Quote
Turvapaikanhakijatilanne on kuuma puheenaihe kouluissa: "Pelon lietsominen on pahinta, mitä opettaja voi tehdä"
Historian ja yhteiskuntaopin tunneilla Lähi-idän kriisit ja turvapaikanhakijoiden saapuminen Suomeen ovat hyvää oppimateriaalia. Samalla opettajien vastuu oikean tiedon jakamisesta korostuu. Ylilyönneiltäkään ei ole vältytty.
Turvapaikanhakijoiden saapuminen Suomeen on ollut viime viikkojen kuumimpia keskustelunaiheita. Keskustelu heijastuu myös koulumaailmaan.
Esimerkiksi Lahdessa Kivimaan yläkoululla Hennalan hätämajoituskeskuksen tilanne on ollut vahvasti esillä. Luonteva paikka keskustelulle ovat historian ja yhteiskuntaopin tunnit.
– Tilanne, joka Hennalassa syntyi turvapaikanhakijoiden tultua, herätti heti keskustelua tunneilla. Oppilaat eivät ole niinkään kiinnostuneita siitä, mitä turvapaikanhakijoiden kotimaissa tapahtuu, vaan siitä, mitä tapahtuu täällä, kertoo historian ja yhteiskuntaopin opettaja Paula Kakko.
Ajankohtainen kiinnostaa myös nuoria
Yhteiskuntaopin tunneilla kriisit ovat aina hyvää oppimateriaalia.
Nykyaikainen opetustekniikka taulutietokoneiden ja internetin ansiosta mahdollistaa aiempaa paremmin sen, että nopeastikin kehittyvät tilanteet saadaan osaksi oppitunteja käytännössä välittömästi.
– Ajankohtaiset asiat voidaan ottaa tunneille ilman, että ne ovat oppikirjoissa. Ja yhteiskuntaopin tunneilla on tarkoituskin keskustella ajankohtaisista asioista. Etsimme tietoa esimerkiksi internetistä – ja nimenomaan oikeaa tietoa, lähdekritiikki täytyy pitää mielessä, Kakko painottaa.
Opettajalla on suuri vastuu
Oppilaiden ja opiskelijoiden into helpottaa opettajan työtä. Useissa tapauksissa keskustelu ajankohtaisista asioista alkaa oppilaiden aloitteesta.
Ja kun oppilaat ovat kiinnostuneita, oppikin menee helposti perille.
Samalla opettajan vastuu kasvaa. Syyskuussa Helsingin Sanomat haastatteli kauhavalaista kaupunginvaltuutettua, joka vastusti avoimesti paikkakunnalle perustettavaa vastaanottokeskusta. Historian opettajana työskentelevä valtuutettu kertoi muun muassa pelkäävänsä sitä, että turvapaikanhakijat raiskaisivat paikkakuntalaisia tyttöjä.
Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton puheenjohtaja Jari Aalto pitää tällaisia lausuntoja huolestuttavana. Hän kuitenkin korostaa, että hänen tietojensa mukaan opettaja ei tuonut kantaansa ilmi oppitunneilla.
– Opettajan tulee kannustaa oppilaita ja opiskelijoita siihen, että he ajattelisivat omilla aivoillaan ja ottaisivat asioista selvää. Lietsominen on pahinta, mitä opettaja voi tehdä, Aalto muistuttaa.
Hän korostaa, että hänen tietojensa mukaan Kauhavan tapaus on yksittäinen. Se, että tällainen tapaus tulee julkisuuteen, ei silti yllättänyt.
– Opettajia, kuten meitä kaikkia, on moneen lähtöön. Meissä on kaikki poliittiset ja yhteiskunnalliset lähtökohdat edustettuna.
"Ihmisoikeudet eivät ole itsestäänselvyys"
Mitään erityistä ohjeistusta turvapaikanhakijatilanne ei ole opettajakunnalle poikimassa.
Suhtautumista keskusteluun säätelevät ennen kaikkea opetussuunnitelma sekä koulujen sisäiset käytännöt.
Aalto aikoo silti kirjoittaa johtamansa järjestön jäsenlehteen omasta kannastaan siihen, miten turvapaikanhakijoista ja suvaitsevaisuudesta tulisi koulutyössä puhua.
– Meidän pitäisi kirkastaa sitä ajatusta, että ihmisoikeudet eivät ole itsestäänselvyys. Se asia tuntuu meillä hieman unohtuneen, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton puheenjohtaja Aalto sanoo.
http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijatilanne_on_kuuma_puheenaihe_kouluissa_pelon_lietsominen_on_pahinta_mita_opettaja_voi_tehda/8346535
Tutka värähti tätä juttua lukiessa. Oppitunneilla haetaan "oikeaa" tietoa turvapaikanhakijatilanteesta. Varsinkin lähdekritiikin merkitystä korostetaan. Eli oppilaita todennäköisesti käsketään kiertämään kaukaa esimerkiksi MV-lehti, Homma sekä Jussi Halla-ahon Facebook-seinä. Sen sijaan esimerkiksi SPR:n tiedotteet ja kannanotot ovat epäilemättä suositeltavaa luettavaa.
Kauhavalaisen opettajan maahanmuuttokriittiset lausunnot huolestuttavat historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton puheenjohtajaa. Ettei vaan opettaja ryhtyisi tuputtamaan oppilailleen muukalaisvihamielisiä ja kiihkokansallismielisiä näkemyksiään. Liiton puheenjohtaja aikookin kirjoittaa jäsenlehteen ohjeistuksen, miten maahanmuutosta ja suvaitsevaisuudesta tulisi kouluissa puhua.
Jutun mukaan oppilaat eivät ole niinkään kiinnostuneita siitä, mitä turvapaikanhakijoiden kotimaissa tapahtuu, vaan siitä, mitä tapahtuu täällä. Tämä on terve merkki. Suomalaisten oppilaiden tulisi olla kiinnostuneita ennen kaikkea siitä, mitä tämä invaasio tarkoittaa suomalaisen yhteiskunnan kannalta. Pahoin kuitenkin pelkään, ettei oppitunneilla sallita moniäänistä keskustelua tästä aiheesta. Hymistellään ja hyssytellään opettajan johdolla. Uhkakuvista ei keskustella eikä kritiikkiä saa esittää. Ei varsinkaan kärkevää kritiikkiä, sillä sehän menisi jo fasismin ja natsismin puolelle.
Uskoakseni tuo 90-luvun somaleista versio josta unohdetaan yhtä sun toista oleellista. Todennäköisesti vedotaan siihen ettei rajalliseen oppituntiin mahdu, mutta tuloksena pro-moku pläjäys millä ei vähääkään tekemistä nykykriisin kanssa.
Tarkoittaako tämä että oppilaille saa jakaa kovia faktoja?
QuoteOpettajan tulee kannustaa oppilaita ja opiskelijoita siihen, että he ajattelisivat omilla aivoillaan
Antaako opettajakunta oppilaitten ajatella omilla aivoillaan vai pakkosyötetäänkö kaikille "Unelmaa"?
Quote from: Aimo Räkä on 05.10.2015, 07:59:40
Tarkoittaako tämä että oppilaille saa jakaa kovia faktoja?
Ei. Oppilaille saa jakaa vain valmiiksi pureskeltua ja tarkastettua informaatiota.
Faktoista viis.
Tästä tulee aivan kansakouluajat mieleen jolloin jaettiin "oikeaa" tietoa Neuvostoliitosta, eikä mitään kapitalistipropagandaa.
Jämsäläinen ope puuhasteli teemapäivän, koska erään oppitunnin yhteydessä tuli esille "rasistista asennoitumista".
YLEn juttu (http://yle.fi/uutiset/opettaja_huolestui_oppilaiden_rasistisesta_asennoitumisesta__syntyi_koko_koulun_teemapaiva/8360426)
QuotePäivän aikana Paunun koulun oppilaat tutustuvat suvaitsevaisiin tapoihin työpajoissa.
Mitä ovat suvaitsevaiset tavat? Miten ne eroavat normaalista hyvästä käytöksestä?
Eli siis toisin sanoen kansankielellä: oppilaiden indoktrinointi monikulttuuriagendaan on nyt viimeistään ulotettava koululaitokseen, koska muuten on riskinä, että nuorista kasvaa omilla aivoillaan ajattelevia aikuisia. Sehän ei semmoinen peli vetele ollenkaan, tuumi huolestunut omat aivonsa jo aikapäivää sitten mädättänyt kulttuurimarxisti.
Quote from: Isäntä ja loinen on 05.10.2015, 07:45:37
Tutka värähti tätä juttua lukiessa. Oppitunneilla haetaan "oikeaa" tietoa turvapaikanhakijatilanteesta. Varsinkin lähdekritiikin merkitystä korostetaan. Eli oppilaita todennäköisesti käsketään kiertämään kaukaa esimerkiksi MV-lehti, Homma sekä Jussi Halla-ahon Facebook-seinä. Sen sijaan esimerkiksi SPR:n tiedotteet ja kannanotot ovat epäilemättä suositeltavaa luettavaa.
"Todennäköisesti", "varmaan" ja "epäilemättä". MV-"lehti" tuleekin kiertää kaukaa mutta sitäkään ei jutussa mainita, Halla-ahosta tai Hommasta puhumattakaan. Itse pidän positiivisena että lähdekritiikin tärkeyttä korostetaan ja että oppilaita kehotetaan ajattelemaan omilla aivoillaan.
Kun tämän ketjun kommenteissa ollaan kovin huolissaan siitä, että lapsille syötetään propagandaa. Haluaisinkin tässä noin yleisesti kysellä lähteiden perään, koska asiaa käsitellään kuin se olisi jo tapahtunut. Pelkkä mutu ei riitä.
Quote from: Blanc73 on 07.10.2015, 12:20:25
QuotePäivän aikana Paunun koulun oppilaat tutustuvat suvaitsevaisiin tapoihin työpajoissa.
Mitä ovat suvaitsevaiset tavat? Miten ne eroavat normaalista hyvästä käytöksestä?
Todennäköisesti ei mitenkään?
7.10.2015 Yle-uutiset Kaakkois-Suomi mm. Kävimme kysymässä nuorten mielipiteitä turvapaikanhakijoista. "Kyllä tänne mahtuu."
http://areena.yle.fi/1-3070996?autoplay=true Ysiluokkalaiset kuvassa plakaatteineen (alkaen n. 04.55)
Tulipa mieleeni neukkulapsukaiset heiluttamassa sirppi ja vasara -punalippuja, kun sikäläisistä tapahtumista uutisoitiin Kekkoslovakian aikaan ja myöhemminkin.
Myöskään perehdyttämistä islamiin ei voi unohtaa koska se avaa tien ymmärtää
paremmin vieraita kulttuureja.
Onko tämä "oikeaa tietoa". Onhan tämä "pakolaisten" omat sanat suoraan tallennettuna:
The ''Refugees'' in Europe act like Disappointed Tourists Compilation
https://www.youtube.com/watch?v=Q_XHkgScOSY
QuoteOpettaja huolestui oppilaiden rasistisesta asennoitumisesta – syntyi koko koulun teemapäivä
Jämsän Paunun koulun opettaja havahtui oppilaiden varsin vahvaan rasistiseen asennoitumiseen jo paljon ennen kuin maahanmuuttajia alkoi tänä syksynä tulla Suomeen. Myös homottelu on opettajan mukaan yllättävän yleistä.
Jämsän Paunun koululla käytävillä kuuluvaan homotteluun puututaan heti, mutta historianopettaja Päivi Nopparia huolestuttaa se, että oppilaat kuittaavat sen yleensä läpänheitolla.
– Sitähän se ei todellakaan ole. Moni voi hymyillä siinä kaikkien keskellä, mutta sydän suorastaan itkee, hän sanoo.
Nimittelyä vahvemman herätyksen Noppari sai suvaitsevaisuusasioihin omalla oppitunnillaan.
– Erään oppitunnin yhteydessä tuli esille aika vahvaa, rasisitista asennoitumista. Kun sitten purin huoltani, syntyi ajatus teemapäivän järjestämisestä.
Tänään keskiviikkona Paunun koululla Ollaan ihmisiksi.
Oppilaiden mukaan nimittelyä kuulee käytävillä vain harvoin, mutta silloin, kun sitä kuulee, se on juuri opettajankin esille nostamaa homottelua.
– Minua on pari kertaa homoteltu läpällä, mutta ei se tietenkään kovin mukavaa ole. Kiusaamista en ole huomannut, Julius kertoo.
Juliukselle hyvä mieli tulee ystävällisyydestä. Hymystä?
– Just niin, hän sanoo.
Päivän aikana Paunun koulun oppilaat tutustuvat suvaitsevaisiin tapoihin työpajoissa. Lisäksi poliisi ohjeistaa netti- ja somekäyttäytymistä ja paikallislehden toimittaja kertoo sananvapaudesta. Suomen Pakolaisavusta saapuva vierailija kertoo koululaisille kokemuksistaan Ugandan pakolaisleriillä.
http://yle.fi/uutiset/opettaja_huolestui_oppilaiden_rasistisesta_asennoitumisesta__syntyi_koko_koulun_teemapaiva/8360426
Tätä propagandapaskaahan tuo peruskoulu on nykyään täynnä.
Jo ylä-aste ikäinen osaa hahmottaa paskapuhetta. Vrt.90-luvun lsd mummot, jotka kiersivät valistamassa.
Kyllä tuo lapsiin suunnattu propaganda kääntyy vielä itseään vastaan, siihen ei usko kuin kaikkein naivimmat oppilaat. Verrokkina voi pitää -70 luvun NL-ihannointia...
Oppilaiden asenne onkin varmasti se suurin tulevaisuuden uhka kouluille.
Ruotsissa kehitysmaalaisia on lopultakin vielä vähemmistö, vaikkei uskoisi. Silti jo nyt maa löytyy Pisa-tutkimuksissa vertailumaiden häntäpäästä.
Kun Ruotsissa on noin 4 kertaa suuremmat taloudelliset resurssit, asenne varmasti jo aivopesty kurssiinsa aikoja sitten ja silti tulokset on tollasia, mitä voi odottaa köyhässä Suomessa talouksien ja resurssien suhteessa paljon suuremmalla keharimäärällä?
Ollaan ihmisiksi. Pisti hymyilyttämään. Eikös tämä ollut se, mitä Jari Leino eräässä vaalipaneelissa vaati maahanmuutajilta, ja seurauksena Ozan Yanar veti hurjat janarit ja meinasi melkein käydä fyysisesti tällaisia rasistisia laukoneen päälle?
Quote from: YleSuomen Pakolaisavusta saapuva vierailija kertoo koululaisille kokemuksistaan Ugandan pakolaisleriillä.
Jos äärimielipiteiden levittäminen koulussa on ok, niin kai Pakolaisavun vastapainoksi paikalle on kutsuttu myös eräs tamperelainen vankilatuomionkin saanut "taiteilija" kertomaan turvapaikkapoliittisista näkemyksistään?
Quote from: Micke on 07.10.2015, 12:47:14
Onko tämä "oikeaa tietoa". Onhan tämä "pakolaisten" omat sanat suoraan tallennettuna:
The ''Refugees'' in Europe act like Disappointed Tourists Compilation
https://www.youtube.com/watch?v=Q_XHkgScOSY
Ei v**** mitä
apinoita pettyneitä pakolaisia. Pakko lopettaa katsominen kesken, tällainen kooste on terveydelle vaarallinen.
"No service, no service!"
"Look, look, water, water!"
"Äbäläwäbälä, äbäläwäbälä!!!1!"
:facepalm:
Tämä on täysin 1:1 "Rauhanmarssien" järjestämisen kanssa muinaisella 80- luvulla (ja 70). Puuhamädättäjätkin ovat kohtuuisolla korrelaatiolla samoja sukuja ja jopa henkilöitä kuin silloin.. Erona oli se että kok-kepulaiset hymähtelivät ja jopa pilkkasivat avoimesti näitä äärivasurien performansseja. Nyt ne ovat aivan samassa rrintamassa sekomädättäjien kanssa koska raha.
Quote from: Isäntä ja loinen on 07.10.2015, 12:09:24
Jämsäläinen ope puuhasteli teemapäivän, koska erään oppitunnin yhteydessä tuli esille "rasistista asennoitumista".
YLEn juttu (http://yle.fi/uutiset/opettaja_huolestui_oppilaiden_rasistisesta_asennoitumisesta__syntyi_koko_koulun_teemapaiva/8360426)
Takuuobjektiivinen kokemusasiantuntijavieras Pakolaisavusta. Roll credits.
Epäilemättä tämä tarkoittaa sitä, että mistään ongelmista ei pidä puhua, tai niitä pitää käsitellä mahdollisimman pitkälle vähätellen.
Ymmärrän sinänsä, että tämä on varmasti vaikea asia opettajille. Vaikka joku heistä olisikin eri mieltä, niin ei ole työpaikan ja mahdollisen urakehityksen kannalta fiksua olla vastaan virallista mielipidettä. Rasisti-fasistin leima läjähtää nykyään otsaan kovin helposti.
Quote from: Eisernes Kreuz on 07.10.2015, 15:37:52
Epäilemättä tämä tarkoittaa sitä, että mistään ongelmista ei pidä puhua, tai niitä pitää käsitellä mahdollisimman pitkälle vähätellen.
Ymmärrän sinänsä, että tämä on varmasti vaikea asia opettajille. Vaikka joku heistä olisikin eri mieltä, niin ei ole työpaikan ja mahdollisen urakehityksen kannalta fiksua olla vastaan virallista mielipidettä. Rasisti-fasistin leima läjähtää nykyään otsaan kovin helposti.
Jaa minkä urakehityksen? Eläkeviroissahan tässä ollaan! Kansankynttilöillä jos kellä on nyt varaa olla kansan kynttilöitä. Olenkin jo vähän aktivoitunut ja kyllä opettajiin koski erityisesti se että kouluruoka ei kelvannut kulinaristipaikanhakijoille. Melko normaalia on jo puhua asiasta. Vihaista kommenttia on kuulunut mutta ei kuitenkaan vielä riittävän vihaista. Eräskin ope kertoi aivan julkisesti että hänen vanha äitinsä yrirttivät matut hakata mut edelleen melko suvakkivaihde päällä oli...
Quote from: hyperbeli on 07.10.2015, 15:53:59
Jaa minkä urakehityksen? Eläkeviroissahan tässä ollaan!
No jos vaikka rehtoriksi. :)
Nimim. Rehtori-isän poika.
Mielestäni tässä kohdassa olisi ilman kynsiä ja hampaita syytä kertoa lapsille myös niistä laeista ja kulttuureista joista nämä turvapaikanhakijat tulevat. Se on faktaa, eikä fiktiota.
Esimerkiksi laki ja tuomiot arabivaltioissa opetustuokio olisi kovasti paikallaan.
Quote from: Ink Visitor on 07.10.2015, 14:05:26
Kyllä tuo lapsiin suunnattu propaganda kääntyy vielä itseään vastaan, siihen ei usko kuin kaikkein naivimmat oppilaat. Verrokkina voi pitää -70 luvun NL-ihannointia...
Mainittakoon että tähän joukkoon kuuluu mm. ns. kympintytöt jotka sitten mädättävät myöhemmin virkaloisina ja politiikassa..
QuoteJämsän Paunun koulun opettaja havahtui oppilaiden varsin vahvaan rasistiseen asennoitumiseen jo paljon ennen kuin maahanmuuttajia alkoi tänä syksynä tulla Suomeen.
Jaahas, ja tätä ennen Suomeen ei sitten mamuja ole tullut, vai? Eivätkä nämä ihmiset ole mamuja, vaan
turvapaikanhakijoita. Oppilaiden asenteet puolestaan selittyvät huonoilla kokemuksilla eikä niitä propagandalla korjata.
QuoteJämsän Paunun koulun opettaja havahtui oppilaiden varsin vahvaan rasistiseen asennoitumiseen jo paljon ennen kuin maahanmuuttajia alkoi tänä syksynä tulla Suomeen.
Siis unohtiko YLE että 1) Tornion tapaukset eivät ole maahanmuuttajia ja 2) rajat eivät ole olleet ikinä täysin kiinni eli laillista maahanmuuttoa on aina ollut?
Ajoittain YLE:n propagandalinjaus on sangen sekavaa....
Quote from: koli on 07.10.2015, 13:59:06
Tänään keskiviikkona Paunun koululla Ollaan ihmisiksi.
Olisitte pyytäneet ozar yanarin mukaan, sen lempiasioita on tämä, ihmisiksi oleminen, rasismin vastustamisen lisäksi toki.
QuoteSuomen Pakolaisavusta saapuva vierailija kertoo koululaisille kokemuksistaan Ugandan pakolaisleriillä.
Mitä h-lvettiä Ugandan asiat meille kuuluvat?
Paljon tärkeämpää olisi esimerkiksi opetella suomalaisten jokien nimiä.
Oppilailla on vain silmät vielä auki, ainakin vähän raollaan. Mokupropaganda ei ole vielä tuottanut täydellistä sumuverhoa oppilaiden silmille. Opettaja sitä toki kiihkeästi yrittää. 8)
Otsikossa puhutaan rasistisesta asennoitumisesta, mutta siitä ei ole mitään käytännön esimerkkejä. Koko muu juttu on yhtä homottelusta puhumista.
Just tänään pääsin kuulemaan vierestä kun opettaja (en kerro kuka ja missä) selitti oppilailleen siitä miten maahantulijoilla on "tuberkuloosia ja ties mitä muuta, tuolla ne kulkee kadulla ihan muiden joukossa". Aikaisemmin taas on ollut puhetta siitä miten "teidän pitää opiskella ahkerasti, että saatte hyvät työpaikat, Suomi menee konkurssiin kun tänne tulee niin paljon näitä elintasopakolaisia, rahat ei millään riitä". :)
Nyt on otettava kovat keinot käyttöön!
Pakkomokutushan se juuri rasismia vähentääkin... :flowerhat:
Olen huolestunut, että opettaja syyllistää oppilaitaan rasismista.
Pitäisi tuollaiset demagoki opettajat erottaa.
Entäs silloin, kun oppilaat vastaavat kuin opetetut apinat? (http://hommaforum.org/index.php/topic,105844.0.html)
Quote from: timo73 on 07.10.2015, 19:05:32
Nyt on otettava kovat keinot käyttöön!
Mikael Granlund herätysjuhlissa?
Oppilaista en ole lopulta kauhean huolissani, kuin ehkä niistä naiiveista kympin tytöistä. Rasavillit häirikköpojat sanovat neekeriä neekeriksi ja tietävät, että mamutus upottaa tämän maan. Näissä rasavilleissä häirikköpojissa on Suomen toivo. Voivat korjata sen minkä kympin tytöt ovat aiheuttaneet.
Opettajissa on myös lohdullisen paljon nuivaa väkeä. Koulu on instituutiona lähtökohtaisesti hyvin konservatiivinen. Siinä on kyse aiempien sukupolvien tietämyksen siirtämisestä seuraavalle, sukupolvisesta jatkuvuudesta. Se vetää puoleensa juurevaa, nuivaa ihmisainesta, vaikka toki myös vallankumouksellisilla radikaaleilla on siellä tätänykyä iso edustus (tietävät, että jos toteuttaa vallankumouksen koulussa, vaikuttaa se laajamittaisesti koko yhteiskunnassa). Tietysti punavihermediassa näiden suvakki-opettajien näkemykset ovat eniten esillä. Kyllähän nuiva opettaja tietää, mitä tapahtuu, jos hän menee toitottamaan nuivuuttaan mediaan.
Mikä sen totuuden kertomisessa oppilaille pelottaa? Vain pieni osa turvapaikanhakijoista on todellisia pakolaisia. Loppuja vetävät ennen kaikkea kuvitelma paremmasta elintasosta ja työmahdollisuuksista. Ei nuorille tarvitse kertoa propagandaa ja valheita. Eivät he tyhmiä ole.
Muistan omasta kouluajasta kun uskovainen opettaja tuputti Raamatun lukua. Luettiinhan sitä ja vielä innokkaasti, Hesekelin kirjaa lähinnä kun siinä oli juttua Babylonian portoista. Tänä päivänä tuollaiset teemapäivät ovat ihan sama kuin vapaapäivä, EVVK on yleisin kommentti.