Otsikkoon viitaten, muslimeja, mutta sopeutuneet täydellisesti Suomen oloihin.
Jollain jotain pahaa sanottavaa?
Olisi mielenkiintoista kuulla aidon tataarin mielipide asioihin. Nyt tuli mieleen, että jossain tv-haastattelussa moinen esiintyikin. En yhtään muista missä. Auttakaa muistamatonta!
Esimerkkinä vaikkapa jalkapalloilija Atik Ismael.
On kyllä näköjään vihervasemmistolainen, mutta sehän on vain osa suomalaisuutta :( https://fi.wikipedia.org/wiki/Atik_Ismail
Quote from: B52 on 14.11.2015, 23:46:01
Otsikkoon viitaten, muslimeja, mutta sopeutuneet täydellisesti Suomen oloihin.
Jollain jotain pahaa sanottavaa?
No eipä ole.
Jutun nimihän on kulttuuriin sopeutuminen ja sulautuminen.
Nykyään suvakit pitävät huolen vaatimuksillaan että kukaan ei taatusti pääse sopeutumaan taikka kotoutumaan, opettavat pitämään kynsin ja hampain tulijoita kulttuureistaan ja tavoistaan kiinni sekä opastavat vaatimaan Suomelta, ei antamaan.
Huomaa taas, että on lauantaiyö. Cisse Häkkinen sai hyviä pärämätsejä vieraillessaan Atikin lapsuuden kodissa. Jos kelpaa Cisselle, niin kelpaa minullekin.
Quote from: CaptainNuiva on 14.11.2015, 23:56:43
Jutun nimihän on kulttuuriin sopeutuminen ja sulautuminen.
Nykyään suvakit pitävät huolen vaatimuksillaan että kukaan ei taatusti pääse sopeutumaan taikka kotoutumaan, opettavat pitämään kynsin ja hampain tulijoita kulttuureistaan ja tavoistaan kiinni sekä opastavat vaatimaan Suomelta, ei antamaan.
Tästä kirjoitin joskus blogauksen, joka on bittitaivaassa. Lyhennettynä se meni näin.
On kaksi tapaa suhtautua vieraisiin kulttuureihin ja/tai etnisiin ryhmiin
- (suomalainen) tapa jossa tunnustetaan etniset ryhmät ja kohdistetaan heihin positiivisen syrjinnän toimia
- tapa jossa tunnustetaan etniset ryhmät, mutta he eivät saa mitään erityiskohtelua
Hmm. Kummastahan tulisi vähemmän sanomista ja ongelmia.
Quote from: b_kansalainen on 14.11.2015, 23:56:43
Huomaa taas, että on lauantaiyö. Cisse Häkkinen sai hyviä pärämätsejä vieraillessaan Atikin lapsuuden kodissa. Jos kelpaa Cisselle, niin kelpaa minullekin.
Minulle kaikki yöt ovat lauantaiöitä.
Ei ole pahaa sanottavaa. Mahtaa tyyppejä vituttaa "uskonveljiensä" manifestaatiot.
EDIT: Tämä kun tuli sanottua, nostan hattua kalvinistiselle kristinuskolle, joka rakensi Suomen sellaisena kuin vielä vähän aikaa sitten tunsimme sen.
Muuten olen sitä mieltä, että en ole uskonnollinen. Se on minun puutteeni, älköön muita siitä syyllistettäkö.
Quote from: B52 on 14.11.2015, 23:59:29
Quote from: b_kansalainen on 14.11.2015, 23:56:43
Huomaa taas, että on lauantaiyö. Cisse Häkkinen sai hyviä pärämätsejä vieraillessaan Atikin lapsuuden kodissa. Jos kelpaa Cisselle, niin kelpaa minullekin.
Minulle kaikki yöt ovat lauantaiöitä.
Tai perjantain ja maanantain välinen yö ;) : https://www.youtube.com/watch?v=Rs2JMWhatns
Quote from: Punavihervärisokea on 15.11.2015, 00:13:41
Quote from: B52 on 14.11.2015, 23:59:29
Quote from: b_kansalainen on 14.11.2015, 23:56:43
Huomaa taas, että on lauantaiyö. Cisse Häkkinen sai hyviä pärämätsejä vieraillessaan Atikin lapsuuden kodissa. Jos kelpaa Cisselle, niin kelpaa minullekin.
Minulle kaikki yöt ovat lauantaiöitä.
Tai perjantain ja maanantain välinen yö ;) : https://www.youtube.com/watch?v=Rs2JMWhatns
Tämä on parempi minun tilanteeseen:
https://www.youtube.com/watch?v=0_GReeGv1z8
Anteeksi, ketjun aiheeseen tämä ei kuulunut.
Tässä olisi ihan aiheen nimeenkin liittyvä teemalaulu Martti Servo & Napander - Tataari (https://www.youtube.com/watch?v=gTjdZxP6eRg)
Upea, toteutukseltaan western-soundtrackeja kunnioittava instrumentaali.
Suomen tataarit ovat esimerkillisesti yhteiskuntaamme sopeutunut vähemmistö.Ovat hyviä veronmaksajia, lainkuuliaisia kansalaisia ja kantavat velvoitteensa siinä kuin muutkin suomalaiset. Silti he ovat aivan omatoimisesti säilyttäneet oman kulttuurinsa, uskonnon, kielen ja muut tavat. Ja kaikki tämä ilman, että on oltu käsi veronmaksajan kukkarossa.
Kun seuraavan kerran joku vetää esiin tataarikortin, älkää unohtako kysyä, onko tataarien hyvä integroituminen suomalaisen yhteiskunnan vai tataarien omaa ansiota.
Sen jälkeen voitte kysäistä, kenen syyksi voidaan lukea nykymuslimien integaatio-ongelmat.
Tataarit ovat muslimeja, kaikesta huolimatta.
Tahdon uskoa heistä hyvää, mutta entäs silloin kun heidän pitää yht´äkkiä valita ?
Islam kuitenkin kehoittaa valehtelemaan eli olemaan epärehellinen.
Ovatko he oikeasti "mukavia"?
Täten, en oikein tiedä. En luota. Vaikka olisivat kuinka mukavia, juuri tänään.
Miten on huomenna, kun maailma muuttuu.
Tunnen yhden tataarin, oikein mukava tyyppi, ei mitään pahaa sanottavaa. Antaa varsin positiivisen ja maallistuneen kuvan kuvan tataareista.
Olin takavuosina talonmiehenä kurssikeskuksella, jossa järjestettiin tataarilasten kesäleirejä. Paremmin käyttäytyvää jengiä sai hakea.
Leirillä oli naisjohtajat, ei huntuja ja tytöt ja pojat leikkivät yhdessä. Oikeastaan ainoa ero tavallisiin lastenleireihin oli tataarikielen opetus.
Kaveri seurusteli tataarikundin kanssa, kun oltiin parikymppisiä. Tataareille oli ainakin hyvin tarkkaa silloin, että heidän uskonnolliseen yhdyskuntaan ei oteta muita muslimeja kuin tataareja eli somalit ja muut jäivät ulkopuolelle. Loppujen lopuksi suhde kaverini ja tataarin välillä päättyi ja taustalta löytyi tataarin alkoholi- ja huumeongelmaa ja taisipa jotain seksitraumojakin olla. Kaverini koirakin taisi muodostua joksikin ongelmaksi. Se mitä tapasin tätä tataaria, niin vaikutti mukavalta, mutta ehkä masentuneelta. Tarjosin kerran juustokakkua, jossa oli liivatetta ja kun huomautin tästä, että saattaa sisältää sikaa, niin tataari vastasi, ettei se haittaa, kun hänellä on muutenkin jo krapula :D Mutta siis tiiviit uskonnolliset yhteisöt aiheuttavat ongelmia, vaikka ulospäin henkilö saattaisikin vaikuttaa mukavalta ihmiseltä :/
Tunnetuimmat edustajat täällä Kirka eli Kirill Babitzin.
Lisäksi Atik Ismail joka oli takavuosien denahtanut jalkapallostara. Hän kertoi isästään, että kun uskonto kielsi viinin niin faija joi kossua kun oli ollut sodassa - eikä siitä yhteisön piriissä nuristu.
Tataarit menettivät monta miestä viime sodissa.
Zyssen vaimo on muuten tataari.
Tataarit käsittääkseni myös sallivat naistensa mennä naimisiin kantasuomalaisten miesten kanssa, jopa kristittyjen miesten kanssa. Irakilaisilta tai somaleilta sitä on turha odottaa.
Quote from: hattiwatti on 15.11.2015, 16:31:14
Tunnetuimmat edustajat täällä Kirka eli Kirill Babitzin.
Eikä ole. Babitzinit olivat venäläisiä ja ortodokseja. Suvusta löytyy useita tsaarin armeijan upseereja.
Quote from: b_kansalainen on 15.11.2015, 17:08:58
Quote from: hattiwatti on 15.11.2015, 16:31:14
Tunnetuimmat edustajat täällä Kirka eli Kirill Babitzin.
Eikä ole. Babitzinit olivat venäläisiä ja ortodokseja. Suvusta löytyy useita tsaarin armeijan upseereja.
Näin on, Babitzinit ovat/olivat ortodokseja, ei muslimeja.
Minun mielestä, he jotka pakenivat 70-80 luvulla Iranista, ovat osanneet käyttäytyä esimerkillisesti,
joten eivätpä sen huonompia ole kuin tataarit, joita tosin harvemmin olen huomannut katukuvasta.
Tosin pari Ortodoksi munkkia olen kyllä nähnyt, näin kirjamessujen jälkeisinä viikkoina.
edit* Šaahin porukka ok, Tuomiojan on aika pyytää anteeksi tekojaan.
Iranista: http://takkirauta.blogspot.fi/2009/06/iran-on-toista-maata.html
http://takkirauta.blogspot.fi/2009/02/kannettua-vetta-kaivossa.html
Tämä näkyy myös nykypolitiikassa, missä Iranin ja sen shia-liittolaisten militantismi on lähinnä defensiivistä, ja taistelevat Syyriassa par'aikaa ISIStä vastaan Aleppon suunnalla.
Pelkään juuri sitä tulevaa suurmoskeijaa, että tulee vahvistamaan poliittisesti lietsottua shia-sunni konfliktia tännekkin.
Quote from: MW on 15.11.2015, 00:07:28
EDIT: Tämä kun tuli sanottua, nostan hattua kalvinistiselle kristinuskolle, joka rakensi Suomen sellaisena kuin vielä vähän aikaa sitten tunsimme sen.
Kalvinistiselle? Eikös kalvinismi näy lähinnä vapaissa suunnissa? Vaikkapa lestadiolaisuus tai körttiläisyys ovat enemmän pietistisiä ja gneesioluterilaisia liikkeitä. Vai tarkoitatko nyt weberiläistä yhteyttä kalvinismin ja pohjois-eurooppalaisen talouspolitiikan välillä?
Quote from: Zanaris on 15.11.2015, 17:37:14
Minun mielestä, he jotka pakenivat 70-80 luvulla Iranista, ovat osanneet käyttäytyä esimerkillisesti,
joten eivätpä sen huonompia ole kuin tataarit, joita tosin harvemmin olen huomannut katukuvasta.
Iranista pakeni silloin mm. bahaistejä, juutalaisia ja kristittyjä. Yhden iranin juutalaisen tunnen, mutta joutui täällä Suomessa eksistentiaaliseen kriisiin ja juutalaisen perinteen mukaan kääntyi rabin puoleen, muttei saanutkaan kaipaamaansa tukea, joten kääntyi muslimiksi. Muslimien keskeltä sai tukea kriisiinsä.
Lottojuontaja ja näyttelijä Jasmin Hamid on tataari ja hän meni naimisiin pottunokan kanssa viime kesänä.
http://www.kotivinkki.fi/jutut/nayttelija-jasmin-hamid-haluan-puhua-tataaria-myos-lapsilleni-0
http://www.mtv.fi/viihde/seurapiirit/artikkeli/kuva-tuore-avio-onni-kukoistaa-jasmin-hamid-haamatkalle-kultansa-kanssa/5209278
Quote from: Zanaris on 15.11.2015, 17:37:14
Minun mielestä, he jotka pakenivat 70-80 luvulla Iranista, ovat osanneet käyttäytyä esimerkillisesti,
joten eivätpä sen huonompia ole kuin tataarit, joita tosin harvemmin olen huomannut katukuvasta.
Tosin pari Ortodoksi munkkia olen kyllä nähnyt, näin kirjamessujen jälkeisinä viikkoina.
edit* Šaahin porukka ok, Tuomiojan on aika pyytää anteeksi tekojaan.
Tataarit eivät kyllä tavallisesti ole ortodokseja.
Quote from: JJohannes on 15.11.2015, 18:04:27
Quote from: MW on 15.11.2015, 00:07:28
EDIT: Tämä kun tuli sanottua, nostan hattua kalvinistiselle kristinuskolle, joka rakensi Suomen sellaisena kuin vielä vähän aikaa sitten tunsimme sen.
Kalvinistiselle? Eikös kalvinismi näy lähinnä vapaissa suunnissa? Vaikkapa lestadiolaisuus tai körttiläisyys ovat enemmän pietistisiä ja gneesioluterilaisia liikkeitä. Vai tarkoitatko nyt weberiläistä yhteyttä kalvinismin ja pohjois-eurooppalaisen talouspolitiikan välillä?
Saattaa olla minulla vähän hakusessa nämä uskonnolliset suuntaukset, kun en harrasta. Tarkoitin sellaista sveitsiläis-germaanista kovaan työhön uskovaa, vähän tiukkapipoista kristillisyyttä.
Quote from: Hermit on 15.11.2015, 16:03:55
Tunnen yhden tataarin, oikein mukava tyyppi, ei mitään pahaa sanottavaa. Antaa varsin positiivisen ja maallistuneen kuvan kuvan tataareista.
Tunsin aikoinaan heistä useampia. Olen aina kunnioittanut heitä.
Quote from: JJohannes on 15.11.2015, 18:04:27
Kalvinistiselle? Eikös kalvinismi näy lähinnä vapaissa suunnissa? Vaikkapa lestadiolaisuus tai körttiläisyys ovat enemmän pietistisiä ja gneesioluterilaisia liikkeitä. Vai tarkoitatko nyt weberiläistä yhteyttä kalvinismin ja pohjois-eurooppalaisen talouspolitiikan välillä?
Ei kalvinismi näy oikein niissäkään. Suomessa yleisintä taitaa olla helluntalaisuus. Suomessa on ollut luterilainen kirkko, joka on aika kaukana kalvinismista, jos kristinuskon suuntauksissa pysytään. Samat tunnustuksethan niillä on kaikilla, joten tuo kaukaisuus koskee lähinnä teologisia nyansseja.
Quote from: IDA on 15.11.2015, 19:44:31
Quote from: JJohannes on 15.11.2015, 18:04:27
Kalvinistiselle? Eikös kalvinismi näy lähinnä vapaissa suunnissa? Vaikkapa lestadiolaisuus tai körttiläisyys ovat enemmän pietistisiä ja gneesioluterilaisia liikkeitä. Vai tarkoitatko nyt weberiläistä yhteyttä kalvinismin ja pohjois-eurooppalaisen talouspolitiikan välillä?
Ei kalvinismi näy oikein niissäkään. Suomessa yleisintä taitaa olla helluntalaisuus. Suomessa on ollut luterilainen kirkko, joka on aika kaukana kalvinismista, jos kristinuskon suuntauksissa pysytään. Samat tunnustuksethan niillä on kaikilla, joten tuo kaukaisuus koskee lähinnä teologisia nyansseja.
Niin eikö ev.lut usko ole perustaltaan kuin kompromissihakuista kalvinismia? Opportunistisempaa, pragmaattisempaa?
Nykyinen ev.lut on tietenkin ainoastaan puhtaaksitislattua riemuidioottivasemmistolaisuutta ja mocutusta ilman mitään yhteyttä siihen M.Lutheriin.
Turkkilaiskansoilla islam on omaksuttu tengrismin päälle. Islam on nykyään tataarikansoja yhdistävä tekijä, mutta historian saatossa heillä on ollut nestoriolais-kristittyjä heimoja ja suuri judaistinen kasaari-khaganaatti.
Kasaareilla oli samankaltainen uskomus kuin kiinalaisilla "taivaan mandaatista": niin kauan kuin kansalla menee hyvin, on khaani Taivaan (eli Jumalan) valitsema hallitsija. Kulkutaudit, sodat, luonnonmullistukset ja nälänhätä merkitsevät sitä, että isä Tengri on ottanut siunauksensa pois khaanilta, ja kansan on tapettava hänet. Khaani ymmärrettävästi mieltyi judaismin ajatukseen ikuisesta daavidilaisesta dynastiasta, ja vaihtoi valtakuntansa uskonnon. Nykyisin kasaarit tunnetaan askenaseina, ja he ovat erittäin fiksua joskin aspergeriin taipuvaista kansaa.
Taivaan/Jumalan pojan rooli sijaisuhrina varmasti helpotti keski-aasian turkkilaisheimojen mutkatonta idän kristillisyyden omaksumista ja oman tulkinnan luomista. Khatun Sorghaghtani, Tolui khanin vaimo ja Kublain äiti, oli nestoriolaisesta khereidiheimosta. Hän tuki kirkkojen lisäksi madrassojen ja stupien rakennushankkeita ja kannusti poikiaan opiskelemaan laajan mongolivaltakunnan kieliä ja uskontoja. Kublain hovin virkamiehistössä oli konfutselaisia, taolaisia, nestoriolaisia, fransiskaaneja, buddhalaisia jne. Uskonnonvapaus ja monikulttuuri kukoisti, koska kulttuurien väliset kahinat tukahdutettiin verisesti.
Kublain diplomaatti Rabban bar Sauma, joka oli uiguuri tai ongudi-nestoriolainen munkki, sai melkein neuvoteltua liiton frankkien ja mongolien ja toisaalta Rooman piispan ja Bagdadin patriarkan välille. Ilkhanaatin kirjeessä Filip IV:lle luvataan
Jos sinä lähetät sotureitasi, kuten lupasit, ja valloitat Egyptin, ylistäen Taivasta, niin minä annan sinulle Jerusalemin.
mutta liitto ei toteutunut. Se on kirkkohistorian suuria :facepalm: -hetkiä: Idän ja lännen kirkkojen yhdistyminen, suuri euraasialainen liitto kalifaattia vastaan, tunaroitu.
Keski-aasialainen islam on synkretististä, siinä Muhiksen ilmoitus Allahilta on hyväksytty täydentävänä ilmoituksena isä Tengristä. Suuren taivaanjumalan lisäksi maailmassa on paljon henkiä/enkeleitä, jotka eivät kaikki ole pahoja joskaan eivät hyviäkään. Ne pitää kuitenkin huomioida ja tarvittaessa turvautua shamanismiin niiden ja esi-isien henkien kanssa kommunikoimiseksi. Shariasta nipottaminen ei kuulu turkkilaiskansojen perinteiseen islamiin, vaan tärkeämpää on yleinen oikeudenmukaisuus jonka Tengri palkitsee riippumatta palvelijansa uskonnosta. Islamin turkkilaisille levittäneet suufilaiset mystikot olivat kaukana fundamentalismista, joten on ihan luontevaa että euraasialainen islam on kehittynyt leppoisaan suuntaan. Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen Hizb at-Tahrir on öljyraha-dawalla pyrkinyt kääntämään hyvää kehitystä vuosituhannen verran taaksepäin ja radikalisoimaan mainioita turkkilaisserkkujamme.*
https://en.wikipedia.org/wiki/Tengrism
https://en.wikipedia.org/wiki/Turkic_mythology
*altaistinen teoria pan-euraasialaisesta agglutinoivien kielten sukulaisuudesta on kiistelty: johtuuko samankaltaisuus keskinäisistä yhteyksistä vai yhteisestä, kenties siperialaisesta alkuperästä? Vekkuleiden sijamuotojen lisäksi altailaisia kansoja yhdistää saunominen :)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Altailaiset_kielet
Quote from: Jaska Pankkaaja on 15.11.2015, 19:51:53
Quote from: IDA on 15.11.2015, 19:44:31
Quote from: JJohannes on 15.11.2015, 18:04:27
Kalvinistiselle? Eikös kalvinismi näy lähinnä vapaissa suunnissa? Vaikkapa lestadiolaisuus tai körttiläisyys ovat enemmän pietistisiä ja gneesioluterilaisia liikkeitä. Vai tarkoitatko nyt weberiläistä yhteyttä kalvinismin ja pohjois-eurooppalaisen talouspolitiikan välillä?
Ei kalvinismi näy oikein niissäkään. Suomessa yleisintä taitaa olla helluntalaisuus. Suomessa on ollut luterilainen kirkko, joka on aika kaukana kalvinismista, jos kristinuskon suuntauksissa pysytään. Samat tunnustuksethan niillä on kaikilla, joten tuo kaukaisuus koskee lähinnä teologisia nyansseja.
Niin eikö ev.lut usko ole perustaltaan kuin kompromissihakuista kalvinismia? Opportunistisempaa, pragmaattisempaa?
Missä mielessä kompromissihakuista? Minusta luterilaisuus eroaa kalvinismista monissa keskeisissä opillisissa kysymyksissä. Pelastuskysymys lienee näistä keskeisin. Kalvinismin TULIP-oppi ja siihen liittyvä predestinaatio eroaa mielestäni hyvin paljon Lutherin opista.
Kyllä Luther esim. Roomalaiskirjeen esipuheessa on hyvinkin kalvinistinen. Sitten on vielä sidottu ratkaisuvalta.
Työkavereina on muutama tataari. Täysin suomalaistuneita ja maallistuneita ainakin tähän astisen kokemuksen (n. 10v) perusteella. :)
Tataareista ei ole mitään pahaa sanottavaa. En heitä tosin henkilökohtaisesti tunne, mutta olen saanut positiivisen käsityksen kyseisestä kansanryhmästä.
Tataarien sopeutumisessa Suomeen on varmasti ollut isossa roolissa se, että heidän lukumääränsä on aina ollut hyvin pieni verrattuna kantaväestöön ja on ollut pakko olla pottunokkien kanssa ihan normaaliarjessakin tekemisissä, eikä olla voitu eristäytyä pelkästään omaan porukkaan kuten nykyiset muhamettilaiset matut usein tekevät. Ja eipä tuolloin heidän saapuessaan mitään passivoivia "kotouttamistoimenpiteitä" oltu keksittykään, niin ihan olosuhteiden pakosta on jouduttu kotoutumaan tai muuten olisi lähtö tullut todennäköisesti.
Lisäksi jäsen Mangustinin mainitsemat ns. leppoisammat islamin tulkinnat voivat olla myös yksi osatekijä.
Quote from: Alaric on 16.11.2015, 12:05:16Lisäksi jäsen Mangustinin mainitsemat ns. leppoisammat islamin tulkinnat voivat olla myös yksi osatekijä.
Tataareista ei ole mitään pahaa sanottavaa. En heitä tosin henkilökohtaisesti tunne, mutta olen saanut positiivisen käsityksen kyseisestä kansanryhmästä.
Tataarien sopeutumisessa Suomeen on varmasti ollut isossa roolissa se, että heidän lukumääränsä on aina ollut hyvin pieni verrattuna kantaväestöön ja on ollut pakko olla pottunokkien kanssa ihan normaaliarjessakin tekemisissä, eikä olla voitu eristäytyä pelkästään omaan porukkaan kuten nykyiset muhamettilaiset matut usein tekevät. Ja eipä tuolloin heidän saapuessaan mitään passivoivia "kotouttamistoimenpiteitä" oltu keksittykään, niin ihan olosuhteiden pakosta on jouduttu kotoutumaan tai muuten olisi lähtö tullut todennäköisesti.
Tataarit ovat myöskin olleet jo pitkään vähemmistöuskonnon harjoittajia Venäjällä, ja tulleet kristityn enemmistön kanssa ihan hyvin toimeen. Suurin osahan muutti tänne silloisen Venäjän keisarikunnan sisällä, mm. perustaessaan aiemmin vain kauppamatkojen kohteena olleeseen Suomeen pysyvää liiketoimintaa. Mutta tuo olikin järkevää maahanmuuttoa, josta molemmat osapuolet hyötyivät alusta alkaen.
Toki nykyäänkin Suomeen muuttaa muslimeita, jotka pitävät samaan tapaan islamin yksityisasiana ja löytävät itselleen järkevää tekemistä. Nykysysteemi ei vain tosiaan valikoi tulokkaita tuo mielessä. Itse asiassa, käyttämällä isot rahat kasvavalle määrälle lähiöiden syrjäytyneitä ja/tai radikalisoituneita muslimeita, se maksaa kalliisti siitä ilosta, ettei se tee sitä. Ryhmäpaine sitten vaikuttaa niihinkin tulijoihin, jotka olisivat valmiimpia integroitumaan tänne.
Taitaa olla ihan hyvin tiedossa miten tataarit suhtautuvat ainakin virallisesti somaleihin yms. myöhemmin tulleisiin muslimeihin (eivät päästä ymmärtääkseni heitä seurakuntiinsa), mutta olisi mielenkiintoista tietää mikä näiden uusien uskonnollisempien tulokkaiden mielipide yhteiskuntaamme integroituneista tataareista on. Uskonnon pettäjiä, vääräuskoisten myötäilijöitä, ei mitään oikeita muslimeja?
Edit: Tässä vielä helmikuussa 2015 julkaistu juttu Järvenpään moskeijasta ja erään tataariperheen historiasta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423814565555 (http://www.hs.fi/kaupunki/a1423814565555)
Tekstistä löytyy myös osio, joka osaltaan ehkä selventää miksi he ovat sopeutuneet Suomeen:
QuoteTataarien sulautuminen Suomeen on ollut kuin oppikirjasta. Tuskin kukaan järvenpääläinen edes ymmärtää Nasretdinin perheen kohdatessaan, että he ovat tataareja. Ei, vaikka oma satoja vuosia vanha kulttuuri elää edelleen arjessa ja juhlassa.
Ehkä tässä on kulttuuriin sopeutumisen yksi avain, miettii Samil Nasretdin. "Että emme ole väkisin pitäneet yllä omaa kulttuuria – ensin on pitänyt sopeutua ympäröivään kulttuuriin."
Työ, se on elinehto, muistuttaa Fazil Nasretdin. "Meidän mummomme, isoisämme ja isämme pystyivät tekemään täällä työtään kauppiaina tai maanviljelijöinä. Useimmat tataarithan olivat alun perin maanviljelijöitä. Mummollakin oli harrastuksena kanoja takapihalla."
Sellainenkin rasistinen ajatus syttyi mieleeni, että moni tataareista kuitenkin menee ainakin nykyään ulkonäkönsä puolesta jopa hieman tummahiuksisemmasta ja -ihoisemmasta suomalaisesta, joten he eivät ole erottuneet senkään puolesta kovin paljoa ympäröivästä yhteiskunnasta.
Quote from: Faidros. on 15.11.2015, 16:06:15
Olin takavuosina talonmiehenä kurssikeskuksella, jossa järjestettiin tataarilasten kesäleirejä. Paremmin käyttäytyvää jengiä sai hakea.
Leirillä oli naisjohtajat, ei huntuja ja tytöt ja pojat leikkivät yhdessä. Oikeastaan ainoa ero tavallisiin lastenleireihin oli tataarikielen opetus.
Tataarit ovat poikkeuksena omallakin vihollislistallani. Mutta jokainen muu muslimi on vihollinen kunnes toisin todistetaan.
Toisaalta, tataarien hiljaisuus tällä hetkellä, kun Suomi on uhattuna ja he ovat selvästi avainasemassa, koska heitä on ainakin paha haukkua rasisteiksi ja islamophobeiksi.
Toisaalta, heidän hiljaisuutensa nostaa kysymyksiä joihin vastaukset eivät ole mairittelevia. Joko pelkuruus tai petturuus.
Quote from: vihapuhegeneraattori on 16.11.2015, 16:33:13
Toisaalta, heidän hiljaisuutensa nostaa kysymyksiä joihin vastaukset eivät ole mairittelevia. Joko pelkuruus tai petturuus.
En oikein ymmärrä, mikä velvollisuus tataareilla olisi soittaa poskeaan yhtään enempää kuin normikantiksen.
Quote from: B52 on 14.11.2015, 23:46:01
Otsikkoon viitaten, muslimeja, mutta sopeutuneet täydellisesti Suomen oloihin.
Jollain jotain pahaa sanottavaa?
Eipä voi pahaa sanoa kansanosasta, joka on niin hyvin integroitunut tähän maahan ja antanut omat uhrinsa Suomen puolesta.
Quote from: Siili on 16.11.2015, 16:39:26
En oikein ymmärrä, mikä velvollisuus tataareilla olisi soittaa poskeaan yhtään enempää kuin normikantiksen.
Lisäksi tataareja on täällä vain se 800-900 henkeä. Omalla nimellään julkisuuteen nuivana tuleva suomalainenkin on kohtuullisen harvinainen tapaus, ja meitä on kuitenkin vähän enemmän.
Suomeen tulee ihmisiä joiden alkuperää ei tiedetä, paitsi että 99 % heistä on muslimeja.
Suomessa on vähintään 200 000 muslimia, suurin osa tullut hiljattain, ja aivan varmaa on,
että merkittävä osa tulijoista on myös tataareja.
Itse arvioin, että tataareja on nykyään Suomessa vähintään 10 000.
Arvioni on yhtä validi kuin mikä tahansa muu arvio, kunnes toisin todistetaan.
Ja kun tataareja on tarpeeksi, hekin kääntyvät suomalaista yhteiskuntaa vastaan siksi,
että he ovat joka tapauksessa ensisijaisesti muslimeja.
Tämä kannattaisi muistaa.
Quote from: Alaric on 16.11.2015, 16:25:13
Tekstistä löytyy myös osio, joka osaltaan ehkä selventää miksi he ovat sopeutuneet Suomeen:
QuoteTataarien sulautuminen Suomeen on ollut kuin oppikirjasta. Tuskin kukaan järvenpääläinen edes ymmärtää Nasretdinin perheen kohdatessaan, että he ovat tataareja. Ei, vaikka oma satoja vuosia vanha kulttuuri elää edelleen arjessa ja juhlassa.
Ehkä tässä on kulttuuriin sopeutumisen yksi avain, miettii Samil Nasretdin. "Että emme ole väkisin pitäneet yllä omaa kulttuuria – ensin on pitänyt sopeutua ympäröivään kulttuuriin."
Työ, se on elinehto, muistuttaa Fazil Nasretdin. "Meidän mummomme, isoisämme ja isämme pystyivät tekemään täällä työtään kauppiaina tai maanviljelijöinä. Useimmat tataarithan olivat alun perin maanviljelijöitä. Mummollakin oli harrastuksena kanoja takapihalla."
Sellainenkin rasistinen ajatus syttyi mieleeni, että moni tataareista kuitenkin menee ainakin nykyään ulkonäkönsä puolesta jopa hieman tummahiuksisemmasta ja -ihoisemmasta suomalaisesta, joten he eivät ole erottuneet senkään puolesta kovin paljoa ympäröivästä yhteiskunnasta.
Samil niminen kundi oli intissä samaan aikaan kuin meikä v.68 ja sukunimikin oli sama. Joko maailma on pieni tai sitten samanimisiä on useampi.
Quote from: Siili on 16.11.2015, 16:39:26
Quote from: vihapuhegeneraattori on 16.11.2015, 16:33:13
Toisaalta, heidän hiljaisuutensa nostaa kysymyksiä joihin vastaukset eivät ole mairittelevia. Joko pelkuruus tai petturuus.
En oikein ymmärrä, mikä velvollisuus tataareilla olisi soittaa poskeaan yhtään enempää kuin normikantiksen.
Onko niistä monikaan soittanut poskeaan? Parikin riittäisi jos tekevät sen näkyvästi.
Quote from: Marius on 16.11.2015, 19:56:19
Suomeen tulee ihmisiä joiden alkuperää ei tiedetä, paitsi että 99 % heistä on muslimeja.
Suomessa on vähintään 200 000 muslimia, suurin osa tullut hiljattain, ja aivan varmaa on,
että merkittävä osa tulijoista on myös tataareja.
Itse arvioin, että tataareja on nykyään Suomessa vähintään 10 000.
Arvioni on yhtä validi kuin mikä tahansa muu arvio, kunnes toisin todistetaan.
Tataarit ovat vähemmistönä Venäjällä, ja sieltä ei ole juuri tullut näitä metsäläisapinaista kulttuuriamme rikastavia Herra X:iä. Vai onko argumenttisi, että ne pirulaiset ensin hiipivät Venäjältä Turkkiin tai Libyaan, jotta voisivat sieltä saapua tuntemattomina Eurooppaan? Ja motiivi tähän on, että...? Meinaan, tunnen itsekin Venäjältä Suomeen muuttaneita, ja ihan siltä pohjalta voin todeta, että helpompiakin konsteja löytyy.
QuoteJa kun tataareja on tarpeeksi, hekin kääntyvät suomalaista yhteiskuntaa vastaan siksi,
että he ovat joka tapauksessa ensisijaisesti muslimeja.
Tämä kannattaisi muistaa.
Tätä ei tietenkään voi todistaa mitenkään vääräksi, koska se, etteivät he ole vielä iskeneet, on tietysti vain seuraus siitä, että heitä ei ole vielä tarpeeksi, ja jos etnisesti tataari sanookin pitävänsä itseään ensisijaisesti suomalaisena, niin muslimihan valehtelee aina. Asiallisesti käyttäytynyt ja sodissakin Suomen puolesta jäseniään uhrannut vähemmistö ansaitsee kuitenkin vähintään sen, että sitä aletaan kyylätä epäluuloisesti vasta sitten, kun se on oikeasti tehnyt jotain pahaa.
poisto
Quote from: Marius on 16.11.2015, 19:56:19
Itse arvioin, että tataareja on nykyään Suomessa vähintään 10 000.
Alle 900.
Quote from: Faidros. on 17.11.2015, 20:11:34
Quote from: Marius on 16.11.2015, 19:56:19
Itse arvioin, että tataareja on nykyään Suomessa vähintään 10 000.
Alle 900.
Ei taida olla sikiävyys somaliluokassa.
^Ei ole. Pysynyt samana jo kohta vuosisadan. Tataareita ei tullut koskaan juuri enempää.
Quote from: Alaric on 16.11.2015, 16:25:13
Taitaa olla ihan hyvin tiedossa miten tataarit suhtautuvat ainakin virallisesti somaleihin yms. myöhemmin tulleisiin muslimeihin (eivät päästä ymmärtääkseni heitä seurakuntiinsa), mutta olisi mielenkiintoista tietää mikä näiden uusien uskonnollisempien tulokkaiden mielipide yhteiskuntaamme integroituneista tataareista on. Uskonnon pettäjiä, vääräuskoisten myötäilijöitä, ei mitään oikeita muslimeja?
Edit: Tässä vielä helmikuussa 2015 julkaistu juttu Järvenpään moskeijasta ja erään tataariperheen historiasta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1423814565555 (http://www.hs.fi/kaupunki/a1423814565555)
Tekstistä löytyy myös osio, joka osaltaan ehkä selventää miksi he ovat sopeutuneet Suomeen:
QuoteTataarien sulautuminen Suomeen on ollut kuin oppikirjasta. Tuskin kukaan järvenpääläinen edes ymmärtää Nasretdinin perheen kohdatessaan, että he ovat tataareja. Ei, vaikka oma satoja vuosia vanha kulttuuri elää edelleen arjessa ja juhlassa.
Ehkä tässä on kulttuuriin sopeutumisen yksi avain, miettii Samil Nasretdin. "Että emme ole väkisin pitäneet yllä omaa kulttuuria – ensin on pitänyt sopeutua ympäröivään kulttuuriin."
Työ, se on elinehto, muistuttaa Fazil Nasretdin. "Meidän mummomme, isoisämme ja isämme pystyivät tekemään täällä työtään kauppiaina tai maanviljelijöinä. Useimmat tataarithan olivat alun perin maanviljelijöitä. Mummollakin oli harrastuksena kanoja takapihalla."
Sellainenkin rasistinen ajatus syttyi mieleeni, että moni tataareista kuitenkin menee ainakin nykyään ulkonäkönsä puolesta jopa hieman tummahiuksisemmasta ja -ihoisemmasta suomalaisesta, joten he eivät ole erottuneet senkään puolesta kovin paljoa ympäröivästä yhteiskunnasta.
Muistaakseni Saudi-Arabia laittoi Tataarien Islam seurakunnan"mustalle listalle" ..
Quote from: Jukka Wallin on 17.11.2015, 20:31:56
Muistaakseni Saudi-Arabia laittoi Tataarien Islam seurakunnan"mustalle listalle" ..
Niin teki, mutta korjasi virheensä ja tilalle laitettiin Anas Hajjarin seurakunta joka lienee Suomen vaikutusvaltaisin muslimiyhteisö.
Tataarien historiasta kannattaa muistaa se että venäläiset kurittivat heitä armottomasti ja he sopeutuivat venäläisten hallittavaksi koska vaihtoehto olisi ollut täydellinen hävitys.
Quote from: Marius on 15.11.2015, 16:03:01
Tataarit ovat muslimeja, kaikesta huolimatta.
Tahdon uskoa heistä hyvää, mutta entäs silloin kun heidän pitää yht´äkkiä valita ?
Islam kuitenkin kehoittaa valehtelemaan eli olemaan epärehellinen.
Ovatko he oikeasti "mukavia"?
Täten, en oikein tiedä. En luota. Vaikka olisivat kuinka mukavia, juuri tänään.
Miten on huomenna, kun maailma muuttuu.
Minulla on henkilökohtainen kokemus tataarista työyhteisössä. Mistää en olisi tiennyt häntä tataariksi, ellei olisi itse kertonut. En tosin tiedä kuinka harras muslimi hän oli, mutta kuitenkin aito esimerkki henkilöstä, joka ei vaatinut taustaansa vedoten erioikeuksia.
Quote from: Golimar on 17.11.2015, 21:13:29
Tataarien historiasta kannattaa muistaa se että venäläiset kurittivat heitä armottomasti ja he sopeutuivat venäläisten hallittavaksi koska vaihtoehto olisi ollut täydellinen hävitys.
Hieman tähän liittyen, eräs naisartisti Venäjältä, Zemfira, on tataari. Vielä pari vuotta sitten super suosittu, mutta nyt melkoisen matalaa profiilia julkisuudessa viettävä. Johtunee Ukraina-kannanotoistaan, joutunut putinistien epäsuosioon.