News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-02-10 TalSa: Piilaakson teknoväki suosii tietokoneetonta opetusta

Started by Tosiasiallinen Nuiva, 10.02.2015, 06:19:45

Previous topic - Next topic

Tosiasiallinen Nuiva

Kaikki "edistys" ei ole aina edistystä:

QuotePiilaakson teknoväki suosii tietokoneetonta opetusta

Älylaitteet leviävät kouluissa Suomessa, mutta teknologiateollisuuden ytimessä Piilaaksossa kytee outo vastareaktio.

Teknologiayrittäjä Jyri Engeström pyörittää lähipiireineen "mikrokoulua" San Franciscossa. Kotikouluhenkinen oppimismalli painottaa luovuutta, sosiaalisia taitoja ja itsehallintaa. Digitaaliset materiaalit tukevat oppimista, mutta älylaitteita lapset eivät ole halunneet tunneille.

Piilaakson ympäristön Waldorf-kouluissa lasten elo näyttää videolla satumaiselta: leikkiä, liikuntaa, käsien ja ihmisyyden taitoja. Applen, eBayn, Googlen ja Yahoon huippujohtajat lähettävät jälkikasvunsa näihin kouluihin. Tietokoneet ovat kiellettyjä. Edesmennyt Apple-johtaja Steve Jobs kielsi tunnetusti tabletit lapsiltaan.

Ajan henkeä kuvaa Sundance-festivaaleilla esitettävä The Mask You Live In -elokuva, joka ruotii digiviihteen rajua vaikutusta poikien identiteettiin. Elokuva on saanut rahaa Groupon- ja Google-johtajien säätiöistä.

Samaan aikaan kun älylaitteita puuhataan tohinalla Suomen kouluihin, digiteollisuuden ytimessä Piilaaksossa kytee kapinahenki digitalisoituvaa lapsuutta kohtaan. Eräänlaista renessanssiajan opetusta tarjoavat koulut vastaavat omalla tavallaan siihen, mitkä taidot ovat tärkeitä tulevaisuudessa ja miten niitä opitaan.

– Luovuus, vuorovaikutustaidot ja yhteistyökyky, useiden teknoyhtiöiden vaikuttaja Brad Wurtz sanoo Waldorf-koulun videolla.

"Suomi elää yhä intovaihetta"

Suomi on nuori kulutuskulttuuri varsinkin Piilaaksoon verrattuna. Piilaaksossa digitalisen viihteen kulutus on ollut ylenpalttista jo useamman sukupolven ajan, mikrobloggauspalvelu Jaikusta aikanaan tunnetuksi tullut, yrityshautomoa nykyään vetävä Engeström sanoo Taloussanomille.

Suomessa tunnutaan olevan yhä innostusvaiheessa: mitä enemmän ruutuja, sen parempi. Länsirannikolla eletään kaaren kypsempää vaihetta, jossa kriittisyyskin kasvaa, Engeström arvelee. Digiteollisuus on iso työllistäjä Kaliforniassa. Siksikin muutaman vuoden pyörineen koulukokeilun vanhemmista valtaosa työskentelee teknologiayhtiöissä.

Ajatushautomo Demoksen tulevaisuuden tutkija Aleksi Neuvonen sanoo, että Suomessakin voisi odottaa jollain aikavälillä "vastapedagogiikkaa" valtavirralle, lapsiin ja viestintäteknologiaan liittyvälle "valtavalle ihmiskokeelle". Tällä hetkellä puuttuu syvällisempi keskustelu teknologian lisäarvosta, ruutuajan kasvamisesta ja sen vaikutuksista.

– Meillä on osin talouden, osin kulttuurin luoma idea, että kun digitalisaatio etenee nopeasti, putoamme kaikki kelkasta. Tähän reagoidaan voimakkaasti. Koulutuksen pitää vastata muutokseen, mutta laitehankinnat ovat helppo, hallinnollinen päätös.

– Keskustelu kulkee maallikkohavaintoina. Lapset näyttävät käyttävän kaiken mahdollisen ajan laitteiden ääressä. Laitteet ovat niin vetovoimaisia ja addiktoivia. Siitä, mitkä ovat pitkän aikavälin kehityspsykologiset vaikutukset, ymmärrystä on vähän, Neuvonen sanoo.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2015/02/10/piilaakson-teknovaki-suosii-tietokoneetonta-opetusta/20151714/139

Non poteris veritatem

Perttu Ahonen

Älykkäät ihmiset ymmärtävät, että digitalisointi ei ole mikään itseisarvo.  Digijutut on väline muiden joukossa, mutta helposti käy niin, että tekeminen, ihmissuhteet, jne. pyörivät juuri digijuttujen ympärillä.  Perinteiset luovuuden, yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen keinot ja metodit ovat yhtä tärkeitä kuin ennenkin.  Tai oikeastaan tärkeämpiä johtuen Digijuttujen ylikorostuneesta asemasta. 

Tehdään ajatusleikki ja otetaan esimerkiksi panssarivaunun pienoismalli.

Digijutuilla voi hakea tietoa halutusta vaunusta, digijutuilla voi vaikka mallentaa vaunun värikaavioita jne. Mutta digijutuilla ei voi rakentaa fyysistä mallia.  Fyysisen mallin voi sitten kuvata ja vaikka julkistaa netissä kavereiden ihasteltavaksi ja ihmeteltäväksi.

Mitä tarkoittaa se, että tekee fyysisen mallin?

1. Oppii tuntemaan silmin ja käsin mallin muodot ja erilaiset yksityiskohdat. Kohde todellistuu materiaalina.

2. Oppii käsittelemään erilaisia työvälineitä ja itse materiaalia.

3. Hienomotoriikka kehittyy.

4. Pitkäjänteisyys kehittyy.

5. Järjestelmällisyys kehittyy.

6. Itsensä kehittäminen - huomaa oman kehityksensä konkreettisesti.

7. Ryhmässä tai vain kaverin kanssa tehdessä toimii tekeminen kokemuksen jakajana ja avaavana metodina/välineenä käydä samassa tilassa  sosiaalista vuorovaikutusta.

8. Valmis työ säilyy muistona ja inspiroi jatkamaan harrastusta.  Varsinkin jos tekemiseen liittyy yhteisöllisyyttä.

9. Tehdessä mallia, syntyy tarina. Tarina tekemisestä ja tarina tehtävästä mallista.  Jos mallilla on esikuva jolla on historiallinen tarina, se lisää mallin tarinaa ja syventää mielikuvitusta ja siten luovuutta.  Mallille voi luoda myös oman tarinan, jolloin malli on puhtaasti mielikuvitusmalli.

Tätä voisi jatkaa vielä syvällisemmäksi, mutta asia kaiketi tuli selväksi.




Tavan

Näitä älytauluja ja teknologia kikkailuja ajavat läpi nimenomaan työyhteisöjen edistysmieliset, ja edistysmielisillä on myös tavallisesti ajattelunsa takana yltiöoptimistinen ihmiskuva. Nämä täppäri-investoinnit ovat mittavia, ja joku voisi kysyä saataisiinko sillä rahalla esimerkiksi laajennettua erityisopetusta tai ehkäistyä lomautuksia. Nämä vain eivät ole niin seksikkäitä vaihtoehtoja. Edistysmielisen rehtorin egoa hivelee päästä paikallislehteen paistattelemaan uusien iPadien vierelle rohkeana koulunsa uudistajana.

Kouluissa, kuten ihmiset muuallakin yhteiskunnassa, opettajat jakautuvat konservatiiveihin ja edistysmielisiin. Konservatiiviset ovat uudistusten jarruja, muutosvastarintaisia, ja etenkin silloin jos koulun johto on edistysmielistä niin konservatiiveja pidetään haitallisina ilmapiirin pilaajina ja kyynikkoina, jotka kiusallaan heittävät kapuloita kehityksen rattaisiin. Etenkin matemaattisten aineiden opettajat ovat sieltä konservatiivisemmasta päästä ja usein aineryhmänä jättäytyvät kokeiluiden ulkopuolelle - haluavat tehdä asiat kuten aina ennenkin.

Useimmiten on niin, että nuoret aloittelevat opettajat ovat näitä edistysmielisiä ja suvaitsevaisia, mutta koulun arki on niin pohjattoman raadollista, että suvaitsevaisella on lopulta kolme vaihtoehtoa: joko palaa loppuun ja vaihtaa alaa, nuivistua, tai lyödä aivoissaan kaikki säpit lukkoon ja alkaa elää kuplassa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.