Äskettäin sattui viikon sisällä kaksi pahaa kilpa-autoiluonnettomuutta. Molemmat onnettomuudet johtuivat edellä ajaneista autoista irronneista osista.
Mitä tekisitte kilpa-autoilun turvallisuuden parantamiseksi? Voisiko talleja ruveta sakottamaan mikäli autoista irtoaa osia vaikka ne eivät aiheuttaisikaan sillä kertaa onnettomuuksia? Miten sakot voisi mitoittaa ja miten valvottaisiin irronneiden osien määrää?
Quote from: Atte Saarela on 27.07.2009, 23:01:55
Äskettäin sattui viikon sisällä kaksi pahaa kilpa-autoiluonnettomuutta. Molemmat onnettomuudet johtuivat edellä ajaneista autoista irronneista osista.
Mitä tekisitte kilpa-autoilun turvallisuuden parantamiseksi? Voisiko talleja ruveta sakottamaan mikäli autoista irtoaa osia vaikka ne eivät aiheuttaisikaan sillä kertaa onnettomuuksia? Miten sakot voisi mitoittaa ja miten valvottaisiin irronneiden osien määrää?
Vanhoja mummoja ajamaan formuloita niin ei enää pahemmin kaahausta esiintyisi...
Ja tietenkin valkoihoisia sellaisia koska me nyt kerran rassisteja ollaan olevinaan..
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Duunissa kavereitten kanssa mietittiin jo aikoja sitten, että vormuloitten välitankkaus olisi tehtävä samalla tavalla kun mitä tavikset sen tekevät, ekaks etukortti luukkuun/sitten visa/valitse laatu ja tankkaa/muista ottaa kuitti!
Ja se renkaanvaihto, aijaijaijai... tunkki esiin ja takapaksista vararengas tilalle ;D
Turvallisuuden lisäämiseksi tietysti niitä peltipoliseja suorien päihin kuvaamaan ;D ;D
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Ei siinä kuski oikein mitään mahda jos toisista autoista irtoilee osia.
Quote from: Atte Saarela on 27.07.2009, 23:14:14
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Ei siinä kuski oikein mitään mahda jos toisista autoista irtoilee osia.
Voisihan se tumma hipiä tuoda tarvittavaa suojaa. Suojaahan se työltäkin ;)
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
http://www.youtube.com/watch?v=xnCsG0DlXkU&feature=related
Kun tienaa miljoonia ja tekee mistä nauttii on valmis hyväksymään riskit, joita moottoriurheiluun liittyy. Katsojien turvallisuuden eteen taas pitäisi tehdä ehkä enemmän.
Quote from: Atte Saarela on 27.07.2009, 23:14:14
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Ei siinä kuski oikein mitään mahda jos toisista autoista irtoilee osia.
Niin ja taitaa Massakin olla suhteellisen tummaihoinen, kuten myös Barrichello, jonka autosta osa irtosi.
Renault tallia rankaistiin myös juuri viime GP:ssä sattuneen renkaan huolimattoman kiinnittämise takia yhden GP:n kilpailukiellolla. Kun kilpailukielto vielä kohdistuu Barcelonan GP:hen ja Alonson kotikilpailuun, voi menetetyt rahasummat olla aika suuria.
Tosin valitus on vielä tekemättä
Quote from: hietane on 27.07.2009, 23:20:12
Quote from: Atte Saarela on 27.07.2009, 23:14:14
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Ei siinä kuski oikein mitään mahda jos toisista autoista irtoilee osia.
Niin ja taitaa Massakin olla suhteellisen tummaihoinen, kuten myös Barrichello, jonka autosta osa irtosi.
Hah, minäkin olen tummempi kuin Barrichello.
Kyllä ihmisluonne sen vaaransa aina hakee tehtiin sitten asiat miten suojatuksi vain. Pamplonna härkäjuoksuja ei ole aiottukaan lopettaa vaikka raatoja tulee vähän väliä - traditio ja vaaran kaipuu on niin kova. Telkku puksee extremeduudsonia ja pelkokertoimia sun muita uhkakuvamalleja antavia trikkejä teineille jotka myös tekevät sen perässä. On lumilautailua , laskettlua ja skeittausta jossa voi mennä jalka , käsi tai pää poikki tai muutenvaan huvittaa laskea päin 150 vuotiasta ikimännynrunkoa. Ja sitten on omalajinsa ne tyypit jotka nuorena hakeutuvat muuklaislegioonaan ja niitä on paljon täällä Suomessakin.
Ei liian turvallista yhteiskuntaa tai muuten putoo enemmänkin päitä. tässä tarvitaan useita kymmeniätuhansia vuosia jalostusta , että uroksista saataisiin skibattua se "hei me lähretään nyt leijonantappoon" geeni pois. Rutotsinkin kunkkuja on kuollut karhujahdissa jonne piti lähteä pelkkä karhukeihäs mukanaan.
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:26:12
Quote from: hietane on 27.07.2009, 23:20:12
Quote from: Atte Saarela on 27.07.2009, 23:14:14
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Ei siinä kuski oikein mitään mahda jos toisista autoista irtoilee osia.
Niin ja taitaa Massakin olla suhteellisen tummaihoinen, kuten myös Barrichello, jonka autosta osa irtosi.
Hah, minäkin olen tummempi kuin Barrichello.
Jutuistasi pätellen Hamiltoniakin tummempi ;)
Quote from: hietane on 28.07.2009, 00:08:31
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:26:12
Quote from: hietane on 27.07.2009, 23:20:12
Quote from: Atte Saarela on 27.07.2009, 23:14:14
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Ei siinä kuski oikein mitään mahda jos toisista autoista irtoilee osia.
Niin ja taitaa Massakin olla suhteellisen tummaihoinen, kuten myös Barrichello, jonka autosta osa irtosi.
Hah, minäkin olen tummempi kuin Barrichello.
Jutuistasi pätellen Hamiltoniakin tummempi ;)
Kannatan Jessen ajatusta, sillä mielestäni kilpa-autoilu - saati sen katsominen - ei ole valkoiselle miehelle sovelias harrastus. :-X
Eiköhän formuloissa se turvallisuus ole jo huipussaan. Tuo nyt sattui olemaan vaan erittäin huonoa onnea. Samaan tyyliin kuin sitä yhtä norjalaista jalkapalloilijaa iski salama kentällä. Onnettomuuslautakunnan jäsenkin kommentoi että "freak accident".
Jos formuloista tehdään turvallisemmat (autoja hitaammiksi), syö se katsojalukuja. Nykyajanihmisessäkin on vielä se sama piirre kuin muinaisissa roomalaisissa, eli vauhdin ja vaaran katsominen kiehtoo. Ja eikös Kyllönenkin aina sanonut formulakuskeja nykyajan gladiaattoreiksi?
Kukahan laskisi todennäköisyyden Massan onnettomuudelle?
Olisitko valmis ottamaan em. hyvin epätodennäköisen riskin , jos saisit palkkaa 20 m€ vuodessa?
Kilpa-autoilulla ei ole maailman mittakaavassa mitään merkitystä missään suhteessa, vai ovatko toisten elämät sittenkin arvokkaampia kuin toisten?
Paskaa.
Quote from: Teekkari Tampereelta on 28.07.2009, 00:25:16
Kukahan laskisi todennäköisyyden Massan onnettomuudelle?
Olisitko valmis ottamaan em. hyvin epätodennäköisen riskin , jos saisit palkkaa 20 m€ vuodessa?
Kilpa-autoilulla ei ole maailman mittakaavassa mitään merkitystä missään suhteessa, vai ovatko toisten elämät sittenkin arvokkaampia kuin toisten?
Paskaa.
Kilpa-autoilulla on paljonkin merkitystä maailman mittakaavassa. Esimerkkinä vaikka autoteollisuus.
Eri asia on tarvitaanko autoja ja sirkushuveja.
Toisten elämät ovat arvokkaampia kuin toisten, näin se on aina ollut eikä muuksi muutu.
Itse ajaisin kilpaa formuloilla vaikka ilmaiseksi, jos siihen mahdollisuus annettaisiin. Kysymys on nautinnosta ja siitä, että saa tehdä sitä mitä haluaa. Rahalla ei osteta lahjakkuutta, mutta siitä on hyötyä sen esiintulemisessa.
Quote from: Teekkari Tampereelta on 28.07.2009, 00:25:16
Olisitko valmis ottamaan em. hyvin epätodennäköisen riskin , jos saisit palkkaa 20 m€ vuodessa?
Kilpa-autoilulla ei ole maailman mittakaavassa mitään merkitystä missään suhteessa, vai ovatko toisten elämät sittenkin arvokkaampia kuin toisten?
Ihmisellä tulee kuitenkin olla oikeus halutessaan ottaa tämä riski.
En katso formuloita, koska mielestäni formuloiden katsominen on tylsää ja typerää, mutta en kuitenkaan halua kenenkään määräävän niitä lopetettavaksi.
Quote from: hietane on 28.07.2009, 00:35:37
Quote from: Teekkari Tampereelta on 28.07.2009, 00:25:16
Kukahan laskisi todennäköisyyden Massan onnettomuudelle?
Olisitko valmis ottamaan em. hyvin epätodennäköisen riskin , jos saisit palkkaa 20 m€ vuodessa?
Kilpa-autoilulla ei ole maailman mittakaavassa mitään merkitystä missään suhteessa, vai ovatko toisten elämät sittenkin arvokkaampia kuin toisten?
Paskaa.
Kilpa-autoilulla on paljonkin merkitystä maailman mittakaavassa. Esimerkkinä vaikka autoteollisuus.
Eri asia on tarvitaanko autoja ja sirkushuveja.
Toisten elämät ovat arvokkaampia kuin toisten, näin se on aina ollut eikä muuksi muutu.
Itse ajaisin kilpaa formuloilla vaikka ilmaiseksi, jos siihen mahdollisuus annettaisiin. Kysymys on nautinnosta ja siitä, että saa tehdä sitä mitä haluaa. Rahalla ei osteta lahjakkuutta, mutta siitä on hyötyä sen esiintulemisessa.
Joo. tätä yritin kai sanoa mutta tapani mukaan epäonnistuin.
Pointti kai oli, että F1 ei ole minkään arvoista ilman äärirajoilla käyntiä...
Quote from: Teekkari Tampereelta on 28.07.2009, 00:45:17
Quote from: hietane on 28.07.2009, 00:35:37
Quote from: Teekkari Tampereelta on 28.07.2009, 00:25:16
Kukahan laskisi todennäköisyyden Massan onnettomuudelle?
Olisitko valmis ottamaan em. hyvin epätodennäköisen riskin , jos saisit palkkaa 20 m€ vuodessa?
Kilpa-autoilulla ei ole maailman mittakaavassa mitään merkitystä missään suhteessa, vai ovatko toisten elämät sittenkin arvokkaampia kuin toisten?
Paskaa.
Kilpa-autoilulla on paljonkin merkitystä maailman mittakaavassa. Esimerkkinä vaikka autoteollisuus.
Eri asia on tarvitaanko autoja ja sirkushuveja.
Toisten elämät ovat arvokkaampia kuin toisten, näin se on aina ollut eikä muuksi muutu.
Itse ajaisin kilpaa formuloilla vaikka ilmaiseksi, jos siihen mahdollisuus annettaisiin. Kysymys on nautinnosta ja siitä, että saa tehdä sitä mitä haluaa. Rahalla ei osteta lahjakkuutta, mutta siitä on hyötyä sen esiintulemisessa.
Joo. tätä yritin kai sanoa mutta tapani mukaan epäonnistuin.
Pointti kai oli, että F1 ei ole minkään arvoista ilman äärirajoilla käyntiä...
Tästä olen täysin samaa mieltä. Äärirajojen ei kuitenkaan tarvi tarkoittaa vaaratilanteita tai onnettomuutta.
Kun ensimmäisen kerran painaa hevosenkenkä mutkaan 100km/h, se antaa kummia viboja. Hiukan aikaa ajettuaan painaa samaan mutkaan 150km/h ja alkaa harmittelemaan, kun ei karting autosta irtoa enempää...
Tässä F1 autoilun haastavimmassa mutkayhdistelmässä vauhti on yli 300km/h ja se mennään talla pohjassa, tai ken uskaltaa menee.....
http://www.youtube.com/watch?v=bIOPbDGd5o4&feature=related
vauhtia.
F1:n turvallisuutta voi lisätä huomattavasti saattamalla koko touhu normaalin tieliikennelain piiriin. Olennainen osa tätä olisivat nopeusrajoitukset. [Valvonta]kameroita lienee paikalla muutenkin ihan mukavasti, joten siitä sitten vaan sakkoja jakelemaan kuskeille, mikäpä ettei myös talleille jos voidaan havaita rikokseen yllyttämistä.
Jonkun mielestä ehkä tämän jälkeen F1:ssä ei olisi mitään järkeä. Ymmärrän tämän näkökannan täysin. Mielestäni siinä ei ole järkeä nykyiselläänkään. Mutta ei se mitään, ei se ole minun rahoistani pois.
Mitä millä tahansa normaalilla työpaikalla tehdään, jos tapahtuu melkein kuolemaan johtava onnettomuus? Jos vieläpä havaitaan, että onnettomuuden tärkein syy on liian kiivas työtahti?
Vakavasti puhuen: F1:een liittyy riskejä, ja muun muassa näiden riskien takia kuljettajat saavat kohtuullista palkkaa. Joskus riskit valitettavasti realisoituvat. Sanoisin tätä ammatinvalintakysymykseksi.
Quote from: Jesse Ikälumi on 27.07.2009, 23:10:41
Enemmän tummaihoisia ajamaan. Enpä muista, milloin viimeksi tummaihoinen olisi kolaroinut formuloissa.
Puusilmä-Hamilton viime kaudella nyt ainakin tulee mieleen.
Pystyisikö kuljettajan suojaamaan tuulilasilla ja irroitettavalla katolla?
Quote from: Viinankylväjä on 29.07.2009, 11:32:38
Pystyisikö kuljettajan suojaamaan tuulilasilla ja irroitettavalla katolla?
Ehkä panssarilasista tehty tuulilasi voisi toimia.
Kolmeasataa ajaminen nyt vaan sattuu olemaan ihan fysiikan takia vaarallista. Ja siinä vaiheessa kun kukkahatut ajelee pehmustetuilla autoilla kävelyvauhtia niin se saattaisi olla jopa nykyistä tylsempää.
Ei kai formulat ja ralli nauttisi nykyistä suosiotaan ilman verta ja ruumiita. Ollaan katsokaas aika alikehittyneitä nisäkkäitä vielä..
Toki muukin vauhdikas urheilu on vaarallista.
Silti pysyn kannassani että puolta äänennopeutta ajeleminen on vaarallista. Parista kymmenestä lajin kuskista saa osumaa melkein joka vuosi aika pahasti joku. Ihan näin persetuntumalta kyllä se aika vaarallista nyt vaan kuiteskin on.
(http://gregorymoine.com/wp-content/uploads/2007/06/2.jpg)
http://www.youtube.com/watch?v=RTQBVDV1E7s
183mp/h seinään ja muutama mustelma. Kyllä suhteellisen turvallista on ajaa 300 seinään nykyisillä formuloilla.
Tässä sama animaationa
http://www.youtube.com/watch?v=WPeRJbfX_R4&feature=related
Turvallisuutta pitäisi pikemminkin heikentää. Turavallisuusden parantaminen lisää kyttäämistä. Vapaus on paljon arvokkaampaa kuin turvallisuus. Ei kenenkään ole pakko osallistua autourheiluun tai mihinkään muuhunkaan lajiin, jos pelottaa. Voi istua kotona ja nuolla lipsuttaa vaikka kypsytettyä uuniperunaa.
Eihän kilpa-autolu ole vaarallista ollenkaan. Kaikki formulaluokat, koppiautot ja DragRace jne mukaanlukien joka päivä satatuhatta ukkoa ympäri maailmaa vetää ympyrää ja suoraa. Montako kuolee päivittäin?.
Kolumbialaisella pormestarilla on suurempi mahdollisuus kuolla töissä kuin kilvanajajalla. Taitaa Mount Everestilläkin kuolla vuosittain enemmän kiipeilijöitä kuin F1 touhussa. Ja jos oikein haluaisi nillittää niin miksi sinne Everestille tarvii mennä kuolemaan?. Eihän se mäki ole miksikään muuttunut Sir Edmundin jäljiltä paitsi roskaantunut. Eikä kukaan ole kieltämässä kiipeilyä putoamisten jälkeen, eikä taatusti ole mitään viher-eco-matkailua.
Kilpa-autoilu on yhteiskunnan feminiinistymisen myötä liian pehmeätä nykyään. Pitäisi luoda Death Race tyylisiä ajoja, joissa huippuunsa viritetyt ja aseistetut autot pyrkivät olemaan ensimmäisenä maalissa sekä aiheuttamaan mahdollisimman paljon vahinkoa toisille autoille. Se olisi vähän samanlaista kuin Rooman gladiaattoritaistelut, mutta muutettuna kilpa-auto muotoon.
Olisi erilaiset sarjat: parhaimmassa sarjassa kuollaan vähemmän, koska "ammattilaisten" syntyminen kestäisi kauemmin, mikäli he joutuisivat ajaessaan luotisuihkujen hampaisiin. Sen sijaan parhaimmassa sarjassa olisi näyttäviä kolareita ammattilaisten kiilaessa muita betoniseiniin päin. Kaikista alimmassa sarjassa sen sijaan sosiopaatit, vangit ja muut saavat tappaa viihteen nimessä autoihin pultatuilla konekivääreillä ja ohjuksilla muita autokuskeja asiaan omistetuilla kilparadoilla. Jos vangit loppuvat kesken, löytyyhän Afrikasta aina väkeä, jotka ihan mielellään haluanevat osallistua kyseiseen viihteeseen oleskelulupa porkkana sarjan mestaruudesta voittamisesta.
Itse seuraan kyllä formuloita. Välillä on hauskaa huvittaa itseään ajattelemalla sitä miltä tuo touhu näyttää ulkoapäin katsottuna. Ajatelkaapa kuljettajiksi sekä yleisöksi esim. simpanssit. Vaikka ihminen keksii ties mitä niin ei se tunnu puusta kovin kauas pääsevän :D