksi. Juuri tässä paljastuu, että nykyisten turvapaikanhakijoiden vertaaminen Karjalan evakoihin on onttoa: evakoihin voisi verrata lähinnä irakilaisia jotka ovat paenneet Bagdadista Basraan, Mosulista Kurdistanin vuorille jne. Nykyisiä turvapaikanhakijoita voi verrata lähinnä sisällissodan jälkeen Neuvostoliittoon paenneisiin punaisiin, joita Stalin teloitutti massamitassa 30-luvulla, tai ehkä Venäjän vallankumouksen jälkeen Suomeen tulleisiin emigrantteihin; muut vertailut ovat epäluontevaa historian vääristelyä, mukaan lukien Hämäläisen yritys etsiä turvapaikanhakijoille vertauskohtaa Karjalan evakoista.
Oma isäni oli Lapin sodan aikana evakossa Pohjanmaalla. Keväällä 1945 hän palasi muiden Lapin evakoiden kanssa kotipaikkakunnalleen. Tämäkin paljastaa Hämäläisen vertailun onttouden: kuinka moni uskoo että näistä nykyisistä turvapaikanhakijoista valtaosa, tai edes merkittävä osa, palaisi kotikonnuilleen kun tilanne siellä rauhoittuu (Somaliassahan on rauhoittunut jo, ja Irakissa ja Afganistanissakin suuri osa maata on turvallista)?
E: kielioppivirhe korjattu
E2: on syytä nostaa esiin vielä ainakin yksi seikka, jonka suhteen Karjalan evakot eroavat ratkaisevasti turvapaikanhakijoista, ja jonka takia turvapaikanhakija-nimitys ei sovi heihin ollenkaan. Nimittäin Karjalan evakot pakenivat tunnettua ja todistettua, heihin henkilökohtaisesti kohdistunutta uhkaa: Stalinin Neuvostoliitto sorti julmasti kansalaisiaan, ja erityisen sorron kohteena olivat mm. maassa asuneet suomalaiset. Jos evakot olisivat jääneet asuinsijoilleen, heistä merkittävä osa olisi teloitettu tai lähetetty vankileireille. Hyvinkin mahdollista olisi ollut, että heidät olisi karkotettu asuinsijoiltaan johonkin kokonaan toiseen osaan Neuvostoliittoa, kuten kävi mm. Krimin tataareille, tsetseeneille ja Kaukoidän korealaisille. Ja jokainen paikalleen jäänyt karjalalainen olisi saanut maistaa jokapäiväisessä elämässään sitä vapauden puutetta, kurjuutta ja ahdistusta joka Stalinin Neuvostoliitossa koitui jokaiselle kansalaiselle. Näistä asioista oli tihkunut Suomeenkin riittävästi tietoa jo ennen talvisotaa, joten heidän pakenemisensa kodeistaan muualle Suomeen oli hyvin perusteltua, paitsi sen takia että heidän kotiseutunsa joutuivat taistelutantereiksi, myös sen takia että he täyttivät noiden asioiden takia pakolaisuuden ehdot.
QuoteArmeijasta kotiutettiin 430 000 sotilasta
Nyt sama tapahtuu uudestaan, tällä kertaa Irakista Suomeen veteraanieläkkeelle asuntoineen ym. tykötarpeineen, ja sitten 'perheineen'.
Jos annamme sen tapahtua.
Quote from: ike60 on 06.12.2015, 21:40:10
...
Menetettyjen alueiden (Karjalan lisäksi suuri osa Sallasta sekä Petsamo) evakoille annettiin maata jolle he saivat perustaa pientiloja, mutta ei paljoa muuta
...
Tästä muistona ja meille jälkipolville muistutuksena kuva kunniakirjasta. Näitä on ollut monen kotona ja "mummolassa"
(http://2.bp.blogspot.com/-5fUwxczSfN0/UT4iX6VtjKI/AAAAAAAAFng/qHaBQWzHcxo/s1600/karjalanliitto.jpg)
Suvakkinarkkarille mikään ei ole pyhää mädättämisen edistämiseen. Otetaan surutta vaikka evakot mukaan, jotka rakensivat omat talot ja pienviljelykset ja vielä monella oli sodasta muistona ties mitä vammoja. Eipä siinä kotouttamista tarvittu tai edes annettu.
Turviksia äidin oomme kaikki, oomme kaikki...
QuoteJari Tervo: Jääkärit hakivat turvapaikkaa
http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_jaakarit_hakivat_turvapaikkaa/8507746
Itse edustan evakkoja 2. polvessa ja en ole koskaan tykännyt lukea moisia uutisia ja olenpa aihetta raiskanneille toimittelijoille soittanut ja kertonut muutamia sanoja.
Hyysärin toimittelijalle voisi sanoa, että karjalaiset eivät olleet ns. pakoloisia, vaan he siirtyivät samassa maassa TURVALLISELLE alueelle ja alkoivat sieltä käsin jälleenrakentamaan kovia kokenutta Suomea. Jos he olisivat olleet pakoloisia, niin olisivat jatkaneet Ruotsiin valmiiseen pöytään.
Pakoloisista poiketen karjalaisilla yhä kova kaipuu kotiin ja tästä hiukan täältä: www.tie.to/karjala/. Me karjalaiset hiukan penäisimme valtiolta tukea, että pääsisimme Venäjän kanssa sopimukseen esim. "kotipaikkaoikeudesta". Ts. evakkoon lähteneelle olisi mahdollisuus saada samoja maita takaisin esim. mökkiä varten. Mutta aika täydellisesti asia on vaiettu valtion taholta.
QuoteOnko järkevää ajatella, että kaikki riihimäkeläiset ovat luonteeltaan ja käytökseltään nuhteettomia? Ei tietenkään. Siksipä kukaan ei ajattele niin. Kaikki suomalaiset ovat varmoja siitä, että riihimäkeläisten joukossa vaeltaa aikamoinen määrä paskiaisia. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että kymmenientuhansien ihmisten joukkoon vääjämättä arpoutuu myös epäkuranttia tavaraa.
suomalaista roskasakkia, ihania irakeja, yksittäistapauksia molemmissa joukoissa
Quote
Vanha kotimainen Evakko-elokuva näyttää pakolaisuuden tutut kasvot
Ville Salmisen vuoden 1956 ohjaustyö on täynnä yhtymäkohtia tämän päivän todellisuuteen.
Viime kesänä alkanut pakolaistulva on puhuttanut paljon suomalaisia. Ilmi tulleet raiskaustapaukset ovat asian ikävin piirre. Mutta mediassa ja somessa on kauhisteltu muun muassa myös sitä, miten turvapaikanhakijoille ei kelpaa täkäläinen ruoka tai miten he eivät voi olla oikeita pakolaisia, kun heillä on kännykätkin mukana.
Rajat kiinni -mielenosoittajat ovat ilmaisseet selkeästi kantansa oman vieraanvaraisuutensa tasosta. Syyriasta, Irakista ja muualta Lähi-idästä tulevat pakolaiset eivät heidän mielestään ole tervetulleita sotkemaan suomalaista kulttuuria tavoillaan ja käytöksellään.
Ville Salmisen vuonna 1956 valmistunut Evakko osoittaa, miten suhtautuminen pakolaisiin on aina ollut samanlaista – oli kyse sitten vieraista tai oman maan kansalaisista. Unto Seppäsen romaaniin perustuva realistinen elokuva sijoittuu kannaslaiseen Kuultavan kylään, jonka asukkaat joutuvat jättämään kotinsa talvisodan alla.
Elokuvan pääosassa on Nikkasen talon isäntä Aato ( Santeri Karilo ), jonka tehtävänä on johdattaa kyläläiset turvaan Sisä-Suomeen. Karjalaiset pakolaiset lähtevät matkaan ja ottavat mukaansa tärkeimmän omaisuutensa samalla tavalla kuin nykypakolaiset pakkaavat mukaan kännykkänsä.
Sisämaan taloista ja kartanoista evakoille tarjotaan asuinsijoiksi kaikkein huonoimmat ja asuinkelvottomimmat tilat. Ruuaksi tarjotaan kakkosluokan murkinaa, joka ei ole samaa, mihin kotona ollaan totuttu. Tämän päivän pakolaisten tapaan myös evakot ilmaisevat halunsa päästä itse laittamaan ruokansa, jotta siitä heidän mielestään tulisi syömäkelpoista.
"Näkisit millaisia pöperöitä me täällä syödään. Aineet ovat hyvät, mutta ikään kuin tahallaan sotkevat ne, niin et siitä tulee kuin kissanpaskaa", päivittelee yksi evakoista.
Muutenkin vastaanotto evakoita kohtaan on nuiva. He ovat sotkuisia elukoita, jotka ovat aina tiellä, heistä on vaivaa, ja he ovat syypäitä siihen, että tavaroita häviää. He ovat suomalaisia, mutta eivät tervetulleita edes omassa maassaan.
Salmisen elokuva tulee osuvasti kiteyttäneeksi ihmisluonteen vieraanvaraisuuden. Hyvää mieltä riittää vain omalle perheelle, suvulle, ystäville, ehkä vielä naapureillekin. Mutta lähipiirin ulkopuolella oleville avuntarvitsijoille ei myötätuntoa enää heru.
"Ihminen on samanlainen joka paikassa. Varpailla kun tallaa, niin kiljaisee", todetaan Evakon keskeisimmässä repliikissä.
Henri Waltter Rehnström
HS: Vanha kotimainen Evakko-elokuva näyttää pakolaisuuden tutut kasvot (http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1451444117171)
Quote from: Kemolitor on 04.01.2016, 10:39:58
Quote
Vanha kotimainen Evakko-elokuva näyttää pakolaisuuden tutut kasvot
Ville Salmisen vuoden 1956 ohjaustyö on täynnä yhtymäkohtia tämän päivän todellisuuteen.
Viime kesänä alkanut pakolaistulva on puhuttanut paljon suomalaisia. Ilmi tulleet raiskaustapaukset ovat asian ikävin piirre. Mutta mediassa ja somessa on kauhisteltu muun muassa myös sitä, miten turvapaikanhakijoille ei kelpaa täkäläinen ruoka tai miten he eivät voi olla oikeita pakolaisia, kun heillä on kännykätkin mukana.
Rajat kiinni -mielenosoittajat ovat ilmaisseet selkeästi kantansa oman vieraanvaraisuutensa tasosta. Syyriasta, Irakista ja muualta Lähi-idästä tulevat pakolaiset eivät heidän mielestään ole tervetulleita sotkemaan suomalaista kulttuuria tavoillaan ja käytöksellään.
Ville Salmisen vuonna 1956 valmistunut Evakko osoittaa, miten suhtautuminen pakolaisiin on aina ollut samanlaista – oli kyse sitten vieraista tai oman maan kansalaisista. Unto Seppäsen romaaniin perustuva realistinen elokuva sijoittuu kannaslaiseen Kuultavan kylään, jonka asukkaat joutuvat jättämään kotinsa talvisodan alla.
Elokuvan pääosassa on Nikkasen talon isäntä Aato ( Santeri Karilo ), jonka tehtävänä on johdattaa kyläläiset turvaan Sisä-Suomeen. Karjalaiset pakolaiset lähtevät matkaan ja ottavat mukaansa tärkeimmän omaisuutensa samalla tavalla kuin nykypakolaiset pakkaavat mukaan kännykkänsä.
Sisämaan taloista ja kartanoista evakoille tarjotaan asuinsijoiksi kaikkein huonoimmat ja asuinkelvottomimmat tilat. Ruuaksi tarjotaan kakkosluokan murkinaa, joka ei ole samaa, mihin kotona ollaan totuttu. Tämän päivän pakolaisten tapaan myös evakot ilmaisevat halunsa päästä itse laittamaan ruokansa, jotta siitä heidän mielestään tulisi syömäkelpoista.
"Näkisit millaisia pöperöitä me täällä syödään. Aineet ovat hyvät, mutta ikään kuin tahallaan sotkevat ne, niin et siitä tulee kuin kissanpaskaa", päivittelee yksi evakoista.
Muutenkin vastaanotto evakoita kohtaan on nuiva. He ovat sotkuisia elukoita, jotka ovat aina tiellä, heistä on vaivaa, ja he ovat syypäitä siihen, että tavaroita häviää. He ovat suomalaisia, mutta eivät tervetulleita edes omassa maassaan.
Salmisen elokuva tulee osuvasti kiteyttäneeksi ihmisluonteen vieraanvaraisuuden. Hyvää mieltä riittää vain omalle perheelle, suvulle, ystäville, ehkä vielä naapureillekin. Mutta lähipiirin ulkopuolella oleville avuntarvitsijoille ei myötätuntoa enää heru.
"Ihminen on samanlainen joka paikassa. Varpailla kun tallaa, niin kiljaisee", todetaan Evakon keskeisimmässä repliikissä.
HS: Vanha kotimainen Evakko-elokuva näyttää pakolaisuuden tutut kasvot (http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1451444117171)
Enpä jaksa tähän muuta vastata kuin että: EI
Miten Unski Hämäläinen kehtaa mennä noin matalalta. Olen pitänyt häntä objektiivisena toimittajana. Kirjoituksen pohjana on siis fiktiivinen elokuva. Ei ole millään tavalla faktaa että evakkojen kohtelu olisi ollut järjestelmällisen huonoa.
Luonnollisesti evakkojen = oman maan kansalaisten vertaaminen nykyisiin turvapaikanhakijoihin on täysin käsittämätöntä. Lähtötilanne ja aika näillä viiteryhmillä on kuin yö ja päivä.
Erityisesti vaimon puolen suvussa on paljon Karjalan evakkoja ja pidän sitä henkilökohtaisena loukkauksena että joku kehtaa heidän tarinalla ratsastaen hakea hyväksyntää iPakolaisille.
Muumi sun kanssas, Unto.
Juuri kun ajattelin mennä päiväunille kunnon lapsen tapaan, luin tämän törkeän solvauskirjoituksen. Mistä helvetin perseenreiästä tämmöistä krapulapaskaa tulee? Kohta palataan historiankirjoituksessa siihen, että Suomi hyökkäsi Mainilan ankaran tykistökeskityksen jälkeen suurella ylivoimalla Karjalaan tappaen ja raiskaten siellä tuhansia vuosia asuneet rauhalliset ja tyytyväiset venäläiset. Eloonjääneet koottiin keskitysleireihin nälkää näkemään. Parempikuntoiset vietiin Suomeen pelloille orjiksi. Suurin osa kuoli, kun ruokaa ei juurikaan annettu. Vettä nyt sallittiin puroista juoda. Samaan aikaan suomalaiset desantit kiertelivät Karjalassa murhaamassa ja raiskaamassa jäljellejääneitä kyläläisiä. Joihinkin syrjäkyliin jääneet muutamat harvat suomensukuiset hakeutuivat venäläisten salakuljettajien auttamina anomaan turvapaikkaa Suomesta. Näille harvoille keksittiin nimitys "evakko", kun heidät oli ensin tarkkaan kuulusteltu ja todettu turvapaikanhakijoiksi silloisten kansainvälisten sopimusten mukaisesti. Myöhemmin osa palautettiin takaisin luovutetuille alueille ja osa sai jäädä Suomeen kiintiöpakolaisiksi.
Quote from: Ur-ho-man on 04.01.2016, 10:52:30
Miten Unski Hämäläinen kehtaa mennä noin matalalta. Olen pitänyt häntä objektiivisena toimittajana. Kirjoituksen pohjana on siis fiktiivinen elokuva. Ei ole millään tavalla faktaa että evakkojen kohtelu olisi ollut järjestelmällisen huonoa.
Luonnollisesti evakkojen = oman maan kansalaisten vertaaminen nykyisiin turvapaikanhakijoihin on täysin käsittämätöntä. Lähtötilanne ja aika näillä viiteryhmillä on kuin yö ja päivä.
Erityisesti vaimon puolen suvussa on paljon Karjalan evakkoja ja pidän sitä henkilökohtaisena loukkauksena että joku kehtaa heidän tarinalla ratsastaen hakea hyväksyntää iPakolaisille.
Muumi sun kanssas, Unto.
Suurinmaksi osaksi jatkosodan evakkoihin suhtauduttiin ruostinkielisillä aluella nuivemmin taas muulla heikäläiset otettiin vastaan neutraalisti tai hyvin. Toki yksittäisiä negatiivisia yhteentörmäyksiä saattoi tapahtua, mutta mitään järjestelmällistä vainoa tuskin tapahtui. Sota teki tehtävänsä, kun osalla sodasta palaavilla miehillä oli mielenterveysongelmia tai alkoholismia niin yksittäiset yhteenotot olivat tuskin nyrkkitappelua vakavampaa. Jos joku veti puukolla toisen hengiltä, en usko, että heti alettiin tutkimaan rasisti tai vihanpohjalta.
Karjalaiset intergroituivat ympärillä olevaan yhteiskuntaan nopeasti. Evakkojen lapset lähtivät 1960- ja 1970-luvuilla Ruotsiin hakemaan parempaa elämisen mahdollisuutta, kun pientilat eivät olleet elinkelpoisia.
Suvakeille tiedoksi: Evakot olivat ja ovat suomalaisia. Pohtikaa sitä.
Nykyisin valehtelun taso on ihan omaa tasoaan. HS:ssä kirjoitetaan listavaaleista demokratian edistäjänä ja suomalaisista evakoista, jotka muuttavat valloitetuilta Suomen entisiltä alueilta Suomeen, niin turvapaikanhakijoina... :facepalm:
Mediassa yritetään keksiä sanoille uusia merkityksiä ja näin ollen hämärtää alkuperäisten sanojen tarkoitusta. Ei ihme, että toimittajien ammattitaito on nykyisin melko heikoissa kantimissa.
Jokainen turkulainen Helsingissä tai päinvastoin on HS:n toimittajien mukaan turvapaikanhakija. :facepalm: :flowerhat: :'(
Quote from: Kansankiihottaja on 07.12.2015, 12:53:14
Itse edustan evakkoja 2. polvessa ja en ole koskaan tykännyt lukea moisia uutisia ja olenpa aihetta raiskanneille toimittelijoille soittanut ja kertonut muutamia sanoja.
Hyysärin toimittelijalle voisi sanoa, että karjalaiset eivät olleet ns. pakoloisia, vaan he siirtyivät samassa maassa TURVALLISELLE alueelle ja alkoivat sieltä käsin jälleenrakentamaan kovia kokenutta Suomea. Jos he olisivat olleet pakoloisia, niin olisivat jatkaneet Ruotsiin valmiiseen pöytään.
Pakoloisista poiketen karjalaisilla yhä kova kaipuu kotiin ja tästä hiukan täältä: www.tie.to/karjala/. Me karjalaiset hiukan penäisimme valtiolta tukea, että pääsisimme Venäjän kanssa sopimukseen esim. "kotipaikkaoikeudesta". Ts. evakkoon lähteneelle olisi mahdollisuus saada samoja maita takaisin esim. mökkiä varten. Mutta aika täydellisesti asia on vaiettu valtion taholta.
Onhan tämä tosiaan suomalaisten nimitysten raiskaamista. Varsinkin kun hyvin tiedetään, että monet näistä nykyisistä irakilaisista & syyrialaisista "pakolaisista" ovat sodasta lähteneitä rintamakarkureita. Suomen sodissa samanlaisia lähti Suomesta Ruotsiin... (en puhu niistä oikeasti alle 18 vuotiaista lapsista).
Samoin evakoistakin on useamman kertaa todettu, että ainoastaan ruotsinkieliset piirit (rotuajattelu?) olivat kaikista vihamielisempiä ottamaan vastaan heitä. Toki sota-aikana saattoi olla kyllä pulaa ruoasta kaikkialla...
Mutta ovathan näiden toimittajien tuotokset luoneet saivartelun, sekoilun ja idiotismin aivan uudelle tasolle.
Quote from: Kemolitor on 04.01.2016, 10:39:58
Quote
Vanha kotimainen Evakko-elokuva näyttää pakolaisuuden tutut kasvot
Ville Salmisen vuoden 1956 ohjaustyö on täynnä yhtymäkohtia tämän päivän todellisuuteen.
Tulivatkos Sisä-Suomeen turvaan ensimmäisenä Kuultavan kylän asekuntoiset nuorukaiset jättäen naiset, lapset ja vanhukset sodan jalkoihin Kannakselle?
Lonnivatko he toimettomana kantaväestön passattavana?
Alkoivatko he perseillä ja joukkorikastaa Sisä-Suomen naisväkeä?
Täytyy olla kusta päässä silmämunatkin täynnä jos näkee karjalaisten evakuoinnin olevan täynnä yhtymäkohtia nykyajan elintasokansainvaellukseen.
Tottakai evakkojen kokemukset vaihtelivat mutta keskimääräisesti tultiin kuitenkin toimeen kantaväestön kanssa. Sota kosketti kaikkia, miehiä lähti kaikkialta sotaan ja heitä palasi kaikkiin kyliin puuarkuissakin. Se auttoi ymmärtämään karjalaisten tilanteen. Ja paikallisten kanssa pärjäämiseen vaikutti paljon oma asennekin. Ainakin isän suku piti yhteyttä vielä vuosikymmeniä sodan jälkeenkin siihen paikkaan missä olivat sota-aikana evakossa ja oli aina tervetullut vierailemaan. Se auttoi kummasti hyväksymisessä kun kukaan ei jäänyt seisomaan lapaset suorana passattavana vaan osallistui heti rivakasti maatilan töihin.
Tämä hyysärin pääkirjoitus ilmentää suvis-logiikkaa hirveimillään: suvikset määrittelevät halutessaan minkä tahansa asian mieleisekseen ja siitä tulee silloin todellisuutta (heille itselleen) tyyliin sota on rahaa, musta on valkoista, kaikki olemme samanlaisia mutta ihan erilasia jne, sukupuolisuus on sos. konstruktio jne.
Suvakit nimenomaan konstruoivat sanallisesti todellisuutta. Heidän ei tarvitse toiminnan kautta lähteä tekemään korjausliikkeitä, riittää kun vain väittää asian tietynlaiseksi ja homma on valmis. Sitten syyttämään toismielisiä vääräuskoisiksi.
Quote from: Kemolitor on 04.01.2016, 10:39:58
Quote
Salmisen elokuva tulee osuvasti kiteyttäneeksi ihmisluonteen vieraanvaraisuuden. Hyvää mieltä riittää vain omalle perheelle, suvulle, ystäville, ehkä vielä naapureillekin. Mutta lähipiirin ulkopuolella oleville avuntarvitsijoille ei myötätuntoa enää heru.
"Ihminen on samanlainen joka paikassa. Varpailla kun tallaa, niin kiljaisee", todetaan Evakon keskeisimmässä repliikissä.
HS: Vanha kotimainen Evakko-elokuva näyttää pakolaisuuden tutut kasvot (http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1451444117171)
Eikö tässä just sanota, että monikulttuuri ei toimi, koska ihminen on laumaeläin?? :roll: Hesari yritti mustamaalata suomalaisia ihmisiä ja suomalaista kulttuuria, mutta kun sitten puhutaan "ihmisluonteen kiteyttämisestä" niin siinä vahingossa leimataan koko muukin homo sapiens-laji. Sellaista se on kun propagandistit, siis sanataiteilijat, eivät osaa käyttämäänsä kieltä kunnolla. :'( (Muistuikin mieleen, kun äsken luin huvikseni erästä humanistisen tiedekunnan gradua, ja siellä oli kieli oppi virheitä. :facepalm:)
Eikö tämä aihe ole jo niin loppuun kaluttu luu ainakin täällä? Keleen hyysäri vaan jaksaa jatkaa tätä uskomatonta sanoinkuvaamatonta (kirosanat loppu) ihmisten mielien taitavaksi luulemaansa manipulointia. Silloinen Neuvostolitto valloitti osan Suomea, jolloin valloitetullta alueelta jo kerran karkuun lähteneet joutuivat palaamaan takaisin jäljelle jääneesen Suomeen. Ruotsinkielisillä alueilla oli tehty joitain sopimuksia, joten sinne meni vähän tai ei ollenkaan sodan takia muuttaamaan joutuneita SUOMALAISIA. Ei siis iirakkeja eikä soomaleita ynnä muita hämärin sopimuksin maahan politikoituja paikkaa auringossa hakevia vapaamatkustajia.
Voiko tämä nyt olla niin armottoman vaikeaa käsittää, vaikka olisi punavihreä maailmanhalaajan aivovamma?
Quote from: Ur-ho-man on 04.01.2016, 10:52:30
Miten Unski Hämäläinen kehtaa mennä noin matalalta. Olen pitänyt häntä objektiivisena toimittajana.
,,,,,,
Juuri tuon takia; Jos Hommassa joku sanoo toimittajasta "asiallinen", "tasapuolinen", "asioihin perehtynyt" tai mitä muuta positiivista tahansa, on toimittaja sitten Oikeauskoisen Toimittajakaaderin silmissä epäilyttävä, neuvostovastainen, vastavallankumouksellinen, kerettiläinen, taantumuksellinen, revisionisti eli sanalla sanoen rasisti.
Rasistiksi epäillyn toimittajan tulee tehdä puhdistusvala, katumusharjoituksia ja kirjoittaa rasismistapäästö. Sellaiseksi kelpaa mikä tahansa rajumpi mokutus, kunhan paatos on riittävää ja kunhan reaalitodellisuus ei pilkahdakaan rasismistapäästössä.
Jos toimittaja ei ulvo lauman mukana, jos lauma epäilee toimittajaa omilla aivoillaan ajattelevaksi hyi-hyi individualistiksi, hänet eristetään ja seuraavan YT-neuvottelun aikana pyritään heitämään ensimmäisenä saneerausmoolokin kitaan. Vähimmilläänkin laumapannassa oleva toimittaja saa osakseen jatkuvaa hammastelua, huonoja keikkoja, porukan ylenkatsetta ja muuta Toimituskiusausta. Tämä jatkuu niin kauan kuin kerettiläinen todistaa olevansa Oikeauskoinen Mokutususkoja ja julistaa sen kaikelle kansalle.
Toimittajalaumaan on ohjelmoitu joukko kliseitä, joita tulee toistella. Tämä selittääkin sen, että samat, vääriksi jo moneen kertaan todetut mokutusargumentit nousevat aina yhä uudestaan esiin. Kliseet syrjäyttävät oman ajattelun, terveen epäilyn ja järkevän kriittisyyden. Hyvin ohjelmoitu toimittaja ei tarvitse omia mielipiteitä, häneen ohjelmoidut kliseet hyvin korvaavat itsenäisen ajattelun.
Bonuksena vielä on, että toimittaja ei ollenkaan huomaa olevansa kliseeautomaatti, siis mokutuksellinen versifikaattori, joka kierrättää samoja kliseitä jutusta toiseen. Toimittajalauma ei koostu suoraselkäisistä ja vahvoista yksilöistä. Pelkästään sisäsiittoisista kliseepursottimista, joka ei ollenkaan keskuudessaan siedä omien aivojen käyttöä. Niin sitten tässäkin.
Joskus toimittajat muuten olivat oikeaa älymystöä, joihin syystäkin katsottiin ylöspäin.
Sic transit,,,,
Hämäläisen kirjoitus on oikein hyvä esimerkki siitä minkälainen on ajatushimmeli saadaan aikaan kun työnnetään faktat sivuun ja muutetaan musta valkoiseksi.
Ketjussa onkin jo käsitelty asiaa eri kanteilta mutta lisään nämä:
-Evakoista lähes kaikki siirrettiin oman valtion toimesta ulkoisen uhan edessä sisemmäs Suomeen. Tällä toimenpiteellä ei ole mitään yhtymäkohtaa turvikseen joka siirtyy omista motiiveistaan johtuen itsekseen valtiosta toiseen, saati että siirtyy jättäen lähemmäs kymmenen valtiota väliin.
-Hämäläinen kirjoittaa että evakot joutuivat lähtemään kahteen kertaan....Pitäisi tämän oman kirjoituksensa jo pistää kellot soimaan sen suhteen mistä oli kyse mutta ei vaan tälle tule ahaa-elämystä.
Jos siirtäisin tämän Hämäläisen evakko-turvislogiikan perustelut sovellettuna duunin taikka privaattielämän juttuihin niin hankkisin kylähullun maineen viikossa :facepalm:
HS ja maikkarin uutiset ovat kyllä niin verenpainetta nostavia, että niihin pitäisi saada terveysvaara varoitus. Eilen 10:n uutisissa itkettiin, kun Muurmanskista ei pääse hätääkärsivät,lue vuosia Venäjällä asuneet, Suomeen lihapatojen ääreen ja HS:ssa ainakin otsikon ja ingressin mukaan itkettiin (en klikannut uutista auki), kun Saksan kauheuksia pakenevat eivät pääse edes hakemaan turvapaikkaa Suomesta merivartioston rasistisen määräyksen takia. En tiedä, viitattiinko jutussa ihan 30-luvun juutalaisten kohtaloon, Hyysäri tuntien ei se mahdotonta olisi.
Quote from: Ur-ho-man on 04.01.2016, 10:52:30
Miten Unski Hämäläinen kehtaa mennä noin matalalta. Olen pitänyt häntä objektiivisena toimittajana. Kirjoituksen pohjana on siis fiktiivinen elokuva. Ei ole millään tavalla faktaa että evakkojen kohtelu olisi ollut järjestelmällisen huonoa.
Jotta ei väärää miestä syytettäisi, niin tuon lainaamani Evakko-elokuvan arvion oli kirjoittanut Henri Waltter Rehnström. Unto Hämäläinen puolestaan on tehnyt tämän ketjun avausviestissä lainatun kirjoituksen.
Lisäsin viestiini jutun kirjoittajan nimen.
SDP:n Lasse Lehtinen jatkoi kolumnissaan sekoilua tästä samasta aiheesta. (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452484498929.html)
Mutta lisätään tähän viime aikainen IS:n uutinen.
Quote– Meille annetaan 92 euroa kuukaudessa. Täällä tarjotaan ruokaa, muttemme pysty syömään sitä. Meidän perhe Irakissa lähettää meille 200–250 euroa kuukaudessa, jotta voimme ostaa ruokaa kaupasta, asukas kertoo.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452495027213.html
Uutena tuli tuo tieto, että kuinka paljon rahaa lähetetään Irakista Suomeen kuukausittain 200-300€/kk. Siellä ovat "evakot" joutuneet sota-alueilla tekemään peltotyöt yötäpäivää, että saisivat lähetettyä pari sataa euroa kuukaudessa hädissään oleville turvapaikanhakijoille Suomeen.
Paljonkohan luovutetusta Karjalasta on aikanaan lähetetty ruplia Suomeen ??
Quote from: ämpee on 12.01.2016, 13:29:50
Paljonkohan luovutetusta Karjalasta on aikanaan lähetetty ruplia Suomeen ??
Miljardettain.... Tai siis kysy vaikka suomalaisilta toimittajilta, vaikuttajilta ja poliitikoilta!