News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Valtio alkaa kerätä paikkatietoja

Started by Hohtava Mamma, 30.09.2014, 10:50:12

Previous topic - Next topic

Hohtava Mamma

Quote from: TaloussanomatLiikennevirasto on sopinut Soneran kanssa, että tämän kännykkäliittymistä voidaan kerätä autoilijoiden matka-aikatietoja.

Liikennevirasto alkaa kerätä matkapuhelimista tietoa, jolla on tarkoitus helpottaa liikenteen sujumista. Käytännössä apuna käytetään Soneraa, joka kokoaa tiedot matkapuhelinliittymistään.

Saatavan matka-aikatiedon avulla tieliikennekeskukset pystyvät selvittämään, miten liikenne sujuu. Liikenneviraston mukaan tiedonkeruu tapahtuu anonyymisti eli puheluita taikka verkon käyttöä ei seurata.

Kerättävän tiedon avulla voidaan tiedottaa autoilijoille häiriöistä ja tarvittaessa esimerkiksi laskea nopeusrajoitusta. Aikaisemmin Liikennevirasto käytti samaan tehtävään liikennekameroita.

– Kamerat eivät kuitenkaan toimineet riittävän hyvin Suomen sääoloissa. Jatkossa puhelimista kerättävän tiedon uskotaan toimivan kaikissa keliolosuhteissa, toteaa Liikenteen palvelut -yksikön päällikkö Juuso Kummala tiedotteessa.

Kummalan mukaan seuranta tapahtuu seuraamalla matkapuhelinverkossa paikkoja, joissa puhelin vaihtaa yhteytensä tukiasemasta toiseen.

Matkapuhelimen on oltava aktiivikäytössä, eli sillä pitää puhua, pelata tai viestittää, jotta se näkyy matkapuhelinverkossa.

Aluksi kuulosti ilman foliopipoa ihan hyvältä tarkoitukselta (road to hell) mutta noissa kahdessa viimeisessä kappaleessa alkaa haisemaan. Vuonna 2014 luulisi jo jokaisen tietävän, että matkapuhelin on jatkuvasti yhteydessä lähimpiin tukiasemiin. Riittää kun virta on päällä.

Sitä paitsi on hieman ristiriitaista kerätä tietoa vain a) Soneran asiakkaista b) niistä puhelimista, joita käytetään aktiivisesti koska se on jo lähtökohtaisesti kiellettyä ajaessa. Toki kyseessä voi olla HF tai matkustaja, joka käpälöi rakkaintaan takapenkillä. Siinä tapauksessa otos jäisi kovin pieneksi suhteessa koko tienkäyttäjien massaan eikä alkuperäinen -väitetty- tarkoitus eli liikennevirtojen tarkkailu ruuhkien välttämiseksi edes täyttyisi.

Joka ainoa operaattori tietää, missä heidän liittymänsä ovat ja todennäköisesti tieto myös tallennetaan. Eksatavut ovat halpoja ja Big Data nykypäivää. Periaatteessa kenen tahansa liikkuminen voidaan siis jälkikäteen selvittää historiatiedoista. Se ei tietenkään ole pelkästään huono asia.

Tiedonkeruu tapahtuu anonyymisti? Try 0 100 100.

1984 @ 2014

^NSA Theme song, kuten joku osuvasti kommenteissa toteaa.

imaginaariluku

Niinhän ne kaupatkin kertoivat keräävänsä anonyymejä tietoja bonuskorteillaan. Kuinka ollakkaan kun liikkeelle pääsi erä pilaantuneita elintarvikkeita niin täysin puskista ja yllättäen tuli tieto, että viallisen tuotteen ostaneet tavoitettiin bonuskorttitietojen avulla. Siis tieto on täysin anonyymiä uskottavahan tuo on kun oikein viranomainen niin sanoo.

Markkanen

 Tulee mieleen se aika kun passia varten piti antaa sormenjäljet. Vakuutettiin, että sormenjälkiä ei käytetä muuhun. Mitenkäs tänä päivänä onkaan?  Ensin vakuutellaan, että tämä on kaikkien etu ja eihän tavallisella kansalaisella ole mitään pelättävää.

Kontrolliyhteiskunta harppoo pitkin asekelein kohti totalitarismia. No lohtuna voisi sanoa, että 10 vuoden päästä suurin osa kansasta on tottunut jatkuvaan seurantaan ja tallentamiseen. Hyvähän se vaan on? Sirua kallon sisään lakia odoteltaessa. Sehän ratkaisisi kaiken.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

sivullinen.

Kansalaistenvalvontaviranomaiset yrittivät saada Ollilan työryhmän kautta autoihin pakolliseksi GPS-seurannan kilometripohjaiseen autoverotukseen, joka olisi kerännyt tietoja tietenkin anonyymisti, eikä sitä olisi käytetty väärien mielipiteiden esittäjien eli vaarallisten rikollisten jäljittämiseen. Se ei onnistunut, joten nyt yritetään samaa hiljaisemmin ja toista kautta. Näin toimii byrokraattinen suunnitelmatalous. Suunnitelma toimeenpannaan, vaikka mikä olisi, ja vaikka kansa ja laki sanoisivat mitä tahansa.

Totalitarismissa ollaan jo ajat sitten ylitetty Neuvostoliiton "loiston aika". Silloin ei edes unelmoitu kaikkien kansalaisten jatkuvasta seuraamisesta. Silloin oli vielä tekniikka kehittymätöntä ja seuranta suunnattomasti korkeasti koulutettuja ja puolueuskollisia kaadereita vaativaa. Mutta silti Neuvostoliitto kaatui -- tai ehkä juuri sen vuoksi. Ihmiset alkavat vihata kyttäävää valtiota. Poliisin tehtävä on jahdata rikollisia -- ei ennalta ehkäisevästi tarkkailla kaikkia olettaen jokaisen voivan joskus livetä rikoksen tielle. Sosialismin rappio näkyy Stasin kyvyttömyydessä toimeenpanna mitään uutta, kuten vaikka GPS-seurantaa; sosialismin rappio korostuu Stasin kyvyttömyydessä toimeenpanna edes kevyttä vaihtoehtoa, kuten tätäkään kännykkäseurantaa; ja sosialismin rappio tulee kaikille ilmeiseksi Stasin tultua kykenemättömäksi seurata edes netissä suunnattomiin mittoihin paisuneita "vihapuheita". Se joutuu ainoastaan kirjoittelemaan lehdelle näistä ehdotuksista ja toiveista, jotka tähtäävät tulevaisuuteen -- "alkaa kerätä", "uskotaan toimivan". Minä en usko Stasin pystyvän muuhun kuin suutaan soittamaan. Sosialismi on jo voimansa käyttänyt. Sosialismi on jo aikansa elänyt. Sosialimi on valmis kuolemaan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Ari-Lee

#4
Mietitäänpä.

Suurin seurattava kohderyhmä on siis suurimmaksi osaksi Ruotsin valtion omistaman Soneran asiakkaat tässä alkuvaiheessa.

Suurin ihmisten puhelinten liikkuvuus tapahtuu kaupunkien sisäisessä liikenteessä. Autoilijat eivät löpise puhelimissaan vaan keskittyvät ajamiseen. Ammattiautoilijoilla on kenties eniten puhelinliikennettä ajon aikana.

Kelikamerat ovat toimineet moitteetta ympäri vuoden tähän asti.

Miksi Sonera, minkä omistaa suurimmaksi osaksi Ruotsin valtio, osallistuu asiakkaidensa vakoiluun? FRA:lla taas sormensa pelissä? FRA jäi housut nilkoissa kiinni vakoilusta ja tietojen myynnistä NSA:lle. Venäläiset suuttuivat. Kuinka Suomen Liikenneministeriö liittyy ruotsalaisten vakoilijoiden puuhasteluun?

QuoteFörsvarets radioanstalt (FRA) on Ruotsin puolustusministeriön alainen siviiliorganisaatio, joka suorittaa signaalitiedustelua.

FRA:n päämaja on Lovön saarella Ekerössä. Sen budjetti oli vuonna 2008 562 miljoonaa kruunua ja sillä oli 650 työntekijää.

18. kesäkuuta 2008 hyväksytyn ja 1.1.2009 voimaan tulleen lain 2006/07:63 (FRA-laki, ruotsiksi FRA-lagen) mukaan FRA saa salakuunnella kaikkea Ruotsin läpi kulkevaa viestiliikennettä, esimerkiksi puheluja, Internet-selailua ja sähköposteja. Lain päätarkoitukseksi on ilmoitettu terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden torjuminen. Vuoden 2008 aikana FRA rekrytoi voimakkaasti ja henkilöstömäärä oli tarkoitus nostaa 900:aan.

Marraskuun 2007 tietojen mukaan FRA:lla oli maailman viidenneksi nopein supertietokone.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ekto

#5
Jo nyt operaattorien on lain pakolla (EU) kerättävä kaikki tiedot matkapuhelimen käyttöön liittyen ja säilytettävä niitä vähintään kaksi vuotta. Tässä eräs selostus aiheesta: http://www.ted.com/talks/malte_spitz_your_phone_company_is_watching

Lyhyesti sanottuna, jos sinun epäillään tehneen jokin kovempi rötös vaikkapa tammikuun 16. päivä, voidaan sinun liikkeet yrittää selvittää noista logeista. Ja siellähän näkyy vähintään kahden vuoden liikkeet.

Mutta tuo on siis jo tätä päivää. Tämä uusi juttu on taasen minusta fiksu. Tämän systeemin avulla saadaan sellainen tieto, että mistä ihmiset lähtevät ja minne ne pyrkivät pääsemään. Tällä hetkellä tiedämme vain montako autoa missäkin liikkuu, jos tiessä on silmukat/kamerat. Jotain rekisterikilpiä lukevia systeemejä on ollut olemassa, mutta nekin mittaavat vain samaa tietä.

Tämän uuden järjestelmän avulla voitaisiin rakentaa sovellus, joka osaisi kertoa mitä reittiä ja mihin aikaan sinun kannattaa tänään mennä, jotta työmatkasi menee jouhevasti. Esim. Google Now palvelu tekee tätä jo nyt, mutta sen tiedot ovat epätarkat ja perustuvat teiden arvioituun kuormittamiseen.

Jos meillä olisi joku sovellus, joka porrastaisi lähtemisiä ja tulemisia sekä ohjaisi reittien suhteen, niin ei meillä olisi ruuhkia. 30 minuutin porrastaminen onnistuu käytännössä hyvin monelta tiellä liikkujalta. Jos tälläiseen ohjailuun suostuville annettaisiin etua (ei kohdistettaisi niin hirveitä veroja :) ), moni varmasti suostuisi siihen ja kaikkien elämä olisi helpompaa.


Tässä vielä video ruotsin systeemistä:
http://www.ted.com/talks/jonas_eliasson_how_to_solve_traffic_jams
Tässä tuo kaveri naureskelee, ettei hänellä ole hajua siitä ketkä jäi aamu ruuhkasta pois, eli hän ei teidä tekojensa seurauksia. Olivatko he oikeasti töissä kulkevia jotka ei kulje enää töihin, ihmisiä jotka olivat matkalla ostoksille? Tulivatko nämä ihmiset sitten toiseen aikaan? Mitä tapahtui?

Tuollaisella puhelinseurannalla voitaisiin edes tutkia seurauksia jos vaikka jotain liikkumisen veroa nostetaan.

Ari-Lee

Tässä lisää FRA tiedonkeruusta:

Quote[...]Der Spiegel paljasti, kuinka Saksan BND jakaa "suunnattomia määriä siepattua dataa NSA:lle", kun taas Sveriges Television paljasti, että Ruotsin FRA antoi NSA:lle dataa diplomaattisista yhteydenpidoista vuonna 1954 allekirjoitetun salaisen tiedusteluyhteistyötä koskevan valtiosopimuksen nojalla.

Maailmanlaajuiseen joukkovalvontaan osallistuviin turvallisuus- ja tiedustelupalveluihin kuuluvat NSA:n lisäksi Australian ASD, Yhdistyneen kuningaskunnan GCHQ, Kanadan CSEC, Tanskan PET, Ranskan DGSE, Saksan BND, Italian AISE, Alankomaiden AIVD, Norjan NIS, Ruotsin FRA, Espanjan CNI, Sveitsin NDB ja Israelin ISNU, joka on raporttien mukaan välittänyt raakaa, suodattamatonta dataa Yhdysvaltain kansalaisista NSA:lle.[...]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmanlaajuista_joukkovalvontaa_koskevat_paljastukset_(2013_alkaen)
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ekto

Kyllähän tuollaisella joukkovalvonnalla olisi myös mahdollisuus tehdä hyvää. Ja tuo on kuitenkin sen verran epätarkka, että vaikea olisi kuvitella minkään yksilöllisen verottamisen onnistuvan tuota kautta. Suurin etu tulee kun tutkitaan suuren joukon liikkeitä.

Ajatellaan että olisi simulaattori, johon voitaisiin syöttää matkapuhelinten paikoista hankitut lähtö ja kohde paikat, sekä jonkunlainen arvio mihin aikaan perillä pitäisi olla. Tämän jälkeen simulaattori laskisi ja miettisi, mikä olisi kaikkien kannalta tehokkain ratkaisu ja paljonko säästöä sillä saisi aikaan. Esim. jos saadaan satatuhatta autoa hieman vähemmillä pysähdyksillä tai pari minuuttia vähemmällä matka-ajalla perille, niin kyllähän tuo alkaa jo näkymään vuosittaisessa bensankulutuksessa tuon kokoisella ryhmällä. Jos 100.000 auton keskikulutus laskisi puoli litraa keskimääräisen ajosuoritteen ollessa se 17.000 kilometriä vuodessa, niin eikö se tee 8,5 miljoonaa litraa? Tai vihreiden kielellä kaksikymmentä tuhatta tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

Nuivake

Quote from: törö on 30.09.2014, 14:04:39
Olisi käytännöllisempää säätää pakolliseksi jalkapanta missä on GPS-paikannin ja kaiutin käskyjen antamista varten.

Tai mikrosiru aivoihin, jolla kauko-ohjataan kyseisen sirun omaavaa Trafin pääkonttorista. Ohjaajana voisivat olla monikulttuurikoordinaattorit ja heidän maahan haalimat turhapaikanhakijat. Heille tulisi töitä ja pottunokat saataisiin viimeinkin komennukseen ja ohjaukseen.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

pamaus

Auttaisikohan, jos puhelimen jättäisi jatkossa piirongin päälle ja laittaisi käännön työnumeroon? Siinähän sitten seuraisivat. :)
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

ekto

Riippuu mitä ajattelee sen auttavan? Sama kait mikä tai kenen luuri siellä motarilla liikkuu, tarkoitus ei varmaan ole kytätä Teppo Möttösen liikkeiltä, vaan saada realistinen kuva tien käytöstä. Mutta niille jotka jotain pelkäävät löytyy prepaid-liittymät ja käteinen. Ja menee vaikka Burkha päällä sen ostamaan, niin ei Ärrän myyjä pääse käräyttämään. Köyhiä ja luottotiedottomia on maassa niin paljon, ettei noi Prepaidit ihan heti lopu.

haermae

Quote from: TaloussanomatLiikennevirasto on sopinut Soneran kanssa, että tämän kännykkäliittymistä voidaan kerätä autoilijoiden matka-aikatietoja.

Liikennevirasto alkaa kerätä matkapuhelimista tietoa, jolla on tarkoitus helpottaa liikenteen sujumista. Käytännössä apuna käytetään Soneraa, joka kokoaa tiedot matkapuhelinliittymistään.

Saatavan matka-aikatiedon avulla tieliikennekeskukset pystyvät selvittämään, miten liikenne sujuu. Liikenneviraston mukaan tiedonkeruu tapahtuu anonyymisti eli puheluita taikka verkon käyttöä ei seurata.

Kerättävän tiedon avulla voidaan tiedottaa autoilijoille häiriöistä ja tarvittaessa esimerkiksi laskea nopeusrajoitusta. Aikaisemmin Liikennevirasto käytti samaan tehtävään liikennekameroita.

– Kamerat eivät kuitenkaan toimineet riittävän hyvin Suomen sääoloissa. Jatkossa puhelimista kerättävän tiedon uskotaan toimivan kaikissa keliolosuhteissa, toteaa Liikenteen palvelut -yksikön päällikkö Juuso Kummala tiedotteessa.

Kummalan mukaan seuranta tapahtuu seuraamalla matkapuhelinverkossa paikkoja, joissa puhelin vaihtaa yhteytensä tukiasemasta toiseen.

Matkapuhelimen on oltava aktiivikäytössä, eli sillä pitää puhua, pelata tai viestittää, jotta se näkyy matkapuhelinverkossa.


Tielaitoksella/Trafilla tai mikä lie nykyään oli kameroiden lisäksi ainakin aiemmin teihin upotettuna sensoreita, mahdollisesti ihan tavallisia induktiosilmukoita, joilla silloisella Tielaitoksella  työskennelleen tuttuni mukaan näki ylimenevistä ajoneuvoista mm. lukumäärän, nopeuden ja akseliluvun (ts. ajoneuvotyypin), ajoneuvojen väliset etäisyydet, ja jotain muutakin kuulemma pystyi päättelemään datan perusteella.

Viimeisen lihavoinnin lause on silkkaa pötyä.

Matkapuhelin on/näkyy verkossa aina kun se on päällä, pl. nk. "offline"-tila. Tukiasema vaihtuu kaiken aikaa sujuvasti sitä mukaa kun matka etenee, aina siihen tukiasemaan mikä sillä hetkellä parhaiten kuuluu.  Tukiasematieto puolestaan päivittyy kaiken aikaa Suomen "tällä hetkellä verkossa olevien puhelinten keskusrekisteriin" (en valitettavasti muista rekisterin virallista nimeä/termiä tähän hätään, katsokaa 3GPP speksistä).

Miten luurilla olisi mahdollista vastaanottaa puheluja, jos se olisi verkossa vain silloin kun sillä puhutaan, pelataan tmv?
Miten verkko tietäisi yhdistää puhelun oikeaan kohdepuhelimeen, jos verkko ei kaiken aikaa tasan tarkkaan tietäisi missä tukiasemassa ko. kohdepuhelin on sillä hetkellä kiinni?


sivullinen.

Samasta asiasta uutisoivat Suomessa myös muut tahot. Virallisen propagandan linjauksien mukaan jokainen uutinen sisältää samat avainkohdat tietojen anonyymiudesta; ettei kyseessä ole uusi valvonta keino, vaan vanhan korvaaminen, eli sääoloissa huonosti toimivien kameroiden korvaaminen; seurannan toiminnasta vain aktiivisilla puhelimilla; ja niin edelleen. Näin saadaan välitettyä kansalaisille tarkasti haluttu kuva asiasta samalla näytellen Suomessa olevan vapaata lehdistöä, joka kirjoittaa jutut ilman virallista ohjeistusta. Pientä vihjettä ohjeistuksesta kuitenkin antaa ketjun aloittaneeseen uutisointiin päivän aikana tullut lisäys: " Päivitys klo 10.36:
Telia-Soneran viestinnän mukaan tieto on anonymisoitua ja käytännölle on saatu tietosuojavaltuutetun hyväksyntä."


Yksi merkittävä poikkeus näytti löytyvän. Helsingin Sanomat kertoi mitä anonymiteetti tässä tilanteessa tarkoittaa: "Rajapinnasta saadaan käsiteltäviksi soluista toiseen liikkuneiden liittymien määrä ja solussa vietetty aika. Esimerkisi Soneran haltuunsa saamat liittymätiedot, kuten puhelinkohtainen IMEI-koodi sekä puhelu- ja viestitiedot, eivät Liikennevirastolle välity." Joten, jos uskomme hesaria, Sonera, joka jo matkapuhelinverkon toimivuuden takia, joutuu pitämään kirjaa siitä, kuka missäkin sijaitsee milloinkin, ei sopimuksen mukaan kuitenkaan luovuta näitä tietoja eteenpäin. Se on mielestäni huojentava asia. Vaikka Sonera saattaa yhä avustaa NSA:ta, FRA:ta, Stasia ja vaikka mitä, ei Liikennevirasto sentään saa ainakaan tämän sopimuksen kautta lisää tarkkailutietoa yksittäisistä ihmisistä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

ikuturso

#13
Quote from: Hohtava Mamma on 30.09.2014, 10:50:12
Aluksi kuulosti ilman foliopipoa ihan hyvältä tarkoitukselta (road to hell) mutta noissa kahdessa viimeisessä kappaleessa alkaa haisemaan. Vuonna 2014 luulisi jo jokaisen tietävän, että matkapuhelin on jatkuvasti yhteydessä lähimpiin tukiasemiin. Riittää kun virta on päällä.

Näin oli ennen, kun puhelimet kiljuivat koko ajan verkolle missä menivät.

Nykyään puhelinten virransäästöominaisuuksien vuoksi puhelimet "nukkuvat" niin sikeästi, että voi mennä käsittääkseni jopa tunteja, ettei puhelin ilmoita verkkoon itsestään. Siksi tuo aktiivikäyttö tarvitaan tarkempaan ajankäytön seurantaan.

Tässä siis puhutaan ilmeisesti "passiivisovelluksesta", joka käyttää verkosta sinne luontaisesti kännykän käytön yhteydessä tilastoituvia tietoja. Toki puhelimen aktiiviseuranta on mahdollista laittamalla verkko "huutelemaan" puhelimen perään vaikka viiden minuutin välein. Seurattavien puhelinten standby-ajat voisivat tuosta jonkun prosentin kärsiä. Tällöin olisi kyse jo seurantatoimenpiteistä. Varmaan tässä kehitellään myös algoritmejä tulevaisuutta varten, jolloin puhelimen seuranta onnistuu helpommin jälkiprosessointina, vaikka puhelin ei olisi ollut seurannassa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Teaparty

Sonerassa vallitsee outo asenne - ei Sonera ole mikään Facebook, vaan sen asiakkaat maksavat palvelustaan rahaa. Tämmöinen käyttäjätietojen jakaminen on peruste purkaa liittymäsopimus. On eri asia, jos poliisi hakee oikeudelta luvan puhelintietojen tutkimiseen rikosepäilyn yhteydessä. Tässä seurataan aktiivisesti kaikkien asiakkaiden liikkeitä ja annetaan data valtion virastolle, joka ei ole mikään rikostutkintaviranomainen. Ei ole mitään takeita sille, että data pysyisi suojattuna.

Anonyymiys tässä yhteydessä nyt on pelkkää bullshittiä. Puhelimet ovat öisin kotona virta päällä latauksessa, joten tasan tarkkaan saadaan tieto siitä kuka liikkuu missäkin.

Sitäpaitsi tämä liikenteen ohjaus on aivan naurettava tekosyy. Pääteiden pinnassa on painotunnistimet, joilla liikennemäärät näkyvät reaaaliajassa. Pikkuteillä ei ole väliksi. Suomen ainoat arkiruuhkat ovat pk-seudulla ja täysin ennustettavissa.



Jaska Pankkaaja

Quote from: pamaus on 30.09.2014, 16:04:27
Auttaisikohan, jos puhelimen jättäisi jatkossa piirongin päälle ja laittaisi käännön työnumeroon? Siinähän sitten seuraisivat. :)

Auttaisi. Mulla on 4 vaihtoehtoa kun lähden mopolla tai autolla liikkeelle hieman kulmia pidemmälle: känny pois päältä, tuo kääntäminen työluuriin tai prepaidiin tai kaiken mobiilivälineistön kotiinjättö. Jälkimmäisestä tupaa tulemaan sanomista..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

ekto

QuoteTässä siis puhutaan ilmeisesti "passiivisovelluksesta", joka käyttää verkosta sinne luontaisesti kännykän käytön yhteydessä tilastoituvia tietoja.

Tästä juurikin taitaa olla kyse. Ja tiedot ei varmasti ole reaaliaikaisia eivätkä välttämättä edes nykyaikaisia. Mutta tottakai liikennevirasto pystyisi avaamaan yksittäisen logitiedoston ja tutkimaan missä puhelin viettää suurimman osan ajastaan. Tämän avulla voidaan monien kohdalla päätellä koti sekä työpaikka.

Mutta jos ja kun kyse on näistä passiivisista tiedoista, niin tietojen tarkkuus ei ole kummoinen. Niissä tapauksissa kun kännykkää aktiivisesti paikannetaan verkosta, kännykkään yhteydessä olevan tukiaseman läheiset asemat lähettävät kyselyitä kännykälle ja näin voidaan suorittaa kolmiointi. Normaalisti se kännykkä on yhteydessä vain yhteen asemaan, esimerkiksi kotisi lähimpään asemaan. Näin voimme vain päätellä, että puhelin on tämän yhden tukiaseman lähimaastossa. Ja mitä enemmän on asemia sen tiheämpää on asuminen ja sitä vaikeampaa on tarkka päättely.

Silti näistä passiivitiedoista voidaan päätellä, että puhelin lähti aamulla vaikkapa Salon halikosta ja päätyi Espoon kivenlahteen turun moottoritien ja kehä III kautta.

Ari-Lee

Quote from: ikuturso on 01.10.2014, 09:18:00
Quote from: Hohtava Mamma on 30.09.2014, 10:50:12
Aluksi kuulosti ilman foliopipoa ihan hyvältä tarkoitukselta (road to hell) mutta noissa kahdessa viimeisessä kappaleessa alkaa haisemaan. Vuonna 2014 luulisi jo jokaisen tietävän, että matkapuhelin on jatkuvasti yhteydessä lähimpiin tukiasemiin. Riittää kun virta on päällä.

Näin oli ennen, kun puhelimet kiljuivat koko ajan verkolle missä menivät.

Nykyään puhelinten virransäästöominaisuuksien vuoksi puhelimet "nukkuvat" niin sikeästi, että voi mennä käsittääkseni jopa tunteja, ettei puhelin ilmoita verkkoon itsestään. Siksi tuo aktiivikäyttö tarvitaan tarkempaan ajankäytön seurantaan.

Tässä siis puhutaan ilmeisesti "passiivisovelluksesta", joka käyttää verkosta sinne luontaisesti kännykän käytön yhteydessä tilastoituvia tietoja. Toki puhelimen aktiiviseuranta on mahdollista laittamalla verkko "huutelemaan" puhelimen perään vaikka viiden minuutin välein. Seurattavien puhelinten standby-ajat voisivat tuosta jonkun prosentin kärsiä. Tällöin olisi kyse jo seurantatoimenpiteistä. Varmaan tässä kehitellään myös algoritmejä tulevaisuutta varten, jolloin puhelimen seuranta onnistuu helpommin jälkiprosessointina, vaikka puhelin ei olisi ollut seurannassa.

-i-

Niin, paitsi "äly(ttömyys)puhelimet", joiden alinomainen tehtävä on jatkuva yhteydenpito. Ainakin konfaamattomina. Nehän eivät nuku.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Micke90

Puhua, pelata tai viestittää ajon aikana?  ???

  :facepalm:

ikuturso

#19
Quote from: Hohtava Mamma on 01.10.2014, 11:05:32
Tästä olisi mukava saada vähän lisätietoja. Miten puhelu ohjataan kännykkääsi, ellei operaattori tiedä minkä tukiaseman lähellä puhelimesi on?

En ole ollut kännykkäprotokollien parissa töissä enää 10 vuoteen. Piti oikein etsiä netistä vastaus.
Ainakin GSM:ssä on parametri, joka määrittää kuinka usein päätelaitteen pitää ilmoittautua. Tuo on 6 minuutista 25,5 tuntiin. Oletusarvo on 4 tuntia. Lisäksi jos vaihdetaan hakualuetta (ei siis yksittäistä tukiasemaa, vaan isompaa aluetta), tulisi päätelaitteen raportoida ja rekisteröityä uudelle alueelle.

Eli siis nukkuva känny ei ilmoita joka tukiaseman vaihtoa verkkoon, vaan se vinkaisee vaan kun siirrytään alueelta toiselle. En jaksa hakea, montako tukiasemaa tällaiseen alueeseen voi kuulua, onko se yhden BSC:n alue vai suurempi, ja mikä sen maantieteellinen maksimi pinta-ala voi olla, mutta tämä riittänee selvitykseksi, että nukkuvan kännyn reittiä ei voida mitenkään luotettavasti passiividatasta paikantaa ellei sille lähetellä kutsupyyntöjä tai määritellä tuo ilmoittautumistiheysparametri pieneksi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

jiikoo

Quote from: Hohtava Mamma on 30.09.2014, 10:50:12
Quote from: TaloussanomatKummalan mukaan seuranta tapahtuu seuraamalla matkapuhelinverkossa paikkoja, joissa puhelin vaihtaa yhteytensä tukiasemasta toiseen.

Matkapuhelimen on oltava aktiivikäytössä, eli sillä pitää puhua, pelata tai viestittää, jotta se näkyy matkapuhelinverkossa.

Aluksi kuulosti ilman foliopipoa ihan hyvältä tarkoitukselta (road to hell) mutta noissa kahdessa viimeisessä kappaleessa alkaa haisemaan. Vuonna 2014 luulisi jo jokaisen tietävän, että matkapuhelin on jatkuvasti yhteydessä lähimpiin tukiasemiin. Riittää kun virta on päällä.

Sitä paitsi on hieman ristiriitaista kerätä tietoa vain a) Soneran asiakkaista b) niistä puhelimista, joita käytetään aktiivisesti koska se on jo lähtökohtaisesti kiellettyä ajaessa. Toki kyseessä voi olla HF tai matkustaja, joka käpälöi rakkaintaan takapenkillä. Siinä tapauksessa otos jäisi kovin pieneksi suhteessa koko tienkäyttäjien massaan eikä alkuperäinen -väitetty- tarkoitus eli liikennevirtojen tarkkailu ruuhkien välttämiseksi edes täyttyisi.

Joka ainoa operaattori tietää, missä heidän liittymänsä ovat ja todennäköisesti tieto myös tallennetaan. Eksatavut ovat halpoja ja Big Data nykypäivää. Periaatteessa kenen tahansa liikkuminen voidaan siis jälkikäteen selvittää historiatiedoista. Se ei tietenkään ole pelkästään huono asia.

Tiedonkeruu tapahtuu anonyymisti? Try 0 100 100.

1984 @ 2014

^NSA Theme song, kuten joku osuvasti kommenteissa toteaa.

Matka-aikojen seurantaan käytetään dataa, jota kerätään operaattorin tietokantoihin mm. laskutusta varten. Eli esim. minkä solun palvelualueelta puhelu alkoi, handoverit ja minkä solun alueelle puhelu päättyi. Toki puhelin, jota ei käytetä, generoi liikkuessaan dataa, koska verkon täytyy tietää minkä solun alueella se milläkin hetkellä on, jotta tulevat puhelut voidaan välittää, mutta tätä dataa ei talleta, koska siitä ei ole mitään hyötyä operaattorille ja sitä generoituu valtavasti. Jo puheludatan tallettaminen laissa vaaditun ajan on aikamoinen kustannus.

Liikennevirastolle ei toimiteta teletunnistetietoja, se olisi vastoin lakia, vaan ainoastaan tieto siitä miten nopeasti puhelimet liikkuvat keskimäärin ajan hetkellä seurattavilla teillä. Laskenta tehdään siis Soneran päässä ja tulokset näytetään Liikennevirastolle.

ikuturso

Quote from: jiikoo on 04.10.2014, 10:27:36Toki puhelin, jota ei käytetä, generoi liikkuessaan dataa, koska verkon täytyy tietää minkä solun alueella se milläkin hetkellä on, jotta tulevat puhelut voidaan välittää,

Vrt. ylläkirjoittamani. Nukkuva puhelin ei ilmoita joka solun vaihdosta. Ainoastaan jos "kutsualuetta" tai keskusaluetta vaihdetaan. Tämä voi käsittää useita soluja = karkeampi seula.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-