Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: skrabb on 18.05.2015, 09:47:21

Title: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: skrabb on 18.05.2015, 09:47:21
QuoteTarjolla muun muassa venäjä ja kurdi – Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Kela-asioita hoidetaan mieluusti tulkin avustuksella

KOTIMAA 17.5.2015 18:09
Marke Harkas
HELSINGIN SANOMAT

Kela on tarjonnut maaliskuusta lähtien etäpalvelua englanniksi, venäjäksi, saameksi ja kurdiksi. Palvelulla on ollut kuitenkin toistaiseksi vain yksittäisiä käyttäjiä.

Aluksi etäyhteydellä toimivaa, kuvallista palvelua vaivasivat tekniset ongelmat. Huhtikuun alun jälkeen tilanne on kuitenkin ollut parempi.

"Palvelu on löytänyt käyttäjiä huonosti. Näillä kielillä palveltavat ihmiset ovat kuitenkin iso asiakasryhmä, joka on kasvussa etenkin pääkaupunkiseudulle", erikoissuunnittelija Asko Kiukas Kelasta kertoo.

Vieraskieliset asioivat Kelan toimistoissa yleensä tulkin avustuksella. Kiukas arvelee, että etäpalvelun käyttöä haittaavat edelleen palvelun heikot tekniset ominaisuudet sekä se, että etäpalvelua on saatavina vain rajoitettuina aikoina. Esimerkiksi venäjänkielisen kuvayhteyden Kelaan voi avata vain kerran viikossa.

"Kaikille asiakkaille ei välttämättä sovi se aika, jolloin etäpalvelua on tarjolla. Palvelun teknistä puolta kehitetään edelleen. Siitä pitäisi kehittää esimerkiksi mobiiliversio. Lisäksi etäyhteys palvelisi asiakkaita paremmin, jos se avautuisi suoraan selaimella eikä omalle koneelle tarvitsisi ladata mitään."

Kela tarjoaa kuvallista etäpalvelua myös vammaisille, jotka tarvitsevat kommunikaatioon tulkin apua. Uudet etäpalvelumuodot ovat osa laajempaa projektia, jonka tarkoituksena on kehittää Kelan nettipalveluja.

Etäpalveluun valitut palvelukielet perustuvat Kelan henkilökunnan osaamiseen. Lisähenkilöstöä palvelua varten ei siis ole palkattu.

"Kartoitimme henkilöstömme kieliosaamista kaikista vakuutuspiireistä. Nämä etäpalvelukielet nousivat sitten esiin, mutta esimerkiksi viroksi me emme pysty tarjoamaan etäpalvelua."

Saamen osalta etäpalvelua tarjotaan pohjoissaameksi ja koltansaameksi. Näillä kielillä on saatavilla myös puhelinpalvelua. Inarinsaamea puhuville etäpalvelua ei ole käytössä, vaan he voivat asioida Kelan toimistoissa tulkin avustuksella.

Kela uudisti hiljattain myös vieraiksi kieliksi käännetyt esitteensä. Englanniksi, viroksi, venäjäksi ja saameksi käännetyt esitteet ovat tiivis tietopaketti, joista saa tiedot Kelan tärkeimmistä palveluista. Kelan nettisivuilta löytyvät esitteet koskevat muun muassa kotia ja asumista, terveyttä ja kuntoutusta, työttömyyttä ja eläkettä. Esiteversiot uudistetaan kahden vuoden välein.

Venäjänkielisiin esitteisiin on lisätty asiakkaiden toivomuksesta myös muutamia Kelan etuuksia koskevia keskeisiä termejä. Venäjänkieliset esitteet tulevat kevään aikana jakoon Kelan toimipisteisiin.

QuoteSuurimmat vieraskielisten ryhmät
Suomen suurimman vieraskielisen väestöryhmän muodostavat venäjänkieliset.
Toiseksi suurin vieraskielinen ryhmä on vironkieliset ja kolmanneksi suurin somalinkieliset.
Neljänneksi suurin vieraskielinen ryhmä on englanninkieliset.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1431828530489

Lihavointi oma
Title: Vs: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: Golimar on 10.09.2019, 18:07:47
QuoteKelan asiakasodotus siirtyi kadulle Raumalla, Facebookissa palauteryöppy – Järjestelyllä ja aukiolon supistuksella työrauhaa ajanvarausasioiden hoitamiseen, vastaa asiakaspalvelujohtaja

Sosiaalisten ja sairausajan etuuksien palveluista huolehtiva Kela on siirtämässä asiakkaidensa odotusta ja jonotusta toimistoistaan ulkosalle. Esimerkiksi Raumalla ajanvarauksella virkailijan puheille pyrkivät odottavat vuoroaan nyt Nortamonkadulla jalkakäytävällä.

Palvelujen ja aukiolon uusi järjestely on saanut Facebookissa Rauman hyvät ja huonot

X

Loppu maksumuurin takana mutta alla on kuvakaappaus.
Title: Vs: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: Mr.Reese on 10.09.2019, 18:39:32
Keloista onkin tullut palleroiden olohuone. Itsekin siirryin täysin sähköisten palveluiden käyttäjäksi kulttuurishokin kohdattuani, vaikka ennen vein paperia virkailijalle.
Title: Vs: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: räsänen on 10.09.2019, 18:41:51
Ei ole ihan halpoja tuollaiset sähköiset palvelut, varsinkaan jos niitä ei käytetä. Perinteisen palvelun lopettaminen motivoi asiakkaita kummasti ottamaan uudet kalliilla rahalla kehitetyt sähköiset palvelut käyttöön.
Title: Vs: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: Niobium on 11.09.2019, 10:17:31
Ei voi ymmärtää.

Oikeasti, ihmiset laitetaan jonottamaan ulkona, oli sää mikä hyvänsä. Vanhukset, jotka ovat ikänsä tehneet työtä tämän yhteiskunnan eteen, seisovat nöyrästi jonossa ja odottavat kutsua arvoisan kelavirkailijan eteen.

Sen muutaman kerran, mitä olen kelassa joutunut asioimaan, on kohtelu ollut mielestäni töykeää ja ylimielistä. Valitettavasti olen erittäin muumiintunut noihin omahyväisiin virkailijoihin.

Samaan aikaan, kun tavan kansalaiset jonottavat hattu kourassa, järjestetään joillekin tulkkipalvelu, valmiit sävelet siitä, mitä tukia on saatavilla ja mitä kannattaa hakea.

Tämän yhteiskunnan taulu on erittäin vinossa.
Title: Vs: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: Supernuiva on 11.09.2019, 10:57:19
^Onko kukaan miettinyt niitä pohjimmaisia syitä siihen, miksi ihmisiä jonotetaan ulkona?

Turvallisuus, turvallisuus ja turvallisuus...

Jos odotustilassa ei olisi järjestyshäiriöitä tai "kohtaamisia", voisivat ihmiset odottaa sisätiloissa vuoroaan. Nyt on kaiketi niin, että vartioinnin järjestämiseen ei ole varoja. Tuosta tässä on kyse, luullakseni ei mistään muusta.
Title: Vs: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: Blanc73 on 11.09.2019, 11:58:21
QuoteNäillä kielillä palveltavat ihmiset ovat kuitenkin iso asiakasryhmä, joka on kasvussa etenkin pääkaupunkiseudulle"
Tämäpä ullatus :roll: 
Title: 2015-05-17 HS: Asiakkaat eivät ole löytäneet Kelan vieraskielisiä etäpalveluja
Post by: petebe on 11.09.2019, 12:34:41
Quote from: Supernuiva on 11.09.2019, 10:57:19
^Onko kukaan miettinyt niitä pohjimmaisia syitä siihen, miksi ihmisiä jonotetaan ulkona?

Turvallisuus, turvallisuus ja turvallisuus...

Jos odotustilassa ei olisi järjestyshäiriöitä tai "kohtaamisia", voisivat ihmiset odottaa sisätiloissa vuoroaan. Nyt on kaiketi niin, että vartioinnin järjestämiseen ei ole varoja. Tuosta tässä on kyse, luullakseni ei mistään muusta.

Nimenomaan näin!

Valitettavasti yhteiskunta on mennyt siihen, että näitä ongelmaryhmiä ei voi jättää ulos odottamaan ja antaa toisille mahdollisuuden olla sisâtiloissa, koska rasismi..