QuoteMonikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Helsingin nuorisotyössä joka kolmas kohtaamamme nuori puhuu kotona muuta kuin suomea tai ruotsia, esimerkiksi viroa tai arabiaa. Joka neljäs kesätyöntekijämme oli muunkielinen. Muunkielisten osuus Helsingin väestönkasvusta on ollut jo pidempään yli 60 prosenttia.
Viime aikojen monikulttuurisuuspuhe tuntuu siksi erikoiselta. Keskustelu on puolesta/vastaan-väittelyä asenteista. Monikulttuurisuus ei ole enää valinta. Se on todellisuutemme.
Jos halutaan muuttaa asenteita, on ensin lisättävä kokemuksia ja taitoja. Yhteinen jalkapallojoukkue tai pihakeinu kokoavat erilaisia ihmisiä tekemisen ympärille. Monikulttuurisuudesta tulee onnen edellytys, kun "ne" ovat naapureitamme ja lastemme valmentajia.
Hyvä monikulttuurinen elämä ei tapahdu itsekseen. Nuorisotyössä lähestymme sitä taitona – kuten viulunsoitto tai puutyöt. Tarvittava taito on empatia eli kyky nähdä maailma toisten silmin. Empatia on eri asia kuin sympatia, jossa vertaamme esimerkiksi nuoren rasismin kokemusta omaan nuoruuteemme. Empatia on oman kokemuksen työntämistä sivuun ja keskittymistä ymmärtämään. Empatia auttaa käsittämään, että sama kaupunki tai tilanne voidaan kokea toisin. Empatialla oppii enemmän.
Empatian vahvistamiseksi luovuimme kursseista, joilla opetetaan yleistyksiä esimerkiksi somaleista. Stereotypiat vievät vähemmistön jäseniltä oikeuden määritellä itsensä. Monikulttuurista ammattitaitoa ovat selkeät arvot, empaattinen viestintä ja valmius joustaa.
Empaattinen toimija ei voi ajatella, että yksi järjestö on koko vähemmistön ääni. Myös monikulttuurisuudessa on tuettava moniäänistä kansalaisyhteiskuntaa. Siksi joka kuudes nuorisotyön avustuseuro menee maahanmuuttajajärjestöille.
Myös työnantajat hyötyvät empatiasta. Organisaatiot Coca-Colasta Euroopan jälleenrakennuspankkiin tukevat seksuaali- tai kulttuurivähemmistöihin kuuluvien työntekijöidensä järjestäytymistä. Yrityksissä on ymmärretty, että itsen piilottelu heikentää suoritusta. Ryhmillä viestitetään, että meillä pätevyys ratkaisee. Ryhmät tarjoavat mahdollisuuden tunnistaa ajoittaisen epävarmuuden johtuvan ryhmäidentiteetistä, ei itsestä. Kokemuksen tunnistaminen yhteiseksi rohkaisee vaatimaan muutoksia.
Taidot ja kokemukset lopulta ratkaisevat, millaisessa yhteiskunnassa tunnemme elävämme. Arvot eivät auta bussissa solvattua maahanmuuttajaa, jos suvaitsevainen kanssamatkustaja jättää puuttumatta. Puuttuminenkin on taito, jonka voi oppia.
Empatia on kykyä yhteistyöhön, kun emme ole kaikesta samaa mieltä. Kirkon ja aktivistiryhmien yhteistyö kehitysyhteistyöpolitiikassa on hieno esimerkki. Amsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Maahanmuuttokeskustelu näyttää repeytymiä taidoissamme olla eri mieltä. Suomalaiset ovat erilainen joukko kuin sata vuotta sitten. Rasistiset teot ja puheet pelottelevat vetäytymään julkisesta keskustelusta. Näin vihapuhe saavuttaa tavoitteensa. Itsenäisyytemme alkuvuodet ovat karmaiseva todiste siitä, mihin erimielisyys voi johtaa.
Suomen itsenäisyyden juhlavuoden teema on Yhdessä. Vuotta tulisi käyttää empatiataitojen vahvistamiseen. Suomen lahja itselleen olisi kyky olla eri mieltä ja silti sitoutua kansanvaltaiseen elämänmuotoon.
Tommi Laitio on Helsingin nuorisotoimenjohtaja.
http://tommilaitio.munstadi.fi/2015/08/14/monikulttuurisuu-on-taito/
Tuota lukiessa tulee vaan mieleen se Eino P:n ansiokas Tommi Syrjiön imitointi. ;D Siitä voisi tehdä kakkososan.
Jos haihattelusta jaettaisiin Nobeleita:
Quote from: Heikki Luoto on 20.12.2009, 16:05:04
Tampereen yliopiston matematiikan dosentti Jorma Merikoski ihmettelee Tampereen yliopiston tiede- ja kulttuurilehti aikalaisessa Demos Helsingin ja Ajatuspaja e2:n julkaisemaa Samoilla lauteilla 2030 -visiota vuoden 2030 monikulttuurisesta Suomesta.
Lähde: http://aikalainen.uta.fi/2009/12/18/ajatushautomon-kultamunia/
Quote
Ajatushautomon kultamunia
Kalasataman Verkkokadun pihapiirissä virolainen diplomi-insinööri ja alunperin turkulainen toimitusjohtaja jakavat tamppaustelineen somalialaisen perheen kanssa. Kylätalolla järjestetään asukkaiden vetämiä taitokursseja sekä lasten iltapäivätoimintaa. Elämä Kalasatamassa on rosoista, mutta yhteisöllistä. Kylätalon vuosittaiset sadonkorjuujuhlat keräävät väkeä muualtakin kaupungista, kun asukkaat esittelevät kokkaus- esiintymis- ja käsityötaitojaan.
Tämä on varmaan jostakin iltasatukirjasta? Ei ole. Sitten sen täytyy olla jonkun lukiolaistytön aineesta? Ei ole sieltäkään. No, mistä ihmeestä se on? Se on – Demos Helsingin ja Ajatuspaja e2:n julkaisemasta vuoden 2030 skenaariosta nimeltä Samoilla lauteilla 2030, seuraavassa SL.
Nettisivujen mukaan Demos Helsinki on ajatushautomo, jonka "toiminnan ytimessä on laaja-alainen ja korkeatasoinen tutkimus". Ajatuspaja e2 puolestaan "tuottaa tietoa ja uusia avauksia julkisen keskustelun ja päätöksenteon tueksi". Ne järjestivät viime elokuussa julkisin varoin tuetun "Sauna-kurssin", joka oli "kaksipäiväinen päättäjäkurssi globaalitaloudesta ja maahanmuutosta". Sinne kutsuttiin "politiikan, järjestökentän ja yrityselämän avainhenkilöitä". Kurssin asiantuntijana oli mm. yliopistomme emerituskansleri. Tällä kurssilla käytyjen keskustelujen pohjalta Demos ja e2 laativat SL:n, joka siis varmaankin on näyttö edellä mainitusta laaja-alaisesta ja korkeatasoisesta tutkimuksesta.
Monikulttuurisuus on Suomen – ja muiden – väistämätön tie.
Tähän huipentuu SL. Kaikenlaisia tiennäyttäjiä on aina ollut ja tulee olemaan, mutta harvemmin kohderyhmänä on koko maailma. Esimerkiksi Hertta Kuusinen tyytyi 1948 osoittamaan Tšekkoslovakian tietä vain Suomelle.
On tietenkin päivänselvää, että muihin kulttuureihin olisi pitänyt suhtautua asiallisesti jo vuosisatoja ja vuosituhansia sitten, ja että niin pitäisi tehdä viimeistään nyt kansainvälistymisen ja muuttoliikkeen voimakkaasti lisäännyttyä ja edelleen lisääntyessä. Mutta aivan eri asia on tehdä "monikulttuurista" itseisarvo, joka jo sellaisenaan aiheuttaisi pelkkää hyvää. Näin viitoitetun tien päässä häämöttää jättiläismäinen ja tuhottoman kallis "monikulttuuri"pytinki, jonka rakentaminen näyttää jo olevan kovassa vauhdissa. Sen valmistuttua joka kunnassa varmaankin on "monikulttuuriasiamies". Hän komentaa kuntalaisia saavuttamaan asetettuja "monikulttuuritavoitteita", vaatii heitä vuosittain käymään työpaikoissaan "monikulttuurikeskusteluja" ja tekee kaikkea muuta yhtä vekkulia.
En suinkaan vastusta Kalasataman-idylliä vaan kannatan sitä, kunhan minua ei velvoiteta osallistumaan noihin sadonkorjuujuhliin. Tai oikeastaan voisikin olla vitsikästä karata 88-vuotiaana vanhainkodista häiriköimään sinne.
Jorma Merikoski
matematiikan dosentti.
18.12.2009
Tommi Laitio vastasi tuosta Samoilla lauteilla -visioinnista.
Miksi monikulttuuriset (ainakin jotkut) eivät kykene näkemään maailmaa meidän kantapottujen silmin? Miksi vain kantapottujen pitää kyetä joustamaan ja ymmärtämään?
Kysymysmerkistä huolimatta retorisia kysymyksiä.
"Itsenäisyytemme alkuvuodet ovat karmaiseva todiste siitä, mihin erimielisyys voi johtaa."
Niin, eikä mitään olla siitä näköjään opittu, vaan halutaan väen vängällä rakentaa erimielisyyttä maahan. Henkilö on ideologiansa sokaisema tai muuten vaan tyhmä, jos ei näe kehitystä, joka johtuu harkituista teoista rapauttaa rauhantila ulkoa tuoduilla ärsykkeillä.
Itsenäisyytemme alkuvuodet osoittivat nimenomaan sen, että kohtuuttomat erimielisyydet voidaan ratkaista ainoastaan väkivaltaisesti, jotta saadaan yhteiskuntarauha. Tätäkö välien selvittelyä nyt taas haetaan? Se tulee olemaan väistämätön tällä menolla ja siihen tulee viime kädessä osallistumaan lähes koko Suomen kansa. Sitä ennen tilanteesta tulee kärsimään lähes koko Suomen kansa. Ensin veroeurojen menettämisenä, yhteiskuntarauhan ja henkilökohtaisen turvallisuuden heikkenemisenä ja lopulta pakko-osallistumisena välien selvittelyyn.
Ennen rauhan ja hyvinvoinnin tavoittelu oli yhteisöllinen tavoite ja nyt niitä pidetään impivaaralaisina haittoina monikulttuurisuuden edessä.
Nyt kun tuo turhake ja Suomen tuhoaja ruohonjuuritasolla taas avautuu niin lainaan itseäni.
Quote from: Golimar on 29.01.2015, 21:22:33
Demos Helsinki ajatuspajan kyösti Tommi Laitio joka on palkattu Helsingin kaupungille kyöstiksi haluaa 10 miljoonaa maahanmuuttajaa Etelä-Savon palvelurakenteen turvaajaksi.
(http://s12.postimg.org/imvta9lrx/10_miljoonaa.jpg)
http://www.slideshare.net/DemosHelsinki/hyvinvointi-yhteisjen-ajalla
Sukkelasti taas niputettu virolaiset työstä kiinnostuneet virolaiset ja Suomen kansalaisuuden kiiluvin silmin hankkivat arabiankieilset taikaseinän metsästäjät.
Quote from: Golimar on 14.08.2015, 18:13:28
Demos Helsinki ajatuspajan kyösti Tommi Laitio joka on palkattu Helsingin kaupungille kyöstiksi haluaa 10 miljoonaa maahanmuuttajaa Etelä-Savon palvelurakenteen turvaajaksi.
Kuulostaapa tosi tehokkaalta mallilta. En itse osaa edes kuvitella, millaisia moniosaajia tarvittaisiin 10 miljoonaa tuollaisen tekemiseksi. Itse olisin arvellut aika paljon vähemmällä selvittävän.
Kuka nyt ei palkkansa eteen puhuisi pehmoisia. Malliesimerkki tuottamattoman työn haittapuolista.
Quote from: koli on 14.08.2015, 17:13:03
QuoteMonikulttuurisuus on taito nähdä maailma miten se toisten silmin pitäisi olla.
Helsingin nuorisotyössä joka kolmas kohtaamamme nuori puhuu kotona muuta kuin suomea tai ruotsia, esimerkiksi viroa tai arabiaa. Joka neljäs kesätyöntekijämme oli muunkielinen. Muunkielisten osuus Helsingin väestönkasvusta on ollut jo pidempään yli 60 prosenttia.
QuoteViime aikojen monikulttuurisuuspuhe tuntuu siksi erikoiselta. Keskustelu on puolesta/vastaan-väittelyä asenteista. Monikulttuurisuus ei ole enää valinta. Se on todellisuutemme.
Se on valintamme. Vielä kun siihen pystytään vaikuttamaan.
QuoteJos halutaan muuttaa asenteita, on ensin lisättävä kokemuksia ja taitoja. Yhteinen jalkapallojoukkue tai pihakeinu kokoavat erilaisia ihmisiä tekemisen ympärille. Monikulttuurisuudesta tulee onnen edellytys, kun "ne" ovat naapureitamme ja lastemme valmentajia.
Kuka kantasuomalainen haluaa päästää lapsemme monikulttuurisen vaikutuksen piiriin naapureiden tai valmentajien kannalta?
QuoteEmpatian vahvistamiseksi luovuimme kursseista, joilla opetetaan yleistyksiä esimerkiksi somaleista. Stereotypiat vievät vähemmistön jäseniltä oikeuden määritellä itsensä. Monikulttuurista ammattitaitoa ovat selkeät arvot, empaattinen viestintä ja valmius joustaa.
Tottakai me pottunokat joustetaan heti kun soitto vähemistöviranomaisiin tehdään ja sakkorangaistuksien pelossa myönnytään.
QuoteEmpaattinen toimija ei voi ajatella, että yksi järjestö on koko vähemmistön ääni. Myös monikulttuurisuudessa on tuettava moniäänistä kansalaisyhteiskuntaa. Siksi joka kuudes nuorisotyön avustuseuro menee maahanmuuttajajärjestöille.
Näytä minulle yksi omaan kansalaisuuteensa suhtaantuva empaattinen ihminen, niin minä näytän sinulle kuvan muhammadista pommiturbaanissa.
QuoteMyös työnantajat hyötyvät empatiasta.
Työnantajat hyötyvät hyvistä työntekijöistä.
QuoteTaidot ja kokemukset lopulta ratkaisevat, millaisessa yhteiskunnassa tunnemme elävämme. Arvot eivät auta bussissa solvattua maahanmuuttajaa, jos suvaitsevainen kanssamatkustaja jättää puuttumatta. Puuttuminenkin on taito, jonka voi oppia.
Taidot rakaisevat. Ei kokemukset sinänsä. Jos ole kokenut jotain, niin se ei auta työnantajaa.
QuoteEmpatia on kykyä yhteistyöhön.
Sitähän teiltä löytyy isosti.
En jaksanut enää quotella ja kommentoida enempää.
Quote from: Mehud on 14.08.2015, 18:05:21
"Itsenäisyytemme alkuvuodet ovat karmaiseva todiste siitä, mihin erimielisyys voi johtaa."
Niin, eikä mitään olla siitä näköjään opittu, vaan halutaan väen vängällä rakentaa erimielisyyttä maahan. Henkilö on ideologiansa sokaisema tai muuten vaan tyhmä, jos ei näe kehitystä, joka johtuu harkituista teoista rapauttaa rauhantila ulkoa tuoduilla ärsykkeillä.
Itsenäisyytemme alkuvuodet osoittivat nimenomaan sen, että kohtuuttomat erimielisyydet voidaan ratkaista ainoastaan väkivaltaisesti, jotta saadaan yhteiskuntarauha. Tätäkö välien selvittelyä nyt taas haetaan? Se tulee olemaan väistämätön tällä menolla ja siihen tulee viime kädessä osallistumaan lähes koko Suomen kansa. Sitä ennen tilanteesta tulee kärsimään lähes koko Suomen kansa. Ensin veroeurojen menettämisenä, yhteiskuntarauhan ja henkilökohtaisen turvallisuuden heikkenemisenä ja lopulta pakko-osallistumisena välien selvittelyyn.
Ennen rauhan ja hyvinvoinnin tavoittelu oli yhteisöllinen tavoite ja nyt niitä pidetään impivaaralaisina haittoina monikulttuurisuuden edessä.
se foliohattu
Jos olisin vainoharhainen niin luulisin että tyypit on oikeasti venäjän desantteja joiden tarkoitus on juuri ihan tarkoituksella kylveä epäsopua eu maihin ja eurooppaan tuomalla pakolla porukkaa tänne tällä hetkellä ja jotka eivät tänne sopeudu mutta eihän asia voi olla niin..
/foliohattu pois
Quote from: andrus on 14.08.2015, 18:53:32
Kuka nyt ei palkkansa eteen puhuisi pehmoisia. Malliesimerkki tuottamattoman työn haittapuolista.
Niin tämä,sen lauluja laulat jonka leipää syöt..
Tuota monikulttuurista toisten silmin näkemistä ei ainakaan osata Afrikassa ja Lähi-Idässä, ei ainakaan missään islamin vaikutusalueella tai heimokulttuurin ja kunniamurhien alueilla.
Käynti optikollakaan ei auta.
Tommi Laitio, Helsingin nuorisotoimenjohtaja, on vihjeetön. Hänen puheenvuoronsa tähän monikulttuurikeskusteluun on mitätön ja hyvä esimerkki, miten ei nähdä metsää puilta. Hommaforumilla on lukuisia parempia puheenvuoroja, joista yksi (http://hommaforum.org/index.php/topic,82229.msg1325619.html#msg1325619) parhaista on:
Quote
Mitä monikulttuuri on? Onko monikulttuurisuus mahdollista? Onko monikulttuurisuuteen pyrittävä?
Kuten otsikosta on arvattavissa, pyrin tässä kirjoituksessa tuomaan esille kannan, jonka mukaan monikulttuuria ei ole eikä sitä edes voi olla. Tämä on näinä monikultturismista hokemisen päivinä tietenkin outo käsitys, mutta lukija saa kirjoituksen lopuksi arvioida, olenko onnistunut perusteluissani.
Ennen monikulttuurisuuteen puuttumista lähdemme kuitenkin liikkeelle kulttuurista. Emme kysy, mitä se on, koska tietosanakirjoista ja internetistä voi löytää sille määritelmiä ja lisäksi jokaisella yksilöllä on oma, intuitiivinen käsityksensä asiasta. Sen sijaan kiinnitämme huomiomme kulttuuri-ilmiön sisäiseen rakenteeseen ja teemme erään keskeisen jaotuksen, jota yleensä ei huomata tehdä.
On nimittäin niin, että kulttuuri voidaan ja se pitää jakaa kahteen osaan. Näitä osia kutsun nimillä
1. Primääriset kulttuuripiirteet
2. Sekundääriset kulttuuripiirteet
Mitä nämä ovat?
Primääriset kulttuuripiirteet eli liikkumattomat ja vaihtamattomat kulttuuripiirteet ovat kulttuurin ytimessä olevia arvoaksioomia. Ne liittyvät perimmäisiin arvoihin ja moraalikysymyksiin, uskontoon ja metafysiikkaan, ihmisenä olemiseen ja moraalisena ihmisenä toimimiseen yhteisössä.
Sekundääriset kulttuuripiirteet eli liikkuvat ja vaihdettavat kulttuuripiirteet ovat arkipäiväiseen elämään liittyviä tapoja, taipumuksia ja ilmiötä. Ne liittyvät esimerkiksi mausteisiin, pukeutumiseen, musiikkiin, arkkitehtuuriin ja kaikenlaisiin jokapäiväisen arkielämän tottumuksiin.
Kutsun primäärisiä kulttuuripiirteitä liikkumattomiksi ja vaihtamattomiksi sen vuoksi, että primääriset kulttuuripiirteet eivät yleensä sinänsä liiku ilman, että niiden kantaja liikkuu ja vaihtamattomiksi sen vuoksi, että näitä arvoaksioomia ei tavallisesti vaihdeta toisiksi, vaan niissä pitäydytään lujasti kiinni. Sen sijaan sekundääriset kulttuuripiirteet ovat sekä liikkuvia että helposti vaihdettavia: ne liikkuvat herkästi ilman, että niiden "alkuperäinen" kantaja liikkuu, sillä ne leviävät kansainvälisen kaupan, tiedonvälityksen ja muodin mukana. Ne ovat myös helposti vaihdettavissa muodin tai kokeilunhalun seurauksena. Esimerkki primäärisen kulttuuripiirteen vaikutuksesta on, kun joku muuttaa toiseen maahan ja vie sinne omat uskonnolliset vaatimuksensa mukanaan. Esimerkki sekundäärisen kulttuuripiirteen vaikutuksesta on, kun joku tilaa nettikaupasta eksoottista maustetta kuultuaan siitä ruuanlaitto-ohjelmassa.
Kulttuuri on ensisijaisesti arvojärjestelmä. Niinpä kulttuurista puhuttaessa se liittyy ennenkaikkea primäärisiin kulttuuripiirteisiin, eli arvoihin, ei niinkään arvoneutraaleihin sekudääristen kulttuuripiirteiden maailmaan. Monikulttuuria siis ei ole se, että arvoneutraalit ja banaalit tavat sekoittuvat vaikkapa siten, että Puolassa syödään pizzaa tai että Kiinassa juodaan hollantilaista olutta, koska näihin toimiin ei liity kulttuurille ominaista arvolatausta - kyse on vain vaihdettavista tavoista ja tottumuksista. On siis perustavanlaatuinen virhe ajatella, että jokin asia on monikulttuurinen vain siksi, että se on peräisin jostain kaukaa. Kulttuuria ei määritä maantieteellinen etäisyys vaan kulttuurin sisäinen arvolataus. Jos jokin asia istuu helposti tai ilman mitään kitkaa 14000 kilometrin päässä olevaan yhteiskuntaan, se todistaa, että kyseessä on arvoneutraali eli kulttuurineutraali asia, eikä monikulttuurisuus.
Kuitenkin kulttuurineutraalit asiat sekoitetaan tavan takaa kuviteltuun monikulttuuriin eli sekundääriset kulttuuripiirteet sekoitetaan primääristen kulttuuripiirteiden funktioihin. Toisinsanoen monet idealistit kuvittelevat monikulttuurin olevan eksoottisia mausteita, värikkäitä vaatteita ja erilaista musiikkia, vaikka kyseessä ovat vaihdettavissa olevat, kulttuurineutraalit ja usein muodin mukanaan tuomat asiat. Sen sijaan idealisti ei ymmärrä, että monikulttuurissa on kyse vastakkaisten arvomaailmojen kohtaamisesta. Siinä kyse ei ole mausteista vaan arvoista ja metafysiikasta.
Kun nyt olemme tehneet selväksi kulttuurin kaksinaisen jakautumisen toisaalta primäärisiin kulttuuripiirteisiin ja toisaalta sekundäärisiin kultuuripiirteisiin, alamme pohtia monikulttuurisuuden kysymystä. Sehän liittyy nimenomaan primäärisiin kulttuuripiirteisiin, koska sekundäärisistä kulttuuripiirteistä puuttuu arvolataus eli ne ovat monikulttuurisuuden sijaan kulttuurineutraaleja.
Koska kulttuuri on arvojärjestelmä, väitämme, että monikulttuurisuus tai oletettu sellainen on kahden tai useamman keskenään ristiriitaisen arvojärjestelmän asettaminen samaa tilaan tai yhteiskuntaan. Jos tällainen asettelu tehdään, voidaan kysyä, onko yhteiskunta tuolloin monikulttuurinen? Moni voisi vastata tähän myöntävästi, mutta meidän on pakko vastata kieltävästi. Miksi? Siksi, että on olemassa nk. 1+1+1 - sääntö. Se tarkoittaa sitä, että yhdessä yhteiskunnassa voi yhdellä kertaa olla dominanttina vain yksi arvojärjestelmä. Kyseessä ei siis ole monikulttuuri, vaan yksikulttuuri, jossa pinnan alla esiintyy ja velloo dominoivaa kulttuuria vastustavia kulttuureita.
Yhteiskunnassa siis voi kerrallaan vallita vain yksi kulttuuri, olkoot sivukulttuureita vaikka miten monta. Esimerkiksi oikeusjärjestelmä toimii aina yhden arvojärjestelmän pohjalta. Ei ole esimerkiksi niin, että parittomilla viikoilla tuomitaan länsimaisen oikeusjärjestelmän mukaan ja parillisilla sharian mukaan - jompikumpi vallitsee. Mikä tarkoittaa yksikulttuurisuutta. Ja ottaaksemme vielä käytännön esimerkin, kuvitelkaamme tilanne, jossa udmurtit katsovat, että saunan ylälauteen tulee olla 110 senttimetriä maasta mutta nenetsit vaativat, että oikea korkeus on 130 senttimetriä. Kun kuitenkin saunoja ( yhteiskuntia ) on vain yksi, voivat lauteet olla vain yhdellä korkeudella - eli yksikulttuurisuus vallitsee. Joko siis udmurtit ovat dominantissa asemassa tai sitten nenetsien kansa.
Nyt tietysti monikultturisti-idealisti voisi väittää, että jos udmurtit ja nenetsit sopivat keskenään kompromissin ja päättävät, että lauteet ovatkin 120 senttimetrin korkeudella lattiasta, kyseessä on monikulttuuri. Mutta näin ei ole. Sillä jälleen yksi arvojärjestelmä hallitsee, ei monta: lauteet ovat jälleen yhdellä ainoalla korkeudella, eivät kahdella tai useamalla. Nyt monikultturisti-idealisti esittää, että voisivathan samat lauteet olla useammalla eri korkeudella. Voisivat toki. Voitaisiin siis rakentaa segregaatiolauteet. Mutta eivät nekään edustaisi monikulttuuria, vaan segregaatiota, missä eri ryhmät kyyhöttävät omiensa parissa nauttien omasta yksikulttuurisuudestaan. Tuollainen yhteiskunta ei ole monikulttuurinen, koska sulautumista ei tapahdu, vaan se olisi pirstoutunut yhteiskunta, jossa kulttuurikonfliktit ovat jatkuvasti esillä.
Samoin kuin vesi, joka aina hakeutuu vaakatasoon alimpaan mahdolliseen kohtaan, samoin yhteiskunta hakeutuu aina kohti yksikulttuurisuutta siten, että vain yksi kulttuuri voi kerrallaan olla dominantti yhdessä yhteiskunnassa - muistammehan 1+1+1-säännön. Jos yhteiskunnassa kuitenkin on useita niin vahvoja kulttuureita, että mikä tahansa niistä voisi periaatteessa saavuttaa dominantin aseman, ei synny monikulttuurisuutta, vaan vakava konfliktitilanne ja yhteiskunnan pirstoutuminen.
Monikulttuuri siis on mahdotonta. Se on mahdotonta paitsi filosofisesti, myös käytännöllisesti. Syy, miksi monikulttuurin olemassaoloon ja mahdollisuuteen uskotaan, johtuu siitä, että sekoitetaan primääriset ja sekundääriset kulttuuripiirteet ja vedetään jälkimmäisten helposta ja jopa viihdyttävästä vaihtelusta se väärä johtopäätös, että kulttuurit kaikilla tasoillaan olisivat yhteen sovitettavissa. Korostettakoon vielä, että primääristen kulttuuripiirteiden ja sekundääristen kulttuuripiirteiden ero ei ole kvantitatiivinen, vaan kvalitatiivinen. Jos tämä ymmärrettäisiin, tajuttaisiin myös, että monikulttuuri on mahdotonta.
Se, että se on mahdotonta, ei kuitenkaan estä tosiasiat kieltäviä idealisteja tavoittelemasta monikulttuuria - varsinkaan, kun valtakuntamme virallinen tavoite on monikulttuurinen Suomi. Ei tarvitse olla ennustaja tajutakseen, ettei tuo tavoite tule milloinkaan toteutumaan, vaikka odottaisimme tuhat vuotta ja kaataisimme hankkeeseen kaikki maailman rahat ja painaisimme lisää 100-kertaisen määrän, sillä monikultuuri ei toteudu, koska se on mahdottomuus, ei siksi, että joku olisi rasisti tai siksi, ettei tarpeeksi varoja olla hankkeeseen kohdistettu.
Monikulttuurisuus on valhe. Se on epäloogisuutta. Se on hulluutta. Se on utopia. Se on unelma sellaisesta, mikä ei ole mahdollista. Ja ennenkaikkea se on työkalu niille, jotka haluavat hajoittaa ja hallita. Joten olkaamme tarkkoina siellä!
Mitä mieltä sinä olet?
(Lihavointi alkuperäinen)
Hyvä Eino!
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
No, raiskaamalla tietysti muslimeja, mitenkäs muutenkaan. Senhän takia muslimit homoja vihaavatkin.
Minä näen ja olen todella monikulttuurinen, pitäisi saada joku koordinaattorin virka vaikka lisähommaksi!
Minä siis näen: vitun tyhmät teeveeperunat äänestelevät omaa kansaansa vihaavia ammattirikollisia valtaan ja nämä kusipäät palvovat meitä ja antavat rahaa meille. Me olemme A-luokkaa, suomalaiset orjia ja paskaa.
Kyllä näin selkeällä nekemisellä pitäisi saada ylitarkastelijan virka 6 numeroisella vuosiliksalla!!!11
Quote from: koli on 14.08.2015, 17:13:03
Monikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Monikulttuurisuuden palvominen on taito ummistaa silmänsä elämän reaaliteeteiltä, jos sitä nyt taidoksi voi sanoa.
Quote from: ISO on 14.08.2015, 21:03:29
Quote from: koli on 14.08.2015, 17:13:03
Monikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Monikulttuurisuuden palvominen on taito ummistaa silmänsä elämän reaaliteeteiltä, jos sitä nyt taidoksi voi sanoa.
Monikultturisuus on taito olla näkemättä maailmaa, edes omin silmin.
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Oras Tynkkynen todisteli muutama vuosi sitten maahanmuuttokriitikoiden väärässä olemista muun muassa sillä, että suhtautuminen homoihin on parantunut Hollannissa muslimimaahanmuutosta huolimatta:
QuoteEsimerkiksi Hollannissa homoja vastustavien ihmisten osuus on viime vuosina pudonnut 15 prosentista yhdeksään. Kehitys on tapahtunut samana aikana, kun usein homofobisiksi pelättyjen maahanmuuttajaryhmien ja muslimien osuus väestöstä on jatkanut kasvuaan.
Oras Tynkkynen: Mamukriitikoiden matematiikkaa (http://hommaforum.org/index.php/topic,34231.msg454664.html#msg454664) 10.9.2010
Tosin itse tutkimuksessa todettiin (http://hommaforum.org/index.php/topic,34231.msg455006.html#msg455006) prosenteista, että "on tärkeää huomata, että ei-länsimaalaiset maahanmuuttajat eivät olleet kunnolla edustettuina näissä kyselyissä". Tutkimuksessa myös todettiin, että Hollannin muslimit suhtautuvat homoihin entistä jyrkemmin (http://hommaforum.org/index.php/topic,34231.msg455672.html#msg455672).
Haluaisin kyllä ihan huvin vuoksi kuulla Laition ratkaisuehdotuksen muslimien homoihin kohdistaman häirinnän ja väkivallan vähentämiseksi. Se varmaankin liittyisi Laition mainitsemaan "valmiuteen joustaa".
Monikulttuurisuus on taito käydä toisten lompakolla.
Koska näiden mokuttajien ainoa anti minulle on masennuskohtaus, niin en lue tätäkään plöräystä otsikkoa pidemmälle.
Otsikon perusteella olen kuitenkin erittäin monikulttuurinen, kun osaan kehitysmaamuslimin silmin nähdä hyvin motiivit lähteä kohti taikaseinää ja vapaata blondiseksiä. Ja juuri sen takia vaihtaessani suomalaisen silmiin, en voi hyväksyä nykyistä valheellista, epäloogista ja kallista mokutusta.
Siis hetkinen. Sanooko Helsingin nuorisotyön johtaja tässä että "Helsingin nuorisotyössä joka kolmas kohtaamamme nuori puhuu kotona muuta kuin suomea tai ruotsia, esimerkiksi viroa tai arabiaa." eikä kukaan hetkauta korvaansa? Kolmannes "asiakkaista" on mamuja ja se on normaalia? Helsinki pitäisi irrottaa Suomesta ja pian. Hellsinki on kohta todellisuutta.
Quote from: andrus on 14.08.2015, 18:53:32
Kuka nyt ei palkkansa eteen puhuisi pehmoisia. Malliesimerkki tuottamattoman työn haittapuolista.
Toiset vuodattavat vaikka kyyneleitä suorassa lähetyksessä, kun riittävästi maksetaan:
QuotePertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
11 t ·
Toissa päivänä Saksan kakkostelevision Heute Journal-uutisissa pakolaisista kertoessaan kyyneliin puhjennut uutisankkuri Claus Kleber on herättänyt saksalaisissa laajempaakin kiinostusta. Lehdet ja netti tietävät kertoa, että hän juontaa uutisia vapaana toimittajana 600 000 euron vuosipalkkiolla. Koulutukseltaan hän on juristi.
https://www.facebook.com/pertti.ronkko/posts/10153215006883542?pnref=story
Kyllä itkisin minäkin ja ylistäisin monikulttuuria, jos tulisi puoli miltsiä vuodessa lapaseen.
Perusmimmi tietää, että se L'orealin mainoksen Penelope Cruz saa palkkansa, kun kertoo olevansa sen arvoinen, vaikka mielikuvat toimisivatkin. Perusjamppa tietää, että Korrekin autovaha-mainoksen biilin konenepellillä kiiltelevää beibee ei saa kaupan päälle ihan oikeasti, vaan työtänsä tekee kaunokainen.
Nöyrä suomalainen sensijaan uskoo, jos se lukee valtakunnallisessa lehdessä tai kuuluu telkkarista, vaikka ero on vain siinä, että niiden markkinoinnin on maksanut lukija/kuulija tai muut mainostajat itse.
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Tuonhan voisi myös ymmärtää että molemmat kokevat häirintää kolmannelta osapuolelta?
Mokuttaja kuvittelee näkevänsä maailman toisen silmin. Todellisuudessa hän vain projisoi omat ajatuksensa toisen päähän ajattelematta ollenkaan mitä se toinen todellisuudessa ajattelee. Mokuttajat väittävät suvaitsevansa erilaisuutta, mutta todellisuudessa ymmärtävät siitä vähän.
Tommi Laitiolla ja monilla asian puolesta puhujilla voi olla unelma. Unelma sellaisesta paikasta, jossa kaikki kansat ja kansalaiset elävät sulassa sovussa toistensa kanssa ja mitään pahoja asioita ei tapahdu missään.
Se unelma on niin vahva, että parhaimmillaan jopa uutistoimittajienkin täytyy jättää asioita uutisoimatta, ettei unelma pirstaloituisi palasiksi.
Siinä on tämän asian kääntöpuoli. Mitä niin hirvittävää on totuudessa, että sitä ei voi kertoa? Vai eikö unelma olekkaan ihan sitä mitä sen annetaan ymmärtää olevan? Eikö unelma ja todellisuus kohtaakkaan?
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Olemalla homoja.
QuoteMaahanmuuttokeskustelu näyttää repeytymiä taidoissamme olla eri mieltä. Suomalaiset ovat erilainen joukko kuin sata vuotta sitten. Rasistiset teot ja puheet pelottelevat vetäytymään julkisesta keskustelusta. Näin vihapuhe saavuttaa tavoitteensa. Itsenäisyytemme alkuvuodet ovat karmaiseva todiste siitä, mihin erimielisyys voi johtaa.
Suomessa on monien puhujien puolelta vakuuteltu sitä, että "Suomi on aina ollut monikulttuurinen valtio... Finlayson, Fazer...".
Jostakin syystä esimerkkeinä käytetään aina länsimaalaisia henkilöitä, ei afrikkalaisia, lähi-idän yms. valtioista olevia.
---
Vihapuheen tavoitteista voi olla montaa mieltä. Pilapiirtäjä Lars Vilks kertoi varsin osuvasti siitä kuinka vihapuhe-termiä sotketaan nykyisin kaikkiin eri mieltä oleviin. Sen avulla halutaan hiljentää väärämieliset.
Jos on Suomessakin olevaa keskustelua seurannut, niin vihapuhe-termin alle on pyritty laittamaan aina ne asiat, joista ei saisi Suomessa puhua tai niitä arvostella. Tämä onkin johtanut pitkään siihen, että isot mediat eivät uskalla käsitellä kaikkia asioita kriittisesti. Tai kuten tuossa ylemmässä esimerkissä, niin täytyy jopa jättää uutisoimatta tietyistä ikävistä asioista, koska ne voisivat pilata oikean totuuden levittämisen.
Itsenäisyyden alkuvuodet olivat tosiaan karmaiseva esimerkki siitä, että mihin erimielisyys ja erilaiset kulttuurit voivat johtaa. Punaiset yrittivät ottaa vallan itselleen, mutta se ei onnistunut valkoisten takia. Jos noin olisi kuitenkin tapahtunut, niin Suomi saattaisi nykyisin olla Venäjän miehittämä valtio, jota olisi käytetty hyökkäykseen Ruotsia vastaan.
Quote from: M on 15.08.2015, 09:24:29
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Olemalla homoja.
Laition mukaan
homovastaiset siirtolaisyhteisöt häiritsevät homoja, mikä tarkoittaa homojen hakkaamista.
Toiset vaan on, ja toiset vaan hakkaa, kylläpäs häiritsee...
Quote from: nollatoleranssi on 15.08.2015, 09:30:33
Suomessa on monien puhujien puolelta vakuuteltu sitä, että "Suomi on aina ollut monikulttuurinen valtio... Finlayson, Fazer...".
Suomi on milloin mitäkin, välillä multi ja välillä mono.
Kaikki muutkin asiat ovat milloin mitäkin, sillä vajakit eivät anna faktojen ja loogisen ajattelun häiritä itseään, ihan oikeuden päätökselläkin.
Kaiken takana on ideologisiksi asioiksi ylennetyt asiat, joita pitää puolustaa koska niitä pitää puolustaa.
Kyseessä on koiralauma-ilmiö, jokainen niistä on yksinään ihan mukava, mutta laumassa täysin arvaamaton, ja jälkeenpäin niistä jokainen sanoo vain
totelleensa käskyjä.
On erittäin vaikeata keskustella rakentavasti sellaisen tahon kanssa joka käyttäytyy kuin kasvattamaton kakara kaupan karkkihyllyn edessä.
Quote from: Samuli Vesioja on 14.08.2015, 22:22:42
Siis hetkinen. Sanooko Helsingin nuorisotyön johtaja tässä että "Helsingin nuorisotyössä joka kolmas kohtaamamme nuori puhuu kotona muuta kuin suomea tai ruotsia, esimerkiksi viroa tai arabiaa." eikä kukaan hetkauta korvaansa?
Tässä kohden on hyvä pohtia seuraava:
-
Nuorisotyössä kohdataan
asiakkaita. Eufemismien takana lienee se, että nuorisotyöllä ja asiakkailla tarkoitetaan tässä ongelma-alueiden nuoria, tai jopa ongelmanuoria.Tosin tässäkin tapauksessa esittämäsi huoli on aiheellinen.
- Tommi Laition henk.koht. kyky empatiaan on sieltä mittarin yläpäästä. Yli 70 pahoinpitelyä tehtaileman etnojengin (ns. löyhät kaveriporukat) tapauksessa ymmärsi ja myötäeli Tommi jengiläisiä niin paljon että unohti tyystin uhrit, sekä sen viestin minkä kokonaisuus lähetti: media hyssyttelee, viranomaiset kiistävät, vaikka asioita tapahtuu.
- Tommi Laition on Ritva Viljasen oma poliittinen virkanimitys, ja Helsingissä nuorisotoimenjohtaja nauttii n. 7500€ kk-palkkaa. Tommi Laitio ei ole puolueeton, objektiivinen nuorisotyöntekijä. Hän on osa punavihreintä mokutuskoneistoa.
Sinänsä uskon hänen olevan mukava ja ystävällinen, hyväätarkoittava ihminen.
Quote from: ämpee on 15.08.2015, 09:31:54
Quote from: M on 15.08.2015, 09:24:29
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Olemalla homoja.
Laition mukaan homovastaiset siirtolaisyhteisöt häiritsevät homoja, mikä tarkoittaa homojen hakkaamista.
Toiset vaan on, ja toiset vaan hakkaa, kylläpäs häiritsee...
Minulle jäi epäselväksi, onko homoilla jotakin toimintaa, joka suoranaisesti häiritsee muslimiyhteisön (mikä se nyt lieneekään) elämää? Käyvätkö ns. rekkahomot hakkaamassa muslimeja vai mikä on?
QuoteMonikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Jos ylläoleva on monikulttuurisuutta, monikulttuurin kannattajat harvemmin itse ovat monikulttuurisia. :P
Quote from: Shemeikka on 15.08.2015, 13:35:37
QuoteMonikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Jos ylläoleva on monikulttuurisuutta, monikulttuurin kannattajat harvemmin itse ovat monikulttuurisia. :P
Eivät he edes viitsi yrittää. Viittaan Singhin käytökseen, jota umpitollo kärpäsparvi seurasi.
Quote from: Mursu on 15.08.2015, 09:08:36
Mokuttaja kuvittelee näkevänsä maailman toisen silmin. Todellisuudessa hän vain projisoi omat ajatuksensa toisen päähän ajattelematta ollenkaan mitä se toinen todellisuudessa ajattelee. Mokuttajat väittävät suvaitsevansa erilaisuutta, mutta todellisuudessa ymmärtävät siitä vähän.
Veit sanat suustani ja kerroit jo aika tyhjentävästi, mistä siinä oikeasti on kysymys. Laition kirjoituksen täydellinen vastakohtaisuus tosiasioiden kanssa tuntui niin typerältä, että piti kirjoittaa itsekin jotain vastaavaa.
Monikultturisti ei kykene näkemään toista ihmistä sellaisenaan: ei pelkäämiään toisinajattelijoita, eikä ihannoimaansa etnistä toiseutta. Toisinajattelijat ovat hänelle olkiukkomainen kyhäelmä omia luuloja ja pelkoja, ja toiseuden päälle hän liimaa ihannoidun ihmiskuvan. Nämä harhaluulot ovat niin tiukassa, etteivät aidot ihmiset pääse niiden takaa näkyviin juuri mitenkään. Harhaluulojen pienikin repeäminen, kohteen katsominen ihan sellaisenaan, hajottaisi koko mustavalkoisen ideologian, joten kuvitelmia vahditaan erityisen tiukasti. Ne ovat monikultturismin edellytys. Jos monikultturisti katsoisi maailmaa toisen silmin, hän ei enää olisi monikultturisti.
Maahanmuuttomaltilliset (eli -"kriitikot") ovat niitä, jotka suostuvat katsomaan maailmaa toisten silmin. Maltilliset kykenevät näkemään oikeasti vieraita asioita ja ajatuksia ihmisissä, eivätkä kuvittele toiseuden olevan yhtä lailla länsimaisen humanismin ja muun aatteellisen kehityksen vuosisataisten perinteiden kyllästämiä, kuin itse ovat. Maltilliset eivät peilaa itseään tuntemattomaan toiseuteen, vaan katsovat toiseutta sellaisenaan, erilaisuuden tunnustaen. Maltilliset kykenevät katsomaan maailmaa toiseuden silmin, koska eivät liimaa toiseuden eteen omia luulojaan. Siksi he haluavatkin malttia maahanmuuttopolitiikkaan.
Quote from: koli on 14.08.2015, 17:13:03
QuoteMonikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Helsingin nuorisotyössä joka kolmas kohtaamamme nuori puhuu kotona muuta kuin suomea tai ruotsia, esimerkiksi viroa tai arabiaa. Joka neljäs kesätyöntekijämme oli muunkielinen. Muunkielisten osuus Helsingin väestönkasvusta on ollut jo pidempään yli 60 prosenttia.
Viime aikojen monikulttuurisuuspuhe tuntuu siksi erikoiselta. Keskustelu on puolesta/vastaan-väittelyä asenteista. Monikulttuurisuus ei ole enää valinta. Se on todellisuutemme.
_ _
Amsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Tommi Laitio on Helsingin nuorisotoimenjohtaja.
http://tommilaitio.munstadi.fi/2015/08/14/monikulttuurisuu-on-taito/
Jaha.
NO:
Ei eurooppalaisille suurkaupungeille.
Kyllä maaseudulle ilman monikulttuurin rikkautta.
Pitäkää tunkkinne. Siinähän veivaatte stadissa: lisää homotusta, lisää mokutusta, jo syntyy rikkautta.
Quote from: Golimar on 14.08.2015, 18:13:28
Nyt kun tuo turhake ja Suomen tuhoaja ruohonjuuritasolla taas avautuu niin lainaan itseäni.
Quote from: Golimar on 29.01.2015, 21:22:33
Demos Helsinki ajatuspajan kyösti Tommi Laitio joka on palkattu Helsingin kaupungille kyöstiksi haluaa 10 miljoonaa maahanmuuttajaa Etelä-Savon palvelurakenteen turvaajaksi.
(http://s12.postimg.org/imvta9lrx/10_miljoonaa.jpg)
http://www.slideshare.net/DemosHelsinki/hyvinvointi-yhteisjen-ajalla
"Vuonna 2025 Suomessa on 500 000 maahanmuuttajaa"
Ei ole.
Quote from: uffomies on 15.08.2015, 08:12:14
Quote from: Miniluv on 14.08.2015, 20:29:17
QuoteAmsterdamissa samoilla kaduilla asuvien homojen ja homovastaisten siirtolaisyhteisöjen kesken on haettu ratkaisuja molempien kaupungilla kokeman häirinnän vähentämiseksi.
Mitenkäköhän amsterdamilaiset homot harjoittavat muslimien häirintää ???
Tuonhan voisi myös ymmärtää että molemmat kokevat häirintää kolmannelta osapuolelta?
Ei voi, jos ratkaisuja haetaan homojen ja homovihasiirtolaisten kesken.
...Ellet sitten ymmärrä niin, että nyt homot ja homovihasiirtolaiset hakevat yhteistyöratkaisuja kaupungilla kohtaamiensa kantisheterorasistien vähentämiseksi?
Quote from: koli on 14.08.2015, 17:13:03Monikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin[/size]
Helsingin nuorisotyössä joka kolmas kohtaamamme nuori puhuu kotona muuta kuin suomea tai ruotsia, esimerkiksi viroa tai arabiaa. Joka neljäs kesätyöntekijämme oli muunkielinen. Muunkielisten osuus Helsingin väestönkasvusta on ollut jo pidempään yli 60 prosenttia.
Mistä se tulee tämä muun-kieli?
Kokeeko kirjoittaja, että on olemassa Me ja sitten nuo kaikki muut, ja muut puhuu muunkieltä? Missä empatia? - yritä ymmärtää, asetu asemaan: muun-kieli katoaa ja tilalla on paljon kulttuuri- ja kieliryhmiä...ja kaikki pirstaleina siellätäällä.
Kasaa siinä nuorena identiteettiä, kun "mun-kulttuuri" onkin outo vähemmistö
- "monikulttuuri" kehottaa nuorisotoimenjohtaja.
- "Joopajoo" vastaa nuori "yritähän sä syödä se sun monikulttuuris, kun mä syön halal"...mutta nuorisotoimenjohtaja ei nyt ymmärrä yhtään, sillä monikulttuurijuhlissakin oli maukkaat creme bruleet ja bongorummut soi niin pehmeästi...
QuoteJos halutaan muuttaa asenteita...Monikulttuurisuudesta tulee onnen edellytys, kun "ne" ovat naapureitamme ja lastemme valmentajia.
...Hyvä monikulttuurinen elämä ei tapahdu itsekseen...Empatia on oman kokemuksen työntämistä sivuun ja keskittymistä ymmärtämään. Empatia auttaa käsittämään, että sama kaupunki tai tilanne voidaan kokea toisin. Empatialla oppii enemmän.
Nuorisotoimenjohtaja siis sanoo, että asenteet ei muutu eikä monikulttuurisuudesta tule totta...ainakaan ennen kuin hän eroaa työstään ja tilalle palkataan joku "niistä".
Hän sanoo myös, että se ei tapahdu itsekseen...toisin sanoen hänen olisi itse ymmärrettävä erota työstään. Se se vasta olisi empaattista, että työntäisi oman kokemuksensa työstään sivuun ja käsittäisi ettei "muunkieliset" nuoret halua kantis-nuorisotoimenjohtajaa, koska kokevat saman kaupungin ja tilanteen toisin.
Empatialla varmaan oppii jotain, mutta voin sanoa että silmät avaamalla ja erilaisia ihmisiä kuuntelemalla oppii vielä paljon enemmän.
Empatia mainittu sanoisinko tarpeeksi monta kertaa. Mutta meneeköhän tuolla Laipiolla empatian ja entropian käsitteet sekaisin? :facepalm:
heh,eli jos katson tänne tulevan silmin niin katsoisin että jossain päin maailmaa on maa jossa voi puhua ihan hiton paljon paskaa,tulla maahan ilman papereita ja väittää nimekseksi ja iäksesi vaikka mitä eikä kukaan tarkista sun puheitas eli voit väittää vaikka mitä ja saat sieltä kuitenkin kämpän ja rahaa eikä sun pidä tehdä niiden eteen mitään ja olet aina uhri?.Voi myös sikailla siellä eli ryöstellä/varastella tavaraa ja aina kun sattuu mainitsemaan ettei pidä asiasta niin olet rasisti ja jos joku nyt sattuisi lyömään sua kun yrität ryöstää sen niin tuomiota kovennettaisiin koska rasismi.:)
PS.
QuoteKulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajana aloittaa Tommi Laitio. Laitio (s. 1977) on johtanut vuodesta 2012 Helsingin kaupungin nuorisotointa.
QuoteToimialajohtajat valittiin seitsemän vuoden määräajaksi. (...) Laition [kuukausipalkka on] 10 000 euroa.
http://yle.fi/uutiset/3-9353069
Quote from: Shemeikka on 15.08.2015, 13:35:37
QuoteMonikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin
Jos ylläoleva on monikulttuurisuutta, monikulttuurin kannattajat harvemmin itse ovat monikulttuurisia. :P
Ja ammatillisesti monikulttuurisuus on myös taitoa opettaa maahanmuuttajia näkemään maailma erilaisten seksuaali-identiteettien, erilaisen maailmankatsomuksen omaavien, erilaisten muiden kulttuurin edustajien ja ennen kaikkea opettaa maahanmuuttajia näkemään asiat suomalaisten silmin. Ja mitä empatiaan tai sympatiaan tulee on jokainen ihminen oman historiansa, kokemustensa ja persoonallisuustyyppinsä summa ollen joko ulkoista tai sisäistä laatua, niitä ei voi kaataa menestyksellisesti litranmitalla kaikille tarvitseville.
Monikulttuuri on kuin suuri pyöreä kakku, jonka ylivoimaisesti suurin osa on suomalainen kulttuuri ja pienet siivut ovat muita kulttuureja/alakulttuureja. Ja koska monikulttuuri on suuri pyöreä kakku, on se myös luonteeltaan nollasummapeliä = jos jonkun palan kokoa kasvatat, niin muiden osuus pienenee vastaavan suuruisen palan verran.
Quote from: RP on 14.12.2016, 21:07:36
PS.
QuoteKulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajana aloittaa Tommi Laitio. Laitio (s. 1977) on johtanut vuodesta 2012 Helsingin kaupungin nuorisotointa.
QuoteToimialajohtajat valittiin seitsemän vuoden määräajaksi. (...) Laition [kuukausipalkka on] 10 000 euroa.
http://yle.fi/uutiset/3-9353069
No Joo, täytyy myöntää, että jos minulle luvattaisiin kymppitonni kuussa seitsemäksi lihavaksi vuodeksi, voisin kirjoittaa vähäsen erilailla :-[
"Monikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin."
Monikulttuurisuus on taito sulkea silminsä tosiasioilta ja hankkia kunnon tili veronmaksajien kustannuksella.
Pystyn näkemään maailman toisten silmin; sen vanhuksen, joka makaa kusissa vaipoissaan päivä toisensa jälkeen, sen pitkäaikaistyöttömän, joka tuijottaa toisen pitkäaikaistyöttömän niskaa leipäjonossa, sen monisairaan, joka tässäkin kuussa joutuu jättämään osan lääkkeistä ostamatta. Ja monen muun ihmisen, jonka yhteiskuntamme on jättänyt heitteille, koska monikulttuurisuus on vaan niin hienoa.
Tommi Laition lausunnot pitää suhteuttaa niihin julkilausumiin joita hän on aiemmin julkituonut.
http://www.slideshare.net/DemosHelsinki/hyvinvointi-yhteisjen-ajalla
alussaolisana: Monikulttuurisuuden vastalääke on taito nähdä maailma realistin silmin.
Monikulttuurisuus on ennenkaikkea väline kulttuurien tuhoamiseen. Todellinen monikulttuurisuus näyttäytyy itsenäisten kansojen omien kulttuurien kirjona, joka luo maailmaan useiden kulttuurien laajan olemassaolon mahdollisuuden.
Nykyisellään tarkoitettu monikulttuuri tuottaa pitkällä aikavälillä monietnisen monokulttuurin, joka hävittää perinteiset kulttuurit luoden tilalle kaoottisen sekametelisopan, jos sille annetaan tilaa levitä. Se on toteutuessaan todellinen dystopia, ihmiskunnan kulttuurinen kuolema, juurettomuuden maailma.
Quote from: Impi Waara on 14.12.2016, 22:23:44
Pystyn näkemään maailman toisten silmin; sen vanhuksen, joka makaa kusissa vaipoissaan päivä toisensa jälkeen, sen pitkäaikaistyöttömän, joka tuijottaa toisen pitkäaikaistyöttömän niskaa leipäjonossa, sen monisairaan, joka tässäkin kuussa joutuu jättämään osan lääkkeistä ostamatta. Ja monen muun ihmisen, jonka yhteiskuntamme on jättänyt heitteille, koska monikulttuurisuus on vaan niin hienoa.
Kuulostaa tutulta. Lisätään joukkoon yksinhuoltajia ilman tukiverkostoa, lapsia ilman turvallisia aikuisia, minimituella opiskelevia opiskelijoita joille ei ole tarjolla alan työpaikkaa jne jne jne.
Kyllähän kurjia tässä maassa riittää. Se sitten kun ei enää pääse kulkemaan heikon ravitsemuksen tms syyn vuoksi niin siinäpähän sitten olet ja mätänet. Saahan nähdä onko hoitoa tarjolla ja jos niin monenko kuukauden tai vuoden päästä jos akuutti ois tänään.
Quote from: Tabula Rasa on 14.12.2016, 22:42:54
Quote from: Impi Waara on 14.12.2016, 22:23:44
Pystyn näkemään maailman toisten silmin; sen vanhuksen, joka makaa kusissa vaipoissaan päivä toisensa jälkeen, sen pitkäaikaistyöttömän, joka tuijottaa toisen pitkäaikaistyöttömän niskaa leipäjonossa, sen monisairaan, joka tässäkin kuussa joutuu jättämään osan lääkkeistä ostamatta. Ja monen muun ihmisen, jonka yhteiskuntamme on jättänyt heitteille, koska monikulttuurisuus on vaan niin hienoa.
Kuulostaa tutulta. Lisätään joukkoon yksinhuoltajia ilman tukiverkostoa, lapsia ilman turvallisia aikuisia, minimituella opiskelevia opiskelijoita joille ei ole tarjolla alan työpaikkaa jne jne jne.
Kyllähän kurjia tässä maassa riittää. Se sitten kun ei enää pääse kulkemaan heikon ravitsemuksen tms syyn vuoksi niin siinäpähän sitten olet ja mätänet. Saahan nähdä onko hoitoa tarjolla ja jos niin monenko kuukauden tai vuoden päästä jos akuutti ois tänään.
Olisin voinut jatkaa listaa, mutta luonani bunkkaava asunnoton vaati näkemään hänen hetkellisen ongelman hänen silmin. Pyyhe löytyi, kriisi ohi.
Quote from: Elemosina on 14.08.2015, 17:55:47
Miksi monikulttuuriset (ainakin jotkut) eivät kykene näkemään maailmaa meidän kantapottujen silmin? Miksi vain kantapottujen pitää kyetä joustamaan ja ymmärtämään?
Kysymysmerkistä huolimatta retorisia kysymyksiä.
Olemme sen heille velkaa. Joutuvathan he kärsimään rasismistamme päivittän. Kaikilla elämän osa-alueilla. Siksi on vain luonnollista vapauttaa heidät täysin kaikista velvollisuuksista ja vastuista, ja suoda heille sen sijaan erivapauksia ja etuoikeuksia. Ihan loogista. Ja täysin ilmainen elämä siihen päälle, korvauksena henkisistä kärsimyksistä.
Varsinkin RHC-porukka tekee tärkeää työtä asian eteen.
Quote from: Impi Waara on 14.12.2016, 22:23:44
Pystyn näkemään maailman toisten silmin; sen vanhuksen, joka makaa kusissa vaipoissaan päivä toisensa jälkeen, sen pitkäaikaistyöttömän, joka tuijottaa toisen pitkäaikaistyöttömän niskaa leipäjonossa, sen monisairaan, joka tässäkin kuussa joutuu jättämään osan lääkkeistä ostamatta. Ja monen muun ihmisen, jonka yhteiskuntamme on jättänyt heitteille, koska monikulttuurisuus on vaan niin hienoa.
Tässä tuleekin hyvin perustavaa laatua oleva eettinen ja moraalinen valinta.
1. Onko Suomen valtion pidettävä huolta omista kansalaisistaan ja onko Suomen valtion olemassaolon oikeutus olla omia kansalaisiaan varten. Kyllä vai Ei?
2. Onko Suomen valtion haalittava maailmalta kaikenlaista väestömassaa ja huolehdittava heidän hyvinvoinnistaan kulttuurisine erityistarpeineen, kun samaan aikaa oman kansan hyvinvointiin ei riitä rahaa. Kyllä vai Ei?
Yhteiskunnan tulosaama on myös kakku ja nollasummapeliä = yhden osuuden kasvaessa, pienenee toisten osuus jaettavasta kakusta. Nyt kakkua jaetaan avokätisesti vieraille, vaikka omat näkevät nälkää.
"Monikulttuurisuus on taito nähdä maailma toisten silmin."
Quote from: Kim Evil-666 on 14.12.2016, 22:40:50
Monikulttuurisuus on ennenkaikkea väline kulttuurien tuhoamiseen.
Monikulttuurisuus on sotastrategia, taito mädättää vastustajan selkäranka paljastamatta itseäsi.
Quote from: Perttu Ahonen on 14.12.2016, 22:55:27
Quote from: Impi Waara on 14.12.2016, 22:23:44
Pystyn näkemään maailman toisten silmin; sen vanhuksen, joka makaa kusissa vaipoissaan päivä toisensa jälkeen, sen pitkäaikaistyöttömän, joka tuijottaa toisen pitkäaikaistyöttömän niskaa leipäjonossa, sen monisairaan, joka tässäkin kuussa joutuu jättämään osan lääkkeistä ostamatta. Ja monen muun ihmisen, jonka yhteiskuntamme on jättänyt heitteille, koska monikulttuurisuus on vaan niin hienoa.
Tässä tuleekin hyvin perustavaa laatua oleva eettinen ja moraalinen valinta.
1. Onko Suomen valtion pidettävä huolta omista kansalaisistaan ja onko Suomen valtion olemassaolon oikeutus olla omia kansalaisiaan varten. Kyllä vai Ei?
2. Onko Suomen valtion haalittava maailmalta kaikenlaista väestömassaa ja huolehdittava heidän hyvinvoinnistaan kulttuurisine erityistarpeineen, kun samaan aikaa oman kansan hyvinvointiin ei riitä rahaa. Kyllä vai Ei?
Yhteiskunnan tulosaama on myös kakku ja nollasummapeliä = yhden osuuden kasvaessa, pienenee toisten osuus jaettavasta kakusta. Nyt kakkua jaetaan avokätisesti vieraille, vaikka omat näkevät nälkää.
1. KYLLÄ 2. EI. Kansalaisille pääsääntöisesti vastaukset on selvillä, mutta miksi ei niille, jotka ovat tulleet valituksi kansaa edustamaan?
Quote from: Perttu Ahonen on 14.12.2016, 22:55:27
1. Onko Suomen valtion pidettävä huolta omista kansalaisistaan ja onko Suomen valtion olemassaolon oikeutus olla omia kansalaisiaan varten. Kyllä vai Ei?
2. Onko Suomen valtion haalittava maailmalta kaikenlaista väestömassaa ja huolehdittava heidän hyvinvoinnistaan kulttuurisine erityistarpeineen, kun samaan aikaa oman kansan hyvinvointiin ei riitä rahaa. Kyllä vai Ei?
Kansanäänestyskysymyksiä.
Quote from: Lalli IsoTalo on 14.12.2016, 23:00:32
Quote from: Perttu Ahonen on 14.12.2016, 22:55:27
1. Onko Suomen valtion pidettävä huolta omista kansalaisistaan ja onko Suomen valtion olemassaolon oikeutus olla omia kansalaisiaan varten. Kyllä vai Ei?
2. Onko Suomen valtion haalittava maailmalta kaikenlaista väestömassaa ja huolehdittava heidän hyvinvoinnistaan kulttuurisine erityistarpeineen, kun samaan aikaa oman kansan hyvinvointiin ei riitä rahaa. Kyllä vai Ei?
Kansanäänestyskysymyksiä.
No ei todellakaan :flowerhat: Kansa voisi äänestää väärin!
Tommi Laitio ei vaan kykene näkemään maailmaa vaikkapa Suomalaisen tallaajan silmin.
Meitä saa tommin mukaan mielinmäärin arvostella, leimata ja pakottaa vastentahtoiseen ilman minkäänlaista empatiaa.
Nyt, Tommi, **ttu kun sattuu silmiin: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612142200040813_ul.shtml
Tuli mieleeni syksyltä yhden hesalaisen muijan kertomus Peli poikki -varjomiekkarissa pojastaan, joka ei tykkää käydä nuorisotalolla, jossa pitää valtaa joku afrikkalainen korsto parin adjutanttinsa kanssa. Siellä ei kantaväestön nuorilla ole mitään sanomista.
Monikulttuurisuus on taito kusettaa, monin kulttuurein.
Oikeasti monikulttuurisuus on taito tihrustaa umpeen hakattujen silmien välistä sitä onko lyhtypylväässä ehjää lamppua vai menikö näkö peruuttamattomasti.
Quote from: RP on 14.12.2016, 21:07:36
PS.
QuoteKulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajana aloittaa Tommi Laitio. Laitio (s. 1977) on johtanut vuodesta 2012 Helsingin kaupungin nuorisotointa.
QuoteToimialajohtajat valittiin seitsemän vuoden määräajaksi. (...) Laition [kuukausipalkka on] 10 000 euroa.
http://yle.fi/uutiset/3-9353069
Voihan vitalis. Tommi Laitio sai sitten ylennyksen ja kolmisen tonnia lisää liksaa kuukaudessa entisen seitsemän päälle. Ja mistähän hyvästä? No varmaankin siitä, että kiirehti vuoden 2014 mamukatujengien... eiku anteeks "löyhien kaveriporukoiden" ryösteltyä ja pahoinpideltyä kymmeniä valkonaamalapsia ympäri Helsinkiä vaatimaan näille rosvoille lisää kivaa tekemistä. Esim. koriskenttiä sun muuta mukavaa. Kertaakaan ei Tommi maininnut ainakaan julkisissa esiintymisissään että näillä rikollisilla, väkivaltaisilla mamutaustaisilla nuorisorikollisilla olisi mitään omaa vastuuta omista teoistaan. Syrjäytymisestä kyllä puhui paljon ja voivotteli eriarvoisuutta ja osattomuutta.
Hirvittävien väkivallantekojen lapsiuhreja hän ei liiemmin jaksanut muistella. Kertaakaan en muista hänen julkisesti pohtineen, miten Helsingin kaupungin nuorisotoimi voisi auttaa ja tukea niitä hakattuja ja ryöstettyjä (vaaleaihoisia) lapsia. Tommin painopiste oli siinä, että mamuille lisää korista, fudista ja bilistä.
Tommi Laition ylentäminen ja palkitseminen on väärin. On se niin väärin.
Monikulttuurisuus on kuin ameeba, tai meduusa. Osaa muuttaa muotoaan.
Oi niitä aikoja kun monikulttuurisuus oli VAIN puhetta kauniimmista, sekarotuisista lapsista ja ruuista joita emme ikinä missään tai koskaan (pizza ja kebab) olisi saaneet maistella ilman ulkomaalaisia. Niin ja rytmikkäämmästä kissantappomusiikista.
Heh. Tommi Laition kiire puolustamaan "löyhiä kaveriporukoita" - eli siis etnisin perustein pahoinpitely- ja ryöstelyuhrinsa valikoivaa mamujengiä - oli parisen vuotta sitten se viimeinen korsi kaiken muun mokutuksen ja mamutuksen päälle joka taittoi tämän kirjoittajan selän, ja ryhdyin rasistiksi ja aloin lukemaan hommaa. Minua ärsytti silmittömästi käytyäni lukemassa jonkin "Helsingin nuoristoimenjohtaja sitä-ja-tätä" uutisotsikon takaa puolustuspuhetta löyhien kaveriporukoiden puolesta, ja että poliisi tarttuu asiaan tiukasti ja että asiasta ei ole syytä julkisesti keskustella. Pläääplää mölömölö mokumoku. Siitä menin sitten facebookiin katsomaan että mikä mies se tuollaisia puhelee, luin aiempia tekstejään ja noteerasin kuinka punavihreä naisfalangi kommentoi hänen mokutuskirjoittelujaan ihanan viisaita kirjoitat tommi -tyyliin. :facepalm: >:(
Olin löytänyt itseni vastakohdan.
Jo tuolloin hämmästelin miten poliittisin perustein valitun kokemattoman rahanjakajan palkka voi olla 7 tonnia kuussa. Ilmeisesti kuitenkin mokutus on kannattavaa toimintaa myös muillekin kuin Luona Oy:lle, tai sitten Tommi Laitio on saanut vielä enemmän muiden tekemästä työstä kerättyä verorahaa jaettavaksi mokutukseen, ja sen myötä myös roiman 40% palkankorotuksen. Kymppitonni kuussa yksityisellä sektorilla vaatisi jo erittäin tulosvastuullista tehtävää, eikä todellakaan valmiiseen pöytään astumista rahaa jakamaan.