QuoteToiset ovat kriittisiä, toiset uskovat kaiken – lukiolaisten medialukutaidon taso huolestuttaa opettajia
Lukiolaisia sparrataan mediakriittisyyteen lähes aineessa kuin aineessa. Silti osalle opiskelijoista kaikki median kertoma on samalla viivalla.
[...]
Opettajat ovat sitä mieltä, että opettamisen sarkaa riittää.
– Mielestäni tähän aiheeseen voisi syventyä enemmänkin. Oppilaiden taidot ovat keskikertaiset, Armi Saari arvio.
– On niitä, jotka osaavat hyvin ja niitä, jotka osaavat tämän taidon todella heikosti, komppaa kollegaansa lukion äidinkielen opettaja Jaana Leinonen.
– Sanoisin, että on aika polarisoitunutta, lisää myös historian opettaja Veli-Pekka Leivo.
Leivon mielestä keskivertoa lukiolaista medialukutaidon taitajaa on hankala kuvata.
– Koska ääripäät ovat aika kaukana toisistaan. Suurin osa porukasta on mielestäni hyviä tai jotenkin kykeneviä suhtautumaan kriittisesti erilaiseen tietoon. Mutta osa suhtautuu hyvinkin naiivisti. He eivät ymmärrä kontekstia, vaan heille teksti kuin teksti on samalla viivalla. Myöhemmin näkyykin, että monenlaiset pseudotieteet menevät läpi merkittävällä osalla porukasta.
[...]
Vaikka medialukutaito tuntuu nousevan esille aineessa kuin aineessa Kajaanin lukion arjessa, opettajat lisäisivät sen opettamista edelleen.
– Kyllä opiskelijoiden medialukutaidoista pitäisi osin olla huolissaan – siis siitä toisesta kritiikittömästä ääripäästä. Mielestäni medialukutaidon opetusta pitäisi lisätä, koska korkeakoulukelpoisuus edellyttää, että on kriittistä lähestymistapaa median tuotoksiin, psykologian opettaja Armi Saari kommentoi.
– Lähdekritiikin opiskelu on nykyään niin tärkeää. Pitää erottaa luotettava ja epäluotettava tieto, koska nykyään tietoa tulee niin paljon, äidinkielen opettaja Jaana Leinonen lisää.
´Veli-Pekka Leivon mielestä mediakriittisyyteen annetaan lukiossa paljon aineksia, mutta vain toiset osaavat napata juonesta kiinni.
– Medialukutaitoon liittyviä asioita tuodaan usein esille sivujuonteena eri aineissa. Näppärä opiskelija osaa yhdistää sen suurempiin kokonaisuuksiin, mutta toiselle se jää yksittäiseksi asiaksi, joka hukkuu muun alle.
Silti Leivo on optimisti nuorten suhteen.
– Jos ihminen ei herää lukiossa kriittiseen ajatteluun, niin kyllä suurin osa herää myöhemmin.
http://yle.fi/uutiset/toiset_ovat_kriittisia_toiset_uskovat_kaiken__lukiolaisten_medialukutaidon_taso_huolestuttaa_opettajia/7932419 (http://yle.fi/uutiset/toiset_ovat_kriittisia_toiset_uskovat_kaiken__lukiolaisten_medialukutaidon_taso_huolestuttaa_opettajia/7932419)
Quote– Jos ihminen ei herää lukiossa kriittiseen ajatteluun, niin kyllä suurin osa herää myöhemmin.
Hommaforumille eksyttyään viimeistään. :roll:
Entä ne oppilaat, jotka eivät osaa lukea ollenkaan?
Quote from: dothefake on 17.04.2015, 12:49:50
Entä ne oppilaat, jotka eivät osaa lukea ollenkaan?
He ovat turvassa pahoilta teksteiltä. Siksi heistä ei kannata huolta kantaa. Taitaa olla yhä jatkuvasti kasvava osa oppilaista?
Quote– Koska ääripäät ovat aika kaukana toisistaan. Suurin osa porukasta on mielestäni hyviä tai jotenkin kykeneviä suhtautumaan kriittisesti erilaiseen tietoon. Mutta osa suhtautuu hyvinkin naiivisti.
Ei kai tässä nyt vain ole mahdollista, että ihmisten henkiset kyvyt noudattaisivat normaalijakaumaa? :o :roll: Historian opettaja Veli-Pekka Leivo liikkuu nyt vaarallisilla vesillä, paitsi vaikutteille herkkien oppilaidensa niin myös oman työnsä ja uransa kannalta.
Mistä tietää, ketkä luokassa eivät osaa lukea? No, sen vain tietää.
Nehän voisivat ihan ensimmäiseksi opettaa, että mitä tarkoittaa kun mediassa lukee 'seurue', 'poika', 'nuorukainen' tai 'löyhä kaveriporukka'.
Onkin oikein hyvä, että YLEllä ollaan jo itsekin huolissaan ihmisten kyvystä suodattaa heidän uutisistaan pois valehtelu ja vääristelyt. Vielä kun uutisoisivat että Hommafoorumilta, MV-lehdestä ja muutamasta muustakin nettisivustosta voi sitten käydä lukemassa sen mitä itse ovat peitelleet. Voisivat oikeastaan julkaista linkit omilla nettisivuillaan.
Pitääkin ehdottaa tuollaista, onkohan YLEllä palautelaatikkoa jossa voi antaa kehitysehdotuksia.
Voisiko opetuksessa olla vikaa?
Kannattaa aloittaa faktoilla, niillä usein pääsee aika pitkälle.
Nuivat ja naivit. Älykkäät ja not so?
"Myöhemmin näkyykin, että monenlaiset pseudotieteet menevät läpi merkittävällä osalla porukasta."
Ensimmäisenä näistä pseudotieteistä tulee mieleen usko monikulttuurisuuteen ja sen autuaaksi tekevään vaikutukseen. Ja se on mennyt läpi monella opettajallakin.
Muslimit ovat usein hyvinkin kriittisiä muita lähteitä kuin Koraania kohtaan.
Quote from: P on 17.04.2015, 12:51:50
Quote from: dothefake on 17.04.2015, 12:49:50
Entä ne oppilaat, jotka eivät osaa lukea ollenkaan?
He ovat turvassa pahoilta teksteiltä. Siksi heistä ei kannata huolta kantaa. Taitaa olla yhä jatkuvasti kasvava osa oppilaista?
Heille resitoidaan koraania ja haditheja. Moniosaajia tulee heistä.
Quote from: Frida Hotell on 17.04.2015, 13:23:38
"Myöhemmin näkyykin, että monenlaiset pseudotieteet menevät läpi merkittävällä osalla porukasta."
Ensimmäisenä näistä pseudotieteistä tulee mieleen usko monikulttuurisuuteen ja sen autuaaksi tekevään vaikutukseen. Ja se on mennyt läpi monella opettajallakin.
Paljon ennemmin tulee mieleen uskonnot joihin moni aikuinenkin suhtautuu täysin kritiikittä ja on sen perusteella valmis mm. silpomaan poikien pippeleitä.