Quote
Porvoon kaupunki valmistautuu perustamaan turvapaikanhakijoille väliaikaisen vastaanottokeskuksen nopeassa tahdissa. Kaupunki varautuu vuokraamaan tilat vastaanottokeskukselle, ja Suomen Punainen Risti (SPR) on ilmoittanut alustavasti olevansa valmis huolehtimaan vastaanottokeskuksen toiminnasta, henkilöstöstä sekä turvapaikanhakijoiden sosiaali- ja terveydenhuollosta.
Porvoon kaupunginhallitus käsittelee asiaa tiistaina 29. syyskuuta, ja kaupunginvaltuusto tekee periaatepäätöksen keskiviikkona 30. syyskuuta. SPR:llä on valmius käynnistää vastaanottokeskuksen toiminta nopeasti kaupungin päätösten jälkeen.
Asukastilaisuus Johannisbergissä tiistaina 29. syyskuuta klo 18
Vastaanottokeskus on tarkoitus perustaa Johannisbergin vanhainkodin tyhjillään olevaan Poppeli-rakennukseen. Poppeliin mahtuu noin 150 turvapaikanhakijaa. Tila on jo käyttövalmis, vaikka siellä pitääkin tehdä pieniä korjaustöitä, mm. vaihtaa paloilmoitinjärjestelmä.
Kaupunki on keskustellut myös seurakunnan kanssa Karijärven kurssikeskuksen tilojen käyttämisestä vastaanottokeskustoimintaan. Karijärvelle mahtuu noin 65 turvapaikanhakijaa.
Johannisbergin alueen asukkaille järjestetään info- ja keskustelutilaisuus asiasta tiistaina 29. syyskuuta klo 18 alkaen vanhainkodin päärakennuksen (Syreeni) ruokasalissa osoitteessa Johannisbergintie 31. Vanhainkodin henkilöstölle on jo järjestetty oma infotilaisuus.
Pakolaisten määrä kasvaa pysyvästi myös Porvoossa
– Euroopassa on meneillään suurin pakolaiskriisi sitten toisen maailmansodan, ja Suomeenkin saapuu kymmeniä tuhansia turvapaikanhakijoita tämän vuoden aikana. Kiirehdimme nyt vastaanottokeskuksen valmistelua, koska vastaanottokeskusten tilat ovat täyttymässä, ja sisäministeriö on pyytänyt suurimmilta kaupungeilta pikaisia päätöksiä uusien vastaanottokeskusten perustamisesta, toteaa kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula.
– On syytä varautua myös siihen, että vastaanottokeskustiloja tarvitaan vielä lisää myös Porvoossa.
Vastaanottokeskus on paikka, jossa turvapaikanhakija odottaa hakemuksensa käsittelyä.
Kaikki turvapaikanhakijat eivät jää maahan. Vain osalle hakijoista myönnetään turvapaikka, ja kielteisen päätöksen saaneet palautetaan kotimaihinsa.
Oleskeluluvan saaneet jäävät vastaanottokeskuksiin kunnes saavat ns. kuntapaikan tai järjestettyä asunnon jostakin kunnasta. Kun asunto järjestyy, saavat oleskeluvan saaneet myös kotikunnan oikeudet ja palvelut.
– On selvää, että Porvoon pitää varautua myös pakolaisten määrän pysyvään kasvuun sekä oleskeluluvan saaneiden aktiiviseen kotouttamiseen ja perheiden yhdistämiseen. Vastaanottokeskuksen perustaminen edellyttää myös kaupungilta lisäresursseja mm. kouluihin, lastensuojeluun ja neuvolapalveluihin, vaikka valtio maksaakin kuluja. Tämä on huomioitava jo vuoden 2016 talousarvioissa, Ujula painottaa.
Moniammatillinen ryhmä koordinoi työtä
Porvoon kaupunki on perustanut moniammatillisen valmiusryhmän koordinoimaan vastaanottokeskuksen perustamista. Ryhmään on kutsuttu myös SPR:n, poliisin, pelastuslaitoksen, seurakunnan ja Porvoon sairaalan edustajat.
– Vastaanottokeskuksen perustaminen edellyttää monen tahon yhteistyötä, ja myös vapaaehtoisten työpanos on arvokasta. On tärkeää, että sovimme yhdessä, mikä on järkevin tapa organisoida toimintaa Porvoossa, ja mitkä ovat toimijoiden roolit ja vastuut.
Lisätietoja:
kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula, puh. (019) 520 2200
hallintojohtaja Outi Lehmijoki, puh. 040 716 5773
toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen, Suomen Punainen Risti, Helsingin ja Uudenmaan Piiri, puh. 044 545 1146
http://www.porvoo.fi/fi/porvoo-tietoa/uutiset/?a=viewItem&itemid=17096
Kannattaisin enemmän sijoituspaikaksi Johannesburgia!
Vähän historian havinaa ilmassa! Eli suomalainen sotamarsalkka Arvi Wittenberg on syntynyt Johannisbergissä. Wolfenbüttelin taistelun voittaja vuonna 1640 ja 30-vuotisen sodan aikana hän oli vähän aikaa koko protestanttisen liiton päällikkö! Mitä hän olisi sanonut tästä?
sitä saa mitä tilaa:
QuoteVastaanottokeskus Porvooseen - Adressit.com
www.adressit.com/vastaanottokeskus_porvooseen
Tällä adressilla vetoamme Porvoon päättäjiin, jotta Porvooseen saataisiin mahdollisimman pian avattua vastaanottokeskus Suomeen saapuville ...
ja tämänpäivän migri @ twitter:
QuoteMaahanmuuttovirasto @Maahanmuuttovir 1h1 hour ago View translation
#Iittala'ssa ja #Hämeenlinna'n Rengossa alkaa #vastaanotto'toiminta ke. #Orivesi, #Porvoo ja #Siilinjärvi to-pe. Paikkoja 50-120/yksikkö.
Varoituslappuja löydetty. Poliisi tutkii kiihotuksena kansanryhmää vastaan.
Svenska Yle: Rasistiska lappar klistrades upp i Johannisberg (http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/02/rasistiska-lappar-klistrades-upp-i-johannisberg) 2.11.2015
Nyt lähestytään uhkaavasti bättre folkin reviiriä. Saas nähdä miten käy.
QuoteKeskustelutilaisuus 12.5.2016: Maahanmuuttajien kuntapaikat ja kotouttaminen
Porvoon kaupunki järjestää kaikille avoimen keskustelutilaisuuden, joka koskee maahanmuuttajien kuntapaikkoja ja kotouttamista. Tilaisuus pidetään torstaina 12.5.2016 klo 18 alkaen Pääskytien koulun auditoriossa (Pääskytie 1).
Apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz esittelee tilaisuudessa selvityksen, joka koskee kansainvälistää suojelua tarvitsevien maahanmuuttajien kuntapaikkoja. Selvityksessä arvioidaan, kuinka kuntapaikkojen määrän nostaminen vaikuttaisi Porvoon kaupungin palveluihin. Myös ELY-keskus, poliisi, Suomen Punainen Risti sekä Porvoon suomalainen seurakunta kertovat toiminnastaan tilaisuudessa.
Uudenmaan ELY-keskus on esittänyt, että Porvoon kaupunki nostaa maahanmuuttajien kuntapaikkojen määrän 119:ään. ELY:n mukaan kuntapaikkojen tarve on suuri, suorastaan kriittinen alaikäisten turvapaikanhakijoiden osalta.
ELY-keskus on laskenut, että Uudellamaalla tarvitaan yhteensä 2819 kuntapaikkaa, jotta kansainvälistä suojelua tarvitsevien muutto ja kotouttaminen voidaan järjestää suunnitelmallisesti. Porvoon osuus tästä on 119 kuntapaikkaa.
Lisätietoja: apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz, puh. 019 520 2221
Avoin keskustelutilaisuus 12.5.2016 klo 18:
Maahanmuuttajien kuntapaikat ja kotouttaminen
Paikka: Pääskytien koulun auditorio, Pääskytie 1
Arvio kuntapaikkojen määrän lisäämisen vaikutuksista,
apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz, Porvoon kaupunki
ELY:n katsaus maahanmuuttotilanteeseen ja kotouttamiseen,
maahanmuuttopäällikkö Jaana Suokonaukio ja erikoissuunnittelija Satu Nila, ELY-keskus
SPR:n toiminta turvapaikanhakijoiden arjessa ja vastaanottokeskuksessa,
Veli-Matti Salo, Suomen Punainen Risti, Porvoon paikallisyhdistyksen puheenjohtaja
Poliisin näkökulma,
komisario Risto Purastie, Itä-Uudenmaan poliisilaitos
Porvoon suomalainen seurakunta turvapaikanhakijoita tukemassa,
diakoniajohtaja Pasi Nieminen, Porvoon suomalainen seurakunta
Keskustelu
Tilaisuuden puheenjohtajana toimii apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz.
Porvoon kaupunki (http://www.porvoo.fi/fi/porvoo-tietoa/uutiset/?a=viewItem&itemid=17912)
QuoteVanhemmat käyneet huolissaan paikan päällä: maahanmuuttajapojat vetävät uusia teinityttöjä nuorisotiloihin Porvoossa
PORVOO | Vuodenvaihteen jälkeen Porvoon kaupungin nuorisotiloissa yllätyttiin. Lyhyen ajan sisällä sinne ilmestyi 30–50 nuorisotilan uutta käyttäjää. Suurin osa heistä oli alle 18-vuotiaita poikia. Uusien joukossa oli juuri Porvooseen tulleita turvapaikanhakijoita. Taustaltaan nuoret olivat afgaaneja, iranilaisia ja irakilaisia. Osa heistä puhuu suomea, osa englantia ja ruotsia.
– Olihan se meille yllätys, kun heitä saapui niin suuri määrä kerralla. Jouduimme lisäämään henkilökuntaakin kaikkien nuorten viihtyvyyden takaamiseksi. Aluksi mietimme, että he tarvitsevat jotain erityistukea. Totesimme, että he ovat ihan tavallisia nuoria, jotka haluavat tutustua paikallisiin, nuorisopalveluiden päällikkö Nina Jorkama kertoo.
Kun turvapaikan hakijoita alkoi saapua Porvooseen, nuorisopalveluiden työntekijät vierailivat vastaanottokeskuksissa kertomassa, että nuorilla on mahdollisuus tulla nuorisotiloihin, mikä tuottikin nopeasti tuloksen.
Aluksi turvapaikanhakijat kävivät koulua vastaanottokeskuksessa, ja sen jälkeen tulivat illaksi nuorisotiloihin.
Nyt nuoret on sijoitettu paikallisiin kouluihin. Koulupäivän jälkeen he saapuvat Zentraan ja kaupungin muihin nuorisotiloihin.
– Vastaanottokeskus on monen täällä käyvän maahanmuuttajanuoren koti. Olemme tarvittaessa yhteydessä heihin. Täytyy kuitenkin sanoa, että täällä käyvät nuoret miehet ovat erittäin hyvätapaisia ja kohteliaita, Jorkama jatkaa.
Maahanmuuttajapoikien ilmestymisen jälkeen nuorisotiloihin on alkanut tulla myös uusia paikallisia tyttöjä. Nuorisotyöntekijöiden mielestä se on vain positiivinen asia.
Esimerkiksi Zentran tiloissa on normaali-iltoina peräti 70 nuorta. Nuorimmat ovat kolmasluokkalaisia ja vanhimmat parikymppisiä.
Tyttöjen keskuudessa uusien poikien ilmestyminen tiloihin on aiheuttanut erityistä säpinää, etenkin keväällä.
Teini-iässä olevien tyttöjen ja maahanmuuttajapoikien kaveruussuhteet ovat olleet keskustelunaihe myös työntekijöiden keskuudessa, etenkin, koska asia on ollut julkisesti esillä eri puolilla maata, usein negatiivisesti.
– Nämä ovat luonnollisia asioita, joihin tietysti liittyy eroja eri kulttuurien välillä. Joku voi kokea oudoksi sen, että tyttö tulee halaamaan avoimesti.
Jorkaman mukaan isoja ongelmia ei ole ollut.
– Kun turvapaikan hakijat tulivat meille, se herätti myös monien vanhempien huomion. He kävivät paikan päällä katsomassa. Huomattuaan, että täällä menee hyvin, he ovat rauhoittuneet.
Jorkama ei näe isoa eroa siinä, tuleeko tiloihin uusia suomalaisia poikia vai maahanmuuttajia.
– Aina uusi tyyppi herättää säpinää tyttöjen keskuudessa. Niin se on aina ja kaikkialla ollut.
Nuorisotilat on kaikille
Nuorisotilat ovat kaikkien nuorten käytössä vapaasti ja ilmaiseksi.
Porvoon nuorisopalveluilla on kolme nuorisotilaa eri puolilla kaupunkia: Zentra keskustassa, Kertsi Gammelbackassa ja Nuokka Kevätkummussa.
Nuorisotilat ovat auki iltapäivisin ja iltaisin. Aukioloajat vaihtelevat tiloittain.
Tilasta riippuen nuorten alaikäraja on kolmasluokkalaiset tai viidesluokkalaiset. Käyttäjien yläikäraja on 29 vuotta.
Nuorisotilat ovat turvallisia ja päihteettömiä vapaa-ajanviettoympäristöjä.
[---]
Kun toisiaan tuntemattomat ihmiset eri kulttuuritaustoista törmäävät, niin kulttuuriset erot tulevat väistämättä esiin.
– Pakolaisnuoret tai nuoret turvapaikanhakijat eivät kutsu aikuista tai itseään vanhempaa naista milloinkaan etunimellä. Esimerkiksi minua he kutsuvat aina tädiksi, mikä alussa tuntui itselleni vieraalta mutta heille se on osoitus kunnioituksesta.
Kun mietitään ihastumista ja seurustelemista, niin kulttuurisia eroja toki löytyy, vaikka kaikki nuoret kaikkialla ihastuvat ja seurustelevat.
Seksuaalisuus on nuorille yleinen puheenaihe, josta on usein helpompi puhua ulkopuolisille kuin vanhemmille.
– Kulttuurisia eroja löytyy siitä, miten toista lähestytään.
Uusimaa (http://www.uusimaa.fi/artikkeli/394020-vanhemmat-kayneet-huolissaan-paikan-paalla-maahanmuuttajapojat-vetavat-uusia)
Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun Liisi tuo Ahmetin kotiin. Toivottavasti suvakkiperheeseen. Siinä punnitaan suvaitsevaisuus. Lottovoitto olisi kaveri Afganistanista ja tajunnan räjäyttäjänä vävykokelas Eritreasta.
Quote from: Aksiooma on 14.05.2016, 21:20:53
Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun Liisi tuo Ahmetin kotiin. Toivottavasti suvakkiperheeseen. Siinä punnitaan suvaitsevaisuus. Lottovoitto olisi kaveri Afganistanista ja tajunnan räjäyttäjänä vävykokelas Eritreasta.
Näköjään alaikäisten tyttöjen , päiväkoti-ikäisistä teineihin saakka, paritus täysikäisille kehitysmaamiehille on suvaitsevan Suomen pääprioriteetteja.
Quote from: Aksiooma on 14.05.2016, 21:20:53
Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun Liisi tuo Ahmetin kotiin. Toivottavasti suvakkiperheeseen. Siinä punnitaan suvaitsevaisuus. Lottovoitto olisi kaveri Afganistanista ja tajunnan räjäyttäjänä vävykokelas Eritreasta.
Maaseudulla monessa perheessä eksoottinen vävypoika on kuulemma suoranainen ylpeyden aihe. Mitä eksoottisempi, sen hienompi juttu...
Quote
Tilasta riippuen nuorten alaikäraja on kolmasluokkalaiset tai viidesluokkalaiset. Käyttäjien yläikäraja on 29 vuotta.
Ei taivas mikä ikähaarukka. Mitä 9 (tai 11) - 29-vuotiailla on tekemistä samoissa tiloissa? Ja mitä muumia täysi-ikäiset, liki kolmekymppiset :facepalm:, ylipäänsä tekevät nuorisotiloissa?
Kaikki viihtyvät nuorisotiloissa, Aishasta Imaamiin. Siellähän voisi seurakunta järjestää Pussy Popping partyn tms.
Quote from: pulikka on 14.05.2016, 21:55:21
Quote
Tilasta riippuen nuorten alaikäraja on kolmasluokkalaiset tai viidesluokkalaiset. Käyttäjien yläikäraja on 29 vuotta.
Ei taivas mikä ikähaarukka. Mitä 9 (tai 11) - 29-vuotiailla on tekemistä samoissa tiloissa? Ja mitä muumia täysi-ikäiset, liki kolmekymppiset :facepalm:, ylipäänsä tekevät nuorisotiloissa?
Olisi mielenkiintoista järjestää sosiaalinen koe ja laittaa yksi 20-30 vuotias suomalainen heteromies joraamaan nuorisotilan discoon alaikäisten tyttöjen sekaan ja seurata miten suvaitsevainen henkilökunta (ja vanhemmat) reagoisivat asiaan.
Muistan kuinka pentuina 12-13v poikaporukoissa pelattiin futista ja lätkää. Oltiin siis tuon ikäisiä paitsi yksi oli selvästi vanhempi aikuinen mies. Myöhemmin selvisi että hänkin oli silloin n26v mutta meidän silmissämme hän oli vanha ukko ja ihmettelinkin että mitä tuo vanha äijä meidän seurassamme tekee. Hän oli yhden meistä kaveri.
Voisi luulla että tuoninäinen meidän puolet nuorempien joukossa olisi kingi mutta kaikkea muuta. Hän puhui ainoastaan kun se yksi meistä jonka kaveri hän oli puhutteli häntä, muutoin hän oli täysin tuppisuu.
Eipä siinä sen kummempaa. Tänä päivänä katsottaisiin paljon epäluuloisemmin jos aikuinen mies hengailisi pikkupoikien seurassa.
Täytyy sanoa, että aloin voimaan pahoin tuon sepustuksen luettuani.
Quote– Kulttuurisia eroja löytyy siitä, miten toista lähestytään.
Koska nuorisopalveluiden työntekijätkin ovat näemmä täysin aivopestyjä mokutukseen, niin täytyy vain toivoa, että joku täysjärkinen aikuinen kävisi pistämässä pelin poikki ennen kuin "lähestymiset" alkavat olla liian konkreettisia. Nämä "alle 18-vuotiaat pojat" eli oikeasti reippaasti yli parikymppiset jätkät ovat tuolla ainoastaan metsästämässä tämän nykyisen suvaitsevaisuuspaskan harhauttamia teinityttöjä.
Quote from: Aksiooma on 14.05.2016, 22:08:18
Quote from: pulikka on 14.05.2016, 21:55:21
Quote
Tilasta riippuen nuorten alaikäraja on kolmasluokkalaiset tai viidesluokkalaiset. Käyttäjien yläikäraja on 29 vuotta.
Ei taivas mikä ikähaarukka. Mitä 9 (tai 11) - 29-vuotiailla on tekemistä samoissa tiloissa? Ja mitä muumia täysi-ikäiset, liki kolmekymppiset :facepalm:, ylipäänsä tekevät nuorisotiloissa?
Olisi mielenkiintoista järjestää sosiaalinen koe ja laittaa yksi 20-30 vuotias suomalainen heteromies joraamaan nuorisotilan discoon alaikäisten tyttöjen sekaan ja seurata miten suvaitsevainen henkilökunta (ja vanhemmat) reagoisivat asiaan.
No tietysti tuota paheksuttaisiin - ja hyvästä syystä. Onhan se perverssiä, jos aikuinen suomalainen mies metsästää alaikäisiä tyttöjä. Maahanmuuttajien kulttuurissa suuretkin ikäerot ovat normaaleja, eikä tuossa silloin tietenkään ole mitään pahaa.
Quote from: Aksiooma on 14.05.2016, 22:08:18
Quote from: pulikka on 14.05.2016, 21:55:21
Quote
Tilasta riippuen nuorten alaikäraja on kolmasluokkalaiset tai viidesluokkalaiset. Käyttäjien yläikäraja on 29 vuotta.
Ei taivas mikä ikähaarukka. Mitä 9 (tai 11) - 29-vuotiailla on tekemistä samoissa tiloissa? Ja mitä muumia täysi-ikäiset, liki kolmekymppiset :facepalm:, ylipäänsä tekevät nuorisotiloissa?
Olisi mielenkiintoista järjestää sosiaalinen koe ja laittaa yksi 20-30 vuotias suomalainen heteromies joraamaan nuorisotilan discoon alaikäisten tyttöjen sekaan ja seurata miten suvaitsevainen henkilökunta (ja vanhemmat) reagoisivat asiaan.
Pitääkin ottaa selvää ja raportoida. Osun ikähaarukkaan. Eikun vain etsimään joku disco. Ehkäpä sitä saa nuorisoa nuivistettua.
Quote from: pulikka on 14.05.2016, 21:55:21
Quote
Tilasta riippuen nuorten alaikäraja on kolmasluokkalaiset tai viidesluokkalaiset. Käyttäjien yläikäraja on 29 vuotta.
Ei taivas mikä ikähaarukka. Mitä 9 (tai 11) - 29-vuotiailla on tekemistä samoissa tiloissa? Ja mitä muumia täysi-ikäiset, liki kolmekymppiset :facepalm:, ylipäänsä tekevät nuorisotiloissa?
Tuo on kieltämättä hyvä kysymys, riippumatta 29-vuotiaan syntyperästä. Kysymykseen; todennäköisesti harjoittavat groomingia, välittävät tupakkaa, alkoholia ja huumeita? En oikein keksi muuta syytä miksi lähes varhaiskeski-ikäinen hengaisi nuorisokeskuksessa, jossa ikähaitari alkaa 9-11 ikävuodesta..
Kukahan tuon ikärajan on keksinyt? Saksan vihreiden 70-80-luvun pedobear-siipikö?
Nuorissa ikäluokissa sukupuolijakauma huonompi kuin kiinassa. Moku ei näe ongelmaa. Moku on siis kommunistisempi kuin kiina.
QuoteOsa heistä puhuu suomea, osa englantia ja ruotsia.
Ruotsia puhuva turvapaikanhakija? Elänyt vuosikaudet Ruotsissa kun on kielen oppinut ja lähtenyt sitten hätää, kauhua ja kuolemaa pakoon itäiseen, vielä toistaiseksi turvalliseen maahan, Suomeen.
Ei riitä mikään määrä facepalmeja kuvaamaan fiiliksiäni.
Meidän nutalla on ala-aste ikäisille ja ylä-aste ikäisille eri ajat milloin sinne pääsee.
Ylä ikä raja on 17v. Tämä on varmaan Helsingissä yleinen käytäntö.
Toivottavasti tässä ei ole tässä uusi Kempele-case nyt tulossa.
Porvoosta tehtiin vuodessa etnohelvetti, joskus mietin muuttamista Porvooseen, en mieti enää.
Quote from: VeePee on 15.05.2016, 07:12:19
QuoteOsa heistä puhuu suomea, osa englantia ja ruotsia.
Ruotsia puhuva turvapaikanhakija? Elänyt vuosikaudet Ruotsissa kun on kielen oppinut ja lähtenyt sitten hätää, kauhua ja kuolemaa pakoon itäiseen, vielä toistaiseksi turvalliseen maahan, Suomeen.
Ei riitä mikään määrä facepalmeja kuvaamaan fiiliksiäni.
Muutaman kerran on bussissa ollut matuäijä alle kouluikäisine lapsineen. Tenavat puhuivat keskenään ruotsia selvästi ruotsalaisella aksentilla. Äijä molotti omalla kielellään. Selvästi olivat olleet Ruotsissa pitkään (lue: oikeus ruotsalaiseen sosiaaliturvaan). Nyt Suomessa, lue: oikeus....
^ Niillä on Kela-Gold Ruotsissa ja Suomessa ja vuokraavat pimeästi asuntoaan Ruotsissa.
QuoteJouduimme lisäämään henkilökuntaakin kaikkien nuorten viihtyvyyden takaamiseksi.
QuoteTyttöjen keskuudessa uusien poikien ilmestyminen tiloihin on aiheuttanut erityistä säpinää, etenkin keväällä.
Mitenköhän sen nyt sitten sanoisi,
seuraavaa yksittäistapausta odotellessa..?
Quote from: Arto Tuhkamuna on 15.05.2016, 07:46:56
Toivottavasti tässä ei ole uusi Kempele-case nyt tulossa.
Riippuu siitä, onnistuuko "vastuullinen ja vapaa" media pitämään tapahtuneen piilossa. Jos onnistuu, niin casea ei tule, tapauksia kyllä varmasti on tulossa. Onneksi on some ja MV...
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.
Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.
"Helsingin käräjäoikeus on vanginnut viikonlopun aikana kaikkiaan neljä Lähi-idästä kotoisin olevaa miestä törkeästä raiskauksesta epäiltynä."
- Iltalehti
"Nämä ovat luonnollisia asioita, joihin tietysti liittyy eroja eri kulttuurien välillä. Joku voi kokea oudoksi sen, että tyttö tulee halaamaan avoimesti."
- Nuorisopalveluiden päällikkö Nina Jorkama
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.05.2016, 08:54:02
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.
Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.
Kirjaimellisesti hengenvaarallista. Montako kunniamurhaa on monikulttuurin rikkauden hinta?
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.05.2016, 08:54:02
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.
Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.
Joo ja sitten saakin oma nuoriso kärsiä kun helvetiksi muuttunut matusuhde on jättänyt jälkensä. Onko se sitten terapiaa vai parisuhdetta, ei houkuttele..
Quote from: yks vaan on 15.05.2016, 09:28:37
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.05.2016, 08:54:02
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.
Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.
Joo ja sitten saakin oma nuoriso kärsiä kun helvetiksi muuttunut matusuhde on jättänyt jälkensä. Onko se sitten terapiaa vai parisuhdetta, ei houkuttele..
Minä en ainakaan seurustelisi sellaisen naisen kanssa, joka on seurustellut sandaalinläpsyttelijän kanssa, koska tuollaisen naisen arvostelukyvyssä on elämää suurempia puutteita.
On selvää, että jokainen vastuullinen vanhempi kertoo tyttärelle Lähi-Idän kulttuuripiirteistä erityisesti naisen asemaan ja arvoon nähden, kuten myös siitä, että noissa kulttuureissa asiat ratkaistaan usein väkivallalla tai sen uhalla ja että niissä ei ole yksilöä ja hänen vapaata tahtoaan samassa merkityksessä kuin Euroopassa.
Lisättäköön myös, että nuo kulttuurit ovat pitkälti demokratian ja ihmisoikeuksien vastaisia. Nuoria naisia kiinnostanee myös se, että kehitysmaakulttuureissa ei tunneta luonnonsuojelua tai eläintenoikeuksia. Luento voidaan vielä kruunata tilastoilla älykkyysosamääristä ja siitä, millaisen tieteellisen panoksen Lähi-Idän kulttuurit ovat ihmiskunnalle antaneet.
On tietysti totta, että moni teini kapinoi ja tekee juuri päinvastoin kuin neuvotaan, mutta se ei ole syy olla kertomatta tosiasioita.
Paljon vaikuttaa myös se, missä hengessä asia otetaan puheeksi. Jos nuorelle aletaan räyhätä auktoriteettiasemaa korostaen, hänessä herää helposti halu tehdä juuri toisin kuin aikuinen käskee. Asia onkin ehkä hyvä ottaa puheeksi tasa-arvoisessa ja hyvähenkisessä keskustelussa, jossa nuortakin kuunnellaan ja hänen mielipiteelleen annetaan arvo. Näin viesti saadaan paremmin perille ja se jää itämään nuoren mieleen.
Katselin päivänä muutamana kuinka nuoret Porvoorattaret kiehnäsivät ja kikattivat matupoikien ympärillä kadulla. Tunsin suurta myötähäpeää näiden tyttöjen puolesta, he kun suorastaan tyrkyttivät itseään näille pojille jotka olivat melko passiivisia toimissaan.
Tuntien kulttuurin mistä nuorukaiset tulevat näin käyttäytyvät nuoret naiset eivät ole heille muuta kuin h*****, sitten ihmetellään jos on sattunut jotain, sekä tekoon syyllistynyt nuorukainen ja teon kohteena oleva nuori nainen. Vähän enemmän valistusta vanhemmat!
Muutenkin minua on aina hämmästyttänyt maan tapa jossa naiset käyvät miehiin käsiksi ja tyrkyttävät itseään, ikiaikainen tieto että mies kyllä tulee luoksesi jos on kiinnostunut on täysin unohtunut. Kun tähän soppaan vielä lisätään miehet toiseuden tuolta puolen niin mahtaa tästä syntyä melkoinen soppa.
Sattuipa sopivasti Telegraphin vanha uutinen silmään tänään. Suomensin sen Nuiva.fiihin.
https://www.facebook.com/Nuiva.fi/posts/1622084914781827
Näyttää siltä, että Suomi on tekemässä täysin samat virheet kuin Iso-Britannia. Muslimimiehiä päästetään lastentarhoihin, nuorisotiloihin, partioleireille ja ties minne etsimään uhreja. Tekisi mieli lähettää linkki Kangasalan seurakunnan imaamillepastorille.
Tää pitäisi oikeastaa otsikoida "Katupartiot tulossa Porvooseen", koska vokki on siemen, josta niitä kasvaa.
Minä en ainakaan seurustelisi sellaisen naisen kanssa, joka on seurustellut sandaalinläpsyttelijän kanssa, koska tuollaisen naisen arvostelukyvyssä on elämää suurempia puutteita.
[/quote]
Tuollaiset naiset saattavat olla kuitenkin ainoa keino saada useille luuseripojille Suomesta.
Rikkaampaa tautikulttuuria. Se että suomessa on voitettu monet tartuntataudit ei tarkoita että tilanne olisi sama kaikkialla.
Milloin tytöille / naisille on auttanut puhua kun toosa vie? Kielletty rakkaus se vasta sekoittaakin pään. Kasvava tyttölapsi ei ajattele syvällisiä kun näkee karvaiset kädet, ruskeat silmät ja lihaksikkaan varren (aikuinen fahad17 vs aknenpolttamat vinkuheinät omalta yläasteelta). Vastoin kaikkea järkeä naiset ovat pariutuneet vankien, sotavankien, miehittäjien, lentojätkien, shemeikkojen, vaihto-oppilaiden, laivastovierailijoiden, jopa orjien ja gladiaattorien kanssa. Kynnys on nyt matalampi kuin koskaan, vaikka myös tieto riskeistä on saatavilla helpommin kuin koskaan. Osasyynä on pk-viihdeteollisuus joka opettaa että Jubu-Uhuru ja Ahmed ovat parempia ja jännempiä seukkailukavereita kuin naapurin Jesse ja Joonas. Muistetaanpa vielä muutaman vuoden takainen iskulause tyttöjen "isiltä imetyt rasistiset asenteet" jotka ovat hyihyi.
Suomalainen nainen ei suomimiesvihassaan ymmärrä että jokainen suomalainen mies on puoleksi suomalaisesta naisesta. Kun suvaitsevainen ja vahva suominainen pariutuu kehitysmaaihmisen kanssa, lopputulos on vähemmän kuin osiensa summa. Jos suomalainen nainen haluaa lapsensa parasta, hän kieltää ja estää kontaktit tuntemattomiin aikuisiin miehiin. Ihmeellistä että tällainenkin itsestäänselvyys pitää ääneen lausua. Kun nutaa, kouluja, sosiaalia, poliisia ja päättäjiä ei tällainen mannertenvälinen lasten parittaminen kiinnosta.
Sanon tämän nyt yhden kerran. Seuraava, joka mainitsee mamupatjan, huilailee banaanisaarilla kaksi viikkoa. Poistin jotain.
Näille sandaalien sumentamille voisi vaikka muistutella kuinka 17 vuotiaalle lenkkeilijätytölle kävi.
Quote from: Uusimaa
Karijärven pojat kertovat tunteistaan: Palkittu näytelmä syntyi ikävästä
PORVOO | Ilmassa väreilee pieni positiivinen jännitys, kun 11 afgaaninuorta kokoontuu Karijärven saunatuvalle haastatteluun. Nämä 17–18-vuotiaat kuuluvat Karis Bächeha eli Kariksen Pojat -ryhmään, joka reilu viikko sitten huomioitiin Vaasassa Nuorten Teatris-tapahtumassa 1 500 euron stipendillä.
Olimme elossa, mutta emme eläneet
Jännitys purkautuu pian vuolaiksi sanoiksi, kun pojat alkavat kertoa näytelmän tekemisestä ja sisällöstä. Keskustelu kuplii huumorinkin puolelle ja ohjaaja Sanna-Kaisa "Sannis" Hjorth kannustaa nuoria puhumaan.
– Antakaa tulla vaan, ryhmässä saa sanoa mielipiteensä, Sannis rohkaisee.
Prosessissa on ollut niin hauskat kuin vaikeat vaiheensa, joten saattaa olla, että ohjaajan runsaaseen kahvinjuontiin sisältyy suurempiakin merkityksiä, kun nuoret muistavat sen mainita. Välillä on väsymys painanut ja käsittelyssä on ollut suuria tunteita.
– Alussa oli vaikeaa, kun mietimme aiheita. Oli vaikea pidätellä omia tunteita, itkimme.
Palkittu esitys, nimeltään Kirjeitä, kertoo muun muassa ikävästä. Alaikäisinä ilman vanhempiaan saapuneet turvapaikanhakijapojat ovat olleet Suomessa 8 kuukautta. He puhuvat darin kieltä, jonkin verran jo suomeakin.
Sannis on energinen
Näytelmä etenee pienin kohtauksin, kollaasimaisesti. Kehon kieli, musiikki ja tanssi, mutta myös darin kielellä lausutut runot ja mietteet luovat lavalle yhteisöllisen tunnelman.
– Jokaisella kohtauksella on tärkeä arvo kokonaisuudessa. Yleisölle halusimme näyttää, että ilman yhteistä kieltä ja sanojakin voimme kertoa tunteistamme, pojat kuvailevat.
Teatris-raadin palautteessa näyttelijä Jarkko Nummi mainitsee muun muassa esityksen rauhan ja läsnäolon. Poikien keskinäinen yhteys on ollut aseistariisuvaa.
Luottamus ohjaajan ja nuorten kesken on syventynyt matkan varrella.
– Sannis on energinen ja hänellä on aina hyviä ideoita, pojat kertovat.
Samalla pojat haluavat kiittää kaikkia, jotka ovat olleet heitä tukemassa. He kiteyttävät esityksen sanoman sanaan muutos. He painottavat, että kaikki muutos lähtee ihmisestä itsestään. Vain jos muuttuu itse, voi muuttaa maailmaa, mutta ympäristöllä on suuri vaikutus siihen, minkälainen ihmisestä tulee.
– Me olemme kokeneet paljon ikäviä asioita. Afganistanissa olimme kyllä elossa, mutta emme eläneet. Tässä esityksessä halusimme näyttää, että on olemassa myös hyvää. Maailmassa hyvät ihmiset toimivat muillekin esimerkkeinä siinä, että muutos on mahdollista, pojat pohtivat.
Lähde: Uusimaa (http://www.uusimaa.fi/artikkeli/401827-karijarven-pojat-kertovat-tunteistaan-palkittu-naytelma-syntyi-ikavasta)
Mokukiihkoa parhaimmillaan. Oksettaa.
Nämä 17–18-vuotiaat...
Jännä ikäryhmä taas. Melko kehittyneitä ikäisikseen, voi pari ollakin oikeasti, mene ja tiedä.
Kävin noiden 11 henkilön kasvot läpi ja pyrin jokaisen kohdalla parhaan taitoni mukaan antamaan ikäarvion.
Laskin näistä keskiarvon: se on 25,4 vuotta.
Nuorin oli 16 ja vanhin 38 vuotta.
https://how-old.net/# (https://how-old.net/#)
Valkopaitainen alarivissä:
Mä sain sille 31 :)
En tunne afgaaneja, joten en tiedä minkä näköisiä he ovat. On mahdollista että he oikeasti ovat tämän näköisiä, mutta jos pitäisi arvata, arvaisin että he ovat Kiinan sisäosista kaikki kotoisin. Ja on tietty mahdollista, että joskus aikojen hämärissä geenit ovat levinneet mikä minnekin, ja sen seurauksena etniset afgaanit oikeasti ovat tuon näköisiä. Onhan suomalaisissakin geenejä sekä idästä että lännestä, mutta olemme silti suomalaisia. En tiedä.
Quote17–18-vuotiaat
Ihan varmasti.
Quote from: Outo olio on 08.06.2016, 11:55:38
En tunne afgaaneja, joten en tiedä minkä näköisiä he ovat. On mahdollista että he oikeasti ovat tämän näköisiä, mutta jos pitäisi arvata, arvaisin että he ovat Kiinan sisäosista kaikki kotoisin. Ja on tietty mahdollista, että joskus aikojen hämärissä geenit ovat levinneet mikä minnekin, ja sen seurauksena etniset afgaanit oikeasti ovat tuon näköisiä. Onhan suomalaisissakin geenejä sekä idästä että lännestä, mutta olemme silti suomalaisia. En tiedä.
Mun mielestä nuo näyttävät mongoloideilta.
Quote from: Blanc73 on 08.06.2016, 12:02:43
Quote17–18-vuotiaat
Ihan varmasti.
Ne olivat tuon ikäisiä keskimäärin kahdeksan vuotta sitten.
Afganistan on ollut monien kulttuurien ja valtakuntien kohtaamispaikka joten sen väestökin on sekalaista sakkia.
QuoteAfganistan on monikielinen ja -kulttuurinen maa. Afgaaneja eli pataaneja on 40–45 prosenttia väestöstä, seuraavaksi suurimmat väestöryhmät ovat tadžikit (noin 27 prosenttia), hazarat (hetsarit, 9 prosenttia) sekä uzbekit (noin 10 prosenttia). Pienempiä väestöryhmiä ovat aimakit, turkmeenit ja belutšit.[1].
Tärkeimpiä kieliä ovat afganistanin persia (dari) 50 prosenttia, paštu (afgaani) 35 prosenttia ja turkin sukuiset kielet (erityisesti uzbekki ja turkmeeni) 11 prosenttia. Näiden lisäksi Afganistanissa puhutaan 30 pienempää kieltä (erityisesti belutši ja pašai), yhteensä 4 prosenttia. Maassa esiintyy paljon kaksikielisyyttä.[1]
Afganistanilaiset ovat valtaosin sunnimuslimeja (80 prosenttia väestöstä), mutta maassa on myös merkittävä šiiavähemmistö (noin 19 prosenttia väestöstä).[1] Erityisesti hazarat ovat pääasiassa šiiamuslimeja. Šiialaisia ismailiitteja on noin 1–2 prosenttia väestöstä, lähinnä Baghlanin ja Badakshanin maakunnissa. Maassa on myös pieni hindu- ja sikhivähemmistö.[21][22] Maassa oli ennen suurehko juutalaisvähemmistö, mutta nykyisin maassa asuu tiettävästi vain yksi juutalainen[23].
https://fi.wikipedia.org/wiki/Afganistan#V.C3.A4est.C3.B6
https://en.wikipedia.org/wiki/Afghanistan#Islamization_and_Mongol_invasion
^ Afganistan ei siis ole onnistunut kovin hyvin monikulturismissa.
Islam jälleen kerran tuhosi kulttuurin.
Liekö sama porukka kyseessä kuin tuossa ketjussa ylempänä olevassa uutisessa? Ihanaa ja sydäntäsärkevää monikulttuurista värinää.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/431712-afgaaninuoret-toivovat-rauhallista-elamaa-suomessa-lahjakas-ryhma-esiintyy (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/431712-afgaaninuoret-toivovat-rauhallista-elamaa-suomessa-lahjakas-ryhma-esiintyy) (8.9.2016)
QuoteAfgaaninuoret toivovat rauhallista elämää Suomessa – lahjakas ryhmä esiintyy Helsingissä
Porvoon pääkirjastossa järjestettiin keskiviikkona kirjaston aloitteesta afganistanilainen iltapäivä. Siellä saatiin kuulla Karijärvellä vastaanottokeskuksessa asuvien nuorten miesten lauluja sekä ihailla heidän taiteteoksiaan.
Siellä oli mahdollista myös kokea aitoa afganistanilaista tunnelmaa teltassa istuen.
Nuoret miehet, joita on 30, asuvat Karijärvellä.
– Noin puolet heistä on saanut oleskeluluvan, kertoo vastaanottokeskuksen vastaava ohjaaja Anu Saari-Gomez.
Päivi Nikkilä piti esityksen Afganistanin konfliktista ja maan hazara-vähemmistöstä.
– Monikaan ei tiedä, että kaikki nämä pojat ovat hazara-vähemmistöstä.
Morteza-niminen nuori mies lauloi sydäntäsärkevästi kotimaastaan, sen ikävästä ja sen tapahtumista. Hänellä on kantava ääni ja syvällinen esitystapa. Hän liikuttui itsekin laulunsa loppupuolella sen herättämästä tunteesta ja sai myös yleisön liikuttumaan.
Tulevaisuudeltaan hän toivoo, että saisi elää rauhassa täällä Suomessa ja antaa entisen elämänsä haavojen parantua.
Hän kuten muutkin toivoisivat saavansa kontaktia ikäisiinsä suomalaisnuoriin.
Sina esitti itse kirjoittamiaan räppikappaleita. Hänellä on upea ääni ja hän kuten Mortezakin, toivoisi, että hänestä tulisi aikuisena laulaja.
Zakaria puolestaan on taidokkaasti tehnyt taidenäyttelyn verran ihmisaiheisia piirroksia.
– Halusin näyttää, miltä afganistanilaiset ihmiset näyttävät. Heidän silmänsä ovat surullisia, hän kertoi englanniksi.
Hänellä olisi toiveena joskus tulla arkkitehdiksi.
– Piirtäminen olisi hyvä harrastus, hän sanoo.
Hassan on tehnyt Kebab-tikuista talon, jonka sisällä on kulta-aarrearkku.
– Tämän rakentaminen on rauhoittanut hänen hermojaan hänen odottaessaan turvapaikkapäätöstään, kertoo heidän tulkkinsa ja ohjaaja Tamanna Alizadeh.
Senyor puolestaan on tehnyt spagetista todella näyttävän mutta herkännäköisen tornin. Uskomatonta, kuinka kekseliäitä he ovat.
Stella Polaris -improvisaatioteatteri on saanut kuulla Karijärven nuorten miesten esityksestä nimeltään "Kirjeitä" ja on kutsunut heidät esiintymään Helsinkiin 13. marraskuuta.
Afganistan on yksi konservatiivisimmista muslimimaista. Samalla se on sekä monikielinen että -kulttuurinen.
Afgaaneja eli pataaneja on Wikipedian mukaan 40–45 prosenttia väestöstä. Seuraavaksi suurimmat väestöryhmät ovat tadžikit (noin 27 prosenttia), hazarat (hetsarit, 9 prosenttia) ja uzbekit (10 prosenttia).
Lahjakas afgaaniryhmä? Varmaan jonglöörää tulella siellä, ja pyytää avustajiksi nuoria tyttöjä yleisöstä... Porilaisille alennus.
Ei näitä unohdeta, älkää kuvitelko.
Porvoossa avautuu 13. tammikuuta valokuvataidenäyttely matkapuhelinmatuista, joiden taivaanrannassa häämötti Suomi.
QuoteNäyttely: Borderline - Stefan Bremer & Ahmed Alalousi
Valokuvataiteilija Stefan Bremerin työskentely turvapaikanhakijoiden kanssa jatkuu näyttelyssä Borderline - Rajalinja. Turvapaikanhakijoita kuvatessaan Bremer havaitsi, kuinka monen ihmisen ainoa suhde menneeseen perustui matkapuhelimeen tallennettuihin valokuviin läheisistä ihmisistä, tärkeistä muistoista ja entisestä kotimaasta.
Tämä on Bremerin Tärkein kuva -osuuden tausta: näemme muotokuvia ihmisistä ja heidän kaikkein tärkeimmistä kuvistaan. Rajalinjan toinen osuus koostuu taivaanrannoista, joissa meri ja taivas kohtaavat. Meditatiiviset kuvat kertovat haaveista ja niiden toteutumisista tai kariutumista. Kuvat vihjaavat siihen, kuinka monen kohtaloksi meri koituu.
Näyttelyn toinen taiteilija Ahmed Alalousi on aloittanut yhteistyönsä Bremerin kanssa Rajalinja-näyttelyn myötä. Alalousin osuus koostuu hänen entistä kotikaupunkiaan Mosulia esittävistä valokuvista vuosilta 2013-14 eli ajalta ennen kuin Isis valtasi kaupungin. Samassa tilassa on myös Stefan Bremerin kollaasi, joka esittää Mosulia nykyään pommitusten ja sotatoimien jälkeen.
Valokuvien ohella näyttelyssä on tekstejä, kuten Kimmo Oksasen runo Stranger 48 kielellä ja kirjailija Monika Fagerholmin Suomen nykyistä pakolaispolitiikkaa kommentoiva kirje pääministeri Juha Sipilälle.
Näyttelyn on tuottanut Pro Artibus - säätiö yhteistyössä Porvoon kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa.
Taidetehdas (http://www.taidetehdas.fi/fi/tapahtumat/675-nayttely-borderline-stefan-bremer-ahmed-alalousi/)
Onko irtopääposeeraukset myös kelpuutettu näyttelyyn?
Mohammed tarinoi taas. Tällä kertaa tapahtumapaikka on porvoolainen kirjasto.
QuoteLähi-itä Porvoossa
Porvoon pääkirjastossa vietetään la 21.1. Lähi-itä –aiheista päivää. Teemapäivä on osa Porvoon kaupunginkirjaston sekä Pornaisten ja Sipoon kunnankirjastojen yhteishanketta Yksi maailma - monta kulttuuria, kirjastossa löydät ne kaikki. Sipoon pääkirjastossa järjestetään vastaavansisältöinen tapahtuma la 28.1.
Kirjaston tiloissa on moniaistinen teltta, joka avataan klo 10. Teltassa voi tutustua Lähi-idän tunnelmiin ja makuihin. Teltassa myös luetaan tarinoita klo 11 jälkeen. Tiistai- ja keskiviikkoiltana 17.1. ja 18.1. teltassa on mahdollisesti tavattavissa paikallisen kulttuurialueen edustajia, joiden kanssa voi vaikkapa keskustella.
Mohammed Imad kertoo pakomatkastaan Irakista Suomeen esitelmällään Journey from Iraq to Finland (englanniksi) klo 12.30.
Ahkerasti keikkaileva Baghdad Band esiintyy Kirjakujalla klo 14. Turvapaikanhakijoista koostuva Baghdad Band on monikansallinen etnomusiikkia Suomeen levittävä yhtye, jonka jäsenet tulevat pääosin Bagdadista. Konsertissa kuullaan musiikkia Lähi-idän alueelta.
Muutokset ohjelmassa mahdollisia, seuraa ilmoitteluamme!
Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Suomen Punaisen Ristin Porvoon osasto, Multicultural Association of Porvoo, Porvoon kaupungin maahanmuuttajapalvelut sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Hanke on saanut avustusta aluehallintovirastolta.
Porvoo (http://www.porvoo.fi/lahi-ita-porvoossa)