News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ulkomaalaisten aiheuttamat ongelmat autoihin ja liikenteeseen liittyen

Started by toimitus, 05.01.2012, 15:55:43

Previous topic - Next topic

P

Quote from: Navajo on 12.01.2012, 23:39:36
Oma kokemus ja havaintoi itärekoista pohjoisessa. Ovat uusia/uudehkoja autoja ja kulkevat ~100km/h eli reippaasti enemmän kuin kotimaiset autot. Ihmettelin 100km/h alueella ohittelevaa rekkaa ja ajoin gps:n kanssa hetken aikaa samaa nopeutta kuin ko. auto ennenkuin käännyin toiseen suuntaan. Tuli mieleen että mitähän muita säännöksiä rikotaan, kun ei kerran nopeuden suhteen välitetä.

Nopeusrajoitusta, joka on 80 km/h. Venäläisrekoissa ei ole nopeudenrajoittimia, kun siellä niitä ei vaadita. Rekan rajoitus Venäjällä on muistaakseni 60km/h. Tosin siitäkään ei juuri välitetä. Välillä tosiaan yhdistelmät ajelevat siellä +110 km/h
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: jmk on 13.01.2012, 13:20:21
Tjaa, nyt kun "bussithan pysähtyisivät ilman maahanmuuttajia", ehkä pari matkustajan/ohikulkijan havaintoa:

Vuosaaren Kallahdessa ajelee bussi tiellä, jolla ei mitään bussilinjaa ole ja joka ei johda muualle kuin rantaan umpikujaan. Kuski on siis eksynyt. Huomattuaan virheensä hän yrittää kääntää ahtaassa risteyksessä talviliukkailla - eihän se onnistu, vaan bussin perä liukuu ojaan. Kuljettaja on tummahkoihoinen eikä mitenkään suostu ymmärtämään, että homma ei nyt onnistu, vaan yrittää vaan suditella ojasta pois. Renkaat vain sutivat tyhjää, kuljettajalla ei mitään ymmärrystä siitä, miten bussi liukkaalla käyttäytyy. Auttamaan tulleiden ohikulkijoiden ankaran suostuttelun jälkeen kuljettaja vihdoinkin soittaa jonnekin ajokeskukseen ja kertoo että tänne nyt jäätiin.

Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.

Näitä eksyilyjä tulee tietenkin, kun pannaan puikkoihin täysin ummikkokuskeja, jotka eivät ole paikkoja ennen nähneetkään. Kyllä hekin voisivat tietysti karttaa lukea. Mutta isompi ongelma on, että jopa bussin rattin pannaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä ison auton käyttäytymisestä talvisäässä.

N20:ssä Lauttasaaren suuntaan on tullut koettua kaksi kertaa, ettei bussikuski ymmärrä kääntyä Itämerenkadulta Porkkalankadulle, vaan ajaa sinne ratikankääntöympyrään pallohukassa.


Kerran taas 615 -siis lentokettäbussi ajoi aamulla Tuusulanväylältä Maunulan/ Pirkkolanrampilta ulos siinä "Mustan Pekan"-nurkilla. Ratkaisu. Hätävilkut päälle ja peruuttamalla takaisin Tuusulanväylälle välittämättä liikenteestä. Pelotti kyydissä pirusti.


Ja tosiaan ratissa kaikilla noilla kerroilla ulkomaalaisvahvistukset, joita ilman bussimme eivät kulkisi. Eiväthän ne ennen suurmaahanmuuttoa kulkeneetkaan?  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Alapo

Quote from: jmk on 13.01.2012, 13:20:21

Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.


Jos oli linja 2 tai 4, niin ehkä tiedän kuskin. Keskeyttivät koulutuksen kun ei läpäissyt kahdella kerralla inssiä, joten ajoi loppukurssin omilla rahoilla, taisi vielä pari kertaa yrittää.

jmk

Quote from: Alapo on 13.01.2012, 16:06:11
Jos oli linja 2 tai 4, niin ehkä tiedän kuskin. Keskeyttivät koulutuksen kun ei läpäissyt kahdella kerralla inssiä, joten ajoi loppukurssin omilla rahoilla, taisi vielä pari kertaa yrittää.

Ei ollut, tämä oli joku 500-sarjan linja. Tapahtui jo muutama vuosi sitten, eikä ollut mikään koulutusajo vaan ihan itsenäisesti oli kaveri puikoissa linjalla.

nuiv-or

Quote from: Titus on 13.01.2012, 14:23:35
suomalaisilla kuskeilla tuntuu jatkuvasti olevan ns tatti otsassa, varsinkin vanhemmilla.

Tämähän on juuri hieno geneettinen erityispiirre. Itse kuljin 80-luvulla hkl:n busseilla/ratikoilla/junilla päivittäin. Bussikuskille vilautettiin pahvista kuukausikorttia. Yksikään ei ollut monikulttuurinen maahanmuuttajakuski, mutta niin vain ne dösät kulki.

Yhtenä talviaamuna 87 ei ratikka kulkenut. Oli 35 astetta pakkasta.

Sunt Lacrimae

Quote from: jmk on 13.01.2012, 23:30:44
Quote from: Alapo on 13.01.2012, 16:06:11
Jos oli linja 2 tai 4, niin ehkä tiedän kuskin. Keskeyttivät koulutuksen kun ei läpäissyt kahdella kerralla inssiä, joten ajoi loppukurssin omilla rahoilla, taisi vielä pari kertaa yrittää.

Ei ollut, tämä oli joku 500-sarjan linja. Tapahtui jo muutama vuosi sitten, eikä ollut mikään koulutusajo vaan ihan itsenäisesti oli kaveri puikoissa linjalla.

Tuosta tuli mieleen eräs Korson ja Tikkurilan välisellä dösälinjalla männävuotena sattunut tapaus. Kuskina ilmeisesti entisen Neukkulan alueelta kotoisin oleva maahanmuuttaja, kääntyi väärästä risteyksestä jonnekin umpikuja-omakotitalolle, sitten siinä aikansa ihmetteli kun ei tullut pysäkkiä vastaan ja oli ihan eksyksissä. Noh, matkustajien joukosta pomppasi sitten nuori somalimies tarmokkaana neuvomaan kuskia että joo, aja tonne ja tonne niin pääset takasin reitille, tosin sulta jää pari pysäkkiä väliin. Tämän opastuksen seurauksena dösä sitten pääsi takaisin reitilleen.

Kerrankin se vanha klisee somalialaisista ja busseista piti ainakin paikkansa.
Play stupid games, win stupid prizes.

Taikakaulin

Tässä ihan tuoretta uutisointia IS-toimittajalle ulkomaalaisista rekkakuskeista:

QuoteUlkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa

Paikalliset epäilevät ulkomaalaisten rekkamiesten tahallaan ajavan rekkansa poikittain tielle ulosajotilanteessa liukkaassa kelissä Lapissa. Kun liikenne keskeytyy on viranomaisten viipymättä pyrittävä avaamaan tie liikenteelle. Näin kuskit saavat avun paikalle heti, eikä heidän tarvitse värjötellä kesävehkeissään tien poskessa pitkään.

Ulkomaalaisia rekkoja suistuu tien sivuun päivittin, varsinkin Käsivarressa. Myös Pohjois-Lapissa Karigasniemen mäessä rekat ovat pulassa pitkässä ylämäessä Kaamaseen päin ajettaessa.

Viime aikoina on havaittu usean ojaan suistuneen rekan olevan poikittain tiellä ja estävän näin liikenteen sujumisen. Työpäällikkö Tuomo Rauhala Destian Ivalon toimipisteestä pitää tilannetta ikävänä.
Tilaisuus käytetään hyväksi

Ulkomaalaiset rekat ovat liian usein huonoilla renkailla varustettuja. Kuljettajien ajotaitokaan ei täyty arktisen liikenteen vaatimuksia. Rauhalan mielestä ei ole ihme, että vahinkoja sattuu.

Silloin ovat hyvät neuvot kalliita.

– En ole ollut hytissä seuraamassa, mutta vääjäämättä tulee mieleen, että verkkareissaan ja puukengissään ilman rahaa ajavat kuskit tietävät, että viranomaisten on tilanteissa, jossa liikenne keskeytyy välittömästi poistettava liikenteen esteet tiellä. Kun rekka on tukevasti täysin ojassa tällaista velvollisuutta ei ole ja avun saanti voi kestää, toteaa Rauhala.

Rauhalan mukaan kuljettajat ovat reissussa hyvin heikosti varustautuneina. Kunnollisia talvivaatteita ei ole mukana ja rahaakaan ei monesti ole. Joskus on käynyt niinkin, että avun saanti on tyssännyt rahan puutteeseen.
Vastuu aina kuljettajan

Ulosajon sattuessa kuljettaja on vastuussa avun kutsumisesta paikalle. Kielitaidottomina he eivät kuitenkaan monesti osaa toimia oikein. Ongelmana on myös korvausten saaminen tiellä avustamisesta ja aiheutetuista vahingoista työn tehneiile urakoitsijoille.

– Kolmasosalta penkasta avustetuilta rahat jäävät saamatta. Lopuksi kulut jäävät veromaksajien kustannettaviksi, työpäällikkö Tuomo Rauhala sanoo.

Talvirengaspakko rekoille ja sen kunnollinen valvonta poistaisivat ongelman helposti.

– Vaalit ovat tulossä. Tässä on teema tarjolla vapaasti käytettäväkisi, Rauhala naurahtaa.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaisten_rekkamiesten_epaillaan_katkaisevan_liikenteen_tahallaan_lapissa/7804496
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Kari Kinnunen

Quote from: Taikakaulin on 16.02.2015, 09:26:41
Ulkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa

Tämä saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Koskien lähinnä ja itäeuroopplaisia.

Pojat on liikenteessä totaalisen PA. Siksipä eivät oikein ole toivottuja vieraita pohjoisen harvoille huoltoasemille. Ja tämän vuoksi esimerkiksi Hetan risteyksen kylmäparkista on tullut jonkinlainen litulatulaleiri. Ja paskanhaju sen mukainen.

Eväät kannetaan kotoa ja kokkaillaan kärryn vieressä. Huiman näköstä kun on kaasukeitin tulilla bensiinitankkerin vieressä.

Norjassahan käy niin, että Viking kyllä hinaa, vaan sitten on kamioni kanissa kunnes pätäkkää löytyy. Mosjøenissä kattelin kerran kun oli LT kanissa viikon verran.

jmk

Quote
– En ole ollut hytissä seuraamassa, mutta vääjäämättä tulee mieleen, että verkkareissaan ja puukengissään ilman rahaa ajavat kuskit tietävät, että viranomaisten on tilanteissa, jossa liikenne keskeytyy välittömästi poistettava liikenteen esteet tiellä. Kun rekka on tukevasti täysin ojassa tällaista velvollisuutta ei ole ja avun saanti voi kestää, toteaa Rauhala.

Ratkaisuhan on ilmiselvä. Viranomainen tulee paikalle raivatakseen liikenne-esteen. Se raivataan tukevasti ojaan ja liikenne kulkee taas. Kuljettajalle sakkolappu kouraan ja ei kun moro!

Hinausautoa saa sitten soitella kaikessa rauhassa.

Tabula Rasa

Ihan mielenkiintoista voisi olla jos selvitettäisiin pizzakuskien kortit. Kun niitä on tänäkin talvena nähty ojissa ja penkoissa useampia. Ja kun katselee tarkkaan niin ei täysin ehjiä puskurimuovejakaan kovin monesta löydy. Liekkö alaan kuuluisi järjestää lisäkoulutusta? Mutta selviteltävänä ainakin mielenkiintoinen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kari Kinnunen

Quote from: jmk on 18.02.2015, 01:52:53
Ratkaisuhan on ilmiselvä. Viranomainen tulee paikalle raivatakseen liikenne-esteen. Se raivataan tukevasti ojaan ja liikenne kulkee taas. Kuljettajalle sakkolappu kouraan ja ei kun moro!

Hinausautoa saa sitten soitella kaikessa rauhassa.

Kaikkein viisainta olisi kun turakkimaiden kehitysmaalaisia ei päästettäisi pohjoismaihin ollenkaan.

Topi Junkkari

Onhan se tämäkin ulkomaalaisten aiheuttama liikenteeseen liittyvä ongelma, nimittäin virolaisen laivayhtiön välinpitämättömyyden ja ylimielisyyden.

Rekkakuljettajilla uneton yö risteilyllä - "hyttikäytävillä huudetaan isolla porukalla"

Quote"Kiitos Tallink Silja, kiitos m/s Galaxy! Ansiostanne Suomen teillä liikkuu tänään 18.2.2015 arviolta 40kpl raskaita ajoneuvoyhdistelmiä, joiden kuljettajat ovat joko viettäneet täysin unettoman yön tai nukkuneet pätkittäin hetken aikaa. Itse arviolta noin tunnin", rekkakuljettaja Jari Roos kirjoitti Silja Linen Facebook-seinällä.

Roosin mukaan niin sanotuilla charter-risteilyillä on muodostunut ongelmaksi se, ettei rekkakuljettajilla ole omaa käytävää ja he joutuvat siksi kuuntelemaan muiden matkustajien äänekästä juhlintaa, vaikka seuraava päivä pitäisi jaksaa taas ajaa.

www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424308619898.html

QuoteInfoon sanominen ei auta, vastauksena "emme voi juurikaan puuttua, koska he ovat maksaneet oikeudesta juhlia koko laivassa".
Ja mistä huolintaliikkeet maksaa? Siitä "oikeudesta", että kuljettaja joutuu lähteä aamulla tekemään 12-15h työpäivää (josta ajamista voi olla 9-10h) mahdollisesti täysin nukkumatta??

https://fi-fi.facebook.com/siljaline/posts/10152742457113099

En oo koskaan rekkaa kuljettanut, muille jättänyt mä oon sen nautinnon. Mutta eipä käy kateeksi.

Mikä mahtaa olla ollut charter-risteilyn aihe, abiristeilythän olivat jo viime viikolla?
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Iloveallpeople

Quote from: Taikakaulin on 16.02.2015, 09:26:41
Tässä ihan tuoretta uutisointia IS-toimittajalle ulkomaalaisista rekkakuskeista:

QuoteUlkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa


Eikä vain Lapissa:

QuoteRekka suistui penkkaan Nurmeksessa - tie oli poikki kaksi tuntia

Puoliperävaunullinen rekka-auto ajautui ulos tieltä ja tukki molemmat ajokaistat Nurmeksessa keskiviikkona puoliltapäivin. Onnettomuus tapahtui Lieksaan johtavalla tiellä noin kolmen kilometrin päässä Höljäkän risteyksestä Lieksan suuntaan.

Rekka oli tulossa Nurmeksen suunnasta kohti Lieksaa, kun kuljettaja menetti ajoneuvon hallinnan. Vetoauto pyörähti penkkaan keula tulosuuntaansa, ja puoliperävaunu kääntyi linkkuun tukkien ajoradat.

Ajoneuvo säilyi ajokelpoisena. Ulkomaalainen kuljettaja ei loukkaantunut tapauksessa.
...

Karjalainen
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Ari-Lee

Quote from: Tabula Rasa on 18.02.2015, 03:13:00
Ihan mielenkiintoista voisi olla jos selvitettäisiin pizzakuskien kortit. Kun niitä on tänäkin talvena nähty ojissa ja penkoissa useampia. Ja kun katselee tarkkaan niin ei täysin ehjiä puskurimuovejakaan kovin monesta löydy. Liekkö alaan kuuluisi järjestää lisäkoulutusta? Mutta selviteltävänä ainakin mielenkiintoinen.

Eikö ammattikuljettajan tutkinto koskekaan pizzakuskeja?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä