QuoteKuljettajiksi valmistuneet maahanmuuttajat työllistyvät heti
Parikymmentä maahanmuuttajataustaista opiskelijaa on valmistunut linja-autonkuljettajaksi heille räätälöidyssä pilottikoulutuksessa. He myös työllistyvät saman tien pääkaupunkiseudulla.
Ammatillisen kotoutumiskoulutuksen toimivuutta kokeileva pilottikoulutus herätti suurta kiinnostusta. Koulutukseen haki 362 maahanmuuttajaa. Kartoitusjaksolle osallistui 40 hakijaa, joista 19 aloitti opiskelun.
Kaikki 19 opiskelijaa kävivät koulutuksen alusta loppuun ja saivat tutkinnon suoritettua. Valmistujaispäivä on perjantai 13. marraskuuta. Lähes kaikki työllistyvät heti valmistumisensa jälkeen pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen kuljettajiksi.
Koulutukseen valituilta vaadittiin vähintään B-luokan ajokorttia ja lisäksi heillä piti olla toimiva peruskielitaito, joka saavutetaan yleensä noin puolen vuoden intensiivisellä kielen opiskelulla.
Kuljetusalan ammattiin liittyvää suomen kieltä opetettiin opiskelujen alkuvaiheessa työelämätietojen ja ohjauksen ohella. Ammattiopetuspäiviä järjestettiin Ruskeasuon varikolla, aluksi muutaman kerran kuukaudessa ja kielitaidon ja ammattisanaston karttuessa yhä useammin. Koulutukseen sisältyi työharjoittelu HSL:n alueella.
Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ely-keskusten rahoittaman koulutuksen järjestivät Axxell ja Työtehoseura.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/335804-kuljettajiksi-valmistuneet-maahanmuuttajat-tyollistyvat-heti
Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulkisi. Fazer, Finlayson, Sinebrychoff jne.
QuoteKoulutukseen haki 362 maahanmuuttajaa. Kartoitusjaksolle osallistui 40 hakijaa, joista 19 aloitti opiskelun.
Kannattaahan tämä :facepalm:. Maassa on 25-30 000 maahanmuuttajamiestä, joista 362 hakee kurssille, 40 hakijaa harkitaan ja 19 aloittaa opiskelun.
Paremmalla matikkapäällä varustettu hompanssi voisi laskea, mikä tässä on onnistumisprosentti?
Niinpä niin.
Koitin minäkin aikoinaan hakea bussikurssille. Vaan eipä sinne ABECE kortillista kantista huolittu.
Voisihan se homma kantiksellekin kelvata, vaan kun kantiksia ei kouluteta.
Onhan nuo kuljetusalan hommat muutenkin muuttuneet hanttihommiksi. Aikoinaan -90 luvulla olivat olevinaan ihan ammattitöitä.
Kuinka moni lopetti onnistuneesti koulutuksen?
Eiku joo kaikki.
On se helvetillinen helpotus, ettei tarvitse itse käyttää Helsingin kaupungin busseja. Kyllä Helsinkiä on kohdannut todellinen lottovoitto Somali kuskeineen.
Ja hyvin suurella todennäköisyydellä nuokin valmistuneet ovat eurooppalaistaustaisia ja/tai kristittyjä, ei-muslimeja.
Quote from: Kari Kinnunen on 10.11.2015, 17:10:20
Niinpä niin.
Koitin minäkin aikoinaan hakea bussikurssille. Vaan eipä sinne ABECE kortillista kantista huolittu.
Voisihan se homma kantiksellekin kelvata, vaan kun kantiksia ei kouluteta.
Onhan nuo kuljetusalan hommat muutenkin muuttuneet hanttihommiksi. Aikoinaan -90 luvulla olivat olevinaan ihan ammattitöitä.
Juuri näin! Bussikuskiksi haluavia kantiksia olisi pilvin pimein, mutta koulutukseen ei pääse. Aivan varmasti löytyisi halukkaat koulutettavat, jos työvoimatoimisto tarjoaisi varmaan työpaikkaan johtavaa kuljettajakoulutusta kantiksille. Sitä vaan että ne bussit kulkisivat kyllä ihan suomalaisvoiminkin. Ei minulla tosin ole mitää vastaan mamukuskeja, mutta tässä annetaan nyt ymmärtää, että bussit eivät kulkisi ilman mamuja. Kyllä kulkisivat. Kaikki syrjintä pitäisi kieltää ja antaa kaikille tasapuoliset mahdollisuudet näihin koulutuksiin.
ulkomaalaiset bussikuskit on voimavaraisempia ja virikkeempiä kuin kantikset. ei pottunokat pärjää kohta enää edes talonmiehenä. terkut Sepille
Näitähän nykyään piisaa.
Tässä Kajon kehuu työllistävänsä koko Evitskogin:
http://kajon.fi/kajon-haluaa-tarjota-turvapaikanhakijoille-tyon-ja-koulutuksen/
Sellanen kysymys herää, että kukahan koulutuksen maksaa. Ainaskaan kantikselle ymmärtääkseni koulutus ei ole ihan ilmainen.
QuoteLähes kaikki työllistyvät heti valmistumisensa jälkeen pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen kuljettajiksi.
Ammattibarometri, Uusimaa, kertoo:
Linja-auton- ja raitiovaununkuljettajat - YLITARJONTAAhttp://www.ely-keskus.fi/documents/10191/9851779/AmmattibarometriUusimaa/04231942-891d-4b76-9e2e-0779190c6085
Ammattibarometri, Pääkaupunkiseutu, kertoo:
Linja-auton- ja raitiovaununkuljettajat - YLITARJONTAAhttp://www.ely-keskus.fi/documents/10191/9851779/AmmattibarometriPKS/d8835c3f-bcc0-4343-96ab-2a5c74953d1a
WTF ??? Kyllä tässä nyt haisee jokin ! Epäilenpä että tässä on takana mamutusta puhtaimmillaan !
Vai työllistyvätkö nuo VOK-bussikuskeiksi kuskaamaan ihmisiä Tormiosta "paikallisliikenteenä" pääkaupunkiseudulle ? :facepalm:
Toivottavasti jihadistia ei eksy bussikuskiksi, kokkkarisupohan muistaakseni arvioi, että maassa on 300 ääriradikaalia. Jihadisti + täysi bussilastillinen ihmisiä voi tietää melkoista murhenäytelmää...
Tuon barometrin mukaan taas pulaa on kuorma-auton kuljettajista ja erityisajoneuvojen kuljettajista. Mikseivät työllisty sitten tuonne, mikä tuossa bussi ja taksihommassa on niin mamu-erityistä???
Yhdistelmissä, perkkules, kun on se nivel. Kortinsaantiin kun tarvitaan kuitenkin vielä se käsittelykoe.
Ja työnkuvakin pikkasen ehkä vaativampi. Sekin tietysti, että yhdistelmähommat ovat yksityisten firmojen hommia. Eivät saa kompensaatiota yhteiskunnalta.
Helsingin kaupungin tarjoamat työpaikat varmasti kelpaisivat kantiksillekin, mutta
QuoteHelsingin kaupunki edistää henkilöstön yhdenvertaisuutta ja laaja-alaista tasa-arvoa.
Eipä siitä ole kovin pitkä aika, kun ajokorttiuudistus vei isolta joukolta kantasuomalaisia ammattipätevyyden...
Quote from: Kari Kinnunen on 10.11.2015, 17:55:12
Yhdistelmissä, perkkules, kun on se nivel. Kortinsaantiin kun tarvitaan kuitenkin vielä se käsittelykoe.
Aikanaan yhdessä koulussa näin, kuinka kouluttajat puolestatekevät kielitaidottomien ihmisten hommat. Tuollainen käsittelykoe taidottomalle saattaa olla hiukan haastavampi toteuttaa.
Quote from: Kari Kinnunen on 10.11.2015, 17:45:40
Näitähän nykyään piisaa.
Tässä Kajon kehuu työllistävänsä koko Evitskogin:
http://kajon.fi/kajon-haluaa-tarjota-turvapaikanhakijoille-tyon-ja-koulutuksen/
Sellanen kysymys herää, että kukahan koulutuksen maksaa. Ainaskaan kantikselle ymmärtääkseni koulutus ei ole ihan ilmainen.
Sivulta poimittua: "Kajon Oy tuottaa VIP-tason taksi – ja pikkubussipalveluja. Palvelemme kaikissa henkilökuljetusluokissa taksista linja-autoon. Tuotemerkkinämme on huippulaatu ja ammattitaitoinen henkilökunta. Palvelemme kansainvälisesti usealla kielellä."
:) :D ;D ;D :P ;D ;D ;D ;D :P ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Maahamuuttajille räätälöity koulutus. MIKSI? Että pistää vihaksi *tässä kaikkea painokelvotonta*. Miten tällaisiin aina löytyy rahaa? Kuinka monta kouluttajaa, koulutuksen suunnittelijaa, koordinaattoria, kielenopettajaa ja muuta paapojaa tämäkin on mahtanut työllistää että saimme 19 bussikuskia koulutettua? Samaan aikaan kun omia työttömiä on satoja tuhansia, kelpaisi räätälöidyt koulutukset varmasti myös syrjäytymässä oleville nuorille. :facepalm:
Entäs jos järjestettäisiin räätälöity ja varmasti ammattiin johtava koulutus maamme vähintään 500 000:lle kantasuomalaiselle työttömälle?
Jaa ei pysty vai? No eipä tietenkään, kun eivät ole toteemieläimiä.
Aika vaikea on kanttiksen kilpailla sellaista vastaan, joka tulee palkkatuen ansiosta työnantajalle puolta halvemmaksi
Taksipalvelujen käyttäjänä ja rasistina joudun toteamaan, että ulkomaalaiskuljettajan kyyti epäonnistuu tavalla tai toisella useammin kuin onnistuu.
Usein joudun tähyilemään, minne se tilaamani auto on pysäköitynyt, jos ollenkaan.
Osoitteen olemassa olosta käydään ensin metafyysinen keskustelu. Kun siinä on löytynyt yksimielisyys, siirrytään keskustelemaan päämäärän täsmällisestä sijainnista. Kun siitä on löytynyt yhteisymmärrys, kuljettaja kaasuttaa päämäärän kannalta päinvastaiseen suuntaan.
Korjausliikkeiden aikana ehdotan paikantimen käyttöön ottoa. Kuljettaja nyökkää myöntymisen merkiksi ja avaa minitv:n, josta me molemmat saamme seurata Suomen ja Ruotsin välistä Karjalaturnauksen loppuottelua. Liikenne sunnuntai-illan suussa on vähäinen, joten säästymme kolareilta.
No, ongelmahan ei ole kuljettajan keskeneräinen koulutus, vaan positiivisen diskriminoinnin soveltaminen taksilupien myöntämisessä.
Meidän paikallisessa aluetaksissa ei juurikaan ole mamuja. Silti suurin osa taksitarkastajan saamista negatiivisista palautteista koskee niitä harvoja mamukuskeja.
Aluetaksilla toki operoivat pienet yhden auton yritykset. Sitä en tiedä mikä on Liuttujen ja Kajoneiden rikastumisaste. Kajon ilmeisestikin rikastumaan päin.
Quote from: ViljaK on 10.11.2015, 18:17:30
Maahamuuttajille räätälöity koulutus. MIKSI? Että pistää vihaksi *tässä kaikkea painokelvotonta*. Miten tällaisiin aina löytyy rahaa? Kuinka monta kouluttajaa, koulutuksen suunnittelijaa, koordinaattoria, kielenopettajaa ja muuta paapojaa tämäkin on mahtanut työllistää että saimme 19 bussikuskia koulutettua? Samaan aikaan kun omia työttömiä on satoja tuhansia, kelpaisi räätälöidyt koulutukset varmasti myös syrjäytymässä oleville nuorille. :facepalm:
Eikä pelkästään koulutus ole räätälöity, vaan koulutuksen jälkeen odottaa varma työpaikka, jos läpäiset koulutuksen. Harvapa kantasuomalainen työtön ei tarttuisi tuollaiseen tarjoukseen!
Niinno. Kyllähän tuo mainittu Kajon tuntuu hakevan.
http://kajon.fi/tyopaikat/taksinkuljettajaksi/
Toimintamme jatkuvasti kasvaessa, haemme uusia päteviä kuljettajia. Taksiliite ja muut pätevyydet voidaan kouluttaa, joten ota rohkeasti yhteyttä!
Tiedä sitten miten rahoituspuoli käytännössä.
Quote from: Artisti on 10.11.2015, 18:47:14
Quote from: ViljaK on 10.11.2015, 18:17:30
Maahamuuttajille räätälöity koulutus. MIKSI? Että pistää vihaksi *tässä kaikkea painokelvotonta*. Miten tällaisiin aina löytyy rahaa? Kuinka monta kouluttajaa, koulutuksen suunnittelijaa, koordinaattoria, kielenopettajaa ja muuta paapojaa tämäkin on mahtanut työllistää että saimme 19 bussikuskia koulutettua? Samaan aikaan kun omia työttömiä on satoja tuhansia, kelpaisi räätälöidyt koulutukset varmasti myös syrjäytymässä oleville nuorille. :facepalm:
Eikä pelkästään koulutus ole räätälöity, vaan koulutuksen jälkeen odottaa varma työpaikka, jos läpäiset koulutuksen. Harvapa kantasuomalainen työtön ei tarttuisi tuollaiseen tarjoukseen!
Tässä on oikeasti sellainen vetovoimatekijä, että melkein koko maailma olisi valmiina tulemaan tänne. :(
Jäikö tässä kaikkein oleellisin sanomatta? Että enemmistö niistä kuskeista oli eestiläisiä ja siellä EI ollut arabiinoja kuten irakilaisia tai afrikaanoja kuten sonalialaisia.
Paskapuhetta. Meillä on ollu muutama työharjoittelussa ja oli pari määräaikaisena töissä, mutta jos ei oo töitä niin ei oo töitä. Varsinkin tuo vantaan linjastouudistus toi paljon työttömiä kuskeja ja lonka-sopimuksen perusteella ne pitäis palkata ensin. Espoossakin lakkautettiin linjoja joka toi lisää työttömiä jotka pitää firmojen ekana työllistää.
Jokainen työllistynyt turvapaikkasiirtolainen on vienyt työpaikan työttömältä suomalaiselta.
Alapo ehti ensin. Olin juuri sanomassa tuosta, että ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin pk-seudulla jäi bussikuskeja työttömiksi, kiitos vasta avattujen junaratojen ja vähennettyjen linjojen. Ja nyt sitten mamut pääsevät ohituskaistaa suoraan töihin..? Pyyhitäänkö tässä nyt Lonka-sopimuksella ahteria, vai mistä on kyse?
Quote from: valla_valla on 10.11.2015, 19:35:02
Jäikö tässä kaikkein oleellisin sanomatta? Että enemmistö niistä kuskeista oli eestiläisiä ja siellä EI ollut arabiinoja kuten irakilaisia tai afrikaanoja kuten sonalialaisia.
Sekä se, että paikat aukesivat kun aiemmin irtisanottujen kantisten takaisinpalkkausvelvollisuus päättyi.
Paikat täytettiin matusuhmuroinnilla ilman, että tulivat missään vaiheessa muille hakuun.
Terveisiä koko suorittavalle työportaalle: teidän tulevaisuutenne on tämä.
Quote from: Kari Kinnunen on 10.11.2015, 17:55:12
Yhdistelmissä, perkkules, kun on se nivel. Kortinsaantiin kun tarvitaan kuitenkin vielä se käsittelykoe.
Ja työnkuvakin pikkasen ehkä vaativampi. Sekin tietysti, että yhdistelmähommat ovat yksityisten firmojen hommia. Eivät saa kompensaatiota yhteiskunnalta.
Yhdistelmän kuljettaminen Pohjolan olosuhteissa vaatii osaamista ja pitkää pinnaa. Seurasin tänään Järvenpäässä kun Kilon osuus-auton täysperävaunua peruuteltiin keskustassa Prisman laituriin. Rekka ei mahtunut kääntymään kokonaan pihassa, vaan kuski joutui vekslaamaan kärryä suoraksi ajamalla keskelle liikenneohjattua risteystä ja peruuttamaan takaisin monta kertaa aina vihreillä valoillaan. Palatessani siinä kotiin siisteistä toimistohommista mietin, että on hienoa että on vielä tuollaisia oikeita töitä missä mies ja kone tekevät millintarkkaa duunia vaikeissa olsuhteissa. Ajattelin rasistisesti myös, että kehitysmaamuslimi jättäisi homman hyvin äkkiä sikseen.
Quote from: J.M on 10.11.2015, 20:24:47
Alapo ehti ensin. Olin juuri sanomassa tuosta, että ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin pk-seudulla jäi bussikuskeja työttömiksi, kiitos vasta avattujen junaratojen ja vähennettyjen linjojen. Ja nyt sitten mamut pääsevät ohituskaistaa suoraan töihin..? Pyyhitäänkö tässä nyt Lonka-sopimuksella ahteria, vai mistä on kyse?
Kai ne värvätään ajamaan ympyrää mopoautoilla, valtio maksaa, illmaista...
Quote from: J.M on 10.11.2015, 20:24:47
Alapo ehti ensin. Olin juuri sanomassa tuosta, että ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin pk-seudulla jäi bussikuskeja työttömiksi, kiitos vasta avattujen junaratojen ja vähennettyjen linjojen. Ja nyt sitten mamut pääsevät ohituskaistaa suoraan töihin..? Pyyhitäänkö tässä nyt Lonka-sopimuksella ahteria, vai mistä on kyse?
Onhan keväällä valmistuneille voitu antaa määräaikaisuuksia, jotka on menee vaikka jouluun, että saavat alkuongelmat mm.vantaan linjastouudistuksen alla hoidettua. Tosin, radiota joku päivä kuunnellessani, joku vantaan sisäinen linja jäi ajamatta kuljettajapulan takia :o Sinänsä ei ehkä yllätä kun firmat jotka siellä suurena huseeraa ovat mamuvaltaisia.
YLEpuheessa oli uutisissa, että joku "puhu selkokieltä" -kampanja käynnistyy tänään. siellä mainittiin jokseenkin näin:
"töissä käyville pakolaisille olisi hyvä puhua selkokieltä ja näin auttaa heitä kotoutumaan nopeammin" särähti vähän korvaan tuo töissä käyville pakolaisille :facepalm:
Maaahanmuuttajat ajavat bussejakin paremmin( ja pienemmällä palkalla?) Ilmeisesti näin koska työttömia kantiskuskejakin on kortistossa pilvin pimein.
Quote from: Punaniska on 10.11.2015, 17:48:37
Toivottavasti jihadistia ei eksy bussikuskiksi, kokkkarisupohan muistaakseni arvioi, että maassa on 300 ääriradikaalia. Jihadisti + täysi bussilastillinen ihmisiä voi tietää melkoista murhenäytelmää...
Ei jännittävään bussimatkaan mitään jihadistia tarvita, uskonsotaan osallistumaton ulkkiskuskikin saa ihan tarpeeksi vauhtia ja vaarallisia tilanteita ihan vain huolettoman kehitysmaisella ajotyylillä. Tosin sanottakoon, että väärään liittymään ajanut "Tietääkö kukaan miten täältä pääsee Tapiolaan?"-kuski ei ollut sen kauempaa kuin Virosta.
Quote from: Blanc73 on 11.11.2015, 09:00:45
Maaahanmuuttajat ajavat bussejakin paremmin( ja pienemmällä palkalla?) Ilmeisesti näin koska työttömia kantiskuskejakin on kortistossa pilvin pimein.
Kantiskuskit on kortistossa monestakin syystä. Yksi on täysin idioottimainen työvuorosuunnittelu ja koko ajan kiire, ettei meinaa edes kusella käydä. Siihen yhdistettynä muutaman firman lähes romuiksi luokiteltava kalusto. Siihen kun lisää vielä yt-neuvottelut, missä tummat miehet saa joukolla kenkää ja jäävät sitten samantien saikulle, niin alkaa motivaatio itse kullakin kärsiä. Ne ketkä painaa pitkää päivää ja tekee toisten sairaslomat, on kohta itekin saikulla.
Uutisesta pisti silmään, ettei palkasta mainittu. Sanottiin kyllä että "työllistyivät heti" mutta ei sitä mistä palkka tulee. Mahdollisesti valden karttuisasta kourasta on työllistämistukia tai palkkatukea bussifirmoille maksettu.