News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Keskustelutilaisuus turvallisesta ja monikulttuurisesta Oulusta 19.1.

Started by JT, 16.01.2015, 17:12:10

Previous topic - Next topic

JT

Keskustelutilaisuus turvallisesta, yhteisöllisestä ja monikulttuurisesta Oulusta 19.1.2015

Oulun Kirkkotorin koulutuskeskuksessa (Asemakatu 5) pidetään maanantaina 19.1. 2015 kello 16.30 avoin keskustelutilaisuus turvallisesta, yhteisöllisestä ja monikulttuurisesta Oulusta.

Tilaisuudessa ovat paikalla eri kansallisuuksia edustavan yleisön lisäksi mm. edustajat Oulun kaupungin yhteisötoiminnasta ja maahanmuuttajapalveluista sekä Keskusrikospoliisilta.

Kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen.

Lisätiedot:

yhteisötoiminnan päällikkö Pasi Laukka, puh. 044 703 1638

tinyurl.com/mnzxrzq
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

JT

Junes Lokka raportoi tapahtumasta:

19.1.2015: Palveluja kirvesmurhaajille
Maanantaina kaupunki järjesti Kirkkotorin koulutuskeskuksessa 16.30 - 18.15 kaikille avoimen keskustelutilaisuuden, johon minäkin pääsin. Aiheena oli turvallinen, yhteisöllinen ja monikulttuurinen Oulu. Tulin paikalle 16.40 ja sali oli aivan täynnä, Ylen kamera poistui ennen viittä ja heti perään lähtivät demari- ja vasemmistopoliitikot, varmaan siksi että eivät halua ratsastaa kirvesmurhien ruumiilla. Yleisössä oli n. 100 ihmistä, n. 20 somalia ja muutama muu ulkomaalainen. Paikalla oli tulkki ja pääosin mokuttajia:

- toistetuin sana oli "yksittäinen tapahtuma"
- yhdellä oli somalimies ja on epistä että he joutuvat pelkäämään
- sillä oli myös lapsi
- P-Suomen somaliseuran tms. pj oli joutunut keskeyttämään lomansa
- yksi kertoi jonkun tarinan jostakin
- yksi kertoi ettei pelkää ketään
- poliisin ei pitäisi leimata mustia miehiä
- paljon enemmän ongelmia kantaväestöstä
- yleisössä vain yksi kyseenalaisti yksittäistapausteorian

Klo 17.45-17.51 sain puheenvuoron, ja Ylen klo 17.52 uutisen mukaan "Avoimessa keskustelutilaisuudessa kuultiin myös maahanmuuttokriittisiä kannanottoja."

Tältä ne kuulostivat (video on tekstitetty):

... sanoit että Oulussa ei ole ongelmia maahanmuuttajien kanssa, mutta tuossahan oli että väkivaltarikoksissa pelkästään yli 10 % on ulkomaalaisten tekosia vaikka heitä on Oulussa 3 %, että sä joko vääristelet tietoisesti tai käskystä, mutta se on erittäin yleistä.

Sitten siinä tiedotustilaisuudessa mainittiin, että Oulun poliisilla oli useita vaihtoehtoja kun sai tämän ilmoituksen. Mun mielestä olis erittäin mielenkiintoista julkistaa tämä hätäkeskuspuhelu jotta tiiettäis, miten tää on ilmoitettu. Mulla on tietynlainen aavistus siitä, mutta se että poliisilla oli useita vaihtoehtoja samantien, niin onko niitä 5 vai 10, vai mikä on se luku näissä, niin mun mielestä se sotii vähän vastaan sitä että Oulu on turvallinen ja niin pois päin. Sitten... [tulkki]

Sitten puhutaan tästä, että on leimaamista tiedottaa asioista, niin ei se oo leimaamista jos sanoo että ulkomaalainen... mun mielestä, itse asiassa sen pitäs olla paljon tarkempaa se tiedottaminen, kun jos sä sanot
ulkomaalaistaustainen tai tummaihoinen, niin mä olin että onko se mustalainen vai onko se somali vai onko se kurdi.
Niin mun mielestä pitäs aina mahollisimman tarkkaan aina tiedotteissa kertoa sekä uhrin että tekijän taustat. Ihan...

Se ei leimaa, ainut joka leimaa on se tekijä itse. Jos se tekijä ei tekis näitä asioita niin silloin ei ois tätä ongelmaa.

Sitten se, että oisko tää pitäny ottaa kiinni etälamauttimella. No jos tää tyyppi ois jääny eloon, mitä täällä ois tapahtunu? Sitä ei ois voitu karkottaa, koska... [tulkki]

Puhutaan palveluista ja siitä, kuuluuko tää mamu-palveluihin vai yleisiin palveluihin, niin jos puhutaan kotouttamisesta ja näistä, niin täähän oli pitempään Suomessa tai Oulussa asunut eli puuhutaan varmaan kymmenestä, ainakin yli viidestä vuodesta. Mä veikkaan että se ei osannu kieltä, sillä ei ollu työpaikkaa, niin mitä tää kotouttaminen tarkoittaa? Täällä ei tehdä yhtään mitään kotouttamisen edistämiseksi. Ja se totuus on, että sitä ei voi edistää, kun ei kaikkia ihmisiä ei voi kotouttaa. Puhutaan, että joo pitää tarjota palveluja, Oulussa ei kotimaisetkaan saa mielenterveyspalveluja silloin kun niitä tarvii, niin miten sitten kielitaidottomalle, etenkin kun tiedetään, että joissakin ryhmissä on suurempia riskejä ihan tilastojen perusteella. Kaikki ei oo vaan henkirikoksia vaan on paljon muitakin rikoslajeja, joissa on yliedustusta. Et mun mielestä tossa kun puhutaan monikulttuurisuuden... [tulkki]

Tässä tuo monikulttuurisuuden tukeminen niin mitä se ees tarkoittaa? Koskaan ei määritellä mitä se tarkoittaa, tai rasismin ehkäiseminen? Onko ees kukaan, kenellekään tullut ajatuksena, että tää teko saattais olla rasismin motivoima, että se somali joka tappo nää kaks suomalaista niin se saatto vihata suomalaisia jostain syystä - ei oo otettu tätä aiheeksi.

Tää.. ihan lyhyesti vaan, täs mun mielestä vaan leikitään että mitään ongelmaa ei oo, mutta tässä vaan mennään samaan suuntaan kuin Ruotsi ja Ranska ja kaikki nämä.. me toistetaan nämä samat virheet ja leikitään, että kaikki ois ookoo. Ja tällä mä haluan painottaa että mä en.. mulle on aivan sama minkälaisia ihmisiä ovat, mä syyllistän ainoastaan meidän päättäjiä, kun me tuodaan liikaa väkeä Suomeen. 90 % väestönkasvusta on vieraskielisiä, niitä ei voi kotouttaa.

Linkki Ylen juttuun: http://yle.fi/uutiset/oulussa_topputeltiin_pelkoja_ja_luotiin_yhteishenkea_keskustelutilaisuudessa/7745305

Yle Oulun tv-uutinen 19.1.: http://areena.yle.fi/tv/2608403

YouTube-linkki: https://www.youtube.com/watch?v=e91YUuE953c

Oulun rikokset 2013

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17XL6GnwE-dP7nzTrX-VKMqBiZAiIErkkKxy3zl3ubVQ/pubhtml
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)