Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: sologdin on 17.05.2015, 13:48:41

Title: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: sologdin on 17.05.2015, 13:48:41
Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään amerikkalaisen "Lusitanian" upotuksesta sata vuotta sitten; saksalainen sukellusvene torpedoi sen ja yli tuhat matkustajaa kuoli. Tämä tapahtumahan herätti valtavaa huomiota USA:ssa ja sai sen liittymään I maailmansotaan.

Saksalaiset olivat varoittaneet etukäteen, lehti-ilmoituksinkin, että "Lusitaniaa" kohdellaan sotalaivana ja varoittaneet matkustamasta sillä. Sukeltajat ovat nostaneet sen hylystä mm. 4.000.000 kiväärinpatruunaa, kranaatteja ja räjähdysaineita. Lusitania siis oli sotalaiva ja sai osakseen sotalaivan kohtelun.  USA:ssakin tämä tiedettiin heti tapahtuman jälkeen, mutta se ei vaikuttanut.

Iso-Britannian laivastoministerinä oli sattumalta Winston Churchill. On epäilty, että hän antoi Lusitanian mennä tahallaan tuhoon, nimenomaan saadakseen amerikkalaiset sotimaan puolestaan. Näinhän tapahtui ja se ratkaisi I maailmansodan - ja loi siemenen toiselle.

Herättää ajatuksia 1900-luvun tapahtumien syyllisistä ja syyttömistä.

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1431663864883
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: Mursu on 17.05.2015, 14:11:21
Ei pidä paikkaansa, että tuo sai USA:n liittymään sotaan. USA liittyi sotaan vasta vuonna 1917.
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: Koepotkupallo on 17.05.2015, 14:25:46
"Lusitanian lastista on väitelty kauan, mutta kiusallista kyllä, vuonna 2008 sukeltajat nostivat hylystä kiväärin patruunoita. Niitä oli laivassa yli neljä miljoonaa. Eivätkä kranaatitkaan tainneet olla tyhjiä kuoria."

Mitä nuo kaksi ensimmäistä lausetta tarkoittavat?
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: Faidros. on 17.05.2015, 14:42:04
Voihan sen ajatella myös niin, että amerikkalaiset liittyivät sotaan salakuljettamalla a-tarvikkeita Lusitanialla?
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: Myrkkymies on 17.05.2015, 14:50:28
Ne oli varmaan niitä rauhanammuksia.
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: PaulR on 17.05.2015, 15:13:54
He [Churchill] ordered his Foreign Secretary to write a report on what the effects of a British passenger ship being sunk would be if that ship was known to hold a large number of Americans on board. The Foreign Secretary, Sir Edward Gray, then wrote to America's Foreign Policy Advisor to Woodrow Wilson, Edward Mandell House, posing this question, as documented in the book The Lusitania by Colin Simpson, as well as many others:

    Grey: What will America do if the Germans sink an ocean liner with American passengers on board?

    House: I believe that a flame of indignation would sweep the United States and that by itself would be sufficient to carry us into the war.

The two foreign ministers couldn't have been more right. After the ship was sent on its voyage, orders were sent to kill one of the engines as it entered the danger zone. According to British Naval Intelligence Commander at the time, Joseph Kenworthy:

    "The Lusitania was sent at considerably reduced speed into an area where a U-boat was known to be waiting and with her escorts withdrawn."

https://cut2thetruth.wordpress.com/tag/edward-grey/ (https://cut2thetruth.wordpress.com/tag/edward-grey/)
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: Parsifal on 17.05.2015, 17:11:52
Quote from: Paul Ruth on 17.05.2015, 15:13:54
He [Churchill] ordered his Foreign Secretary to write a report on what the effects of a British passenger ship being sunk would be if that ship was known to hold a large number of Americans on board. The Foreign Secretary, Sir Edward Gray, then wrote to America's Foreign Policy Advisor to Woodrow Wilson, Edward Mandell House, posing this question, as documented in the book The Lusitania by Colin Simpson, as well as many others:

    Grey: What will America do if the Germans sink an ocean liner with American passengers on board?

    House: I believe that a flame of indignation would sweep the United States and that by itself would be sufficient to carry us into the war.

The two foreign ministers couldn't have been more right. After the ship was sent on its voyage, orders were sent to kill one of the engines as it entered the danger zone. According to British Naval Intelligence Commander at the time, Joseph Kenworthy:

    "The Lusitania was sent at considerably reduced speed into an area where a U-boat was known to be waiting and with her escorts withdrawn."

https://cut2thetruth.wordpress.com/tag/edward-grey/ (https://cut2thetruth.wordpress.com/tag/edward-grey/)

Meinaat, että annettiin syötti, johon sakut tyhmyyksissään tarttuivat?
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: törö on 17.05.2015, 17:33:48
Quote from: Parsifal on 17.05.2015, 17:11:52
Meinaat, että annettiin syötti, johon sakut tyhmyyksissään tarttuivat?

Saksalaisien sotahistorian perusteella niitä ei tarvitse kalastella vaan riittää kun niille annetaan tilaisuus laajentaa sota liian suureksi. Ne eivät jotenkin pysty jättämään sellaista käyttämättä.
Title: Vs: "Lusitanian" upotuksesta 100 v.
Post by: PaulR on 17.05.2015, 17:41:25
Quote from: Parsifal on 17.05.2015, 17:11:52
Meinaat, että annettiin syötti, johon sakut tyhmyyksissään tarttuivat?

En ole asiaan perehtynyt, mutta mies jota pidetään johtavana auktoriteettina, Patric Beesly (myös entinen upseeri sanotussa British Naval Intelligencyssä):

"I am reluctantly driven to the conclusion that there was a conspiracy to put the Lusitania at risk in the hopes that even an abortive attack on her would bring the United States into the war."

Ennakkotapausta miettiessä: http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Maine_%28ACR-1%29 (http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Maine_%28ACR-1%29)

QuoteThe Maine is best known for her loss in Havana Harbor on the evening of 15 February 1898. Sent to protect U.S. interests during the Cuban revolt against Spain, she exploded suddenly, without warning, and sank quickly, killing nearly three quarters of her crew. The cause and responsibility for her sinking remained unclear after a board of inquiry investigated. Nevertheless, popular opinion in the U.S., fanned by inflammatory articles printed in the "Yellow Press" by William Randolph Hearst and Joseph Pulitzer, blamed Spain. The phrase, "remember the Maine, to Hell with Spain", became a rallying cry for action, which came with the Spanish–American War later that year. While the sinking of the Maine was not a direct cause for action, it served as a catalyst, accelerating the approach to a diplomatic impasse between the U.S. and Spain.