Pakolaisrahaston julkaisema 52-sivuinen ohjevihko järjestelykeskuksen perustamisesta. Kannattaa lukaista! Lopussa on talousarvio (3 kk, 500 paikkaa, 6 000 asiakasta = 2.5 Me).
Järjestelykeskuksen perustaminen - Toimintaohje ylläpitäjille perustamistilannetta varten
http://212.50.147.150/d5web/kokous/20153345-1-1.PDF (http://212.50.147.150/d5web/kokous/20153345-1-1.PDF)
QuoteJohdanto
TÄMÄ toimintaohje järjestelykeskuksen perustamiseksi on laadittu osana Euroopan pakolaisrahaston
osarahoittamaa 'MAVA2 – Järjestöjen tehtävät maahantulovarautumisessa' –hanketta (ERF21131A).
Hankkeen kesto oli 1.2.2013 – 31.1.2015.
HANKKEEN
kansallisesta rahoituksesta vastasivat sisäministeriön maahanmuutto-osasto, sisäminis
-teriön tutkimustyöryhmä, työ- ja elinkeinoministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Maahanmuuttovi
-rasto, Suomen Terveystalo Oy sekä Suomen Punainen Risti. Muita hankkeen yhteistyökumppaneita ovat
olleet aluehallintovirastot, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Suomen Pelastusalan Keskus
-järjestö (SPEK), Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa), Suomen evankelis-luterilainen kirkko sekä eri
järjestöt. Hanketta hallinnoi Suomen Punainen Risti.
HANKKEEN tavoitteena oli tukea sekä viranomaisten että järjestöjen maahantulovarautumista. Yhtenä
hanketoimintona oli tehdä malli siitä, miten järjestelykeskus perustetaan. Järjestelykeskuksen perusta
-jan kannattaa tutustua myös hankkeessa tuotettuun 'Laajamittaisen maahantulon varautumissuunni
-telma ELY-keskuksille' dokumenttiin, josta löytyy asiaan liittyvää lisätietoa
http://212.50.147.150/d5web/kokous/20153345-1-1.PDF omat boldaukset
Juuri ja juuri ehti tämä hanke valmistua ja
HEPS JA HEJSSAN yhtäkkiä
alkoi laajamittainen maahantulo
aivan kuin itsestään.
Mikä yllätys.
Meille kansalaisille siis.
Turvallisuudesta järjestelykeskuksessa:
QuoteHENKILÖTURVALLISUUTTA pohdittaessa on
tarkasteltava keskukseen sijoitettujen turvalli-
suutta ja keskuksessa työskentelevien turvalli-
suutta. Mahdollinen turvallisuuteen liittyvä on-
gelma järjestelykeskuksessa on asukkaiden vä
lliset ristiriitatilanteet ja niistä mahdollisesti ke
-hittyvät tappelut, jopa joukkotappelut. Tämän
vuoksi ristiriitatilanteet olisi syytä hoitaa heti,
jotta ne eivät johtaisi suurempiin
konflikteihin.
Tällaiset tilanteet on järkevintä selvittää osa
-puolten kanssa keskustelemalla. Myös henki
-löstön yhtenäiset työkäytänteet ja toimintata
-vat alkavissa konflikteissa ovat merkittäviä.Yk-
sin työskentelyä on syytä välttää. Näillä toi
-menpiteillä voidaan ennaltaehkäistä paljon jo
alkuvaiheessa.
LAITOSTYYPPISISSÄ vastaanottokeskuksissa
henkilökunnalla on käytössä kannettavat hätä
-painikkeet kun he liikkuvat asuintiloissa. Painik
-keita on painettu tilanteissa, joissa henkilökun
-ta on kokenut tulleensa uhatuksi sekä tilanteis
-sa, joissa asukkaiden turvallisuus on ollut uhat
-tuna. Hälytys voidaan kytkeä hälyttämään
muulle henkilökunnalle ja/tai vartiointiliikkeel
-le, joka voi kutsua poliisin paikalle. Tämän tyyp
-pinen ratkaisu on henkilökunnan viimekätiseksi
suojaamiseksi varmasti tarpeellinen järjestely
-keskuksessa.
http://212.50.147.150/d5web/kokous/20153345-1-1.PDF sivu 18
Hätäpainikkeita työntekijöille ja yksin työskentelyä pitää välttää järjestelykeskuksessa
MUTTA
silti meille suomalaisille väitetään että turvapaikanhakijat jeivät ole meille vaaraksi?
Vähän. Ristiriitaista.
QuoteVARTIOINTIPALVELUJA on tarpeen toteuttaa ai-
nakin seuraavasti:
• Kulunvalvonta ulkokehällä:järjestelykeskuk-
sen alueelle pääsee vain henkilöitä joilla on
kulkulupa
• Järjestyksenvalvonta sisällä:
henkilökunnan suojaaminen ja
sisäisiin konflikteihin puut-
tuminen, ennaltaehkäisevä valvonta
– Henkilökunnan hälytysrannekkeet
– Kameravalvonta
– Järjestyspartiointi
sivu 18
Että tämmöiset turvallisuustoimenpiteet tarvitaan
järjestelykeskuksessa kuulemma.
Mutta muuten Suomeen saapuvat turvapaikanhakijat eivät ole kenellekään vaaraksi.
Niinkö?