News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Terroristien jahtaama pilapiirtäjä Lars Vilks elää piilossa yksinäisenä ja ..

Started by B52, 22.02.2015, 11:32:13

Previous topic - Next topic

Ajattelija2008

https://www.svd.se/ovanliga-dodsolyckan--detta-har-hant
Satelliittikuvan mukaan tie kääntyy 30 astetta 500 metrin matkalla. Jos nopeus on 40 m/s, niin 12.5 sekunnin aikana nopeusvektori muuttuu 20 m/s. Sivuttaiskiihtyvyys on 0.16 painovoiman kiihtyvyyttä. Sama sivuttaiskiihtyvyys on autolla, joka ajaa 10 m/s mutkaan, jonka pituus on 30 m.

Sanoisin, että tuo on jyrkkä mutka ei-urheiluautolle jopa 160 km/h nopeudessa. Autossa oleva matkustaja joutuu nojautumaan sivulle penkissään. Meno tuntuu hurjalta ja pelottavalta.

Jos auto ajaisi vain 28 m/s, niin sivuttaiskiihtyvyys olisi puolet tuosta.

Kuvasta näkyy, että panssariauto on suistunut heti saapuessaan mutkaan. Onnettomuuden syy on liian hurja ajotapa.

Tässä on syytä huomata, että moottoritietä kallistetaan kurveissa niin, että tavallisella nopeudella sivuttaiskiihtyvyys kompensoidaan painovoimalla. Jos auto ajaa reilua ylinopeutta, kompensaatio ei toimi.

Sakari

Kylläpäs nyt mediassa kovasti vakuutellaan huonoa tuuria ja sattumusta, sekä sitä ettei tämä voi olla tahallista.

Oikea tapa olisi Ruotsin nostaa nyt Lars sananvapauden marttyyriksi. Kouluihin Vilksviikko. Jne... Valaistaan hallintorakennusten seiniä pilakuvilla...

Toinen tapa olisi ajella armeijalla ruotsin muslimienklaaveihin näyttämään valtaa.
Ooh lalaa...

ikuturso

Quote from: Pkymppi on 05.10.2021, 10:07:55
  Mustat jäljet asfaltilla kertoo että auto on luisunut poikittain. Ei nuo ole jarrutusjäljet, vaan auto on luisunut poikittain, kylki edellä kaiteeseen minunkin mielestä. Toki pyörät on voinut olla "lukkojarrutuksessa" koko ajan. Ehkäpä vielä on luisu mennyt perä edellä, eli auto on pyörähtänyt pyörillään 180 astetta ennen noita mustia "jarrutusjälkiä"

Luisunut poikittain on hieman erikoinen ilmaus, kun on ajettu 160 km/h tai jotain. Ei siinä ole pitkää matkaa luisuttu kylki edellä, vaan ajoneuvo on spinnannut. Vähän kuin takapyörät olisivat lukkiutuneet ja perä pyörähtänyt ympäri. Range on nelivetoinen, eli jotenkin erikoinen tilanne olisi takapyörien pysähtyminen ja etupyörien jatkaminen pyörien (haaleammat viivat). En tunne ko. Sentinelin nelivetotekniikkaa, miten voima välittyy ja automaattilaatikkokin lienee välissä? Moottoririkko (kiinnileikkautuminen tai totaalihajoaminen) saa vetävät pyörät lukkiutumaan ja takavetoisella se aiheuttaa juurikin tuonnäköiset jäljet.

Ehkä jonain päivänä näemme dronekuvan tuosta kohdasta, jossa näkyisi kuinka nopeasti auto on pyörähtänyt ympäri. Tuossahan teleoptiikalla otetussa kuvassa pyörähdysjälki näyttää, kuin olisi menty 90 asteen kulmassa aidasta läpi, mikä on mahdotonta, jos 4000 kg liikkuu yli 30 metriä sekunnissa. Se ei asfaltilla muuta suuntaa 90 astetta kuin elokuvissa.

Tuo spinnausjälki kyllä poistaa aika tehokkaasti epäilykset tahallisuudesta. Tai sitten ei. Jos ihminen haluaa tappaa itsensä rekan keulaan, sitä ajetaan suoraan päin, eikä käsijarrukäännöksellä. Toki tuossa vauhdissa tuon painoisella hässäkällä nopea ratin kääntö saa mitä todennäköisemmin auton pyörähtämään. Eli jos on huomattu tilaisuus ajaa siihen rekan keulaan ja käännetty nopeasti jyrkästi, että pääsee aidasta läpi, niin kyllähän se kikotin luistoon lähtee.

Dronekuva olis kiva. NIin ne formulatkin näyttävät pyörähtävän nanosekunnissa, mutta ne jäljet asfaltissa ovat varsin loivat, kun pyörähdys tapahtuu vaikkapa 300 km/h vauhdissa suoran päässä, kun jarrutus menee käteen. Jälken projektio vaikkapa suoran alusta kuvattuna näyttää hyvin erilaiselta kuin ylhäältä päin. Dronekuva kertoisi vähän, miten nuo renkaiden jäljet tuossa ovat.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Pakkanen on 05.10.2021, 08:48:22
Tästä kuvasta näkee hyvin koko onnettomuusalueen.

https://img.ilcdn.fi/dG47exd-nEygZADGGnaPdbLFcXI=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/59c947a291963d545217dbbfbfd6c202ec7ddffddbef46b663a06dbb4285fef2.jpg

Tulipa vielä ajatelleeksi, että kovin on noita "todisteisiin" tai havaintoihin viittaavia merkkejä ennen jälkiä. Etsitäänkö sieltä elukan jälkiä (väistetty kettua?), renkaan riekaleita vai mitä? 100 m ennen tapahtumaa aivan keskikaiteen vieressä jotain? Onko siellä käyty keskikaiteessa jo aiemmin (tai pudonneet renkaat asfaltilta), jonka jälkeen on korjattu nopeasti  oikeaan ja sitten vastaheitosta rekkaan?

Onko yritetty ajaa rekan keulaan ensin suoraan, mutta joku tarttunut rattiin ja parin vastaheiton jälkeen päädytty lopulta spinnaten rekan keulaan?

Katsokaa muuten mistä oikean etupyörän jälki lähtee kääntymään tiukasti... Oikea etupyörä on jo tiukemman kaarron alkuvaiheessa ajokaistan keskellä. Ei oikean renkaan "ajourassa". Siitä on ajauduttu loivemmassa kulmassa jo vähitellen keskemmälle?

Dronekuvaa anyone?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Siili

Vilksin loppu oli kyllä niin erikoisten sattumusten summa, että islamistit tulevat takuulla markkinoimaan sitä Allahin järkkäämänä ihmeenä.  Riemuhan on jo revennyt sosiaalisessa mediassa ja Göteborgin kaduillakin on jo juhlittu:

QuoteSamnytt har tagit del av videoklipp som ska vara filmade i Göteborg där flera arabisktalande personer bränner en leksakshund med bild på konstnären Lars Vilks. Gänget visar även upp flera inhandlade tårtor och avfyrar därefter mängder med fyrverkerier mitt i bostadsområdet.

https://samnytt.se/video-invandrare-firar-lars-vilks-dod-med-fyrverkerier-och-tarta/


ikuturso

Asiantuntijat kommentoivat poliisin teoriaa renkaan räjähtämisestä:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/971958-experten-tveksam-till-polisens-teori-om-dodsolyckan-i-markaryd

Tuossa artikkelissa sanotaan, että poliisi olisi löytänyt renkaan kappaleita ennen onnettomuuspaikkaa. Sitä, kuuluvatko ne turva-autoon, ei ole vielä tietoa. Renkaanpaloja kun maantien varsilla on varsin viljalti. Tämän tästä irtoaa pinnat tai raskaan kaluston rengas räjähtää.

Vasemman takarenkaan (kaiken mustin) jälki on kyllä mielenkiintoinen. Mennäänkö siinä täytemuusin varassa rengas litassa vai mitä siinä tapahtuu. Yksi selitys erilaiselle jäljelle on se, että tiukassa käännöksessä sisäpuolen rengas kevenee ja aitaan osuessa se tulee takaisin tien pintaan ja piirtää siksi erilaisen jäljen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pakkanen

Quote from: ikuturso on 05.10.2021, 10:29:26
Tuo tapahtumapaikan mutka muistuttaa enemmän jotain Tampereen eteläpuolen Kuljun ja Ideaparkin väliä, missä ajaessa taas ei juuri huomaa edes mutkaa ajavansa.

Eli en usko, että panssariRangesta olisi tuossa kohtaa ominaisuudet loppuneet.

Kyllä, onnettomuuspaikka muistuttaa enemmän suoraa kuin mutkaa, vaikka tie toki loivasti kaartaakin.

Innostuin itsekin vertaamaan onnettomuuspaikan tien kaartosädettä täkäläisiin tunnettuihin. Useimmille E-Suomessa asuville tutuin tiukka moottoritien kaarre lienee Hki - Tre moottoritiellä Tampereen suuntaan ajettaessa, heti Hämeenlinna alikulun jälkeen. Se vähän jo tuntuukin mutkalta, jos tarpeeksi lujaa ajaa.

Tässä Google Earth vertailulinkit, jossa Hämeenlinnan kurvi ja E4 onnettomuuspaikka ovat samassa vertailukelpoisessa mittakaavassa.

Ensin onnettomuuspaikka E4 Ruotsi
https://earth.google.com/web/search/markaryd/@56.45792996,13.62062172,113.87766059a,692.99265224d,35y,114.42677749h,0.06532067t,-0r/data=CnIaSBJCCiQweDQ2NTEzZmZlOWZhMjMwNjM6MHg0MDBmZWYzNDFlNDhmZDAZpBBtbBs7TEAhUOLO4EoxK0AqCG1hcmthcnlkGAEgASImCiQJ6J7FaJqATkARKmVv3Z1_TkAZGgVzcKB1OEAh6FMC6GVwOEA

Ja tässä kotimainen
https://earth.google.com/web/@61.00114188,24.44652045,87.78748294a,701.51885665d,35y,23.34735859h,0t,0r

Mutkien jyrkkyydessä on valtava ero! Hämeenlinnan mutkaan verrattuna onnettomuuspaikka näyttää lähes suoralta. Jos onnettomuuspaikan kaarre olisi ollut liian jyrkkä 4t painavalle panssarirangelle, niin luulisi ettei 50t täysperävaunut pysty nostamatta ajamaan 90km/h nopeudella Hämeenlinnan mutkaa, mutta niin ne kuitenkin tekee.

P

Quote from: Siener on 04.10.2021, 21:08:07
Sitten se, että kuolleet poliisit ainakin nimiltään ovat/olivat pursvenskar, aitoruotsalaisia.

Eihän niillä mitään arvoa ole, joutivatkin mennä...

Eli edelleen olen sillä kannalla, että Boston brakes, jonka tod. näk. maahanmuuttajakollegat vielä asentaneet...

Nämä Boston brakesit... ;)  Juu-uu.... :facepalm:

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Boston%20Brakes

""the boston brakes": assassination technique developed in boston by the s.i.s
a technique in wich microchip transceiver's built into cars (mostly after theft and recovery)override the steering column and braking funtions causing seemingly out of control accidents
drift, powerslide, and or skid marks are all commonly found in cases involving the "boston brakes" the "boston brakes" theory has been proven through scientific studies to be real and is believed to be the method used for the assassination of princess diana!
random idiot:"did you know princess diana got into a car accident and died because her driver was drunk"

man who studies:"diana was a victim of "the boston brakes" assassination technique asshole....."
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: RiP on 04.10.2021, 23:00:25
Quote from: RiP on 04.10.2021, 22:45:24
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Sen verran jyrkkä mutka ettei luulisi tuossa ajettavan 160km/h, ainakin filmin mukaan jyrkkä.
Omituinen jälki 90 asteen kulmassa Vilksin autoon nähden.

kuva IS:n. 160km/h ja 90 asteen jarrutus?

Taisi mysteeri ratketa. 4-5 tonnin möröllä tuollaiseen mutkaan 160 km/h ja kuski munii jotain, niin fysiikan lait alkavat vaikuttaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P


Quote from: Pakkanen on 04.10.2021, 21:30:02
Ehkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen nähnyt silminnäkijä näki räjähdyksen?

Jos rengasvaurio on radikaali, niin pimeässä voi näkyä kipinöitä, kun renkaan teräsvyöt lyövät asfalttiin. Siis rengas menee totaalisesti.. Olen itse nähnyt. Mutta ei se mikään iso välähdys ole. Pitää olla lähellä, että havaitsee. Ei voi sekoittaa oikeaan räjähdykseen.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Keza on 05.10.2021, 07:07:34
Quote from: Ajatolloh on 05.10.2021, 01:02:40
Kiitos @Skeptikko tuosta A. Herrhausen muistelusta. Et ehkä arvannutkaan mikä aarreaitta se oli?

Rupesin penkomaan kun mielestäni oli kiehtova tarina.

"Yllättäen" Irakissa on havaittu Herrhausenin salamurhassa käytetyn tyyppisiä edistyneitä autopommeja eli joko Herrhousenin murhaaja on opettanut kähtäviä - tai on itse siitä porukasta kotoisin. (Saksan kurdeja, turkkeja?)

Wired on taannoin kirjoittanut tästä merkillisestä yhteydestä.

https://www.wired.com/2008/07/the-assassinati/

Wiredin mukaan Herrhausein tappanut pommi ei kuitenkaan ollut suunnatun räjähdysvaikutuksen pommi. Sen sijaan Irakissa kähtävät ovat käyttäneet niitä panssaroituja ajoneuvoja vastaan.

Näihin SRV autopommeihin on törmätty myös Afganistanissa, joten joku on opettanut huolella noita taitoja islamilaisessa maailmassa.

Ei tuohon tarvita kuin paikallinen pioneeriupseeri tai aliupseeri kouluttamaan. Pioneerikoulutus on aika "yleissivistävää" ja monet eivät taida ymmärtää mitä kaikkea pahantekoa jo varusmiesaliupseereille verovaroin opetettiin, ainakin viitisenkymmentä vuotta sitten koulutuksessa oli aika paljon ansoittamista ja kaiken maailman pahanteon opettamista. Sissisota oli silloin in SaIntissäkin.

Juu. Tilapäisräjähteissä oli vähän kaikenlaista miinottamista.. Siis harjoiteltiin ansoittamaan vähän kaikkea. Aika pahantekokoulutus.
Meillä oli kouluttajana pioneeriupseeri. Ihan perussissi itse olin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Paawo

Quote from: ikuturso on 05.10.2021, 10:49:30
Vähän kuin takapyörät olisivat lukkiutuneet ja perä pyörähtänyt ympäri. Range on nelivetoinen, eli jotenkin erikoinen tilanne olisi takapyörien pysähtyminen ja etupyörien jatkaminen pyörien (haaleammat viivat). En tunne ko. Sentinelin nelivetotekniikkaa, miten voima välittyy ja automaattilaatikkokin lienee välissä? Moottoririkko (kiinnileikkautuminen tai totaalihajoaminen) saa vetävät pyörät lukkiutumaan ja takavetoisella se aiheuttaa juurikin tuonnäköiset jäljet.

...

Jälken projektio vaikkapa suoran alusta kuvattuna näyttää hyvin erilaiselta kuin ylhäältä päin. Dronekuva kertoisi vähän, miten nuo renkaiden jäljet tuossa ovat.

-i-

Samansuuntaista analyysia. Voisi kuitenkin ajatella että modernimpikin automaattiloota on varustettu jonkunlaisella vapaakytkimellä jonka luulisi toimivan juurikin noissa korkeammissa nopeuksissa, tai ainakin toimien vanhaan malliin "sulakkeena" voimansiirtolinjassa mikäli moottori lyö ykskaks lukkoon. Tonnin kuormaa per fillari kantavien takapyörien äkilliseen lukitsemiseen noissa vauhdeissa tarvittava momentti on joka tapauksessa sitä luokkaa että esim jakoketjun/-hihnan katkeamisen aikaansaamat tuhot ei sitä riitä tekemään, vaan moottori jatkaa kyllä jonkunaikaa pyörimistään hitausvoimien pakottamana vaikka venttiilit ja männät toisensa löytäisivätkin tai vaikka kankipari tulisi lohkonkyljestä läpi. Ja kuten arveltua alkaisi viimeistään automaattilaatikossa joku ratas hakemaan nopeasti levollisempaa paikkaa mikäli kampiakselin liike just nyt pysähtyisikin. Jonkunlainen välitasauspyörästö panssarirangesta löytynee ja se puolestaan selittää etupyörien "haaleammat" jarrutusjäljet.

Valokuvasta arveltuna spinnausjälkien pituus on kymmeniä metrejä ja noiden perusteella on takapyörät kyllä olleet pyörimättä. Bostonbrakes-teoria kyllä saa ilmaa siipiensä alle kun muistaa että edelleenkin pääasiassa takapyöriin vaikuttava (nykyisin auton normaaleja pyöräjarruja käyttävä) seisontajarru on tämän luokan kulkineissa hyvin usein sähköhydraulisesti toteutettu ja sinänsä melko "tyhmä" laite, eli hyvinkin helpolla hakkeroitavissa kunhan auton saa jotenkin töpselin päähän. Tietysti on mahdollista että laitteet vikaantuvat itsestään mutta luulisi tämänkaltaisten ajoneuvojen huoltamisen ja ylläpidon + päivittäisen ajoonlähtötarkastustoiminnan olevan jollain tavalla kontrolloituja prosesseja.  :o
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

HDRisto

Quote from: P on 05.10.2021, 11:36:19
Quote from: RiP on 04.10.2021, 23:00:25
Quote from: RiP on 04.10.2021, 22:45:24
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Sen verran jyrkkä mutka ettei luulisi tuossa ajettavan 160km/h, ainakin filmin mukaan jyrkkä.
Omituinen jälki 90 asteen kulmassa Vilksin autoon nähden.

kuva IS:n. 160km/h ja 90 asteen jarrutus?

Taisi mysteeri ratketa. 4-5 tonnin möröllä tuollaiseen mutkaan 160 km/h ja kuski munii jotain, niin fysiikan lait alkavat vaikuttaa.

No eihän tapahtumapaikka ole edes mikään mutka, ei edes kunnon tiukka kaarre kun kartasta tai satelliittikuvasta katsoo. Ei kannata uskoa kaukaa teleobjektiivilla otettuihin kuviin "mutkista".

Pakkanen

Vaikka tutkimukset tulisivat aukottomasti todistamaan että kyseessä olisi onnettomuus, niin miettikää kuinka tapaus tulee vahvistamaan rauhanuskovaisia uskossaan. Heidän maailmassaan jumala rankaisi Lars Vilksiä.

Rauhanuskovaiset saavat tapauksesta lisää vettä myllyyn ja vahvistusta käytökselleen Euroopassa.

kekkeruusi

Ehkä olen tyhmä (insert a joke of your choosing here), mutta miksi nuo olisivat ajaneet 160 km/h, jos mikään ei ollut vialla? Eikö se ole Ruotsissakin aika reilua ylinopeutta?

Jos mennään keskustelun vuoksi teorioiden puolelle, niin miten vaikeaa olisi nykypäivänä ottaa auto ulkopuolelta haltuun ja pistää se tuollaiseen lopputulokseen? Näistä on puhuttu jo pitkään, kuinka nykyautot ovat käytännössä tietokoneohjattuja ja siten alttiita manipuloinnille. Jopa aivan normiautot, eikä vain automaattiohjautuvat.

Tunkki

^Ketjussa aiemmin on mainittu että tuota haveroinutta autoa seurasi taaempana saattava auto. Kun johtava auto polkaisee 160km/h:iin niin seuraava auto helpolla havaitsee onko joku näiden välissä seuraamassa johtoautoa ja siis kiihdyttää. Kuulostaisi perustoiminnalta moisessa puuhassa.

räsänen

Quote from: kekkeruusi on 05.10.2021, 15:51:25
Ehkä olen tyhmä (insert a joke of your choosing here), mutta miksi nuo olisivat ajaneet 160 km/h, jos mikään ei ollut vialla? Eikö se ole Ruotsissakin aika reilua ylinopeutta?


Ainut (ontuva) selitys julkisuudessa ylinopeudelle on ollut jonkun ruotsin poliisin haastattelu, jossa hän totesi että ylinopeus on normaalia suojelutehtävissä koska "he eivät halua herättää huomiota ajamalla moottoritiellä kuuttakymppiä".

Ja, joo, minunkin mielestäni yksi idioottimaisimmista selityksistä vähään aikaan.

P

Quote from: Tunkki on 05.10.2021, 15:55:22
^Ketjussa aiemmin on mainittu että tuota haveroinutta autoa seurasi taaempana saattava auto. Kun johtava auto polkaisee 160km/h:iin niin seuraava auto helpolla havaitsee onko joku näiden välissä seuraamassa johtoautoa ja siis kiihdyttää. Kuulostaisi perustoiminnalta moisessa puuhassa.

Tuskin Ruotsissa. Ei ole edes poliisille normaalia vetäistä 160 km/h ilman syytä hälytysajoon. Ei poliisillekaan hyvä heilu, jos 50 km/h ylinopeuden perusteluna on - "haluttiin vain katsoa, seuraako joku".

Jossain Israelissa tai arabimaassa ehkä? Tosin kyllähän se Fatimakin viihtyi Ruotsissa jättebra, jo 2000-luvulla...  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

kekkeruusi

Quote from: Tunkki on 05.10.2021, 15:55:22
^Ketjussa aiemmin on mainittu että tuota haveroinutta autoa seurasi taaempana saattava auto. Kun johtava auto polkaisee 160km/h:iin niin seuraava auto helpolla havaitsee onko joku näiden välissä seuraamassa johtoautoa ja siis kiihdyttää. Kuulostaisi perustoiminnalta moisessa puuhassa.
Luulisi sen huomaamisen olevan helpompaa ajamalla nopeusrajoitusten mukaan. Enemmänkin luulisi hidastavan tai pysähtyvän, jos epäilee jonkun seurailevan.

alussaolisana

Nyt on tainnut käydä niin, että olen kerrankin osunut oikeaan. Kehoitan ihmettelijöitä lukemaan vastauksen #76.

Heillä on ollut lupa ja rutiini eksyttää varjostajat vetämällä aina kotiin palatessa pätkä moottoritietä törkeätä vauhtia, jotta varjostaja ei normaalilla nopeudella näe poistumisliittymää. Näissä vauhdeissa tuollaisella kärryllä leikitään hengellä enemmän kuin ovat edes ymmärtäneet. Kun yksikin pyörä menettää gripin tiehen mutkassa, menettävät muutkin ja kuskiksi astuu herra Newton. Mitään ei ole enää tehtävissä. Mikään ajonvakautin ei noissa vauhdeissa merkitse enää mitään.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

toumasho

Quote from: kekkeruusi on 05.10.2021, 16:35:55
Quote from: Tunkki on 05.10.2021, 15:55:22
^Ketjussa aiemmin on mainittu että tuota haveroinutta autoa seurasi taaempana saattava auto. Kun johtava auto polkaisee 160km/h:iin niin seuraava auto helpolla havaitsee onko joku näiden välissä seuraamassa johtoautoa ja siis kiihdyttää. Kuulostaisi perustoiminnalta moisessa puuhassa.
Luulisi sen huomaamisen olevan helpompaa ajamalla nopeusrajoitusten mukaan. Enemmänkin luulisi hidastavan tai pysähtyvän, jos epäilee jonkun seurailevan.

Muutenkin tuo elokuvamainen "varjostetaan autolla toista autoa" - tai vielä elokuvamaisempi taivaalla pörräävä helikopteri - on totaalista kasarijuttua ja sitä aikaisempaa toimintaa. Nykyään voi ostaa muutaman sokeripalan kokoisen GPS trakkerin, jossa on datasimmi. Sen voi käydä liimaamassa auton pohjaan ja sitten seurailet täydellisellä tarkkuudella kohteen kulkua ja aikatauluja. Tuo panssariauto viettää varmasti tuntikausia ilman erityistä itseensä kohdistuvaa valvontaa parkkiruuduissa, eli GPS-jäljittimen asennus ei vaadi erityisiä ninjataitoja. Onnistuneen asennuksen jälkeen kenenkään tarvitse olla missään passissa moneen kuukauteen, laitteet toimivat 12h raportointien lähetys intervallilla yli puoli vuotta omalla akullaan. Ei siis ainakaan ennen H-hetkeä, mikäli pahanteko tai joku muu fyysinen toiminta on mielessä.

Veikkaanpa, että Ruotsin poliisi tulee siivilöimään auton palojäänteet ennätysmäisellä tarkkuudella, mikäli vilunkipelistä alkaa tulla sittenkin varteenotettavia epäilyjä. Vaikka kolari ja sitä seurannut tulipalo tuhosikin autoa, niin yllättävän luettavaa moni muistityyppi on tulipalonkin jälkeen. Mahdollisen peukaloinnin paljastuminen ei ole poissuljettua.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Siener

Minä taas ajattelin (ilman mitään todisteita), että jospa Vilksiä kuljettaneeseen autoon oli asennettu Boston Brakes.

Poliisikaksikkona aitoruotsalaiset. Who cares?

Ählämit juhlivat taas voittoaan vihaamassaan maassa, jonka veronmaksajat taas tänäänkin maksavat jizyansa...

Pakkanen

^^

Ja ylipäätään se, ettei olla suuren yleisön mielestä liian nopeasti poissulkemassa joitain tutkintalinjoja viittaa siihen että Ruotsissa ollaan jotain opittu.

Mikään ei ole enemmän omiaan herättämään ihmisten epäluuloja, kun se, että vaikka raunioista nousee vielä savu,
niin kiirehditään julistamaan ettei mikään liity mihinkään, vaikka se sitten totta olisikin.

Nyt siihen ei ole sorruttu ja uskoisin tutkinnan lopputuloksen, oli se sitten onnettomuus tai mikä tahansa, tyydyttävän useimpia.

Mutta se pitää sanoa, että tyylillä se Vilks joka tapauksessa sitten lähti. Turvamiesten saattamana, nahkan tuoksuisella panssaroidulla Range Roverilla kunnon kyytiä rekkaa päin on paljon komeampi vaihtoehtoehto kuin jonkun ääriuskovaisen silpomaksi tuleminen. Tai väärällä identiteetillä vuodeosastolle kuihtuminen tms.

Komea lähtö, ei voi muuta sanoa. Sanoisinko suorastaan spektaakkelimainen!

Augustus

Tuo ilmoitettu nopeus 160 km/h on lähes 45 metriä sekunnissa eli vähän yli kahdessa sekunnissa auto kulkee 100m.  Heitän ilmoille ihan sellaisen ajatuksen , että jos ajoradalla on ollut vaikka jostain aikaisemmasta ajoneuvosta pudonnut kappale kuten esimerkiksi tiili tai joku metalliesine, niin renkaan osuessa sellaiseen auto saattaa kääntyä jonkin verran.

Tämä tuli ihan mieleen siitä Concorden onnettomuudesta vuosia sitten, kun kiitoradalle oli pudonnut aikaisemmasta koneesta metallikappale. No Concorde nousi ilmaan kyllä mutta räjähtäneestä renkaasta irronnut pala oli rikkonut polttoainetankin, joka syttyi tuleen.

No tuokin selviää varmasti teknisessä tutkinnassa.

valtakunnanpärkhele

On auto kyllä vauhdilla ja onnistuneesti mennyt keskikaiteesta läpi niin, että heilahti.   Vaijerikaiteet kun on suunniteltu ottamaan suuriakin energioita vastaan ja joustamaan, ja ottamaan syleilyynsä ihan täysperävaunu rekkoja.  Melko kohtisuoraan osunut? Hypännyt osittain yli?

Tuossa videota https://youtu.be/TpGsKLLrsvM
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

JoKaGO

Quote from: kekkeruusi on 05.10.2021, 16:35:55
Quote from: Tunkki on 05.10.2021, 15:55:22
^Ketjussa aiemmin on mainittu että tuota haveroinutta autoa seurasi taaempana saattava auto. Kun johtava auto polkaisee 160km/h:iin niin seuraava auto helpolla havaitsee onko joku näiden välissä seuraamassa johtoautoa ja siis kiihdyttää. Kuulostaisi perustoiminnalta moisessa puuhassa.
Luulisi sen huomaamisen olevan helpompaa ajamalla nopeusrajoitusten mukaan. Enemmänkin luulisi hidastavan tai pysähtyvän, jos epäilee jonkun seurailevan.

Tuossa taisi olla kyseessä uhkailun kohteena olevan henkilön suojelu, joten hidastaminen ei olisi tullut kysymykseenkään saati pysähtyminen. Luultavasti, niinkuin täällä monikin on arvellut, tuolla kuljetuksella on ollut tapana karistaa "häntäkärpäset" ottamalla vauhtia, jolloin perässä tuleva varmistaja on voinut havaita "häntäkärpäset" ja pysäyttää ne.

Onhan tässä tapahtumassa paljonkin sellaista, mikä haisee niin kuin Pankkaajan Jaska edellä totesi.
Hajun lähteen päälle betonia, vanha ruotsalainen kikka  :P
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

kekkeruusi

Quote from: JoKaGO on 05.10.2021, 22:05:23
Quote from: kekkeruusi on 05.10.2021, 16:35:55
Quote from: Tunkki on 05.10.2021, 15:55:22
^Ketjussa aiemmin on mainittu että tuota haveroinutta autoa seurasi taaempana saattava auto. Kun johtava auto polkaisee 160km/h:iin niin seuraava auto helpolla havaitsee onko joku näiden välissä seuraamassa johtoautoa ja siis kiihdyttää. Kuulostaisi perustoiminnalta moisessa puuhassa.
Luulisi sen huomaamisen olevan helpompaa ajamalla nopeusrajoitusten mukaan. Enemmänkin luulisi hidastavan tai pysähtyvän, jos epäilee jonkun seurailevan.

Tuossa taisi olla kyseessä uhkailun kohteena olevan henkilön suojelu, joten hidastaminen ei olisi tullut kysymykseenkään saati pysähtyminen.
Jaa, miksi? Ei kai tuollaista panssaroitua ajoneuvoa pysty tuhoamaan liikkeestä muulla kuin singolla tms. Ja parhaiten luulisi sen seuraajan jäävän kiinni juuri niin kuin esitin.

Ei sillä, että, kuvittelisin pätkääkään tietäväni mitä tuolla on oikeasti tapahtunut. Kunhan arvailen.

JoKaGO

Quote from: kekkeruusi on 05.10.2021, 22:53:29
Jaa, miksi? Ei kai tuollaista panssaroitua ajoneuvoa pysty tuhoamaan liikkeestä muulla kuin singolla tms. Ja parhaiten luulisi sen seuraajan jäävän kiinni juuri niin kuin esitin.

Niin, siis minäpä luulen päinvastoin. Ei se seuraaja jäisi kiinni koska eihän se pysähtyisi käräyttääkseen itsensä. Kovan nopeuden tarkoitus oli karistaa häntäkärpäset kannoiltaan, jotta suojeltu voidaan viedä suojapaikkaansa ilman häntäkärpäsiä, ja että paikka pysyisi salassa. Saattueen kakkosauto voi sitten pysäyttää häntäkärpäsen, mikäli se ajaisi ylinopeutta eli yrittäisi seurata suojeltua.

QuoteEi sillä, että, kuvittelisin pätkääkään tietäväni mitä tuolla on oikeasti tapahtunut. Kunhan arvailen.

Tämä disclaimer puuttui alkuperäisestä viestistäsi. Viestistäsi sai sen kuvan, että olet liikennesuunnittelija tms. ajokortiton ylinopeus-tappaa-friikki.

Minä en tiedä, miksi onnettomuus tapahtui, kunhan arvailen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Ajatolloh

Quote from: Augustus on 05.10.2021, 07:03:33
Jos tuo mutka on oikea, niin hyvin kuvat vääristää kaukaa kuvattuna.

En nyt ehdi editoimaan kirjoitustani siistimpään muotoon kun pitää lähteä menemään

Kyllä oikean mutkan löysit. Tosiaan teleobjetiivi vääristää. Efektin saa myös Google Mapsin Streetviewssä aikaiseksi. Menee sopivaan kohtaan ennen tuota "mutkaa" (kaarre oikeampi sana). Sitten vetää kuvaan zoomit, alkaa rupeamaan näyttää Aftonbladetin kuvalta.

Ajatolloh

Quote from: Siili on 05.10.2021, 09:41:22
Ihan mielenkiinnosta:  olivatko vilkut päällä?  Ei kai edes hälytystehtävissä poliisi saa ajaa ylinopeutta ilman sinivilkkuja.

Ruåtsissa saa. Vain punaisia päin ajettaessa tai vastaavissa pitää olla vilkuttimet päällä.  Noi oli sitäpaitsi salaisia poliiseja. Säpoa. Eihän niitä mikään pelisäännöt koske? Jos tavallinen poliisi pysäyttää, niin ne vilauttaa vaan maagista SÄPO-badgeaan ja taas matka jatkuu. Tavalliselle passipolisille vaan vastataan, että "salainen tehtävä, ei voi kertoa, sun turvallisuusluokitus ei riitä".

Lopuksi, oletko katsonut miten poliisi parkkeeraa esim. Suomessa virka-autonsa? Ihan miten lystäävät. Koska kukapa poliisia sakottaisi? Ei ainakaan toinen poliisi ja muita lapunkirjoittelijoita ei taida olla? Tietysti olisi aika urhoollista joltain Aimo Parkeeringin lappuliisalta viedä "yksityisoikeudellinen sopimus" poliisi-Maijan tuulilasiin.