QuoteKulttuurien kohtaamisia tarkasteleva kirjailija: " Emme ymmärrä olevamme kaikki samanlaisia"
Vieraiden kulttuurien ymmärtäminen vaatii aitoa kohtaamista, sanoo kirjailija Kristiina Bruun. Bruunin esikoisteos Kaikki mikä on sinun julkaistaan perjantaina.
Kirjailija Kristiina Bruun halusi kirjoittaa kirjan, jonka itse lukisi: kirjan aidosta kulttuurien kohtaamisesta. Syntyi " Kaikki mikä on sinun", jonka tarinan lähtökohta on kirjailijan omasta eri kulttuurien täyteisestä elämästä.
Karjalaisuus näkyy kirjassa
Kirjailija Kristiina Bruun tunnetaan myös Lappeenrannan kaupungin markkinointi- ja asiakaspalvelupäällikkö Mirka Rahmanina. Rahman on syntynyt Lappeenrannassa ja tavannut Yhdysvalloissa bangladeshilaisen miehen, aivan kuten kirjan päähenkilö Anna.
– Kirjan lähtökohdat ovat elämästäni mutta minä en ole Anna. Lisäksi kaikki henkilöt ovat mielikuvituksen tuotetta vaikka olenkin ammentanut paljon omista kokemuksistani, sanoo Bruun.
Bruun sanoo, että halusi korostaa myös päähenkilön karjalaisuutta. Bangladeshissakin asuneen Bruunin mukaan oma kotiseutuidentiteetti on ulkomailla ollessa vain korostunut.
– Karjalaiset juureni ovat entisestään värittyneet matkoillani. Amerikassa opin vielä puheliaammaksi ja idässä rauhallisemmaksi. Olen kuitenkin kaikkialla korostanut olevani Karjalasta.
Maahanmuuttokeskustelu tuntuu omituiselta
Nykyisen maahanmuuttokeskustelun käydessä kuumana, Bruunin kirja on ajankohtainen. Hän haluaa kirjoittaa monikulttuurisuudetsa niin kuin sen itse näkee.
– On hämmentävää seurata tätä keskustelua, koska suomalaisilla ei todellakaan ole ongelmaa ulkomaalaisista. Täällä on todella vähän maahanmuuttajia. Toisaalta hyvä, että keskustellaan, koska maahanmuuttajat eivät tule vähentymään. Meidän asenne ratkaisee.
Bruun korostaa, että suvaitsevaisuus ja eri kulttuurien ymmärtäminen lisääntyvät vasta kun ihmiset uskaltavat kohdata aidosti toisiaan.
– Lähtökohtaisesti kaikki ajattelevat olevansa normi ja, että muut käyttäytyvät oudosti. Meidän pitäisi kohdata enemmän toisiamme, jotta ymmärtäisimme olevamme lopulta aivan samanlaisia.
YLE (http://yle.fi/uutiset/kulttuurien_kohtaamisia_tarkasteleva_kirjailija__emme_ymmarra_olevamme_kaikki_samanlaisia/8255257) 26.08.2015
Ja rummutus jatkuu.
QuoteEmme ymmärrä olevamme kaikki samanlaisia
Miksi ette?
Quote from: Peltipaita on 26.08.2015, 18:52:46
QuoteEmme ymmärrä olevamme kaikki samanlaisia
Miksi ette?
Todennäköisesti siksi, että Kristiina Bruun ja Mirka Rahman keskustelevat keskenään ja he eivät oikein saa tolkkua toistensa sanomisista, tai mistään.
Minä en ainakaan ole samanlainen, kuin lähi-idän kurkkuja katkovat sekopäät. Eikä muutkaan suomalaiset, mutta sen myönnytyksen voin tehdä, että totean Kristiina Bruunin olevan samanlainen heidän kanssan.
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 26.08.2015, 18:57:57
Minä en ainakaan ole samanlainen, kuin lähi-idän kurkkuja katkovat sekopäät. Eikä muutkaan suomalaiset, mutta sen myönnytyksen voin tehdä, että totean Kristiina Bruunin olevan samanlainen heidän kanssan.
Mitäs mieltä olet Mirka Rahmanista ?
Alkaa aina hävettää että sukujuuret on sieltä karjalasta kun lukee tälläisiä juttuja.. :D
Quote from: Lupu(kulkuri) on 26.08.2015, 19:01:42
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 26.08.2015, 18:57:57
Minä en ainakaan ole samanlainen, kuin lähi-idän kurkkuja katkovat sekopäät. Eikä muutkaan suomalaiset, mutta sen myönnytyksen voin tehdä, että totean Kristiina Bruunin olevan samanlainen heidän kanssan.
Mitäs mieltä olet Mirka Rahmanista ?
QuoteKirjailija Kristiina Bruun tunnetaan myös Lappeenrannan kaupungin markkinointi- ja asiakaspalvelupäällikkö Mirka Rahmanina. Rahman on syntynyt Lappeenrannassa ja tavannut Yhdysvalloissa bangladeshilaisen miehen, aivan kuten kirjan päähenkilö Anna.
On aika hankala olla vakuuttavasti mitään mieltä jonkun kirjailijan sivupersoonasta.
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 26.08.2015, 19:05:58
(naps)
On aika hankala olla vakuuttavasti mitään mieltä jonkun kirjailijan sivupersoonasta.
Niin. Voi paeta pseudonyymin taakse näppärästi. H. Salama sen teki jo aikoinaan 1970-luvulta lähtien.
Salama ei kuitenkaan muuttanut sentään nimeään Salmiseksi.
Ajat muuttuvat.
"Aito kohtaaminen" voi olla esim. tilanne, missä ulkomaalainen porukka tulee pummaamaan savuketta ja huomaat, että paskiaiset kävi repun sivutaskulla pöllimässä kuulakärkikynän.
Jotenkin tuosta otsikosta ja ilmeestä tulee heti mieleen seuraava kuolematon pätkä Life of Brianista:
Quote
Brian: Look, you've got it all wrong! You don't need to follow me. You don't need to follow anybody! You've got to think for yourselves! You're all individuals!
Crowd: [in unison] Yes! We're all individuals!
Brian: You're all different!
Crowd: [in unison] Yes, we are all different!
Man in crowd: I'm not...
Viljelijä Närpiöstä ja jihadisti syyriasta ovat samanlaisia, kummatkin tykkäävät leikata kurkkuja.
On se uskottava.
Jos me kaikki olemme samanlaisia, miksi sitten on olemassa erilaisia kulttuureita?
Emme ole samanlaisia, meillä kaikilla on kylläkin yhtäläinen ihmisarvo ja oikeus elämään, siihen se sitten loppuukin.
Me Suomessa olemme paljon parempia, fiksumpia ja älykkäämpiä, kuin nämä lähi-idän ja afrikan ihmissaastat keskiaikaisine tapoineen ja uskomuksiineen, joista he eivät ole valmiita luopumaan edes tänne paratiisin päästyään, vaan muuttavat ympäristönsä samanlaiseksi tunkioksi, kuin mistä tulivat.
Meillä Suomessa on hyvä kulttuuri ja toimiva yhteiskunta, sen vuoksi koska olemme parempia ja edistyksellisiä niin monessa asiassa. Nykyisestä tilasta ollaan maksettu historian saatossa kova hinta ja tuuriakin on ollut mukana. Tämän historian ja työn hedelmiä nyt nautimme ja siinä sivussa vähän muutkin nauttivat.
Emme totisesti ole samanlaisia.
Quote from: Lupu(kulkuri) on 26.08.2015, 19:14:14
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 26.08.2015, 19:05:58
(naps)
On aika hankala olla vakuuttavasti mitään mieltä jonkun kirjailijan sivupersoonasta.
Niin. Voi paeta pseudonyymin taakse näppärästi. H. Salama sen teki jo aikoinaan 1970-luvulta lähtien.
Salama ei kuitenkaan muuttanut sentään nimeään Salmiseksi.
Ajat muuttuvat.
Mirka Rahman:in anagrammi on Markan Harmi. Sopii kuin nenä päähän.
Quote from: Eino P. Keravalta on 26.08.2015, 19:33:04
Jos me kaikki olemme samanlaisia, miksi sitten on olemassa erilaisia kulttuureita?
Ei niitä olekaan. On vain samanlaisia erilaisia sekä erilaisia samanlaisia.
Quote from: homoralliMiksi taivas ei ole mustavalkoinen
mitä niityllä miettii mehiläinen
miksi jokainen kukka on erilainen
niin erilainen, silti samanlainen
https://youtube.com/watch?v=jVygqjyS4CA
Eli kaikkinainen positiivinen erityiskohtelukin sitten varmaan kuuluisi lopettaa?
Ei millään haluttaisi tappaa, raiskata ja ryöstää. Onko ihan pakko?
Quote from: dothefake on 26.08.2015, 19:44:14
Ei millään haluttaisi tappaa, raiskata ja ryöstää. Onko ihan pakko?
Teet sen väärässä järjestyksessä.
Olen noviisi alalla, kiitos.
Voi olla myös, että olen negrofiilistelijä.
Taas näitä. Suurimmat syyt siihen miksi monikulttuurihulluus jatkuu ja jatkuu sekä perusteet ovat yhä mielikuvituksellisempia ovat henkilökohtaisia. Ulkomaalainen mies (joskus vaimokin) ja vaikka tämä olisi länsimaalainenkin, niin omissa aivoissa asetutaan kenen hyvänsä ulkomaalaisen puolelle vaikka se ulkomaalainen itse ei näin tekisikään.
Lähipitserian työntekijä josta on mukava mielikuva. Ihan sama vaikka kohtaisi tuhat paskiaista, niin se yksi riittää. Ulkomaalainen työkaveri, tämän jälkeen hänestä pitävälle 20000 tulevaa laitonta maahantulijaa näyttäytyvät ulkomaalaisina työkavereina.
Kyllä. Ihan hullua, mikään peruste ei auta. Jopa oma perhe, isä, äiti, veli, sisar, poika, serkuista puhumattakaan saa väistyä jos pitää panna vastakkain suhde perheeseen/kyläyhteisöön ja satunnaiseen ulkomaalaiseen.
Quote- - Täällä on todella vähän maahanmuuttajia. - -
Pidetään asia niin?
QuoteToisaalta hyvä, että keskustellaan, koska maahanmuuttajat eivät tule vähentymään. Meidän asenne ratkaisee.
Voivathan maahanmuuttajat suhteessa vähetäkin, esimerkiksi rajojen tiukentamisen ja jatkossa palautusten myötä. Asenne ratkaisee.
QuoteBruun korostaa, että suvaitsevaisuus ja eri kulttuurien ymmärtäminen lisääntyvät vasta kun ihmiset uskaltavat kohdata aidosti toisiaan.
Onko pakko? Entä jos on kiire eikä ehdi kohtaamaan jatkuvasti kaikennäköisiä ihmisiä?
QuoteTäällä on todella vähän maahanmuuttajia.
Perästä puuttui enää voivottelu, kuinka hävettää olla suomalainen, sitten tuo koko juttu olisi jo käynyt uskontunnustuksesta.
QuoteVieraiden kulttuurien ymmärtäminen vaatii aitoa kohtaamista
Ei vaadi eikä edellytä.
Olen jo lukioajoista asti kiinnostuttuani jostain kulttuurista tai maasta, lukenut kirjan. Niiden avulla olen yleensä saanut huomattavasti syvemmän, laajemman ja paremman käsityksen kulttuurista ja tarkastelun kohteena olevasta aiheesta kuin vaikkapa matkustamalla kyseiseen maahan parin viikon lomalle johonkin syrjäiseen resorttiin juomaan viinaa ja kopuloimaan paikallisen vapaamielisen alkuasukkaan kanssa.
Nytkin sängyn vieressä on kirja indonesialaisesta varjokuvateatterista (Wayang Golek). Kirjan on kirjoittanut tutkija Mimi Herbert ja se on hänen monen vuoden asiantuntemuksensa ja kokemuksensa tuotos ja erittäin mielenkiintoinen teos kaikkiaan.
Minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia viettää vuosikausia ottamassa selvää kyseisestä teatterin alalajista, niin kiehtovaa kuin se onkin kaikkine visuaalisine elementteineen, uskomuksineen ja traditioineen sekä näistä kumpuavine kertomuksineen.
Samanlainen silmiäavaava kokemus oli muistaakseni Unescon englanniksi kääntämä thairunouden kirjasarja, josta nautin sen antaman taustoituksen ja kauniiden säkeiden siivittämänä. Se osoitti, että monelle ainoastaan seksiturismin kautta tutuksi tulleella maalla on kaunis ja merkittävä kulttuuri.
Kaikissa maissa on paljon hyvää, mutta minun ei tarvitse matkustaa vaikkapa Venäjälle (olen silti sielläkin matkannut kuutisen kertaa niin Moskovassa kuin Petroskoissa ja muualla) tutustuakseni Pietari Suuren saavutuksiin. Minä luin hänen elämänkertansa ja Pietarin historiikin (noin 600 sivua) ihan oman sänkyni pehmeässä syleilyssä.
En tiedä, mitä kyseinen henkilö tarkoittaa "aidolla" kohtaamisella, mutta luultavasti olen hänen kanssaan aivan eri mieltä. Ymmärtämistä - varsinkin syvää ja merkittävää - on vaikea saavuttaa katsomalla kauniisiin silmiin vaan se vaatii aika paljon muutakin syventymistä.
Mistä tätä paskaa oikein tulee?
Quoteolevamme lopulta aivan samanlaisia.
Jos tuo satuilu pitää paikkansa, niin monikulttuurihan on silloin monokulttuuria. Ja "erilaisuus rikkautta" lausahdus nollautuu.
Jos kerran olemme kaikki samanlaisia, silloin voimme lakkauttaa koko turvapaikka- ja pakolaissysteemin, koska jokaisella kansalla on eurooppalaisten tavoin mahdollisuus luoda humaani ja toimiva yhteiskunta omaan maahansa.
"– On hämmentävää seurata tätä keskustelua, koska suomalaisilla ei todellakaan ole ongelmaa ulkomaalaisista."
Rahmanille taitaa Tapanilan joukkoraiskaus olla somalien kotiseutuidentiteetin tervettä säilyttämistä ja ymmärryksen synnyttämistä erilaisten kulttuurien kohdatessa.
"Aitoa kohtaamista", juuri näin! Aina kun kuulen tämän fraasin, esim muodossa venäläiset ja saksalaiset rakastavat myöskin lapsiaan!, niin olen aina sanonut: Näin on, otetaanpa vaikkapa natsipyöveli Majdanekissa, joka kaasuttaa 1000 lasta päivässä ja työpäivän jälkeen hän menee kotiin ja leikkii omien lastensa kanssa. Heidän mielestä hän on maailman paras isä!
Tai otetaan esimerkki Henry Hillin kirjasta "Mafiaveljet", jossa pitkään Lucchesen mafiaperheessä toiminut kaveri kertoo kokemuksistaan. Hän kertoo, että siinä ympäristössä oli niin, että kun poika oli tehnyt ensimmäisen murhansa niin isä oli haljeta ylpeydestä ja selkään taputtajia riitti "sinulla on todella hyvä poika, kasvatan omastani samanlaisen!" Tai tapaus Malmöstä, jossa 17-vuotias poika murhaa siskonsa. Silloin koko suku kehuu isää ja poikaa esimerkillisiksi kulttuurinsa edustajiksi!
[/Mikä YLE:n toimittja on ollut asialla en tiedä, mutta hänelle sanon näin "Onneksi me emme ole samanlaisia!"]
Quote from: Eino P. Keravalta on 26.08.2015, 21:02:56
Jos kerran olemme kaikki samanlaisia, silloin voimme lakkauttaa koko turvapaikka- ja pakolaissysteemin, koska jokaisella kansalla on eurooppalaisten tavoin mahdollisuus luoda humaani ja toimiva yhteiskunta omaan maahansa.
Etkö huomannut että tuossa myös puhuttiin
eri kulttuureista vai tulkitsetko vain tahallasi väärin?
Quote from: Kristiina Bruun– On hämmentävää seurata tätä keskustelua, koska suomalaisilla ei todellakaan ole ongelmaa ulkomaalaisista. Täällä on todella vähän maahanmuuttajia.
Vieraskielisiä (muita kuin suomen, ruotsin tai saamen puhujia)
on jo enemmän kuin ruotsinkielisiä. Jos Suomen kaksikielisyyttä perustellaan sillä, että ruotsinkieliset ovat niin suuri vähemmistö, että heidät on huomioitava, miten voidaan samanaikaisesti väittää, että maahanmuuttajia on "todella vähän"?
Ja jos ~6 prosenttia väestöstä on Bruunin mukaan "todella vähän", voisiko hän kertoa, kuinka korkeaksi maahanmuuttajien väestöosuuden pitäisi nousta, jotta se a) ei olisi enää "vähän", b) olisi "riittävästi", ja c) olisi "liian suuri"?
Hommalaisten ja mokuttajien pitäisi kohdata enemmän toisiaan, jotta he ymmärtäisivät olevansa aivan samanlaisia? Tuskinpa sentään.
Quote from: Elcric12 on 26.08.2015, 21:25:23
Quote from: Eino P. Keravalta on 26.08.2015, 21:02:56
Jos kerran olemme kaikki samanlaisia, silloin voimme lakkauttaa koko turvapaikka- ja pakolaissysteemin, koska jokaisella kansalla on eurooppalaisten tavoin mahdollisuus luoda humaani ja toimiva yhteiskunta omaan maahansa.
Etkö huomannut että tuossa myös puhuttiin eri kulttuureista vai tulkitsetko vain tahallasi väärin?
En huomannut.
Pitää kai lukea huomenna koko juttu uudelleen. Nyt menen nukkumaan. Hyvää yötä.
Bangladesh on etnisesti homogeenisempi valtio kuin Suomi. Nalkuttaakohan Kristiina / Mirka / <insert random sivupersoona here> koskaan miehelleen tästä järkyttävästä epäkohdasta?
Quote from: Jaakko Sivonen on 26.08.2015, 21:28:11
Quote from: Kristiina Bruun– On hämmentävää seurata tätä keskustelua, koska suomalaisilla ei todellakaan ole ongelmaa ulkomaalaisista. Täällä on todella vähän maahanmuuttajia.
Vieraskielisiä (muita kuin suomen, ruotsin tai saamen puhujia) on jo enemmän kuin ruotsinkielisiä. Jos Suomen kaksikielisyyttä perustellaan sillä, että ruotsinkieliset ovat niin suuri vähemmistö, että heidät on huomioitava, miten voidaan samanaikaisesti väittää, että maahanmuuttajia on "todella vähän"?
Ja jos ~6 prosenttia väestöstä on Bruunin mukaan "todella vähän", voisiko hän kertoa, kuinka korkeaksi maahanmuuttajien väestöosuuden pitäisi nousta, jotta se a) ei olisi enää "vähän", b) olisi "riittävästi", ja c) olisi "liian suuri"?
Ja miten korkeaksi maahanmuuttajien määrän pitäisi nousta, että meillä " todellakin olisi ongelma maahanmuuttajista".
Pitää suvaita erilaisuutta, mutta kuitenkin ollaan samanlaisia. Erilaisuus on rikkaus, mutta nyt on todistettu, että ollaan samanlaisia...tässä alkaa mennä kyllä sekaisin. Onko se erilaisuus huono vai hyvä asia. Ja jos nyt ollaan samanlaisia, onko se huono vai hyvä juttu...ja miten tässä tilanteessa pitää suhtautua erilaisuuteen...huh huh.
Kovasti on taas esitetty vaatimuksia suomalaisille, jotta monikulttuuri toimisi.
Entä jos on laiska, eikä jaksa nähdä vaivaa, jotta teidän unelma toteutuisi?
Entä jos teidän unelma on meidän painajainen? Jos haluan elää niin, että näen vain kulttuurittoman ummehtuneita perttejä ja tiinoja, niin onko se väärin? Onko se rikos?
Quote from: SimoMäkelä on 26.08.2015, 21:49:27
Pitää suvaita erilaisuutta, mutta kuitenkin ollaan samanlaisia. Erilaisuus on rikkaus, mutta nyt on todistettu, että ollaan samanlaisia...tässä alkaa mennä kyllä sekaisin. Onko se erilaisuus huono vai hyvä asia. Ja jos nyt ollaan samanlaisia, onko se huono vai hyvä juttu...ja miten tässä tilanteessa pitää suhtautua erilaisuuteen...huh huh.
Kieltämättä hieman hankala konsepti, mutta tätä avaamaan on onneksi aika hyvin saatavilla mm. kirjallisuutta:
http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20110407124504/muppet/images/f/f0/WereDifferentSame-OriginalCover.jpg
Jos kaikki olisivat samanlaisia, niin eri maissa olisivat asiat suunnilleen samalla tavalla.
Quote from: Peltipaita on 26.08.2015, 18:52:46
QuoteEmme ymmärrä olevamme kaikki samanlaisia
Miksi ette?
Veikkaan että tämä "me" tarkoittaa pottunokkataviksia ja ei koske arvon tiedostavaa henkilöä ja hänen sivistyneitä kavereitaan.
Kyseessä on varmaan vähän sama asia, kun retorinen kysymys "mikä meitä suomalasia oikein vaivaa" ja vai ei sitten kuitenkaan koske kysymyksen esittäjää.
Fiktion kirjoittaminen pätevöittää aiheen asiantuntijaksi. Kelpaa ainakin Ylelle.
Quote from: BeerBelly on 26.08.2015, 21:41:30
Bangladesh on etnisesti homogeenisempi valtio kuin Suomi. Nalkuttaakohan Kristiina / Mirka / <insert random sivupersoona here> koskaan miehelleen tästä järkyttävästä epäkohdasta?
Taisi olla serkusavioliittojen luvattu maa (60% väestöstä on serkkunsa kanssa naimisissa?)?.Tuolla kaikki taitaa olla ihan samanlaisia... :D :D :D
Suomalaiset ovat suomalaisia ja muut ovat muunmaalaisia. Tämmöinenkin itsestäänselvyys on unohtunut rakentaessa Uutta Suomea.
Quote from: Melbac on 27.08.2015, 06:10:05
Quote from: BeerBelly on 26.08.2015, 21:41:30
Bangladesh on etnisesti homogeenisempi valtio kuin Suomi. Nalkuttaakohan Kristiina / Mirka / <insert random sivupersoona here> koskaan miehelleen tästä järkyttävästä epäkohdasta?
Taisi olla serkusavioliittojen luvattu maa (60% väestöstä on serkkunsa kanssa naimisissa?)?.Tuolla kaikki taitaa olla ihan samanlaisia... :D :D :D
Ei nyt aivan, mutta yritystä kyllä löytyy:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Global_prevalence_of_consanguinity.svg/1280px-Global_prevalence_of_consanguinity.svg.png)
Tuo harmaa jolla sekä Suomi että Somalia ovat tuossa kartassa on hieman harhaanjohtavasti "ei tietoa" -väri. Suomessa arvo on kuitenkin alle prosentin, ja Somaliassa ilmeisesti yli 50%. Runsaan serkusavioliittotason ja nk. monikulttuurin välillä on nähtävissä melkoinen korrelaatio. Pitää kuitenkin muistaa että olemme samanlaisia, mitä nyt suomalaiset ovat paljon paskempia kuin kaikki muut.
Serkunnussinta yksin selittää 2,5-10 äo-pistettä alemman älykkyyden eli jos puolet väestöstä serkunnussinnan tulosta, niin äo:n keskiarvo 1,25 - 5p alempi kuin olisi ilman serkunnussintaa. Olettaa voisi, että vaikutus kumuloituu serkunnussinnan jatkuessa tuhansia vuosia.
http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2012/07/cousin-marriage-can-reduce-i-q-a-lot/#.Vd7ElyPjHqA
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015082720250436_ul.shtml
QuoteKyläneuvosto tuomitsi kyläläiset raiskaamaan siskokset ja kuljettamaan alastomina kylän läpi kostona siskosten veljen "pahoista töistä" Uttar Pradeshin osavaltiossa.
Ihan samanlaista kuin täälläkin.
Täällä vielä raiskattu poltetaan elävältä..suht samaa sorttia.
Kuinkakohan on amoradoniksen vankila-arki sujunut?
Kristiinalla tuntuu olevan kova tarve korostaa karjalaista rotuaan. Hän nostaa karjalaisen rodun suorastaan yli-inhimilliseen asemaan, ja kokee voivansa esiintyä sen rodun edustajana muiden ihmisten yläpuolella olevana vapauttajana ja valontuojana. Eihän hän itseään tarkoita sanomalla, ettemme ymmärrä olevamme kaikki samanlaisia; hän tarkoittaa sillä, etteivät muut eli "rasistit" ymmärrä.
Itse hän ei tunnu ymmärtävän sitä, että vaikka kaikki ihmiset ovat tietyssä mielessä samanlaisia -- pystyssä kulkevia lihaasyöviä maaeläimiä --, on meissä silti huomattavia eroja. Jos ei olisi sokea, näkisi olevan eri värisiä ihmisiä. Jos ei olisi kuuro, huomaisi ihmisten puhuvan eri kieliä. Jos ei eläisi täysin todellisuudesta irrallaan ja muodostaisi maailmankuvaansa pelkästään sosialistien mokuttavien lehtien perusteella, huomaisi toisten kulkevan erikoisissa mustissa kokovartaloasuissa, käyttäytyvän uhkaavasti muita kohtaan ja aiheuttavan pelkoa, turvattomuutta ja vastenmielisyyttä kaikissa muissa. Ei tarvitse puhua kaulankatkojista tehdäkseen eron täysin selväksi. Jos taas larppaa keksien itselleen mielikuvitusnimen ja kirjoittaen mielikuvituselämästään mielikuvituksellisen kirjan, jossa on vain hyviä ihmisiä, niin onhan se kaunis sosialistinen utopia. Todellisuus tekisi Kristiinalle hyvää -- ja pahaa --.
Laitan kristiinalle vai mikä se tällä kertaa olikaan viestin jossa analysoin kulttuurien eroavaisuuksia.
Kaikkihan me haluamme elää satumaailmassa, siinä lasten maailmassa, jossa on sateenkaaren värejä ja eloisia tansseja. Ei tätä mustaa ja harmaata vaan. ;)
Te ette ymmärrä että olemme samanlaisia mutta liventääkseni syytöksen vaikutelmaa laitan sanan te sijalle sanan me. Minä siis ymmärrän, mutta olen samaa porukka teidän kanssa jotka ette vielä ymmärrä.
Quote– On hämmentävää seurata tätä keskustelua, koska suomalaisilla ei todellakaan ole ongelmaa ulkomaalaisista. Täällä on todella vähän maahanmuuttajia. Toisaalta hyvä, että keskustellaan, koska maahanmuuttajat eivät tule vähentymään. Meidän asenne ratkaisee.
Bruun korostaa, että suvaitsevaisuus ja eri kulttuurien ymmärtäminen lisääntyvät vasta kun ihmiset uskaltavat kohdata aidosti toisiaan.
– Lähtökohtaisesti kaikki ajattelevat olevansa normi ja, että muut käyttäytyvät oudosti. Meidän pitäisi kohdata enemmän toisiamme, jotta ymmärtäisimme olevamme lopulta aivan samanlaisia.
Suomalaisilla on paljonkin ongelmia "ulkomaalaisista", jolla tässä ilmeisesti tarkoitetaan turvapaikanhakijoiden ja erilaisten "pakolaisten" ym. "maahanmuuttajien" muodostamia ongelmaryhmiä. Erityisesti siksi, että nämä ulkomaalaiset tekevät rikoksia huomattavasti kantaväestöä enemmän. Ja aivan erityisesti siksi, että he tekevät törkeitä väkivaltarikoksia huomattavasti kantaväestöä enemmän, ja nämäkin rikokset kohdistuvat usein juuri kantaväestöön.
Bruun tietenkin, kaltaistensa "maahanmuuttoon" liittyvien ongelmien peittelijöiden yleiseen tapaan, antaa tässä ymmärtää, että tämä olemattomat ongelmat, eli "maahanmuuttajien" väkivaltaisuus ja muu rikollisuus johtuu kantaväestön asenteista ("meidän asenne ratkaisee") - suvaitsevaisuuden puutteesta ja eri kulttuurien ymmärtämisen puutteesta - mutta tuon jo sinällään uskomattoman yksipuolisen suhtautumistavan osoittaa selvästi valheelliseksi jo se, että turvapaikanhakijoiden väkivalta omassa keskuudessaan, jo vastaanottokeskuksissa, on muodostanut vakavan ongelman. Ja näihin rinnastettavassa, periaatteessa turvallisessa ja valvotussa paikassa, eli palvelukeskuksessa, on tänä vuonna tapahtunut jopa henkirikos, jossa yksi turvapaikanhakija on tappanut toisen turvapaikanhakijan. Jos siis edes valvotuissa olosuhteissa ei näiden "maahanmuuttajien" väkivaltaisuutta pystytä kontrolloimaan, niin ei ole ihme, että heidän tekemiensä väkivaltarikosten määrä normaaleissa suomalaisissa olosuhteissa on juuri niin suuri kuin se on.
Ja lähtökohtaisesti ainakin minä ajattelen tuollaisen väkivaltaisuuden olevan vähintään outoa käytöstä, eikä minun ymmärrykseni ja suvaitsevaisuuteni missään nimessä riitä hyväksymään sitä uudeksi normiksi. Enkä halua myöskään lähimpieni, tai itseni, joutuvan kohtaamaan tuon normin mukaan käyttäytyviä. Päinvastoin, minun ymmärrykseni sanoo, että noin väkivaltaisen normin mukaan elävät tulisi pitää rajojemme ulkopuolella - sekä oman turvallisuutemme vuoksi että välttyäksemme itse tulevamme samanlaisiksi.
Yksi ongelma onkin köyhyydessä. Mutta ei köyhyys sillä vähene, että tuodaan köyhät tänne. Toki osa maahantulijoista voi työllistyäkin, mutta monesti he työllistyvät pienemmällä palkalla kuin kantaväestö -> siis keskimäärin kansa köyhtyy, koska työt tehdään pienemmällä palkalla ja kantaväestön väki jää työttömäksi. Tietysti aikaa myöten palkat voivat taas alkaa nousemaan myös maahantulijoilla työkokemuksen myötä, mutta sillä välin maahan on tullut paljon uusia maahantulijoita... joista osa mahdollisesti ei sopeudu tai ainakaan ei nopeasti. Sitten perheenyhdistämisten myötä tulee vieläkin lisää. Vaarana on myös ghettoutuminen, koska samankaltaiset muuttavat mieluusti tuttujensa luo, tai köyhät halvoille alueille ja varakkaammat paremmille.
Toisaalta kilpailukyvyn parantaminen vaatisi palkkamalttia tai jopa pidempiä työpäiviä tai vähemmän palkkaa. Mutta jos suuntaus on jatkuva palkkojen polkeminen rikkaiden rikastuessa, se kasvattaa elintasokuilua.
Perusongelma on siis se, että jatkuva palkkojen polkeminen / halpatyövoiman haaliminen ei ole mikään ratkaisu pitkällä tähtäimellä. Tulee panostaa työn tehokkuuteen, mutta silloinkin rakentavasti eikä kiristämällä ruuvia.
QuoteMeidän pitäisi kohdata enemmän toisiamme, jotta ymmärtäisimme olevamme lopulta aivan samanlaisia.
Kaksi asiaa: 1) tuntuu, että mitä enemmän kohtaamisia tulee sitä erilaisemmilta vaikutamme, 2) paljon ennenkuin pääsemme sinne loppuun toteamaan, että olemme jollain perustasolla samanlaisia, meidän on kiinnitettävä yhteiskunnallisen tarkoituksenmukaisuuden vuoksi huomiota niihin tekijöihin, joissa eroamme.
Eläköön se erilaisuus.Ei mulla muuta.
Minusta tämä argumentti siitä, että rasismia pitää vastustaa, koska me olemme kaikki samanlaisia, on aina ollut perverssi. Jos on rasistista väittää joidenkin ihmisten kulttuurien eroavan 2000-luvun länsimaalaisesta, se olettaa meidän kulttuurimme olevan kultastandardi, johon kaikkia muita verrataan. Jos se ei ole sitä, kulttuurierot ovat vain kulttuurieroja. Niissä saattaa olla jotain juttuja, jotka haittaavat pärjäämistä rikkaassa, vapaamielisessä ja jälkiteollisessa yhteiskunnassa, ja kenties jopa haittaavat menestyvän yhteiskunnan rakentamista kotimaassa, mutta ei niissä ole mitään lähtökohtaisesti alempiarvoista.
"Länsimaalaiset ovat parhaita" on jotain niin karmean rasistista ja eurosentristä, että tiedostava ihminen tukehtuu pullaan, mutta jostain syystä tämä kuitenkin nyökyttelee väitteelle "Jos sanot etnoja erilaisiksi kuin me, solvaat heitä". Sisältö on kuitenkin molemmissa sama. Toinen yhtä kiero väite on se, että meidän asenteemme ratkaisee. Jaa, että maahantulijoiden valinnoilla ei sitten ole mitään väliä? Etnot vain reagoivat mekaanisesti valkoisten tekemiin valintoihin, kuin koneet tai primitiiviset eläimet? Me olemme subjekteja, he objekteja? Tämän voi toki tulkita niinkin, että totta kai maahantulijat tekevät automaattisesti parhaat mahdolliset valinnat ja yrittävät niin paljon kuin ihmiselle on mahdollista, mutta oletus on lievästi sanottuna perusteeton. Sekin haiskahtaa vähän turvautumiselta jalon villin ideaan, siihen että mamut ovat hyväntahtoisia ja turmeltumattomia, mutta ristiriidattomia ja vähän yksinkertaisia olentoja.
Quote– Karjalaiset juureni ovat entisestään värittyneet matkoillani. Amerikassa opin vielä puheliaammaksi ja idässä rauhallisemmaksi. Olen kuitenkin kaikkialla korostanut olevani Karjalasta
Kunhan Mirka/Kristiina muistat, että minä olen aivan yhtä karjalainen kuin sinäkin.
Muuten erilaisuus!
En usko lukevani hänen uutta teosta. Joskus vanha on parempi ja luenkin Staffan Bruun:in "Ajatollah Veikko"-kirjan uudestaan.
http://hommaforum.org/index.php?topic=458.0
Aika näyttää kumman Bruunin kirja jää elämään.
Quote from: Nuiva kansalainen on 26.08.2015, 20:51:53
Mistä tätä paskaa oikein tulee?
YLE-vero hyötykäytössä. Laki sanoo että Monikulttuurisuuden edistäminen kuuluu toimenkuvaan.
QuoteMeidän pitäisi kohdata enemmän toisiamme, jotta ymmärtäisimme olevamme lopulta aivan samanlaisia.
Kristiina Bruun, ymmärrätkö olevasi samanlainen kuin natsi, stalinisti, fasisti, rasisti, fanaattinen isis-kurkunleikkaaja, sukuelinten silpoja, kunniamurhaaja ym.?
Ellet, niin paljonko sinun vielä pitäisi lisätä
kohtaamisia, jotta tuntisit olevasi yhtä noiden porukoiden kanssa?
Eivätkö nämä kulttuuriälyköt tai kukkahattuiset toimittajat ikinä opi käsittämään, että maahanmuuttokriittiset eivät hyväksy sitä että tänne rahdataan sadoin tuhansin kappalein väkeä muualta maailmasta täysihoitoon? Asioita tietysti kärjistää se, että nämä täysihoitolaiset ovat yliedustettuja raiskaus- ja muissakin rikostilastoissa.
Siitä tässä on kyse eikä mistään rasismista.
Millähän noille Bruuneille selvittäisi, että jos me kaikki todella olemme samanlaisia, niin kaikkialla muuallakin on samanlaista ?