QuoteSPR pohtii: Turvapaikanhakijoita laivamajoitukseen?
Varsinais-Suomen Pansiossa turvapaikanhakijoita on majoitettu tilanpuutteen vuoksi jo telttoihin. Varsinais- Suomen SPR pohtiikin nyt, voisiko myös laivojen hyttejä käyttää majoittamiseen.
- Selvitellään parhaillaan yhtenä vaihtoehtona, voitaisiinko sellaisiin tiloihin majoittaa ihmisiä, mitkä on majoitustiloiksi tarkoitettuja. Se olisi kohtuullisen nopea ratkaisu tällaisille isommille määrille, sanoo SPR:n Varsinais-Suomen piirin toiminnanjohtaja Pauli Heikkinen.
Hänen mukaansa asiasta ei ole keskusteltu vielä Maahanmuuttoviraston kanssa. Lähinnä kyse on ollut SPR:n sisäisestä keskustelusta.
- Lisäksi asia on nostettu yhteisissä tilaisuuksissa esiin. Esimerkiksi viimeksi, kun (sisäministeri Petteri) Orpo (kok) oli käymässä Turun vastaanottokeskuksessa.
Mikäli laivoja käytettäisiin, kyseeseen tulisivat reittiliikenteestä poistetut yksilöt. Heikkinen kuitenkin korostaa, että asian selvittely on vielä kesken.
Varsinais-Suomessa on kuitenkin edelleen pulaa turvapaikanhakijoiden majoitusratkaisuista, vaikka Heikkinen kiitteleekin Turun kaupunkia hätämajoitustilojen järjestämisestä.
Jotain tilanpuutteesta kertoo esimerkiksi se, että paljon puhuttu Pansion telttamajoitus on jopa koulumajoitusta suositumpi vaihtoehto.
- Telttaan on jopa halukkuutta, koska siellä on väljempi nukkua kuin sisätiloissa lattiamajoituksessa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091420350486_uu.shtml
Vuokratkaa Viking Linen Amorella. Sillähän on jo valmiiksi rikaskulttuurinen maine.
Onko millään avaruusasemalla vuodetilaa? Entä sukellusveneissä? Nyt on etsinnässä eksoottisia yöpymis- ja oleskelupaikkoja muuttajille, koko läntinen ihmiskunta on valjastanut älynsä ja osaamisensa siihen, että muuttajille löydetään oleskelupaikkoja.
Olen ihmetellyt, kun kukaan ei vain ehdota kepulaisten maajussien navettoja. Siellä olisi sonninmullikoille panoseurakin valmiina.
Miksei SPR pohdi rajavalvonnan tiukentamista ... Ai joo, niin niin... :facepalm:
Onpas SPR:llä yht'äkkiä paljon rahaa. Tosta vaan vuokrataan laivoja.
Mutta melko hyvä idea kuitenkin. Laivan voi tarvittaessa hinata / ajaa merelle. Sieltä ei kukaan pääse kaupungille raiskailemaan karkuun. Siihen asti kunnes turvapaikka myönnetään pitäisi hakijoiden olla suljetussa tilassa. Kielteinen päätös --> karkotus, myönteinen päätös --> sijoitus jonnekin Suomeen. Laivalla pysyisivät tallessa.
Pitäisiköhän tarjota venettä majoituskäyttöön :)
Quote from: Kni on 14.09.2015, 22:21:04
Onpas SPR:llä yht'äkkiä paljon rahaa. Tosta vaan vuokrataan laivoja.
Mutta melko hyvä idea kuitenkin. Laivan voi tarvittaessa hinata / ajaa merelle. Sieltä ei kukaan pääse kaupungille raiskailemaan karkuun. Siihen asti kunnes turvapaikka myönnetään pitäisi hakijoiden olla suljetussa tilassa. Kielteinen päätös --> karkotus, myönteinen päätös --> sijoitus jonnekin Suomeen. Laivalla pysyisivät tallessa.
Sitten laiva laitetaan automaattiohjauksella Pietaria kohti ja tykit sekä konekiväärit tulittamaan automaattisesti kaupunkia. Problem solved.
Quote from: JoKaGO on 14.09.2015, 22:24:30
Sitten laiva laitetaan automaattiohjauksella Pietaria kohti ja tykit sekä konekiväärit tulittamaan automaattisesti kaupunkia. Problem solved.
Maalataan vielä kylkeen
M/S Chechenya. :)
Quote from: Sikanez on 14.09.2015, 22:22:46
Pitäisiköhän tarjota venettä majoituskäyttöön :)
Sehän oli 60 luvulla yleinen puheenaihe: Veneen alle, jos ei ole varaa mennä omakotitalon yläkertaan vuokralle.
Ruotsi vie turhapaikanhakijat junillaan ja autoillaan pohjoiseen Suomen raja-asemalle, Suomi voisi jatkaa kuljetusta Helsingistä Tukholmaan noilla entisillä "porauslautoilla".
Näin se BKT saadaan raketoimaan.
Quote from: toumasho on 14.09.2015, 22:26:36
Quote from: JoKaGO on 14.09.2015, 22:24:30
Sitten laiva laitetaan automaattiohjauksella Pietaria kohti ja tykit sekä konekiväärit tulittamaan automaattisesti kaupunkia. Problem solved.
Maalataan vielä kylkeen M/S Chechenya. :)
Titanic II olisi myös sopiva nimi.
Kai niitä autiosaariakin olisi jossain valtamerellä.
Quote from: Kni on 14.09.2015, 22:21:04
Onpas SPR:llä yht'äkkiä paljon rahaa. Tosta vaan vuokrataan laivoja.
Mutta melko hyvä idea kuitenkin. Laivan voi tarvittaessa hinata / ajaa merelle. Sieltä ei kukaan pääse kaupungille raiskailemaan karkuun. Siihen asti kunnes turvapaikka myönnetään pitäisi hakijoiden olla suljetussa tilassa. Kielteinen päätös --> karkotus, myönteinen päätös --> sijoitus jonnekin Suomeen. Laivalla pysyisivät tallessa.
Tässä todellisuudessa laiva/t olisi tietysti satamassa ja sieltä vapaa kulku kaupungin sykkeeseen. Olivathan ne maanrajatkin joskus hyvä ja toimiva idea, mutta mitenkäs sitten kävikään...?
Quote from: epäonnistunut abortti on 14.09.2015, 22:16:16
VL:n Amorella itämeren suurin porauslautta :)
Suurin
Poraus
Risteilijä
Quote from: toumasho on 14.09.2015, 22:26:36
Quote from: JoKaGO on 14.09.2015, 22:24:30
Sitten laiva laitetaan automaattiohjauksella Pietaria kohti ja tykit sekä konekiväärit tulittamaan automaattisesti kaupunkia. Problem solved.
Maalataan vielä kylkeen M/S Chechenya. :)
Vain jos seuraavan nimi on
M/S Maidan :)
Hyvä sauma buukata Ruotsin lautat täyteen ja majoittaa turvapaikan hakijat sinne ja ostaa vain menolippu Tukholmaan.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Kuru-1.jpg)
Höyrylaiva Kuru syöksi Näsimeren pohjaan 138 ihmistä. Sen voisi rakentaa uudelleen, runkokin on tallella.
Laiva on loistoidea. Varsinkin rahtilaiva.
Perustetaan laivasta suuri tilapäisvankila poliisimiehityksen ja ison keittiön kera. Maahantunkeutujat lukkojen taakse ruumaan ja kurssi kohden Välimerta.
Suosittelen telttaa, talvi on tulossa ja etelän mies tarvitsee kotouttamista, siinä tulee samalla kokeiltua kuka integroituu ja kuka ei. Voin auttaa kipinävuorojen jakamisessa, vapaaehtoispohjalta.
Hyviä ehdotuksia kaikki tyynni, mutta pelkään pahoin, että olette unohtaneet ne surullisen kuuluisat IHMISOIKEUDET™.
Kenen käskystä niitä laivoja sinne Ruotsiin siirrettäisiin, kun ei niin helppoa tehtävää, kuin kulunvalvontaa raja-asemillamme "osata", eli tahdota suorittaa? Ei yksinkertaisesti ole tahoa, joka ryhtyisi toimeen, koska IHMISOIKEUDET™ !
Quote from: Kni on 14.09.2015, 22:21:04
Onpas SPR:llä yht'äkkiä paljon rahaa. Tosta vaan vuokrataan laivoja.
Olisikohan jäänyt käyttämättä joitain avustuksia joita nyt sitten käytetään.
Kaipa tästä on mahdollista kehittää mauton, rasistinen ja pöyristättävä mukamas-vitsi, jonka loppuhuipentuma on "ja sitten irroitetaan pohjatappi".
Persiassa osattiin hyödyntää veneitä monella tavalla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scaphism
Yksi parhaista suomalaisten laivojen ulkomaankeikoista, joista olen kuullut silloisen henkilökunnan suusta, oli GTS Finnjetin viimeinen matka Mississippijokea ylös Baton Rougeen Louisiana State Universityn medisiinareiden opiskelija-asuntolaksi Katrinan jälkimainingeissa syksyllä 2005.
Siitä reissusta taisi LSU maksaa Silja Linelle kelpo korvauksen, ei tarvinnut sosiaalirahaa käyttää.
Harmi, että vanha rouva sitten jätettiin sille tielleen, paluumatkalla Bahaman Freeportiin odottamaan ostajaa, ja loppuhan on kaikkien tuntemaa historiaa. (Ja Bahama on sellainen roistovaltio, ettei ole tosikaan.)
Ah, kun vielä pääsisin käymään lempiosavaltiossani Louisianassa. Se on historiansa vuoksi erityistapaus Yhdysvaltain osavaltioiden joukossa.
Tämä laivaidea on itse asiassa oikeilla jäljillä, vaatii vain hiukan jatkojalostusta...
Quote from: JEE on 14.09.2015, 22:36:41
Quote from: Kni on 14.09.2015, 22:21:04
Onpas SPR:llä yht'äkkiä paljon rahaa. Tosta vaan vuokrataan laivoja.
Mutta melko hyvä idea kuitenkin. Laivan voi tarvittaessa hinata / ajaa merelle. Sieltä ei kukaan pääse kaupungille raiskailemaan karkuun. Siihen asti kunnes turvapaikka myönnetään pitäisi hakijoiden olla suljetussa tilassa. Kielteinen päätös --> karkotus, myönteinen päätös --> sijoitus jonnekin Suomeen. Laivalla pysyisivät tallessa.
Tässä todellisuudessa laiva/t olisi tietysti satamassa ja sieltä vapaa kulku kaupungin sykkeeseen. Olivathan ne maanrajatkin joskus hyvä ja toimiva idea, mutta mitenkäs sitten kävikään...?
Voin jo kuvitella miten kela keksisi, että laivaan asumaan pakotetuille turhiksille pitäisi maksaa ylimääräistä, verovapaata päivärahaa. Ovathan nääs ainakin melkeen niinkuin ulkomailla...
M/S Tauti
Laivamajoitus voisi olla hyvä, mutta laivojen pitäisi olla valtamerikelpoisia ja lähteä liikkeelle heti kun laiva tulee täyteen. Tanskansalmesta ulos ja kohti Afrikkaa.
Tässähän olisi ehkä kelvollinen asuntolaiva, 5-tähden boutique peli joka voisi juuri ja juuri kelvata kunniavieraille jos tämä sijotettaisiin kaivopuitson taikka Kauppatorin rantaan.
http://commercial.apolloduck.com/feature.phtml?id=348850
Laivamajoitus on tosiaan paras ehdotus pitään aikaan 8).
Jos on vielä innokkaita :flowerhat::a, niin mukaan vaan. Se on salut!
Ei mulla muuta...
Parashan olisi tietenkin sellainen 3000 henkilöä vetävä alus.
Kun olisi täynnä niin lankonki ylös, koneet käytiin, köydet irti ja leppoisa lomareissu voisi alkaa.
"Arvoisat matkustajat, tervetuloa matkalle suosittuun ja aurinkoiseen lomakohteeseen.
Somalia on trendikäs ja turvallinen lomakohde, erityisesti kulttuuria opiskelemaan lähetettyjen keskuudessa mutta myös monen aikuisen rentotumiskohteena.
Keksitarjoilu päivittäin kannella 11 ja 12, vesipisteitä on joka kannella.
Turvallisuudestanne huolehtii osaava henkilöstömme ja tunnistatte heidät rynnäkkökivääreistä.
Mereen hyppääviä muistutamme siitä että väärin puettu pelastusliivi katkaisee kaulanikamanne välittömästi ja nopeuttaa kuolemaa"
ja rahtarina tietenkin ikioma kaapteenimme Nuiva
Mitähän Suomen laivateollisuus tähän sanoisi? On niitä valtamerilaivoja ennenkin rakennettu.
Tässä olisi perinnelaivan piirustuksetkin valmiina, käytännössä ja merenkäynnissä testatut majoitustilat afrikkalaisille...
(http://1.bp.blogspot.com/-KiC_SHVYY3k/UYs4sINX0BI/AAAAAAAAABQ/bdCMu_XwG_4/s1600/slave+trade+3.jpg)
Quote from: Aallokko on 14.09.2015, 22:45:43
Laiva on loistoidea. Varsinkin rahtilaiva.
Perustetaan laivasta suuri tilapäisvankila poliisimiehityksen ja ison keittiön kera. Maahantunkeutujat lukkojen taakse ruumaan ja kurssi kohden Välimerta.
Sellainen Möller/Maerskin saatanallisen suuri konttilaiva!. 18 000 kpl 20 jalan konttia yhdessä laivassa.
Jokaiseen konttiin asutettaisiin 4 - 8 tyyppiä ja kuumakallet sekä elämästä luovuttaneet kylmäkontteihin.
Matkalla voisi sitten nostella kontteja asukkeineen sopivaan satamaan.
Quote from: beehoo on 15.09.2015, 13:57:58
ja rahtarina tietenkin ikioma kaapteenimme Nuiva
Ilman muuta lähtisin, on sitä ennenkin kuskailtu kaikenlaista ja liikuttu
merirosvokalastusvesillä.
Quote
Turvapaikanhakijoiden laivalle vain yksi mahdollinen paikka Lounais-Suomen satamissa
Laituripaikkaa ei voida järjestää ainakaan Porin, Rauman tai Uudenkaupungin satamaan. Turun satama on myönteisempi, mutta muun muassa laivan koko asettaa rajoituksia.
Lounais-Suomen satamista ei juuri löydy tilaa mahdolliselle turvapaikanhakijoiden laivalle.
Satamista kerrotaan, että laituripaikkaa ei voida järjestää ainakaan Poriin, Raumalle tai Uuteenkaupunkiin. Syynä on joko tilanpuute tai satamissa voimassa olevat liikkumisrajoitukset.
Turun satama suhtautuu asiaa avoimesti, mutta laivan ottaminen riippuu muun muassa laivan koosta ja teknisistä vaatimuksista.
SPR selvittää laivan vuokraamista turvapaikanhakijoiden hätämajoitustilaksi. Laiva olisi helppo saada, mutta satamapaikan löytäminen on vaikeampaa.
http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijoiden_laivalle_vain_yksi_mahdollinen_paikka_lounais-suomen_satamissa/8328514
Quotesatamapaikan löytäminen on vaikeampaa.
Välimeri.
Jätetään kaikki välivaiheet ja kainostelut pois ja majoitetaan Ahmedit pysyvästi johonkin Tallink Princessille (vai mitä niitä partyboateja nyt on?). Hyttimaksu aamiaisineen maksaa vähemmän kuin täysi ylläpito maissa ja geelitukat pysyvät poissa pahanteosta, kun ovat keskellä Itämerta. Viihdykkeeksi SPR:n vapaaehtoisia tytsjyä jonglööraamaan ja viheltämään.
Laivamajoitus on mainio idea, enää ei tarvita ankkurilapsia.
Quote from: Jane Doe on 24.09.2015, 11:19:26
Hyttimaksu aamiaisineen maksaa vähemmän kuin täysi ylläpito maissa ja geelitukat pysyvät poissa pahanteosta, kun ovat keskellä Itämerta.
Tuo on muuten totta. Omasta melko tuoreesta kokemuksesta: vajaa vuorokausi Tallinkin Baltic Queenilla halvimmillaan 25 euroa. Yön yli risteily Viking XPRS:llä halvimmillaan 9 euroa. Jos hytissä on enemmän väkeä, tulee tietenkin suhteessa (pun intended) halvemmaksi.
Päivä Tukholmassa -risteily Vikingillä 4 euroa, mutta se vaatii taustaa, eli lahjakortti pitää olla tienattu aiemmalla asiakaskäyttäytymisellä. Viime viikon yleislakkoaamuna Vikingin terminaalissa jaettiin kuuden euron Tukholman lahjakortteja suunnilleen kaikille, jotka osuivat paikalle.
Aamiaiset erikseen.
Suomesta ei taida kovin montaa satamapaikkaa tälläiselle projektille löytyä, kaupallisia satamia sitovat kansainväliset sopimukset kulunvalvonnasta ja vartioinnista eli jos tietyt kriteerit eivät täyty niin satama luokitellaan sellaiseksi josta lähteviä laivoja ei oteta vastaan kaikissa maissa.
Jos esim.Rauman satamaan sijoittaisiin laiva ja sinne asumaan turviksia joiden henkilöllisyydestä eikä aikomuksista olisi tietoa, saisi saman tien lopettaa jenkkilinjan sieltä.
Ja kun jenkkilinja loppuisi niin saisi hiljalleen ryhtyä sulkemaan Rauman paperitehdasta ja irtisanomaan porukkaa, sitten irtisanomaan ahtaajia, sitten verotulojen vähetessä Rauman kaupunki aloittaisi irtisanomiset / lisäsäästöt.
Toki Suomessa kun ollaan niin taatusti joku tiedostava jossain intoilee Raumalle tälläista majoituslaivaa ja perustelee sitä miten sillä tienataan kun valtio maksaa.
Niin, minä ramppaan laivoilla muun muassa hoitaakseni kroonista unettomuuttani. Uskokaa tai älkää, nukun paremmin laivan hytissä kuin kotioloissa. Etenkin Viking XPRS:llä, joka seisoo kuin tatti Tallinnan kaijassa joka yö puolestayöstä aamukahdeksaan. Eikä Tukholman-laivoillakaan minua häiritse se, että laiva liikkuu. Ehkä sitten talven jääkeleillä. Pääasia on pilkkopimeä koppi, jossa ei ole ketään muuta ihmistä eikä eläintä.
Ulkomailla pistäytymisen muut edut tulevat sitten bonuksena päälle.
Elokuvassa Raid on hyvä esimerkki siitä, kuinka alukselle voi Suomikin tarvittaessa tehdä.
Quote from: Kumkvatti on 24.09.2015, 11:30:56
Laivamajoitus on mainio idea, enää ei tarvita ankkurilapsia.
Tai siis sittenhän niitä vasta tarvittaisiinkin, jotta saa laivan "parkkiin" ;)
Ihan asian vierestä, Titanic elokuvan loppukohtaukset olisivat tyystin erilaisia, jos laiva olisi lastattu raavailla muslimimiehillä.
^Luulen, että siinä skenaariossa jäävuori olisi ollut tarpeeton extra, se paatti kyllä olisi saatu upoksiin ilmankin.
Quote from: Topi Junkkari on 24.09.2015, 12:06:32
Niin, minä ramppaan laivoilla muun muassa hoitaakseni kroonista unettomuuttani. Uskokaa tai älkää, nukun paremmin laivan hytissä kuin kotioloissa. Etenkin Viking XPRS:llä, joka seisoo kuin tatti Tallinnan kaijassa joka yö puolestayöstä aamukahdeksaan. Eikä Tukholman-laivoillakaan minua häiritse se, että laiva liikkuu. Ehkä sitten talven jääkeleillä. Pääasia on pilkkopimeä koppi, jossa ei ole ketään muuta ihmistä eikä eläintä.
Riittävästi kun on kokemusta laivassa nukkumisesta niin se mihin herää kesken unia, on hiljaisuus....Ja ensimmäisenä ajatus että mikä on pielessä.
Quote from: CaptainNuiva on 24.09.2015, 17:15:38
Quote from: Topi Junkkari on 24.09.2015, 12:06:32
Niin, minä ramppaan laivoilla muun muassa hoitaakseni kroonista unettomuuttani. Uskokaa tai älkää, nukun paremmin laivan hytissä kuin kotioloissa. Etenkin Viking XPRS:llä, joka seisoo kuin tatti Tallinnan kaijassa joka yö puolestayöstä aamukahdeksaan. Eikä Tukholman-laivoillakaan minua häiritse se, että laiva liikkuu. Ehkä sitten talven jääkeleillä. Pääasia on pilkkopimeä koppi, jossa ei ole ketään muuta ihmistä eikä eläintä.
Riittävästi kun on kokemusta laivassa nukkumisesta niin se mihin herää kesken unia, on hiljaisuus....Ja ensimmäisenä ajatus että mikä on pielessä.
Niin totta, niin totta, vielä vuosien jälkeenkin.
Exxon Valdez olisi kuulemma vapaana. Tilava, ja avomerikelpoinen.
Mikäs on Viinalaiva Puuhamaan (FNS 01) nykytilanne?
Hyvällä tuurilla jotkut iLoisista iHmisistä ovat olleet laivalla ennenkin ja tuntevat paikat.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/111483-pohjanmaa-joutui-vapauttamaan-epaillyt-merirosvot (http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/111483-pohjanmaa-joutui-vapauttamaan-epaillyt-merirosvot)
Kuten minä nyt täällä Mariellalla. Jotkut matkustajat katsoivat hitaasti, kun eilen illalla ilmestyin suoraan yökerhoon merkitsemättömästä ovesta, mutta se on lyhin reitti omasta hytistäni yhtä pykälää ylös seiskakannelle. Siinä on ihan luvallinen ja hätätilanteessa todella tarpeellinen rappukäytävä. Kuutoskannen paapuurin puolen äärimmäistä perää tarkoitan.