News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomalainen maksaa asuntolainansa noin 120 vuotta ruotsalaista nopeammin

Started by B52, 15.11.2014, 02:25:47

Previous topic - Next topic

B52

http://www.hs.fi/koti/a1415852508878

Mistä pohjimmiltaan johtuu, että suomalaiset maksavat asuntolainansa yleensä alle 20 vuodessa, kun Ruotsissa keskimääräinen takaisinmaksuaika on 140 vuotta?

Suomessa viitataan usein "tunnollisuuteen" ja muihin kansallisiin piirteisiin, mutta niiden selittävä voima on epäselvä. Esimerkiksi psykologisissa tutkimuksissa kansojen väliset väitetyt eroavaisuudet ovat useimmiten osoittautuneet illuusioiksi.

"Psykologinen tutkimustieto ei viittaa siihen, että suomalaiset olisivat esimerkiksi muita taipuvaisempia masentuneisuuteen tai huonoon itsetuntoon", sanoo Helsingin yliopiston akatemiatutkija Markus Jokela.

Ei siis vaikuta todennäköisemmältä, että suomalaiset olisivat myöskään "tunnollisempia" kuin esimerkiksi ruotsalaiset.

...
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Tosiasiallinen Nuiva

Pohjimmiltaan on kyse valitusta politiikasta ja ehkä myös arvoista. Ruotsalaisten varallisuus on suurempi kuin meidän, mutta ei kuitenkaan seitsemän kertainen.

Ruotsissa on järkyttävä asuntopula ja asuntokupla. Ne joilla on ollut omistusasunto, ovat myyneet sen voitolla ja ottaneet entistä suuremman/pidemmän asuntolainan ja muuttaneet pois mamulähiöistä. Meininki on pidemmän päälle kestämätöntä parin miljoonan "ruotsalaisen " ollessa täysin valden maksaman asunnon suojissa.
Non poteris veritatem

rooster

Mistä olin lukevinani, että Ruotsissa on lähes 100% verovähennysoikeus asuntolainan koroista vai olenko lukenut väärin tai väärästä paikasta? Lisäksi samassa yhteydessä luki, että mitään asuntolainan lyhennyspakkoa ei ole. Tällöinhän asuminen olisi käytännössä ilmaista ja asunnon arvo todennäköisesti kasvaisi. Todennäköisesti olen lukenut väärin koska asia olisi kohtuullisen järjetön. Tosin asuntolainoittajat ja saajat voittaisi kun valde maksaisi käytännössä koko lystin.

Kni

Mitenkähän tuo Ruotsin lainasysteemi käytännössä toimii? Ei se voi toimia markkinaehtoisesti, koska se paisuttaa pankkien taseita valtavasti. Miten pankki, jolla on miljarditolkulla pienikorkoista 140 vuoden lainasaatavaa muka läpäisisi EU:n stressitestit.

En tiedä, mutta voin kuvitella että valtiolla on jollakin tavalla sormensa pelissä, eli tämän on jonkin sortin sosialistinen ilmiö. Ruotsilla on niin valtavasti varallisuutta, että kyllähän sillä kaikenlaista pyörittää, mutta minä näen kuviossa suuren velkapyramidin, mikä pysyy pystyssä vain niin kauan kuin Ruotsin varallisuus kasvaa.

Ruotsin maahanmuuttopolitiikan takia varallisuus ei jatkossa kasva samaa vauhtia kuin menneinä vuosikymmeninä ja -satoina. Tätä tukee se, että Hesarin uutisen mukaan
Quote"On tehty suunnitelma: Ensin pitää lyhentää kaksi prosenttia lainasta vuodessa, kunnes velan määrä on 70 prosenttia asunnon arvosta.

Ruotsin asuntovelkapyramidi taitaa olla tulossa tiensä päähän.

(Miksiköhän tämä ketju siirrettiin peräkammariin?)
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Miniluv

Minä taas ihmettelen ketjun alkuperäisen otsikon ideaa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

mossad

Quote from: Miniluv on 15.11.2014, 14:29:26
Minä taas ihmettelen ketjun alkuperäisen otsikon ideaa.

- Miten nii .... eiks tää oo keskustelu-mielipide-venttilointi-palsta? 

Lxoxvxe axnxd dxexmxoxcxraxcxy wxixlxl pxrxexvxaxixl !  - Ei vihaviesti, vaan vitutusviesti -