News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ajatuksia eduskuntavaaleista ja ehdokkaista 2015

Started by J. Lannan haamu, 24.02.2015, 23:47:51

Previous topic - Next topic

J. Lannan haamu

No niin, tässä sitä ollaan, kysymysten ja toivottavasti ratkaisujen ääressä. Aiheeseen liittyen on useampikin ketju, mutta tämä ketju palvelkoot yleisenä argumentointiketjuna vaaleihin ja ehdokkaisiin liittyen, puoluerajoihin katsomatta...Vaikka otan tässä esimerkeiksi tiettyjä henkilöitä, tarkoitus ei ole millään muotoa mollata tai vähätellä ketään, päinvastoin olen äärimmäisen onnellinen kyllä siitä, että ehdokkaita on juurikin niistä puolueista, joiden ohjelma ja arvot ovat jollain tavalla lähellä itseäni.

Aloitan toteamalla, että tilanne näyttää mielestäni hieman huonolta. Voitteko kuvitella, ainoa ehdokas, jota voisin hyvällä omatunnolla ja suurella ylpeydellä äänestää, on Muutos2011 puolueen Jari Leino. Perussuomalaisissa on kovia tekijöitä (Simon Elo, Heikki Luoto...) Muutoksessa samoin (James Hirvisaari). Olisin odottanut erittäin mieluusti itse 'grand old manin', Matias Turkkilan osallistuvan. Hänessä on sitä jotain ihme karismaa, mutta minulla on vahva tunne siitä, että harva forumilainenkaan tiedostaa, että onko kyseessä lintu vai kala  :roll:

Ennen kun ajatellaan, että menisit itse sinne ehdolle jos kuvittelet ja blaa blaa, selitän lyhyesti mitä tarkoitan. Me olemme 2015 Anno Domini sellaisessa tilanteessa, että tarvitsemme karismaa voittaaksemme vihullisen. Karisma tässä asiayhteydessä implikoi vahvasti rohkeuteen ja päättäväisyyteen. Liian monta vuotta 'meitä' on mentaalisti yritetty teloittaa, kaikin mahdollisin keinoin, vailla minkäänlaista totuutta tai faktaa. Tällaiseen ei enää riitä neutraali tila, tai hiljaisuus on kultaa -asenne. Tähän tarvitaan dialogia, vasta-argumentointia, silläkin uhalla, että se loukkaa jotain. Tarvitaan rohkeutta ymmärtää se, mikä on totuus. Kaikista parhaiten tässä onnistuu mielestäni Marine Le Pen. Hyvänä kakkosena Douglas Murray.

Olen yrittänyt myös tuoda esiin, että kyseessä ei ole asiaosaamisen puute. Sitä mielestäni on riittävästi, vaikka titteli ei olisikaan asiantuntija. Toki substanssin puutekin koskee tiettyjä henkilöitä, mutta tämä ei missään nimessä ole se primääriasia, miksi olen hieman pettynyt nykytilaan ehdokkaiden suhteen.

No sitten asiaan, haluaisin ja kaipaisin myös perspektiiviä, että miksi näen asian näin 'negatiivisena'? Kyse ei ole puolueista, kyse on ehdokkaista. Vaadinko liikoja? Olenko täysin väärässä näkemyksineni?

Yritän kömpelösti todeta, mitä ajan takaa. Jos näen ehdokkaan kotisivuilla komean puku päällä olevan hymyilevän miehen/kauniin suomalaisennäköisen naisen, ja siinä alla vaikka viisi tai kuusi vaaliteemaa, niin se on ihan kiva. Mutta me tarvitsemme Helena Erosen ja Fija Saarnen kaltaista argumentointia, enkä tarkoita tällä hihamerkkijuttua tai karismaattisen Petri Kaivannon kanssa tehtyä musavideota...Myös Kyuu Eturautissa on sitä karismaa, jota maahanmuuttokriittinen argumentointi kaipaa.

Neutraali ja ihan kiva ovat pahimpia vaihtoehtoja tässä täysin kestämättömässä tilanteessa. Ehdokkaan asenne- ja arvomaailma, ja niiden mukana tuoma kommunikointi tulisi olla linjassa Suomen ja Euroopan sosio-kulttuurisen tilan kanssa. Tässä minun (leikkimielinen) suosikkiehdokas:

- Laura Huhtasaaren ulkonäkö
- Junes Lokan asenne (ei kuitenkaan ulostulot, vaikka henk. koht. niistä pidänkin)
- Sampo Terhon kokemus ja osittain tyylikin
- Mestarin älykkyys
- Eino P:n Keravalta filosofinen maailmankuva, huumori, karisma
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

DuPont

Taidan äänestää erästä PS:n ehdokasta. Ei täydellinen, mutta taatusti vähiten huono.