Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Ink Visitor on 18.09.2015, 11:14:47

Title: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Ink Visitor on 18.09.2015, 11:14:47
Quote
Espoolaisen yrittäjän yllättävä tempaus: Kouluttaa vastaanottokeskuksen pakolaiset taksikuskeiksi

Pakolaiskriisin kärjistyttyä Suomessa on kuultu soraääniäkin, mutta ei tältä espoolaiselta taksifirmalta: Kajon Oy haluaa kouluttaa vastaanottokeskuksellisen pakolaisia – ja lupaa töitä.

Espoolainen taksi- ja pikkubussiyritys Kajon on pohtinut jo pitkään, miten voisi kantaa kortensa kekoon Suomeenkin ulottuneessa pakolaiskriisissä. Omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Jorma Palomäki kertoo, että vähitellen muodostunut suunnitelma sai viimeisen sysäyksensä pääministeri Juha Sipilän keskiviikkoiltana pitämästä puheesta.

Sipilä lupasi purkaa merkittävästi normeja, mikä hälvensi Kajonissa epäilyksiä siitä, että valmisteilla ollut suunnitelma tyssäisi byrokratiaan

– Ennen kaikkea Sipilän puheen jälkeen aloimme olla valmiita tekemään päätöksiä siitä, miten voisimme olla auttamassa Suomeen tulevien ihmisten integraatiossa. Päätimme eilen hallituksen kokouksessa, että pyrimme kaikella mahdollisella tavalla järjestämään taksinkuljettajan pätevyyden ja paikallistuntemuksen sellaiselle porukalle, joka koulutukseen voi osallistua, Palomäki kertoo.

– Koemme tärkeäksi sen, että heillä olisi ammatti, jonka avulla sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Kajon pystyy Palomäen mukaan itse työllistämään heti 50 henkeä ja keskipitkällä aikavälillä jopa 100 ihmistä. Palomäki on kuitenkin varma siitä, että alalla riittää töitä ihan jokaiselle.

– Toimiala pystyy työllistämään kaikki.

Palomäki huomauttaa myös, että kun turvapaikanhakija saa yhden ammatin, toisen hankkiminen on tarvittaessa helpompaa.


Koulutus koko vastaanottokeskukselle

Kajon on ajatellut kouluttaa kaikki koulutukseen haluavat turvapaikanhakijat. Erityisesti mielessä on Kirkkonummella sijaitseva Evitskogenin vastaanottokeskus, johon mahtuu noin 250 turvapaikanhakijaa.

– Käsityksemme mukaan se ryhmä, joka Suomeen tulee, on parhaassa työiässä olevia ihmisiä, eli pääasiassa 25–45-vuotiaita miehiä. Parempia työikäisiä ei tälle alalle voisi löytyä.

Palomäen käsityksen mukaan Suomeen tulijat ovat lisäksi hyvin koulutettuja, joten hän arvelee heidän joukostaan olevan helppo löytää kielitaitoisia henkilöitä alan kouluttajiksi.

Aluksi yrityksen omat kouluttajat toimivat kouluttajina, mutta mahdollisimman pian kouluttajia seulotaan maahanmuuttajien joukosta haastattelujen perusteella.


Koulutukseen pääsevät kaikki

Suunnitelmassa pyritään etenemään mahdollisimman nopeasti. Palomäki arvioi, että kouluttaminen voidaan aloittaa parin viikon päästä. Tavallisesti taksinkuljettajakoulutus kestää kolme viikkoa. Maahanmuuttajien kouluttamiseen on Palomäen mukaan luultavasti varattava enemmän aikaa.

Varsinaiseen kuljettajakoulutukseen pääsevät Palomäen mukaan kaikki halukkaat. Hän arvelee, että ainoa ongelma koulutukseen haluaville voi olla mahdollinen henkilöpapereiden puuttuminen.


Koulutus sisältää lainsäädännön, hinnoittelun ja toimintapolitiikan opiskelua.

– Opetetaan, miten taksimaailma toimii. Lisäksi mukana on ammattisanastoa, joka koetaan tärkeäksi osata kotimaisella kielellä, Palomäki tarkentaa.

Kuljettajille opetetaan myös paikallistuntemusta, eli lähipaikkakuntien katujen ja teiden nimiä sekä tärkeimmät kohteet.


Kymmenien tuhansien sijoitus

Suunnitelma on iso investointi taksiyritykselle. Kajonissa tehtyjen laskelmien mukaan puhutaan kymmenistä tuhansista.

– Uskomme, että se raha kantaa hedelmää. Kun tarjolla on tällainen määrä työikäisiä ihmisiä, emme voi jättää sellaista mahdollisuutta käyttämättä.

Tieto suunnitelmista ei ole vielä tavoittanut maahanmuuttajia, joten palautetta Kajon ei ole vielä saanut. Usko suunnitelmaan on kuitenkin selvästi vakaa: hallituksen päätös tehtiin eilen ja tänään urakka jatkuu EU:n ajokorttilainsäädännön selvityksillä

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/espoolaisen-yrittajan-yllattava-tempaus-kouluttaa-vastaanottokeskuksen-pakolaiset-taksikuskeiksi/5316816


Tulipa varsin selväksi minkä firman palveluja en vastaisuudessa käytä. Jos paukut riittää kouluttamaan ja työllistämään koko iPakolaissakki niin kovasti ihmettelen miksei niitä paukkuja käytety kantisten kouluttamiseen ja työllistämiseen... >:(
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Dangr on 18.09.2015, 11:20:48
Toivottavasti noiden taustat tutkitaan yhtä moitteettomiksi kuin kanta-asukaskuskin.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Tokugawa Ieyasu on 18.09.2015, 11:21:38
Quote
Kajon pystyy Palomäen mukaan itse työllistämään heti 50 henkeä ja keskipitkällä aikavälillä jopa 100 ihmistä. Palomäki on kuitenkin varma siitä, että alalla riittää töitä ihan jokaiselle.

– Toimiala pystyy työllistämään kaikki.
Haluanpa nähdä toimialan työllistävän kaikki 30,000 - 200,000 25-45 -vuotiasta jantteria ensi talvena. Helsinkiin ei muuta enää mahdukaan kuin takseja, joiden kuskeille huudellaan 'jalla jalla'. Siinä on Kairon liikenteen torvien soitto jo pientä kun monikulttuurinen Helsinki kunnostautuu!
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset
Post by: MacGyver on 18.09.2015, 11:27:59
"Varsinaiseen kuljettajakoulutukseen pääsevät Palomäen mukaan kaikki halukkaat."

Noniin. Aluks vaikka 10 000 uutta kuskia koulututkseen. Tulijat ovat kuulemma lääkäreitä ja opettajia, onkohan kuitenkaan arvolle sopivaa.
Mites on, irakissa ajettu ajokortti kelpaa varmaan suoraan Suomessa, mutta voi tuo liikennekulttuuri olla vähän eri Helsinki<->Bagdad.

Taksit muuttuvat varmasti lähi vuosina pk-seudulla ainakin ruotsin tapaisiksi että hinta voi olla mitä sattuu. Irakilaiset tavoittelee taksi -yrittäjiksi, ei pelkkä kuskin paikka kelpaa, sitten muuttuu taksikulttuuri kunnolla.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikusk
Post by: Tulituki on 18.09.2015, 11:35:28
Naisia on kehotettu ottamaan taksi sen sijaan, että kävelisivät aamuyöllä raflasta pimeän puiston halki kotiin.
Kohta taksiajelun fyysisen kustannuksen riski on jopa suurempi kuin puiston halki kävellessä. Luulisin ainakin.

Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: mikkoR on 18.09.2015, 11:40:50
Saatana kun sai helpolla ilmaista mainosta, olisipa itse tajunnut luvata kouluttaa vähintään KAHDEN vokin asukit kirvesmiehiksi, olisiko vielä myöhästä heittää tälläinen korotettu tarjous?
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Rauno Murju on 18.09.2015, 11:50:45
Mistäs tällä Palomäellä on luvat 50 taksille alalla joka on erittäin suljettu ja sisäisesti säännelty?

Kyllä autoa ajamaan löytyy suomea puhuvakin jos sille maksetaan palkkaa.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Peltipaita on 18.09.2015, 11:55:45
Jos näitä kuskeja alkaa ilmaantua, kannattaa jo taksia tilatessa vaatia syntyperäistä suomalaista kuljettajaksi.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Outo olio on 18.09.2015, 11:57:43
Lontoossa pakistanilaisia jne. on taksikuskeina ja jos yhteisön tyttö lähtee karkuun pakkoavioliittoa tms. niin joka jannu on silmä kovana liikenteessä, ja kun näkyy missään niin heti soitto perheelle. Sitten tyttö otetaan kiinni ja muilutetaan takaisin Pakistanin heimovuorille. Tätä meillekin kiitos. Ollaan ihanan kansainvälisiä.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: guest8096 on 18.09.2015, 11:59:08
Kohta sitten päästään sanomaan, että taksitkaan eivät kulkisi ilman maahanmuuttajia.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Kim Evil-666 on 18.09.2015, 12:00:26
Siitä vain sitten kaikki naiset taxia tilaamaa, ettei tarvitse kävellä sen pelottavan puiston halki pimeässä.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Rauno Murju on 18.09.2015, 12:26:05
Tulipahan mieleen tällainen aika tuore lehtijuttu Helsingin takseista.

Touhu alkaa mennä aika eläimelliseksi.


http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/299158-eiko-taksi-olekaan-enaa-turvallinen-kuljettajat-karahtavat-entista-useammin-naisten

Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Gunnar Hymén on 18.09.2015, 12:28:31
Quote from: mikkoR on 18.09.2015, 11:40:50
Saatana kun sai helpolla ilmaista mainosta, olisipa itse tajunnut luvata kouluttaa vähintään KAHDEN vokin asukit kirvesmiehiksi, olisiko vielä myöhästä heittää tälläinen korotettu tarjous?

josko nyt kuitenkin jätettäis kirveet ja moottorisahat Irakilaisien ulottumattomiin. kirurgin kädet eivät sitä työtä kestä
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Outo olio on 18.09.2015, 12:30:26
Quote from: Rauno Murju on 18.09.2015, 12:26:05
Tulipahan mieleen tällainen aika tuore lehtijuttu Helsingin takseista.

Touhu alkaa mennä aika eläimelliseksi.


http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/299158-eiko-taksi-olekaan-enaa-turvallinen-kuljettajat-karahtavat-entista-useammin-naisten

Yhä useampi kuski on ulkomaalaistaustainen, ja yhä useampi nainen joutuu ahdistelun uhriksi. Johan tässä alkaa mieleen tulla rasistisia ajatuksia kausaliteeteista.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiks
Post by: Jane Doe on 18.09.2015, 12:44:20
Quote from: Rauno Murju on 18.09.2015, 11:50:45
Mistäs tällä Palomäellä on luvat 50 taksille alalla joka on erittäin suljettu ja sisäisesti säännelty?

Kyllä autoa ajamaan löytyy suomea puhuvakin jos sille maksetaan palkkaa.
Tätä mietin itsekin. Tosin olikos nyt niin, että luvat on autokohtaisia eli rengit eivät lupaa tarvitse? Siinä tapauksessa Palomäellä on 50 nohevaa kuskia varastossa pitämässä suomalaisten kuskien vaatimukset koskien palkkaa ja työehtoja maltillisina, ellei olemattomina.

QuoteKajon pystyy Palomäen mukaan itse työllistämään heti 50 henkeä ja keskipitkällä aikavälillä jopa 100 ihmistä. Palomäki on kuitenkin varma siitä, että alalla riittää töitä ihan jokaiselle.

– Toimiala pystyy työllistämään kaikki.
Pikkujoulukautena joo, muuten taitaa olla aika hiljaista.

Ja loppuun: naisena, vaikka en nössö ja hentoinen kukkanen ole, en sulloutuisi samaan autoon jonkun epämääräisen, muutamaa kuukautta aiemmin maahan tulleen ahmedin kanssa. Ei vaikka, auton katolla lukisi "taksi". Väärään määränpäähän joutuminen olisi peloista pienin.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Outo olio on 18.09.2015, 12:54:14
Miten kielitaidoton edes saa ajokortin? Osassa liikennemerkeistä olennainen informaatio on kirjoitettu suomeksi.

(http://data.kilpi-koskinen.fi/files/liikennemerkki.jpg)

(http://static.iltalehti.fi/autot/liikennemerkit_vh_1908_etu_au.jpg)

(https://liikenteessa.files.wordpress.com/2009/01/img_3557.jpg?w=620)
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Hirvensalmen kuha on 18.09.2015, 13:05:45
Netistä nopeasti vilkaistuna taksikurssin hinta on pottunokalle noin 500-600 euroa ja päälle jotain muista maksuja ehkä noin 100 euroa. 

Aikookohan tämä rehti yrittäjä järjestää taksikurssin omasta pussistaan ihan kaikille halukkaille. Oletetaan että kaikki VOK 250 turvista haluaisivat riemusta kiljuen taksikurssille, niin jos kurssi olisi enemmän tai vähemmän ilmaista, niin ainakin koe maksaa 100 euroa.

Mistäköhän näille löytyy tarvittavia kieli osaavat opettajat tai opettajille tulkit ja onko se ihan ilmaista ja muutenkin onko koko lysti niin halpaa, että taksiyrittäjällä on sen verran ylimääräistä taskunpohjalla?

Se on sitten sivu seikka, miten se taksin ajelu onnistuu suoraan vastaanottokeskukseen tulleelta. Miksei se onnistu pottunokilta tuolla tavalla?

Tarkoittakohan tämä sitä, että minäkin voisin lähteä tästä saman tien vaikka Lontooseen tai New yorkkiin tai Kairoon taksikuskiksi, kunhan kävisin muutaman tunnin kurssin?

Jaa ei käy? Miksei? Mitkä ihmeen oleskelu- ja työluvat? Mikä ihmeen kielitaito? Miten ihmeessä ei ole duunia? Eikö ne taksit ympäri maailmaa seisokkaan talleissa odottelemassa reippaita mamuja? Suomessa taksit odottelevat tyhjänpantteina talleissa, että kielitaidottomat reippaat mamut tulevat niitä ajamaan, kun pottunokat ei vaan pysty, ei vaikka rahaa sataisi niskaan.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Hirvensalmen kuha on 18.09.2015, 13:10:22
Quote from: mikkoR on 18.09.2015, 11:40:50
Saatana kun sai helpolla ilmaista mainosta, olisipa itse tajunnut luvata kouluttaa vähintään KAHDEN vokin asukit kirvesmiehiksi, olisiko vielä myöhästä heittää tälläinen korotettu tarjous?

Minä voin (sopuhintaan) kouluttaa vaikka 10 VOK:n moniosaajat kulttuuritulkeiksi ja ei maksa paljon. Helppo homma, sillä kulttuuriahan niillä on jo valmiiksi.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Dr Lecter on 18.09.2015, 14:15:33
Espoolainen Kajon Oy maksaa kaikille kuljettajille tuon kurssin sekä digitaalista ajopiirturia varten tarvittavan kuljettajakoulutuksen. Ehtona on se, että kuljettaja sitoutuu olemaan työssä ko. yrityksessä vähintään kaksi vuotta. Kajon Oy:ssä on paljon ns omistajakuljettajia, jotka ovat vuokranneet Kajon Oy:ltä auton - yleensä sellainen isompi 9 -16 hlön pienoislinja-auto (edellyttää D1 luokan ajokorttia). Monet omistajakuljettajat sekä suoraan työsuhteessa Kajoniin ovat eestiläisiä, suomalaisia ja venäläisiä. Kajon Oy harjoittaa taksiliikenteen lisäksi paljon koululaiskuljetuksia monilla paikkakunnilla.

Espoon kaupunki irtisanoi sopimuksen vuonna 2013. Vantaalla yritys aloitti vuonna 2011 ja kaupunki irtisanoi sopimuksen noin puolentoista vuoden kuluttua. Porvoossa Kajon aloitti koulukuljetukset vuona 2010, kaupunki irtisanoi sopimuksen joko vuonna 2013 tai 2014. Syynä oli jatkuva kuljettaja- sekä autopula, johon yritys ei kyennyt vastaamaan. Lisäksi Kajon maksoi kuljettajille pienempää palkkaa mitä sopimus edellytti, mutta se seikka tuli ilmi ja julki monen kuljettajan kannalta liian myöhään. Palkka oli kuukaudessa n 1200 - 1550 euroa miinus verot. Kajonilla oli Porvoossa töissä joku Abdi Afrikasta. Osasi hyvin suomea, ajoi ahkerasti - liiankin ahkerasti, sillä ajettuaan jalankulkijan päälle ja hieman sen jälkeen romutettuaan kolarissa pienoislinja-auton (9 matkustajapaikkaa) kävikin ilmi, että töitä oli tehty liikaa ja vakuutus ei korvannut näistä vahingoista Kajonille yhtikäs mitään. Abdi sai kenkää ja lopulta Porvoon ajot päättyivät yhtiöltä.

Oli Kajonilla toinenkin musta kaveri töissä. Aloitti elokuussa 2012 ja oli töissä yhden päivän. Sekoili lahjakkaasti, eksyi ja lopulta lähti kotiin.

Kajonissa on vallalla nepotismi. Kaikki omistajat ja toimistoporukka ovat sukua toisilleen. Pojat, äidit, kälyt, vävyt. Piiri pieni pyörii. Jorma Palomäki siinä pääpiruna hyörii.

Onkin mielenkiintoista havaita miten irakilaisinsinööri tai -kirurgi tai ihan vaan basaarin apupoika suhtautuvat pieniin koululaisiin. Ehkä monet 12-vuotiaat näyttävät heistä 18-vuotiailta. Ja vaikka SPR sekä maahanmuuttovirasto tekevät kaikkensa opastaakseen "turvapaikanhakijoita" sopeutumaan, niin aina pääsee unohtumaan se, että Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta ja lapset sekä naiset saavat kulkea yksin ja heillä on oikeus päättää ihan itse omasta ruumiistaan. Onnea Mäntsälä! Muun muassa. On turvallista laittaa vääräuskoinen lapsi talviajokemusta omaavan ja viriilin muslimikuljettajan kyytiin. Voitte olla huoleti.

Kajon mediassa:
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/89382-vantaa-joutunee-oikeuteen-koulukuljetuskiistassa
http://www.aamuposti.fi/artikkeli/25622-riita-jatkuu-lopen-koulukuljetuksista
http://www.mantsala.fi/asukkaille/koulutus-ja-opiskelu/koulukuljetukset
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9136360/kajon-tarjoaa-kuljetuksia
http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/5015?p=&c=
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/217313-miten-kajon-aikoo-ratkaista-koulukuljetustensa-pulmat

Onneksi Syyriassa on sota. Saadaan Suomeen taksikuskeja... Ilman ISIS:iä ei taksitkaan Suomessa kulkisi...




Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Hirvensalmen kuha on 18.09.2015, 14:40:07
Quote from: Dr Lecter on 18.09.2015, 14:15:33
Espoolainen Kajon Oy maksaa kaikille kuljettajille tuon kurssin sekä digitaalista ajopiirturia varten tarvittavan kuljettajakoulutuksen. Ehtona on se, että kuljettaja sitoutuu olemaan työssä ko. yrityksessä vähintään kaksi vuotta. Kajon Oy:ssä on paljon ns omistajakuljettajia, jotka ovat vuokranneet Kajon Oy:ltä auton - yleensä sellainen isompi 9 -16 hlön pienoislinja-auto (edellyttää D1 luokan ajokorttia). Monet omistajakuljettajat sekä suoraan työsuhteessa Kajoniin ovat eestiläisiä, suomalaisia ja venäläisiä. Kajon Oy harjoittaa taksiliikenteen lisäksi paljon koululaiskuljetuksia monilla paikkakunnilla.

Espoon kaupunki irtisanoi sopimuksen vuonna 2013. Vantaalla yritys aloitti vuonna 2011 ja kaupunki irtisanoi sopimuksen noin puolentoista vuoden kuluttua. Porvoossa Kajon aloitti koulukuljetukset vuona 2010, kaupunki irtisanoi sopimuksen joko vuonna 2013 tai 2014. Syynä oli jatkuva kuljettaja- sekä autopula, johon yritys ei kyennyt vastaamaan. Lisäksi Kajon maksoi kuljettajille pienempää palkkaa mitä sopimus edellytti, mutta se seikka tuli ilmi ja julki monen kuljettajan kannalta liian myöhään. Palkka oli kuukaudessa n 1200 - 1550 euroa miinus verot. Kajonilla oli Porvoossa töissä joku Abdi Afrikasta. Osasi hyvin suomea, ajoi ahkerasti - liiankin ahkerasti, sillä ajettuaan jalankulkijan päälle ja hieman sen jälkeen romutettuaan kolarissa pienoislinja-auton (9 matkustajapaikkaa) kävikin ilmi, että töitä oli tehty liikaa ja vakuutus ei korvannut näistä vahingoista Kajonille yhtikäs mitään. Abdi sai kenkää ja lopulta Porvoon ajot päättyivät yhtiöltä.

Oli Kajonilla toinenkin musta kaveri töissä. Aloitti elokuussa 2012 ja oli töissä yhden päivän. Sekoili lahjakkaasti, eksyi ja lopulta lähti kotiin.

Kajonissa on vallalla nepotismi. Kaikki omistajat ja toimistoporukka ovat sukua toisilleen. Pojat, äidit, kälyt, vävyt. Piiri pieni pyörii. Jorma Palomäki siinä pääpiruna hyörii.

Onkin mielenkiintoista havaita miten irakilaisinsinööri tai -kirurgi tai ihan vaan basaarin apupoika suhtautuvat pieniin koululaisiin. Ehkä monet 12-vuotiaat näyttävät heistä 18-vuotiailta. Ja vaikka SPR sekä maahanmuuttovirasto tekevät kaikkensa opastaakseen "turvapaikanhakijoita" sopeutumaan, niin aina pääsee unohtumaan se, että Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta ja lapset sekä naiset saavat kulkea yksin ja heillä on oikeus päättää ihan itse omasta ruumiistaan. Onnea Mäntsälä! Muun muassa. On turvallista laittaa vääräuskoinen lapsi talviajokemusta omaavan ja viriilin muslimikuljettajan kyytiin. Voitte olla huoleti.

Kajon mediassa:
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/89382-vantaa-joutunee-oikeuteen-koulukuljetuskiistassa
http://www.aamuposti.fi/artikkeli/25622-riita-jatkuu-lopen-koulukuljetuksista
http://www.mantsala.fi/asukkaille/koulutus-ja-opiskelu/koulukuljetukset
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9136360/kajon-tarjoaa-kuljetuksia
http://www.vapaajuankoski.ehdolla.fi/keskustelu.html/5015?p=&c=
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/217313-miten-kajon-aikoo-ratkaista-koulukuljetustensa-pulmat

Onneksi Syyriassa on sota. Saadaan Suomeen taksikuskeja... Ilman ISIS:iä ei taksitkaan Suomessa kulkisi...

Jaa, että kyseessä on kusetusfirma. Tuokin kuulosti kusetukselta, että tuosta vaan suit sait ilmaiseksi koulutetaan VOK tai pari samantien taksikuskeiksi. Varmaan on muuten kuskeista pulaa, kun palkkoja ei makseta. Ehkä firmalla kiiluu silmissä halpa työvoima, joka ei osaa kieltä ja ei tiedä mitään työehdoista ja sopimuksista, joten niitä voi panna halvalla.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: onni4me on 18.09.2015, 14:45:05
Suomesta ollaan tekemässä orjatyövoimamaata, missä palkalla ei tule toimeen ja loput toimeentulosta maksaa valde KELAn ja sossun kautta.

Yrittäjällä taatusti on ideana polkea palkkoja ja kaikin tavoin välttää maksamasta. Suomalaiset työttömät eivät moiseen rupea, kun sillä ei tule toimeen.

VMP!  :facepalm:
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Gunnar Hymén on 18.09.2015, 14:48:32
naiivius taas huipussaan tällaisessa ajatuksessa
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: b_kansalainen on 18.09.2015, 15:41:43
Eiköhän siihen koulutukseen ole jo haettu EU-rahoitus.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Lasisti on 18.09.2015, 15:44:21
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kovanen-tyovoimaa-hankala-loytaa--moraalikato/Ur3GgxpA

Nämä pölvästit kuvittelevat, että nyt se valtio maksaa heille orjat. Uutisen kommenttiosio on huuhtaistu vessanpönttöön, siinä miehen horinoilla pyyhittiin lattiaa.

Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiks
Post by: Ink Visitor on 18.09.2015, 19:50:40
Quote
Taksiliitto pakolaisten kouluttamisesta taksikuskeiksi: Tekemätöntä työtä kyllä riittää

Espoolainen taksiyrittäjä on päättänyt kouluttaa vastaanottokeskuksellisen pakolaisia taksikuskeiksi ja työllistää heidät. Taksiliiton toimitusjohtaja kiittelee yrittäjää rohkeasta ajatuksesta.

Espoolainen taksi- ja pikkubussiyritys Kajon Oy on päättänyt auttaa Suomeen saapuvia turvapaikanhakijota uudenlaisella tavalla. Yrityksen omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Jorma Palomäki kertoo, että Kajon aikoo kouluttaa pakolaisia taksikuskeiksi ja työllistää ainakin sata heistä itse.

Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen pitää Kajonin ideaa käyttökelpoisena ja kannatettavana.


– Taksiala kaipaa hyvää työvoimaa, ja varmasti maahanmuuttajista ja pakolaisista löytyy taksialalle hyviä kuljettajia ja työntekijöitä, Koskinen toteaa.


Kajonin Palomäki on varma siitä, että alalla riittää töitä ihan jokaiselle. Sitä ei epäile myöskään Koskinen.


– Taksiala työllistää noin 20 000 kuljettajaa. Siinä joukossa on niin paljon tekemätöntä työtä, että hyvät työntekijät löytävät työtä ihan varmasti. Etenkin tilapäistä työtä voi löytyä hyvinkin helposti.

Koskinen tähdentää, että hanke ei silti ole helppo.

– Kyseinen yritys on ottamassa hartioilleen sellaisen tehtävän, että heitä ei voi kuin ihailla ja kunnioittaa. Jos ajatellaan juuri maahan saapuneita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan ennen käyneet täällä eivätkä osaa kieltä, haaste on suuri.


Leipä varma mutta kapea

Taantuma on koetellut taksialaa viime vuosina. Vaikeat vuodet eivät ole Koskisen mukaan vieläkään takana. Se ei ole kuitenkaan este työllistymiselle.


– Taksialalle ei ole valitettavasti syntynyt kuljettajakysyntää vieläkään työn määrän lisääntymisen takia. Taksialalle vain on vaikea saada kuskeja. Se taas johtuu siitä, että kun ei ole asiakkaita, tulonmuodostus jää kohtuullisen matalalle. Palkkataso on siis työmäärän nähden aika alhainen.


Koskinen muistuttaa, että "kohtuullisen pitkää työpäivää tekevä" saa taksin ajamisesta kuitenkin elantonsa.


– Taksinkuljettajalle tai taksiyrittäjälle ei voi valitettavasti luvata sitä, että tulot ovat mahtavat ja elintaso mahdottoman korkea. Lisäksi työ on raskasta ja vaativaa. Mutta jos vaihtoehtona on elää sosiaaliavun varassa, tämä työ voittaa sen ilman muuta.


Suomea pitää osata auttavasti


Suomea tai ruotsia taksikuskin on osattava ainakin auttavasti. Myös Liikenteen turvallisuusviraston Trafin järjestämän taksikuskikokeen voi suorittaa vain suomeksi tai ruotsiksi.


– Eiväthän kaikki kuljettajat tietysti täydellisesti suomea osaa. Kieltä on osattava kuitenkin sen verran, että pystyy suorittamaan kokeen ja kommunikoimaan asiakkaan kanssa. Meillä on myös sellaisia asiakkaita, jotka eivät itse osaa muuta kieltä kuin suomea. Joskus asiakas tarvitsee kuskilta apua ja neuvoja ja jos heillä ei ole kielellistä yhteyttä, tilanne on onneton.


Taksikuski on maahanmuuttajien ammatti

Taksinkuljettajan työ on ollut maailmalla Koskisen mukaan perinteisesti maahantuloammatti. Myös Suomessa maahanmuuttajakuskien määrä on lisääntynyt.

Suomalaisasiakkaat ovat jo tottuneet maahanmuuttajakuskeihin, mutta soraääniäkin välillä kuulee.

– Silloin tällöin käydään keskustelua siitä, pitäisikö tässä maassa ensin huolehtia kantasuomalaisista, ennen kuin aletaan työllistää maahanmuuttajia. Mutta se on niin hedelmätöntä keskustelua, että meidän on turha ryhtyä siihen.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/taksiliitto-pakolaisten-kouluttamisesta-taksikuskeiksi-tekematonta-tyota-kylla-riittaa/5317672
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiks
Post by: Outo olio on 18.09.2015, 20:02:23
Quote from: Ink Visitor on 18.09.2015, 19:50:40
Quote from: Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen
– Silloin tällöin käydään keskustelua siitä, pitäisikö tässä maassa ensin huolehtia kantasuomalaisista, ennen kuin aletaan työllistää maahanmuuttajia. Mutta se on niin hedelmätöntä keskustelua, että meidän on turha ryhtyä siihen.

Aha, kiva kuulla. Siinä on ainakin rehti mies, ei turhaan peittele mielipiteitään.
Title: persut tukee
Post by: cool on 20.09.2015, 18:18:10
Perussuomalaisten Helsingin piiri tarjoaa Kajon Oy:lle mainostilaa!

Helsingin piirin Seminaarikansion (seminaari puolueen jäsenille oli nyt syyskuussa) kannessa komeilee Kajon Oy:n mainos, samoin takakannessa. Perussuomalaiset logo ja "Saat mitä tilaat. Helsingin piiri". Alhaalla Kajon Oy:n mainos.

Aika kummallista Persuilta varsinkin kun luin Dr. Lecterin postin. Luulin myös, että ovat positiivista syrjintää vastaan. Kyllä suomalaisellekin työttömälle kelpaisi koulutus.  Mitä nää persut meinaa??

Yritin liittää skannaamani kuvan tähän, muttei onnistunut.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Kainuu on 20.09.2015, 21:06:15
Ai onko heillä voimassa oleva ajokortti taksilupaa varten?

Eivätkö he olekaan alaikäisiä hätää kärsiviä?
Title: Kajon(taxi), ratsastaa Bluesilla ja Vanhuksilla, mutta haluu palkata matuja...
Post by: valtakunnanpärkhele on 27.11.2015, 23:24:47
Vuoden mediakusetus: (modet vaihtakaa jos tuli väärään aihealueeseen)

Kajon, joka lupaa palkata/kouluttaa vain tukityöllistettyjä  mamuja ja vastaanottokeskusten asukkeja(mikä ei ole mahdollista lain mukaan),
ratsastaa röyhkeästi vanhuksilla ja sotaveteraaneilla ja Espoon Bluesilla.

QuoteHaluan auttaa Bluesia, vanhuksia ja varmistaa, että Espoon kiekkojuniorit voivat jatkossakin unelmoida ammattilaisurasta.

Yhtiö kai menetti koulukuljetuksetkin Espoossa, koska laatu ja hinta. + muutama innokas mamukuski(huhu), no tää pitää varmistaa.. no VOK:eista riittänee keikkaa Maahanmuuttoviraston ja Evitskogin väliä, otaksun
 
No jos jotain hyvää tästä hakee niin muutama lantti valunee Espoolaiselle jääkiekkoilulle.

http://kajon.fi/kajon-haluaa-tarjota-turvapaikanhakijoille-tyon-ja-koulutuksen/   
https://docs.google.com/forms/d/1-yjBi6kaw3-aEM77x1XJWo3g2wWAU92fTJW-cw7OUFk/viewform

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/131482-ongelmat-jatkuvat-koulutaksi-tulee-%E2%80%93-jos-tulee


Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Mikko pa on 20.09.2017, 23:47:39
Koulukuljetuksissa vakavia virheitä Espoossa – kaupunki antoi varoituksen kuljetusyritykselle
Kyydeistä vastannut kuljetusyritys on saanut varoituksen vakavien virheiden takia. Kuljettaja oli jättänyt erityislapsen kyydistä, vaikka paikalla ei ollut vastaanottajaa.

Koulukyydeistä vastaava kuljetusyritys Kajon on tehnyt elokuusta alkaen kuljetuksissa viisi vakavaa virhettä.
Espoon kaupunki on antanut kuljetusyritys Kajonille varoituksen koulukuljetuksissa toistuneiden vakavien virheiden takia. Yritys on elokuusta lähtien ollut vastuussa viidestä vakavasta virheestä koulukuljetuksissa.

Kaupungin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan, että kuljettaja on jättänyt jatkuvaa aikuisen läsnäoloa vaativan erityislapsen kyydistä, vaikka paikalla ei ole ollut vastaanottajaa.

Kajonia on lisäksi jo syyskuun ajan sakotettu virheistä ja merkittävistä myöhästymisistä.

Liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko kertoo tiedotteessa, että jos kuljetusyritys syyllistyy vielä jatkossa olennaisiin sopimusrikkomuksiin, kaupunki harkitsee vakavasti siirtyvänsä kateostomenettelyyn.

Kateostomenettely tarkoittaa, että kaupungilla on oikeus ostaa Kajonin vastuulle kuuluvia palveluja toiselta toimittajalta ja laskuttaa syntyvät ylimääräiset kulut Kajonilta.

Elokuussa alkaneella sopimuskaudella virheitä tekivät myös yhdessä kuljetuksessa Taxia ja toisessa Javatrans. Näiden koulukyytejä järjestävien yritysten kohdalla ei kaupungin mukaan ole merkittävästi laiminlyöty sopimusta.

Ongelmien ilmaannuttua lukuvuoden alussa Espoon kaupunki on edellyttänyt kuljetusyrityksiä muun muassa antamaan kuljettajilleen lisäkoulutusta ja ohjeistusta.

https://yle.fi/uutiset/3-9841765

Samaan aikaan RHC:ssä keskustellaan turviksista jotka vois mennä kielitaidottomina kajonille töihin :)

https://www.facebook.com/groups/rhc.helsinki/?fref=ts

tuossa vielä tuo tiedote, jostain syystä kommunikaatiota kuskien kanssa pitää parantaa??

http://www.espoo.fi/fi-FI/Kasvatus_ja_opetus/Espoo_antoi_Kajonille_varoituksen_kouluk%28126355%29
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Uuno Nuivanen on 20.09.2017, 23:54:02
Seuraavaksi onkin tarpeen kouluttaa taksikuskit pakolaisiksi.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Mikko pa on 21.09.2017, 00:16:11
Kajon oy pois koululais-ja vammaiskuljetuksista sekä tehostettu valvonta muihin koulukuljetuksia hoitaviin taksiyhtiöihin


Juuri alkanut lukukausi on tuottanut Kajon Oy:n toimesta koulukuljetusten piirissä olevien lasten vanhemmille kohtuutonta huolta ja murhetta. Lukukautta on takana vasta muutamia päivä ja silti Kajon Oy:n kuljetuksista on tullut paljon valituksia.

Erityislapsia on jätetty vääriin paikkoihin, saattaen vaihdettavien lasten vastaanottajia ei ole informoitu aikataulumuutoksista ja näitä erityistarpeisia lapsia on jätetty kyydeistä pois ilman asianmukaista vastaanottajaa. Myös aikataululliset haasteet ovat olleet piinaksi, sillä lapsien hakeminen kouluun sekä vastaavasti kotiinkuljetukset ovat viivästyneet kohtuuttoman paljon. Lapsia on myös pudonnut kuljetuslistoilta ja heitä on unohdettu hakea kyytiin.

Osa vanhemmista on törmännyt Kajonin asiakaspalvelunumeroon soittaessa myös vähättelevään asenteeseen. Tapahtuneisiin vakaviin virheisiin ei olla suhtauduttu asian vaatimalla vakavuudella.

Vanhempina emme voi hyväksyä sitä, että vakavat asiat lakaistaan maton alle. Kajon Oy on antanut asiassa julkisen anteeksipyynnön, selvityksen tapahtumista sekä luvannut parantaa koulukuljetusten tasoa. Tätä on kuitenkin vaikea uskoa, sillä valituksia vastaavista tapahtumista on tehty jo aiempina vuosina. Siksi julkisesti annettu selitys tuntuu vain turhalta sanahelinältä. Me vanhemmat emme jätä asiaa tähän ja siksi tällä adressilla lähdemme ajamaan koulukuljetuksen piirissä oleville lapsillemme turvallisia koulumatkoja.
Espoon kaupungin on kuultava meitä kaikkia ja lopetettava hintakilpailut lapsiemme kyydeissä ja valittava luotettavin ja turvallisin. EI SE HALVIN!

Tämä adressi on myös kaikkien puolestapuhujien joukkokantelu Espoon kaupungille!

Vaatimus on että Espoon kaupunki tarkastaa uudelleen kaikki Kajon Oy:sta ilmoitetut rikkeet ja ryhtyy välittömästi toimiin sopimuksen purkauksen suhteen. Vaadimme Kajon oy:n lopettamista koulu-ja vammaiskuljetuksissa. Vaadimme myös tehostettua valvontaa myös muiden taxien toimintaan.

Toivomme että jokainen laittaa adressiin allekirjoituksensa, että asia saadaan Espoon kaupungille selväksi.

https://www.adressit.com/kajon_oy_pois_koululais-ja_vammaiskuljetuksista
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: guest12632 on 21.09.2017, 03:04:01
QuoteKajonia on lisäksi jo syyskuun ajan sakotettu virheistä ja merkittävistä myöhästymisistä.

Liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko kertoo tiedotteessa, että jos kuljetusyritys syyllistyy vielä jatkossa olennaisiin sopimusrikkomuksiin, kaupunki harkitsee vakavasti siirtyvänsä kateostomenettelyyn.

Kateostomenettely tarkoittaa, että kaupungilla on oikeus ostaa Kajonin vastuulle kuuluvia palveluja toiselta toimittajalta ja laskuttaa syntyvät ylimääräiset kulut Kajonilta.

Onpa makeaa ironiaa. Firma maksaa mamuille siitä, etteivät he tee töitään kunnolla, ja kohta firma saattaa maksaa siitäkin, että joku muu tekee ne tekemättä jätetyt työt. 8)

Sitä saa mitä tilaa.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaisaksikuskeiksi
Post by: Blanc73 on 21.09.2017, 07:52:25
QuotePalomäen käsityksen mukaan Suomeen tulijat ovat lisäksi hyvin koulutettuja
...tutkintopaperit ovat vain jääneet Irakiin?  Ymmärrän kyllä että taksiyrittäjä haluaa halpatyövoimaa, mutta jotain järkeä noihin voimavara-juttuihin, please.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaisaksikuskeiksi
Post by: Niobium on 21.09.2017, 09:22:11
Quote from: Blanc73 on 21.09.2017, 07:52:25
QuotePalomäen käsityksen mukaan Suomeen tulijat ovat lisäksi hyvin koulutettuja
...tutkintopaperit ovat vain jääneet Irakiin?  Ymmärrän kyllä että taksiyrittäjä haluaa halpatyövoimaa, mutta jotain järkeä noihin voimavara-juttuihin, please.

Hyvä koulutus voi tarkoittaa kaikenlaista, riippuu vähän asteikosta.

Jos olet kylässäsi ainoa, joka osaa lukea, niin olet hyvin koulutettu. Lisäksi kirjoitustaito tekee sinusta huippuosaajan.

Itselläni on jotenkin sellainen olo, että tämän taksiyrittäjän kaltaisia kavereita on tullut nähtyä jos toinenkin. Nuorena ja tyhmänä olin yhden palkkalistoilla viikon ajan. Sitten piti vain todeta, että nyt ei ole asiat kunnossa ja irtisanouduin. Työkkäri näpäytti samantien karenssin, vaikka esitin kirjalliset todisteet siitä, mitä oli työsopimuksessa sovittu ja mitä tuli sitten myöhemmin työnantajan puolelta vaatimuksina.
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Tappivanukas on 21.09.2017, 10:37:35
Enpä ollut tätäkään ketjua noteerannut. Pelkkä ajatus lapsen, saati sitten vammaisen tai muuten erityislapsen jättämisestä jonkun luolamiehen karvaisiin käsiin riittää poksauttamaan verisuonen päästä. Saati sitten että dumpataan lapsi tien laitaan kun pitäisi olla saattaja. Ihme ettei ole tullut ruumiita tai muita uhreja (tai ei ole julkistettu).
Title: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: MiljonääriPlayboy on 21.09.2017, 11:01:16
Voi muumi taas mitä touhua! Ennen vanhaan piti kakaroita erikseen kieltää nousemasta mihinkään epäilyttäviin autoihin, joita kuljettavat vielä epäilyttävämmät hahmot. Ja nyt pennut sitten pakotetaan siihen kaksi kertaa päivässä! Eli toisaalta se voi olla ihan hyväkin asia, että Abdi on aamulla nukkunut pommiin: jos joutuu kävelemään kouluun, niin matkalla saattaa kohdata pedofiilin. Koulutaksissa taas.... niin.

Lastentarhassa häärää parrakkaita, aasinhajuisia pikku apulaisia, koulutaksia ajaa joku kissanperseen räplääjä, peruskoulussa on kouluavustajana ja/tai luokkatoverina joku huumekauppias-puukkosankari. Yhdenkään henkilöllisyyttä, ikää, yleensä edes kansallisuutta ei tiedetä varmaksi, joten ei myöskään rikosrekisteriä -> sinne vaan lasten sekaan tai ajamaan koulutaksia.

Missä vaiheessa se viimeinenkin järki katosi tästä touhusta ihan kokonaan? (Retorinen kysymys).
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: Spesialisti on 21.09.2017, 11:43:41
Jos on ennestään ajanut jonkin kehitysmaametropolin liikennehelvetissä ammatikseen autoa, on varmasti alansa multiosaaja. Pitäisi vain yrittää sovittaa taitonsa pohjoismaiseen liikenne- ja asiakaspalvelukulttuuriin. Sepä se onkin melko mahdoton taito oppia kun äbäläwäbälä, epätäsmällisyys, ikierektio ja hetkessä eskaloituva kuumakalleus on verenperintöä.
Title: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: MiljonääriPlayboy on 21.09.2017, 12:21:57
Quote from: Spesialisti on 21.09.2017, 11:43:41
Jos on ennestään ajanut jonkin kehitysmaametropolin liikennehelvetissä ammatikseen autoa, on varmasti alansa multiosaaja. Pitäisi vain yrittää sovittaa taitonsa pohjoismaiseen liikenne- ja asiakaspalvelukulttuuriin. Sepä se onkin melko mahdoton taito oppia kun äbäläwäbälä, epätäsmällisyys, ikierektio ja hetkessä eskaloituva kuumakalleus on verenperintöä.

Olen tuonne "avautumisia" ketjuun kirjoitellutkin muutamasta Ruotsissa tapahtuneesta taksielämyksestä. Sanotaanko nyt vaikka näin, että vaikka firma maksaa minulle taksin, enkä ole mikään julkisten liikennevälineiden ylin ystävä muutenkaan, niin olen silti Ruotsissa matkustaessani siirtynyt käyttämään bussia (aina kun se on järkevällä efortilla mahdollista). Sama kehitysmaakokemus muuten, mutta murto-osalla taksin hinnasta, pääsee varmemmin perille ja tietää varmemmin koska kyyti tulee. Nokkelimmat osannevat arvata, mikä etnografinen muutos on ollut tämän päätöksen ajavana voimana...  :P

e:pikku lisäys
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiks
Post by: jmk on 21.09.2017, 12:38:03
Quote
Suomea pitää osata auttavasti

Auttavasti, voi elämän kevät.

Se ei jumaliste riitä, että taksikuski osaa suomea "auttavasti", tyyliin "mika osote. emma tunne uliopistonkatu. sina katso navi sano: ei ole olemasa sellane katu uliopistonkatu. sina rasisti".
Title: Vs: 2015-09-18 Espoolaisen yrittäjän tempaus: Kouluttaa pakolaiset taksikuskeiksi
Post by: guest8096 on 21.09.2017, 17:19:26
Ei kai joku idiootti oikeasti kuvitellut, että tuosta roskajoukosta tulisi hyviä taksikuskeja?