News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kulttuuri ja tiedostavaiston sensuuri - yhdistetty (ks. ensimmäinen viesti)

Started by Titus, 29.09.2014, 11:50:32

Previous topic - Next topic

Jouko

Neekeri-sana on kielletty FB:ssäkin! Tulee 30 pv bannia pelkästä sanasta ilman muuta tekstiä. Testattu on
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Bwana

Quote from: dothefake on 04.11.2017, 15:17:24
Paikka on jokin saari Etelämerellä ja nykyinen korrekti titteli on wikin mukaan hottentottien kuningas.
Asuukohan noita hottentotteja Emmerdalesta tutussa Hottenin kaupungissa.

Mutta hottentotihan ovat khoikhoi-kansaa, nykyisen Etelä-Afrikan ja Namibian seudulta. Hollantilaiset aikanaan ristetyttivät koiriaan näiden piskien kanssa ja seurauksena on rhodesiankoira. Etelämerta hottentotit eivät ole nähneetkään.

Korrekti muoto Pepin isän titteliksi olisi tietenkin klassinen "Murrettuun ambraan vivahtavien terrakotan sävyisten kuningas".
Nkosi sikelel' Afrika.

jmk

Quote from: Bwana on 04.11.2017, 18:19:17
Mutta hottentotihan ovat khoikhoi-kansaa, nykyisen Etelä-Afrikan ja Namibian seudulta. Hollantilaiset aikanaan ristetyttivät koiriaan näiden piskien kanssa - -

PLING! Vihapuhe havaittu. Kansanryhmän vertaaminen eläimiin.

Bwana

Quote from: jmk on 04.11.2017, 18:40:00
Quote from: Bwana on 04.11.2017, 18:19:17
Mutta hottentotihan ovat khoikhoi-kansaa, nykyisen Etelä-Afrikan ja Namibian seudulta. Hollantilaiset aikanaan ristetyttivät koiriaan näiden piskien kanssa - -

PLING! Vihapuhe havaittu. Kansanryhmän vertaaminen eläimiin.

Onnitteluni. Parhaita mahdollisia Sanoma-oppeja suorittaen tehty lainaus. Työhakemusta sisään lasitaloon, hop hop!!!  ;D
Nkosi sikelel' Afrika.

Parsifal

Quote from: Vaniljaihminen on 04.11.2017, 16:12:47
Onhan Tarzankin 'apinain kuningas' eikä hän mikään apina ole.

Toki joskus kerrottiin sellaista vitsiä, että mitä yhteistä on Tarzanilla ja Ruotsin kuninkaalla.

Ja kuinkas sitten kävikään...
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

jmk

Quote from: aleksi.honkamember=14836]helsinki[/member].fi link=topic=96173.msg1883209#msg1883209 date=1431800899]
Lisäksi Muumilaaksossa ei ole toteutunut se ensimmäinen reaktio haittamaahanmuuttoon, vaan ovet ovat yhä lukitsematta. Selvä merkki onnellisuudesta.

Muumilaaksossa se kaapuakka käy istumassa toisten puutarhamaat piloille. Missä Mörkö on istunut yli tunnin, ei enää mikään kasva. Jäädytetyn maan taktiikka.

sologdin

Ajankuluksi, kun työtä ei tarvitse tehdä, on keksitty ruveta vaatimaan Ateneumia poistamaan Gallen-Kallelan historiallinen Aino-triptyykki.  Poisto tulee onnistumaan, koska hankkeeseen värvätään lisää porukkaa, toimittajia, poliitikkoja, julkimoita, ammattiyhdistyksiä, muita tuulenhaistajia ja roskaväkeä ja sitä jatketaan niin kauan, että tavoite saavutetaan.  Ja taas on pala Suomen historiaa liattu.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Triptyykki#/media/File:Gallen_Kallela_The_Aino_Triptych.jpg
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Syämmistynyt

Onneksi sentään toisenlaisiakin mielipiteitä on tullut julki:

Quote
...

Piilottamisen sijaan Gallen-Kallelan Aino-triptyykki pitäisi nostaa #metoo-kampanjan kärkeen, kirjoittaa Ilta-Sanomien digijulkaisuvastaava Sanna-Leena Santapakka.

Ateneumin museojohtaja Susanna Pettersson kirjoitti tänään, että häneltä vaaditaan aika-ajoin legendaarisen Akseli Gallen-Kallelan Aino-triptyykin poistamista museon seinältä.

Etenkin #metoo-kampanjan kuohuessa Petterssonin mukaan vaateet maalauksen poistosta pulpahtelevat mieleen.

–  Kysyjät kokevat Väinämöisen törkeäksi ahdistelijaksi ja Ainokin on kuvattu alastomana. Eikö museota yhtään hävetä? Pettersson kirjoittaa.


En ymmärrä näitä viestejä ollenkaan.

Gallen-Kallelan mestariteos kuvastaa kampanjaa täydellisesti. Väinämöinen on oman mahtinsa huipulla oleva miehinen mies, joka katsoo oikeudekseen jahdata nuoren neidon itselleen kourat ojossa. Aino, joka Kalevalassa kaupattiin vanhalle miehelle morsioksi, kuin hän olisi maljakko tai kotieläin, valitsee ahdistelukierteen jälkeen mieluummin kuoleman.


Tarina on vanha, ja se toistuu edelleen, uudestaan ja uudestaan. Esimerkiksi Harvey Weinsteinin uhrit ovat kertomansa mukaan juosseet kouria karkuun hotellihuoneissa ja kuvauspaikoilla.

"Kysyjät kokevat Väinämöisen törkeäksi ahdistelijaksi", Pettersson kirjoitti.

Totta kai kokevat, sillä Väinämöinen oli törkeä ahdistelija. Taiteen tehtävä ei ole miellyttää katsojaa, vaan taiteen tehtävä on herättää reaktioita katsojissa. Usein reaktiot eivät ole positiivisia.

Gallen-Kallela maalasi teoksensa ilmapiirissä, jossa suomalaisuutta ja legendoja romantisoitiin urakalla. Sen vuoksi onkin piristävää, kuinka raadollisesti hän uskalsi himokkaana metsän syövereistä neitoa tuijottavan vaka vanha Väinämöisen kuvata.

Piilottamisen tai poistamisen sijaan Ateneumin pitäisi nostaa Aino-tripyykki parrasvaloihin. Teoksen ympärille voisi jopa koota muita aihetta sivuavia teoksia.


Taulua katsoessaan nimittäin melkein odottaa jo näkevänsä puiden sekaan piilotetun #metoo -viestin. Niin osuvasti Aino-triptyykki kampanjaa kuvastaa.

Sanna-Leena Santapakka

https://www.is.fi/viihde/art-2000005554113.html

Titus


Ja joku moittii kun isis laukoo vanhoja patsaita paskaksi... sama meininki täällä.

btw ummagumma oli joskus joku ateneumin toiseustoteemi ja kertoi totuutta taulusta jo silloin...
that's a bingo!

Paju

Ateneumin blogissa on pidempi kirjoitus Gallen-Kallelan sensurointiehdotuksista ja suuren maailman kampanjoista sopimatonta taidetta vastaan:

https://ateneum.fi/susanna-pettersson-aino-taru-pysyy-seinalla/

Ateneumin blogissa myös linkit poistovaatimusten kohteena olevien teosten kuviin.

Eino P. Keravalta

Näinhän siinä käy kun sekoitetaan kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa, taide ja politiikka keskenään.

Suvakit näkevät kaiken taiteen poliittisena, mikä on tietysti virhe. He eivät ymmärrä, että taide on taidetta ja se elää vain itselleen. On virhe lähteä etsimään taiteesta merkityksiä, taide on estetiikkaa eikä poliitiikkaa.

Mutta kun asiat ymmärretään väärin, tulee sitten tuollaisia suvakkien aivopieruja.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

JJohannes

#131
Quote from: Eino P. Keravalta on 07.02.2018, 12:17:08
Näinhän siinä käy kun sekoitetaan kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa, taide ja politiikka keskenään.

Suvakit näkevät kaiken taiteen poliittisena, mikä on tietysti virhe. He eivät ymmärrä, että taide on taidetta ja se elää vain itselleen. On virhe lähteä etsimään taiteesta merkityksiä, taide on estetiikkaa eikä poliitiikkaa.

Toisaalta sitä on kai sanottu, että fasismi on politiikan estetisointia! Eli taide ei ehkä ole poliittista, mutta politiikka voi olla taiteellista...
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Dick Ursby

Aikuinen mies, setämies, nuoren tiukan lihan perässä on baaaaad. Mutta kun aikuinen mies työntää munansa viattomaan teinipoikaan, se se vasta on sanoinkuvaamattoman kaunista.

Consider the following:

Quote17-vuotias Elio (Timothée Chalamet) asuu vanhempiensa kanssa kartanossa Pohjois-Italian maaseudulla. On kesäloma, aurinko porottaa kirkkaalta taivaalla. Italianamerikkalaisen Elion koti on suvaitsevainen kulttuurikoti: isä (Michael Stuhlbarg) on taidehistorian professori, äiti kestitsee illallisvieraita. Palvelijat tekevät kotityöt.

Elio viettää päivät uiden, sovittaen nuotteja tai soittaen flyygelillä Bachia.

PERHEESEEN saapuu isän uusi kesäassistentti, 24-vuotias amerikkalainen Oliver (Armie Hammer). Elio on ehtinyt tavata vuosien varrella jo monta assistenttia. Tämänkertaisella on dollarihymy ja ärsyttävä tervehdystyyli.

Seuraavien viikkojen aikana he rakastuvat tavalla, joka muuttaa koko heidän loppuelämänsä.

---

Miesten välisestä rakkaudesta kertovissa elokuvissa on yleensä synkkä pohjavire, tässä ei.

Se on vielä vuonna 2018 merkittävä teko.

---

Usein rauhallisesti paikallaan seisova kamera seuraa Elion himokasta katsetta, joka ahmii kreikkalaiselta adonikselta näyttävää Oliveria eri tilanteissa: lentopallokentällä, uima-altaan reunalla ilman paitaa, maantiepyörän selässä matkalla kaupunkiin. Hän on presenssi, jonka puuttuminen jättää loven tilaan.

Mahtavassa diskokohtauksessa Oliver irrottelee silmät kiinni The Psychedelic Fursin tahtiin ja vetää Eliota itseensä kuin magneetti. Hammerin kasvot näytetään ovelasti ensi kertaa lähikuvassa vasta 50 minuutin kohdalla.

Aivan kuin kameraa olisi ujostuttanut ennen sitä.

KUN yksipuolinen ihastus saa varovaista vastakaikua, alkaa ikuisuudelta tuntuva odotus. Call Me By Your Namessa riittää sekopäisen seksikkäitä flirttailukohtauksia. Elokuvan alkupuolella käytävä väittely persikan etymologiasta saa arvoisensa kliimaksin.

Elokuvan nimi viittaa rakastelun jälkeiseen nimileikkiin, kaksi yhdeksi muuttavaan loitsuun.

---

Oscar-ehdokas Timothèe Chalamet on sensaatiomaisen luonnollinen teinipoikana, jolle toisen koskettaminen on vielä jotain uutta.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005538465.html

Olisit profiloinut etnisesti!

Veikko

"Suvakit" osoittavat taas sukulaisuutensa natseihin ja heidän ajatteluunsa*. "Rappiotaide" joutaa roskiin ja poistettavaksi "oikean" ja poliittisesti korrektin taiteen arvovaltaisilta seiniltä.

Natsistinen ajattelu vaihtaa tukijoukkojaan vuosikymmenten ja yhteiskunnallisten ja poliittisen ilmapiirin vaihtuessa, mutta on aina sisällöltään ihmeellisen samanlaista.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Degenerate_art
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Supernuiva

Joskus käy niin, että tämä(kin) taulu on vietävä museon seinältä pois puhdistettavaksi tai restauroitavaksi, jolloin tilalle asetetaan toinen teos - onhan maksavalla(?) yleisöllä oltava nähtävää. (Museoissa vieraillaan varsin paljon vapaalipuilla ja erilaisilla museokorteilla, monissa museoissa maksavat asiakkaat kuuluvat vähemmistöön.)

Neuvostomaassakin joskus "hankalia" kuvia vietiin "puhdistettaviksi", jolloin ne eivät olleet ihmisten silmillä.

Kun toinen teos on todettu sopivammaksi, voi tämä teos lähteä vuosikausia kestävän puhdistuksen jälkeen jopa "duudsonimaiselle" maailmankiertueelle, jolloin se on poissa Suomesta vuosikausia. Lisäksi tauluja voidaan aina lahjoittaa vaikkapa hyvän tahdon tms. eleenä. Jos teos palaa maailmankiertueelta, aikaa on jo kulunut vuosia, jolloin se voidaan viedä varastoon tai museossa johonkin "nurkkaan", joka on suljettu esimerkiksi näyttelyn rakentamisen tms syyn johdosta.

Myös jollain tavalla oletettu kirjastomuseovirkailija voi joskus omalla luvalla laittaa huonot taulut silppuriin, onhan niitä kirjojakin jo silputtu.

Keinoja löytyy ja joskus tuo taulu tuolta katoaa, koska se häiritsee niin voimakkaasti vallassa olevia vasemmistovirheitä voimia.

internetsi

Liittäkääs tähän se kuva, missä vaalea Aino pakenee kumivenekoodareita.
Lohjan persut

Paawo

Kas kun eivät ne intelligentsijan pimeät voimat ehtineet ottaa tätä toistuvan impiwaaraista setä/tyttönen-asetelmaa vipuvarreksi taannoisiin pärseelleen menneisiin vaalikampanjoihinsa.  ;D

En näe mitään yhteyttä mihinkään, enkä ainakaan vihjaile mitään. Kunhan kirjoitin.

Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Emo

Quote from: Veikko on 08.02.2018, 02:17:44
"Suvakit" osoittavat taas sukulaisuutensa natseihin ja heidän ajatteluunsa*. "Rappiotaide" joutaa roskiin ja poistettavaksi "oikean" ja poliittisesti korrektin taiteen arvovaltaisilta seiniltä.

Natsistinen ajattelu vaihtaa tukijoukkojaan vuosikymmenten ja yhteiskunnallisten ja poliittisen ilmapiirin vaihtuessa, mutta on aina sisällöltään ihmeellisen samanlaista.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Degenerate_art

Milloin suvakki kääntää katseensa moskeijoihin ja oikeutetusti vaatii näitä seksuaalisen häirinnän, seksuaalisen väkivallan, naisvihan, homofobian ja pedofilian pyhityksen monumentteja alas revittäviksi!?

Luka Mokonesi

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005556630.html

Tampereen yliopiston historian opiskelijat Maria Riipi ja Heta Hedman haluavat HS:n mielipidekirjoituksessa tuoda esille sen, miten länsimainen taidekaanon rakentuu pääasiassa miestaiteilijoiden fantasioille naiseudesta ja naisen ruumiista.

Quote from: ärsyttävä feministiAteneumin johtaja Susanna Pettersson kritisoi blogikirjoituksessaan taiteen arvioimista #metoo-kampanjan hengessä.

Hän liitti keskustelun Akseli Gallen-Kallelan teokseen Ainon taru, mistä alkoi jälleen spekulointi kansallisaarteen poistosta. Tämä herätti medioissa keskustelun taiteen ja historian sensuroinnista (HS Kulttuuri 6.2.).

Keskustelun ydin ei ole siinä, pidetäänkö Gallen-Kallelan teos esillä vai ei. Mikäli maalaus on suomalainen kansallisteos, on voitava puhua myös sen prob­lematiikasta ja tarpeesta pitää yllä fetissiä seksuaalisesta häirin­nästä osana kansanperinnettämme.

Suomessa usein ajatellaan, että kulttuurimme ei sisällä sukupuolten välistä epätasa-arvoa tai siihen liittyvää kuvastoa.

Pettersson kaipasi historia­tietoisuutta. Pidämme erikoi­sena Ateneumin johtajan puutteellista ymmärrystä taiteen ja yhteiskunnan kietoutumisesta yhteen. Tarkoituksena ei ole nykyajasta käsin tuomita tunnettuja taideteoksia vaan tuoda esille, että länsimainen taide­kaanon rakentuu pääasiassa miestaiteilijoiden fantasioille naiseudesta ja naisen ruumiista.

Miespuoliset kansallistaiteilijat ovat olleet aikansa kulttuurieliittiä, ja heillä on ollut valta määritellä kansallisesti merkittävän taiteen luonne. Ateneum on osa tätä kulttuurieliitin jatkumoa, ja sillä on mahdollisuus ja vastuu viedä keskustelua eteenpäin.

Maria Riipi luonnehtii itseään Twatterissa ärsyttäväksi feministiksi.

"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

guest14935

Quote from: internetsi on 08.02.2018, 08:06:47
Liittäkääs tähän se kuva, missä vaalea Aino pakenee kumivenekoodareita.
En mä löydä kun Väinämöisen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aino_(Kalevalan_hahmo)
QuoteViidennessä runossa Väinämöinen yrittää kalastaa Ainoa, mutta saa saaliikseen vain erikoisen kalan. Hän yrittää paloitella kalan ruoakseen, mutta se hyppääkin veteen ja kertoo olleensa Aino.

Tarinan opetuksena Väinämöinen itse kieltää jälkipolvia tavoittelemasta nuorta puolisoa tai menemästä nuorena naimisiin.
Nyt on taas huijattu. Miksi suomalaiselle ei nuori vaimo sopisi kun kerran muunmaanlaisillekin?
Kunhan aikuinen oisi niin kyllä mulle kelpaisi.

Vaniljaihminen

Pitää vaihtaa Väinämöisen tilalle äbläwäblä niin johan on taas kaikki hyvin. Trudeaun tilalle sopisi Alex Stubb.

Väinämöisen tilalle voisi kokeilla vaihtaa myös Roosa Meriläisen ja Ainon tilalle Jagge Migreenin.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

ikuturso

Siihen seinän eteen voisi laittaa rivin tehosekoittimia, jossa pyörisi päiväkaudet spermaa, verta, pissaa ja kakkaa, niin olisivat kaikki intellektuellit ihastuksesta hoomoilasina.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Eisernes Kreuz

Natseilla oli 1930-luvun lopulla ainakin Münchenissä sellainen iso taidenäyttely, jossa esiteltiin kiellettyä ja rappiollisena pidettyä taidetta ("Entartete Kunst").

Ehkä Helsinkiin voisi järjestää samanlaisen? Sinne sijoitettaisiin Aino-triptyykin kaltaista rappiotaidetta varustettuna feministien tuomitsevilla selityksillä.

Museon pihalla voitaisiin järjestää kirjanpolttojuhlia.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

ikuturso

Quote from: Eisernes Kreuz on 08.02.2018, 16:43:14
Natseilla oli 1930-luvun lopulla ainakin Münchenissä sellainen iso taidenäyttely, jossa esiteltiin kiellettyä ja rappiollisena pidettyä taidetta ("Entartete Kunst").

Ehkä Helsinkiin voisi järjestää samanlaisen? Sinne sijoitettaisiin Aino-triptyykin kaltaista rappiotaidetta varustettuna feministien tuomitsevilla selityksillä.

Museon pihalla voitaisiin järjestää kirjanpolttojuhlia.

Ja performanssiesitys, jossa vanhat likaiset pohjolan akat kourisivat alastomia nuoria miehiä. #himtoo.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Brandis

Nyt sen keksin!

Kaikki tämä liberaalin nyky-yhteiskunnan hulluus suorastaan vaatii vastapainokseen perinteisistä maista maahanmuuttoa, koska he tietävät näissä piireissä itsekin, että kivireki on lähtenyt menemään liian lujaa alamäkeä alas, eikä heistä ole pysäyttämään sitä. Maahanmuuttajien verukkeella voidaan tervehdyttää tässä tilanteessa moni asia.

Siksi.

Paju

Quote from: Vellamo on 08.02.2018, 20:39:44
Apua, opiskelijahuumori on aivan valtavan rasistista ja sortavaa. Ilonpito seis!

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005558307.html

QuoteKauppatieteiden opiskelijat järjestivät Otaniemessä siirtomaa­juhlat – pää­sihteerin huoneessa kilpailtiin "mahdollisimman rasistisista vitseistä"
Aalto-yliopiston kauppatiete
iden ylioppilaat (KY) määrittelee strategiassaan yhdeksi painopistealueeksi "aidon kansainvälisyyden". Kolonialismiteemaiset juhlat olivat KY:n mukaan virhearvio, joka ei saa toistua.

Ovat sitä ennenkin opiskelijat osanneet loukkaantua, juomalaulut tuntuvat olevan herkkä aihe ja toistuva mielipahan lähde. Kymmenen vuotta sitten kuohutti venäläisiä halveeraava sanoitus (Sörnai gusha) ja muutama vuosi sitten ihan oikea natsilaulu (Horst-Wessel-Lied, persutkin mainittu).

Enää pitäisi hahmottaa, miten laulu voi syrjiä.

http://ylioppilaslehti.fi/2008/11/juomalauluselkkaus/

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3335806-ylioppilaskunnan-sitseilla-laulettiin-natsipuolueen-tunnuslaulu-perussuomalaiset-nuoret-toivoivat

http://ylioppilaslehti.fi/2008/11/ylioppilaslehti-kysyy-loukkaavatko-juomalaulut/

JoKaGO

Quote from: Paju on 09.02.2018, 12:34:12
Quote from: Vellamo on 08.02.2018, 20:39:44
Apua, opiskelijahuumori on aivan valtavan rasistista ja sortavaa. Ilonpito seis!

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005558307.html

QuoteKauppatieteiden opiskelijat järjestivät Otaniemessä siirtomaa­juhlat – pää­sihteerin huoneessa kilpailtiin "mahdollisimman rasistisista vitseistä"
Aalto-yliopiston kauppatiete
iden ylioppilaat (KY) määrittelee strategiassaan yhdeksi painopistealueeksi "aidon kansainvälisyyden". Kolonialismiteemaiset juhlat olivat KY:n mukaan virhearvio, joka ei saa toistua.

Ovat sitä ennenkin opiskelijat osanneet loukkaantua, juomalaulut tuntuvat olevan herkkä aihe ja toistuva mielipahan lähde. Kymmenen vuotta sitten kuohutti venäläisiä halveeraava sanoitus (Sörnai gusha) ja muutama vuosi sitten ihan oikea natsilaulu (Horst-Wessel-Lied, persutkin mainittu).

Enää pitäisi hahmottaa, miten laulu voi syrjiä.

http://ylioppilaslehti.fi/2008/11/juomalauluselkkaus/

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3335806-ylioppilaskunnan-sitseilla-laulettiin-natsipuolueen-tunnuslaulu-perussuomalaiset-nuoret-toivoivat

http://ylioppilaslehti.fi/2008/11/ylioppilaslehti-kysyy-loukkaavatko-juomalaulut/

Ja Teekkarihymni alkaa sanoin " Yö kuin sielu neekerin on pimiä ..."  Banniin vain!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Brandis

Eikö taiteen perusominaisuuksiin kuulu se, että se on tunteita herättävää?

JoKaGO

Quote from: Brandis on 09.02.2018, 21:27:40
Eikö taiteen perusominaisuuksiin kuulu se, että se on tunteita herättävää?

Kalevalassa, Kansalliseepoksessamme, Joukahainen pelasti perseensä lupaamalla pikkusiskonsa Väinämöiselle morsiameksi. Pikkusisko-Aino tajusi tilanteensa, ja mieluummin hukuttautui kuin alkoi morsiameksi vanhukselle.

Jokin hiljattain uutisoitu moku-uutinen tuli tuosta mieleen  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Outo olio

Niin kuin on jo todettu, kyseinen taideteos nimenomaan tuo esille sitä että vanhojen äijien on turha haikailla nuorten tyttöjen perään, ne vaikka hukuttautuvat järveen, turha yrittää. Eli kyseessä siis on naisten autonomiaa puolustava taideteos, tosin ehkä vähän mutkan kautta mutta kuitenkin.

Quote from: Luka Mokonesi on 08.02.2018, 09:53:05
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005556630.html

Tampereen yliopiston historian opiskelijat Maria Riipi ja Heta Hedman haluavat HS:n mielipidekirjoituksessa tuoda esille sen, miten länsimainen taidekaanon rakentuu pääasiassa miestaiteilijoiden fantasioille naiseudesta ja naisen ruumiista.

Eikös nimenomaan ole niin, että miestaiteilijoiden fantasiat naiseudesta ja naisen ruumiista nimenomaan alleviivavat sitä että kulttuurissa nainen on vapaa päättämään itse, ja vaikka jättämään taitelijaneron ilman? Matti Nykästä lainatakseni "pilluhan se on mielessä, mutta hypätään nyt ensin". Ehkäpä miestaiteilijoilla oli samanlaisia aatoksia, kun maalasivat ja veistivät alastomia nuoria naishahmoja.

Luin joskus jonkun kirjallisuuden historian tutkijan tms. haastattelun, ja hän oli tehnyt tutkimuksen käsin kopioitujen eurooppalaisten tekstien marginaalitöherryksistä, eli kun ennen kirjapainon keksimistä munkit kopioivat käsin pyhiä tekstejä, niin joku aina lisäsi omia huomautuksiaan sivun tyhjään reunaan. Johonkin raamattuun oli piirretty kylpevä nuori nainen, ja tutkija spekuloi että kyseisessä tapauksessa kopioijalla oli ollut "fornikaatio" mielessä. Ehkä näillä taidemaalareilla ja kuvanveistäjillä vain oli sama tilanne.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?