Raptoreita ei ole tapana siirrellä huvikseen, USA:ssakaan harva osavaltio on nähnyt maailman ainoaa viidennen sukupolven ilmaherruushävittäjää.
Aerodynamiikka kohdallaan, 1960 km/h ilman jälkipolttoa, näkymättömästi.
Lähde? Contexti? Homma-relevanssi?
Quote from: Topi Junkkari on 10.09.2015, 01:40:11
Lähde? Contexti? Homma-relevanssi?
Yle 4.9. http://yle.fi/uutiset/yhdysvaltain_raptor-huippuhavittajia_tuli_viroon/8280527
Quote from: Ronald on 10.09.2015, 01:37:35
Raptoreita ei ole tapana siirrellä huvikseen, USA:ssakaan harva osavaltio on nähnyt maailman ainoaa viidennen sukupolven ilmaherruushävittäjää.
Aerodynamiikka kohdallaan, 1960 km/h ilman jälkipolttoa, näkymättömästi.
Kova peli. Kyseessä on vähintään yhtä merkittävä juttu kuin talvella 1918 Suomeen saapunut Lenin-sedän asejuna. On ollu punakaarti tohkeissaan silloinkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuri_asejuna
Kaksi Raptoria Viroon koko balttia pelastu... :facepalm:
Ei noilla koneilla Viroa tosipaikan tullen pelasteta, mutta kyse on isosta symbolisesta eleestä. Ideana "näitä voidaan tuoda tarvittaessa lisääkin jos tarvetta ilmenee". Isojen poikien hiekkalaatikkoleikkejä.
Putin-korsto kukkoilee vähän ja samalla laatikolla olevat pikku Viro, Latvia ja Liettua katselevat vähän huolestuneena että milloin tulee laatikon toiselle reunalle ja potkii hiekkalinnat kumoon.
Mutta Viron isoveli Mr. Jenkkilä tuokin pari viimeisintä huutoa olevaa leluaan lainaan Viron laatikkopuolelle ja sanoo että jos Putin keulii liikaa niin Viron isoveli tulee ja sanoo mur.
Silloin kuin Pohjois-Korea oli vaarallisempi, niin ei Etelässä olleista amerikkalaisista joukosta olisi ollut juuri tilannetta muuttamaan. Ne olivat siellä sen takia, että Kimit ymmärtäisivät, että invaasio vaatisi automaatitsesti amerikkalaisia uhreja, mikä vetäisi Yhdysvallat varmasti sotaan mukaan.
Logiikka tässä saman tapainen. Voisi ehkä sanoa, että ainoastaan Suomessa veri ei ole kansainvälisiä sopimuksia vahvempi.
ei noi raptorit edes kahdestaan pärjää sukhoi t-50:lle
Quote from: LambOfGod on 10.09.2015, 14:39:12
ei noi raptorit edes kahdestaan pärjää sukhoi t-50:lle
Jossain kuvitteellisessa ilmataistelussa kuvitteellista konetta vastaan?
Njooh, yhtä kuvitteellinen kuin tämä punaisen torin supertankki.
Quote from: Tabula Rasa on 10.09.2015, 16:19:59
Njooh, yhtä kuvitteellinen kuin tämä punaisen torin supertankki.
Kyllä itäkalusto pesee länsikaluston Suomen ja Viron oloissa 100-0, ainakin kustannustehokkuudessa. T-90 kolminkertaisella aktiivipanssarilla on paljon halvempi ja näppärämpi kuin joku abrams. Armatalla on varmasti lastentauteja vielä, mutta kyllä siitä tulee ihan oikeasti supertankki, veikkaan.
Quote from: Ronald on 10.09.2015, 01:37:35
Aerodynamiikka kohdallaan, 1960 km/h ilman jälkipolttoa, näkymättömästi.
Joopa joo ...
Quote from: LambOfGod on 10.09.2015, 14:39:12
ei noi raptorit edes kahdestaan pärjää sukhoi t-50:lle
Niinpä niin ...
Quote from: LambOfGod on 10.09.2015, 16:53:26
Quote from: Tabula Rasa on 10.09.2015, 16:19:59
Njooh, yhtä kuvitteellinen kuin tämä punaisen torin supertankki.
Kyllä itäkalusto pesee länsikaluston Suomen ja Viron oloissa 100-0, ainakin kustannustehokkuudessa. T-90 kolminkertaisella aktiivipanssarilla on paljon halvempi ja näppärämpi kuin joku abrams. Armatalla on varmasti lastentauteja vielä, mutta kyllä siitä tulee ihan oikeasti supertankki, veikkaan.
Jaa jaa ...
Tuskin ne natokenraalit oikeasti aikovat vetää mitään Mannerheim-linjaa puolustusliiton rajalle. Eiköhän isoimmat taistelut tulla käymään Puolassa.
Voihan tässä olla sekin, että Viron vallanpitäjät ovat ihmeissään kun kansa ei ole myötämielinen Eurostoliiton taakanjakoon, niin on kilautettu Obamalle lähettää pari Raptoria näytille.
Jatkot meneekin sitten niin, että pelotellaan yksin jäämisestä Putlerin syötäväksi jos taakkaa ei kanneta.
Quote from: Oho on 10.09.2015, 16:04:36
Quote from: LambOfGod on 10.09.2015, 14:39:12
ei noi raptorit edes kahdestaan pärjää sukhoi t-50:lle
Jossain kuvitteellisessa ilmataistelussa kuvitteellista konetta vastaan?
Ottamatta kantaa taistelukykyyn, ilmailunäytöksessä Tampereella takavuosina Suhoi-kuski veti jossain 150 metrissä koneen pystyyn, nokka kohti taivasta, ja avasi hanat. Sinne häipyi kuin raketti. Se oli silloin ooh ja aah.
Tosin olen kaukaa nähnyt sattumalta tuossa noin vuosi pari sitten jonkun suomi-pilotin tekevän vastaavan stuntin F18:lla, korkeammalla tosin.
Silloin takavuosina se oli Su-27, joka onkin poikkeuksellisen hyvä kone neuvostotaustaiseksi.
Ford Mustang on eri kuin Ford Fiesta.
Quote from: Topi Junkkari on 10.09.2015, 20:31:02
Silloin takavuosina se oli Su-27, joka onkin poikkeuksellisen hyvä kone neuvostotaustaiseksi.
Ford Mustang on eri kuin Ford Fiesta.
Ei ole dokumentteja tallella, mutta Su-27 kuulostaa oikealta. Koneella taisi olla joku räyhäkkä lempinimikin?
Samana vuonna siellä Pirkkalassa seisoi se mysteeri Foxbat. Räyhäkkään näköinen vehje kaukaa, mutta kun vierestä katsoi viimeistelyä, niin :facepalm: .
Ja niinhän se on.
Tällaiseen eivät imperialistiset länsiromut pysty.
https://www.youtube.com/watch?v=1EpJ3KoUNmI
https://www.youtube.com/watch?v=-2dgi2NhMSw
Selvennän edellistä, muotoilin Ford-vertauksen huonosti: nimimerkki LambOfGod vertasi täydessä palveluskäytössä olevaa yhdysvaltalaiskonetta venäläiseen koelentovaiheen prototyyppiin.
Quote from: Myrkkymies on 10.09.2015, 20:57:06
Tällaiseen eivät imperialistiset länsiromut pysty.
https://www.youtube.com/watch?v=1EpJ3KoUNmI
https://www.youtube.com/watch?v=-2dgi2NhMSw
Heh.
Quote from: Wikipedia
Examples of aircraft capable of the manoeuvre
Production aircraft
Sukhoi Su-27[1] and variants (Su-30/Su-30MKI/Su-30MKM, Su-33, Su-35, Su-37 and Shenyang J-11)
Mikoyan MiG-29 and Mikoyan MiG-35
Lockheed Martin F-22 Raptor
PAK-FA
Saab 35 Draken
Quote from: Myrkkymies on 10.09.2015, 20:57:06
Tällaiseen eivät imperialistiset länsiromut pysty.
Mutta mitä hyötyä tempuista, jos lentäjät ei osaa sellaista käyttää?
Laitan alle linkin: Lyhyesti kuvattuna "Suomenlahdella Helsingin lähettyvillä kaapatussa radiokeskustelussa Venäjän ilmavoimien kaksi SU-27 ja yksi A-50 miehistöt keskustelevat lähestyvästä "vieraasta" lentokoneesta.
- Venäläiset havaitsevat kohti tulevan koneen tutkalla ja varautuvat vastaanottoon.
- Aktivoivat (RWR) nähdäkseen käyttääko tuleva kone tutkaa, (RWR) ei näe konetta.
- Venäläisillä vaikeuksia nähdä matalalla lentävää konetta maata vasten.
- Kone asettuu venäläisten taakse ja alle
- venäläiset yrittävät selvittää koneen tunnistenumeroa ja aseistusta heikohkolla menestyksellä, Hornet käyttää aurinkoa hyväkseen venäläisiin nähden"...
Venäjän ilmavoimien radiokeskustelu (https://www.youtube.com/watch?v=e8GifZ0g2MQ)
https://www.youtube.com/watch?v=wy7bTPP4PF4
Mielenkiintoista, kuka näitä jaksaa tehdä ja miksi ja ylipäätään, mitä tämä on?
Quote from: Tabula Rasa on 10.09.2015, 22:10:22
https://www.youtube.com/watch?v=wy7bTPP4PF4
Mielenkiintoista, kuka näitä jaksaa tehdä ja miksi ja ylipäätään, mitä tämä on?
Punapropagandaa Neuvostoliiton malliin. Kiitos vinkistä!
MiG-21, joka oli joskus Suomen ilmavoimien hävittäjä, meni 2 Mach ja 17 km korkeudessa. Hornet ei tuohon pysty.
Quote from: Alarik on 10.09.2015, 21:57:11
Quote from: Myrkkymies on 10.09.2015, 20:57:06
Tällaiseen eivät imperialistiset länsiromut pysty.
Mutta mitä hyötyä tempuista, jos lentäjät ei osaa sellaista käyttää?
Laitan alle linkin: Lyhyesti kuvattuna "Suomenlahdella Helsingin lähettyvillä kaapatussa radiokeskustelussa Venäjän ilmavoimien kaksi SU-27 ja yksi A-50 miehistöt keskustelevat lähestyvästä "vieraasta" lentokoneesta.
- Venäläiset havaitsevat kohti tulevan koneen tutkalla ja varautuvat vastaanottoon.
- Aktivoivat (RWR) nähdäkseen käyttääko tuleva kone tutkaa, (RWR) ei näe konetta.
- Venäläisillä vaikeuksia nähdä matalalla lentävää konetta maata vasten.
- Kone asettuu venäläisten taakse ja alle
- venäläiset yrittävät selvittää koneen tunnistenumeroa ja aseistusta heikohkolla menestyksellä, Hornet käyttää aurinkoa hyväkseen venäläisiin nähden"...
Venäjän ilmavoimien radiokeskustelu (https://www.youtube.com/watch?v=e8GifZ0g2MQ)
Lentäjien koulutus kestää 5-7v.
Venäjällä on tällä hetkellä n.1200 "lentäjää".
Niistä n. 200-300 osaa taistella koneilla. Niistäkin iso osa alkaa jo lähentelemään eläkeikää.
Loput saavat koneen ilmaan ja alas (suurinpiirtein) ehjänä.
Koneiden huolto ei vastaa lähellekään länsimaista tasoa.
Suomella on reilu 240 koulutuksen käynyttä (7v) lentäjää. Hornetteja on 64.
Ottaen huomioon, että tosi tilanteessa meillä on tod näk käytössä Avacs tutkakoneet joilla huomaamme venäjän hävittäjät satojen kilometrien päähän, voimme käydä ampumassa ne koneet alas ennen kuin ne edes tajuavat. Sen jälkeen Hornetit siirtyvät jollekin 400m tienpätkälle odottamaan seuraavaa tehtävää.
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Kun tarve tulee, saamme lisää Hornetteja. Lentäjiä riittää.
QuoteLentäjien koulutus kestää 5-7v.
Venäjällä on tällä hetkellä n.1200 "lentäjää".
Niistä n. 200-300 osaa taistella koneilla. Niistäkin iso osa alkaa jo lähentelemään eläkeikää.
Loput saavat koneen ilmaan ja alas (suurinpiirtein) ehjänä.
Koneiden huolto ei vastaa lähellekään länsimaista tasoa.
Suomella on reilu 240 koulutuksen käynyttä (7v) lentäjää. Hornetteja on 64.
Ottaen huomioon, että tosi tilanteessa meillä on tod näk käytössä Avacs tutkakoneet joilla huomaamme venäjän hävittäjät satojen kilometrien päähän, voimme käydä ampumassa ne koneet alas ennen kuin ne edes tajuavat. Sen jälkeen Hornetit siirtyvät jollekin 400m tienpätkälle odottamaan seuraavaa tehtävää.
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Kun tarve tulee, saamme lisää Hornetteja. Lentäjiä riittää.
The End
Directed by Tony Scott
Production by The Weinstein Company
Quote from: JoKaGO on 10.09.2015, 23:27:30
MiG-21, joka oli joskus Suomen ilmavoimien hävittäjä, meni 2 Mach ja 17 km korkeudessa. Hornet ei tuohon pysty.
Joo, jopa minuutteja kerrallaan ja sitten olikin jo palattava kattila tyhjäkäynnillä takaisin kentälle jonka oli syytä olla lähes suorituspaikan alapuolella :D
Mutta siis PAK-FA:n (korinvaihto flankerin) "russia stronk" lentonäytös showliikkeillä nolla energialla on varmaan paljon käyttöä todellisessa ilmataistelussa mutta saattaa olla olemattakin.
Eli siis kun usein tuota venäläisten koneiden näytös akrobatiaa kovasti ylistetään, niin halusin osin kyseenalaistaa sen relevanssia modernissa ilmasodankäynnissä.
Ikään kuin sitä lähestyvää ohjusta hurjasti kiinnostaisi, mitä sirkustemppuja sen kohde mahdollisesti tekisi, kun maali kuitenkin on käytännössä lähes paikallaan.
Ja tuota venäjän lippulaivaa nimitetään joidenkin ikävien ihmisten toimesta korinvaihto flankeriksi. Eli vähän niinkun vanhaan flankerin runkoon olisi vaan vedetty uudet pellit päälle.
Mutta joo, oli ehkä vähän väärä foorumi tuolle ensimmäiselle viestille. Josko tää tästä ;D
Kiitos Klasu, nyt ymmärsin sanomasi. Sen vähän verran, mitä asioista ymmärrän, olen pitkälti samoilla linjoilla kanssasi.
Olen joskus kirjoittanut, että "hyvä näytöslentäjä on myös hyvä kaartotaistelija", ja se pitää edelleen paikkansa, mutta perinteinen kaartotaistelu (engl. dogfight) ei tietenkään ole nykyään enää niin merkityksellinen taito kuin joskus ennen.
Korinvaihto-Flanker on sen verran raju nimitys, että pitääpä tutustua asiaan tarkemmin valoisan aikana.
Suosittelen perehtymään tähän dokkariin jossa vertaillaan länsi vs itä kalustoa ja mihin tehtäviin ne on valmistettu. Myös kulttuuriset ja huolto toimenpiteisiin liittyvät erot yms ovat lähes koomisia. Venäjän ilmavoimat eivät hylänneet näköetäisyydellä tapahtuvan taistelun doktriinia missään vaiheessa. Lännessä luotetaan tutkiin ja taisteluun jossa viholliset tuhotaan kaukaa.
https://www.youtube.com/watch?v=K3fr02KWI_o (https://www.youtube.com/watch?v=K3fr02KWI_o)
Quote from: Savolainen on 10.09.2015, 23:50:01
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Voiko tuo pitää paikkansa? Olin siinä käsityksessä, että lentämään opitaan lentämällä, ja lentotunteja suomalaisilla piloteilal ei noihin verrokkeihin verrattuna ole kovinkaan paljon.
(en todellakaan TUNNE asiaa)
Quote from: Nuivanlinna on 10.09.2015, 20:17:13
Voihan tässä olla sekin, että Viron vallanpitäjät ovat ihmeissään kun kansa ei ole myötämielinen Eurostoliiton taakanjakoon, niin on kilautettu Obamalle lähettää pari Raptoria näytille.
Jatkot meneekin sitten niin, että pelotellaan yksin jäämisestä Putlerin syötäväksi jos taakkaa ei kanneta.
Näin se menee. Ikävintä Suomen kannalta on se että Viron
taikaseinä on niin litteänkalteva että Kultamunat valuvat tänne heti kun se on mahdollista, ja jopa vähän ennen, siis ennen kuin se on virallisesti mahdollista. Tämä johtuu siitä etteivät alkuasukkaat tai maan R vähemmistö perseilyä kotikulmillaan kauaa katsele, ilman reaktioita.
Lisäksi Virossa on verovaroin palkattuja viranomaisia, sellaisia Politseita joita ei tule sotkea nimen samankaltaisuudesta huolimatta Poliiseihin, joidet tehtävänä on ottaa kiinni rötöstelijöitä; varkaita, raiskaajia ja väkivaltarikollisia vaikka ne ovatkin, kuten me suamalaiset hyvin tiedämme, niitä todellisia uhreja ja varsinaiset rikolliset postaavat FBeehen ja ajavat suorahkolla maantiellä 80 km/h nopeudella töihin vaikka sinne on asennettu sinipunavirheesti 50 km/h rajoitus jotta ilmasto ei muuttuisi.
Lentovehjeasiantuntijat ovat näemmä taas koolla :D "jatkakaa!"
Quote from: RP on 11.09.2015, 07:03:40
Quote from: Savolainen on 10.09.2015, 23:50:01
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Voiko tuo pitää paikkansa? Olin siinä käsityksessä, että lentämään opitaan lentämällä, ja lentotunteja suomalaisilla piloteilal ei noihin verrokkeihin verrattuna ole kovinkaan paljon.
(en todellakaan TUNNE asiaa)
Epäilisin kyseessä olevan motivaation/tehokkuuden vs. suurvallalla varaa lepsuilla.
Mitä f-21teen tulee niin joku saman ikäluokan ''superhävittäjä'' pystyi todella yli 2½machiin. Sitä ei sitten kerrottu että jälkipolton käynnistys eli 2+ mach nopeus tarkoitti automaattisesti rungon vääntymistä käyttökelvottomaksi, eli että sen lennon jälkeen laskeutuminen oli jo haastavaa ja joka tapauksessa sen jälkeen ei ilmaan ollut asiaa ilman suurta ja kallista perusremonttia. Muistelen peräti että tuo oli yksi niistä malleista joiden pitäisi muodostaa määrällisesti ent nln ilmavoimien selkäranka. SU-35 on epäilemättä nykyaikainen hävittäjä. Ja muutema muukin uudempi löytyy. Se sitten että niitä on yhteensä 34+15 joista 15 vanhempaa mallia.
Eli vähemmän kuin suomen ilmavoimia, ja jos lentäjät eivät tosiaan ole mitenkään vertailukelpoisia niin ollaan vielä ihan hyvällä puolella. Toki sata tai parisataa 1,8 machin konetta vaikuttaa, mutta jos niilläkään ei ole lentäjiä niin jännäksi menee. Suomi aina vahtinut sitä että naapuri ottaa kovaa turpaan jos tunkee tänne. Liekö jossain laskettu että oikeasti pysyttäisiin haastamaan likimain koko venäjän ilmavoimat?
Quote from: RP on 11.09.2015, 07:03:40
Quote from: Savolainen on 10.09.2015, 23:50:01
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Voiko tuo pitää paikkansa? Olin siinä käsityksessä, että lentämään opitaan lentämällä, ja lentotunteja suomalaisilla piloteilal ei noihin verrokkeihin verrattuna ole kovinkaan paljon.
(en todellakaan TUNNE asiaa)
Lentotunnit ovat hyvin kalliita. Jokainen tunti suunnitellaan huolella ja se käytetään aktiiviseen harjoitteluun. Suurvallat kuittaa osan lentotunneista lentämällä kohteiden A ja B väliä edes takaisin. Toki ammattilentäjät treenaakin paljon.
Suomessa harjoitellaan erityisesti noille tienpätkille laskeutumista. Myös talvella ja pimeässä.
Amerikkalaisilla on varaa valaista jokainen pikkukenttä tai käytännössä tilata tukialus lähistölle.
Siellä tielle laskeutuminen ei ole vaihtoehto.
Quote from: RP on 11.09.2015, 07:03:40
Quote from: Savolainen on 10.09.2015, 23:50:01
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Voiko tuo pitää paikkansa? Olin siinä käsityksessä, että lentämään opitaan lentämällä, ja lentotunteja suomalaisilla piloteilal ei noihin verrokkeihin verrattuna ole kovinkaan paljon.
Ilmavoimathan on pärjännyt oikein hyvin kv-harjoituksissa. Olikohan vuosi-kaksi sitten Saksassa Frisian Flag-harjoituksessa kun saivat ilmavoitot suhteella 108:1.
Quote from: Tabula Rasa on 11.09.2015, 11:26:36
Suomi aina vahtinut sitä että naapuri ottaa kovaa turpaan jos tunkee tänne. Liekö jossain laskettu että oikeasti pysyttäisiin haastamaan likimain koko venäjän ilmavoimat?
Mitä on sodankäynti. Onko se paukuttelua vai jotain muuta. Pääasiahan on lopputulos eli vastustajan alistaminen tai tuhoaminen.
Nykyaikaiseen sodankäyntiin ei välttämättä kuulu asevoimin tehtävät hyökkäykset. Ne ovat viime maailmansotaa. Jaska Brown on kirjoittanut seuraavan sodan hyökkäävän osapuolen strategiasta artikkelissaan "Näin oli ennen, entäs nyt?". Nerokasta uudessa strategiassa on, että sen avulla saadaan vihollismaan väestöstä ja päättäjistä osa kannattamaan hyökkäävää osapuolta.
http://jaskanpauhantaa.blogspot.fi/2015/09/nain-oli-ennen-entas-nyt.html
Seuraava sota on jo alkanut ja tulokset näkyvät. Euroopan maat ovat häviämässä.
Ongelma on liian nopea sammakonkeittotahti. Tulee iskemään vastaan ja kovaa.
Quote from: Martin on 11.09.2015, 17:44:02
Quote from: RP on 11.09.2015, 07:03:40
Quote from: Savolainen on 10.09.2015, 23:50:01
Suomalaiset pilotit ovat paremmin, tai vähintään yhtä hyvin, koulutettuja lentäjiä kuin USA:n tai Israelin lentäjät.
Voiko tuo pitää paikkansa? Olin siinä käsityksessä, että lentämään opitaan lentämällä, ja lentotunteja suomalaisilla piloteilal ei noihin verrokkeihin verrattuna ole kovinkaan paljon.
Ilmavoimathan on pärjännyt oikein hyvin kv-harjoituksissa. Olikohan vuosi-kaksi sitten Saksassa Frisian Flag-harjoituksessa kun saivat ilmavoitot suhteella 108:1.
Hienoa. Pikku ongelma on siinä, että voluumit ovat suhteella 1:2000. Viimeksi me kuritettiin niitä huolella, mutta vain koska vanjan pääkohde oli ihan muualla, ja materiaali paskaa.
Mutta on ne hienoja vehkeitä.