News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-02-26 Lieksa: Noin puolet opiskelijoista valmiita amm. jatko-opintoihin

Started by Impivaaran tiikeri, 26.02.2015, 11:18:11

Previous topic - Next topic

Impivaaran tiikeri

QuoteLieksassa on käynnissä ensimmäinen laajempi, vuoden mittainen ammatilliseen koulutukseen valmistava koulutus.Opettaja Olga Keränen arvioi, että noin puolella opiskelijoista rahkeet riittävät ammatillisiin jatko-opintoihin.

- Ongelmana ei aina ole kielitaito, vaan heikot oppimisvalmiudet ja hahmottamisvaikeudet. Sosiaali- ja terveysalalle pyrkijöillä esteeksi voi tulla uskonto. Opiskelijan pitää pystyä hoitamaan sekä miehiä että naisia ja syöttämään asiakkaille sianlihaa, Keränen erittelee.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/68743-puutteellinen-kielitaito-jarruttaa-maahanmuuttajien-urahaaveita


jolina

Uskonto estseenä!

Minä olen ymmärtänyt, että hoitoalalla työskentelevien on annettava (ainakin lääkärien) hippokrateen vala (nyk. lääkärin vala), jonka mukaan hoitotyöstä ei saa kieltäytyä. Mutta mikä nyt oikeauskoisia koskisi...

Juffe

Tällaiset asiat on hyvä pitää tuoreena mielessä, kun jossain taas syytetään syrjintää varsinaisten maahanmuuttajien heikosta työllisyydestä ja vaaditaan "lopputulosten tasa-arvoa". Jos jollakin väestöryhmällä vain puolella on valmiudet ammatillisiin opintoihin, ei heidän voi olettaa työllistyvän muiden malliin. Ja ylivoimaisesti merkittävin syy on juuri niissä heikoissa valmiuksissa.

Emo

Hahmottamishäiriöt esteenä!
Sitä se islam ja sukusiittoisuus (serkusavioliitot)  teettää, syntyy vammaisia moniosaajia.
Näistä sitten meille pyllynpyyhkijöitä, kun eivät edes hahmota, mikä on pylly.

nollatoleranssi

Ei nuo tiedot varmaankaan yllätyksenä tule. Kielitaitovaatimukset ovat kovat ja vaikeaa uskoa, että kaikilta löytyisi pohjalta suomalaisen peruskoulutietomäärän vaatimia edellytyksiä.

Pitäisi kartoittaa ensin, että löytyykö jotakin aikaisempaa kokemusta ja siltä pohjalta miettiä asioita, että mitä kannattaa opiskella ja mitä ei. Jonkinlaisia erityisryhmiä vaaditaan joka tapauksessa.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

noplay

Kun ei osaa kommunikoida, ei opi uutta, eikä hahmota tosiasioita ja uskoo harhoihin, niin kyseessä on ilmiselvä kehitysvamma.

Ei voi olla muuta tulkintaa.


Totuus EPT

Aika paljon tuo keskiaikainen uskonto rajoittaa työn tekemistä. Varmaan tähänkin tarvitaan tempputyöllistäminen lääkkeeksi.

Miksi tänne muuten otetaan tälläistä väkeä, jolle koulun käyntikin tuottaa vaikeuksia?
Missä ******i siellä ongelma.

Malla

Quote from: Emo on 26.02.2015, 12:14:35
Hahmottamishäiriöt esteenä!

Hahmottamishäiriöt voivat olla hidaste. Lapseni kaveri on aika vaikeasti lukihäiriöinen mutta pääsi ylioppilaaksi ihan kelpo arvosanoin ja on jo putkahtanut ammattikorkeasta työelämään sekä jatko-opintoihin. Salasanat: sinnikkyys ja ahkeruus. (Saihan se helpotuksiakin: pari ylimääräistä tuntia yo-kirjoituksiin, sen jälkeen ei muuta.)

op

Siis 50 % ei ole edellytyksiä ammatillisiin opintoihin, joista valmistuisi mm. siivoojaksi, hitsariksi, kokiksi tai tarjoilijaksi. Ok ammatteja toki kaikki, mutta ei niihin kouluttautuminen tai niissä pärjääminen mitään kovin suurta henkistä kapasiteetti vaadi - lähinnä vitutuksensietoa toistuvista hommista ja (usein) pienestä palkasta. Onnea vaan Lieksa  :facepalm: