News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-04 Tennispalatsi: Rikastettu katsojakokemus

Started by Starman, 04.04.2015, 09:38:33

Previous topic - Next topic

valla_valla

Quote from: Make M on 04.04.2015, 12:58:56
Quote from: valla_valla on 04.04.2015, 12:30:11
Olen käynyt Kistan Filmstadenissa kaksi kertaa ja nyt päättänyt, etten ikinä mene elokuviin jos siellä on yksikin kehari.
.....

Että ei kiitos kehareita elokuviin.

Tarkoitatko kehareilla kehitysmaataustaisia vai mitä? Minun ymmärtääkseni sana kehari on varattu kehitysvammaisille ja nykyisin ihan soveliaassa merkityksessä. Ei ole korrektia käyttää kehari-sanaa haukkumasanana.

Hyvä. Pyydän anteeksi kaikilta ajattelemattomuuttani. Keharilla tarkoitin kehitysmaakansalaisia, en kehitysvammaisia. Ja jotta jatkossa vältymme väärintulkinnoilta pitäydyn jatkossa MENA:ssa, joka tarkoittaa pohjois- Afrikkaa ja arabimaiden ihmisiä.

Leso

Ehhei! Ei mitään anteeksipyytelyjä!

Kyllä se niin on, että sanan kehari merkitystä on laajennettava, jottei oltaisi rasseja taikka poljettaisi vähemmistöjen oikeuksia. Nyrkillä silmään sitä, ken keharia arvostelee. 8)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Noottikriisi

Itsehän mainostan poikien kavereille olleeni nuorena kehari mutta nykyään käyn punttisalilla vain kuntoilumielessä. :)
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

P

Quote from: Mika on 04.04.2015, 12:39:06
Minulle on suuri mysteeri se, että joku vielä ihan oikeasti käy katsomassa elokuvia elokuvateatterissa.
Se on kaikkine jonottamisineen ja odotteluineen vaivalloinen kokemus kotisohvaan verrattuna.  Sitten katsojia vielä piinataan ylikovalla äänenvolyymilla ja pakollisella mainosten katselulla ennen rainan alkua.

Elokuvissa on tunnelmaa ja erilainen kokemus Teatterissa, kuin kotona ruudusta tuijotettaessa. Tai siis oli/ on vielä tietynlaisien elokuvien kohdalla, jotka eivät ole monikulttuurismin hedelmien suosiossa. Kun elokuvateatteri on muuttunut katsomoltaan jumalanteatterin tai Somalian vallankumouksen kaltaiseksi menoksi, katson elokuvia kyllä minäkin ennemmin kotona. Sääli että osa kulttuuriperintöä kuolee.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

guest8096

Quote from: Noottikriisi on 04.04.2015, 14:01:37
Itsehän mainostan poikien kavereille olleeni nuorena kehari mutta nykyään käyn punttisalilla vain kuntoilumielessä. :)

Tuolla sanalla tuntuu olevan sata merkitystä. Se on kai jokin yleiskäsite kaikille keh-alkuisille henkilöä kuvaaville sanoille.

Chew Bacca

Jumboon on viime vuosina ilmestynyt rikastusta, ennen sai rauhassa tuulipuku kahista. Olisiko lähelle noussut sosiaalista asutusta? No, viihtyvyys silti eri planeetalta kuin keskustassa tai lähi-itäkeskuksessa.

Eipä ole samaan leffaan osunut mölyävää mamulaumaa. Ohjelmistonvalintakysymys.

Huscarl

Tämä ilmiö on varmasti vihoviimeinen niitti mitä elokuvateatterit kaipaavat. Näin karkotetaan loputkin asiakkaat
tunnelman pilaantuessa afro-aasialaisen rupusakin takia ja vartijapalveluiden nostaessa lippujen hintoja entisestään.
Aika on kääntynyt jo muutenkin elokuvateattereita vastaan. Telkkarien koko kasvaa ja halpenee ja striimipalvelut on
tulleet käden ulottuville. Asiaa ei myöskään pelasta nuo lippujen kallistuneet hinnat. Yhden lipun hinnalla vuokraat
jostain amazonista jo kolme uutuusleffaa. Ja 3d nyt on täysi vitsi, kuva on edelleen aivan liian tumma ja värikylläisyys
on surkea.

Visuaalinen media elää muutenkin kovaa murrosta. Filmi- ja TV-ala on helisemässä samalla kun peliteollisuus on noussut kohisten.
Tähän ynnätään vielä sosiaaliset videopalvelut, jotka tarjoavat loputtomasti ilmaista viihdettä.  Kyllä sen huomaa kun itekin
viimeisen 10-12 vuoden aikana käynyt katsomassa teatterissa ehkä enää jotain 7-10 leffaa, ja nämäkin lähinnä isoja tapauksia
kuten LOTR/Hobitti. Vielä ysärillä ja 2000-luvun alussa tuli ravattua koulukavereiden kanssa kinossa joka kuukausi.
Melkoisen hyvä leffa saa olla nykyään että viittii vaivautua kinoon. Kuten tuossa yllä mainittiin, lähinnä tunnelman vuoksi
sinne vielä menee, tyttiksen kanssa kuhertelemaan ym.

Sunt Lacrimae

Quote from: Huscarl on 04.04.2015, 15:41:32
Näin karkotetaan loputkin asiakkaat
tunnelman pilaantuessa afro-aasialaisen rupusakin takia ja vartijapalveluiden nostaessa lippujen hintoja entisestään.

OT:ta sen verran, että Finnkinon panostus järjestykseen ja turvallisuuteen ja viihtyisän katselukokemuksen takaamiseen käsittää käytännössä sen, että X määrä teatterityöntekijöitä (oli ne sitten lipunrepijöitä- tai myyjiä, popparinmyyjiä, jne. jne) käyvät jv-koulutuksen ja tekevät hommia järjestyksenvalvojalätkä rinnassa. Koska nimellisesti järjestyksenvalvojana toimivalla, pehmiksenmyyjäksi kesätöihin tulleella 18- vuotiaalla ei kummemmin ylläpidetä järjestystä, teatterista voidaan tarvittaessa kutsua piirivartija paikalle. Tästä voi seurata hassuja tilanteita kuten kuusi JV- laattaista teatterityöntekijää seisomassa vartin ringissä sammuneen spurgun ympärillä kunnes paikalle tulee Securitaksen piirivartija joka herättelee isännän ravistelemalla, nostaa pystyyn ja siirtää ukon puolessa minuutissa ulos haukkaamaan happea. (Kaveri kertoi)

Itse olen viimeksi käynyt leffateatterissa vuosikausia sitten. Nykyään tulee muutenkin harvemmin mitään katsomisen arvoista ulos, ja jos tulee, sen näkee kuitenkin jossain vaiheessa streamattuna jostakin. Himassa on paljon mukavampaa kun voi itse valita seuran, pysäyttää pätkän milloin huvittaa, väsätä itse mieleisensä eväät ja hörppiä vaikka leffankatselun ohessa kaljaa jos siltä tuntuu.
Play stupid games, win stupid prizes.

Rauli

Quote from: Muuttohaukka on 04.04.2015, 11:35:25
Jos menee  katsomaan Panssarilaiva Potemkinia, ei tarvitse olla huolissaan mamujen ilakoinnista. Pientä on popcornin rapisuttaminen tuon awläbän rinnalla.
Loppupäätelmä. Syy on kuitenkin juustonaaman itsensä. Väärä elokuva.

Tiedän tunteen. Joskus hyvin nuorena poikana menin katsomaan Milan Kunderan romaaniin perustuvan elokuvan Olemisen sietämätön keveys. Tunti ja kolme varttia myöhemmin oli väliaika, joka antoi mahdollisuuden kunnialliseen poistumiseen. Katsoin kuitenkin elokuvan loppuun, vaikka ymmärrykseni asiaan oli silloin hyvin rajoittunut.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Olemisen_siet%C3%A4m%C3%A4t%C3%B6n_keveys

edit: tuskallinen kokemus takamuksen vuoksi ja kun ei tajunnut mitä elokuvassa oikeastaan yritettiin sanoa.
"No one among us can complain about his death, for whoever joined our ranks put on the shirt of Nessus. A man's moral worth is established only at the point where he is ready to give up his life in defense of his convictions." - Henning von Tresckow, 21.07.1944

toumasho

Hmm, outoa että täällä ei kukaan ole tunnistanut että tässä ei ole kyse aina perseilystä, ei laisinkaan, vaan ihan todellisesta kulttuurierosta. Afrikassa on "Video-Jockey", eli VJ, joka puhuu elokuvan päälle.

Siellä elokuvateatteri on pieni matkatelevisio ja piraatti DVD:tä toistava soitin. Koska paikallinen väestö ei osaa välttämättä sanaakaan englanninkieltä niin VJ puhuu koko elokuvan päälle, kertoo taustoja, vitsejä jne.

Pitää muistaa että länsimaalaiset elokuvat ovat Afrikassa kuin ufon laskeutuminen tänne länteen. Vieras kieli, vieras kulttuuri, vierasta on kaikki. Elokuvaa ei voi ymmärtää mikäli joku ei kerro että mistä ihmeestä onkaan kyse kun Arska laittaa jengiä nippuun ja onkin robotti tai että "Mikä on Pariisi ja miksi ihmiset ovat siellä onnettomia?" (Woody Allenin elokuva).

Tuttuni rahoittivat tämmöisen elokuvastudion perustamista, Ugandaan syntyy nyt "Wakaliwood". Meininki on tajunnanräjäyttävää. Menee siis kevyesti ylitse "niin paskaa että onkin hyvää" määrityksen.

Katsokaa itse:

TEBAATUSASULA!
Who killed Captain Alex?
Wakaliwood

Tuo on erilaista kuin meillä eikä siinä mitään. Mamuille pitäisi vaan antaa kulttuuriopetusta jo kouluissa - olen samaa mieltä kuin muutkin että mikäli kyseessä ei ole afrikkalainen "wakaliwood"-tuotanto ja teatterissa ei ole omaa VJ:tä niin kenenkään ei pidä VJ:ksi silloin alkaa.

Maksan siitä minulle näytetään eläviä kuvia, en siitä että joku mamuteinispede tai suomiteinispede lässyttää ja riehuu koko näytännön ajan. Ikärajoilla saataisiin helpohkosti ongelma kuriin. Voisi olla K-25 päiviä, eli ei alle kaksfemmoja teatteriin ja jokaiselta joka alle 30v näyttää kysytään paperit.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Eino P. Keravalta

Olen käynyt Kistan Filmstadenissa kaksi kertaa ja nyt päättänyt, etten ikinä mene elokuviin jos siellä on yksikin kehari. Molemmilla kerroilla jouduin poistumaan kasvavan kiukun takia. Keharipennut huusivat, kommentoivat ja matkivat elokuvien repliikkejä, heittelivät popcorneja ympäriinsä ja räpläilivät kännykköjään. Jalat nostettiin vastapäisille tuolien selkänojille jne jne. Kaikki mahdollinen häiriö ja typeryys. Kiukku pilkisti jo trailerien aikaan, kun keharit nauraa höröttivät sille.

Pitäisiköhän ikärajan sijaan vaatia ÄO-raja? Leffaan pääsisi vain Mensan paperin kanssa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

yks vaan

Torrentissa on hyvä idioottifiltteri.
Kuka syrjisi minua?

Eino P. Keravalta

Quote from: Make M on 04.04.2015, 12:58:56
Olen käynyt Kistan Filmstadenissa kaksi kertaa ja nyt päättänyt, etten ikinä mene elokuviin jos siellä on yksikin kehari.
.....

Tarkoitatko kehareilla kehitysmaataustaisia vai mitä? Minun ymmärtääkseni sana kehari on varattu kehitysvammaisille ja nykyisin ihan soveliaassa merkityksessä. Ei ole korrektia käyttää kehari-sanaa haukkumasanana.

Kehari on kehitysvammainen ja keharimaalainen on kehitysmaalainen.

Aloin käyttää käsitettä 'keharimaalainen' jo vuosia sitten ilman, että olisin kuullut ko. käsitettä missään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quote from: Mika on 04.04.2015, 12:39:06
Minulle on suuri mysteeri se, että joku vielä ihan oikeasti käy katsomassa elokuvia elokuvateatterissa.
Se on kaikkine jonottamisineen ja odotteluineen vaivalloinen kokemus kotisohvaan verrattuna.  Sitten katsojia vielä piinataan ylikovalla äänenvolyymilla ja pakollisella mainosten katselulla ennen rainan alkua.

Minä taas ihmettelen, miten joku jaksaa katsoa leffoja televisiosta. En ole enää vuosiin tehnyt niin, käyn kaikki leffani katsomassa teatterissa, koska siellä on seinän kokoinen kuva ja kelpo äänentoisto. Lisäksi erikseen leffaan meneminen tekee asiasta the Tapahtuman ja käynnistä tulee elämys, jota täydentää ehkä vielä ulkona syöminen ja elokuvan aikana pimeässä kumppanin kädestä kiinni pitäminen.

Lahti-Saloranta

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.04.2015, 18:11:34
Entäpä jos koko maa on kehitysvammainen.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Eino P. Keravalta

Quote from: Lahti-Saloranta on 04.04.2015, 18:22:07

Kyseessä on silloin keharimaa.  ;)

matcauthon

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.04.2015, 18:14:41
Minä taas ihmettelen, miten joku jaksaa katsoa leffoja televisiosta. En ole enää vuosiin tehnyt niin, käyn kaikki leffani katsomassa teatterissa, koska siellä on seinän kokoinen kuva ja kelpo äänentoisto. Lisäksi erikseen leffaan meneminen tekee asiasta the Tapahtuman ja käynnistä tulee elämys, jota täydentää ehkä vielä ulkona syöminen ja elokuvan aikana pimeässä kumppanin kädestä kiinni pitäminen.

Menen tässä asiassa jäsen Mikan linjoilla. Koska olen sosiaalisesti rajoittunut, en kaipaa kättä pitelevää kumppania viereeni vaan katson elokuvani mieluiten yksin, ilman etnistä tai muutakaan värinää. Elokuvien saatavuus ihan laillisestikin eri palveluista on nykyään niin hyvällä tasolla, että käyn nykyään enintään kerran vuodessa leffassa. Aloittajan viestissä kerrotun kokemuksen luettuani saatan jatkossa käydä vieläkin harvemmin.

maltti on valttia

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.04.2015, 18:26:18

Kyseessä on silloin keharimaa.  ;)

Tuskinpa siinä maassa mitään vikaa on.

Eino P. Keravalta

QuoteTuskinpa siinä maassa mitään vikaa on.

Maa on varmaan ihan hyvää. Ongelma onkin niissä, jotka sen maan päällä kävelevät.

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.04.2015, 18:04:35
Pitäisiköhän ikärajan sijaan vaatia ÄO-raja? Leffaan pääsisi vain Mensan paperin kanssa.

Olisihan se ihan mukava käydä kahdestaan elokuvissa :)

Nationalisti

Quote from: Starman on 04.04.2015, 09:38:33
QuoteTennispalatsi rikastettu

Fast & Furious 7

Tennispalatsi 1:n ennakkoon olivat kokoontuneet kaikki kaupungin mamuteinit ja meno oli sitä luokkaa että leffa jouduttiin keskeyttämään heti alkuunsa. Puhuttelun jälkeen yleisö vähän hiljeni mutta huutelu, seisomaan nousu ja kännykällä ympäriinsä kuvailu jatkui pian. Eipä toi metelöinti ja karnevaalimeno hirveästi haitannut lopulta kun elokuvan älytön pauhu peitti kaiken alleen. Näytöksen jälkeen alkoi vielä jotkut 50 hengen mamutanssi-action-selfie-huutobileet valkokankaan edessä, muuten jees mutta kankaan lääppiminen = that is not ok.

Kuinkahan usein nämä henkisesti haasteelliset mahtavat nykyisin kokoontua teattereissa?

Itse en ole kokenut tämmöisiä ongelmia vaan enpä käykään toisaalta katsomassa sellaisia elokuvia, jotka vetävät puoleensa enimmäkseen vähä-älyisiä.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

valtakunnanpärkhele

= Somalia
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

valla_valla

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.04.2015, 18:04:35
Olen käynyt Kistan Filmstadenissa kaksi kertaa ja nyt päättänyt, etten ikinä mene elokuviin jos siellä on yksikin kehari. Molemmilla kerroilla jouduin poistumaan kasvavan kiukun takia. Keharipennut huusivat, kommentoivat ja matkivat elokuvien repliikkejä, heittelivät popcorneja ympäriinsä ja räpläilivät kännykköjään. Jalat nostettiin vastapäisille tuolien selkänojille jne jne. Kaikki mahdollinen häiriö ja typeryys. Kiukku pilkisti jo trailerien aikaan, kun keharit nauraa höröttivät sille.

Tai ehkäpä ottaisimme oppia 50- luvun ameriikoista, joissa oli erilaisia kylttejä. Ruotsissa tällaisessa kyltissä voisi lukea leikkimielisesti vaikkapa "Bara för kuffare" tai "Bio är en enbart för spermanylle"...

Sepi

Quote from: Arvoton on 04.04.2015, 11:00:42
Periaate "maassa maan tavalla" toteutuu, kun vain noudatetaan Suomen LAKEJA. Kukaan ei tässäkään tapauksessa rikkonut Suomen LAKEJA.
Jos äänestettäisiin foorumin typerimmästä kommentista olisi tuo hyvin vahvoilla.

Käytöstavoista mies tunnetaan.
Edellä mainittu teksti ei edusta kirjoittajan oikeata mielipidettä, vaan mielipidepoliisien pelossa teksti on kirjoitettu itsesensuuria vahvasti harjoittaen.

HDRisto

Maassa maan tavalla eläminen onnistuu ihan hyvin vaikka ei tuntisi ensimmäistäkään lakia. Seuraa vain mitä muut tekevät.

duc

Quote from: Frida Hotell on 04.04.2015, 10:50:56
Ruotsissahan ollaan jo askeleen edellä tässäkin asiassa. Elokuvat riskiarvioidaan. Eikä siis ole tarkoitus suojella elokuvan sisällöltä, vaan toisilta katsojilta.
http://rahmispossu.net/2013/02/24/malmo-elokuvat-riskiarvioidaan/
Ja meno elokuvissa käy joskus rajuksi.
http://rahmispossu.net/2014/10/28/rikolliset-kahinoivat-elokuvissa/
Mutta nyt, minä haluta tahtoa mennä cinema.

Malmö. Tietysti. Sotaelokuvakokemus teatterissa saa laajemman määritelmän siellä.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Maxwell Smart

Kävin kahdeksankymmenluvulla Kairossa teatterissa katsomassa Bond-leffaa. Teatteri oli tupaten täynnä, käytävätkin olivat täynnä istujia.
Muuten oli ihan siedettävä äänenvoimakkuus, mutta auta armias kun puolipukeinen Bond-tyttö ilmestyi kuvaan. Sitä vihellysten ja äbäläwäbälän kakofoniaa!
Itseäni koko touhu lähinnä huvitti, enkä menettänyt mitään koska olin nähnyt rainan jo aikaisemmin.

2011-04-17

Quote from: Starman on 04.04.2015, 09:38:33
Tennispalatsi 1:n ennakkoon olivat kokoontuneet kaikki kaupungin mamuteinit ja meno oli sitä luokkaa että leffa jouduttiin keskeyttämään heti alkuunsa.
[...]
huutelu
[...]
seisomaan nousu ja kännykällä ympäriinsä kuvailu jatkui
[...]
metelöinti
[...]
karnevaalimeno
[...]
Näytöksen jälkeen alkoi vielä jotkut 50 hengen mamutanssi-action-selfie-huutobileet valkokankaan edessä

Luonnoton hiljaisuus ja paikallaan oleminen saattaa aiheuttaa kiusauksen vetää azontoksi:
Quote from: MohamudEn pidä siitä, miten busseissa vain istutaan. Kymmenet ihmiset istuvat hiljaa paikoillaan ja varovat henkensä uhalla katsomasta ketään toista silmiin. Miksi on sosiaalisesti hyväksyttyä istua niin luonnottoman hiljaa, paikallaan?

Lapsena en pysynyt paikallani, juoksin koulun käytävillä ja menin sinne minne ei saanut, kuten ruokasaliin ruokailuajan ulkopuolella. Sali suljettiin portilla, ja minä yritin mahtua välistä toiselle puolelle. En ollut ainoa. Eräs toinen somalityttökin yritti ja onnistuikin. En tiedä, miksi hän teki niin – hän ei nimittäin ollut ylivilkas lapsi.

[...]

En pidä siitä ollenkaan, että busseissa vain istutaan. Joku sanoi kerran, että bussissa on sitä omaa aikaa. Minä heitin siihen, ettei aika ole kenenkään oma. Aika on laina, kuten Jakomäen uimahallin uimapuku, ja vaikka se on kiinni iholla, se ei siltikään ole oma. Jakomäen uimapuvusta maksetaan kolikoilla, ajasta hengellä. Ajan hetki maksaa ensin soluja, sitten terveyden ja lopulta hengen.

Tämä huomioon ottaen busseissa pitäisi jutella ihmisten kanssa. Tai kutoa villasukkia tai vetää azontoksi [afrikkalainen tanssi]. Ottaa hyöty irti elämästä, josta maksamme niin kalliisti.
http://www.hs.fi/ihmiset/a1391314289866

Busseissa ei siis näemmä ole omaa aikaa. Entäs elokuvateattereissa?
Burkakulttuuri meets saunakulttuuri.

Saturoitunut

Jos bussissa on sopivaa puuttua toisen laina-aikaan, niin onko samalla logiikalla oikein repiä Jakomäen uimahallissa muilta uimapukuja, kun nekin ovat vain lainaa?

Eino P. Keravalta

QuoteJoku sanoi kerran, että bussissa on sitä omaa aikaa. Minä heitin siihen, ettei aika ole kenenkään oma.

Tottakai aika on jokaisen oma.

Jokaisella ihmisellä on elämänsä verran omaa aikaa ja se on hänelle kuuluvaa aikaa. On moukkamaista varastaa tuota aikaa metelöimällä ja häiriköimällä.