QuoteMiksi ulkomaalaisilta ei peritä maksamattomia pysäköintisakkoja?
Lukija kertoi kuulleensa huhun, ettei venäläisten tarvitse maksaa Kouvolassa parkkisakkojaan, koska niitä ei peritä millään lailla. Pitääkö tämä paikkansa, hallintosihteeri Pia Sipponen Kouvolan kaupungin pysäköinninvalvonnasta?
— Ulkomaalaisille kyllä kirjoitetaan virhemaksuja ihan samalla tavalla kuin suomalaisillekin, mutta niitä ei pystytä perimään, koska ei saada rekisteritietoja. Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista saadaan vain suomalaiset rekisteritiedot, ei tietoja ulkomaalaisten autojen omistajista ja haltijoista. Ongelma on sama koko Suomessa.
Onko mitään keinoa onkia näitä tietoja?
— Ei oikeastaan. Ainoastaan siinä tapauksessa, jos joku ulkomaalainen tekee virhemaksusta oikaisuvaatimuksen, jossa on nimi ja osoitetiedot, hänelle lähetetään päätös ja lasku, jos oikaisuvaatimus hylätään.'
Kuinka moni ulkomaalainen jättää pysäköintivirhemaksunsa maksamatta ja paljonko siitä tulee tappiota kaupungille?
— Viime vuonna ulkomaalaisille kirjoitettiin 232 virhemaksua, joiden yhteissumma oli 10 870 euroa. Maksun suoritti 52 prosenttia, eli kaupunki sai 5 692 euroa. Saamatta jäi 5 178 euroa.
Kouvolan Sanomat (http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2015/04/13/Miksi%20ulkomaalaisilta%20ei%20perit%C3%A4%20maksamattomia%20pys%C3%A4k%C3%B6intisakkoja/20151404/4)
Lain pitäisi olla kaikille sama. On merkillistä että maahan päästetään ajeneuvoja joiden tekisteritietoja ei tallenneta. .Ne on niinkuin paperittomat ihmiset, eli paperittomia autoja. Odotan aikaa että hulluus kasvaa siihen määrään että paperittomille autoille pitää saada ilmaiset huollot?
Suomalaisille autoilijoille suunnitellaan satelliittiseurantoja ja muita mikrosirupakkoja autojen renkaisiin, samaan aikaan ei ole minkäänlaisia keinoja sakottaa ja periä sakkoja venäläisiltä turisteilta - koska ei voida mitenkään tietää, keitä he ovat.
Nyt v**tu oikeasti.
Ruotsista käsin peritään kirjaimellisesti 1,11€ suuruisia Tukholman ruuhkamaksuja mm. suomalaisilta (itse juuri maksoin kun piti pistäytyä reissulla Tukholman keskustassa omalla autolla päivällä), niitä alunperin perittiin vain ruotsalaisilta autoilijoilta mutta asiasta valitettiin oikeuteen joten asia annettiin ylikansallisen perintöfirman käsiin. Suomesta käsin ei sitten ilmeisesti "kyetä" samalla tavalla perimään noin 40-50-kertaisia parkkisakkoja...? :facepalm:
Heti tuli ehdotus mieleen:
Ulkomaalaiset autot rekisteröidään automaattikameralla rajalla (ja vaikka suomalaiset, jottei kukaan urputa). Kansallinen rekisteri, johon laitetaan kaikki ulkomaalaisrekisterissä olevien parkkisakot (ja vaikka suomalaiset, jottei kukaan urputa). Jos on maksamattomia parkkisakkoja lähtiessä, auto ei hievahda rajalta. Jos parkkisakko "ei ehdi" rajalle, se maksetaan seuraavalla kerralla takaisin tullessa - korkojen kera. Toimii myös muiden sakkojen suhteen. Ja pystyisihän sillä seuraamaan romanialaismummokaravaaneja myös.
Järjestelmän hinta: Mitätön (ainakin verrattuna muihin tapetilla olleisiin hilavitkuttimiin.)
Hyöty rahassa: Mitättömästä hiukan enempi.
Hyöty muutoin: En ota kantaa arvovalintoihin.
(tiedän että parkkisakko = pysäköintivirhemaksu - jottei kukaan urputa)
Ruotsin ruuhkamaksut ja Norjan tietullit toimivat aivan samalla tavalla. Kun ajaa tulliaseman ohi pölähtää kuukauden päästä pankkisiirto postiin. Norjan tietulleja ei tarvi maksaa, koska eivät laita perintään. Lähettävät sen yhden karhun ja antavat olla, jos ei maksua kuulu. Samoin on Norjan parkkisakkojen laita. (Että Winkiti winkiti vaan).
Mutta Ruotsista laitetaan parkkisakot ja tullimaksu perintään Sweaperinnän kautta, jos maksua ei kuulu ajallaan. Pohjoismaisten sopimusten avulla maksut ovat ihan yhtä ulosottokelpoisia kuin Suomessakin saadut parkkisakot.
Eli kyllä ne auton omistajat saa selville ulkomaillekin, mutta luultavasti monilla kunnilla ei ole tietotaitoa selvittää autojen omistajia ulkomailta.
Clampit käyttöön niin kuin Keski-Euroopassa. Aukeaa kun raha tilille kilahtaa. Toinen käypänen seikka on käteinen suoraan ParkkiPirkolle.
Tuohon satelliittiseurantaan on keksitty myös Keski-Euroopassa erittäin nykyaikainen keino, siinä voidaan jopa hyödyntää tigitaalitekniikkaa; Etuikkunnan yläosassa on TARRA, joka osoittaa maksun maksetuksi. Ja koskee kaikkia autoja.
Quote from: Nuivake on 13.04.2015, 18:48:48
Suomalaisille autoilijoille suunnitellaan satelliittiseurantoja ja muita mikrosirupakkoja autojen renkaisiin, samaan aikaan ei ole minkäänlaisia keinoja sakottaa ja periä sakkoja venäläisiltä turisteilta - koska ei voida mitenkään tietää, keitä he ovat.
Nyt v**tu oikeasti.
Kilometrivero tulee kumminkin tuottamaan enemmän rahaa kuin venäläisien parkkisakot, joten siihen kannattaa panostaa.
Auton renkaaseen lukkopanta joka aukeaa joko sakkomaksua tai osoitetietoja vastaan. Mikä tässä on niin hankalaa? Jos kyse olisi pottunokkien autoista niin ratkaisu olisi keksitty ennen kuin rahanperintäongelma ehtii syntyäkkään.
Keinoja ongelman ratkaisemiseksi on tässäkin ketjussa lueteltu monia, eri asia sitten onko haluja.
Quote from: törö on 14.04.2015, 07:09:22
Quote from: Nuivake on 13.04.2015, 18:48:48
Suomalaisille autoilijoille suunnitellaan satelliittiseurantoja ja muita mikrosirupakkoja autojen renkaisiin, samaan aikaan ei ole minkäänlaisia keinoja sakottaa ja periä sakkoja venäläisiltä turisteilta - koska ei voida mitenkään tietää, keitä he ovat.
Nyt v**tu oikeasti.
Kilometrivero tulee kumminkin tuottamaan enemmän rahaa kuin venäläisien parkkisakot, joten siihen kannattaa panostaa.
Toimiiko muukin verotus samalla logiikalla?
Ei luulis olevan vaikeaa pistää stoppi maasta poistuvalle mikäli on maksamattomia virhemaksuja.
Ja viikon maksuaika ei tässä kohtaa tietenkään päde. Vaikka sitten eilen saatu rapsu, niin autohan
pysyy maassa.
Ja yhdentekevää, onko kyseessä henkilöauto, rekka tai mikään vaan ajoneuvo.
Tai ainakin maahatulon esto ko ajoneuvolle.