News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Johanna Maula: ps-valtuutettu huitoi somalilasta

Started by koli, 30.12.2014, 00:45:48

Previous topic - Next topic

Rusinapulla

Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 17:04:25
Quote from: Golimar on 30.12.2014, 16:16:26
Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 14:06:29
Maulan irtisanomisen syistä saa tarkemman kuvan kulttuuri- ja kirjastolautakunnan asiaa käsittelevän kokouksen esityslistasta:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Kulttuuri-_ja_kirjastolautakunta/Su...

Minulle tuli tällainen teksti kun seurasin linkkiä.

QuoteSivua ei valitettavasti löytynyt
Sidan hittades inte
Page not found
Jos ongelma toistuu siirry sivun staattiseen kopioon.
Om problemet kvarstår, gå till den statiska kopian av sidorna.
If the problem persists, go to the static copy of the pages.

Mutta löysin hyvän koosteen Maulan törttöilyistä.

http://mediaseuranta.blogspot.fi/2012/01/hs-kulttuurikeskus-caisan-johtaja.html

Eli julkinen asiakirja poistettu saatavilta. On se jännä.

Noiden tapahtumien valossa epäilisin kaikkea mitä Maula suustaan päästää. Näin ihan ystävällisesti totean, ettei tarvitse käsiä heilutella kenenkään.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

L. Brander

Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 17:04:25
...

Eli julkinen asiakirja poistettu saatavilta. On se jännä.

Siis poistettu siksi, että asiaa käsitellään Hommassa.

Tämä tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Poliisilla, Valtakunnansyyttäjänvirastolla, useilla kaupungeilla, vähemmistövaltuutetulla, Vihreillä Naisilla, tuhansilla monikulttuurisuusjärjestöillä, valtakunnallisella natsirekisterillä jne. on aina yksi ihminen päivystämässä 20 netsistä koostuvaa Hommaa.  ;D

Tee työtä, jolla on tarkoitus. Tunteeko kukaan itseään naurettavaksi siellä jossain?  :flowerhat: :facepalm:
Dystooppinen salamasota

Ajattelija2008

Quote from: koli on 30.12.2014, 00:45:48
Tällaista tarinaa kertoo joku äärimokuttaja naamakirjassa:
QuoteThe "Finns" Municipal councellor gives a vicious push to a black special needs kid at Stockmanns! Persu paljasti todellisen minänsä Stockan kahvilassa tänään iltapäivällä kl n 16.30. I was looking forward to a nice cup of tea and good chat with my dear Somalian born friend and her 10-year old daughter, who is a special needs kid. It was totally ruined by this Persu ("Finns" party) woman, councellor of the City of Helsinki, sitting behind our table with her equally nasty friend, who first of all, could not hide her disgust at having to sit close to little J. who is black and who cannot control all her movements because she suffers from a mild form of cerebral palsy, a condition that she was born with. Both cast nasty glances at the little girl. But when J. stretched her arms backwards to stretch and accidentally touched the councellor, she could not control her anymore, but pushed in a vicious way poor J.'s arm back! We were both totally apalled and J's mother, my friend, told the woman not to hit her child! Instead of apologizing the woman started harassing my friend telling her that "she is causing racism with her behaviour" and similar stupidites. Her nasty friend chimed in and both started shouting and harassing my friend. I told her that we should report them to the police and offered to take a photo, but my friend said that she does not have the strength to do it. I wished we had done it, but must respect her wishes... I cannot believe that a Finnish woman, a city councellor, and an educated person behaves like that. Attacking an innicent child, who happens to be disabled and of African origin (born in Finland) and who cannot in any way defend herself against anyone else. I am truly ashamed of belonging to the same people as that woman. Shame on her, shame of the "Finns" party.
https://www.facebook.com/johanna.maula/posts/782057371831621

Meidän kaikkien rakastama Astrid Thors kommentoinut tarinan alle:
QuotePaljastavaa sydämettömyyttä ja rasismia. Hirveän monta vaihtoehtoa ei ole puhuttaessa naisvaltuutetusta. Suomessa syntynyt?

Onko Astrid Thors pahoitellut Itä-Helsingissä tapahtuneita pahoinpitelyitä? Jos ei, niin eikö Thorsin mielestä tapon yritys ole ikävää sydämettömyyttä ja rasismia?

Ja Astrid Thors on vuosikymmeniä tehnyt töitä sen eteen, että Suomeenkin saataisiin rasistisia pahoinpitelyitä ja murhia. Kerrassaan kammottava "ihminen". Pakko panna sitaatit, kun puhutaan Astrid Thorsista.

Iloveallpeople

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Mehud

Astrid pahoittelee vain potentiaalisille äänestäjille tapahtuneita asioita ja jo "menetettyjen sielujen" tapahtumilla ei ole niin väliä. Pakkoruotsia vastentahtoisesti opiskeleva nuori, ei ole Astridille hedelmällinen suojelukohde.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Tabula Rasa

Otetaanpa kokonaan talteen ennenkuin katoaa.

Helsingin kaupunki
   

Esityslista
   

1/2012
   

1 (1)

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta
   


   




   


   

Yhpa/Kultj/2


   

24.01.2012
   




   


   







2

Kulttuurikeskuksen virkasuhteen irtisanominen

HEL 2012-001046 T 01 01 04 01

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättänee kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 35 §:n 1 momentin tarkoittamien, viranhaltijaan liittyvien asiallisten ja painavien syiden johdosta sekä lisäksi saman lain 17 §:n, 36 §:n, 40 §:n ja 43 §:n nojalla irtisanoa Helsingin kulttuurikeskuksen Kansainvälisen kulttuurikeskus Caisan johtajan Johanna Maulan virkasuhteen.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 luvun 17 §:n mukaan viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Maula ei ole noudattanut sääntöjä koskien työajanseurantaa ja tästä varoituksen (16.6.2011) saatuaan jatkanut moitittavaa toimintatapaa, (liite 1, kirjallinen varoitus kuulemisineen työaika- ja poissaolosäännösten rikkomisen ja luottamuspulan perusteella).

Yhteistyökyvyttömyyden perusteella Maulan ei voida katsoa käyttäytyneen asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla. Tähän perustuen hänelle annettiin ensimmäinen varoitus (15.12.2010), joka ei johtanut käyttäytymisen muutokseen, (liite 2, kirjallinen varoitus kuulemisineen johtajan tehtävien laiminlyönnin ja yhteistyökyvyttömyyden perusteella).

Ennen irtisanomismenettelyn aloittamista työnantajan on kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain mukaan selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen. Virkasuhdetta, johon Maula olisi voitu sijoittaa, ei ole ollut osoitettavissa. Maulalle on kuitenkin tarjottu entisin palkkaeduin henkilöstökeskuksesta muunkielisten rekrytointiin liittyvää projektitehtävää, josta hän kieltäytyi.

Kun kyse on virkasuhteen irtisanomisesta viranhaltijasta johtuvasta syystä, tulee syyn olla asiallinen ja painava. Näiden edellytysten on täytyttävä yhtä aikaa. Tätä arviota tehtäessä on otettu huomioon olosuhteet kokonaisuudessaan ja se, että tilanne ei ole muuttunut verrattain pitkän ajan kuluessa myönteisemmäksi.

Irtisanomisen perusteena on virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen ja laiminlyönti; määräysten noudattamatta jättäminen, työtehtävien laiminlyönti ja epäasiallinen käytös sekä yhteistyökyvyttömyys ja luottamuspula. 

Syksyn 2011 aikana Maula on laiminlyönyt työtehtäviään muun muassa olemalla poissa viraston kehityspäivästä 20.9, johon kaikilta johtajilta oli etukäteen pyydetty puheenvuorot. Hän ei ole osallistunut kokouksiin, joissa on käsitelty kulttuurikeskuksen uuden tuottavuusmatriisin sisältöjä, vuoden 2012 toimintasuunnitelmaa ja talousarviota tai vuoden 2011 talousarvion seurantaa ja on osallistunut vain yhteen johtajien työkokoukseen syksyllä 2011. Hän on myös käyttänyt taksikorttia ohjeiden vastaisesti ja käyttäytynyt epäasiallisesti.

Yksityiskohtaiset perustelut on esitetty esityslistatekstissä ja liiteasiakirjoissa 1-14.

Varoitusten tarkoitus on antaa viranhaltijalle mahdollisuus korjata menettelyään. Näin ei tapahtunut, jolloin irtisanomismenettely aloitettiin 12.12.2011, (liite 3). Maulalle on annettu tilaisuus tulla kuulluksi 22.12.2011 ja jättää samaan päivämäärään mennessä asiasta kirjallinen vastine. Maula ei osallistunut kuulemiseen, mutta toimitti 22.12.2011 vastineen, (liite 4). Vastine ei muuttanut kulttuurikeskuksen arviota irtisanomisen edellytyksistä.

Maula on tullut kaupungin palvelukseen vuonna 2002, jolloin hänen kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40 §:n ja kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen 8 luvun 5 §:n mukainen irtisanomisaikansa on neljä kuukautta. Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40 §:n mukainen irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta päivästä, jona päätös annetaan tiedoksi Maulalle. Maulan irtisanomiseen on olemassa perustellut, asialliset ja painavat syyt. Lisäksi kulttuurikeskus- ja kirjastolautakunta päättänee todeta, että Maulalla ei ole viranhoitovelvollisuutta irtisanomisajalla.

Esittelijä

Kulttuurikeskus on käynnistänyt Caisan johtajan Johanna Maulan irtisanomista koskevat toimenpiteet. Irtisanomista on edeltänyt laaja kaupungin sisäinen prosessi, jossa on käytetty kaupungin henkilöstökeskuksen ja hallintokeskuksen sekä sen oikeuspalveluiden asiantuntemusta. Maula on kieltäytynyt ottamasta vastaan muuta työtä, joka olisi vastannut hänen koulutustaan ja työkokemustaan.

Maulalle on 12.12.2011 toimitettu virkasuhteen irtisanomista koskevan päättämismenettelyn aloittamisilmoitus, (liite 3). Maulan kieltäydyttyä allekirjoittamasta tiedoksisaantia ilmoitus vietiin tiedoksi todistajan läsnä ollessa. Maulalle varattiin mahdollisuus suulliseen kuulemiseen 22.12.2011, klo 14 kulttuurikeskuksen toimistossa. Samaan päivään mennessä pyydettiin myös kirjallinen vastine.

Maula lähetti vastineen lähetin välityksellä 22.12.2011 (liite 4). Vastineen lisäksi Maula lähetti 22.12.2011 sähköpostitse aineistoa aiempiin hallintoprosesseihinsa liittyen, (liite 4).

Nämä, kuten sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan antama päätös Maulan kanteluista, (liite 5), henkilöstökeskuksen sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan toimeksiannosta tekemä laaja selvitys, (liite 6), oikeuspalveluiden sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajalle antama lausunto, (liite 7), kulttuurikeskuksen henkilöiden asiakokonaisuuteen liittyvät vastineet, (liitteet 8-9) sekä Maulan tekemät kantelut sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajalle, (liitteet 10-12) ovat tämän esityslistan liitteinä. Liitteet 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ja 14 ovat salaisia, koska ne sisältävät julkisuuslain 24 § 1 momentin mukaisia tietoja henkilön terveydentilasta. Liitteet 1 ja 4 ovat lautakunnan jäsenten nähtävillä kulttuurikeskuksen toimistossa.

Liitteessä 13 on arvioitu lyhyesti Maulan irtisanomismenettelyn aloittamisen johdosta jättämää vastinetta.

Taustaa

Verrattuna kulttuurikeskuksen muihin yksiköihin on Kansainväliseen kulttuurikeskus Caisaan liittynyt vuosien varrella poikkeuksellisen paljon monenlaisia hallinnollisia prosesseja sekä henkilösuhderistiriitoja Maulan ja Caisan työntekijöiden välillä. Erilaisia työnjohdollisia toimenpiteitä Caisan ympärille on kohdistettu useita.

Caisan tiloissa toimi vuoden 2011 loppuun asti myös Infopankki, joka alun perin oli hallinnollisesti osa Caisaa. Infopankin toiminnan laajennuttua se irrotettiin 1.1.2009 Caisan johtajan alaisuudesta omaksi yksikökseen, jonka johtajaksi nimettiin projektipäällikkö. Maula ei tullut toimeen projektipäällikön kanssa ja halusi Infopankin siirtyvän pois Caisan tiloista. Maulan ja Infopankin projektipäällikön ristiriidat leimasivat Caisan työskentelyilmapiiriä. Syntynyttä tilannetta selvitettiin tapaamisissa, jotka eivät kuitenkaan johtaneet toivottuun tulokseen eli työskentelyilmapiirin paranemiseen.

Tämä johti Maulalle annettuun ensimmäiseen varoitukseen 15.12.2010. Varoitus annettiin yhteistyökyvyttömyyden ja työtehtävien laiminlyönnin perusteella. Varoitusta annettaessa oltiin hyvin tietoisia, että kyse on raskaasta työnjohdollisesta toimenpiteestä. Tilanne arvioitiin kuitenkin sellaiseksi, että uskottiin varoituksen mahdollisesti "herättävän" varoituksen saajan miettimään omia toimintatapojaan.

Yhteistyökyvyttömyys suhteessa vs. kulttuurijohtajaan ja Infopankkiin jatkui varoituksen jälkeen.

Vs. kulttuurijohtaja on Maulan kiusaamiskantelun johdosta antamassaan vastineessa todennut, että oli johtaessaan kulttuurikeskusta ja sen alaisia kulttuuritaloja käyttänyt kaikkia työnjohdollisia keinoja, joista varoitusmenettelyn käyttäminen on voimakkain. Caisan johtamisongelmiin hän on puuttunut normaalilla tavalla sovitellen ja keskustellen. Kun lopulta  – pitkään jatkuneiden yhteistyö- ja johtamisongelmien vuoksi – päädyttiin myös käyttämään varoitusmenettelyä, korostetaan, että ainoa syy tähän on ollut työnjohdollinen ja toiminnallinen. Muita perusteita ei ole ollut.

Toisen varoituksen Maula sai puoli vuotta ensimmäisen jälkeen (16.6.2011) liittyen erityisesti työajan käyttöön ja Timecon-käytäntöä koskeviin rikkeisiin ja puutteisiin sekä luottamuspulaan.  Varoituksessa todettiin, että mikäli moitittava käytös jatkuu, voi työnantaja ryhtyä irtisanomismenettelyyn.

(Jälkimmäisessä, 16.6.2011 annetussa varoituksessa sovelletut ja edelleen sovellettavat säännökset: Laki kunnallisesta viranhaltijasta 2003/304 mm. 4. luku 17 §, 6.luku 26-27 §, Työaikalaki  1996/605  3. luku 13 §, 4.luku 17 §, KV-TES 2010 -2011 mm. Luku III  7 § 3 mom s. 53, 8 § s.54, Luku V 1§, liite 15 Liukuva työaika1-3 § s. 223-224, Helsingin kaupungin hallintosääntö 3. luku 22 § ja 23 §, kulttuurikeskuksen työaikamääräykset, henkilöstökeskuksen ohjeet 22.5.2007 kirjallisesta varoituksesta sekä 25.2.2010 sairaus- ja työtapaturmalomista, henkilöstökeskuksen ohjeet Liukuvan työajan periaatteet, saldokertymät ja ylityöt 1.2.2011 ja sitä edeltävät vastaavat ohjeet 2.1.2006, muut henkilöstökeskuksen ja kulttuurikeskuksen e -hijatista ja Helmestä jne. saatavilla olevat pysyväisohjeet.)

Varoitusten tarkoituksena oli antaa Maulalle mahdollisuus muuttaa toimintatapojaan. Mahdollisiin epäselvyyksiin koskien työaikoja, vapaita ja lomia sekä niihin liittyviä Timecon-käytäntöjä Maulalle tarjottiin vielä varoituksen jälkeen erikseen (17.6. ja 22.6.2011) kulttuurikeskuksen ko. asiantuntijan apua, jota hän ei ottanut vastaan.

Kanteluprosessi ja sen johtopäätökset

Maulan irtisanomismenettelyyn liittyvään vastineeseen sisältyy aineistoa kantelusta, jossa Maula itse väitti vs. kulttuurijohtajan kiusanneen häntä.  Maula kieltäytyi hyväksymästä saamiaan varoituksia ja katsoi, että vs. kulttuurijohtaja on syyllistynyt häntä kohtaan työpaikkakiusaamiseen.

Tällaisiin väitteisiin suhtaudutaan aina vakavasti. Sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja pyysikin henkilöstökeskusta selvittämään asiaa. Henkilöstökeskus haastatteli Caisan työntekijät ja kulttuurikeskuksen asiaan liittyviä avainhenkilöitä. Selvityksen lopputulos oli, ettei vs. kulttuurijohtaja ole kiusannut Maulaa.

Päätöksessään kantelusta sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja totesi Caisan johtaja Johanna Maulan 20.9.2011 päivätyn kantelun ja hänen toisen, 11.10.2011 saapuneeksi kirjatun kantelunsa osalta, sikäli kun ne kohdistuvat vs. kulttuurijohtaja Veikko Kunnakseen ja hänen Maulalle antamiinsa varoituksiin, että Kunnaksella on asiassa esitetyn selvityksen nojalla ollut perusteet antaa Maulalle kantelussa mainitut varoitukset työnjohdollisena toimenpiteenä. Samalla sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja viittaa kaupungin henkilöstökeskuksen selvitykseen ja hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausuntoon, ja katsoo, että näistä ilmenevät seikat eivät anna aihetta Maulan esittämille kiusaamisväitteille tai muillekaan väitteille, joiden mukaan Kunnas olisi toiminut moitittavasti tai kohdellut Maulaa epäasiallisesti.

Kulttuurikeskuksessa järjestettiin 1.10.2011 kuulemistilaisuus siitä, miten Maula suhtautuu henkilöstökeskuksen tekemään em. selvitykseen.  Sen mukaan kiusaamisväitteille ei ollut perusteita, mutta sen sijaan Maulan johtamisessa ilmeni vakavia puutteita.

Maula esitti kuulemisessa vain lisää syytöksiä eikä hyväksynyt selvitystä eikä sen johtopäätöksiä koskien hänen soveltuvuuttaan johtamistehtäviin, (liite 14).

Syksyn 2011 tapahtumat työpaikalla

Esiteltyjen varoitusten antaminen johti jatkuvaan syytösten kierteeseen, eikä Maulan käytöksessä tapahtunut muutosta. Tämä on kuluttanut kohtuuttomasti Maulan omaa, kulttuurikeskuksen johdon, henkilöstökeskuksen ja hallintokeskuksen työaikaa.

Kulttuurikeskuksella on ollut vireillä kuluneen vuoden kuluessa useita uusia, haastavia virastotason järjestelmiä ja muutosprosesseja, joista osa on kaupunkitasoisia ja osa omia. Johtajien panos prosesseissa on olennainen sekä niitä rakennettaessa että jalkautettaessa.

Maula ei ole osallistunut näihin prosesseihin. Hän ei myöskään osallistunut kulttuurikeskuksen koko virastolle järjestettyyn kehityspäivään 20.9.2011, johon kaikilta talojohtajilta oli (8.9.) pyydetty etukäteen puheenvuorot. Maula ei ilmoittanut esteestä, ei pyytänyt puheenvuoroa toiselta yksikkönsä työntekijältä eikä selittänyt asiaa jälkikäteen. (Seuraava lause salassapidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k.) *****************************************************************************************************************************************************

Maula on osallistunut johtajien työkokouksiin syksyllä kerran ja irtisanomismenettelyn alettua päättäjäiskokoukseen joulukuussa. Poissa ollessaan hän ei ole lähettänyt ketään sijaisekseen. Kokousajat on sovittu yhdessä ja määritelty priorisoitaviksi (16.8.2011). Maula ei ole osallistunut vuoden 2012 alussa käynnistettävän tuottavuusmatriisin käsittelyä koskeviin yhteisiin tilaisuuksiin eikä sopinut yksikkökohtaisista neuvotteluista talousvastaavan kanssa. Hän ei ole lähettänyt 11.11.2011 mennessä pyydettyä selvitystä kuluvan vuoden talousarvion toteutumisesta. Tieto kunkin yksikön talouden arvioidusta toteutumisesta on oleellista koko viraston loppuvuoden talouden kannalta. Joulukuussa hän kertoi suullisesti, että kaikki Caisan määrärahat kuluvat. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

(Seuraava kappale salassapidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

*****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Saldontarkistuksina Maula on edelleen pyytänyt tekemään virheellisiä, päällekkäisiä, keskenään erilaisia sekä tulevaisuutta koskevia korjauksia.

Oikeudellinen arviointi

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 luvun 17 §:n mukaan viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Maula on laiminlyönyt työtehtäviään ja hänelle annettuja työnjohtomääräyksiä, kuten edellä esitetty ja liitteistä ilmenevä aineisto osoittavat. Varoitusten jälkeen jatkuneita menettelyjä, toimintatapoja ja sääntöjen rikkomisia on pidettävä luonteeltaan tahallisina, mikä muun esitetyn toiminnan ohella on syventänyt luottamuspulaa. Hän on perusteettomasti kieltäytynyt opastuksesta ja koulutuksesta, jota hänelle on tarjottu. Hän ei ole osallistunut toiminta- ja talousneuvotteluihin. Laiminlyönti on ollut olennaista, toistuvaa ja jatkuvaa.

Maula ei ole ollut riittävän yhteistyökykyinen eikä hänen voida katsoa käyttäytyneen viranhaltija-asemassa olevalta johtajalta edellytettävällä tavalla. Esimerkkeinä mainittakoon seuraavat:

1.     Virheelliset ja työnantajaa vahingoittavat väitteet.

2.     Asiaton sähköpostivastaus vs. kulttuurijohtajan tekemän kielteisen matkapäätöksen 2.12.2011 johdosta: "Happy now? Käytöksesi on infantiilia kaikkien silmissä."

3.     Sähköpostiviesti otsikolla "Huono johtaminen tappaa" (Kunnakselle, Tyrväiselle ja Piepposelle 13.12.2011)

(Seuraava kappale salassapidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Huonoa harkintaa osoittavat myös, että

1.     hän on lähettänyt asianomaisille tiedoksi heille ehdottamansa palkitsemisen, vaikka kaikkia ehdotuksia ei voida toteuttaa

2.     tai että Caisan ulkopuoliselle jakelulle lähteneen suunnittelupalaverin pöytäkirjaan oli merkitty vakava moite nimettyä henkilöä kohtaan.

Johtopäätökset

Maula ei ole hyväksynyt saamiaan varoituksia eikä henkilöstökeskuksen tekemää selvitystä. Edellä esitettyyn viitaten kulttuurikeskus toteaa, etteivät aiemmat varoitukset ole saaneet Maulaa muuttamaan toimintatapaansa.

Kulttuurikeskus toteaa, että yhteistyölle Caisan johtajan Johanna Maulan kanssa ei enää ole edellytyksiä eikä työnantajalta näin ollen voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista. Kulttuurikeskus on yhteistyössä kaupungin asiantuntijavirastojen kanssa käynnistänyt irtisanomismenettelyn ja toimittanut siihen liittyvän kuulemisprosessin. Irtisanomismenettelyn pohjana ovat ennen kaikkea yhteistyökyvyttömyys, siihen liittyvä johtajan tehtävien laiminlyönti, säännösrikkomukset  ja luottamuspula. Asioita on tarkasteltu kokonaisuutena, jota kulttuurikeskus pitää vakavana.

Ennen irtisanomismenettelyn alkua Maulalle tarjottiin mahdollisuutta siirtyä asiantuntijatehtävään Helsingin kaupungilla. Tästä tarjouksesta hän kuitenkin kieltäytyi.

Kulttuurikeskuksen johtosäännön 17 §:n mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunta ottaa ja irtisanoo yksiköiden johtajat.

Maula on tullut kaupungin palvelukseen vuonna 2002, jolloin hänen kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40§:n ja kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen 8 luvun 5 §:n mukainen irtisanomisaikansa on neljä kuukautta. Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40§:n mukainen irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta päivästä, jona päätös annetaan tiedoksi Maulalle. Maulan irtisanomiseen on olemassa perustellut, asialliset ja painavat syyt.

Lisäksi kulttuuri- ja kirjastolautakunta todennee, että Maulalla ei ole viranhoitovelvollisuutta irtisanomisajalla.

Esittelijä

osastopäällikkö

Marianna Kajantie

Lisätiedot

Anna-Kaarina Piepponen, yhteispalvelupäällikkö, puhelin: 310 29871

anna.kaarina.piepponen(a)hel.fi

Liitteet

1
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

2
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

3
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

4
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

5
   

Sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan päätös

6
   

Henkilöstökeskuksen selvitys

7
   

Oikeuspalveluiden lausunto

8
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

9
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

10
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

11
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

12
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

13
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k. )

14
   

Kuuleminen, henkilöstökeskuksen selvitys

Otteet

Ote
   

Otteen liitteet

Asianosainen
   

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

jka


Uuno Nuivanen

Aika härskiä tehtävien laiminlyömistä ja muuta porsastelua on täytynyt esiintyä, jotta tuollaisesta julkisen sektorin suojatyö-kukkahattuduunista potkut saa.  ???

Tabula Rasa

JulkL 24 § 1 mom 25 k

24 §
Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat

Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä...

...25) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta tai työhallinnon henkilöasiakkaasta sekä tämän saamasta etuudesta tai tukitoimesta taikka sosiaalihuollon palvelusta tai työhallinnon henkilöasiakkaan palvelusta taikka tietoja henkilön terveydentilasta tai vammaisuudesta taikka hänen saamastaan terveydenhuollon ja kuntoutuksen palvelusta taikka tietoja henkilön seksuaalisesta käyttäytymisestä ja suuntautumisesta; (11.12.2002/1060)


Mielenkiintoista miten perustellaan julkishallinnon johtajan erottamiseen johtavien seikkojen salaamista sillä että nämä sisältäisivät tietoja sosiaalihuollon tai työhallinnon henkilöasiakkaasta. Monikulttuurikeskuksessako käy etuuksia/palveluja saavia henkilöasiakkaita joille etuuksien jakaminen kuului ko johtajan toimenkuvaan? Yleensä henkilöasiakkaita palvelevat alemmat virkailijat. Johtajien hoitaaessa kokonaisuuksia. Liekö ko. johtaja jakanut avoimin käsin alaisensa ja säännökset ohittaen?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Mehud

Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 17:33:29
JulkL 24 § 1 mom 25 k

24 §
Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat

Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä...

...25) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta tai työhallinnon henkilöasiakkaasta sekä tämän saamasta etuudesta tai tukitoimesta taikka sosiaalihuollon palvelusta tai työhallinnon henkilöasiakkaan palvelusta taikka tietoja henkilön terveydentilasta tai vammaisuudesta taikka hänen saamastaan terveydenhuollon ja kuntoutuksen palvelusta taikka tietoja henkilön seksuaalisesta käyttäytymisestä ja suuntautumisesta; (11.12.2002/1060)


Mielenkiintoista miten perustellaan julkishallinnon johtajan erottamiseen johtavien seikkojen salaamista sillä että nämä sisältäisivät tietoja sosiaalihuollon tai työhallinnon henkilöasiakkaasta. Monikulttuurikeskuksessako käy etuuksia/palveluja saavia henkilöasiakkaita joille etuuksien jakaminen kuului ko johtajan toimenkuvaan? Yleensä henkilöasiakkaita palvelevat alemmat virkailijat. Johtajien hoitaaessa kokonaisuuksia. Liekö ko. johtaja jakanut avoimin käsin alaisensa ja säännökset ohittaen?

Salassapidettävien asiakirjojen perussyy on viranomaistoiminnassa se, että voidaan myös omassa mahdollisessa tapauksessa olla varmoja, että törttöilyt eivät leviä ja siten vaikeuta tulevaa työnsaantia. Ei korppi, korppia noki.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

jka

Hmm, 22 tuntia vanha face-päivitys eikä mediassa vieläkään mitään. Voisiko olla että media alkaa olla jo kanveesissa näistä "like a boss"-keisseistä kun joka kerta on tullut jälkeenpäin ahtopaineella pataan ennenaikaisen laukeamisen jälkeen.

Kyklooppi

Kauhea juttu,miten kukaan voi huitoa pikkulasta,syytöntä pientä joka on nähnyt kauhua elämässään tarpeeksi.
Persut on kyllä aika kamalaa sakkia,miten ne tollasta voi...
Ihmisjäte.

Huolestunut Kansalainen

#72
Quote from: Iloveallpeople on 30.12.2014, 17:19:03
Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 17:04:25

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kulttuuri-_ja_kirjastolautakunta/Su...

Eli julkinen asiakirja poistettu saatavilta. On se jännä.

Tuo linkki näyttää katkenneelta.

Etkä ole ollenkaan väärässä. Toimiva linkki on tämä. Asia selvisi kahdella hiirenklikkauksella, eli huomattavasti pienemmällä työmäärällä kuin kokonaisen salaliittoteorian kirjoittaminen.  8)

Luotan siihen että copypastessa oli käynyt virhe eikä linkin postaaja tehnyt tietoisesti Mauloja.
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

Mehud

Quote from: jka on 30.12.2014, 17:55:31
Hmm, 22 tuntia vanha face-päivitys eikä mediassa vieläkään mitään. Voisiko olla että media alkaa olla jo kanveesissa näistä "like a boss"-keisseistä kun joka kerta on tullut jälkeenpäin ahtopaineella pataan ennenaikaisen laukeamisen jälkeen.

Voi olla, että media väsynyt näihin "paljastuksiin", mutta voimme olla varmoja, että media ei nuku, jos Perussuomalainen katsoo vahingossa väärään suuntaan, ottaa oluen tai moittii jotain muuta kuin toista Perussuomalaista. Ollos huoleton, media valikoidusti valveil on!
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Alapo

Quote from: jka on 30.12.2014, 17:55:31
Hmm, 22 tuntia vanha face-päivitys eikä mediassa vieläkään mitään. Voisiko olla että media alkaa olla jo kanveesissa näistä "like a boss"-keisseistä kun joka kerta on tullut jälkeenpäin ahtopaineella pataan ennenaikaisen laukeamisen jälkeen.

Jos tässä ei saada syyllistä selville, niin ei kannata kaustia tehdä. Varsinkin kun fb päivityksen kommenteissa lapsen äiti pelkää persuja yli kaiken, alkaa saada sellaisen käsityksen melko nopeasti että oli kuka tahansa, tai teki mitä tahansa, niin yritetään saada persujen syyksi.

kummastelija

Quote from: jka on 30.12.2014, 17:55:31
Hmm, 22 tuntia vanha face-päivitys eikä mediassa vieläkään mitään. Voisiko olla että media alkaa olla jo kanveesissa näistä "like a boss"-keisseistä kun joka kerta on tullut jälkeenpäin ahtopaineella pataan ennenaikaisen laukeamisen jälkeen.

Saattaapa rva/nti Maula olla sen verran puheistaan tunnettu että päätoimittajien turvakytkimet on päällä. Päätoimittajan se vastuussa on jos pskapuheiden perusteella lööppejä revitellään. Mutta tietysti Astrid Thors voisi jatkossa täsmentää miksi nimittely kaupunginvaltuutettua "sydämettömäksi rasistiksi", ja mihin evidenssiin lausunto perustuu.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Lemmy

Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 17:33:29
Mielenkiintoista miten perustellaan julkishallinnon johtajan erottamiseen johtavien seikkojen salaamista sillä että nämä sisältäisivät tietoja sosiaalihuollon tai työhallinnon henkilöasiakkaasta. Monikulttuurikeskuksessako käy etuuksia/palveluja saavia henkilöasiakkaita joille etuuksien jakaminen kuului ko johtajan toimenkuvaan? Yleensä henkilöasiakkaita palvelevat alemmat virkailijat. Johtajien hoitaaessa kokonaisuuksia. Liekö ko. johtaja jakanut avoimin käsin alaisensa ja säännökset ohittaen?

Mä luulen kyllä että k.o. paperi on "henkilön terveydentilaan" liittyvä. Varmaan mielentilatutkimus tehty työpaikkakiusaamisesta ja diagnoosi t.t.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

rölli2

kukkahattujen vauhti kiihtyy kun vaalit lähestyy. media huutaa hoosiannaa persujen kannatuksen laskusta ja suvakit keksivät toinen toistaan jänskempiä rassismus sattumuksia. persujen pääsy hallitukseen on torpattava keinolla millä hyvänsä :flowerhat:

Malla

On tää jännää.
Minäkin kajosin tänään tummaan lapseen bussissa (kyllä, bussissa :)). Bussi keikkui ja lapsonen keikkui vielä enemmän, joten pitelin vieressä istunutta neitoa kiinni äkkijarrutuksissa. Lapsen isä (oletan) istui vielä pienemmän piltin kanssa viereisellä penkillä, hymyili hieman voipuneesti ja sanoi poistuessaan "kiitos". Lapsukainen oli hieman nyreissään vapautensa rajoittamisesta. Onneksi hän on niin nuori, ettei kykene käynnistämään kaustia. Luultavasti hän olisi traumatisoitunut konkreettisemmin, jos en olisi pidellyt kiinni.

Sietäjä

Quote from: Malla on 30.12.2014, 19:41:59
On tää jännää.
Minäkin kajosin tänään tummaan lapseen bussissa (kyllä, bussissa :)). Bussi keikkui ja lapsonen keikkui vielä enemmän, joten pitelin vieressä istunutta neitoa kiinni äkkijarrutuksissa. Lapsen isä (oletan) istui vielä pienemmän piltin kanssa viereisellä penkillä, hymyili hieman voipuneesti ja sanoi poistuessaan "kiitos". Lapsukainen oli hieman nyreissään vapautensa rajoittamisesta. Onneksi hän on niin nuori, ettei kykene käynnistämään kaustia. Luultavasti hän olisi traumatisoitunut konkreettisemmin, jos en olisi pidellyt kiinni.

No, sun juttujes perusteella oot ystävällinen ja mukava ihminen, vaikka ideologisesti oletkin eri mieltä asioista kanssani. Uskon siis, että puuttumisessasi ei ole voinut ollakaan mitään sellaista, josta olisi voinut pahastua.

JKN

Tunneihmiset puolustavat laumaansa lietsomalla hysteriaa. Ei näihin voi muuta kun repostata videota mekaanisesta leopardista simpanssilaumassa, sillä tämä käytös ei ihmisestä ihan heti ole häviämässä. Objektiivisuutta on turha odottaa sellaiselta, joka siihen ei kertakaikkiaan kykene. Tarinasta puuttuu kokonaan toisen osapuolen näkemys, oliko kenties lapsi ensin lyönyt tai tarttunut kiinni vaatteisiin. CP-vammaisen viaton venyttely kun saattoi olla vaikka takana istuvan hiuksista repimistä, jolloin ote on pakko irrottaa.

https://www.youtube.com/watch?v=bKpZUsRJWBg

Mitenkähän kävisi jos Kulttuurikeskus Kaisaan veisi mekaanisen persun?

Mehud

#81
Quote from: JKN on 30.12.2014, 19:51:30
Tunneihmiset puolustavat laumaansa lietsomalla hysteriaa. Ei näihin voi muuta kun repostata videota mekaanisesta leopardista simpanssilaumassa, sillä tämä käytös ei ihmisestä ihan heti ole häviämässä. Objektiivisuutta on turha odottaa sellaiselta, joka siihen ei kertakaikkiaan kykene. Tarinasta puuttuu kokonaan toisen osapuolen näkemys, oliko kenties lapsi ensin lyönyt tai tarttunut kiinni vaatteisiin. CP-vammaisen viaton venyttely kun saattoi olla vaikka takana istuvan hiuksista repimistä, jolloin ote on pakko irrottaa.

https://www.youtube.com/watch?v=bKpZUsRJWBg

Mitenkähän kävisi jos Kulttuurikeskus Kaisaan veisi mekaanisen persun?

Ei, jumalauta! Nyt repesin, mekaaninen Persu ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sille tosin kävisi kuten muillekin yksittäisille "simpanssi" lauman edessä. Tosin potkiminen tyrehtyisi hetkeksi, kun mekaaninen persu ei reagoisi. Sitten syntyisi silmitön raivo, koska heitä on huijattu ja sitten siirryttäisiin potkimaan oikeita "persuja", siis kaikkia valkoihoisia, jotka näyttävät riittävän heikoilta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Matias Turkkila

Quote from: Nuutti Hyttinen on 30.12.2014, 16:37:36Tasan yksi. Pistin kyseiselle valtuutetulle juuri sähköpostissa linkin kyseiseen Facebook-postaukseen ja kehotin ryhtymään tarpeellisiksi katsomiinsa toimenpiteisiin, jos ei tunnista tarinasta itseään. Tuollainen panettelu täyttänee kunnianloukkauksen tunnusmerkistön, mikäli tarina on vailla todellisuuspohjaa.

Juuri näin.

".. told the woman not to hit her child!" ja "Attacking an innicent child" ovat yksilöidystä henkilöstä sen verran raskaita väittämiä, että jos moisia paiskoo ilman totuuspohjaa, on hyvin nopeasti itse pulassa.

Malla

Quote from: Sietäjä on 30.12.2014, 19:47:13
No, sun juttujes perusteella oot ystävällinen ja mukava ihminen, vaikka ideologisesti oletkin eri mieltä asioista kanssani. Uskon siis, että puuttumisessasi ei ole voinut ollakaan mitään sellaista, josta olisi voinut pahastua.

Lapsi  (ikä arviolta "minäosaanjoihanitte") taisi pikkasen pahastua, mutta parempi niin kuin ilman hampaita, oli meinaan aika jänniä jarrutuksia (ihan säästä johtuen). Onnekseni lapsen isä tulkitsi elkeeni oikein. Kaikesta voi pahastua, jos on pahastuvainen. Sosiaaliset tilanteet ovat joskus hiukan sekavia, tulkinnat mielenkiintoisia.

 

Pikkuvaimo

CP-lasta täytyy valvoa enemmän kuin tervettä lasta. Sattui itselläkin tilanne, jossa päällisin puolin terve mutta vammainen tyttö n.7v (ihan suomalainen) ohi kulkiessaan vain hyökkäsi rattaisiin lapseni päälle. Heitti tutin pois ja alkoi repiä vauvaa ei kovin sievästi syliinsä. En siinä mitään kysellyt huoltajaltaan vaan otin lasta molemmista ranteista kiinni, kiepautin omaa rintaani vasten ja pidin lujasti kiinni siinä. Nainen pyysi anteeksi lapsensa käytöstä ja minä sanoin sen olevan ihan ok, eihän mitään ehtinyt edes tapahtua. Vauva vain pelästyi, mutta sitä sattuu vauvoille muutenkin uusien asioiden kanssa. Jos vauvalle olisi tullut vahinkoa, olisin todellakin suuttunut ja huutanutkin.

Kyllä kiinnostaisi kuulla tästä tarinasta joku toinenkin selostus.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

Muuttohaukka

Nihilisti-skeptikkominä sai taas aihetta! Tuo juttu on niin tuulesta temmattua kuin ikinä. Jos tuollaista olisi taphtunut tuo Johanna olisi suureen ääneen huutanut henkilökuntaa ja muita apuun.
Mikä erityislapsi tämä oli? Vammaista lasta pitää todellakin vahtia paremmin kuin hyvin ja sijoittaa istumaan siten, ettei vahingoita ketään.
Kohde on niin selkeästi identifitioitu, joten jään odottamaan vastinetta.

JJohannes

Olettaisin, että Maula tarkoittaa Helena Kantolaa, koska mainitsee valtuutetun olevan "korkeakoulututkinnon suorittanut". Nina Huru on sairaanhoitaja ja hänen opiskeluaikoinaan sairaanhoitajan tutkintoa ei pidetty "korkeakoulututkintona". Helena Kantola on Googlen mukaan oikeustieteen kandidaatti ja varatuomari. Hänestä löytyy varsin vähän tietoja mutta minään maahanmuuttokriitikkona hän ei vaikuta profiloituneen. Koko tapaus rasistisine tuijotteluineen, aikeineen ja hyökkäyksineen vaikuttaa tapahtuneen Johanna Maulan pään sisällä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

P



Heh. Naurattaa, että Thors kommentoi edes tuohon avaukseen. Tai että tämä nainen piti johtavaa virkatehtävää Helsingissä. Normiukko tai akka olisi vähemmästäkin johtajatehtävän laiminlyönnistä poistettu takavasemmalle.  Ja he olisivat osanneet poistua. Maula ei osannut, kun hän on "hyvä ihminen" - todisteita löytynee täältäkin. Mutta näin postscriptana - tuostako hommat hässineestä se johtui koko Caisan häviäminen nettisfääristä? Ennen oli nenällä elokuvissa käydessä, mutta se oli silloin Hälsingissä muinoin, kun siellä epäsivistyksen joukossa asustelin? ... :roll:


Quote from: Tabula Rasa on 30.12.2014, 17:23:22
Otetaanpa kokonaan talteen ennenkuin katoaa.

Helsingin kaupunki
   

Esityslista
   

1/2012
   

1 (1)

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta
   


   




   


   

Yhpa/Kultj/2


   

24.01.2012
   




   


   







2

Kulttuurikeskuksen virkasuhteen irtisanominen

HEL 2012-001046 T 01 01 04 01

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättänee kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 35 §:n 1 momentin tarkoittamien, viranhaltijaan liittyvien asiallisten ja painavien syiden johdosta sekä lisäksi saman lain 17 §:n, 36 §:n, 40 §:n ja 43 §:n nojalla irtisanoa Helsingin kulttuurikeskuksen Kansainvälisen kulttuurikeskus Caisan johtajan Johanna Maulan virkasuhteen.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 luvun 17 §:n mukaan viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Maula ei ole noudattanut sääntöjä koskien työajanseurantaa ja tästä varoituksen (16.6.2011) saatuaan jatkanut moitittavaa toimintatapaa, (liite 1, kirjallinen varoitus kuulemisineen työaika- ja poissaolosäännösten rikkomisen ja luottamuspulan perusteella).

Yhteistyökyvyttömyyden perusteella Maulan ei voida katsoa käyttäytyneen asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla. Tähän perustuen hänelle annettiin ensimmäinen varoitus (15.12.2010), joka ei johtanut käyttäytymisen muutokseen, (liite 2, kirjallinen varoitus kuulemisineen johtajan tehtävien laiminlyönnin ja yhteistyökyvyttömyyden perusteella).

Ennen irtisanomismenettelyn aloittamista työnantajan on kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain mukaan selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen. Virkasuhdetta, johon Maula olisi voitu sijoittaa, ei ole ollut osoitettavissa. Maulalle on kuitenkin tarjottu entisin palkkaeduin henkilöstökeskuksesta muunkielisten rekrytointiin liittyvää projektitehtävää, josta hän kieltäytyi.

Kun kyse on virkasuhteen irtisanomisesta viranhaltijasta johtuvasta syystä, tulee syyn olla asiallinen ja painava. Näiden edellytysten on täytyttävä yhtä aikaa. Tätä arviota tehtäessä on otettu huomioon olosuhteet kokonaisuudessaan ja se, että tilanne ei ole muuttunut verrattain pitkän ajan kuluessa myönteisemmäksi.

Irtisanomisen perusteena on virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen ja laiminlyönti; määräysten noudattamatta jättäminen, työtehtävien laiminlyönti ja epäasiallinen käytös sekä yhteistyökyvyttömyys ja luottamuspula. 

Syksyn 2011 aikana Maula on laiminlyönyt työtehtäviään muun muassa olemalla poissa viraston kehityspäivästä 20.9, johon kaikilta johtajilta oli etukäteen pyydetty puheenvuorot. Hän ei ole osallistunut kokouksiin, joissa on käsitelty kulttuurikeskuksen uuden tuottavuusmatriisin sisältöjä, vuoden 2012 toimintasuunnitelmaa ja talousarviota tai vuoden 2011 talousarvion seurantaa ja on osallistunut vain yhteen johtajien työkokoukseen syksyllä 2011. Hän on myös käyttänyt taksikorttia ohjeiden vastaisesti ja käyttäytynyt epäasiallisesti.

Yksityiskohtaiset perustelut on esitetty esityslistatekstissä ja liiteasiakirjoissa 1-14.

Varoitusten tarkoitus on antaa viranhaltijalle mahdollisuus korjata menettelyään. Näin ei tapahtunut, jolloin irtisanomismenettely aloitettiin 12.12.2011, (liite 3). Maulalle on annettu tilaisuus tulla kuulluksi 22.12.2011 ja jättää samaan päivämäärään mennessä asiasta kirjallinen vastine. Maula ei osallistunut kuulemiseen, mutta toimitti 22.12.2011 vastineen, (liite 4). Vastine ei muuttanut kulttuurikeskuksen arviota irtisanomisen edellytyksistä.

Maula on tullut kaupungin palvelukseen vuonna 2002, jolloin hänen kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40 §:n ja kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen 8 luvun 5 §:n mukainen irtisanomisaikansa on neljä kuukautta. Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40 §:n mukainen irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta päivästä, jona päätös annetaan tiedoksi Maulalle. Maulan irtisanomiseen on olemassa perustellut, asialliset ja painavat syyt. Lisäksi kulttuurikeskus- ja kirjastolautakunta päättänee todeta, että Maulalla ei ole viranhoitovelvollisuutta irtisanomisajalla.

Esittelijä

Kulttuurikeskus on käynnistänyt Caisan johtajan Johanna Maulan irtisanomista koskevat toimenpiteet. Irtisanomista on edeltänyt laaja kaupungin sisäinen prosessi, jossa on käytetty kaupungin henkilöstökeskuksen ja hallintokeskuksen sekä sen oikeuspalveluiden asiantuntemusta. Maula on kieltäytynyt ottamasta vastaan muuta työtä, joka olisi vastannut hänen koulutustaan ja työkokemustaan.

Maulalle on 12.12.2011 toimitettu virkasuhteen irtisanomista koskevan päättämismenettelyn aloittamisilmoitus, (liite 3). Maulan kieltäydyttyä allekirjoittamasta tiedoksisaantia ilmoitus vietiin tiedoksi todistajan läsnä ollessa. Maulalle varattiin mahdollisuus suulliseen kuulemiseen 22.12.2011, klo 14 kulttuurikeskuksen toimistossa. Samaan päivään mennessä pyydettiin myös kirjallinen vastine.

Maula lähetti vastineen lähetin välityksellä 22.12.2011 (liite 4). Vastineen lisäksi Maula lähetti 22.12.2011 sähköpostitse aineistoa aiempiin hallintoprosesseihinsa liittyen, (liite 4).

Nämä, kuten sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan antama päätös Maulan kanteluista, (liite 5), henkilöstökeskuksen sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan toimeksiannosta tekemä laaja selvitys, (liite 6), oikeuspalveluiden sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajalle antama lausunto, (liite 7), kulttuurikeskuksen henkilöiden asiakokonaisuuteen liittyvät vastineet, (liitteet 8-9) sekä Maulan tekemät kantelut sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajalle, (liitteet 10-12) ovat tämän esityslistan liitteinä. Liitteet 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ja 14 ovat salaisia, koska ne sisältävät julkisuuslain 24 § 1 momentin mukaisia tietoja henkilön terveydentilasta. Liitteet 1 ja 4 ovat lautakunnan jäsenten nähtävillä kulttuurikeskuksen toimistossa.

Liitteessä 13 on arvioitu lyhyesti Maulan irtisanomismenettelyn aloittamisen johdosta jättämää vastinetta.

Taustaa

Verrattuna kulttuurikeskuksen muihin yksiköihin on Kansainväliseen kulttuurikeskus Caisaan liittynyt vuosien varrella poikkeuksellisen paljon monenlaisia hallinnollisia prosesseja sekä henkilösuhderistiriitoja Maulan ja Caisan työntekijöiden välillä. Erilaisia työnjohdollisia toimenpiteitä Caisan ympärille on kohdistettu useita.

Caisan tiloissa toimi vuoden 2011 loppuun asti myös Infopankki, joka alun perin oli hallinnollisesti osa Caisaa. Infopankin toiminnan laajennuttua se irrotettiin 1.1.2009 Caisan johtajan alaisuudesta omaksi yksikökseen, jonka johtajaksi nimettiin projektipäällikkö. Maula ei tullut toimeen projektipäällikön kanssa ja halusi Infopankin siirtyvän pois Caisan tiloista. Maulan ja Infopankin projektipäällikön ristiriidat leimasivat Caisan työskentelyilmapiiriä. Syntynyttä tilannetta selvitettiin tapaamisissa, jotka eivät kuitenkaan johtaneet toivottuun tulokseen eli työskentelyilmapiirin paranemiseen.

Tämä johti Maulalle annettuun ensimmäiseen varoitukseen 15.12.2010. Varoitus annettiin yhteistyökyvyttömyyden ja työtehtävien laiminlyönnin perusteella. Varoitusta annettaessa oltiin hyvin tietoisia, että kyse on raskaasta työnjohdollisesta toimenpiteestä. Tilanne arvioitiin kuitenkin sellaiseksi, että uskottiin varoituksen mahdollisesti "herättävän" varoituksen saajan miettimään omia toimintatapojaan.

Yhteistyökyvyttömyys suhteessa vs. kulttuurijohtajaan ja Infopankkiin jatkui varoituksen jälkeen.

Vs. kulttuurijohtaja on Maulan kiusaamiskantelun johdosta antamassaan vastineessa todennut, että oli johtaessaan kulttuurikeskusta ja sen alaisia kulttuuritaloja käyttänyt kaikkia työnjohdollisia keinoja, joista varoitusmenettelyn käyttäminen on voimakkain. Caisan johtamisongelmiin hän on puuttunut normaalilla tavalla sovitellen ja keskustellen. Kun lopulta  – pitkään jatkuneiden yhteistyö- ja johtamisongelmien vuoksi – päädyttiin myös käyttämään varoitusmenettelyä, korostetaan, että ainoa syy tähän on ollut työnjohdollinen ja toiminnallinen. Muita perusteita ei ole ollut.

Toisen varoituksen Maula sai puoli vuotta ensimmäisen jälkeen (16.6.2011) liittyen erityisesti työajan käyttöön ja Timecon-käytäntöä koskeviin rikkeisiin ja puutteisiin sekä luottamuspulaan.  Varoituksessa todettiin, että mikäli moitittava käytös jatkuu, voi työnantaja ryhtyä irtisanomismenettelyyn.

(Jälkimmäisessä, 16.6.2011 annetussa varoituksessa sovelletut ja edelleen sovellettavat säännökset: Laki kunnallisesta viranhaltijasta 2003/304 mm. 4. luku 17 §, 6.luku 26-27 §, Työaikalaki  1996/605  3. luku 13 §, 4.luku 17 §, KV-TES 2010 -2011 mm. Luku III  7 § 3 mom s. 53, 8 § s.54, Luku V 1§, liite 15 Liukuva työaika1-3 § s. 223-224, Helsingin kaupungin hallintosääntö 3. luku 22 § ja 23 §, kulttuurikeskuksen työaikamääräykset, henkilöstökeskuksen ohjeet 22.5.2007 kirjallisesta varoituksesta sekä 25.2.2010 sairaus- ja työtapaturmalomista, henkilöstökeskuksen ohjeet Liukuvan työajan periaatteet, saldokertymät ja ylityöt 1.2.2011 ja sitä edeltävät vastaavat ohjeet 2.1.2006, muut henkilöstökeskuksen ja kulttuurikeskuksen e -hijatista ja Helmestä jne. saatavilla olevat pysyväisohjeet.)

Varoitusten tarkoituksena oli antaa Maulalle mahdollisuus muuttaa toimintatapojaan. Mahdollisiin epäselvyyksiin koskien työaikoja, vapaita ja lomia sekä niihin liittyviä Timecon-käytäntöjä Maulalle tarjottiin vielä varoituksen jälkeen erikseen (17.6. ja 22.6.2011) kulttuurikeskuksen ko. asiantuntijan apua, jota hän ei ottanut vastaan.

Kanteluprosessi ja sen johtopäätökset

Maulan irtisanomismenettelyyn liittyvään vastineeseen sisältyy aineistoa kantelusta, jossa Maula itse väitti vs. kulttuurijohtajan kiusanneen häntä.  Maula kieltäytyi hyväksymästä saamiaan varoituksia ja katsoi, että vs. kulttuurijohtaja on syyllistynyt häntä kohtaan työpaikkakiusaamiseen.

Tällaisiin väitteisiin suhtaudutaan aina vakavasti. Sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja pyysikin henkilöstökeskusta selvittämään asiaa. Henkilöstökeskus haastatteli Caisan työntekijät ja kulttuurikeskuksen asiaan liittyviä avainhenkilöitä. Selvityksen lopputulos oli, ettei vs. kulttuurijohtaja ole kiusannut Maulaa.

Päätöksessään kantelusta sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja totesi Caisan johtaja Johanna Maulan 20.9.2011 päivätyn kantelun ja hänen toisen, 11.10.2011 saapuneeksi kirjatun kantelunsa osalta, sikäli kun ne kohdistuvat vs. kulttuurijohtaja Veikko Kunnakseen ja hänen Maulalle antamiinsa varoituksiin, että Kunnaksella on asiassa esitetyn selvityksen nojalla ollut perusteet antaa Maulalle kantelussa mainitut varoitukset työnjohdollisena toimenpiteenä. Samalla sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja viittaa kaupungin henkilöstökeskuksen selvitykseen ja hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausuntoon, ja katsoo, että näistä ilmenevät seikat eivät anna aihetta Maulan esittämille kiusaamisväitteille tai muillekaan väitteille, joiden mukaan Kunnas olisi toiminut moitittavasti tai kohdellut Maulaa epäasiallisesti.

Kulttuurikeskuksessa järjestettiin 1.10.2011 kuulemistilaisuus siitä, miten Maula suhtautuu henkilöstökeskuksen tekemään em. selvitykseen.  Sen mukaan kiusaamisväitteille ei ollut perusteita, mutta sen sijaan Maulan johtamisessa ilmeni vakavia puutteita.

Maula esitti kuulemisessa vain lisää syytöksiä eikä hyväksynyt selvitystä eikä sen johtopäätöksiä koskien hänen soveltuvuuttaan johtamistehtäviin, (liite 14).

Syksyn 2011 tapahtumat työpaikalla

Esiteltyjen varoitusten antaminen johti jatkuvaan syytösten kierteeseen, eikä Maulan käytöksessä tapahtunut muutosta. Tämä on kuluttanut kohtuuttomasti Maulan omaa, kulttuurikeskuksen johdon, henkilöstökeskuksen ja hallintokeskuksen työaikaa.

Kulttuurikeskuksella on ollut vireillä kuluneen vuoden kuluessa useita uusia, haastavia virastotason järjestelmiä ja muutosprosesseja, joista osa on kaupunkitasoisia ja osa omia. Johtajien panos prosesseissa on olennainen sekä niitä rakennettaessa että jalkautettaessa.

Maula ei ole osallistunut näihin prosesseihin. Hän ei myöskään osallistunut kulttuurikeskuksen koko virastolle järjestettyyn kehityspäivään 20.9.2011, johon kaikilta talojohtajilta oli (8.9.) pyydetty etukäteen puheenvuorot. Maula ei ilmoittanut esteestä, ei pyytänyt puheenvuoroa toiselta yksikkönsä työntekijältä eikä selittänyt asiaa jälkikäteen. (Seuraava lause salassapidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k.) *****************************************************************************************************************************************************

Maula on osallistunut johtajien työkokouksiin syksyllä kerran ja irtisanomismenettelyn alettua päättäjäiskokoukseen joulukuussa. Poissa ollessaan hän ei ole lähettänyt ketään sijaisekseen. Kokousajat on sovittu yhdessä ja määritelty priorisoitaviksi (16.8.2011). Maula ei ole osallistunut vuoden 2012 alussa käynnistettävän tuottavuusmatriisin käsittelyä koskeviin yhteisiin tilaisuuksiin eikä sopinut yksikkökohtaisista neuvotteluista talousvastaavan kanssa. Hän ei ole lähettänyt 11.11.2011 mennessä pyydettyä selvitystä kuluvan vuoden talousarvion toteutumisesta. Tieto kunkin yksikön talouden arvioidusta toteutumisesta on oleellista koko viraston loppuvuoden talouden kannalta. Joulukuussa hän kertoi suullisesti, että kaikki Caisan määrärahat kuluvat. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

(Seuraava kappale salassapidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

*****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Saldontarkistuksina Maula on edelleen pyytänyt tekemään virheellisiä, päällekkäisiä, keskenään erilaisia sekä tulevaisuutta koskevia korjauksia.

Oikeudellinen arviointi

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 luvun 17 §:n mukaan viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Maula on laiminlyönyt työtehtäviään ja hänelle annettuja työnjohtomääräyksiä, kuten edellä esitetty ja liitteistä ilmenevä aineisto osoittavat. Varoitusten jälkeen jatkuneita menettelyjä, toimintatapoja ja sääntöjen rikkomisia on pidettävä luonteeltaan tahallisina, mikä muun esitetyn toiminnan ohella on syventänyt luottamuspulaa. Hän on perusteettomasti kieltäytynyt opastuksesta ja koulutuksesta, jota hänelle on tarjottu. Hän ei ole osallistunut toiminta- ja talousneuvotteluihin. Laiminlyönti on ollut olennaista, toistuvaa ja jatkuvaa.

Maula ei ole ollut riittävän yhteistyökykyinen eikä hänen voida katsoa käyttäytyneen viranhaltija-asemassa olevalta johtajalta edellytettävällä tavalla. Esimerkkeinä mainittakoon seuraavat:

1.     Virheelliset ja työnantajaa vahingoittavat väitteet.

2.     Asiaton sähköpostivastaus vs. kulttuurijohtajan tekemän kielteisen matkapäätöksen 2.12.2011 johdosta: "Happy now? Käytöksesi on infantiilia kaikkien silmissä."

3.     Sähköpostiviesti otsikolla "Huono johtaminen tappaa" (Kunnakselle, Tyrväiselle ja Piepposelle 13.12.2011)

(Seuraava kappale salassapidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Huonoa harkintaa osoittavat myös, että

1.     hän on lähettänyt asianomaisille tiedoksi heille ehdottamansa palkitsemisen, vaikka kaikkia ehdotuksia ei voida toteuttaa

2.     tai että Caisan ulkopuoliselle jakelulle lähteneen suunnittelupalaverin pöytäkirjaan oli merkitty vakava moite nimettyä henkilöä kohtaan.

Johtopäätökset

Maula ei ole hyväksynyt saamiaan varoituksia eikä henkilöstökeskuksen tekemää selvitystä. Edellä esitettyyn viitaten kulttuurikeskus toteaa, etteivät aiemmat varoitukset ole saaneet Maulaa muuttamaan toimintatapaansa.

Kulttuurikeskus toteaa, että yhteistyölle Caisan johtajan Johanna Maulan kanssa ei enää ole edellytyksiä eikä työnantajalta näin ollen voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista. Kulttuurikeskus on yhteistyössä kaupungin asiantuntijavirastojen kanssa käynnistänyt irtisanomismenettelyn ja toimittanut siihen liittyvän kuulemisprosessin. Irtisanomismenettelyn pohjana ovat ennen kaikkea yhteistyökyvyttömyys, siihen liittyvä johtajan tehtävien laiminlyönti, säännösrikkomukset  ja luottamuspula. Asioita on tarkasteltu kokonaisuutena, jota kulttuurikeskus pitää vakavana.

Ennen irtisanomismenettelyn alkua Maulalle tarjottiin mahdollisuutta siirtyä asiantuntijatehtävään Helsingin kaupungilla. Tästä tarjouksesta hän kuitenkin kieltäytyi.

Kulttuurikeskuksen johtosäännön 17 §:n mukaan kulttuuri- ja kirjastolautakunta ottaa ja irtisanoo yksiköiden johtajat.

Maula on tullut kaupungin palvelukseen vuonna 2002, jolloin hänen kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40§:n ja kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen 8 luvun 5 §:n mukainen irtisanomisaikansa on neljä kuukautta. Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 40§:n mukainen irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta päivästä, jona päätös annetaan tiedoksi Maulalle. Maulan irtisanomiseen on olemassa perustellut, asialliset ja painavat syyt.

Lisäksi kulttuuri- ja kirjastolautakunta todennee, että Maulalla ei ole viranhoitovelvollisuutta irtisanomisajalla.

Esittelijä

osastopäällikkö

Marianna Kajantie

Lisätiedot

Anna-Kaarina Piepponen, yhteispalvelupäällikkö, puhelin: 310 29871

anna.kaarina.piepponen(a)hel.fi

Liitteet

1
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

2
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

3
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

4
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

5
   

Sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajan päätös

6
   

Henkilöstökeskuksen selvitys

7
   

Oikeuspalveluiden lausunto

8
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

9
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

10
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

11
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

12
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k.)

13
   

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 25 k. )

14
   

Kuuleminen, henkilöstökeskuksen selvitys

Otteet

Ote
   

Otteen liitteet

Asianosainen
   

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta


Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Micke90

Kuka mitättömyys on Johanna Maula ja miksi hän kirjoittaa englanniksi keksittyjä tarinoita ilkeistä rasistipersuista?  ???

Chew Bacca

Hirtehistä nähdä sana "tuottavuusmatriisi" sellaisen rahantärväyskorsun yhteydessä kuin monikulttuurikeskus.