Ruotsista Liettuan Klaipedaan matkalla ollut Antonov AN-2 on kadonnut. Koneeseen mahtuu 12 henkilöä, mutta vain 2 oli kyydissä.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1431829347263.html
Ei kai vaan ole Bukilla osuutta asiaan?
Muistaakseni maailman suurin yksimoottorinen mäntämoottorikone.
Samanlainen oli noin 10vuotta sitten ilmailunäytöksessä tähän meidän järvenjäälle laskeutuneena.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-2
Quote from: Faidros. on 17.05.2015, 20:34:33
Ruotsista Liettuan Klaipedaan matkalla ollut Antonov AN-2 on kadonnut. Koneeseen mahtuu 12 henkilöä, mutta vain 2 oli kyydissä.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1431829347263.html
Ei kai vaan ole Bukilla osuutta asiaan?
Joo aivan varmasti on Buk M1 tiputtanut.
Ryssät ampuu kaliningradista kaikki itämerellä lentelevät lentokoneet alas.
Voihan se bensakin tietysti loppua.
Tuollaista olisin saanut lapullani lentää, muttei niitä silloin saatu Suomeen, kun käsikirjat olivat venäjäksi. Vaatii kuulemma hiukan hauista.
Suomalainen pariskunta muutti tuollaisen lentäväksi kodiksi. Netistä löytyy paljon kuvia:
http://yle.fi/uutiset/asuntolentokone_lyyti_on_unelmien_lomakoti/6434566
http://moro.aamulehti.fi/2013/08/29/lempaalaisperheen-lentava-kesamokki-on-nyt-valmis-katso-video-antonovin-sisatiloista/
Puolassa on An-2 tienvarsikioski.
On ihmeellistä kuinka niin iso kone pysyy ilmassa niin pienillä nopeuksilla,
Siinä on tuplasiivet. Onhan sellainen Utin ABC:nkin pihalla.
Hanssin Jukka tekee kuulemma paluuta. Olin joskus lapsena, vieraana.
Joskus 90-luvulla otettiin kylmiä tyyppejä moisesta Kalajoen lentokentällä, vodkan voimalla toki. Ohjaamon ikkunasta pääsi sisään kun oli tarpeeksi laiha. :) Kuulemma ei ole enää Kalajoella, en tiedä mihin ko. yksilö on viety. Ei ollut lentokunnossa vaan tuotu rekalla paikalle.
Itämereen pudonnut lentokone löytyi
http://yle.fi/uutiset/itamereen_pudonnut_lentokone_loytyi/8003914
Quote from: dothefake on 17.05.2015, 23:01:26
Tuollaista olisin saanut lapullani lentää, muttei niitä silloin saatu Suomeen, kun käsikirjat olivat venäjäksi. Vaatii kuulemma hiukan hauista.
Eikö niitä käsikirjoja voitu kääntää? Mihin tarvitaan hauista?
Quote from: Martin on 18.05.2015, 10:44:46
Joskus 90-luvulla otettiin kylmiä tyyppejä moisesta Kalajoen lentokentällä, vodkan voimalla toki. Ohjaamon ikkunasta pääsi sisään kun oli tarpeeksi laiha. :) Kuulemma ei ole enää Kalajoella, en tiedä mihin ko. yksilö on viety. Ei ollut lentokunnossa vaan tuotu rekalla paikalle.
En tajua mitään. Voisitko selventää.
Niitä ei saatu länsimaiden rekisteriin, syyksi mainittiin venäläiset bumaskat eli paperit. Hauista tarvittiin ohjaamiseen, pinnat ovat siinä rajoilla, että käsivoimat riittävät niitä vastustamaan.
Tuskin tuon ohjaaminen on niin raskasta. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta jokunen vuosi sitten kun kävin Gotlannissa, niin tuolla eläkeikäinen nainen ohjasi tätä konetyyppiä. Ihan tavallisen oloinen oli tuo pilotti, eli ei mikään painonnostaja amatsoni, entinen lennonopettaja.
Tämän lyhyen ohjeen mukaan An-2:n oikea trimmin asento on olennainen asia (ensimmäisen sivun lopussa):
http://www.sibwings.com/an2/AN-2%20Flying%20Guide%20V1.1.pdf (http://www.sibwings.com/an2/AN-2%20Flying%20Guide%20V1.1.pdf)
(Niin, muistakaa, että tuo on simulaattorilentoa varten tehty ohje. Älkää nyt sentään lähtekö oikeaa konetta tuon "lentokäsikirjan" kanssa lentämään.)