News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-03-20 SPR: Eri etnistä taustaa olevia verenluovuttajia tarvitaan enemmän

Started by rähmis, 22.03.2015, 15:03:01

Previous topic - Next topic

rähmis

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu varautuu eri etnistä taustaa olevien potilaiden hoitoon turvaamalla verivalmisteiden saatavuuden kaikille potilaille veriryhmäerot huomioiden.

Maamme ulkomaalaistaustaisen väestön osuus kasvaa. Tilastokeskuksen mukaan (10.12.2014) Suomessa asui vuoden 2013 lopussa noin 300 000 ulkomaalaistaustaista ihmistä, mikä oli 5,5 prosenttia koko väestöstä. Ensimmäisen polven eli ulkomailla syntyneitä ulkomaalaistaustaisia oli reilut 250 000 ja toisen polven eli Suomessa syntyneitä reilut 45 000. Maanosittain tarkasteltuna kaikista ulkomaalaistaustaisista 59 prosenttia oli taustaltaan eurooppalaisia. Aasialaistaustaisia oli 24 prosenttia ja afrikkalaistaustaisia 12 prosenttia.
Venäjältä tai entisestä Neuvostoliitosta oli kotoisin yli 72 000 henkilöä, joka on neljäsosa kaikista ulkomaalaistaustaisista. Seuraavaksi suurimmat ryhmät olivat virolaistaustaiset, 40 990 henkilöä, somalialaistaustaiset, 15 723 henkilöä ja irakilaistaustaiset, 11 942 henkilöä.

Erityisesti afrikkalaistaustaisia verenluovuttajia tarvitaan

Jotta verensiirto olisi turvallinen ja auttaisi potilasta paranemaan, verivalmisteen tulisi vastata potilaan veriryhmää. Poikkeuksia on. Esimerkiksi O RhD negatiivinen veri käy melkein kaikille veriryhmästä riippumatta. Useimmille verivalmisteita tarvitseville potilaille löytyy sopiva valmiste syntyperästä riippumatta, koska yleisimmät ABO- ja Rhesus-veriryhmätekijät ovat samat.

Kuitenkin potilas saattaa tarvita verivalmisteita joko toistuvasti tai kerralla paljon, jolloin erilaisilla veriryhmäominaisuuksilla voi olla enemmän merkitystä hoidon onnistumiseksi. Kaikissa väestöryhmissä on henkilöitä, joiden veressä on harvinaisia veriryhmäominaisuuksia ja joille sopivien verivalmisteiden löytämiseksi on erikseen etsittävä sopivia luovuttajia.

Mikäli potilas on syntyisin Suomen lähimmistä naapurimaista, erot veriryhmissä ovat pienet. Sen sijaan afrikkalaistaustaisilla henkilöillä esiintyy sellaisia harvinaisia veriryhmiä tai veriryhmäyhdistelmiä, joita ei käytännössä löydy suomalaistaustaisessa väestössä. Afrikkalaistaustaisten potilaiden määrä lisääntyy ja heille on myös erikoistilanteissa löydyttävä sopivia verivalmisteita verenvuotojen ja anemian hoitoon. Esimerkiksi sirppisoluanemian vuoksi toistuvia punasolusiirtoja tarvitsevia potilaita on enemmän afrikkalaista syntyperää olevilla henkilöillä kuin muissa väestöryhmissä. Monessa eurooppalaisessa maassa pyritään nykyään aktiivisesti rekrytoimaan verenluovuttajia eri etnisten vähemmistöjen keskuudessa. Myös Veripalvelu toivoo lisää afrikkalaistaustaisia verenluovuttajia.

SPR

Iloveallpeople

Anna kun arvaan. Lähitulevaisuudessa afrikkalaistaustaisille ruvetaan maksamaan verenluovutuksesta.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

rähmis

Quote from: Iloveallpeople on 22.03.2015, 15:06:06
Anna kun arvaan. Lähitulevaisuudessa afrikkalaistaustaisille ruvetaan maksamaan verenluovutuksesta.

Itse kyllä luulen, että tänne pitää saada lisää afrikkalaisia huutavaa verenluovuttajapulaa poistamaan.

Eino P. Keravalta

Stubb sanoi juuri, että me kaikki ollaan ihan samanlaisia. Joten samaa verta vain vutkelmaankin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

koli

Ei rotuja ole olemassa eikä eri veriryhmiä. Mitä tuo SPR oikein yrittää sumuttaa meitä? Ihan samanlaista verta afrikkalaisissa virtaa, mitä meissäkin. Me ollaan kaikki samanlaisia.
Mörökölli

HDRisto

..kiitän Herraa hyvästä tuurista, ettei mussa virtaa neekeriveren tilkkaa..
Freukkarit: "Buuri Johannesbuurista".
https://www.youtube.com/watch?v=zLkfzhclhwc

Enää ei sitten voi olla varma tuostakaan.

mikkoR

Nyt meni kyllä SPR:n touhu rasistiseksi kun tuolleen vihjailee eri syntyperää olevien ihmisten olevan erilaisia!
Yhdyn mielelläni veli Einoon ja samalla totean hänen lauseen olevan oikea, kyllä sen Suomalaisen veren pitää kelvata.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Nanfung

Kuulun veriryhmäni mukaan vähemmistöön, mutta missä ovat vähemmistöoikeuteni, suojatyöpaikkoineen?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Maija Poppanen

Karmaisee kyllä ajatus, jos veren tarpeessani saisin A rh+-vereni afrikkalaiselta.

No, onneksi en sitä tietäisi, ellen yllättäen haluaisi sen jälkeen verhoutua burkhaan, ja alkaa huuteleen facessa raiskauksen uhreja huoriksi.

Arvoton

Valtiotako SPR pyytää tuossa apuun vai pitääkö kantisten kutsua maahanmuuttajia kahville ja ehdottaa heille järjestön veripalvelua?

Kenenkään SPR:n toimihenkilön ja sihteerin toimenkuvaan ei taida kuulua meilailu satoihin somppujärjestöihin? Voihan sellainen olla rasistista ja leimaavaakin, joten ymmärrän. Tiiä sitten, monellako kaduilla pyörivistä muista afrikkalaisista on HIV, jos punaisen ristin katupartiot uskaltaisivat heiltä kyselemään.

HDRisto

Quote from: Maija Poppanen on 22.03.2015, 16:50:36
Karmaisee kyllä ajatus, jos veren tarpeessani saisin A rh+-vereni afrikkalaiselta.

No, onneksi en sitä tietäisi, ellen yllättäen haluaisi sen jälkeen verhoutua burkhaan, ja alkaa huuteleen facessa raiskauksen uhreja huoriksi.

Kerrotaanhan juttuja joissa elinsiirtopotilas alkaakin operaation jälkeen muistella asioita joita se luovuttaja oli kokenut eläessään.

Pollard

SPR ampuu alas aika tehokkaasti vähäpäiden "But we all bleed red" -argumentin, minkä mukaan eri ihmisryhmissä ei ole eroja.

rähmis

YLE tarjoaa kaipaamamme somalinäkökulman aiheeseen:

Somaliasta Suomeen parikymmentä vuotta sitten, 15-vuotiaana, muuttanut Abdirahim Hussein on luovuttanut verta useita kertoja. Hän uskoo, että monen afrikkalaistaustaisen verenluovutus tyssää byrokratiaan.

– Luulen, että itse veren luovuttaminen ei ole heille se kynnys tai ongelma, vaan byrokratia ennen sitä. On paljon erilaisia papereita, mihin pitäisi tutustua, on kielimuuri eikä aikaa välttämättä löydy, Abdirahim Hussein pohtii.

Riittävästi sopivaa verta saataisiin, jos afrikkalaistaustaisia luovuttajia olisi Suomessa noin 100–150. Veripalvelu onkin jo tehnyt yhteistyötä somaliyhteisön kanssa uusien luovuttajien löytämiseksi. Kaikillle verenluovutus ei kuitenkaan sovi, sillä verenluovuttajien on täytettävä tietyt edellytykset. Abdirahim Husseinin mielestä verta voisi hyvin kerätä esimerkiksi moskeijassa.

– Olen tässä käynyt keskustelua myös imaamien kanssa. He olivat sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi saada jopa moskeijaan verenluovuttamista, jos on mahdollista näin tehdä.

YLE

koli

Quote– Luulen, että itse veren luovuttaminen ei ole heille se kynnys tai ongelma, vaan byrokratia ennen sitä. On paljon erilaisia papereita, mihin pitäisi tutustua, on kielimuuri eikä aikaa välttämättä löydy, Abdirahim Hussein pohtii.

Somalit on kiireistä ja työteliästä kansaa.
Mörökölli

Elemosina

Se byrokratia koskee kyllä ihan kaikkia verenluovuttajiksi halajavia.
Minä en esim läpäise testiä vaikka olen ihan kantasuomalainen [en voi syyttää rasismia siis].

Tästä voi testata läpäiseekö itse:
http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi

Luultavasti somalien ja ehkä muidenkin kaukaisemmasta maasta tulleiden maahanmuuttajien verenluovutuseste on matkat kotimaahan.

Ja toivon todellakin että eivät valehtele ja väitä etteivät ole käyneet kotimaassaan.
Uskoisin että luovutettu veri testataan kyllä ennenkuin sitä ruvetaan kenellekään antamaan.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Faidros.

Quote from: rähmis on 22.03.2015, 17:36:29
Hän uskoo, että monen afrikkalaistaustaisen verenluovutus tyssää byrokratiaan.

– Luulen, että itse veren luovuttaminen ei ole heille se kynnys tai ongelma, vaan byrokratia ennen sitä.– Olen tässä käynyt keskustelua myös imaamien kanssa. He olivat sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi saada jopa moskeijaan verenluovuttamista, jos on mahdollista näin tehdä.

Jemenissä ei kai sitten ole kovin paha byrokratia. Siellä on moskeijoissa luovutettu verta oikein urakalla! :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ernst

Minä kelpaisin vernluovuttajaksi (olen aikoinani luovuttanut paljon), mutta nyt ei huvita koska SPR. En kaipaa maahanmuuutobisnestä enkä joutavaa rasismivittuilua.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

-PPT-

Pieni korjaus tuohon uutiseen: venäläisiä tai entisiä neuvostoliittolaisia on n120000. Nimittäin ovathan virolaisetkin entisiä neuvostoliittolaisia.

Tosin, epäilen vahvasti että kaikki nuo ihmiset olisivat syntyneet ennen vuotta 1991. Myöhemmin syntyneethän eivät voi olla entisiä neuvostoliittolaisia.

Mehud

Mamut tarvitsevat verenluovuttajia, koska ovat yhteiskunnan verenimijöitä. Minun puolestani mamut voisivat luovuttaa vaikka kaikki verensä.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Nuivake

Näinköhän edes OikeaUskoiselle kelpaisi tämmöisen vääräuskoisen veri?

Siellähän saattaa olla veressä sikapartikkeleita mukana, eikös kolesterolihippuset voi olla muodostuneet syödystä sian rasvasta?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Shemeikka

Mamut eristäytyy kantaväestöstä niin paljon, ettei niille kelpaa edes suomalaisten veri hätätilanteessa. Taikaseinä kyllä käy.

Kohta pitää kunniakansalaisille ruveta valden rahoilla tuomaan kallista tuontiverta. :o
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

apinanaivo

J.M

Kaikillle verenluovutus ei kuitenkaan sovi, sillä verenluovuttajien on täytettävä tietyt edellytykset. Abdirahim Husseinin mielestä verta voisi hyvin kerätä esimerkiksi moskeijassa.

– Olen tässä käynyt keskustelua myös imaamien kanssa. He olivat sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi saada jopa moskeijaan verenluovuttamista, jos on mahdollista näin tehdä.

Verenluovuttajan on täytettävä tietyt edellytykset, ja ne edellytykset täyttyvät, kunhan veri kerätään moskeijassa?

Terveyskeskuksiin ei saada verenluovutusta, mutta ei varmaan mene aikaakaan, kun moskeijoissa on huone verenluovutusta varten.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Maija Poppanen

Quote from: J.M on 22.03.2015, 19:18:27
Verenluovuttajan on täytettävä tietyt edellytykset, ja ne edellytykset täyttyvät, kunhan veri kerätään moskeijassa?

Terveyskeskuksiin ei saada verenluovutusta, mutta ei varmaan mene aikaakaan, kun moskeijoissa on huone verenluovutusta varten.

Mulle sopii oikein hyvin, että pitävät omat edellytyksensä, kunhan myös pitävät oman verenjakeluverkkonsa, eikä kenenkään kantiksen tarvitse pelätä, että moskeijassa seulottu veri pääsee yleiseen jakeluun.

J.M

Quote from: Maija Poppanen on 22.03.2015, 19:30:32
Mulle sopii oikein hyvin, että pitävät omat edellytyksensä, kunhan myös pitävät oman verenjakeluverkkonsa, eikä kenenkään kantiksen tarvitse pelätä, että moskeijassa seulottu veri pääsee yleiseen jakeluun.

Ei lisättävää, eikä pois otettavaa.

Vaan eiköhän tästäkin tehdä suvaitsevaisuuskampanja: "Ole rohkea ja ennakkoluuloton ja ota vastaan moskeijan supersteriilissä ympäristössä valutettu veri!"
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

JP73

Quote from: Nuivake on 22.03.2015, 18:53:52
Näinköhän edes OikeaUskoiselle kelpaisi tämmöisen vääräuskoisen veri?
Siellähän saattaa olla veressä sikapartikkeleita mukana, eikös kolesterolihippuset voi olla muodostuneet syödystä sian rasvasta?

Ja päinvastaisesti. Veripalvelun koneet ylikuormittuvat pahoin, kun afrikansarvelaisen verta puhdistetaan khat-jämistä.

Uuno Nuivanen

Eipä se luovutettu veri voi olla halal, ellei imaami tai joku muu muumi ole mumissut määrättyjä taikasanoja ennen veren laskemista?

Lahti-Saloranta

Pelkäätkö saavasi A hiv+ verta.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

multa tulille

SPR voisi perustaa tuohon Sturenkadulle paikan, jossa  kerättäisiin afrikkaisten verenluovutukset. Siihen entisen Ravintola Duunarin paikalle. siellä on perinteitä. Ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole siitä kulleet, kerrotaan tässä miksi. Eräiden "satttumusten"vuoksi paikka sain korkonimen "Vallilan veripalvelu". Siellä nimittäin piti osata tarvittaessa maastoutua salamannopeasti (vaatimus koski myös niitä, jotka olivat ottaneet  vähän enemmän kuin  enemmän), koska  siellä oli jotain välienselvittelyjä, jotka hoidettiin ampuma-asein. Paikka sopisi kuin nyrkki silmään tai kirves kalloon kunniakultturien  verenvalutusluovutuspaikaksi kuniakanslaisille.

Roope

YLE tarjoaa kaipaamamme somalinäkökulman aiheeseen:

Somaliasta Suomeen parikymmentä vuotta sitten, 15-vuotiaana, muuttanut Abdirahim Hussein on luovuttanut verta useita kertoja. Hän uskoo, että monen afrikkalaistaustaisen verenluovutus tyssää byrokratiaan.

Husu verenluovutuksen asiantuntijana myös telkkarin pääuutislähetyksessä. Husun valitsematta jättäminen ei ole ainakaan Yleisradion syy.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Maija Poppanen

Quote from: Lahti-Saloranta on 22.03.2015, 20:13:20
Pelkäätkö saavasi A hiv+ verta.

Ei edes tarvitse mennä noin pitkälle. Jotenkin vaan, no Yök! Kai mä olen hirveä natsi...

Ari-Lee

Quote from: rähmis on 22.03.2015, 15:14:24
Quote from: Iloveallpeople on 22.03.2015, 15:06:06

Itse kyllä luulen, että tänne pitää saada lisää afrikkalaisia huutavaa verenluovuttajapulaa poistamaan.

Tämä on varmasti totta. Afrikkalaisten verenhukka on suurinta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

HDRisto

Quote from: Shemeikka on 22.03.2015, 19:06:09
Mamut eristäytyy kantaväestöstä niin paljon, ettei niille kelpaa edes suomalaisten veri hätätilanteessa. Taikaseinä kyllä käy.

Kohta pitää kunniakansalaisille ruveta valden rahoilla tuomaan kallista tuontiverta. :o

Ei stä veripusseissa tuoda vaan alkuperäispakkauksessa. Ja kallista on, ei selviä kertamaksulla!. Yli 50k€ / 2 litraa / vuosi.