News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ansiosidonnainen työttömyysturva ...

Started by palleramstedt, 11.07.2009, 03:55:42

Previous topic - Next topic

metsämies

Isommilla työmailla on hyvä käytäntö että nämä loimaan kassan loiset saavat parakissa ruokatunnilla seisomapaikan tai mennä ulos syömään, ja lopulta varmaan tajuavat lopettaa vapaamatkustamisen ja liittyä ammattiliittoon tai häipyä työmaalta.

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 14:32:12
Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 14:28:26
Quote from: metsämies on 11.07.2009, 14:14:56
Kyllä "loisille" kelpaa liittojen neuvottelemat palkankorotukset ja muut edut työehtosopimuksessa, mutta sitten pihtaillaan kun ei haluttais maksaa vähän suurempaa jäsenmaksua. Yleensähhän pummilla menijät on potkittu pihalle, miksi ei tässäkin tapauksessa?

Mutta niinhän tehdäänkin. Itse minä olen aina liksani ja etuni neuvotellut. Joskus paremmalla joskus heikommalla menestyksellä. Riippuen siitä legendaarisesta kysynnän ja tarjonnan laista.

Kyllä se on kuule AY-liike ollu joka ne on sinunkin edut ja liksat neuvotellu edeltäkäsin. Helppohan sinun on siitä ollut valmiiksi katettuun pöytään istua.

Oletko ikinä kuullut sellaisesta asiasta kuin prosenttipalkka?

On muuten sekä työntekijän että työnantajan kannalta reiluin mahdollinen palkkausjärjestelmä. Jos ei rahaa tule taloon niin eipä saa renkikään mitään.

Yksinkertaista.

Tosin toimii vain pienissä yrityksissä ja sellaisissa missä työn tuotto on yksiselitteisesti nähtävissä. Kuten vaikka taksit.

metsämies

Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 14:45:08

On muuten sekä työntekijän että työnantajan kannalta reiluin mahdollinen palkkausjärjestelmä. Jos ei rahaa tule taloon niin eipä saa renkikään mitään.

Yksinkertaista.

Tosin toimii vain pienissä yrityksissä ja sellaisissa missä työn tuotto on yksiselitteisesti nähtävissä. Kuten vaikka taksit.

Nyt täytyy myöntää että en ole kuullut nimitystä prosenttipalkka-käytettävän. Selvennätkö vähän minkälainen palkkaus on kysessä?

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 14:36:59
Isommilla työmailla on hyvä käytäntö että nämä loimaan kassan loiset saavat parakissa ruokatunnilla seisomapaikan tai mennä ulos syömään, ja lopulta varmaan tajuavat lopettaa vapaamatkustamisen ja liittyä ammattiliittoon tai häipyä työmaalta.

Reilu meininki teillä. Tuossa yksi syy miksi aikoinaan hakeuduin ammattiin jossa ei juuri duunikavereita ole.

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 14:47:04
Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 14:45:08

Yksinkertaista.

Nyt täytyy myöntää että en ole kuullut nimitystä prosenttipalkka-käytettävän. Selvennätkö vähän minkälainen palkkaus on kysessä?

Kuljettaja saa tietyn prosentin auton tuotosta noin esimerkkinä. Tuntipalkkana saattaa tarkoittaa 0-15€.

John Bircher

Just teikäläisten kaltaisia kommareita minun tekisi mieli niin tavattomasti kuohia...
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

metsämies

Eli sehän on tavallaan niinkuin urakkapalkka. Itse työskentelen lähes kokoajan urakkapalkalla ja se on ehdottomasti paras palkkausmuoto. Taksa pitää tietenkin sopia siten että urakkatahdilla pääsee paremmille tienesteille kun tuntipalkalla, eli rivakalle työmiehelle hyvä palkkausmuoto.

Mutta eikö tuo esim. taksinkuljettajalle ole vähän epäreilua, jos ei ole asiakkaita niin ei tule palkkaakaan? Ja eihän kuljettaja itse voi asiakkaiden määrään vaikuttaa.

metsämies

Urakkapalkat on kyllä melko palkkaan määritelty TES:issä että ei niitä tarvitse itse alkaa neuvotella.

far angst

Hyvä systeemi ja ihan parhaiden mafia-perinteiden mukaista.  Ja mafialtahan ne ovatkin ammattiliittojen metodit ja metkut peräisin.
Ammattiliittojen systeemi soveltuu laiskoille, ammattitaidottomille ja muuten reppanoille.  Ahkeralle ja ammattitaitoiselle niistä on vain haittaa ja ovat ansioiden jarruna.  Ammattiliittojen mafialoiset ovat itselleen ja sakilleen saaneet itselleen aikaan elintasoautomaatin, joka kaikilta muilta karkottaa Suomesta työpaikat.  Hyvän esimerkin tästä muodostavat metsäteollisuus ja  merenkulkuala.  Ahneet ammattiliitot ovat pitäneet huolen siitä, että nuo työpaikat ovat maasta häipyneet.   Onnea vaan ulosliputuksiin.

Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

metsämies

Quote from: far angst on 11.07.2009, 15:03:04
Hyvä systeemi ja ihan parhaiden mafia-perinteiden mukaista.  Ja mafialtahan ne ovatkin ammattiliittojen metodit ja metkut peräisin.
Ammattiliittojen systeemi soveltuu laiskoille, ammattitaidottomille ja muuten reppanoille.  Ahkeralle ja ammattitaitoiselle niistä on vain haittaa ja ovat ansioiden jarruna.  Ammattiliittojen mafialoiset ovat itselleen ja sakilleen saaneet itselleen aikaan elintasoautomaatin, joka kaikilta muilta karkottaa Suomesta työpaikat.  Hyvän esimerkin tästä muodostavat metsäteollisuus ja  merenkulkuala.  Ahneet ammattiliitot ovat pitäneet huolen siitä, että nuo työpaikat ovat maasta häipyneet.   Onnea vaan ulosliputuksiin.

Lähes kaikki kunnon duunarit joita tunnen kuuluvat ammattiliittoon. Mitähän Ay-liikkeet ovat tehneet väärin että metsäala on suomesta häviämässä?

En ilkiäisi työmieheksi itseäni kutsua jos en AY-liikkeeseen kuuluisi.

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 14:53:29
Eli sehän on tavallaan niinkuin urakkapalkka. Itse työskentelen lähes kokoajan urakkapalkalla ja se on ehdottomasti paras palkkausmuoto. Taksa pitää tietenkin sopia siten että urakkatahdilla pääsee paremmille tienesteille kun tuntipalkalla, eli rivakalle työmiehelle hyvä palkkausmuoto.

Mutta eikö tuo esim. taksinkuljettajalle ole vähän epäreilua, jos ei ole asiakkaita niin ei tule palkkaakaan? Ja eihän kuljettaja itse voi asiakkaiden määrään vaikuttaa.

Se taas on ihan ammatinvalinta ja asenne kysymys. Mistäpä se isäntäkään palkkaa maksaa jos ei sitä jostain tule.

Yleensä näissä autohommissa isännät ja rengit tietävät aika hyvin mikä on pelin henki. Ei nuo gummipyörät kummallekkaan kultakaivoksia ole mutta niillä elää.

Ja prosentti on hiukan eri juttu kuin urakka.

metsämies

Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 15:13:41
Se taas on ihan ammatinvalinta ja asenne kysymys. Mistäpä se isäntäkään palkkaa maksaa jos ei sitä jostain tule.

Yleensä näissä autohommissa isännät ja rengit tietävät aika hyvin mikä on pelin henki. Ei nuo gummipyörät kummallekkaan kultakaivoksia ole mutta niillä elää.

Ja prosentti on hiukan eri juttu kuin urakka.

En ole tosiaan prosenttipalkasta kuullutkaan, en sitten sen reiluudesta osaa sanoa mitään. Uskosimpa vaan että joka alalla olisi hyötyä kun työntekijät järjestäytyisivät yhdeksi porukaksi.

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 15:10:51

Lähes kaikki kunnon duunarit joita tunnen kuuluvat ammattiliittoon. Mitähän Ay-liikkeet ovat tehneet väärin että metsäala on suomesta häviämässä?

Uhosihan Ahonenkin tässä joku vuosi sitten kovasti. Nyttemmin on Ahonen ja paperimöllit olleet hiukkasen hiljempaa.

Eikä ole merimiesunionikaan ihan hetkeen uhannut laivoja pysäyttää. Siperia opettaa.

Hullua tuossa liittotouhussa on sekin että työnantaja usei vielä hoitaa maksut liitolle. Toki ne pidätetään palkasta.

Melkoista holhoamista. Onko duunari niin kädetön ettei osaa omia jäsenmaksujaan maksaa.

Kari Kinnunen

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 15:19:01
En ole tosiaan prosenttipalkasta kuullutkaan, en sitten sen reiluudesta osaa sanoa mitään. Uskosimpa vaan että joka alalla olisi hyötyä kun työntekijät järjestäytyisivät yhdeksi porukaksi.

Se on sillai reilua että jos ei mitään tuota ei saa palkkaakaan.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt aikaa palkanmaksu perusteena, toki se monessa hommassa on ainoa mahdollinen mittari mutta silti.

Minusta kun läsnäolosta ei makseta vaan työnteosta.

far angst

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 15:10:51

Jos  esim. paperiliiton siivooja saa vaikkapa vain kolminkertaisen palkan jonka STTK:n sovellutusalojen siivooja saa, tulee joskus vastaan tilanne, ettei maailma enää osta liian kallista suomalaista paperia.  

Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen, mukaan luettuna taloudellisten tosiasiain tunnustaminen. Viisautta voi tietysti yrittää korvata joukkovoimalla, mutta jo nyt on nähty miten siinä on käynyt.  

Niin,  minulla taas on käsitys, että ilkiät kutsua itseäsi metsämieheksi etkä työmieheksi.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

metsämies

Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 15:22:18

Minä en ole koskaan ymmärtänyt aikaa palkanmaksu perusteena, toki se monessa hommassa on ainoa mahdollinen mittari mutta silti.

Tuollainen tuottoon riippuvainen palkka on silloin reilu jos työntekijä voi selvästi vaikuttaa tuotokseen. Eli lähinnä näissä tyypillisissä urkkohommissa.

Moni puhelinmyyjä toimii provisiopalkalla jossa palkka riippuu lähes kokonaan kuinka moni ihminen tilaa jonkun roskalehden, joka taas pitkälti riippuu kuun asennosta ja auringonpilkkujen määrästä.

metsämies

Quote from: far angst on 11.07.2009, 15:22:39
Jos  esim. paperiliiton siivooja saa vaikkapa vain kolminkertaisen palkan jonka STTK:n sovellutusalojen siivooja saa, tulee joskus vastaan tilanne, ettei maailma enää osta liian kallista suomalaista paperia.  

Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen, mukaan luettuna taloudellisten tosiasiain tunnustaminen. Viisautta voi tietysti yrittää korvata joukkovoimalla, mutta jo nyt on nähty miten siinä on käynyt.  

Niin,  minulla taas on käsitys, että ilkiät kutsua itseäsi metsämieheksi etkä työmieheksi.

Varmaan siivoojien liiton kannattaisi ryhdistäytyä vaatimaan palkankorotuksia tai pistää rätti naulaan. Tosiasia on vaan että kyllä reilua kohtelua saa kun alkaa vaatimaan.

Minä pystyn hyvällä syyllä sanomaan itseäni työmieheksi.

Huolestunut Kansalainen

Mites tämä toimii esim. vartijoiden kohdalla? :)

Hippo

Miten tämä ketju liittyy mitenkään maahanmuutto- ja monikulttuurisuusteemaan?

Huolestunut Kansalainen

Quote from: Hippo on 11.07.2009, 15:34:42
Aiheellinen kysymys. Näemmä tarkoituksena on tarkastella alati läsnäolevan vasemmisto-illuminatin juonia.

far angst

John Bircher

Quote from: Hippo on 11.07.2009, 15:34:42
Voisi siirtää kylänraitille, mutta minusta ihan kiva että tälläistäkin keskustellaan. Mitä järkeä keskustella pelkästä maahanmuutosta kuin kaikilla suhteellisen samat mielipiteet. Lisäksi kun suurinosa mamukeskusteluviesteistä on tyyliin "jaa rikastajia lisää mokumafia tykkää"-tasoista paskaa.
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

Kari Kinnunen

Mites tämä toimii esim. vartijoiden kohdalla? :)

Hyvä kysymys. Tulos-/prosenttipalkkaus on hyvä palkkausmalli aloilla jos yksilön tulos voidaan yksiselitteisesti mitata euroilla.

Suojelu- ja hoivatyö ovat tyypillisimmillään sellaisia joissa tulos palkkaus ei oikein toimi.

Otus

Mielestäni on älyttömän hyvä pointti rinnastaa tämä TV-lupaan koska samanlainen muutos tehtynä myös työttömyyskassaan ei todellakaan olisi kansalaisille haitallista. Itse olen tehnyt työtä useamman vuoden mutta asia ei ole siltikään kunnossa kun tajusin sen alle vuosi sitten. Opiskelijana liittoon liittyminen on ilmaista mutta kassaan ei voi liittyä ennen ensimmäistä kesätyötä ja missään asiasta ei muistuteta vaan se pitäisi kiireisen opiskelijan ymmärtää laittaa korvan taakse muun opiskelujen alkuvaiheessa tulevan tärkeän tiedon ohessa. Jos valmistuttuaan ei heti saa töitä on iso ero onko yksi lause opintojen ensimmäiseltä vuodelta jäänyt mieleen vai ei. Sen sijaan esim. vakuutusyhtiöt mainostavat siinä määrin että niiden hoitamat asiat eivät voi jäädä täysjärkiseltä huomaamatta.

Rutja

Totta, mutta olisi varsin hasardia jos poliisille maksettaisiin urakkapalkkaa tyyliin 30e per pidätys - ei tarvinne erikseen sanoa, mikä ongelma tällaisessa olisi. Samoin on monilla muillakin aloilla, joihin liittyy paljon staattista työtä tai yksittäisiä työtehtäviä on niin lukuisia, ettei niistä ole mielekästä maksaa erikseen; järjestyksenvalvonta, puhtaanapito, opetustehtävät, tutkimustyö, sairaanhoito...

EDIT: Näköjään totesit itsekin asian myöhemmässä viestissäsi.

Lopulta asian pitäisi kuitenkin olla työntekijän ja työnantajan kahdenkeskinen asia kuinka he palkkausmenettelyn järjestävät.

Kari Kinnunen

Quote from: Jarkko Pesonen on 11.07.2009, 16:16:49

Lopulta asian pitäisi kuitenkin olla työntekijän ja työnantajan kahdenkeskinen asia kuinka he palkkausmenettelyn järjestävät.

Näinhän asia pienissä firmoissa usein onkin.

Hiukan OffTopic mutta onkos kukaan koskaan perehtynyt tähän systeemiin.

http://www.eezy.fi/

Vaikuttaa äkistään ihan kätsyltä tällai keikkatyöläisen kannalta. (Kun noita keikkojakin alkaa pikkuhiljaa taas olla näköpiirissä)

Rutja

Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 16:30:21
Quote from: Jarkko Pesonen on 11.07.2009, 16:16:49

Näinhän asia pienissä firmoissa usein onkin.

Ja suuremmissa yrityksissä - mikäli yrityksen johto toimii rationaalisesti - kehittyy työsopimuksesta formulaatti, jonka työntekijä hyväksyy tai hylkää.

Harri Eerikäinen

Quote from: Kari Kinnunen on 11.07.2009, 11:04:03
Harri

Varmastikin noinkin. Vaan kun ne ansiosidonnaisetkin maksetaan kuitenkin verovaroista niin miksi sitä ansiosidonnaista ei sitten makseta kaikille.
Miksi ansiosidonnaisen saamisen ehtona on vahvasti SDP sidonnaisten liittojen jäsenmaksun maksaminen, pois lukien YTV.

Täytyy heti myöntää tietämättömyyteni, kyllähän mä kuvittelin että kun suuri osa tutuistani liitoille maksaa rahaa, että niistä kertyneellä potilla sitten myös maksettaisiin ansiosidonnaisen ja peruspäivärahan erotus liittoon kuuluville. Jos edes näin ei ole, on vielä hullumpaa kuulua noihin liittoihin, ja olet ihan oikeassa, että kaikkien työttömäksi joutuneiden pitäisi saada valtion pussista samat etuudet.

Itse erosin aikanani liitosta(ni), kun pari kertaa oli istuttu työmaalla suuren uhon jälkeen, että "nyt ratkeaa taipuuko työnantaja palkankorotusvaatimuksiin vai mennäänkö lakkoon". Sitten molemmilla kerroilla tuli liitosta "hyvä" uutinen, oli saatu vissin noin 5% siitä mitä pyydettiin, nyt takaisin hommiin. Musta tuntui silloin ja tuntuu edelleen, että jos työnantaja ja työntekijä olisivat saaneet sopia palkat keskenään, ei olisi ollut estettä nostaa minun palkkaani enemmän kuin liiton muutaman silloisen markan korotus, jonka etuuden ajamisesta olin vuosia maksanut. Ja vastaavasti jollekin toiselle olisi sanottu, että sulle maksetaan tämän verran, ja jos ei kelpaa niin varmaan hyvälle työmiehelle on ottajia.

En minä tarvitsisi mitään liittoja palkkakehitystäni jarruttamassa ja lusmuille korotuksia järjestämässä. Ja kyllä mä sen istumapaikkanikin hommaan tarvittaessa ihan itse, siihenkään en tarvitse liiton apua enkä puupäiden suostumusta.

Kari Kinnunen

Quote from: Harri Eerikäinen on 11.07.2009, 19:20:44

Täytyy heti myöntää tietämättömyyteni, kyllähän mä kuvittelin että kun suuri osa tutuistani liitoille maksaa rahaa, että niistä kertyneellä potilla sitten myös maksettaisiin ansiosidonnaisen ja peruspäivärahan erotus liittoon kuuluville. Jos edes näin ei ole, on vielä hullumpaa kuulua noihin liittoihin, ja olet ihan oikeassa, että kaikkien työttömäksi joutuneiden pitäisi saada valtion pussista samat etuudet.

Itse erosin aikanani liitosta(ni), kun pari kertaa oli istuttu työmaalla suuren uhon jälkeen, että "nyt ratkeaa taipuuko työnantaja palkankorotusvaatimuksiin vai mennäänkö lakkoon". Sitten molemmilla kerroilla tuli liitosta "hyvä" uutinen, oli saatu vissin noin 5% siitä mitä pyydettiin, nyt takaisin hommiin. Musta tuntui silloin ja tuntuu edelleen, että jos työnantaja ja työntekijä olisivat saaneet sopia palkat keskenään, ei olisi ollut estettä nostaa minun palkkaani enemmän kuin liiton muutaman silloisen markan korotus, jonka etuuden ajamisesta olin vuosia maksanut. Ja vastaavasti jollekin toiselle olisi sanottu, että sulle maksetaan tämän verran, ja jos ei kelpaa niin varmaan hyvälle työmiehelle on ottajia.

En minä tarvitsisi mitään liittoja palkkakehitystäni jarruttamassa ja lusmuille korotuksia järjestämässä. Ja kyllä mä sen istumapaikkanikin hommaan tarvittaessa ihan itse, siihenkään en tarvitse liiton apua enkä puupäiden suostumusta.

Puhumme Harri samaa kieltä. Itsekin olen joskus joutunut havaitsemaan sellaisen ilmiön että liitot tavallaan estävät maksamasta hyvälle miehelle hyvin ja huonolle huonommin.

Samoin jotkut ammattiyhdistysaktiivit vielä tuppaavat kyttäämään saako joku toinen jotain etuja firmassa joita joku toinen ei saa. Elikkäs hiukkasen tasapäistäviltä instansseilta ovat tuntuneet.

Paras oli tässä jokin aika sitten eräässä mökissä kun tyyppi valitti liittoon kun ei koko tuoreena kuskina saanut valita ajokkiaan vaan isäntä kehtasi määrätä millä vehkeellä ajellaan.

Pienessä firmassa yksi liittoänkyrä pystyy pilaamaan koko firman työfiiliksen.

Dionysios

Quote from: metsämies on 11.07.2009, 15:27:38

Tuollainen tuottoon riippuvainen palkka on silloin reilu jos työntekijä voi selvästi vaikuttaa tuotokseen. Eli lähinnä näissä tyypillisissä urkkohommissa.

Moni puhelinmyyjä toimii provisiopalkalla jossa palkka riippuu lähes kokonaan kuinka moni ihminen tilaa jonkun roskalehden, joka taas pitkälti riippuu kuun asennosta ja auringonpilkkujen määrästä.

Minä olen myyntimiehenä toiminut myös puhelinmyynnin puolella, joka on myyntityöstä ehkä haastavinta. Paras tili kuussa on puh.myynnissä ollut lähemmäs 8tonnia.
Myyntiartikkeleina ei tosin olleet "roskalehdet", mutta artikkelilla ei ole merkitystä. Mikään myynti ei tapahdu kuten kuvittelet kuun asennon tai auringonpilkkujen takia. Jos tätä hommaa kuka tahansa osaisi -vaikka jopa Sinä-ja tekisi tuloksellaan työnantajalle rahaa siitä ei maksettaisi näin helvetin hyvin.

Mutta aiheeseen; en kuulu liittoihin, en moottoripyöräjengeihin, en mihinkään kiristys- tai rikollisliigaan.

JOS ansiosidonnaisen toteutus olisi rehti, eli kassan jäsenmaksu olisi vaikkapa 400e/kk ja sillä todella kustannettaisiin jäsenten työttömyysmaksut, niin sitten KYLLÄ liittyisin.

Koska näin ei ole, vaan ansiosidonnaisen maksaa yhteiskunta yhtenä etuutena vain osalle vaikka kaikki siitä oikeasti maksavat, niin moraalini ei anna myöten.
Koska maksajana ovat kaikki, kaikkien tulisi olla siihen oikeutettuja.

Jäin muuten jokin aika sitten työttömäksi firman kaaduttua.
Onneksi työtä löytyy aina, jos on valmis tekemään. Se ei välttämättä ole mieluista, ei yhtä rahakasta kuin entinen työ, eikä missään nimessä oman alan/kiinnostuksen töitä -muttei sen tarvitsekaan olla.