News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-03-23 A-studio: L&T lobbaa tarveharkinnan poiston puolesta

Started by tutkimus, 01.04.2015, 20:17:53

Previous topic - Next topic

tutkimus

alkaa kohdasta 00:38:

toimittaja:
Aloitetaan työmarkkinoista.
Työllisyys ja työllistäminen ovat yksi suurimmista vaaliteemoista.

Monella suulla on ehdotettu työmarkkinoiden avaamista kokonaan euroopan ulkopuolelta tuleville työntekijöille.

Tällä hetkellä suomessa on käytössä ulkomaisen työvoiman tarveharkinta.

insert:
Kuvitellaan että esimerkiksi siivousalan yritys on voittanut suuren kilpailutuksen.
Työntekijöitä tarvitaan lisää.

Yritys ei kuitenkaan voi rekrytoida mistä tahansa jos alalla on paljon työttömiä.
Laki määrää TE-toimistot tarveharkintaan eli tutkimaan löytyykö sopivaa työvoimaa kotimaasta tai muualta EU- ja ETA-alueelta.

Jos yritys jää vaille saalista voi se laajentaa hakuverkkonsa esimerkiksi aasiaan.

EU:n ja Euroopan TalousAlueen ulkopuolelta tuleva työntekijä voi siis saada tarvittavat luvat vasta sen jälkeen kun on selvitetty että työntekijää ei löydy lähempää.

Poikkeuksia on.
Koulutetut asiantuntijat esimerkiksi lääkärit pääsevät suomitöihin nopeammin.
Ja kausitöihin kuten marjanpoimintaan riittää pelkkä viisumi.

Toimittaja:
Suurista puolueista kokoomus ja keskusta ajavat tämän tarveharkinnan poistamista ja sen säilyttämistä kannattavat SDP ja Perussuomalaiset.

Tänään täällä eivät kuitenkaan ole äänessä poliitikot vaan mennään ruohonjuuritasolle.
Tervetuloa Katja Bloigu ja Visa Myllyntaus.

Visa sinä vastaat rekrytoinneista Lassila ja Tikanojalla.
Teillä on paljon esimerkiksi siivous ja kunnossapito töitä joihin mielellään maahanmuuttajia palkkaisitte.
Eikö näin?

Visa Myllyntaus (Lassila ja Tikanojan rekrytointipäällikkö):
Kyllä. Just näin.

Toimittaja:
Miten tää tarveharkinta teidän firmaanne vaikuttaa?

Se hankaloittaa niitä tarpeettomasti.
Eli se prosessihan kestää usein yli 4 kuukautta ja työntekijätarve on välitön.

Toimittaja:
Eli onko niin että te ette saa riittävästi työvoimaa?

Kyllä, just näin.
Suomessa on työttömyyttä mutta meillä on koko ajan noin 100 työpaikkaa auki.
Tälläkin hetkellä 95.
Osaan tullaan saamaan työntekijöitä mutta kaikkiin ei.

Toimittaja:
Katja, sinun ammattisi on uravalmentaja eli työksesi yrität saada maassa jo olevat maahanmuuttajat työllistymään.
Sinun mielestäsi tästä tarveharkinnasta ei pitäisi luopua.
Miksi ei?

Katja Bloigu:
Kyllä.
Olen itseasiassa uravalmentaja Helsingingin seudun kuntokokeilussa yli kolmikymppisille helsinkiläisille.
He ovat siis maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia.
Että ei pelkästään maahanmuuttajille.

Toimittaja:
Mutta pitkään olet maahanmuuttajataustaisten työllistymiskoulutusta pitänyt.

Katja Bloigu:
Kyllä.

Toimittaja:
Miksi et tätä tarveharkinnan poistamista kannata?

Katja Bloigu:
Jos mennään suoraan asiaan niin mä väittäisin, enkä usko että olen ainoa joka väittää näin, että se johtaisi siihen että täällä olevat ihmiset eivät enää työllisty matalapalkka-aloille kuten siivoojiksi esimerkiksi vaan sitten ne siivoojat tilataan kauko-aasiasta ja tarvitaanko me sitten ollenkaan esimerkiksi laitoshuoltajan koulutusta.

En usko että kukaan haluaa sitä että meillä ei täällä paikalliset pitkäaikaistyöttömät pääse töihin.

Toimittaja:
Mutta Visa sinä sanot että te ette saa tarpeeksi työvoimaa.

Jos teillä on vaikka siivoojan paikka auki niin kuinka paljon siihen tulee hakemuksia?

Siihen tulee 0-100 riippuen paikkakunnasta ja siitä tehtävästä.

Toimittaja:
Mutta näistäkään jos tulee vaikka 100 hakemusta niin ei löydy sopivia?

No ei aina löydy.
Ja siitä laitoshuoltajan koulutuksesta niin moni asiakas edellyttää koulutusta ja silloin me tarjotaan laitoshuoltajan koulutuksen saanut ihminen.

Toimittaja:
Ja pitäisi pystyä rekrytoimaan euroopan ulkopuolelta?

Kyllä ehdottomasti.

Toimittaja:
Eli haluatte niinkuin vaikka hakemuksia tulee niin vielä lisää volyymia tarvitaan?

Kyllä.
Kyllä juuri näin.
Huvikseenhan yritykset eivät hae ulkomailta.
Ensin yritetään löytää suomesta työttömien ja työelämässä olevien parista ihmisiä.
Aina se ei ole mahdollista ja niissä tapauksissa sitten haluttaisiin hakea ulkomailta ihmisiä.

Toimittaja:
Katja Bloigu miltä tämä kuulostaa sinun kokemustesi perusteella?

Katja Bloigu:
Minä en usko että minä olen ainoa ihminen joka on tavannut ne poikkeuksellisen ainutlaatuiset ihmiset jotka ovat valmiita menemään siivoustyöhön heti.

Ja näitä on myös maahanmuuttajataustaisissa ja heillä on koulutus suomesta ja meidän asiakkailla, minulla on noin kakskyt kollegaa, ja me tehdään loistavaa työtä.
Meidän asiakkailla on ammattilainen mukana työnhaussa joka tuntee sen työnhaku-pelin ja me ollaan tässä heidän tukenaan ja silti jotkut ihmiset ei saa töitä.
Ei edes pääse siivousfirmaan haastatteluun ja kaikki suomen isoimmat siivousfirmat ollaan käyty läpi.

Niin siinä on ihmeellinen gäppi tän asian kohdalla mitä mä tiedän että yritykset sanoo että he ei löydä työntekijöitä.

Toimittaja:
Mistä tää sun mielestä sitten johtuu?
Tuntuu siltä että firmat ei löydä työntekijöitä ja haluaisivat sitten hakea ulkomailta lisää volyymia.

Katja Bloigu:
Mä haluaisin tietää kuinka paljon esimerkiksi Lassila ja Tikanojalla on niitä rekisteröityjä hakemuksia heidän siellä hakijapankissaan eli mä väitän että siellä kyllä on ihmisiä joista olisi näihin töihin.

Toimittaja:
Visa, mitä vastaat?

Tottakai hakemuksia on paljon.
Usein tosiaan se tarve on välitön ja aina ei voida palata sellaiseen hakijaan joka on jättänyt hakemuksen kauan aikaa sitten ja hän on saattanut työllistyä muualle jo.

Toimittaja:
Jos kyynisesti ajattelisi niin voisi ajatella että te haluatte halvempaa työvoimaa ulkomailta.

Me maksetaan TES:in mukaista palkkaa kaikille.
Ja se ulkomainen työntekijä saa tismalleen saman palkan kuin suomalainenkin minkä lisäksi meidän pitää kouluttaa esimerkiksi suomen kieltä ulkomaalaiselle eli ulkomailta palkatessa se on kalliimpaa ja sen takia me turvaudutaan siihen vaan jos me ei löydetä suomesta sitte tekijää.

Toimittaja:
Uskotko tämän?

Katja Bloigu:
Kyllä mä tietenkin uskon sen osittain mutta väitän, koska mulla on, jos mä sanon yhden esimerkin eräs arabitaustainen 50-kymppinen mies joka on valmis lähtemään siivoustyöhön vaikka heti.
Hänellä on suomesta kiinteistöhuollon tutkinto.
Ja minä olen ollut hänen tukenaan työnhaussa ja me ollaan viime marraskuusta asti laitettu hakemuksia ja hän on tehnyt kaiken sen mitä tässä ammattilainen käskee eli on aktiivisesti kontaktoinut yrityksiä ja laittanut sinne sähköpostia ja soittanut ja sitten hänelle sanotaan että "no me soitellaan sulle sit jos sulle jotain ilmenee"

Että tää on niinkuin se totuus.

Ja minä olen tavannut tällaisia ihmisiä satoja vuosien aikana.

Toimittaja:
No, miten tää ongelma ratkaistaan?
heh-heh
Onko teillä siihen vastausta kummallakaan?

Katja Bloigu:
No mulla olisi semmoinen ehdotus että mä haastaisin Lassila ja Tikanojan esimerkiksi, pidän sitä luotettavana firmana, näin ei voi sanoa kaikista, suoraselkäistä että tämän firman edustaja on täällä, olen ite ollut opiskeluaikana Lassila ja Tikanojalla töissä.
Niin mä haastaisin teidät pitämään pääkaupunkiseudulla rekrytointi tilaisuuden.
Ja sitten katsotaan miten paljon sinne ihmisiä tulee ja jos ei tule niin sit mä kyllä myönnän olevani väärässä.

Me ollaan pidetty tämmöisiä tilaisuuksia ja ilmoitetttu niistä lehdissä ja joskus on tullut esimerkiksi 20 ihmistä paikalle.

Toimittaja:
Sä sanoit tuossa aiemmin että te ette enää edes yritä saada euroopan ulkopuolelta työntekijöitä sen takia että siinä kestää niin kauan.

Jos puhutaan sellaisesta henkilöstä joka tällä hetkellä asuu EU:n ulkopuolella niin kyllä.

Toimittaja:
Eli johtuuko se siitä että tota vaikka se työlupa sitten irtoaisi niin siinä kestää liian kauan tässä tarveharkinta käsittelyssä?

Kyllä, me sitoudutaan palkkaamaan tää henkilö jos hän saa sen työluvan mut se prosessi kestää tosiaan usein yli 4 kuukautta ja se tarve on välitön joten on vaikee ennustaa esimerkiksi puolen vuoden päähän että mikä se työn tarve silloin on.
Ja tarvittais se työntekijä heti.

Toimittaja:
Tämän ulkomaisen työvoiman tarveharkintaan liittyvät asiat ne kuuluvat suomessa työ- ja elinkeinoministeriölle ja puhelimessa on nyt hallitusneuvos Olli Sorainen.
Hyvää iltaa.

Hallitusneuvos Olli Sorainen Työ- ja Elinkeinoministeriöstä:
Iltaa iltaa.

Toimittaja:
Tässä todettiin että näihin työlupiin liittyvä prosessi ja tämä tarveharkinta-prosessi niin se on hidas.
Mistä se oikein johtuu?

No siinä tietysti harkitaan paitsi tämä työmarkkinakysymys eli työehdot, työnantajaedellytykset ja sitten sopivan työvoiman saatavuus markkinoilta eli onko sitä vai ei

Ja sen lisäksi harkitaan myös tämä turvallisuuteen ja maahantulon yleisiin edellytyksiin liitttyvät asiat joihin myös kuluu oma tovinsa.
Ja voi sanoa että vaikka tästä prosessista tää työmarkkinaharkinta jätettäisiin pois niinkuin nyt Uudellamaalla on esimerkiksi tää saatavuusharkinta aluelinjauksiin pohjaten sovittu tehtäväksi lyhyen kaavan kautta niin siitä huolimatta siihen muuhun lupakäsittelyyn kyllä kuluu aikaa.
Ja mä en usko että tää asia hirveesti tässä muuksi muuttuisi vaikka muutoksia tehtäisiinkin.

Toimittaja:
Tuossa mainitsitkin että tietyiltä aloilta on tätä tarveharkintaa helpotettu.
Miten se päätetään mille aloille saa vapaasti palkata ihmisiä euroopan ulkopuolelta ja mille aloille ei?

No tässä on oikeestaan 2 asiaa.
Ensin ulkomaalaislaissa on lueteltu tiettyjä ammatteja ja tehtäviä joissa lupamenettely on toisenlainen.
Esimerkiksi just tuossa alkuun mainitut asiantuntijat, yritysjohtajat, taiteilijat, tieteilijät,maatalouden kausityöntekijät niin siellähän mitään tarveharkintaa ei ole.
Siellähän riittää viisumi tai tavallinen oleskelulupa kyseessä.

Mutta sitten vielä täällä työntekijän oleskeluluvan puolella on sitten vielä sellainen menettely jolla alunperin haettiin joustavuutta ja sitä että pystyttäisiin vastaamaan alueellisten työmarkkinoiden erilaisiin piirteisiin elikkä se että katsotaan yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa alat joissa työvoiman saanti on vaikeutunut joka sitten siellä lupamenettelyn puolella otetaan huomioon niin että tää saatavuus oletusarvoisesti katsotaan että sitä työvoimaa ei ole saatavissa.
Mutta toki näissäkin tilanteissa lain nojalla se saatavuus pitää katsoa, mutta yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa tää linjausmenettely tapahtuu.

Toimittaja:
Selvä.
Kiitoksia Olli Sorainen.

Kiitos.

Toimittaja:
Näitä työlupia, niitä evätään tän tarveharkinnan perusteella vain muutamia satoja vuodessa eli se kuulostaa jotenkin aika pieneltä ongelmalta mutta silti isot yritykset pitää tästä isoa ääntä ja lobbaavat sen puolesta että tästä tarveharkinnasta luovuttaisiin.

Jos Visa tästä tarveharkinnasta luovuttaisiin niin että sitä ei olisi niin alkaisitteko te voimakkaasti etsiä työvoimaa euroopan ulkopuolelta?

No ei varmaan voimakkaasti mutta me alettaisiin miettiä niitä mahdollisuuksia.
Tällä hetkellä ei oo järkevää miettiä sitä.

Toimittaja:
Niinkuin minkälaisia mahdollisuuksia tähän sitten liittyisi?

No sitä vois liittyä sitä että mietittäis et oisko mahdollista palkata työntekijöitä EU:n ulkopuolelta.
Mutta me myös pystyttäis palkata ehkä enemmän työntekijöitä jotka on jo tullu suomeen esimerkiksi opiskelijoiksi ja hehän saa lain mukaan tehdä 25 tuntia töitä.

Meillä on paljon semmoisia ja tälläkin hetkellä on 2 tarveharkintaa meidän firmassa käynnissä joissa työntekijä on tullut meille töihin opiskelijaksi mutta ei saa tai ei käytännössä pysty tekemään enempää kuin 25 tuntia töitä koska siitä joutuu tarveharkintaan ja se prosessi kesti tosiaan sen puoli vuottta.

Toimittaja:
Minkä takia yritykset lobbaa tätä tarveharkinnan poistamista niin paljon?

Bloigu:
Kyllä mä olen taipuvainen ajattelemaan niin että he haluavat halpatyövoimaa.
Koska on kalliimpaa palkata täältä.
Jos itse olisin tämmmösten palvelualojen rekryjohtaja niin toimisin todennäköisesti aivan samoin koska
kysymyshän on siitä että juuri nämä alat on kaikista säädellyimpiä niiden TES:sit, just nää matalapalkka-alat niin täähän johtuu siitä.

Toimittaja:
Mutta työehtosopimukset tosiaan pätevät joka tapauksessa.

Kiitoksia oikein paljon tästä keskustelusta.
Jatketaan eteenpäin.

12:36 kohdassa loppuu.

http://areena.yle.fi/tv/2446869

Jokaista hommaan kirjoitettua kommenttia kohti kannattaa kirjoittaa 5 faktoja levittävää kommenttia muihin medioihin jos haluaa että maahanmuuttokriittisyys valtavirtaistuu.

tutkimus

A-studio kertoo hyvin kuinka nimenomaan matalapalkkaisten alojen suuret yritykset lobbaavat tarveharkinnan poiston puolesta, kuinka keskustan ja kokoomuksen perustelut tarveharkinnan poiston kannattamisen syiksi ovat valhetta koska keskustan ja kokoomuksen perusteluiksi mainittuja duuneja ei tarveharkinta tälläkään hetkellä koske, kuinka tarveharkintaa ei tosiasiassa enää ole Uudenmaan osalta vaan se on jo poistettu virkamiesten päätöksillä kun virkamiehiä on lobattu mm. siivousyritysten toimesta sillä valheella että suomessa olisi työvoimapula, kuinka se on johtanut siihen että helsinkiläisiä maahanmuuttajataustaisia työttömiä ei enää kutsuta edes työhaastatteluihin yhdenkään suuren siivousfirman toimesta.

Nyt siivousliikkeet lobbaavat tarveharkinnan täydellisen poistamisen puolesta jotta halpatyövoimaa joka tekee töitä työehtosopimuksen minimillä ja silputuilla vuoroilla saataisiin tuotua koko suomeen.
Jos työvoiman tarve sitten poistuisi yhtä äkkiä kuin se alkoikin niin kyseiset siivousfirmat heittäisivät maahan haalimansa siivoojat veronmaksajien niskoille työttömiksi.

Tämä tieto pitää saada leviämään ja jokainen firma joka lobbaa tarveharkinnan puolesta pitää saada jäämään suomalaisten mieliiin juuri sinä kannustinloukkujen pahentamisen puolesta lobbaavana riistäjänä joka ei halua toimia markkinatalouden mukaisesti ja korottaa siivoojien palkkaa niinkuin markkinataloudessa kuuluisi jos on työvoimapulaa.

Kannustinloukuista ovat huolissaan kaikki puolueet mutta keskusta ja kokoomus toimivat aktiivisesti kannustinloukkujen pahentamiseksi vetämällä poliittiset linjauksensa sen mukaan mitä suuret siivousliikkeet lobbaavat ja sekä kokoomuksen mutta erityisesti keskustan pitää jäädä suomalaisten mieliin juuri sinä lobbarien taskussa olevana puhuu-yhtä-tekee-toista puolueena joksi se on itsensä osoittanut kannattamalla täysin järjetöntä EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevan työvoiman tarveharkinnan poistoa joka johtaisi suomalaisten ja suomessa jo asuvien maahanmuuttajien syrjäytymiseen ja josta hyötyisivät vain suuret siivousliikkeet ja muut matalapalkkaisia työntekijöitä haluavat yritykset.

Jokaista hommaan kirjoitettua kommenttia kohti kannattaa kirjoittaa 5 faktoja levittävää kommenttia muihin medioihin jos haluaa että maahanmuuttokriittisyys valtavirtaistuu.

Leso

Mitvit nyt taas?

Senkusta menee ja valitsee rappusiivousfirman lukuisista ulkkisyrityksistä.
Niitten kaikki työntekijät eli ne kivat, ystävälliset ja hymyilevät keenerit on laittomia.
Ei oo ongelmaa tarvehankinnoista, kun tulee enempi kuin tartteis.

Kannattaisko niitä ratsata, mitä?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

JJohannes

Piti kyllä siristellä silmiä monta kertaa. Että Katja Bloigu on A-Studiossa vastustamassa maahanmuuttoa! Nyt on maailmankirjat sekaisin.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Totti

Hesarissa on juttua myös Googlesta, joka valittaa työvoimapulaa Suomessa: http://www.hs.fi/talous/a1305943342703

Lobbaaminen työvoimaan vapaalle maahantuonnille on nyt massiivista. Tarkoitus on Ruotsin tapaan romuttaa työmarkkinat ja pakotta palkkamalttiin kasvattamalla työttömyys runsaasti, jotta palkoista ei tarvitsisi neuvotella. Sama juttu on tapahtunut jenkeissä missä tuodaan maahan halpatyövoimaa massoittain, Intiasta, Meksikosta ja Kiinasta.

Jos Ruotsin mallin palkkadumppaus menee läpi Suomessa, niin me ollaan täysin kusessa. Veropohja romuttuu kokonaan ja koko talous siirtyy monta piirua harmaalle puolelle.

Kokkarit ja Vartiainen ovat nyt ajamassa tätä mielipuolista politiikkaa. Miljonääripuheenjohtaja Sipiläkin haluaa romuttaa työmarkkinat pistämällä suomalaiset kilpailemaan harvoista duuneista ulkomaalaisten kanssa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Taffu

Quote from: JJohannes on 01.04.2015, 21:18:18
Piti kyllä siristellä silmiä monta kertaa. Että Katja Bloigu on A-Studiossa vastustamassa maahanmuuttoa! Nyt on maailmankirjat sekaisin.

Huom! Vastustaa _vain_ työperäistä maahanmuuttoa...  :roll:

Leso

Selitänkö kädestä pitäen?

Quote from: Katja BloiguKyllä mä tietenkin uskon sen osittain mutta väitän, koska mulla on, jos mä sanon yhden esimerkin eräs arabitaustainen 50-kymppinen mies joka on valmis lähtemään siivoustyöhön vaikka heti.
Hänellä on suomesta kiinteistöhuollon tutkinto.
Ja minä olen ollut hänen tukenaan työnhaussa ja me ollaan viime marraskuusta asti laitettu hakemuksia ja hän on tehnyt kaiken sen mitä tässä ammattilainen käskee eli on aktiivisesti kontaktoinut yrityksiä ja laittanut sinne sähköpostia ja soittanut ja sitten hänelle sanotaan että "no me soitellaan sulle sit jos sulle jotain ilmenee"

Ja sitä ennen:

Quote from: Katja BloiguMinä en usko että minä olen ainoa ihminen joka on tavannut ne poikkeuksellisen ainutlaatuiset ihmiset jotka ovat valmiita menemään siivoustyöhön heti.

Ja näitä on myös maahanmuuttajataustaisissa ja heillä on koulutus suomesta ja meidän asiakkailla, minulla on noin kakskyt kollegaa, ja me tehdään loistavaa työtä.
Meidän asiakkailla on ammattilainen mukana työnhaussa joka tuntee sen työnhaku-pelin ja me ollaan tässä heidän tukenaan ja silti jotkut ihmiset ei saa töitä.

Ei edes pääse siivousfirmaan haastatteluun ja kaikki suomen isoimmat siivousfirmat ollaan käyty läpi.

Tai siis eiköhön Katja jo selittänyt.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

guest12632

QuoteToimittaja:

No ei aina löydy.
Ja siitä laitoshuoltajan koulutuksesta niin moni asiakas edellyttää koulutusta ja silloin me tarjotaan laitoshuoltajan koulutuksen saanut ihminen.

Siis mä en tajua. Onko niillä Euroopan ulkopuolisilla työnhakijoilla sitten se vaadittava laitoshuoltajan koulutus? Eihän niistä muuten ole hyötyä.

Outo olio

Kuinka halpoja nämä kehitysmaista napatut kielitaidottomat työntekijät oikeasti ovat? Jos menee vikaan ja tulee sotkua niin se se vasta maksaakin, nimimerkillä "Kokemusta On"? :-[ Jos sama toteutuu joka toisen työntekijän kohdalla, niin asiakas(yritys) saattaa huomauttaa asiasta.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Peltipaita

Tarkoitus on romuttaa suomalainen sosiaaliturva. Työvoiman saatavuusharkinnan poisto on veruke joka mahdollistaa sosiaaliturvaa käyttävien vyöryn tänne. Kun ei ole sosiaaliturvaa, alkaa työ maistua suomalaisellekin.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Kalevi Aronen

Saatavuusharkinta on välttämätöntä, jolloin edes joku asia on kuosissa. Sen poistaminen merkitsisi sitä, että joillain aloilla olisi ylitarjontaa työväestä, jolloin palkat putoavat ja jokaisesta työpaikasta joutuu taistelemaan.
Om mani padme hum.

Leso

Quote from: Kalevi Aronen on 02.04.2015, 21:42:09
Saatavuusharkinta on välttämätöntä, jolloin edes joku asia on kuosissa. Sen poistaminen merkitsisi sitä, että joillain aloilla olisi ylitarjontaa työväestä, jolloin palkat putoavat ja jokaisesta työpaikasta joutuu taistelemaan.

Tuota päivää odotellessa. Ei oo työ kelvannu.
Tuet vittu pois niin ei aja koiranäyttelyt työpaikan edelle.
tv. lahtari

Aukusti Jylhä

Quote from: Oppipoika on 01.04.2015, 21:51:22
QuoteToimittaja:

No ei aina löydy.

Siis mä en tajua. Onko niillä Euroopan ulkopuolisilla työnhakijoilla sitten se vaadittava laitoshuoltajan koulutus? Eihän niistä muuten ole hyötyä.

No tottakaaaai on! Ne on siellä samassa kaapissa missä serkkupojan (siskon mies) koneinsinöörin paperitkin ovat!
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

kissamies Mau

minulla taitaa olla haku auki Lassila ja Tikanojalle, parina kolmena keväänä olen kesätöitä hakenut ja pääsykokelukuvuonna hain pidemmäksi ajaksi mutta eivät ole kertaakaan ottaneet haastatteluun. Tästä tietenkään ei voi suurempia johtopäätöksiä tehdä mutta eivät he nyt varsinaisesti epätoivoisilta vaikuta.

Noottikriisi

Siivousfirmat ovat innokkaimpia "työperäisen" maahanmuuton kannattajia koska toimintaa ei valitettavasti voi siirtää ulkomaille. Jos ei saada ulkomailta orjatyövoimaa niin sitten pitää palkata suomalaisia työntekijöitä suomalaisilla työehdoilla, ja mikäs sen kauheampaa.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

mmm

Joku voisi välillä keskustella myös ammattiylpeydestä ja työntekoon liittyvistä arvoista. Työnteon arvostus  oli ainakin joskus sellaista,  että oli  homma mikä tahansa, niin siitä pyritään suoriutumaan kunnialla.
Ei ole kovin vakuuttavan näköistä kun L&T:n kiintiönamu löntystää käytävää pitkin puoliksi moppiin nojaten,  kun tahto ei muuten riitä sitä liikuttamaan, ja toinen käsi puhelimella äbäläwäbälä.
Valitusten jälkeen sopimusta ei uusita, sitten tulee jokin anti L&T(vaikkapa SOL), ja sitten sama homma taas alusta.
Mustapekka jää meille, jotka joutuvat työskentelemään paskaisissa tiloissa vuodesta toiseen.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Outo olio

Suomessa on satojatuhansia työttömiä, jos ei siitä ihmisjoukosta löydy riittävän hyviä ihmisiä, nythän siis puhumme "vain" siivoojista ja roskakuskeista jne., niin silloin tämä maa ja kansakunta on kyllä ihan totaalisen kelvoton ja tuhoon tuomittu. Ei mahda mitään. Vähän kuin joku sairaalassa riutuva potilas, elimistö pettää vaikka ympärillä on kaikki mahdollinen hoito ja tekniikka.

Eli ihan turha on mamujen tänne tulla, kun yhteiskunta kumminkin on luhistumassa ihan tuotapikaa. Menkööt ennemmin vaikka Ruotsiin, tuohon tulevaisuuden suurvaltaan, itselleen parempaa elämää rakentamaan. Täällä heille ei olisi siihen mahdollisuuksia.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Alapo

Oikeastaan kiinnostaisi tietää mitenhän tuo l&t:n kuvio oikein toimii. Kun tarvittaisiin koulutettua työvoimaa, haalitaan ulkomailta kaikenkarvaista karvapalloa jolla ei ole koulutusta, saakohan koulutukseen jotain mamukiintiörahaa? Kun eihän siinä muuten ole järkeä. Kuten ei mamusiivooja voi halvemmalla tehdä, jos ei jollain lailla koijata. Tietenkin jos asuvat l&t:n asunnoissa jolloin raha valuu takaisin?

XXLowEnd

L&T:n ongelma on mamut. Ennen niitä ei ollut, eikä asikkaat vaatineet koulutusta. Nykyään mamuja on, eikä asiakasyritykset halua niitä kouluttamattomia keenereitä joista niillä on ilmiselvästi huonoja kokemuksia, joten alkoi koulutusvaatimukset. Nyt ne kuvittelee että mamujen paikkaaminen onnistuu "kulla mina siivojaköyly, mina somaliassa pyhtaysinsineeri" -väitteiden perusteella 'koulutetulla' väellä.

Suomalaisten muuttohoukuttelu paikkakunnalta toiselle toiselle ei maistu, mutta sinovilmien ja keenereiten muuttaminen maistuu.

JJohannes

Quote from: Leso on 01.04.2015, 21:26:08

Selitänkö kädestä pitäen?

Kyllä minä tiedän, miksi Bloigu vastustaa tarvehankinnan poistamista. Ihmetytti vaan, että hän on valmis jättämään yhdenkin mahdollisuuden saada Suomeen eksoottista värinäätm käyttämättä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.