News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Maryan Abdulkarim on näkymätön (yhdistetty)

Started by Iloveallpeople, 21.11.2014, 17:18:52

Previous topic - Next topic

Uuno Nuivanen

Joku photoshopin taitaja voisi muuttaa Maryanin asianmukaisesti kuvassa näkymättömäksi. Kaapu toki näkyköön.

(http://www.maailmankuvalehti.fi/sites/kepa.fi/tiedostot/imagecache/470/kuvat/kumppani/kansikuvat/maku-kansi-6-2015_0.jpg)

Isäntä ja loinen

Quote from: Aallokko on 07.06.2015, 12:38:58
Suomen ravistelija? Pyh! Edes puna-armeija ei onnistunut ravistelemaan Suomea niin kuin luuli, puhumattakaan yhdestä somalimaskotista.

Juuri näin. Olen äärimmäisen kyllästynyt siihen, kuinka Abdulkarimia, Husua, Wali Hashia ynnä muita etnopuuhastelijoita yritetään markkinoida jonkinlaisina raskaansarjan keskustelijoina, varteenotettavina vaikuttajina ja yhteiskunnallisen muutoksen airueina. Todellisuudessahan nämä maskotit ovat pelkkiä suvaitsevaiston palvontaobjekteja. Eivät ansaitse sen paremmin ruutuaikaa kuin palstatilaakaan.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Kemolitor

Maryanin pakollinen kuukausittainen "kolumni" Valomerkki-sivustolle yrittää vaihteeksi käsitellä ihan yhteiskunnallisia asioita, eipä hänellä kyllä mitään kovin omaperäistä sanottavaa ole:

Quote
Tämä ei ole nyt ajankohtaista
-----
Tuleva hallituskausi pelottaa minua. Hallitusohjelma vaikuttaa monin osin aika lohduttomalta ja heikoimmassa asemassa olevia laiminlyövältä. Neljä vuotta on lyhyt aika muuttaa yhteiskuntaa, mutta vaikutukset tulevat näkymään pidemmällä aikavälillä uusien ministerien tuodessa mukanaan ideologiaansa sitoutuneita virkamiehiä, joiden kausi ei tule päättymään neljään vuoteen vaan mahdollisesti vasta eläkkeelle jäämiseen. Virkamiehillä on aina ollut Suomessa paljon valtaa vaikuttaa linjauksiin, lakien tulkitsemiseen sekä toteuttamiseen. Politiikalla voidaan ohjailla virkamieskoneistoa, mutta se on aina riippuvainen poliitikon taidoista ja osaamisesta.

Mitä ovat tuoreen ulkoministerimme kristilliset arvot, jotka ohjaavat hänen toimintaansa? Tiedämme, että Soini pitää elämää pyhänä, ja tästä syystä vastustaa aborttia. Kenen elämä on pyhää ja onko oikeus elämään tärkeämpi kuin hyvä elämä? Minua kiinnostaa se logiikka, joka ohjaa päättäjää vastustamaan sikiön abortointia kaikissa tilanteissa elämän pyhyyden nimissä ja kuitenkin seisomaan puolueohjelman takana. Se vie käytännössä elämisen mahdollisuuden jo olemassa olevilta ihmisiltä, kuten vaikkapa Välimerellä hukkuvilta siirtolaisilta.

Hallituksen ohjelmassa kevennetään uuden auton verotusta ja samaan aikaan leikataan koulutuksesta. Kahden koululaisen vanhempana minun on vaikea ymmärtää tätä ristiriitaa. Hyvä koulutus ei siis ole yhtä tärkeää kuin se, että ihminen, jolla on mahdollisuus hankkia autonsa uutena, voi saada sen nyt edullisemmin?
-----
Koko juttu:
Valomerkki: Tämä ei ole nyt ajankohtaista

Paperilehdessä on kolumneilla yleensä tarkkaan varattu tilansa, joten merkkimäärä on aika vakio. Sen sijaan verkkoon kirjoitettaessa (vai tulevatko hänen tekstinsä Kirkko ja kaupunki -lehdeenkin?) tällaista rajaa ei ole, joten mikään ei olisi estänyt häntä vähän syvällisemminkin kirjoittamasta. Minulle ainakin jäi aika epäselväksi, miten puolueohjelman takana seisominen " vie käytännössä elämisen mahdollisuuden jo olemassa olevilta ihmisiltä, kuten vaikkapa Välimerellä hukkuvilta siirtolaisilta.".

Kahden koululaisen vanhempana hän olisi voinut miettiä sitäkin, että jokainen Suomeen elätettäväksi otettava Välimeren ylittäjä vie rahoja hänen kahden lapsensa kouluttamiselta.

rölli2

likka katsoo kaukaisuuteen ja poseeraa kuin caesar konsanaan. kyllä on mokusuvaitsevaisto osannut valita toteemiin joka vituttaa aina kybällä kun pärstä ilmestyy kuvaruuttuun. vai kolumnisti, my ass. joko se on saanut sosionomin paperit ulos

TheVanishedTerrorist

Quote from: Uuno Nuivanen on 07.06.2015, 14:11:09
Joku photoshopin taitaja voisi muuttaa Maryanin asianmukaisesti kuvassa näkymättömäksi. Kaapu toki näkyköön.

Berga

Quote from: SerialSuicideBomber on 06.05.2015, 09:58:44
Vapaa kirjoittaja ja yhteiskunnallinen aktivisti sekä hengellinen musta feministi.

Miten tuo feminismi pelaa yhteen islamin kanssa?

Uskon, että Suomessa olisi tarvetta oikealle muslimifeministille, joka uskaltaa nostaa esiin myös islamiin liittyviä ongelmia. Ehkä Nasima Razmyarista olisi ollut sellaiseksi, mutta virta vei toiseen suuntaan.

Esimerkkinä ''oikeasta'' muslimifeminististä mainittakoon egyptiläistaustainen, kylläkin Kanadassa kasvanut Irshad Manji. Hän on avoimesti puhunut islamin ongelmista. Kysymykseen ''mikä on islamin ongelma'' hän vastaa suoraan että muslimit. Lisäksi hän on kannattanut Ranskan burkakieltoa ja myöntänyt, että jotkut naiset voidaan JOPA pakottaa käyttämään huivia. Kaikki tämä henkilöltä, joka on saanut islamilaisen kasvatuksen. Maryan Abdulkarim, voisitko ottaa mallia?

Suosittelen katsomaan: What is wrong with Islam today (Youtube)
In every democracy, people get the government they deserve.

Democracy is the worst form of government - except for all the oth­ers.

Kemolitor

Olen välillä ihmetellyt, aloittiko Maryan ollenkaan työtään Pääkaupungin turvakodissa, kun hän ei kolumneissaan ole mitään kertonut uudesta työstään.

Ilmeisesti hän on aloittanut, koska Pääkaupungin turvakodin sivuilla hänet on listattu Asumisyksikkö Kilpolan työntekijäksi nimikkeellä "Asumisyksikön työntekijä". Edelleen ihmettelen, miksi hänet sitten aina esitellään toimittajaksi, vapaaksi toimittajaksi, aktivistiksi, kolumnistiksi ym. Yleensähän ihmisen nimen eteen laitetaan hänen työnsä, se mistä hän varsinaisen elantonsa saa. Mutta tietysti kuulostaa hienommalta sanoa "Kolumnisti Maryan Abdulkarim" tai "Toimittaja Maryan Abdulkarim" kuin "Asumisyksikön työntekijä Maryan Abdulkarim".

http://paakaupunginturvakoti.fi/toimintamuodot/

Leso

Ikävä fakta nyt vaan on, ettei pyllyn pyyhkiminen taikka turvakodissa työskentely ole Saaban kuningattaren arvoista hommaa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Malla

Quote from: Leso on 11.06.2015, 03:43:45
Ikävä fakta nyt vaan on, ettei pyllyn pyyhkiminen taikka turvakodissa työskentely ole Saaban kuningattaren arvoista hommaa.

Luulen että (tuki)asumisyksikössä ei tarvitse paljon pyllyjä pyyhkiä. Kyseessä on ilmeiessti, huokaus, jälleen kerran kulttuuritulkkaus.

Kemolitor

Quote from: Malla on 11.06.2015, 10:23:07
Luulen että (tuki)asumisyksikössä ei tarvitse paljon pyllyjä pyyhkiä. Kyseessä on ilmeiessti, huokaus, jälleen kerran kulttuuritulkkaus.

Quote
Asumisyksikkö Kilpola

Asumisyksikkö Kilpola sijaitsee yhdistyksen omistamassa Koy Kilpolantie 2- nimisessä kiinteistössä osoitteessa Kilpolan tie 2, 00940 Helsinki. Asumisyksikössä on 18 asuntoa, pieniä yksiöitä tai kaksiota, jotka on tarkoitettu turvakotijakson jälkeiseen tuetun asumisen jaksoon. Asiakkaat tekevät omat vuokrasopimuksensa asuntoihin ja palvelua ostava kunta maksaa asiakkaan saamasta palvelusta palvelupakettimaksun. Toiminta on osin Raha-automaattiyhdistyksen tukemaa.

Asumisyksikkö Kilpolan päämääränä on tuetun asumisen keinoin auttaa asiakasta väkivallattoman elämän rakentamisessa ja vakiinnutta­misessa. Tuettu asuminen on palvelu, joka tukee asiakkaan itsenäistä selviytymistä. Tämä voidaan toteuttaa joko turvakodin jälkeisenä aikana tai ilman turvakotiasiakkuutta. Asumisyksikkö Kilpolassa aikuiset ja lapset saavat ammatillista tukea henkiseen jaksamiseensa ja selviytymiseensä sekä apua käytännön asioiden hoitoon. Osa asiakkaista on tehnyt eroratkaisun, osa tarvitsee aikalisän perhetilanteensa selvittämiseksi. Asumisyksikössä on maahanmuuttajatyön erityisosaamista erikielisine avustajineen.

Asumisyksikkö Kilpolan kaikkia asiakkaita tavataan suunnitelmallisesti viikoittain. Tapaamissa käydään läpi asiakkaan asiakassuunnitelman mukaisia asioita, tarkastellaan tavoitteiden saavuttamista, keskustellaan perhe- ja lähisuhdeväkivallan viitekehykseen liittyvistä asioista ja suunnitellaan tulevaisuutta. Asiakkailla on käytettävissään kaikkina arkipäivinä päivystyspalvelu heidän akuutteja asioitaan ja tilanteitaan varten. Päivystyspalvelu on tärkeä osa asumisyksikkö Kilpolan palvelurakennetta, jossa asiakkaat saavat apua asioissaan heti. Päivystyksen asiakasvastaanotto toimii aamupäivisin.

Lapsilähtöisen väkivaltatyön tavoitteena Asumisyksikkö Kilpolassa on tukea lasta selviämään perhe-ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvistä kokemuksista, antaa tuetusti tilaa hänen tunteilleen sekä suuntautumaan tulevaisuuteen. Lapset saavat tarpeidensa mukaista yksilöllistä tukea tilanteessaan. Vanhempien halutessa heitä ohjataan vanhemmuuskeskusteluissa tukemaan ja kuulemaan lastaan ikätasoisin keinoin.

Yhdistyksen Asumisyksikkö Kilpola noudattaa työssään Ensi-ja turvakotien liiton väkivaltatyön laitos – ja avopalvelutyön laatukriteereitä.

http://paakaupunginturvakoti.fi/toimintamuodot/asumisyksikko-kilpola/

Kemolitor

No niin, nyt uusimman Maailman kuvalehden suuri Maryan Abdulkarim -juttu on ilmestynyt lehden verkkosivuille:

Quote
Mieluummin radikaali

Joko olet tutustunut Maryan Abdulkarimiin, suorasanaiseen taistelijaan, joka on päättänyt tehdä Suomesta meille kaikille tasa-arvoisemman paikan?
-----
On korkea aika tutustua tähän uuteen mielipidevaikuttajaan, joka tuntuu olevan julkisuudessa yhtenään. Tavallisesti Abdulkarim, 33, antaa lausuntoja siirtolaisasioissa, etenkin muslimeja ja naisia koskevissa kysymyksissä, mutta itsestään sanavalmis nainen ei pidä meteliä.

Olemme matkalla Tampereelle, koska se on helsinkiläisen Abdulkarimin suosikkikaupunki Suomessa. Ehkä Hämeessä selviää, kuka tämä itseään mustaksi feministiksi ja hijab-aktivistiksi määrittelevä nainen on. Sekin kiinnostaa, mitä hän Suomelle aikoo tehdä.
-----
Kun Abdulkarimin perhe 26 vuotta sitten tuli Somaliasta sotaa pakoon Suomeen, Maryan-tyttö oli seitsemänvuotias. Ensimmäinen koti vastaanottokeskuksen jälkeen löytyi Hervannasta ja Abdulkarim alkoi käydä Kanjonin alakoulua. Sen pihaan Nissanimme nyt kurvaa.
-----
Mutta sitä pieni ihaileva oppilas ei uskaltanut kertoa, että hän juoksi kaikki koulumatkat pakoon isompia oppilaita.

"Me ei-valkoiset lapset jouduimme juoksemaan pakoon, se oli uhkailua, ja se tehosi. Emme tulleet ulos leikkimään."

Kesti kauan ennenkuin Abdulkarim tajusi, että niin yksityiselämän kuin yhteiskunnankin epäkohdat on nostettava näkyviin, jotta niihin voi puuttua.

Äidille lasten pelko oli liikaa, ja melko pian hän halusi perheen pois Hervannasta. Niinpä mekin suuntaamme työväen ja opiskelijoiden suosimasta kaupunginosasta Tampereen toiselle puolelle Lentävänniemeen, keskiluokkaisemmalle seudulle.
-----
Ruotsin kielen taidosta, jonka Abdulkarim sai lukiokesänä Tukholmassa vanhustenhoitajana, on ollut hyötyä pohjoismaisten feministien kanssa verkostoituessa. Kondiittorin koulutus ei johtanut leipomoon, mutta Adbulkarim tekee hyviä kakkuja. Eräs yöllinen mielijohde sai hänet liittymään Vihreiden jäseneksi – ja vetämään vuodeksi Helsingin Vihreitä naisia. Yhtä ripeästi hän myös erosi puolueesta.

Sosionomin opinnot jäivät kesken, kun Abdulkarim haki asiakaspalvelijaksi Kelaan, sai vakipestin, ja sukelsi nejäksi vuodeksi Suomen sosiaaliturvajärjestelmään. Väestöliitto palkkasi Abdulkarimin monikulttuurisuusasiantuntijaksi ja Naisasialiitto Unioni teki hänestä varapuheenjohtajan.

Takapenkkiläinen pudistelee päätään. Kun töitä lopulta alkoi löytyä, hän on halunnut kokeilla ja oppia uutta. Siksi hän on vaihtanut työnantajaa tiuhaan.

Mutta nyt Abdulkarimista tuntuu, että hänen on paras pysyä hetki vapaana kirjoittajana ja aktivistina.
-----
Abdulkarimille aktivismi tarkoittaa oikeutta muokata kieltä omiin tarpeisiin. Hän ei puhu afrikkalaisista eikä venäläisistä, vaan rodullistetuista ihmisistä.

"Tarkoitan sillä ei-valkoisia ihmisiä, joita kohdellaan stereotypioiden kautta: aasialainen nainen on palveluhaluinen seksiobjekti, arabi äänekäs ja väkivaltainen ja musta laiska ja isotakamuksinen."
-----
Tampereen Työväen museo Werstaalla on esillä ensimmäinen Suomen afrikkalaisia esittelevä näyttely. Kun Tampereella ollaan, pakkohan se on nähdä. Esillä on Abdulkarimin ja Warda Ahmedin tekemä huivipamfletti ja Miriam Attiaksen kanssa tehty rasisminvastaisen toiminnan sankareiden videoluuppi.

"Niin, niitä afrikkalaisia on Suomessa aika vähän", Abdulkarim kuiskaa.

Mutta koko ajan enemmän. Samalla muuttuvat asenteet.

Kun teini-ikäinen Abdulkarim kertoi opolleen haluavansa lääkäriksi, tämä suositteli tyttöä olemaan realisti ja valitsemaan lähihoitajaopinnot. Jos Abdulkarimilla olisi ollut esikuva, hän ei ehkä olisi lähtenyt opon luota sanattomana.

Kirjailija Umayya Abu-Hanna arvelee uudessa kirjassaan Abdulkarimin päätyvän vielä Suomen presidentiksi.

Arvio hymyilyttää Pispalanharjun puutalojen läpi matkaavaa naista.

"En halua presidentiksi. Haluan Oprahiksi, naiseksi, jolla on valtaa valita se seuraava presidentti."

Maryan Abdulkarim aloittaa Maailman Kuvalehden kolumnistina heinäkuussa.

Koko juttu:
Maailman Kuvalehti: Mieluummin radikaali

Hämmästyttää ja kummastuttaa: "Mutta nyt Abdulkarimista tuntuu, että hänen on paras pysyä hetki vapaana kirjoittajana ja aktivistina.", vaikka hän työskentelee Pääkaupungin turvakodissa asumisyksikön työntekijänä. Miksi jutussa ei kerrota ollenkaan hänen työstään, väitetään vain hänen pysyvän vapaana kirjoittajan ja aktivistina.

Tässä kohtaa taitaa tulla esille kuuluisa somalialainen tarinaniskemisperinne, jossa kuulijan vastuulle jää pohtia, mikä on totta ja mikä ei:
"Sosionomin opinnot jäivät kesken, kun Abdulkarim haki asiakaspalvelijaksi Kelaan, sai vakipestin, ja sukelsi nejäksi vuodeksi Suomen sosiaaliturvajärjestelmään."

Oman LinkedIn-profiilinsa mukaan hän aloitti opintonsa Metropolia-ammattikorkeakoulussa 2009, kun taas Kelan asiakasneuvojana hän toimi 2007-2011. Sosionomin opinnot hän siis aloitti kaksi vuotta sen jälkeen kun oli aloittanut Kelan asiakasneuvojana.

Uuno Nuivanen

Quote"Niin, niitä afrikkalaisia on Suomessa aika vähän", Abdulkarim kuiskaa.

Mutta koko ajan enemmän. Samalla muuttuvat asenteet.

Juurikin näin.  :) Jostain syystä tulin jutusta hyvälle tuulelle. Pahkasika ei koskaan kyennyt moiseen, eikä tietenkään olisi voinutkaan.  :D

Kemolitor

Vielä tuosta Maryanin tarinoinnista opintojensa lopettamisen suhteen, niin oma veikkaukseni on, että häneltä yksinkertaisesti loppui opiskeluaika, nyt hänelle tuli kuusi vuotta täyteen ammattikorkeakoulussa, todennäköisesti hän on jo saanut vuoden ylimääräistä opiskeluaikaa ja kun tutkinto ei vain valmistunut, niin sitten loppuivat opiskelut. Ei vain ole helppoa myöntää, etteivät rahkeet oikein riittäneet ammattikorkeakoulututkinnon loppunviemiseen, joten pitää keksiä hyvä selitys asialle tyyliin "Sosionomin opinnot jäivät kesken, kun Abdulkarim haki asiakaspalvelijaksi Kelaan, sai vakipestin, ja sukelsi nejäksi vuodeksi Suomen sosiaaliturvajärjestelmään."

Valomerkki-sivustolla hän on tainnut kolumnointinsa lopettaa, viimeisen kirjoitus on 4.5.2015.

Nyt on sitten vuorossa Maailman kuvalehti. Ehkä hän korvaa Umayyan, jonka viimeisen kirjoitus oli numerossa 4.

Maryanin ensimmäisen kolumnin aihe on aika yllättävä:

Quote
Mustien ihmisten sielusta

Rasismi on vallankäyttöä puhtaimmillaan, Maryan Abdulkarim sanoo.

Kirjoittaja on aktivisti.

W.E.B. du Bois, afroamerikkalainen ajattelija kirjoitti 1800-luvulla, että ideat eivät synny tyhjiössä vaan niillä on aina sosiaalinen konteksti. Kirjassaan Souls of black folks Du Bois esitteli näkemystään ajattelun yhteydestä inhimilliseen kokemukseen.

Kyky ajatella ja tuottaa ideoita on yksi ihmisen ominaisuuksista, jotka liitettään olemassa oloon. Du Bois'n aikaan vallitsi kristinuskosta tulkittu käsitys, ettei mustilla ollut sielua. Mikä oli se sosiaalinen konteksti, joka tuotti tuon idean?

Palaan näihin ajatuksiin pohtiessani eurooppalaista yhteiskuntaa tänä päivänä. On mahdotonta olla luomatta linkkiä 1800-luvun yhdysvaltalaisen käsityksen mustien sieluttomuudesta ja Euroopassa vellovan rasismin välille. Sen seurauksena mustien siirtolaisten ruumit huuhtoutuvat eurooppalaisille rannoille.
-----
Koko juttu:
Maailman Kuvalehti (Maryan Abdulkarim): Mustien ihmisten sielusta

Afrikasta yrittää tällä hetkellä erittäin paljon väkeä Eurooppaan elätettäväksi, mutta mitä tekemistä sillä on 1800-luvun yhdysvaltalaisen käsityksen kanssa, en pysty näkemään.

Samassa lehdessä kerrotaan toukokuussa Maailma kylässä tapahtuman yhteydessä pidetystä seminaarista:
Quote
Täällä maailma, kuuleeko Suomi?

Erilaisuuden kohtaaminen, 1400-luvun papisto ja vanhat koulukirjat kietoutuvat yhteen, kun viestinnän ammattilaiset kokoontuvat puimaan Suomen asemaa maailmankartalla.

Suomi alkaa pikkuhiljaa olla osa suurempaa maailmaa. Mitä meidän tulisi siis tietää tuosta "muusta maailmasta"?

Tätä pohtivat Maailma kylässä -festivaalilla juristi Husein Muhammed, toimittaja Reeta Paakkinen, aktivisti Marian Abdulkarim sekä ulkomaantoimittajat Heikki Aittokoski ja Rauli Virtanen.
-----
Rajojen auetessa ja maailman kutistuessa kohdataan erilaisuus. Kulttuurien yhteentörmäykset ovat väistämättömiä. Rauli Virtasen mielestä kyse on usein tuntemattoman pelosta.

"Jos jokainen suomalainen olisi käynyt maailman jokaisessa maassa, tämä olisi maailman avomielisin maa."

Marian Abdulkarim on eri mieltä, ja palaa jo aiemmin mainitsemaansa historiantuntemukseen.

"Rasismi ei johdu peloista. Kyse on valtarakenteista. 1400-luvulla papistolla sanoi, ettei Amerikkojen alkuperäisväestö ole ihmisiä. Tämän päivän Suomessa ruskeisiin kehoihin suhtaudutaan alempiarvoisina. Tässä on yhteys, joka täytyy tehdä näkyväksi, jotta päästään ratkaisemaan rasismikysymystä."

Abdulkarimin mukaan nykyrasismin juuret kulkevat koulukirjojen kautta, joissa vielä 60-luvulla kuvattiin tummaihoiset apaattisiksi.

"Mediassa valkoisten kehojen ruumiita ei näytetä samalla tavalla kuin muita: koska se olisi epämiellyttävää, koska ne ovat arvokkaita. Muidenlaisten kehojen kuuluukin kuolla. Hyvä etteivät tulleet viemään meidän naisiamme ja työpaikkojamme."
-----
Koko juttu:
Maailman kuvalehti: Täällä maailma, kuuleeko Suomi?

Historiantuntemus ei todellakaan ole kenellekään haitaksi, päinvastoin. Mutta minun historiantuntemuksellani Maryanin kommentti 1400-luvun papistosta jäi aika hämäräksi, jos hän siis viittaa Euroopan maiden papistoon. En oikein usko, että 1400-luvulla papisto kovinkaan paljoa antoi lausuntoja Amerikan alkuperäisväestöstä, Kolumbus saapui Ameriikkaan 1492, tuskin alkuperäisväestön sielua heti kohta alettiin Euroopassa pohtimaan.

Siili

Maryanista tuli tämä mieleen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-efekti

Tilannetta pahentaa se, että Maryanin lähipiirissä ei taida olla ketään, joka uskaltaa kertoa keisarinnan pukeutumisasteesta.

Leso

QuoteTämän päivän Suomessa ruskeisiin kehoihin suhtaudutaan alempiarvoisina.

Ruumis on kuollut, keho elää.
Maryanin omastakin mielestä niillä on vain keho. Ei älyllistä, henkistä taikka sielullista elämää.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

JJohannes

Maryam Abdulkarim siteeraa jatkuvasti Malcolm X:ia ja Martin Luther Kingejä. Ilmeisesti hän myös lukee ainoastaan jotain 60-, 70- ja 80-lukujen amerikkalaista identiteettipoliittista kirjallisuutta (sekä W. E. B. DuBoisia) ja samaistuu siihen täydellisesti. Nimittäin kaikki Abdulkarimin esimerkit ja ideat koskevat Amerikkaa, amerikkalaisia ja amerikkalaista yhteiskuntaa. Sillä, mitä 1800-luvulla Amerikassa ajateltiin neekereiden sieluista ei ole hevonvittuakaan (kyrpääkään?) tekemistä Euroopan kanssa. Yhdysvallat oli tuolloin harvaan asuttu ja köyhä takapajula jonka asiat eivät eurooppalaisia kiinnostaneet vähääkään. Itseasiassa sillä, mitä Yhdysvalloissa tänä päivänä tapahtuu, on yhä yllättävän vähän merkitystä meille eurooppalaisille.

Maryam, sinä olet somali Somaliasta ja asut Suomessa, joka on Euroopassa. Annetaan niiden amerikkalaisten jo olla. Etkä sinä voi samaistua amerikkalaisten neekeriorjien jälkeläisiin ja heidän asemaansa amerikkalaisessa yhteiskunnassa vain siksi, että ihosi pigmentti on hitusen tummempi kuin meikäläisellä. Neekeriorjat tulivat tuhansien kilometrien päästä sinun kotimaastasi, puhuivat aivan erilaisia kieliä, harjoittivat aivan erilaisia uskontoja ja aivan erilaista kulttuuria kuin sinun esivanhempasi. Meillä molemmilla on melkein yhtä vähän tekemistään heidän kanssaan.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Leso

Quote from: JJohannes on 26.07.2015, 20:15:57[...] Meillä molemmilla on melkein yhtä vähän tekemistään heidän kanssaan.

No ei kyllä ihan noinkaan...
Eikös somalit olleet arabien ohella Afrikan orjakaupan kunkkuja?
Niin että sen rinnalla kyllä kalpenee orjalaivan tervakin.

Maryan nyt vaan ei oikein osaa erottaa historiaa, maanosia ja maanosien historiaa toisistaan. Puhumattakaan rodullisista seikoista.
Olihan Malcolm X:kin musta ja muslimi.
Mutta neekeri ei ole somali, eikä somali ole neekeri, ellei se ole somalista käytännöllistä.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

RP

Quote from: Kemolitor on 17.06.2015, 22:59:19
Oman LinkedIn-profiilinsa mukaan hän aloitti opintonsa Metropolia-ammattikorkeakoulussa 2009, kun taas Kelan asiakasneuvojana hän toimi 2007-2011. Sosionomin opinnot hän siis aloitti kaksi vuotta sen jälkeen kun oli aloittanut Kelan asiakasneuvojana.

Ja lopetti nelisen vuotta KELA:n pestin päättymisen jälkeen. Rasistinen opo epäili aikanaan rahkeiden riittämistä lääkärin opintoihin. Todellisuudessa jäi sitten sosionomin paperit saamatta. 

Quote
Valomerkki-sivustolla hän on tainnut kolumnointinsa lopettaa, viimeisen kirjoitus on 4.5.2015.
Tuorein on 7.7 http://www.valomerkki.fi/puheenvuorot/kolumni-aanettomien-yhteiskunta
(Ei suoraa moku-asiaa. IMHO tyhjänpäiväistä diipadaata ilman mainittavaa sisältöä)

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/


RP

Quote from: JJohannes on 26.07.2015, 20:15:57
Maryam, sinä olet somali Somaliasta ja asut Suomessa, joka on Euroopassa. Annetaan niiden amerikkalaisten jo olla. Etkä sinä voi samaistua amerikkalaisten neekeriorjien jälkeläisiin ja heidän asemaansa amerikkalaisessa yhteiskunnassa vain siksi, että ihosi pigmentti on hitusen tummempi kuin meikäläisellä. Neekeriorjat tulivat tuhansien kilometrien päästä sinun kotimaastasi, puhuivat aivan erilaisia kieliä, harjoittivat aivan erilaisia uskontoja ja aivan erilaista kulttuuria kuin sinun esivanhempasi. Meillä molemmilla on melkein yhtä vähän tekemistään heidän kanssaan.

Neekeri(bantu) orjuus oli Somaliassa virallista viime vuosisadan alkupuolelle asti, jolloin Italialaiset kolonialistit sen menivät kieltämään. Vähän samaan tapaan kuin Amerikan Etelävaltioissa ei heitä oikein ihmisiksi sen jälkeenkän tosin haluttu tunnustaa (maa on monta kertaa viime vuosina valittu etnisten vähemmistöjen kannalta maailman kurjimmaksi paikaksi asua). Ainakin Maryanin isoisoisilläon ihan hyvin voinut olla omia neekeriorjia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Somali_Bantu
http://www.minorityrights.org/4511/somalia/bantu.html
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kemolitor

Aloittaessa tammikuussa kolumnistina Kirkko ja kaupunki -lehdessä Maryan totesi esittelytekstissään Muslimifeministin vuoro mm. näin:
Quote
On edistystä, kun pääsen puhumaan muustakin kuin rasismista tai islamista.

Hänen uusin kolumninsa Valomerkki-sivustolle käsittelee sitten fasismia, aika yllättävä veto, tosin rasismiin kirjoitus kääntyy:
Quote
Meillä on ongelma

Meillä on fasismia yhteiskunnassamme – miten näin kävi? Siihen on varmasti lukuisia analyysejä, joista jokainen on yhtä totta.

Meillä on ongelma – fasismi. Se on käsite, joka on tullut tutuksi ennen kaikkea natsi-Saksan yhteydessä. Fasismia on ollut jo ennen kuin sitä osattiin nimetä. Se on oppia rotuhygieniasta, jonka perusteella sterilisaatiolait olivat voimassa myös 1900-luvun alun Suomessa. Rotuhygienia on perustunut ajatukseen rodun jalostamisesta ja ei-toivottujen ominaisuuksien eliminoimisesta.
-----
Rasismi on fasismin yksi ilmenemismuoto. Vammaisten ja muiden vähemmistöjen syrjintä on myös fasismia. Fasistiseen ihanneyhteiskuntaan mahtuu harva meistä.

28.7.2015 kokoontui Helsingissä yli 15 000 mielenosoittajaa vastustamaan fasismia ja puolustamaan moninaista yhteiskuntaa. Hiljaisuus on rikottu. Olemme ymmärtäneet, että olemme kaikki yhdessä tässä.

Tapoja vaikuttaa ja kantaa vastuunsa yhteiskunnassa on yhtä monta kuin toimijoita. Pidetään huolta toisistamme ja vapauksistamme. Näin saamme yhteiskunnan, jossa voimme hengittää pelotta.

Koko juttu:
Meillä on ongelma

Kirjoitus on ilmestynyt viime perjantaina (31.7). Mahtaa Maryania harmittaa, ettei hän odottanut vuorokautta, olisi voinut öyhöttää Jyväskylän tapahtumista.

Maryanilla on "taito" kirjoittaa samasta asiasta aina uudestaan sisällöttömiä kirjoituksia, jotka näyttävät hyvältä ja joita on mukava jakaa toisille, samassa kuplassa eläville ihmisille, mutta joissa ei oikeasti ole minkäänlaisia omia ajatuksia.

Jokin mystinen voima on tainnut kuitenkin estää häntä kirjoittamasta mistään muusta kuin rasismista, epäilen kuunatseja.

Maryanin puhe viime tiistain tapahtumassa välitekstein varustettuna:
https://www.youtube.com/watch?v=85vg_txzhAY

Kemolitor

Maryanille on ilmaantunut uusia ydinosaamisalueita:

Quote
Tervetuloa XX Mäntän kuvataideviikkojen katalogiin!

Tämän yhteistyönä toteutetun katalogin on tarkoitus laajentaa Kuvataideviikkoja näyttelytilojen ulkopuolelle. Olet tervetullut tutustumaan sivustoon ja näyttelyn taiteilijoihin esittelytekstien ja videohaastatteluiden avulla. Kuraattoreiden Kalle Hammin ja Dzamil Kamangerin teksti johdattelee sinut näyttelyn teemoihin, sisältöön ja sen taustalta löytyviin ajatuksiin.

Maryan Abdulkarim ja Pauliina Feodoroff, Sezgin Boynik, Marianne Niemelä, Third Space -kollektiivi, Airi Triisberg ja Grey Violet ovat kirjoittaneet artikkeleita, joiden määrä on syventää kuraattorien diskurssiin punoutuneita ajatuskulkuja. Ne tuovat uusia narratiiveja ja kriittisiä kommentteja poliittiseen, yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen nykyisyyteemme.

Mäntän kuvataideviikot

Uusia narratiiveja, ettiätuota jottiatuota suottaahan tuo olla toisinniinpäin.

Entä sitten itse artikkeli? Löytyy sivulta
http://www.mantankuvataideviikot.fi/index.php?k=100792
kun napsuttelet tekstiä "Kaikki ympärilläsi on tarinaa | Maryan Abdulkarim ja Pauliina Feodoroff "

Taiteellista tekstiä, kai sen pitääkin olla, kun on kuvataideviikoille tehty. Tämmöistäkin on:
Quote
Tarinoita on kerrottu yhtä kauan kuin ihminen on ollut ja muistanut. Tarina on kuvaus muistoistamme tai mielikuvituksestamme. Tarinalla kauppaamme jumalaa valkoisena heteromiehenä.

Lopussa Maryanin esittely, hän on todellakin laajentanut repertuaariaan:
Quote
Maryan Abdulkarim (1982) on etniseltä taustaltaan somali ja Suomen kansalainen, joka työskentelee aktivistina, vapaana kirjoittajana ja normikriittisenä kouluttajana. Abdulkarim toimii aktiivisesti erilaisissa järjestöissä ja kulttuurisektorilla.

Kulttuuri on aika monimutkainen käsite, oikeastaan mikä tahansa asia voi jonkun mielestä olla kulttuuria. Halonhakkuu on ruumiinkulttuuria, joten minä loma-aikoina toimin kulttuurisektorilla.

Mutta tuo hänen työskentelymäärittelynsä on vähän erikoinen, koska Pääkaupungin turvakodin sivujen mukaan hän edelleen työskentelee asumisyksikön työntekijänä Asumisyksikkö Kilpolassa:
http://paakaupunginturvakoti.fi/toimintamuodot/

Mutta ehkä hän omasta mielestään työskenteleekin Kilpolassa normikriittisena kouluttajana (mitä se sitten tarkoittaakaan), työnantajan mielestä hän on "asumisyksikön työntekijä".

Leso

QuoteMaryan Abdulkarim (1982) on etniseltä taustaltaan somali ja Suomen kansalainen,

Miten voi olla etniseltä taustaltaan Suomen tai minkä vaan maan kansalainen?  ???
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

hemppa11

Quote from: JJohannes on 26.07.2015, 20:15:57
Maryam Abdulkarim siteeraa jatkuvasti Malcolm X:ia ja Martin Luther Kingejä. Ilmeisesti hän myös lukee ainoastaan jotain 60-, 70- ja 80-lukujen amerikkalaista identiteettipoliittista kirjallisuutta (sekä W. E. B. DuBoisia) ja samaistuu siihen täydellisesti. Nimittäin kaikki Abdulkarimin esimerkit ja ideat koskevat Amerikkaa, amerikkalaisia ja amerikkalaista yhteiskuntaa. Sillä, mitä 1800-luvulla Amerikassa ajateltiin neekereiden sieluista ei ole hevonvittuakaan (kyrpääkään?) tekemistä Euroopan kanssa. Yhdysvallat oli tuolloin harvaan asuttu ja köyhä takapajula jonka asiat eivät eurooppalaisia kiinnostaneet vähääkään. Itseasiassa sillä, mitä Yhdysvalloissa tänä päivänä tapahtuu, on yhä yllättävän vähän merkitystä meille eurooppalaisille.

Maryam, sinä olet somali Somaliasta ja asut Suomessa, joka on Euroopassa. Annetaan niiden amerikkalaisten jo olla. Etkä sinä voi samaistua amerikkalaisten neekeriorjien jälkeläisiin ja heidän asemaansa amerikkalaisessa yhteiskunnassa vain siksi, että ihosi pigmentti on hitusen tummempi kuin meikäläisellä. Neekeriorjat tulivat tuhansien kilometrien päästä sinun kotimaastasi, puhuivat aivan erilaisia kieliä, harjoittivat aivan erilaisia uskontoja ja aivan erilaista kulttuuria kuin sinun esivanhempasi. Meillä molemmilla on melkein yhtä vähän tekemistään heidän kanssaan.
Suomalaisethan ovat olleet orjakansaa. Suomalaisia on myyty myös islamilaisiin maihin orjiksi. Erityisesti vaaleahiuksiset naiset ovat käyneet hyvin kaupaksi. http://www.hs.fi/tiede/a1398695126048

DuPont

Ymmärsinkö Maryanista oikein, että on jättänyt opintonsa kesken (ei tutkintoa), mutta on etnisyydellään ja viritteissävytteisyydellään työllistänyt itsensä ihan rahakkaihin hommiin...?

RP

Quote from: DuPont on 13.08.2015, 02:17:12
Ymmärsinkö Maryanista oikein, että on jättänyt opintonsa kesken (ei tutkintoa), mutta on etnisyydellään ja viritteissävytteisyydellään työllistänyt itsensä ihan rahakkaihin hommiin...?

"Rahakkaista" en ole varma, mutta somaliuus on selvästi ollut hänen pätevöittvä tekijänsä työelämässä, ja ne sosionomin opinnot jäivät suorittamatta loppuun.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kemolitor

Maryanista alkaa ilmeisesti tulla jonkinlainen lausuntoautomaatti aina kun on kyseessä jotakin, jonka voi edes jotenkuten yhdistää rasismiin. Ja toisaalta, vaikka ei voisikaan, niin Maryan yhdistää silti.

Quote
Maryan Abdulkarim: Sebastian Tynkkysen ja Ylen oletettu yhteistyö hyytävää rasismin normalisointia
-----
Yle ker­toi 6. elo­kuu­ta jul­kai­se­mas­saan tie­dot­tees­sa käyn­nis­tä­vän­sä uu­den val­ta­kun­nal­li­sen median, jon­ka ta­voit­tee­na on ku­ra­toi­da par­haat suo­ma­lai­set uu­det si­säl­löt esiin ver­kos­ta suu­ren ylei­sön tie­toi­suu­teen. Uu­den alus­tan pää­ku­raat­to­ri on Jan Za­pas­nik. Vast­ikään pe­rus­suo­ma­lais­ten 3. va­ra­pu­heen­joh­ta­jak­si va­lit­tu Se­bas­tian Tynk­ky­nen jul­kai­si Fa­ce­book-si­vul­laan ku­van Ylen ku­lis­seis­ta. On­ko ky­se to­siaan­kin Ylen tie­dot­tees­saan pu­hu­mas­ta uu­den me­dian ja Se­bas­tian Tynk­kysen yh­teis­työs­tä, ja mi­tä se ker­too Ylen suh­tees­ta ra­sis­miin? He­rää pah­vi! -oh­jel­mas­sa oman mie­li­pi­teen­sä esit­ti toi­mit­ta­ja-ko­lum­nis­ti Ma­ryan Ab­dul­ka­rim.
-----
Toi­mit­ta­ja-ko­lum­nis­ti Ma­ryan Ab­dul­ka­rim nä­kee ole­te­tun yh­teis­työn on­gel­mal­li­se­na. En­sin­nä­kin hän pi­tää sur­ku­hu­pai­sa­na, et­tä het­keä en­nen ku­va­jul­kai­suaan ole­tet­ta­vas­ti Ylen ku­lis­seis­ta Tynk­ky­nen jul­kai­si Fa­ce­book-si­vuil­laan ku­van bus­si­py­sä­kil­lä is­tu­vas­ta mus­li­mi­nai­ses­ta, jon­ka pu­keu­tu­mis­ta Tynk­ky­nen spe­ku­loi ko­vin sa­na­kään­tein. Ab­dul­ka­ri­min mu­kaan on vä­hin­tään mie­len­kiin­tois­ta, jos Tynk­ky­sen koe­taan so­vel­tu­van uu­den nuo­ril­le suun­na­tun me­dian kas­vok­si, ja mah­dol­li­sen yh­teis­työn ole­van val­tio-omis­tei­sen Ylen ta­hol­ta to­del­la hyy­tä­vää ra­sis­min nor­ma­li­soin­tia. Toi­mit­ta­ja-ko­lum­nis­ti pai­not­taa, ett­ei Tynk­ky­sen kal­tais­ta hen­ki­löä voi pi­tää neut­raa­li­na hen­ki­lö­nä puo­lue­po­liit­ti­sen si­tou­tu­nei­suu­ten­sa ja aja­man­sa ideo­lo­gian pe­rus­teel­la.

Koko juttu:
Radio Helsinki: Maryan Abdulkarim: Sebastian Tynkkysen ja Ylen oletettu yhteistyö hyytävää rasismin normalisointia

Tuolta samalta sivulta voi kuunnella Maryanin jorinat, kestää noin 5 minuuttia. Hauskin on viimeinen minuutti, kun Maryanilta kysytään, että miten tuollaista nuorille suunnattua ohjelmaa sitten pitäisi markkinoida. Maryan (32 v) kertoo ensin, että Tynkkynen on paha eikä hänen kanssaan saa olla tekemisissä, sitten hän kertoo ettei hänellä ole minkäänlaista ajatusta siitä, miten tällaista ohjelmaa voisi markkinoida, mutta muistuttaa vielä lopuksi, että Tynkkynen on paha eikä hänen kanssaan saa olla tekemisissä.

Blanc73

QuoteEräs yöllinen mielijohde sai hänet liittymään Vihreiden jäseneksi – ja vetämään vuodeksi Helsingin Vihreitä naisia. Yhtä ripeästi hän myös erosi puolueesta.

Afrikkalainen impulsiivisuus on voimavara, nuo ikuiset pikkulapset. Ilmoittiko Allah hänelle unessa että pitää liittyä Vasemmistoliittoon?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Kemolitor

Quote from: DuPont on 13.08.2015, 02:17:12
Ymmärsinkö Maryanista oikein, että on jättänyt opintonsa kesken (ei tutkintoa), mutta on etnisyydellään ja viritteissävytteisyydellään työllistänyt itsensä ihan rahakkaihin hommiin...?

On hänellä tutkinto, hän on valmistunut leipuri-kondiittoriksi Helsingin palvelualojen oppilaitoksesta 2004.

Hän oli Kelassa asiakasneuvojana 2007-20011. Kelan asiakasneuvojan pätevyysvaatimuksista sanotaan mm. näissä työpaikkailmoituksissa näin:
Quote
Sinulla on kokemusta asiakaspalvelutehtävistä ja soveltuva ammatillinen koulutus. Olet palveluhenkinen, joustava ja yhteistyökykyinen tiimityöskentelijä. Lisäksi haluat oppia uutta ja pärjäät kiireisissäkin työtilanteissa. Kielitaito katsotaan eduksi.

https://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/asiakasneuvoja/737346

Quote
Sinulla on tehtävään soveltuva keskiasteentutkinto.

http://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/kela-asiakasneuvoja-jyvaskyla-smsol-1588516

Minkälainen on sitten tehtävään soveltuva keskiasteentutkinto? Jotenkin kuvittelisin, ettei leipuri-kondiittorin tutkinto varsinaisesti valmentaisi Kelan asiakasneuvojan tehtäviin. Mutta sen sijaan jos puhuu suomea ja somalia, niin se pätevöittää paljon paremmin, kunhan nyt joku tutkinto on.

Monikulttuurisuusasiantuntijana hän on työskennellyt Väestöliitolla. Minkälaiset ovat monikulttuurisuusasiantuntijan pätevyysvaatimukset, ei aavistustakaan. Mutta onhan hän monikulttuurinen ihminen, eiköhän se riitä.

Helsingin yliopistolla hän oli tutkimusassistenttina, Somalit Helsingissä -raporttia tekevässä työryhmässä lähinnä kai kääntämässä somalien haastatteluja englanniksi.

Tuskinpa nuo sinällään kovin rahakkaita hommia ovat olleet, mutta saa niistä ihan vaikuttavan ansioluettelon aikaiseksi, kun sopivasti muotoilee tyyliin:
Quote
Sosionomin opinnot jäivät kesken, kun Abdulkarim haki asiakaspalvelijaksi Kelaan, sai vakipestin, ja sukelsi nejäksi vuodeksi Suomen sosiaaliturvajärjestelmään. Väestöliitto palkkasi Abdulkarimin monikulttuurisuusasiantuntijaksi ja Naisasialiitto Unioni teki hänestä varapuheenjohtajan.

Maailman kuvalehti

Kemolitor

Kolumneja kirjoittamalla (varsinkaan kun niissä ei oikein sisältöä ole) ei maailma tunnu muuttuvan, joten seuraavaksi Maryan kokeilee Radio Helsingissä radio-ohjelmilla yhdessä Atlas Saarikosken kanssa:

Quote
Abdulkarim & Saarikoski

Abdulkarim & Saarikoski on Maryan Abdulkarimin ja Atlas Saarikosken uusi 10-osainen keskusteluohjelma Radio Helsingin taajuudella. Radioaaltojen haltuunotto on osa Abdulkarimin ja Saarikosken yhteistä parempi maailma nyt -visiota. Aiemmin he ovat osoittaneet mieltä yhdessä, pistäneet pystyyn pohjoismaista yhteistyötä antirasististen feministien kesken, vetäneet koulutuksia ja agitoineet ruohonjuuritason toimintaa.

Ohjelma käsittelee ajankohtaisia eriarvoistavia ilmiöitä ja menee pintaa syvemmälle. Tunnin ajan tarkastellaan vääryyksien historiallisia juuria, jotka vaikuttavat siihen miten ihmiset täällä kohtaavat toisiaan. Abdulkarim & Saarikoski tutkii, keskustelee ja ratkaisee. Ohjelman kaksi viikoittain vaihtuvaa vierasta pohtivat yhdessä kaksikon kanssa: mitä on, miksi on ja miten tulisi olla.

"Kukaan ei ole vapaa, ennen kuin kaikki ovat vapaita" - Fannie Lou Hamer

Abdulkarim & Saarikoski joka torstai Radio Helsingissä klo 17-18.

Ohjelman podcast julkaistaan perjantaisin.

https://www.radiohelsinki.fi/ohjelmat/Abdulkarim+%26+Saarikoski

Maria Veitola ja Aleksi Pahkala haastattelevat uusia ohjelmantekijöitä:

Quote
Saarikoski & Abdulkarim on ohjelma ihmisyydestä

Abdulkarim & Saarikoski on Radio Helsingin uusi kymmenosainen sarja, joka starttaa ensi torstaina 3.9.2015 ja kuullaan viikottain samaan aikaan klo 17-18.

Maryan Abdulkarim ja Atlas Saarikoski lupaavat kymmenen ohjelman kuluessa korjata kaikki maailman vääryydet. Sarja siis keskittyy erilaisiin yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja huonoa oloa aiheuttaviin asioihin, sekä syihin niiden takana. Lisäksi he vastasivat kysymykseen, että ovatko he aina oikeassa.

https://www.radiohelsinki.fi/podcast/35482?Saarikoski+%26+Abdulkarim+on+ohjelma+ihmisyydest%C3%A4

Haastattelun voi kuunnella yllämainitulta sivulta tai sitten tallentaa mp3-tiedostojan mobiililaitteeseen ja kuunnella vaikkapa autoa ajaessaan:
https://objects.fi-1.nebulacloud.fi/swift/v1/rhpodcasts/20150827_142758_RHaamut_AS.mp3

Haastattelussa paljastuu yllättävä ero uusien radio-ohjelman tekijöiden välillä: Atlas Saarikoski kertoo voivansa ajatella joskus keskustelevansa hänen kanssaan eri mieltä olevan kanssa, Maryan Abdulkarimille moinen ajatus on vieras, keskustelua tällaisen ihmisen kanssa voisi harkita vasta sitten kun kyseinen ihminen on muuttanut mielipiteensä oikeiksi. Tiina Rosenbergin opit ovat tainneet upota syvälle Maryanin tajuntaan. Atlas Saarikoski kertoo havainneensa hyvyyden aallon Kallion vastaanottokeskuksen lähialueilla.

Ja vielä Maryanin esittely.

Quote
Maryan Abdulkarim on vaikuttava feministi, joka pohtii maailman menoa mustan musliminaisen näkökulmasta. Persukriittinen Abdulkarim on vaikuttanut nuoren elämänsä aikana kahdella mantereella, yli 20 kotiosoitteessa kunnes asettui nykyiseen asuinpaikkaansa. Muslimikodin kasvatti pitää tärkeimpänä oppinaan empatiaa.

https://www.radiohelsinki.fi/henkilo/Maryan+Abdulkarim

Tarjolla siis kymmenen kappaletta tunnin pituisia annoksia Maryan Abdulkarimin ja Atlas Saarikosken puhetta paremmasta maailmasta.