News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Helsingin Sanomat: Suomalainen valehtelee aina

Started by Iloveallpeople, 03.01.2015, 17:13:11

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteSuomalainen valehtelee aina – YK:ssakin saduillemme naurettiin

Suomalainen sanoo totuuden ääneen. Minun piti asua neljässä maassa ennen kuin aloin oivaltaa, että tämä uskomus itsestämme on väärä. Suomalainen on joukosta se, joka valehtelee patologisesti mutta luulee olevansa viisas totuudenpuhuja.
...

Suomalainen keskustelukulttuuri on tuttua alistetuista ja autoritaarisista yhteiskunnista. Niissä totuuden sanomisella on vakavat seuraukset. Siksi puheessa on pinta ja syvyys. Pinnalla ovat hokemat. On tärkeää olla sanomatta mitään, minkä totuudellisuutta voi mitata tai arvioida. Ettei jää kiinni.

Syvyydessä kulkee alateksti. Sieltä voi toisinaan tulkitsemalla kaivaa tarkkanäköisyyttä. Se on kuitenkin yhä vaikeampaa, koska sanat ovat kiinni todellisuudessa enää hienoin säikein. Suomessa pinnasta on tullut oma totuutensa, jossa kansa ja poliitikot viihtyvät.

Vanhasta ohjeesta voi olla apua. Paasikiven mukaan tosiasiain tunnustaminen on viisauden alku. Tämä on hyvä lähtökohta, mutta riittämätön.

Demokratiassa totuus pitää tunnustaa, mutta ei vain vallankäyttäjien palavereissa. Se pitää myös pystyä sanomaan ääneen ja pyrkiä vakuuttamaan kansalaiset. Sitten pidetään vaalit.

Taneli Heikka
Kirjoittaja on Washington D.C:ssä Yhdysvalloissa asuva toimittaja ja yrittäjä, joka tekee väitöskirjaa digitalisaatiosta ja demokratiasta.

Koko kolumni: Hrlsingin Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Markkanen

Tuo on totta. Totuutta saa puhua vain kabineteissa ja kansalle annetaan sitten muokattu versio, jonka sanoma on +/- 0. Yhtähyvin voisi puhujapöntöstä lukea vaikka iltasadun jossa kaikki on aina hyvin.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

JoKaGO

Kato, Taneli löytyi, hienoa!

Mulle on muodustunut käsitys, että suomalaisiin luotetaan sopimuskumppanina, ainakin vientimarkkinoilla. Ehkä käsitykseni on väärä, koska minä itse olen tuon kokenut viimeiset 30 vuotta ja aina vaan edelleen. Ja minähän olen Tanelin tunnettuja vihollisia, ajatusmaailmamme on erilainen, joten olen siis väärässä  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Brandis

Quote from: Taneli HeikkaNiissä totuuden sanomisella on vakavat seuraukset. Siksi puheessa on pinta ja syvyys. Pinnalla ovat hokemat.
Totuuden sanomisella tosiaan on täällä vakavat seuraamukset; sinut savustetaan kokolailla yhteiskunnallisesta elämästä pois ja osallisuutesi kyseenalaistetaan vakavasti otettavissa piireissä.

Eliitti ylläpitää tätä kepeää pintaa, tiedostaen itse syvemmällä kulkevan totuuden ja sen pohjavirtaukset (eli uudet sieltä nousevat trendit - sanomattakin on selvää, että näitä trendejä päästetään kansan keskuuteen ja pintaan vain eliitin tahtomalla ja eliittiä hyödyttävällä tavalla).

Otetaan tästä esimerkiksi vaikka länsimainen lääketiede niin kuin sitä täällä harjoitetaan tai ravitsemussuositukset. Tiedostava eliitti ei takuulla hoidata itseään vakavan sairauden sattuessa kuten se hoitaisi julkisella tasolla tavallisen rahvaan eikä ole enää pitkään aikaan syönyt tavalla, jota kansalle yleisellä tasolla suositellaan.

Kuka tahansa totuudenpuhuja asetetaan täällä epäsuotuisaan valoon ja pyritään tekemään naurunalaiseksi. Valitettavasti ihan totta.

'Pinnalla ovat hokemat'

Tuo mieleeni kuluvan hallituskauden, Urpilaisen ja Kataisen, hokemineen siitä, miten tässä ollaan nyt 'kantamassa vastuuta' ja 'tekemässä kipeitä ratkaisuja' - kuinka monta kertaa olemme kuulleet nämä hokemat?

Quote from: Taneli HeikkaDemokratiassa totuus pitää tunnustaa, mutta ei vain vallankäyttäjien palavereissa. Se pitää myös pystyä sanomaan ääneen ja pyrkiä vakuuttamaan kansalaiset. Sitten pidetään vaalit.

Ei taida riittää johtavilla poliitikoilla vaalien alla kanttia tällaiseen  :D - itse asiassa luulen, että tullaan (jälleen) menettelemään kokolailla päinvastoin.

Toistetaan näitä typeriä hokemia, sumutetaan ja valehdellaan sekä selitellään totuutta toisenlaiseksi minkä ehditään. Paljon on tosin kiinni suomalaisista toimittajista; he ovat aitiopaikalla romuttamassa tätä pintatodellisuuden kulttuuria, kyseenalaistamassa ja haastamassa parempaan totuudenpuhumiseen sekä aitoon keskustelukulttuuriin, jossa erilaiset mielipiteet ja näkökannat pääsevät esille ja joista kansa saa aidosti valita ne parhaimmat ajatukset.

Tämän hetkisessä tilanteessa ei demokratiakaan toteudu, kun ei kansalaisille kerrota tosiasioita vaan heidän äänestyskäyttäytymistään ohjaillaan edunsaajaryhmien tahdon mukaisesti.

Make M

Mites mulle tulee tästä kuitenkin mieleen Ruotsi, ruotsalainen maahanmuuttokeskustelu ja suhtautuminen ruotsidemokraatteihin. Ja pelko uusista vaaleista. Outoa.

törö

QuoteKeskustelin tästä ongelmasta pitkäaikaisen kansanedustajan ja ministerin kanssa. Hän ei sanojensa mukaan kuulu vallankäytön kovimpaan ytimeen. Hän ei tiedä, mitä poliitikolle tapahtuu ministerikvartetin salongissa. Tulokas alkaa nopeasti puhua samaa pötyä kuin muutkin.

Kerrotaanko hänelle salaisuus, joka muuttaa mielen? Onko kyse yhdenmukaisuuden paineista? Äänestäjien kuvitelluista odotuksista? Pelkuruudesta, jonka ohjaamina pöydän ympärillä istuvista on tullut poliitikkoja?

Se tajuaa lopullisesti, että Hesarin lukijat ovat skitsofreenikkoja, jotka elävät fantasiamaailmassa, jossa kysynnän ja tarjonnan leilla saamillaan ns. uutisilla itseään sivistävä kansa on viisas, ja odottavat poliitikkojen tekevän ihmeitä, vaikka näiltä on karsittu valtaoikeudet vapauden nimissä niin olemattomiin, että hyvä jos jotain voivat omin päin tehdä.

Siellä vallan huipulla ei pysty enää tekemään muuta kuin pitämään huolen, ettei homma leviä reisille kansan takia jo tällä vuosineljänneksellä. Seuraavan vuosineljänneksen tilannetta mietitään sitten seuraavalla vuosineljänneksellä.

Tilanne alkaa olla aivan sama missä tahansa tehtävässä, jossa ei voi paeta vastuuta, koska muut ovat paenneet sitä jo ajat sitten.

Toimitusjohtaja on zombi, joka raahustaa niin kuin yhtiön hallitus ja osakkeenomistajat haluavat. Ei sitä enää kiinnosta muu kuin kääriä muutama miljoona, jotta pääsee viisikymppisenä helvettiin koko työelämästä.

Huippupoliitikon hommissa on pakko puhua ympäripyöreitä ja täyttä puppua, koska jollekin mahdottomia vaativalle kusipäiden etujärjestölle ei voi sanoa suoraan, että haistakaapa syöpäläiset paska. Koko yhteiskunta romahtaa jos sille tielle lähdetään.

Tällä menolla ollaan pian siinä tilanteessa, että ministerin ainoa päämäärä on täyttää omat taskunsa, jotta pääsisi viisikymppisenä helvettiin koko politiikasta.

JJohannes

Eikös Heikka vielä hetki sitten ollut hurahtanut evankeliseen markkinaliberalismiin ja sankarikapitalismiin ja valitti, kuinka suomalaiset ovat tylsiä tosikoita ja realisteja kun taas Ameriikassa osataan myydään vaikka autiomaan hiekkaa arabeille ja olla turhia välittämättä ikävistä tosiasioista? Toisaalta kirjoittihan hän kirjan, jossa kehui Hommaforumia tasokkaaksi keskustelupalstaksi ja konsensuksen ravistelijaksi ja aloitti sen jälkeen vuosia kestäneen rasisti-fasisti-uikutuksen.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

ämpee

Quote from: JoKaGO on 03.01.2015, 17:47:38

Mulle on muodustunut käsitys, että suomalaisiin luotetaan sopimuskumppanina, ainakin vientimarkkinoilla. Ehkä käsitykseni on väärä, koska minä itse olen tuon kokenut viimeiset 30 vuotta ja aina vaan edelleen. Ja minähän olen Tanelin tunnettuja vihollisia, ajatusmaailmamme on erilainen, joten olen siis väärässä  :facepalm:

Sama käsitys yli 20 vuotta maailmalla kiertäneenä, suomalaisiin luotetaan, mutta ehkä siellä maailmalla ollaan päästy perille mistä aineksista meidän "eliittimme" on tehty ?
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Brandis

Quote from: JJohannes
Toisaalta kirjoittihan hän kirjan, jossa kehui Hommaforumia tasokkaaksi keskustelupalstaksi ja konsensuksen ravistelijaksi ja aloitti sen jälkeen vuosia kestäneen rasisti-fasisti-uikutuksen.

Täällä on pakko välillä 'tunnustaa väriä' (eli poliittisesti korrektia katsantokantaa mediaseksikkäistä aiheista), jos tahtoo pysyä itse vakavasti otettavana.

Ehkä hän on taitava peluri, joka ujuttaa totuuden siementä tuotantoonsa ja luottaa siihen, että lukijakunta osaa tulkita niitä syvempiä kerroksia, joissa hänen mukaansa kulkee se tarkkanäköinen alateksti.

Minusta hän osui harvinaisen tarkasti ydinongelmaan tällä kirjoituksellaan - ei pidä jumiutua raflaavaan otsikkoon, vaan tässäkin tapauksessa nähdä itse tekstistä ne tarkkaan suunnatut verbaaliset tikarit.

Roope

Quote from: Taneli HaikkaTällä tyylillä suomalaiset marssivat pari vuotta sitten YK:n turvallisuusneuvoston jäsenäänestykseen. Heille tuli kauheana yllätyksenä, että yritys naurettiin ulos. Ei maailmanpolitiikan ytimeen tarvita maata, joka on alkanut uskoa omiin satuihinsa.

Jopas on tulkinta. Ikään kuin etenkin kehitysmaita kiinnostaisi tällaisissa äänestyksissä Suomen turvallisuuspolitiikan perustelut. Ei tasan kiinnosta, vaan vain oma etu.

Suomi oli luvannut yhdelle jos toisellekin jäsenmaalle Suomen turvallisuusneuvostoon äänestämisestä kaikenlaista hyvää, mutta tosipaikan tullen äänestyslupaukset petettiin. Ei siellä naurettu Suomen turvallisuuspolitiikalle, vaan hölmöjen hyväuskoisuudelle, kun Suomi joutuu joka tapauksessa lunastamaan antamansa lupaukset, kun ei tiedetä, mitkä maat Suomen sinisilmäisiä edustajia vedättivät.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Deputy M

Quote from: JJohannes on 03.01.2015, 18:05:07
Eikös Heikka vielä hetki sitten ollut hurahtanut evankeliseen markkinaliberalismiin ja sankarikapitalismiin ja valitti, kuinka suomalaiset ovat tylsiä tosikoita ja realisteja kun taas Ameriikassa osataan myydään vaikka autiomaan hiekkaa arabeille ja olla turhia välittämättä ikävistä tosiasioista? Toisaalta kirjoittihan hän kirjan, jossa kehui Hommaforumia tasokkaaksi keskustelupalstaksi ja konsensuksen ravistelijaksi ja aloitti sen jälkeen vuosia kestäneen rasisti-fasisti-uikutuksen.
Itse asiassa hiekkaharjujen hiekka on hyvin kysyttyä useimmissa arabien öljyvaltioissa. Autiomaan hiekkä on liian pyöreää esimerkiksi betonin teossa, joten ei liene kovin kummonen kauppamies, että saa sinne hiekkaa myytyä.

Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

Maastamuuttaja

Jos Heikan väittämä on tosi, hän suomalaisena valehtelee eli väittämää ei voi pitää totena.

Parsifal

Quote from: JoKaGO on 03.01.2015, 17:47:38

Kaupankäynnissä ja muissakin konkreettisissa asioissa suomalainen lienee luotettava kumppani, mutta jo tuo käsinkosketeltava ahdistus heti, kun tulee puhe vaikkapa Venäjästä, kertoo kyllä, että "ikävien" totuuksien käsittelyä on ainakin joillakuilla tapana vältellä viimeiseen asti.

Kekkosslovakian aika teki äärimmäisen pahaa jälkeä suomalaisten moraaliselle selkärangalle.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

VeePee

Quote'Pinnalla ovat hokemat'
Monikulttuurisuus on rikkaus.
Tarvitsemme satojatuhansia maahanmuuttajia paikkaamaan työvoimapulaa.
Työvoiman lisääminen lisää työn tarjontaa.
Jne.

Nationalisti

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

huhha

P*puhetta, että tämä muka koskisi vain suomalaisia. Joka paikassa on omat kielipelinsä ja tabupujottelunsa, joilla erotellaat jyvät akanoista, ts. politiikkaan kykenevät henkilöt totuudellisesti estyneemmistä ihmisistä. Wee-a-boo.

Eino P. Keravalta

Suomalainen: Helsingin Sanomat valehtelee aina.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Salvation

Otsikkohan on väärin, eikö toimittaja-ressukka sitä tajua? Senhän pitäisi olla politikko valehtelee aina!
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114