Edellinen Veikka Mattilan kirjoitukseen liittyvä keskustelu blokattiin spagettina. Entä tämä?
http://veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla (http://veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla)
Veikkauksia montako päivää Huusko antaa tämän olla usarissa? Pitäisikö ottaa kuvaruutukaappaus?
-i-
Somalit muodostavat diasporia ympäri maapalloa ja sama Somalia siellä on kuin Afrikassa. En ymmärtänyt montaa sanaa tuosta kirjoitelmasta, mutta sehän ei johdu tietenkään siitä, ettei tämä henkilö osaisi kirjoittaa, vaan siitä, että minä en osaa lukea.
Luulin, että nyt aletaan viimein puhua älykkyysosamääristä, mutta ei sentään. Ei vielä. Nyt syytellään yksinhuoltajuutta. Aina on vika jossain muualla, kuin somalissa tai hänen kyvyissään. Hienot ihmiset, mutta yksinhuoltajuus pilasi. Voi voi.
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2015, 03:55:35
Luulin, että nyt aletaan viimein puhua älykkyysosamääristä, mutta ei sentään. Ei vielä. Nyt syytellään yksinhuoltajuutta. Aina on vika jossain muualla, kuin somalissa tai hänen kyvyissään. Hienot ihmiset, mutta yksinhuoltajuus pilasi. Voi voi.
Me rasisti-suomalaiset emme vaan osaa hyödyntää somalien luontaisia kykyjä, ei ihme että ne syrjäytyy kun me pyydämme heitä
"acting white"Missä somalit on hyviä: -Juoksemisessa
-Musiikissa
-Sotimisessa
Puolet somaleista pistetään erityiskouluun joka valmistaa niitä sotilasuralle rauhanturvatehtäviin Somalissa.
Puolet pistetään juoksemaan kenttää ympäri aamusta iltaan, ehkä joku niistä rikkoo vielä jonkun Suomen ennätyksen, se kuluttaa myös heidän energiansa eikä he jaksa sitten enää riehua kaupungilla.
Laiskat somalit pistetään soittamaan jotain saksofonia ym. että heilläkin on jotain tekemistä.
Toki se 1-10% niistä älykkäistä somaleista voi kouluttautua pidemmälle jos ne niin haluaa.
Tavallinen koulu on heille ihan ajanhukkaa johtuen etnisistä ominaisuuksia ja taipumuksista - he vain turhautuu siellä ja syrjäytyy heikon menestyksen johdosta.
Foorumin nimimerkki "me" voi vahvistaa suunnitelmani.
Ovatko somalit musiikillisesti lahjakkaita?
Sitä ei ehkä voida tietää, koska heidän kulttuurinsa suhtautuu kielteisesti musiikkiin, mikä on tietysti sääli.
Afrikkalaisperäisillä vaikutteilla on uskoakseni ollut tärkeä rooli amerikkalaisen juurimusiikin kehityksessä ja sitäkautta yleensä populäärimusiikin historiassa. Bo Diddleykin kävi parin kaverinsa kanssa kyselemässä rojalteja Led Zeppeliinin pojilta mukanaan kommunikatiivinen pesäpallomaila. Onneksi Zepit olivat jo häipyneet keikkapaikalta.
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2015, 04:23:00
Ovatko somalit musiikillisesti lahjakkaita?
Sitä ei ehkä voida tietää, koska heidän kulttuurinsa suhtautuu kielteisesti musiikkiin, mikä on tietysti sääli.
Afrikkalaisperäisillä vaikutteilla on uskoakseni ollut tärkeä rooli amerikkalaisen juurimusiikin kehityksessä ja sitäkautta yleensä populäärimusiikin historiassa. Bo Diddleykin kävi parin kaverinsa kanssa kyselemässä rojalteja Led Zeppeliinin pojilta mukanaan kommunikatiivinen pesäpallomaila. Onneksi Zepit olivat jo häipyneet keikkapaikalta.
OT:
Tuosta en tiedä mitään, mutta ainakin basisti-säveltäjä Willie Dixon rähisi k.o. yhtyeen kanssa biisistään "You Need Love"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Whole_Lotta_Love
"Pääsy kielletty, ei käyttöoikeuksia sivulle". Sääli, uteliaisuuteni heräsi.
Afrikkalaisvaikutteet rytmimusiikissa somalien musikaalisuuden perusteena on mielestäni suunnilleen yhtä vahva argumentti kuin sanoisi että venäläiset ovat kovia runonlaulajia koska suomalaisilla on Kalevala.
Cachesta löytyy...
QuoteVaiettu tekijä somalilasten ja-nuorten syrjäytymisen taustalla
27.6.2015 18:05 Veikka Mattila Moniavioisuus Syrjäytyminen ilmoita asiaton viesti
Somalilapsien- ja nuorten syrjäytyminen Suomessa on suuren yleisön hyvin tietämä asia. Monilla somalilapsilla ja- nuorilla esiintyy suuria oppimisvaikeuksia kouluissa ja peruskoulun päätyttyä monella heistä todistus on täynnä vaatimattomia arvosanoja. Niin ikään suuri joukko somalinuoria tippuu tyhjän päälle peruskoulun päätyttyä, koska nuoret eivät ole hakeutuneet mihinkään toisen asteen opintoihin tai oppimiskoulutukseen.
Merkittävä määrä tyhjän päälle tippuneista somalinuorukaisista ajautuu huonoon seuraan, jengeihin ja erilaisiin rikoksiin. En osaa sanoa tarkasti sanoa somalinuorten osuutta eri poliisin kirjaamista rikostyypeistä ja heidän suhteellista osuuttaan eri rikoslajien tekijöinä, mutta tunnettu tosiasia on, että heidän osuutensa esimerkiksi seksuaali- ja raiskausrikoksissa on korkeampi kuin heidän osuutensa koko väestöstä. Päihteiden suhteen voi sanoa, että somalinuoret tuskin juovat enemmän alkoholia kuin kantasuomalaiset nuoret, mutta toisaalta ei myös voi sanoa, että he eivät joisi ollenkaan. Kulttuurisesti alkoholia tyypillisempi päihde somalinuorukaisilla lienee khatlehtien pureskelu.
Kun monien somalinuorten syrjäytyminen ja sosiaaliset ongelmat ovat hyvin suuren yleisön tiedossa, on outoa, ettei syrjäytymiseen johtavien syiden keskustelussa ole kiinnitetty huomiota yksinhuoltajasomaliäitien huomattavaan korkean osuuteen somaliperheiden joukossa, somalilasten kasvamiseen usein erossa biologista isistään ja/tai somalien keskuudessa esiintyvästä piilevästä, mutta yleisestä moniavioisuudesta.
Tilastokeskuksen tilastojen mukaan vuonna 2009 Suomessa asuvista somalialaistaustaisista äideistä jopa 46% oli virallisesti yksinhuoltajia. Sama luku kantasuomalaisilla naisilla oli 18 % eli somalialaistaustaisten keskuudessa äidien yksinhuoltajuus on keskimäärin yli 2,5 kertaa yleisempää kuin kantasuomalaisten äitien keskuudessa. Virallisten tietojen mukaan siis 46% somalitaustaisten perheissä elävistä lapsista elää merkittäviä aikoja erossa omista biologisista isistään. Kuitenkin tämä tilastotieto ei välttämättä anna oikeaa kuvaa somalien todellisista perhemuodoista, sillä monet asiantuntijat arvelevat moniavioisuuden olevan epävirallisesti yleistä Suomessa elävien somalien keskuudessa. Toisin sanoen virallisissa rekistereissä somalinaiset elävät yksinhuoltajina, mutta oman yhteisönsä silmissä osa heistä elää sharialain säätelemässä moniavioisuudessa, jolloin yhdellä somalimiehellä on useampi eri vaimo.
Miten sitten somalien keskuudessa vallitseva yksinhuoltajuus tai yleinen moniavioisuus voivat vaikuttaa perheiden arkeen ja lasten hyvinvointiin? Suomesta somaliyhteisön keskuudesta asiasta ei ole saatu kommentteja, mutta Ruotsin somaliyhteisössä eräät somalit ovat tulleet julkisuuteen puhumaan kriittisesti somaliyhteisöjen perheoloista. Christer Lökvistin kirjoittamassa artikkelissa Göteborgin somaleista somalikielen tulkki Abdi mainitsee seuraavaa:
"Me somalit olemme edelleen kieltämisvaiheessa. Sanomme, että olemme hyviä ihmisiä, että huolehdimme perheistämme, että emme välitä klaanijärjestelmästä. Meidän on kuitenkin uskallettava nähdä todellisuus. Tämä kuulostaa julmalta, mutta ruotsalaisen yhteiskunnan tulisi pitää somalimiehiä ankarammin silmällä. Heidän pitäisi oppia, että jos mies hankkii perheen, siitä on myös pidettävä huolta."
Abdin mukaan ongelma ovat ensisijaisesti somali-isät, jotka eivät kanna vastuutaan perheistään. Niin ikään Abdi lisää: "Isä uskoo pääsevänsä helpommalla, jos hän jättää perheensä sosiaaliturvan varaan. Mutta kun hän ei enää huolehdi perheestään, katoaa kunnioitus miehen ja vaimon väliltä. Perhe mätänee sisältäpäin. Mutta miksi ihmiset toimivat näin? Saatavilla olevat työt eivät riitä perheen elättämiseen. Kunniallisista ihmisistä tulee varkaita."
Artikkelissa Abdi myös mainitsee, että somaliperheissä läksyjen tekeminen ei voi usein onnistua, kun seitsemän lasta riitelee kaukosäätimestä kolmen huoneen asunnossa, ja tämän ongelman ratkaisemiseksi teini-ikäiset lapset lähetetään ulos kadulle.
Abdin mukaan siis somaliyhteisöissä perheiden eheyttä ja yhteenkuuluvuutta hajottaa isien haluttomuus kantaa vastuuta perheistään ja yksin lapsistaan huoltapitävien somaliäitien uupuminen ja loppuunpalaminen. Lopuksi artikkeli myös kertoo siitä, että somalilapsien elämässä isien poissaolo on tavallista johtuen esimerkiksi moniavioisuudessa elävän somali-isän säännöllisistä vierailuista toisen tai muiden vaimojen luona, jotka saattavat asua eri paikkakunnalla.
Ruotsi ja Suomi tuskin ovat somalien perhelämän suhteen kovin erilaisia ja ainoa ero on siinä, että somaleja asuu Ruotsissa moninkertaisesti verrattuna Suomeen. Siten on perusteltua olettaa, että Abdin havaintoja ja kriittisiä kommentteja somalien perheoloista voidaan olettaa kuvaavan jollakin tarkkuudella myös Suomen somaliyhteisöä.
Mitä väliä sitten sillä on, jos monet somalilapset elävät ja kasvavat Suomessa ilman isää tai säännöllisesti erossa isästään? Aiemmassa Yhdysvaltojen mustien hajonneita perherakenteita käsitelleessä kirjoituksessani kerroin, että tutkimukset ovat havainneet ilman isää kasvaneineilla lapsilla olevan rodusta riippumatta nelinkertainen köyhyysriski verrattuna lapsiin, jotka ovat saaneet elää kahden heterovanhemman kanssa. Niin ikään Yhdysvalloissa on havaittu, että isättömien perheiden lapsilla on myös moninkertainen riski ajautua päihderiippuvuuksiksi verrattuna avioliitossa kasvaneisiin ikätovereihinsa. Myös heterovanhempien kestäneissä avioliitossa eläneillä lapsilla on huomattavasti alhaisempi riski ajautua tekemään rikoksia kuin erossa isästään kasvaneilla lapsilla. Lopuksi vielä 80 % vihan motivoimista raiskaajista on kasvanut isättömissä kodeissa ja 71 % lukion keskeyttäneistä nuorista on kasvanut isättömissä kodeissa.
Näitä lukuja ei täysin sellaisenaan voi soveltaa Suomen somalilapsiin ja nuoriin. Silti kun muistetaan, että yksinhuoltajuutta tai moniavioisuutta esiintyy somaleilla kaikkia muita etnisiä ryhmiä enemmän Suomessa ja näistä seuraa lapsien kasvaminen erossa isistään, ei ole ihme, isättömyydestä seuraavat ongelmat ja riskit kasaantuvat somalilapsille ja-nuorille enemmän kuin kaikille muiden etnisten ryhmien lapsille. Ei ole siis ihme, että juuri monet somalilapset ja- nuoret kärsivät köyhyydestä, alisuoriutuvat peruskoulussa, eivät hakeudu toisen asteen opintoihin tai jättävät ne kesken ja ajautuvat tekemään erilaisia rikoksia.
Jos somalilapsien ja nuorten hyvinvointia ja pärjäämistä halutaan edistää, yhteiskunnan olisikin pontevasti vaadittava somali-isiä kantamaan nykyistä paremmin vastuuta perheistään, ja somaliyhteisöä sitoutumaan tiukasti yksiavioisuuteen. Jo Suomen somalien omana tavoitteena pitäisi olla se, että jokaisella somalilapsella on oikeus saada kasvaa isänsä ja äitinsä kanssa ja olla heidän hoidettavanaan.
Siis eihän tuossa syytetä varsinaisesti passiivisesti yksinhuoltajuutta, vaan sitä, että he aktiivisesti rakentavat noita moniavioperheitä moniin asuntoihin jopa monille paikkakunnille, jolloin kaikki menee päin p:tä. Lasten maailmankuvakin oman perheen toiminnasta yhteiskunnassa, jossa kaikki toimii eri tavalla lisää varmasti hämmennystä.
Sääli tuossa Cache-versiossa ei ollut viimeisimpiä kommentteja. Siellä yksi miekkonen esitti, että suomalaisten tulisi vihdoin sallia muslimien moniavioisuus, jolloin nämäkin moniavioiset isät voisivat tulla ulos kaapista ja koota koko perheensä yhden katon alle.
-i-
Quote from: ikuturso on 28.06.2015, 00:53:19
Veikkauksia montako päivää Huusko antaa tämän olla usarissa? Pitäisikö ottaa kuvaruutukaappaus?
-i-
Olisi pitänyt.
Ton jätkän ei pitäisi sorkkia moniavioisuutta. Se kuuluu oleellisesti monikulttuuriin. Pitäisi selkeämmin kyseenalaistaa Suomea, suomalaisia ja Persuja sekä vaatia panostuksia ja satsauksia kotoutumiseen ja somalilasten/-nuorten erityisopetukseen. Lisäksi olisi vaadittava, että somalinuorten olisi päästävä toisen asteen koulutukseen huonommalla todistuksella kuin kantaväestö ja muut, esim. eurooppalaiset maahanmuuttajat.
Quote from: Miniluv on 28.06.2015, 10:39:58
Quote from: ikuturso on 28.06.2015, 00:53:19
Veikkauksia montako päivää Huusko antaa tämän olla usarissa? Pitäisikö ottaa kuvaruutukaappaus?
-i-
Olisi pitänyt.
Ihmettelen Huuskon sensuuria. Sisältäähän tuo artikkeli somallkulttuurin kritiikkiä, mutta ei minusta tippaakaan rasismia. Olen nähnyt paljon, paljon tiukempaa kritiikkiä kohdistetun esimerkiksi kantasuomalaiseen kulttuuriin. Ovatko kulttuurit kritiikin suhteen eri asemassa?
Aikaisemmin keskusteluketjussa esitettyyn kysymykseen vastaisin. Vastaankin. Somalit eivät tiettävästi ole mainittavan hyviä missään. Siis missään taidossa, saavutuksissa, hyvinvointi-indekseissä, FIFA:n tilastoissa, siis ei missään. Röyhkeyttä ja ylimielisyyttä ei taideta laskea olla-hyvä-jossakin -arviointeihin mukaan.
http://hommaforum.org/index.php/topic,27836.msg371220.html#msg371220
http://hommaforum.org/index.php/topic,30284.msg404874.html#msg404874
Pistin tuohon pari homman kirjoitusta vuodelta 2010, pikkuisen hidas sytytteisiä nämä "asiantuntija" artikkelit uudessa suomessa, jotka sitten lopulta sensuroitiin, kun ei ollut sepa lähteestä, eikä nato sittenkään ratkaise tätä puolustus kysymystä ;D , kertoo paitsi tämän lehden, myös yleisemmin mediamme moraalista, tai siis moraalittomuudesta, sontaa kauttalinjan riippumatta maksajasta, pahin ja epäluotettavin on yle.
Kansa pimeydessä vaeltaa, eikä ylen kohdalla koittoa ole edes odotettavissa.
Nyt näyttää siltä että somalikaukoisit lisääntyy rutosti kun näyttävät orjatyövoimana nyt valtaavan taksikuskin ammatin, jolloin pääsevät ainoaa taitoaan "melan uittoa" harrastamaan kätevästi kauemmaksikin, kunhan raiskaus harrastukseltaan joutavat, missä ovat lakien noudattamista valvovat viranomaiset nyt ? , Fobbakin jaksaa kyllä neekeri sanoja jahdata, maassa rehoittava moniavioisuus ei kiinnosta lainkaan ja panoringit jatkuu ja me MAKSETAAN kaikki tämä, somalista mediaan ja fobban kautta tuomareihin, ei ihme että vanhuksiltamme viedään leivät aterioiltaan, siellähän pitää säästää että saadaan lisää orja työvoimaa somalimafiasta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1435294685429.html
Noin malliksi, hyvä suomi, kiitollisuudella Lipposille.
Niin ruotsalainen- kuin suomalainenkin yhteiskunta vielä tukee tällaista kehitystä. Sitä paremminhan somaliuroksella menee mitä useampi vaimo ja lapsi. Yhteiskuntahan avustaa avokätisesti näitä yksinhuoltajaäitejä ja isä taasen rahastaa. Meno jatkuu sukupolvesta toiseen samaan tahtiin. Miksi somalinuori menisi töihin kun voi elää yhteiskunnan siivellä ja jos vielä syyttää vaikeuksistaan rasismia niin ymmärtäjiä kyllä riittää. Tosin nuorten somalityttöjen asemassa ei ole kadehtimista eikä edes osallistuva rouvakerhokaan taida heidän kohtaloaan surkutella.
Kaiken kaikkiaan tuosta kirjoituksesta tuli mieleen Suomen luontoon tulleet vierasperäiset kasvit kuten teiden varsilla kasvavat lubiinit. Niitä ei enää saa hävitettyä millään eikä leviämistä hillittyä.
Mitä tuohon somalien musikaalisuuteen tulee niin somalialaisia säveltäjiä on pilvin pimein ja isojen orkesterien kapellimestareina ei juuri muita kansallisuuksia olekkaan, muiden musikaalisuus kun rajoittuu peltitynnyreiden kolisteluun.
Quote from: Miniluv on 28.06.2015, 10:39:58
Quote from: ikuturso on 28.06.2015, 00:53:19
Veikkauksia montako päivää Huusko antaa tämän olla usarissa? Pitäisikö ottaa kuvaruutukaappaus?
-i-
Olisi pitänyt.
Jos jollakulla on joku plugari, että tuon saa kerralla talteen, niin tuolta löytyy:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla)
-i-
Quote from: M on 28.06.2015, 11:28:02
Aikaisemmin keskusteluketjussa esitettyyn kysymykseen vastaisin. Vastaankin. Somalit eivät tiettävästi ole mainittavan hyviä missään. Siis missään taidossa, saavutuksissa, hyvinvointi-indekseissä, FIFA:n tilastoissa, siis ei missään. Röyhkeyttä ja ylimielisyyttä ei taideta laskea olla-hyvä-jossakin -arviointeihin mukaan.
Somalian lahja maailmalle, Abdi Bile, voitti kultaa Roomassa 1987 1500 metrillä. Tosin epäilen ettei sen ruokavalio tai treeniopit ollut peräisin ihan Mogadishusta, pikemminkin Lontoosta.
Sit oli Waris Dirie, joka muutti Länteen, siitä tuli valokuvamalli ja lopulta kirjoitti omaelämäkerran (haamukirjoittajan avustuksella).
Muita menestyneitä somppuja ei nyt tule mieleen. Kerrankin "yksittäistapaus" on yksittäistapaus.
Quote27.6.2015 18:05 Veikka Mattila Moniavioisuus
Syrjäytyminen
ilmoita asiaton viesti
.
Somalilapsien- ja nuorten syrjäytyminen Suomessa on suuren yleisön hyvin tietämä asia. Monilla somalilapsilla ja- nuorilla esiintyy suuria oppimisvaikeuksia kouluissa ja peruskoulun päätyttyä monella heistä todistus on täynnä vaatimattomia arvosanoja. Niin ikään suuri joukko somalinuoria tippuu tyhjän päälle peruskoulun päätyttyä, koska nuoret eivät ole hakeutuneet mihinkään toisen asteen opintoihin tai oppimiskoulutukseen.
Merkittävä määrä tyhjän päälle tippuneista somalinuorukaisista ajautuu huonoon seuraan, jengeihin ja erilaisiin rikoksiin. En osaa sanoa tarkasti sanoa somalinuorten osuutta eri poliisin kirjaamista rikostyypeistä ja heidän suhteellista osuuttaan eri rikoslajien tekijöinä, mutta tunnettu tosiasia on, että heidän osuutensa esimerkiksi seksuaali- ja raiskausrikoksissa on korkeampi kuin heidän osuutensa koko väestöstä. Päihteiden suhteen voi sanoa, että somalinuoret tuskin juovat enemmän alkoholia kuin kantasuomalaiset nuoret, mutta toisaalta ei myös voi sanoa, että he eivät joisi ollenkaan. Kulttuurisesti alkoholia tyypillisempi päihde somalinuorukaisilla lienee khatlehtien pureskelu.
Kun monien somalinuorten syrjäytyminen ja sosiaaliset ongelmat ovat hyvin suuren yleisön tiedossa, on outoa, ettei syrjäytymiseen johtavien syiden keskustelussa ole kiinnitetty huomiota yksinhuoltajasomaliäitien huomattavaan korkean osuuteen somaliperheiden joukossa, somalilasten kasvamiseen usein erossa biologista isistään ja/tai somalien keskuudessa esiintyvästä piilevästä, mutta yleisestä moniavioisuudesta.
Tilastokeskuksen tilastojen mukaan vuonna 2009 Suomessa asuvista somalialaistaustaisista äideistä jopa 46% oli virallisesti yksinhuoltajia. Sama luku kantasuomalaisilla naisilla oli 18 % eli somalialaistaustaisten keskuudessa äidien yksinhuoltajuus on keskimäärin yli 2,5 kertaa yleisempää kuin kantasuomalaisten äitien keskuudessa. Virallisten tietojen mukaan siis 46% somalitaustaisten perheissä elävistä lapsista elää merkittäviä aikoja erossa omista biologisista isistään. Kuitenkin tämä tilastotieto ei välttämättä anna oikeaa kuvaa somalien todellisista perhemuodoista, sillä monet asiantuntijat arvelevat moniavioisuuden olevan epävirallisesti yleistä Suomessa elävien somalien keskuudessa. Toisin sanoen virallisissa rekistereissä somalinaiset elävät yksinhuoltajina, mutta oman yhteisönsä silmissä osa heistä elää sharialain säätelemässä moniavioisuudessa, jolloin yhdellä somalimiehellä on useampi eri vaimo.
Miten sitten somalien keskuudessa vallitseva yksinhuoltajuus tai yleinen moniavioisuus voivat vaikuttaa perheiden arkeen ja lasten hyvinvointiin? Suomesta somaliyhteisön keskuudesta asiasta ei ole saatu kommentteja, mutta Ruotsin somaliyhteisössä eräät somalit ovat tulleet julkisuuteen puhumaan kriittisesti somaliyhteisöjen perheoloista. Christer Lökvistin kirjoittamassa artikkelissa Göteborgin somaleista somalikielen tulkki Abdi mainitsee seuraavaa:
"Me somalit olemme edelleen kieltämisvaiheessa. Sanomme, että olemme hyviä ihmisiä, että huolehdimme perheistämme, että emme välitä klaanijärjestelmästä. Meidän on kuitenkin uskallettava nähdä todellisuus. Tämä kuulostaa julmalta, mutta ruotsalaisen yhteiskunnan tulisi pitää somalimiehiä ankarammin silmällä. Heidän pitäisi oppia, että jos mies hankkii perheen, siitä on myös pidettävä huolta."
Abdin mukaan ongelma ovat ensisijaisesti somali-isät, jotka eivät kanna vastuutaan perheistään. Niin ikään Abdi lisää: "Isä uskoo pääsevänsä helpommalla, jos hän jättää perheensä sosiaaliturvan varaan. Mutta kun hän ei enää huolehdi perheestään, katoaa kunnioitus miehen ja vaimon väliltä. Perhe mätänee sisältäpäin. Mutta miksi ihmiset toimivat näin? Saatavilla olevat työt eivät riitä perheen elättämiseen. Kunniallisista ihmisistä tulee varkaita."
Artikkelissa Abdi myös mainitsee, että somaliperheissä läksyjen tekeminen ei voi usein onnistua, kun seitsemän lasta riitelee kaukosäätimestä kolmen huoneen asunnossa, ja tämän ongelman ratkaisemiseksi teini-ikäiset lapset lähetetään ulos kadulle.
Abdin mukaan siis somaliyhteisöissä perheiden eheyttä ja yhteenkuuluvuutta hajottaa isien haluttomuus kantaa vastuuta perheistään ja yksin lapsistaan huoltapitävien somaliäitien uupuminen ja loppuunpalaminen. Lopuksi artikkeli myös kertoo siitä, että somalilapsien elämässä isien poissaolo on tavallista johtuen esimerkiksi moniavioisuudessa elävän somali-isän säännöllisistä vierailuista toisen tai muiden vaimojen luona, jotka saattavat asua eri paikkakunnalla.
Ruotsi ja Suomi tuskin ovat somalien perhelämän suhteen kovin erilaisia ja ainoa ero on siinä, että somaleja asuu Ruotsissa moninkertaisesti verrattuna Suomeen. Siten on perusteltua olettaa, että Abdin havaintoja ja kriittisiä kommentteja somalien perheoloista voidaan olettaa kuvaavan jollakin tarkkuudella myös Suomen somaliyhteisöä.
Mitä väliä sitten sillä on, jos monet somalilapset elävät ja kasvavat Suomessa ilman isää tai säännöllisesti erossa isästään? Aiemmassa Yhdysvaltojen mustien hajonneita perherakenteita käsitelleessä kirjoituksessani kerroin, että tutkimukset ovat havainneet ilman isää kasvaneineilla lapsilla olevan rodusta riippumatta nelinkertainen köyhyysriski verrattuna lapsiin, jotka ovat saaneet elää kahden heterovanhemman kanssa. Niin ikään Yhdysvalloissa on havaittu, että isättömien perheiden lapsilla on myös moninkertainen riski ajautua päihderiippuvuuksiksi verrattuna avioliitossa kasvaneisiin ikätovereihinsa. Myös heterovanhempien kestäneissä avioliitossa eläneillä lapsilla on huomattavasti alhaisempi riski ajautua tekemään rikoksia kuin erossa isästään kasvaneilla lapsilla. Lopuksi vielä 80 % vihan motivoimista raiskaajista on kasvanut isättömissä kodeissa ja 71 % lukion keskeyttäneistä nuorista on kasvanut isättömissä kodeissa.
Näitä lukuja ei täysin sellaisenaan voi soveltaa Suomen somalilapsiin ja nuoriin. Silti kun muistetaan, että yksinhuoltajuutta tai moniavioisuutta esiintyy somaleilla kaikkia muita etnisiä ryhmiä enemmän Suomessa ja näistä seuraa lapsien kasvaminen erossa isistään, ei ole ihme, isättömyydestä seuraavat ongelmat ja riskit kasaantuvat somalilapsille ja-nuorille enemmän kuin kaikille muiden etnisten ryhmien lapsille. Ei ole siis ihme, että juuri monet somalilapset ja- nuoret kärsivät köyhyydestä, alisuoriutuvat peruskoulussa, eivät hakeudu toisen asteen opintoihin tai jättävät ne kesken ja ajautuvat tekemään erilaisia rikoksia.
Jos somalilapsien ja nuorten hyvinvointia ja pärjäämistä halutaan edistää, yhteiskunnan olisikin pontevasti vaadittava somali-isiä kantamaan nykyistä paremmin vastuuta perheistään, ja somaliyhteisöä sitoutumaan tiukasti yksiavioisuuteen. Jo Suomen somalien omana tavoitteena pitäisi olla se, että jokaisella somalilapsella on oikeus saada kasvaa isänsä ja äitinsä kanssa ja olla heidän hoidettavanaan.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iMWqM_Pkov0J:veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla+&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
Quote from: Svart Lucia on 28.06.2015, 13:39:43
Quote from: M on 28.06.2015, 11:28:02
Aikaisemmin keskusteluketjussa esitettyyn kysymykseen vastaisin. Vastaankin. Somalit eivät tiettävästi ole mainittavan hyviä missään. Siis missään taidossa, saavutuksissa, hyvinvointi-indekseissä, FIFA:n tilastoissa, siis ei missään. Röyhkeyttä ja ylimielisyyttä ei taideta laskea olla-hyvä-jossakin -arviointeihin mukaan.
Somalian lahja maailmalle, Abdi Bile, voitti kultaa Roomassa 1987 1500 metrillä. Tosin epäilen ettei sen ruokavalio tai treeniopit ollut peräisin ihan Mogadishusta, pikemminkin Lontoosta.
Lontoolla ei ole Abdin tapauksessa osaa eikä arpaa, toisin kuin Mo Farahilla, joka 8-vuotiaana muutti isänsä luokse Lontooseen. Abdi aloitti juoksut Somaliassa (nykyään alue Somalimaata), koska paikallinen esikuva oli saanut stipendin jenkkeihin. Ja niin sai Abdikin ja lähti George Mason yliopistoon Virginiaan, jossa toimi joukkueensa kapteenina ja oli John Cookin valmennuksessa.
Quote from: ikuturso on 28.06.2015, 13:28:36
Jos jollakulla on joku plugari, että tuon saa kerralla talteen, niin tuolta löytyy:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://veikkamattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197523-vaiettu-tekija-somalilasten-ja-nuorten-syrjaytymisen-taustalla)
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2015, 04:23:00
Ovatko somalit musiikillisesti lahjakkaita?
Asiaa pitää tutkia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Somalia
Somalialla on ilmeisesti pitkä historia musiikin kanssa, vaikka maa nyt onkin muslimi-maa.
Suomessa ainakin he ovat osoittaneet kykynsä siihen esim. tässä
https://www.youtube.com/watch?v=hoNTT0BzRHc
Youtubesta tulee ainakin tälläisiä vastaan - monet ulkomaille muuttaneita somaleita.
Kanadan somali K'naanhttps://www.youtube.com/watch?v=WTJSt4wP2ME
Kanadan somali bändi Sweet Rushhttps://www.youtube.com/watch?v=ui4IH_lbyFM
Kanadan somali Cold Speckshttps://www.youtube.com/watch?v=_yLmWQT8Bag
Britti-somali Aar Maantahttps://www.youtube.com/watch?v=WGaqNETC0gU
Hollanti somali : Waayaha Cusubhttps://www.youtube.com/watch?v=1xuUlh6czW0
[/quote]
Lontoolla ei ole Abdin tapauksessa osaa eikä arpaa, toisin kuin Mo Farahilla, joka 8-vuotiaana muutti isänsä luokse Lontooseen. Abdi aloitti juoksut Somaliassa (nykyään alue Somalimaata), koska paikallinen esikuva oli saanut stipendin jenkkeihin. Ja niin sai Abdikin ja lähti George Mason yliopistoon Virginiaan, jossa toimi joukkueensa kapteenina ja oli John Cookin valmennuksessa.
[/quote]
No valmennus ja ruoat oli kuitenkin Lännestä.