Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: RP on 21.09.2015, 07:44:45

Title: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: RP on 21.09.2015, 07:44:45
Realisima jutussa sen verran, että kuusi vuotta sitten tänne tulleesta koulutetusta miehestä todetaan tämän verran:
QuoteMies itse on jo juurtunut Suomeen ja opiskelee parhaillaan lähihoitajaksi. Irakissa hankitusta hammashoitajan ammatista ei ollut apua Suomen työmarkkinoilla.
http://yle.fi/uutiset/valtaosa_suomeen_tulevista_maksaa_salakuljettajille__miksi_he_eivat_maksaisi_suoraan_finnairille/8315544

QuoteValtaosa Suomeen tulevista maksaa salakuljettajille – "Miksi he eivät maksaisi suoraan Finnairille?"
Suomeen kuusi vuotta sitten salakuljettajien avulla tullut Bikhtiyar Qader ihmettelee miksi rahojen annettaan valua rikollisille. Miksi Suomeen ei ole enemmän laillisia reittejä?

QuoteIhmissalakuljetuksen rahallisesta määrästä on vain arvioita. Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen sanoo kuitenkin, että joka tapauksessa kyse on Euroopassa miljardeista.

– Valtaosa Suomeen tulevista maksaa jossain vaiheessa laittomille matkanjärjestäjille. Se voi olla lähtijän kotimaassa, kun on ylitetty Välimerta tai myöhemmin.

Laittoman maahantulon järjestäminen eli ihmissalakuljetus on niin tuottoisaa, että alalle tulee jatkuvasti uusia yrittäjiä. Kilpailu on vaikuttanut myös hintoihin. Suomen Rajavartiolaitos on saanut turvapaikanhakijoilta papereita, joista ilmenee matkojen hintoja ja reittejä.

– Nyt Turkin ja Kreikan välinen merimatka maksaa alle tonnin kun aiemmin se oli reilusti yli tuhat euroa, Herranen kertoo.

Matkojen hinnoista on kuitenkin erilaisia arvioita. Der Spiegel -lehden jutussa arvioitiin hiljattain, että salakuljettajien jahtaaminen tulee nostamaan matkojen hintoja.
Avointa liiketoimintaa

Bikhtiyar Qader tuli vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa Irakista Suomeen vuonna 2009. Viisihenkisen perheen matka maksoi 50 000 dollaria. Vielä silloin salakuljettajien löytäminen oli paljon vaikeampaa.

– Euroopassa niitä oli vähän, kukaan ei tiennyt missä he ovat ja asuvat. Salakuljettajia löytyi vain Turkista.

Qaderin mukaan salakuljettamisesta on tullut avointa toimintaa. Matkojen järjestäjiä löytyy helposti netistä ja heihin saa yhteyden puhelimella.

Puoliksi leikillään mutta myös puoliksi tosissaan Qader sanoo, että jos ihmisten annettaisiin tulla laillisia reittejä, myös Suomi hyötyisi.

– He maksavat isoja summia salakuljettajille. Se menee hukkaan, mutta entä jos he maksaisivat suoraan Finnairille?

Qader muistuttaa, että monilla on ammattitaitoa ja rahaa, josta Suomi voi hyötyä.

Mies itse on jo juurtunut Suomeen ja opiskelee parhaillaan lähihoitajaksi. Irakissa hankitusta hammashoitajan ammatista ei ollut apua Suomen työmarkkinoilla.

Lailliset reitit käyttöön

Ihmissalakuljetuksen hillitseminen vaatii monenlaisia toimia. Monien mielestä rajojen sulkeminen vain pahentaa tilannetta ja muuttaa reitit vaarallisemmiksi.

Suomen pakolaisavun viestintäpäällikkö Kaisa Väkiparta listaa kolme tärkeintä keinoa. Nämä ovat viisumipolitiikan muuttaminen, pakolaiskiintiöiden nostaminen ja perheiden yhdistäminen osana pakolaispolitiikkaa.

– Jos epäillään, että henkilö hakee turvapaikkaa, hänelle ei myönnetä viisumia. Käytännössä kukaan syyrialainen ei pääse tällä hetkellä matkustamaan laillisesti Eurooppaan.

Väkiparta muistuttaa, että YK:n pakolaisjärjestö UNHCR ja EU ovat linjanneet, että pakolaisia pitäisi ottaa paljon enemmän suoraan leireiltä.

Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen pohtii samaa.

– Jos laillisia keinoja olisi enemmän, salakuljettajilta katoasi markkinat.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: multsi on 21.09.2015, 08:05:40
Jos rahaa on 50k$, niin eikö helpompaa olisi tosiaan lentää perheineen vaikka business-luokassa suoraan Helsinki-vantaalle ja sieltä taksilla hakemaan turvapaikkaa? Miksi ihmeessä pitää kiduttaa perhettä rekan peräkontissa, ja maksaa tästä vielä kymmenen kertaa enemmän?

Jos passi on voimassa, niin eikö turkista ainakin tule suoria lentoja suomeen? 2009 isiskään ei vielä ollut rajalla kurkkuja leikkaamassa.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: Blanc73 on 21.09.2015, 08:07:33
Veronmaksajan kesto- ja sietokyvyn kannalta on ihan yks v**n maku tulevatko ne 100000 muslimia tänne lentokoneella vai Tornion kautta tilausajobusseilla.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: Aukusti Jylhä on 21.09.2015, 08:10:08
Lisää laillisia keinoja? Tarkoitetaanko tällä sitä, että lailliset tavat (lentoliikenne, junat, laivat, linja-autot) ovat aina loppuunmyytyjä, ja siksi pitäisi olla enemmän liikennettä? Höpöhöpö.

Laillinen tapa edellyttää maahantulijan rehellisyyttä, mikä tarkoittaa virallisesti hyväksyttyjä aitoja matkustusasiakirjoja. Tämä ei taas käy päinsä rikollisille rajanylittäjille, joilla ei siis ole mitään todellista hätää. "Hei! Olen isis-terroristi Somalimaasta, tarvitsisin paremman elintason onnistuakseni paremmin kalifaatin perustamisessa" menisi tuskin läpi, siksi laittomat reitit ja paperien tuhoamiset.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: Atte Saarela on 21.09.2015, 08:47:10
Pääministerikin on samoilla linjoilla  :roll:

http://www.hs.fi/politiikka/a1442714261137

Tuollaisista pakolaisleireille perustetuista poimimis- ja arviointipaikoista voisikin tulla sitten melkoisia "hotspotteja" .. Luulen että homma kosahtaisi omaan mahdottomuuteensa aika nopeasti kun pakolaisehdokkaat ryntäisivät hieman juksaamaan viranomaisia.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: RP on 21.09.2015, 09:00:26
Olen jo muutamaan kertaan todennut, että voisihan noita tuoda oleskeluluvan kanssa (sitten vaikka Finnairilla), kahdella ehdolla.

1) Omia teitään tulleet palautetaan takaisin, kategorisesti.
2) Tänne valittujen määrä pysyy Suomen omassa päätösvallassa.

Näin esitettynä tämähän olisi kiintiöpakolaisjärjestelmä yhdistettynä palautettuun rajavalvontaan. Tämän toteutumisesta toki ei näytä olevan mitään toiveita.

Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: törö on 21.09.2015, 09:04:06
Ei mutta hei! Mehän voitaisiin sallia Afrikasta ja Lähi-idästä tuleminen ilman passia ja viisumia.

Eiks vaan oliskin suvaitsevaa?
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: orientexpressen on 21.09.2015, 10:10:52
Quote from: Atte Saarela on 21.09.2015, 08:47:10
Tuollaisista pakolaisleireille perustetuista poimimis- ja arviointipaikoista voisikin tulla sitten melkoisia "hotspotteja" .. Luulen että homma kosahtaisi omaan mahdottomuuteensa aika nopeasti kun pakolaisehdokkaat ryntäisivät hieman juksaamaan viranomaisia.

Niin se kai menee, että tämän tietyn porukan pitää käydä kolauttamassa päänsä jokaiseen saatavilla olevaan mäntyyn ennen kuin realiteetit menevät perille. Paljon helpompaa ja vähemmän ongelmia aiheuttavaahan se olisi ryhtyä kerralla noudattamaan nuivaa politiikkaa, mutta jostain syystä se ei nyt vaan käy.

Joskus seuraavan vuoden kuluessa näemme toisin sanoen Euroopan laajuisen kriisin, missä valtiot yksi kerrallaan saavat todeta myös hotspot-politiikan täydellisen toimimattomuuden siirtolaisvirtojen "hallinnassa".
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairi
Post by: akez on 21.09.2015, 11:04:22
Quote from: RP on 21.09.2015, 07:44:45
Ihmissalakuljetuksen rahallisesta määrästä on vain arvioita. Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen sanoo kuitenkin, että joka tapauksessa kyse on Euroopassa miljardeista.

Jossakin lehdessä näin arviona markkinoiden suuruudesta olevan 15 miljardia euroa. Luku tuntuu oikeansuuntaiselta, koska Saksa pakolaiskulut tänä vuonna nousevat yli 10 miljardiin euroon.

Tuo 15 miljardin euron bisnes on huumekauppaakin tuottoisampaa, joten rahaa varmasti riittää poliitikkojen ja lobbareiden ostamiseen. Se on oikeastaan välttämätöntä, sillä muuten bisnes ei menesty. Maahanmuuttoteollisuus vastaanottavissa maissa on ihmissalakuljettajien korvaamaton apuri ja apu lobbaustoiminnassa. Kannattakin miettiä, miksi tällaisissa jutuissa on aina "asiantuntijana" kommentoimassa Suomen pakolaisavun edustaja tai joku muu maahanmuutolla elatuksensa hankkiva henkilö. "Hei, me tienataan tällä" on alun perin keksitty noiden piirien keskuudessa.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: Roope on 21.09.2015, 11:12:46
Quote from: RP on 21.09.2015, 07:44:45
Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen pohtii samaa.

– Jos laillisia keinoja olisi enemmän, salakuljettajilta katoasi markkinat.

Jos ns. laillisia keinoja olisi yhtään enemmän, Euroopasta putoaisi pohja lopullisesti.

Kun jo nyt ollaan ennennäkemättömässä kriisissä, jossa tulijamäärää rajoittaa lähinnä matkan hinta ja hankaluus, pitäisi rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntijan ymmärtää, mikä vaikutus matkan halpuuttamisella ja helpottamisella olisi. Ei se tarkoita, että samat ihmiset pääsisivät Eurooppaan ilman ihmissalakuljettajia, vaan että monikymmenkertainen määrä ihmisiä päättäisi lähteä liikkeelle.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnair?
Post by: Ajattelija2008 on 21.09.2015, 11:19:28
Irak on ollut pääosin turvallinen maa ainakin vuodesta 2009 lähtien. Miksi Maahanmuuttovirasto myönsi ilman laillista perustetta oleskeluluvan tuolle irakilaiselle hammashoitajalle?

Maahanmuuttovirasto edistää rikollista toimintaa. Salakuljetus loppuu heti, kun Australian malli otetaan käyttöön.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairi
Post by: Roope on 21.09.2015, 11:21:47
Quote from: akez on 21.09.2015, 11:04:22
Quote from: RP on 21.09.2015, 07:44:45
Ihmissalakuljetuksen rahallisesta määrästä on vain arvioita. Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Ilkka Herranen sanoo kuitenkin, että joka tapauksessa kyse on Euroopassa miljardeista.

Jossakin lehdessä näin arviona markkinoiden suuruudesta olevan 15 miljardia euroa. Luku tuntuu oikeansuuntaiselta, koska Saksa pakolaiskulut tänä vuonna nousevat yli 10 miljardiin euroon.

Näitä vuosikustannuksia voi sitten suhteuttaa pakolaisille lähialueilla annettuun apuun. Koko EU-maiden tähänastinen apu Syyriaan ja lähialueille on ollut tähän mennessä yhteensä noin 4 miljardia euroa, mikä on pienenpieni siivu maiden kehitysapubudjeteista.
Title: Vs: 2015-09-21 YLE: Suomeen tulevat maksavat salakuljettajille – Miksei Finnairille?
Post by: dothefake on 21.09.2015, 11:53:37
Nythän se kultamuna löytyi, juurtunut kuudessa vuodessa ja jo nyt opiskelee. Sehän päihittää suomalaisen lapsen, joka opiskelisi vasta vuoden päästä. Suurpää oli sittenkin oikeassa.