Oletetaan että Soini saa aikaan palautussopimuksen Irakin kanssa. Kuinka palautukset käytännössä toteutetaan? Riittääkö Poliisilla edes resurssit niin mittavaan operaatioon, vai pidetäänkö nämä jo saapuneet tyytyväisinä ja poistotoimenpiteet ulotetaan vain uusiin tulokkaisiin?
(Minulle ei ole vieläkään auennut, miksi Suomen pitää neuvotella, ottaako joku maa omia kansalaisiaan vastaan ulkomaanreissulta)
Otetaan käyttöön suljettu paikka ja kerrotaan asiakkaille, että kotimaahan saa lähteä minä päivänä haluaa.
Aika hoitaa loput.
Sadoilla charter-lennoillahan nuo hoituvat. Kuulostaa kalliilta, mutta tulee pidemmän päälle tuhat kertaa yhteiskunnalle halvemmaksi.
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:06:04
Sadoilla charter-lennoillahan nuo hoituvat. Kuulostaa kalliilta, mutta tulee pidemmän päälle tuhat kertaa yhteiskunnalle halvemmaksi.
Mitäs jos eivät suostu lähtemään? Jättävät lounaankin väliin?
Quote from: Artisti on 02.10.2015, 13:00:52
Minulle ei ole vieläkään auennut, miksi Suomen pitää neuvotella, ottaako joku maa omia kansalaisiaan vastaan ...
Voin kertoa syyn. Kun matkustat Lähi-itään rajalla on melkein armeija vastassa, otetaan sormenjäljet ja valokuvat ja virkailija polttaa halutessaan aika monta tupakkaa prosessin aikana. Samaan aikaan tänne Eurooppaan lampsitaan geelitukkaa oikoen...
Tällä hetkellä ymmärtääkseni ne tp-hylsyn saaneet asuu vokeissa ja saa vaeltaa kansan parissa ihan vapaasti. Näissä on tukeva valitusputki, eli hylsyn jälkeen voi vielä valitella vähän sinne sun tänne. Ei kovin yllättävää että niitä hylsyn saaneita sitten "katoilee" tasaisin väliajoin. Säilöön pistäminen on poikkeustapaus ja niitä säilöpaikkoja ei tässä maassa montaa ole.
Vapaaehtoinen paluu on se mitä viranomaiset suosittelee ja jos siihen suostuu niin saa noin tuhat € mukaansa. Se miten se palaaminen sitten tapahtuu on kaiketi ihan matun oma asia (eli voipi olla ettei palaakaan, ainakaan kotimaahansa). Poliisin toimesta tehty maasta poistaminen on järein keino ja käsittääkseni näitä tehdään todella vähän suhteessa tp-hylsyjen lukumäärään. Lähinnä kai vain ne ihmiset jotka on sinne säilöön suljettu. Systeemi ei todellakaan tule toimimaan nykyisillä tulija määrillä mitenkään. Tuskin saadaan palautettua juuri ketään, etenkin kun nuo vokit on täysin avoimia. Tullaan näkemään vielä "Ikea-puukotuksia" Suomessakin.
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:06:04
Sadoilla charter-lennoillahan nuo hoituvat. Kuulostaa kalliilta, mutta tulee pidemmän päälle tuhat kertaa yhteiskunnalle halvemmaksi.
Ei riitä yksistään. Pitää olla myös joku paikka jossa hylsyn saaneet majoitetaan siihen saakka kunnes se charter-lento lähtee. Jos kaveri palautetaan takaisin vokkiin hylsypaperi taskussa niin rumaa jälkeä tulee. Pitää perustaa erillinen "megasäilö" johon mahtuu useampi tuhat ihmistä kerralla (vaikka joku vanha varuskunta muutettava tähän käyttöön). Sieltä ei sitten lompsita kansan pariin vaan odotetaan sitä paluulentoa. Lienee selvää että tuollaisten tilojen vartiointi ei sitten ole mitään Securitas-hommaa vaan armeijan leiviskä.
Quote from: Artisti on 02.10.2015, 13:08:05
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:06:04
Sadoilla charter-lennoillahan nuo hoituvat. Kuulostaa kalliilta, mutta tulee pidemmän päälle tuhat kertaa yhteiskunnalle halvemmaksi.
Mitäs jos eivät suostu lähtemään? Jättävät lounaankin väliin?
Palautuslennoilla on aina poliisi mukana. Voi, voi jos ei ilmainen ruoka maistu.
Quote from: Lumiukko Jeti on 02.10.2015, 13:17:07
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:06:04
Sadoilla charter-lennoillahan nuo hoituvat. Kuulostaa kalliilta, mutta tulee pidemmän päälle tuhat kertaa yhteiskunnalle halvemmaksi.
Ei riitä yksistään. Pitää olla myös joku paikka jossa hylsyn saaneet majoitetaan siihen saakka kunnes se charter-lento lähtee. Jos kaveri palautetaan takaisin vokkiin hylsypaperi taskussa niin rumaa jälkeä tulee. Pitää perustaa erillinen "megasäilö" johon mahtuu useampi tuhat ihmistä kerralla (vaikka joku vanha varuskunta muutettava tähän käyttöön). Sieltä ei sitten lompsita kansan pariin vaan odotetaan sitä paluulentoa. Lienee selvää että tuollaisten tilojen vartiointi ei sitten ole mitään Securitas-hommaa vaan armeijan leiviskä.
Noita suljettuja palautuskeskuksia on jo olemassa, mutta massapalautukset varmaan vaativat armeijan apua.
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:17:34
Palautuslennoilla on aina poliisi mukana. Voi, voi jos ei ilmainen ruoka maistu.
Ei taida jatkossa pari poliisia riittää kun siinä charter koneessa istuukin yht'äkkiä 200 kpl islamistimilitanttia..
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:19:05
Noita suljettuja palautuskeskuksia on jo olemassa, mutta massapalautukset varmaan vaativat armeijan apua.
Onhan niitä mutta niissä voidaan säilöä muutama kymmenen ihmistä. Niiden kapasiteetti on ihan olematon. Metsälän säilö Helsingissä on vissiin maan suurin ja sinne mahtuu max. 40 hlöä. Se mitä tarvitaan on valtava, suljettu ja tehokkaasti vartioitu alue. Lyhyesti: Suuri vankila. Näitä tarvitaan lisäksi useampi kappale.
Quote from: Artisti on 02.10.2015, 13:00:52
(Minulle ei ole vieläkään auennut, miksi Suomen pitää neuvotella, ottaako joku maa omia kansalaisiaan vastaan ulkomaanreissulta)
Katos kun kone ei poistu kentältä eikä ihmiset koneesta ellei paikallinen sotaherra anna lupaa. Jos väkisin tuupataan niin sitten on kone ja kaikki muutkin panttivankeina jne.
Ei nuo mitään sivistysvaltioita ole.
Periaatteessa mikä rahti tulee edullisimmaksi. Maantie/rautatiekuljetukset, laivarahtaus tai ilmakuljetus.
Vapaaehtoiset saakoon lentokuljetuksen palkintona kohtuullisen hyvästä käytöksestä. Mikäli taas kieltäytyy siitä tulisi rekkakuljetuksen olla se osoite. Eli eikun vain kontti täyteen ja laivataan takaisin samalla tavalla kun on tullutkin. Kontin päähän esim 30cm paksuinen jätteenpoistoputki johon mahtuvat ulosteet ja muu törky mitä tuottavat matkalla. Se liitetty riittävän imukykyiseen koneistoon. Käyttövesi, eli juoma/suihkuvesiliittymä. Ilmanvahtio pelaa painovoimaisesti, eli lasketaan riittävät ilmanottoaukot.
Kerran päivässä, eli aamuisin kierretään jakamassa kontin määritetyn asukasmäärän mukainen päivän ruoka-annos. Näitä valmisannoksia valmistetaan teollisesti jossa on aamupala, kaksi isoa ateriaa ja iltapala.
Jos sängyt ihmisoikeus niin konttiin menee kerrossänkyjä inttimalliin about 10-12 kpl. eli 20 tyyppiä per kontti. tuhat konttia vie jo tähän asti tulleet. ja näitähän voi käyttää uudestaan. Eli pienempikin määrä riittäisi.
Mutta lasketaan, 1000kpl kontteja. about 2000e/kpl(massoittain varmasti halvempi) on kaksi miljoonaa. Suljettujen kasarmien kerrospunkat ja viiskyt putkiukkoa/raksamiestä töihin(vähempikin riittää jos ei tarve välittömästi massiivinen).
Kontin rekkakuljetus ja laivaus normi kappaletavara-aluksella. Joku jolla firma voisi laskea rahdin hinnan esim helsinki/turku->bagded/addis adeba.
Tuossa muutema palveluntarjoaja.
http://www.dhl.fi/fi/logistics/rahtikuljetuspalvelut/merirahti.html
https://www.kuljetustilaus.fi/app/login.0
https://wwwapps.ups.com/fctc/timeandcost?loc=fi_FI
Joka tapauksessa puhuttaessa täysistä konteista en usko että kyydin hinta olisi enempää kuin joitain tuhansia euroja. Mukaan sen verran poliiseja että tarjoavat ruuat aamulla ja miehet piisavat yhden kontin tyhjennykseen kerrallaan.
Ihan millä laskuopilla hyvänsä en usko hinnan kohoavan yli 10 000euron per kontti. Ja laskee edelleen kun joka kierroksen jälkeen valmiiksi varustettu kontti johon ei tarvitse tehdä alkuhankintoja. Jos kuitenkin kontin takaisinrahtaamisen hinta on enemmän kuin uuden valmistelu suomessa niin nämähän voidaan jättää kehitysapuna irakilaisille ja somalialaisille.
Selvittelin noiden vastaanottokeskusten säilöönottoyksikköjen määrää. Niitä on 2 kpl koko maassa (lähde: Migrin sivut). Toinen on Helsingissä ja se vetää kerrallaan 40 KPL asiakkaita. Toinen on Joutsenossa ja sinne mahtuu kerrallaan 30 KPL asiakkaita. Eli meillä on säilöönottokapasiteettia koko maassa huimat 70 asiakaspaikkaa.
Quote from: Lumiukko Jeti on 02.10.2015, 14:14:24
Selvittelin noiden vastaanottokeskusten säilöönottoyksikköjen määrää. Niitä on 2 kpl koko maassa (lähde: Migrin sivut). Toinen on Helsingissä ja se vetää kerrallaan 40 KPL asiakkaita. Toinen on Joutsenossa ja sine mahtuu kerrallaan 30 KPL asiakkaita. Eli meillä on säilöönottokapasiteettia koko maassa huimat 70 asiakaspaikkaa.
Konttimajoitus kuten ehdotettu. Vanginvartijoita jotka laskevat yhden kontin kerrallaan pihalle tunniksi jaloittelemaan. 30 vartijaa ja 20 mamurikollista pihalla kerrallaan. Kapasiteettiä tulisi vaikkapa 100 vartijan palkkaamisella 2-3 konttia kerrallaan auki verkko/piikkilanka-aidatulle pihalle. Jokaisella toki oma eri piha. Eli 8h vuorossa tuo tarkoittaisi 16-24 konttia rikollisia eli yhteensä 320-480 paikkaa. Jos iltavuorokin laskisi jaloittelemaan niin 16h vuorossa meinaisi 32-48 kontillista eli 640-960 paikkaa.
Rupeaa kapasiteettia löytymään jos tahtoa löytyy.
Quote from: Tabula Rasa on 02.10.2015, 14:20:23
Konttimajoitus kuten ehdotettu. Vanginvartijoita jotka laskevat yhden kontin kerrallaan pihalle tunniksi jaloittelemaan. 30 vartijaa ja 20 mamurikollista pihalla kerrallaan. Kapasiteettiä tulisi vaikkapa 100 vartijan palkkaamisella 2-3 konttia kerrallaan auki verkko/piikkilanka-aidatulle pihalle. Jokaisella toki oma eri piha. Eli 8h vuorossa tuo tarkoittaisi 16-24 konttia rikollisia eli yhteensä 320-480 paikkaa. Jos iltavuorokin laskisi jaloittelemaan niin 16h vuorossa meinaisi 32-48 kontillista eli 640-960 paikkaa.
Rupeaa kapasiteettia löytymään jos tahtoa löytyy.
Hyvältähän tuo kuulostaa mutta ei liene realistinen vaihtoehto (koska kansainväliset sopimukset jne blaa blaa). Joutsenon vokki on entinen Konnunsuon vankila joten sen muuntaminen pelkäksi säilöksi luulisi olevan suht nopea homma. Siitäkään ei saataisi kuin vajaat 200 säilöpaikkaa. Oikeasti se tarve on luokkaa useampi tuhat.
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:06:04
Sadoilla charter-lennoillahan nuo hoituvat. Kuulostaa kalliilta, mutta tulee pidemmän päälle tuhat kertaa yhteiskunnalle halvemmaksi.
Lentoja tulee niin paljon, että kannattaisi varmaan liisata joku 737:ka ja hoitaa homma itse. Ei sillä että charterillakaan hinnaksi tuskin tulisi yli 2000€/hlö mikä vastaa suunnilleen kahden kuukauden kuluja täällä pidettäessä.
Quote from: op on 02.10.2015, 14:59:55
Lentoja tulee niin paljon, että kannattaisi varmaan liisata joku 737:ka ja hoitaa homma itse. Ei sillä että charterillakaan hinnaksi tuskin tulisi yli 2000€/hlö mikä vastaa suunnilleen kahden kuukauden kuluja täällä pidettäessä.
Ilmavoimat voi kutsu Finskin lentäjät kertajaisiin lennättämään irakilaisia takaisin kotimaihinsa, säästyy siinäkin kuluissa ja valtio saa katetta kalliille lentäjäkoulutukselle.
Oma ehdotukseni on, että poistetaan suoraan takaisin Ruotsiin ja raja kiinni LÄMS!!! Ei tarvita kalliita säilöpaikkoja.
Quote from: Lumiukko Jeti on 02.10.2015, 14:43:58
Quote from: Tabula Rasa on 02.10.2015, 14:20:23
Konttimajoitus kuten ehdotettu. Vanginvartijoita jotka laskevat yhden kontin kerrallaan pihalle tunniksi jaloittelemaan. 30 vartijaa ja 20 mamurikollista pihalla kerrallaan. Kapasiteettiä tulisi vaikkapa 100 vartijan palkkaamisella 2-3 konttia kerrallaan auki verkko/piikkilanka-aidatulle pihalle. Jokaisella toki oma eri piha. Eli 8h vuorossa tuo tarkoittaisi 16-24 konttia rikollisia eli yhteensä 320-480 paikkaa. Jos iltavuorokin laskisi jaloittelemaan niin 16h vuorossa meinaisi 32-48 kontillista eli 640-960 paikkaa.
Rupeaa kapasiteettia löytymään jos tahtoa löytyy.
Hyvältähän tuo kuulostaa mutta ei liene realistinen vaihtoehto (koska kansainväliset sopimukset jne blaa blaa). Joutsenon vokki on entinen Konnunsuon vankila joten sen muuntaminen pelkäksi säilöksi luulisi olevan suht nopea homma. Siitäkään ei saataisi kuin vajaat 200 säilöpaikkaa. Oikeasti se tarve on luokkaa useampi tuhat.
Vielä pari kuukautta sitten tästä olisi saanut revittyä helvetinmoisia otsikoita yyberrasismista tms. Nyt on kuppi kiehahtanut sen verran tiukasti että enää ei mitä hyvänsä paskaa uskalleta julkaista koska ''rasistit'' nauravat ja repivät sen sekunneissa kappaleiksi. Jos meno jatkuu tätä tahtia niin ensi keväänä tuo ei ole pelkästään realistinen vaihtoehto vaan myös täydessä toiminnassa. Ihan hallituksesta riippuu miten tässä tullaan toimimaan. Jos meinasivat venytellä sinne 2019 asti persettä penkissä ja jauhaa paskaa niin ei tule onnistumaan. Ilman nuivien aloittamaa väkivaltaakin tulee tapahtumaan paljon.
Quote from: op on 02.10.2015, 14:59:55
Lentoja tulee niin paljon, että kannattaisi varmaan liisata joku 737:ka ja hoitaa homma itse. Ei sillä että charterillakaan hinnaksi tuskin tulisi yli 2000€/hlö mikä vastaa suunnilleen kahden kuukauden kuluja täällä pidettäessä.
Albaanien palautuslennot maksavat viranomaisen antaman tiedon mukaan "kymmeniä tuhansia euroja, mutta selvästi alle 100 000 euroa". Jos hinta olisi vaikkapa 70 000 euroa, se tarkoittaisi 1 400 euroa per albaani – yhdellä kertaa voidaan viedä vain 50.
Haittamaahanmuuton tärkeimmät lähtömaat ovat vähän kauempana kuin Albania ja voitelurahaa paikallisille viranomaisille tarvitaan todennäköisesti enemmän.
Tavalliset reittilennot hihasta ravistaminani päivinä parin viikon päästä maksaisivat Tiranaan alle 300 euroa/pää ja Mogadishuun vähän yli tonnin.
Ja mitä hyvänsä ei kannata maksaa palautuksesta tosiaan. Jos saa 300e lennon vapaaehtoisesti palaavalle kahden viikon päähän niin saa tallustella vielä pari viikkoa suomessa ennemmin kuin maksetaan 3000e lentoa samana iltana.
Ainoa oikeasti toimiva ratkaisu on lopettaa turvapaikanhakijoiden päästäminen maahan muista EU-maista, katkaista näin kauttakulku Ruotsin kautta. Tämä pakottaisi ennen pitkää myös Ruotsin tekemään saman päätöksen, sitten Tanskan jne. Kaikki muu on pelkkää näpertelyä, jolla ei tule olemaan mitään vaikutusta. Nykyisillä volyymeillä käsittelyajat tulevat venymään todella pitkiksi ja tähän päälle valitusprosessit. Suurin osa näistä irakilaisista partalapsista tulee jäämään maahan jollain verukkeella. Kun he ovat tänne pussin perälle päässeet, niin ei niistä pääse eroon kulumallakaan. Tämä nykyinen tilanne saattaa olla vasta alkua sille isolle kansainvaellukselle, jos nyt vain pyöritään lillukanvarsissa.
Maasta tuskin poistetaan, sillä Pakolaisneuvonta valittaa vuosikausia hallinto-oikeudessa ja sillä välin ehtii vaikka mennä naimisiin paikallisen naisen kanssa jne.
Nyt irakilaiset saavat oleskeluluvan, vaikka sillä perustein etteivät suostu poistumaan maasta.
Quote from: Yle 13.10.2014
Sisäministeri Päivi Räsäsen (kd.) mukaan ulkomaalaislain porsaanreikä on muodostumassa ei-toivotuksi vetotekijäksi Suomelle.
Räsänen mukaan korkeimman hallinto-oikeuden viime vuonna tekemä päätös tilapäisen oleskeluluvan myöntämisestä henkilöille, joita ei ole onnistuttu poistamaan maasta, on saattanut johtaa pykälän hyväksikäyttöön.
– Päätöksen jälkeen myönnettyjen tilapäisten oleskelulupien määrä on kymmenkertaistunut, Räsänen sanoo.
Suomi on Räsäsen mukaan ainoa maa, jossa järjestelmä on voimassa. Sen perusteella maasta poistamispäätöksen saanut henkilö, jolla ei ole lakiin tai kansainvälisiin sopimuksiin pohjautuvaa perustetta jäädä Suomeen, voi itse päättää maahan jäämisestään, mikäli hän tulee tietystä maasta ja vastustaa paluutaan kotimaahansa.
– Pääsääntöisesti henkilöt, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen eivätkä lähde omaehtoisesti maasta, poistetaan maasta. Ongelmana on 4-5 maata, jotka eivät suostu ottamaan vastaan henkilöitä, jotka eivät itse tee yhteistyötä palaamisekseen, Räsänen sanoo.
http://yle.fi/uutiset/rasanen_ulkomaalaislain_porsaanreika_voinut_muodostua_ei-toivotuksi_vetotekijaksi/7524958
Njooh. Toissijaisten suojeluntarve loppuu heti kun lähtömaa tai joku matkalla ennen suomea oleva maa osoittautuu turvalliseksi. Eli passitus takaisin ruotsiin. Tai vankilaan odottamaan pakkokyytiä mikäli ei suostu vapaaehtoisesti lähtemään.
Quote from: Lumiukko Jeti on 02.10.2015, 13:21:04
Quote from: Hamsteri on 02.10.2015, 13:17:34
Palautuslennoilla on aina poliisi mukana. Voi, voi jos ei ilmainen ruoka maistu.
Ei taida jatkossa pari poliisia riittää kun siinä charter koneessa istuukin yht'äkkiä 200 kpl islamistimilitanttia..
Albaaninuorukaisia oli saattamassa kaksi poliisia per kaikkein heikoimmassa asemassa oleva. Näin nopeasti laskettuna jos Suomessa tultaisiin järkiinsä ja vain 10% saisi elatussopimuksen, tarvittaisiin Irakiin 400 lentoa palauttamaan tänä vuonna saapuneet vapaustaistelijat.
Jos lennon hinta ja muut kulut olisivat vaikkapa 35000€/lento, homma olisi vielä suht halpaa verrattuna 40000 taistelijan elättämiseen vuoden ajan Suomessa.
40000 taistelijan elättäminen n. 800 miljoonaa €.
40000 taistelijan lennättäminen jatkamaan taistelua n. 15 miljoonaa € + voitelurahat Irakin viranomaisille 5 miljoonaa € = 20 miljoonaa €.
Vaikka palauttaminen maksaisi 180 000 € per parasiitti, niin se olisi kannattavaa.
Mielestäni Suomen tulisi neuvotella "palautussopimus" jonkin sopivasti rempallaan olevan Afrikan maan kanssa ja "palauttaa" kaikki palautettavat sinne, riippumatta palautettavan lähtömaasta.
Quote from: Topi Junkkari on 02.10.2015, 15:11:49
Albaanien palautuslennot maksavat viranomaisen antaman tiedon mukaan "kymmeniä tuhansia euroja, mutta selvästi alle 100 000 euroa". Jos hinta olisi vaikkapa 70 000 euroa, se tarkoittaisi 1 400 euroa per albaani – yhdellä kertaa voidaan viedä vain 50.
Viranomaisten tiedot vanhenevat nopeasti:
Quote
150 albaania tarvitsi Suomesta oman poliisisaattajan - operaation hinta 300 000 euroa
Poliisi saattoi elo-syyskuussa Albaniasta saapuneita turvapaikanhakijoita kolmella charter- lennolla takaisin Tiranaan. Poliiseja matkusti mukana yksi per saatettava.
Lisäksi seurueeseen kuului tulkkeja, sihteereitä ja ihmisoikeustarkkailijoita. Hintaa koko operaatiolle tuli noin 300 000 euroa.
Poliisisaattajan kanssa palasi 150 albanialaista turvapaikanhakijaa. Omaehtoisesti heitä palasi heinä-elokuun aikana vain 32.
Maahanmuuttovirasto järjesti viime viikolla Helsingin vastaanottokeskuksen albanialaisille tiedotustilaisuuden, jonka tarkoitus oli saada vapaaehtoinen paluu näyttämään mahdollisimman houkuttelevalta vaihtoehdolta. Siihen osallistui noin 30 turvapaikanhakijaa, joista 10-15 harkitsi tarttuvansa tilaisuuteen. Viisi heistä on tähän mennessä palannut kotimaahansa tavallisella reittilennolla.
- Kielteisen päätöksen saaneita albaaneja oleskelee vielä Suomessa. Uusia hakijoitakin on tullut, mutta aiempaa vähemmän, Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön ylitarkastaja Mari Helenius kertoo.
Hänen mukaansa poliisin järjestämiä charter-lentoja päädyttiin käyttämään albaanien tapauksessa erityisesti siksi, että se nähtiin vaihtoehdoista tehokkaimmaksi.
- Sovimme, että IOM:n kautta vapaaehtoisesti palaa lähinnä lapsiperheitä ja haavoittuvassa asemassa olevia.
IL: 150 albaania tarvitsi Suomesta oman poliisisaattajan - operaation hinta 300 000 euroa (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100420464862_uu.shtml)
Elokuun loppuun mennessä oli tullut 583 albanialaista turvapaikanhakijaa:
http://www.migri.fi/download/62151_Tp-hakijat_tammi_elo_2015.pdf?99ab433e9ebed288
Quote from: Saturoitunut on 02.10.2015, 20:08:20
Mielestäni Suomen tulisi neuvotella "palautussopimus" jonkin sopivasti rempallaan olevan Afrikan maan kanssa ja "palauttaa" kaikki palautettavat sinne, riippumatta palautettavan lähtömaasta.
Eritreaan... Sattuneista syystä armeijalla puute sotilaista.
Ja kun meidän irakilaiset vaikuttis fb-kuvien perusteella olevan Suomessa lomailevia sotilaita, niin se olis kaikille osapuolille win-win tilanne.
Quote from: Lumiukko Jeti on 02.10.2015, 13:17:07
Lienee selvää että tuollaisten tilojen vartiointi ei sitten ole mitään Securitas-hommaa vaan armeijan leiviskä.
Ketkä sotilaat tuon hoitaisivat? Riittääköhän tavallisten varusmiesten tai reserviläisten osaaminen noihin operaatioihin....