News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2014-11-24 Demi: Eri maata - Persuperheen tyttären Fannin tarina

Started by kriittinen_ajattelija, 24.11.2014, 15:27:26

Previous topic - Next topic

kriittinen_ajattelija

QuoteEri maata
Vanhempien periaatteet eivät puhuttele kaikkia.
Poliittisen kantansa löytänyt ja uskonsa jättänyt kertovat, miten he päätyivät omiin arvoihinsa.

Persuperheen tytär Fanni 17, kannattaa vihreitä, vaikka vanhemmat naureskelevat hänen mielipiteilleen.
"Korvissani särähtää aina, kun äitini ja isäpuoleni käyttävät sanoja nekru, mamu tai somppu. He vastustavat maahanmuuttoa, koska heidän mielestään muualta tulleet vievät suomalaisten työt ja verorahat. Maahanmuuttokantansa vuoksi he kannattavat perussuomalaisia samoin kuin kaksi aikuista veljeäni.
Tajusin vasta pari vuotta sitten, että elän persuperheessä. Istuimme ruokapöydässä, ja kuulin ensimmäistä kertaa, kun veljeni ja vanhempani keskustelivat politiikasta. Minun piti oikein kysyä, kannattavatko he todella perussuomalaisia. Vanhempani eivät olleet puhuneet minulle poliittisesta kannastaan, koska he eivät halua tuputtaa minulle mielipiteitään. Silti he yllättyivät, kun aloin kannattaa vihreitä yläasteen lopulla.

Prometheus-leirillä puhuttiin esimerkiksi homojen avioliitto-oikeuksista. Olen hetero, mutta minua alkoi ärsyttää valtavasti , etteivät kaikki saa mennä naimisiin kenen kanssa haluavat. Tajusin, että haluan edistää kaikkien ihmisten tasa-arvoa Suomessa. Ysillä testasimme yhteiskuntaopissa, minkä puolueen ajatukset ovat lähinnä omiamme. Silloin löysin vihreät. Vanhempani naureskelivat ja sanoivat, että aikuisena raha-asiat menevät minunkin mielestäni vähemmistöjen oikeuksien edelle. Vanhemmillani on tietenkin oikeus omiin mielipiteisiinsä, mutta minusta heidän arvonsa ovat itsekkäämpiä kuin omani. En usko, että voisin ikinä olla kiinnostuneempi veroista kuin tasa-arvosta. Vanhemmillani ei sinällään ole mitään esimerkiksi homo-liittoja vastaan. Tasa-arvo ei vain heille ole yhtä tärkeätä kuin minulle. Kotonamme voi syntyä poliittinen keskustelu vaikka siitä, jos tv:ssä haastatellaan maahanmuuttajaa. Väittely on antoisaa, kunnes se kärjistyy riidaksi. Yritän usein selittää, että maahanmuuttajat eivät tule Suomeen laiskottelemaan vaan turvaan. Joskus olen suutuspäissäni sanonut äidilleni, että hänen ajatuksensa maahanmuuttajista ovat itsekkäitä ja sydämmettömiä. Se kaduttaa myöhemmin. Minua vain ärsyttää suunnattomasti, että vanhempani eivät yritä samaistua muiden ihmisten asemaan. Sanaharkoista huolimatta äitini ja isäpuoleni ovat ylpeitä siitä, että politiikka kiinnostaa minua ja otan asioista selvää.

Vaikka vanhempani usein paasaavat liian korkeista veroista ja työttömyydestä, he eivät ole äänestäneet vaaleissa viime vuosina. Kyse on viitsimisestä. Minä haluan täys-ikäisenä käyttää sen vaikuttamismahdollisuuden, vaikkei yhdellä äänestäjällä olekaan suurta valtaa. Ehkä asetun itsekin ehdolle. Omassa kodissa aion myös kierrättää. Halusin jo ala-asteella tehdä oman kompostin..-------------------------->

En tajua ikäisinä jotka kannattavat puoluetta vanhempiensa jalanjäljissä ottamassa itse selvää asioista. Toisaalta kaikkien ei tarvitse olla politiikasta mitään mieltä. Minä olisin enemmin puolueeton kuin kopioisin sokeasti porukoideni ajatuksia.
-------------------------------------------->
Demi 9/2014 s.62-63
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Pikkuvaimo

Hyvin todennäköistä tai ainakin toivottavaa, että nuoruuden ideologisuus hiljalleen karisee ikävän todellisuuden edessä. Komposti ja omilla aivoilla ajatteleminen ovat kyllä hienoja asioita, tytölle pisteitä siitä.

Ikävä kyllä joskus täytyy olla itsekäs, ellei ole sitten valmis uhraamaan omiakin lapsiaan vieraan lapsen takia. Ehkä Fanni tekisi senkin. Tekeekin, ellei mielipide muutu mihinkään tuosta.

Sekin on kyllä totta, että nuo vanhempien asenteet ja mielipiteet sekä kuulostavat että ovat itsekkäämpiä kuin Fannin. Fannin näkemykset sitten ovat naiviuudessaan hieman hmh itsetuhoisia. Valitkaa siitä, olkaa hyvät.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

junakohtaus

Sori, äijät. Vanha sääntö on, että tenavien tekemisiä tai sanomisia ei täällä rääpitä. Keskitytään aikuisten juttuihin ja annetaan skideille rauha kasvaa mihin suuntaan kukakin kasvamassa on.

Näin ollen ketju kiinni.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

kissamies Mau

Hyvin tehty Fanni. Omat vanhempani äänestävät kokoomusta ja vihreitä, itse pitkällisen ajatustyön kautta persuja. Ikävä kyllä minä olisin lehtijutussa varmaankin syrjäytynyt, vihainen ja tietämätön, en suinkaan omiin poliittisiin mielipiteisiin kykenevä sankari.