News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-09-10 HU: Maksaako sossu tupakat ja ulkomaanmatkan?

Started by Saippuakupla, 10.09.2014, 17:20:05

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteMaksaako sossu tupakat ja ulkomaanmatkan?

[...]

Netin keskustelupalstoilta löytyy tarinoita, jossa sosiaalitoimi on kustantanut kaikkea mahdollista lastenvaunuista kuuraketteihin. Esitimme näitä väitteitä Helsingin kaupungin nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtajalle Maarit Sulavuorelle , ja kysyimme mitä kaikkea sosiaalitoimi voi oikeasti kustantaa toimeentulotukiasiakkaalle.

1. Sosiaalitoimi maksaa ulkomaanmatkan.

Tietyissä tapauksissa kyllä. Silloin kun oleskeluluvan Suomeen saanut henkilö joutuu uusimaan passinsa ensimmäisen kerran, uusiminen täytyy tehdä oman maan suurlähetystössä. Kaikkia suurlähetystöjä ei ole Suomessa, jolloin sosiaalitoimi voi maksaa henkilön ulkomaan matkan kotimaahan tai lähimpään konsulaattimaahan, esimerkiksi Tukholmaan. Sosiaalitoimi maksaa matkan halvimmalla tavalla yhdelle henkilölle. Majoituksen sosiaalitoimi maksaa silloin, kun matkan pituus vaatii yöpymisen, mutta yleensä puhutaan yhdestä yöstä. Kaiken kaikkiaan passinhakumatkat ovat marginaalitapauksia, joita ei Helsingin sosiaalitoimessa tavata edes joka kuukausi.

2. Sosiaalitoimen myöntämällä maksusitoumuksella voi ostaa ruokakaupasta myös tupakkaa ja alkoholia.

Alkoholia ei, tupakkaa kyllä. Sosiaalitoimi voi antaa henkilölle maksusitoumuksen ruokakauppaan, jos hän on täysin rahaton. Yleensä maksusitoumukseen on merkitty, että se on elintarvikkeita varten, mutta ostoksia ei ole muuten rajattu tarkemmin. Alkoholia maksusitoumuksella ei voi ostaa missään tilanteessa, mutta joissakin tilanteissa tupakan osto on sallittu. Sosiaalitoimessa on katsottu, että pitkään tupakoineelle ihmiselle nikotiinin puute voi olla jossakin tilanteessa niin stressaava tilanne, että maksusitoumuksessa sallitaan tupakan osto. Tämä menettely on aika harvinainen, mutta se on mahdollista.

3. Sosiaalitoimen maksusitoumuksella voi ostaa auton.

Tähän on yksinkertainen vastaus. Ei voi.

4. Sosiaalitoimi voi maksaa autoon polttoaineet.

Toimeentulotukea myönnettäessä huomioidaan henkilön työmatkakulut. Maksusitoumusta bensakuluihin ei voi saada, mutta toimeentulotukilaskelmassa bensakulut lasketaan työmatkakuluihin, jos henkilön työpaikka on sellaisessa paikassa, johon ei pääse julkisilla liikennevälineillä.

5. Sosiaalitoimi voi maksaa autokoulun maksuja.

Tuskin. Tässä luulossa on varmaan sekoitettu toimeentulotukiasiakas jälkihuollon piirissä olevaan. Jos nuori on otettu huostaan, hän saa 18 vuotta täytettyään itsenäistymisrahaa. Tämä itsenäistymisraha voidaan korvamerkitä autokouluun, mutta sillä ei ole toimeentulotuen tai maksusitoumuksen kanssa mitään tekemistä.

6. Lapsiperheitä suositaan maksusitoumuksissa.

Maksusitoumuksien myöntämisessä ei suosita lapsiperheitä.

7. Sosiaalitoimi voi maksaa vähävaraisen hautajaiset.

Kyllä. Hautajaisiin myönnetään aika useinkin maksusitoumuksia, samoin kuin ruuan ja lääkkeiden hankkimiseen. Hautauspalvelut on kilpailutettu ja hautajaisten järjestämiseen on mahdollista saada kilpailutuksen mukainen maksusitoumus, jos kuolleelta henkilöltä ei ole jäänyt varoja ja omaiset eivät pysty kustantamaan hautajaisia.

8. Sosiaalitoimi myöntää rahaa uusiin lastenvaunuihin.

Helsingin sosiaalitoimi ei myönnä rahaa lastenvaunuihin ollenkaan. Helsingissä vaunut myönnetään lainaksi työkeskuksista, joihin ne palautetaan, kun ne jäävät tarpeettomiksi.

9. Suurin osa toimeentulotukiasiakkaista on ulkomaalaisia.

Ei ole. Esimerkiksi Helsingin toimeentulotukiasiakkaista 75 prosenttia on kantasuomalaisia ja 25 prosenttia ulkomaalaisia. Yhteensä toimeentulotukiasiakkaita Helsingissä on 44 900. Maahanmuuttajien osuus toimeentulotukiasiakkaista on kasvussa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/237181-maksaako-sossu-tupakat-ja-ulkomaanmatkan-katso-9-kohdan-lista

JoKaGO

"Tietyissä tapauksissa kyllä. Silloin kun oleskeluluvan Suomeen saanut henkilö joutuu uusimaan passinsa ensimmäisen kerran, uusiminen täytyy tehdä oman maan suurlähetystössä. Kaikkia suurlähetystöjä ei ole Suomessa, jolloin sosiaalitoimi voi maksaa henkilön ulkomaan matkan kotimaahan ... "

Tuotaaa... Ollaanko paettu ei-turvallisesta maasta... surrealismiako, vai räjähtääkö pääni?

Ainahan nuo sossun kupongit on voinut muuttaa rahaksi, ja rahallahan saa Alkosta viinaa. Näin ainakin Lahdessa 70-luvulla, kun isäni osti parikymmentä voipakettia "sossun eläteiltä" puoleen hintaan. Raha sitten muuttui Sorbukseksi... kai. Voi oli meillä kuitenkin melko harvinaista herkkua, 6-henkisessä työläisperheessä.

90-luvun laman alussa Tampereella kerrottiin, kuinka työttömäksi jääneet perheenisät hakivat sossusta vuokrarahat ja veivät ne Alkoon. Puoli vuotta tätä katseltiin kun Vuokrataloyhtiö katsoi vuokranmaksusta laistamista läpi sormien, kunnes perheen häädön aika koitti. Tällöin sossu tuli apuun - antamalla lisää rahaa perheen isälle  :facepalm:  Perusteena tietenkin se, että on nöyryyttävää, mikäli sossu maksaisi vuokrat suoraan, koska on perheenisän itsetunnon kannalta tärkeää, että hän itse saa hoitaa perheensä raha-asiat.  :flowerhat:  :facepalm: :facepalm:

Keijo ei tiedä, mutta Keijolla on vahva tunne siitä, että tässä pelataan fiilunkia. Rahaa / kuponkeja saadaan johonkin suksiin, polkupyörään tms., mutta jälkipörssissä kupongit muuttuvat rahaksi tai matkalipuiksi kotimaahan.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Leso

Itsenäistymisraha? Mikä halvatun itsenäistymisraha?

Quote from: diibadaabaSosiaalitoimessa on katsottu, että pitkään tupakoineelle ihmiselle nikotiinin puute voi olla jossakin tilanteessa niin stressaava tilanne, että maksusitoumuksessa sallitaan tupakan osto. Tämä menettely on aika harvinainen, mutta se on mahdollista.

Kelpaako mun maksamat sossumaksut?
tv. nimim. röökit stressaavasti vähissä
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Micke90

Quote from: HU on 10.09.2014, 17:20:05
1. Sosiaalitoimi maksaa ulkomaanmatkan.

Tietyissä tapauksissa kyllä. Silloin kun oleskeluluvan Suomeen saanut henkilö joutuu uusimaan passinsa ensimmäisen kerran, uusiminen täytyy tehdä oman maan suurlähetystössä. Kaikkia suurlähetystöjä ei ole Suomessa, jolloin sosiaalitoimi voi maksaa henkilön ulkomaan matkan kotimaahan tai lähimpään konsulaattimaahan, esimerkiksi Tukholmaan. Sosiaalitoimi maksaa matkan halvimmalla tavalla yhdelle henkilölle. Majoituksen sosiaalitoimi maksaa silloin, kun matkan pituus vaatii yöpymisen, mutta yleensä puhutaan yhdestä yöstä. Kaiken kaikkiaan passinhakumatkat ovat marginaalitapauksia, joita ei Helsingin sosiaalitoimessa tavata edes joka kuukausi.

Passinhakumatkat eivät kuulu sossun kustannettavaksi, vaan ulkomaalaiset kustantakoot itse passinhakumatkansa.

Quote2. Sosiaalitoimen myöntämällä maksusitoumuksella voi ostaa ruokakaupasta myös tupakkaa ja alkoholia.

Alkoholia ei, tupakkaa kyllä. Sosiaalitoimi voi antaa henkilölle maksusitoumuksen ruokakauppaan, jos hän on täysin rahaton. Yleensä maksusitoumukseen on merkitty, että se on elintarvikkeita varten, mutta ostoksia ei ole muuten rajattu tarkemmin. Alkoholia maksusitoumuksella ei voi ostaa missään tilanteessa, mutta joissakin tilanteissa tupakan osto on sallittu. Sosiaalitoimessa on katsottu, että pitkään tupakoineelle ihmiselle nikotiinin puute voi olla jossakin tilanteessa niin stressaava tilanne, että maksusitoumuksessa sallitaan tupakan osto. Tämä menettely on aika harvinainen, mutta se on mahdollista.

Siis mitä v*ttua? Sain itsekin tässä jokin aika sitten ensimmäistä kertaa elämässäni sossun maksusitoumuksen ruokakauppaan. Olen suomalainen eikä maksusitoumuksellani voinut ostaa röökiä, joten minua syrjittiin törkeästi ihonvärini, uskontoni ja kansallisuuteni takia. BIDEEEE!  >:(

Quote3. Sosiaalitoimen maksusitoumuksella voi ostaa auton.

Tähän on yksinkertainen vastaus. Ei voi.

Mutta ajokortti maksetaan "tietyissä tapauksissa", mistä on täälläkin ollut juttua.

Quote4. Sosiaalitoimi voi maksaa autoon polttoaineet.

Toimeentulotukea myönnettäessä huomioidaan henkilön työmatkakulut. Maksusitoumusta bensakuluihin ei voi saada, mutta toimeentulotukilaskelmassa bensakulut lasketaan työmatkakuluihin, jos henkilön työpaikka on sellaisessa paikassa, johon ei pääse julkisilla liikennevälineillä.

"Tietyissä tapauksissa" sekin onnistuu, vai mitä?

Quote5. Sosiaalitoimi voi maksaa autokoulun maksuja.

Tuskin. Tässä luulossa on varmaan sekoitettu toimeentulotukiasiakas jälkihuollon piirissä olevaan. Jos nuori on otettu huostaan, hän saa 18 vuotta täytettyään itsenäistymisrahaa. Tämä itsenäistymisraha voidaan korvamerkitä autokouluun, mutta sillä ei ole toimeentulotuen tai maksusitoumuksen kanssa mitään tekemistä

Mitä v*tun itsenäistymisrahaa? Itse en saanut punaista puupenniäkään.

Quote6. Lapsiperheitä suositaan maksusitoumuksissa.

Maksusitoumuksien myöntämisessä ei suosita lapsiperheitä.

Mamuperheitä kyllä suositaan.

Quote7. Sosiaalitoimi voi maksaa vähävaraisen hautajaiset.

Kyllä. Hautajaisiin myönnetään aika useinkin maksusitoumuksia, samoin kuin ruuan ja lääkkeiden hankkimiseen. Hautauspalvelut on kilpailutettu ja hautajaisten järjestämiseen on mahdollista saada kilpailutuksen mukainen maksusitoumus, jos kuolleelta henkilöltä ei ole jäänyt varoja ja omaiset eivät pysty kustantamaan hautajaisia.

Eipä ole kokemusta.

Quote8. Sosiaalitoimi myöntää rahaa uusiin lastenvaunuihin.

Helsingin sosiaalitoimi ei myönnä rahaa lastenvaunuihin ollenkaan. Helsingissä vaunut myönnetään lainaksi työkeskuksista, joihin ne palautetaan, kun ne jäävät tarpeettomiksi.

Toki mamuilla on eri säännöt, kuten itsekin voin todeta omasta katukuvastani.

Quote9. Suurin osa toimeentulotukiasiakkaista on ulkomaalaisia.

Ei ole. Esimerkiksi Helsingin toimeentulotukiasiakkaista 75 prosenttia on kantasuomalaisia ja 25 prosenttia ulkomaalaisia. Yhteensä toimeentulotukiasiakkaita Helsingissä on 44 900. Maahanmuuttajien osuus toimeentulotukiasiakkaista on kasvussa.

Ja mikä oli ulkomaalaisten osuus Helsingin väestöstä?  :-\

Blanc73

Quote- Sosiaalitoimi maksaa ulkomaanmatkan.

Tietyissä tapauksissa kyllä
Jälleen yksi ns."urbaanilegenda" on muuttunut lihaksi.

Quote8. Sosiaalitoimi myöntää rahaa uusiin lastenvaunuihin?

Espoon/Vantaan(?) sosiaalikalkkuna totesi YLEn haastattelussa näin(ulkomuistista...):
Quote- "kaikille ei myönnetä..."
- "yksittäistapauksia voi olla.."
Eli Helsinki on nuivempi rahan kylvämisen suhteen mamuille kuin Espoo/Vantaa? Jos annetaan iso könttä harkinnanvaraista, jota ei ole korvamerkitty mihoinkään ja sillä ostetaan somaliprinssille uuden vaunut, niin tottahan toki sosku voi sanoa ettei me anneta rahaa uusiin vahinkovankkureihin  :roll:

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Saippuakupla

Quote from: Micke90 on 12.09.2014, 05:34:13
Quote5. Sosiaalitoimi voi maksaa autokoulun maksuja.

Tuskin. Tässä luulossa on varmaan sekoitettu toimeentulotukiasiakas jälkihuollon piirissä olevaan. Jos nuori on otettu huostaan, hän saa 18 vuotta täytettyään itsenäistymisrahaa. Tämä itsenäistymisraha voidaan korvamerkitä autokouluun, mutta sillä ei ole toimeentulotuen tai maksusitoumuksen kanssa mitään tekemistä

Mitä v*tun itsenäistymisrahaa? Itse en saanut punaista puupenniäkään.

Tuossa viitattiin jälkihuoltoon, jolloin nuori saa itsenäistymisrahaa.

Jälkihuolto:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#L12P75

Itsenäistymisvarat:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#L12P77

foobar

Maksetaanko nk. varsinaisille maahanmuuttajille edelleen "oman" rahan käyttöön totuttelevaa rahaa (satoja euroja kuukaudessa muistaakseni aikoinaan)? Tästä muistaakseni tälläkin foorumilla aiheesta kirjoitettiin, siitä on vain aikaa N vuotta.

Tiedän itse ainakin tasan tarkkaan, mitä seuraamuksia olisi siitä, että minulle olisi annettu järjestelmän puolesta ilmaiseksi rahaa vain siksi, että olisin oppinut käyttämään sitä. Olisin oppinut siihen, että systeemiltä saa rahaa ilmaiseksi, ilman mitään omaa vastuuta. En suinkaan hankkimaan sitä itse, ja hallinnoimaan sitä vastuullisesti. Pikemminkin oppisin, että pelkkä olemassaoloni on syy saada rahaa, ja suuttuisin, jos se kyseenalaistettaisiin. Varsinaisena(tm) todennäköisesti vieläpä olettaisin, että koko yhteiskunta pyörii sillä, että valtio jakaa asukkaille rahaa...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Micke90

Quote from: Saippuakupla on 12.09.2014, 07:57:40

Sitä juuri tarkoitin. Itse en saanut.

ElKaNi

Quote from: foobar on 12.09.2014, 08:04:54
Maksetaanko nk. varsinaisille maahanmuuttajille edelleen "oman" rahan käyttöön totuttelevaa rahaa (satoja euroja kuukaudessa muistaakseni aikoinaan)? Tästä muistaakseni tälläkin foorumilla aiheesta kirjoitettiin, siitä on vain aikaa N vuotta.

Tiedän itse ainakin tasan tarkkaan, mitä seuraamuksia olisi siitä, että minulle olisi annettu järjestelmän puolesta ilmaiseksi rahaa vain siksi, että olisin oppinut käyttämään sitä. Olisin oppinut siihen, että systeemiltä saa rahaa ilmaiseksi, ilman mitään omaa vastuuta. En suinkaan hankkimaan sitä itse, ja hallinnoimaan sitä vastuullisesti. Pikemminkin oppisin, että pelkkä olemassaoloni on syy saada rahaa, ja suuttuisin, jos se kyseenalaistettaisiin. Varsinaisena(tm) todennäköisesti vieläpä olettaisin, että koko yhteiskunta pyörii sillä, että valtio jakaa asukkaille rahaa...

Maahanmuuttajat saavat niitä samoja tukia kuin muutkin. Siis lapsilisää, työmarkkinatukea jne.

Turvapaikanhakijat eivät saa sosiaaliturvaa vaan ainoastaan vastaanottorahaa (90e/300 e riippuen onko vok:issa ateriapalvelu tai ei).

yrmio

Quote from: ElKaNi on 12.09.2014, 08:54:28

Maahanmuuttajat saavat niitä samoja tukia kuin muutkin. Siis lapsilisää, työmarkkinatukea jne.

Turvapaikanhakijat eivät saa sosiaaliturvaa vaan ainoastaan vastaanottorahaa (90e/300 e riippuen onko vok:issa ateriapalvelu tai ei).

Jep. Jotenkin turhaa saivartelua tapella siitä saako joku mamu muutaman kympin enemmän kuin kantis jotain etua kun se suurin ongelma on sosiaaliedut ylipäänsä. Ok, yksin elävän peruspäiväraha ei ole kummoinen mutta tilanne on tyystiin toinen jos aletaan harrastamaan ns. sosiaalietuus-suunnittelua.

Kuusi alaikäistä lasta ilman samassa taloudessa asuvaa puolisoa tuo jo pelkästään lapsilisiä n.1200e/kk. Siihen päälle työmarkkinatuet / kodinhoidontuet + asumistuet lapsikorotuksilla niin aletaan puhumaan jo sellaisista summista että oikeastaan kenenkään ei kannata käydä duunissa. Tämäkin olisi vielä ok koska 6 lapsen päivähoito maksaa maltaita veronmaksajille mutta siinä vaiheessa homma menee ns. vituiksi kun nämä henkilöt kantavat apäränsä päivähoitoon joka päivä jotta saavat itselleen ns. laatuaikaa.

vihapuhegeneraattori

Quote from: Micke90 on 12.09.2014, 08:40:41

En saanut minäkään.. tein töitä, säästin, otin lainan, ostin kämpän, muutin sinne ja itsenäistyin.

Tietysti kun ei tee duunia niin tottakai joku ottaa mun verorahat ja antaa niistä jollekin "itsenäistymisrahat".. miksei. Onhan sitä paskempiakin tapoja käyttää verorahat, niinkuin teiden kunnostus, vanhustenhuolto, luokkakokojen pienentäminen (ja esim. erityisryhmät mihin voi sijoittaa "elämäniloiset" lapset muita häiritsemästä), sairaanhoidon saattaminen sille tasolle että ei tarvi kokoajan ravata yksityisellä, ja muita yhtä rasistia rahoituskohteita.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Mursu

Quote from: vihapuhegeneraattori on 12.09.2014, 09:52:49
Quote from: Micke90 on 12.09.2014, 08:40:41

En saanut minäkään.. tein töitä, säästin, otin lainan, ostin kämpän, muutin sinne ja itsenäistyin.

Tietysti kun ei tee duunia niin tottakai joku ottaa mun verorahat ja antaa niistä jollekin "itsenäistymisrahat".. miksei. Onhan sitä paskempiakin tapoja käyttää verorahat, niinkuin teiden kunnostus, vanhustenhuolto, luokkakokojen pienentäminen (ja esim. erityisryhmät mihin voi sijoittaa "elämäniloiset" lapset muita häiritsemästä), sairaanhoidon saattaminen sille tasolle että ei tarvi kokoajan ravata yksityisellä, ja muita yhtä rasistia rahoituskohteita.

Onko nyt huostaanotettujen ja orpojen osa niin kadehdittava. Häpeäisit.

Onnikka

Quote from: Saippuakupla on 10.09.2014, 17:20:05
QuoteMaksaako sossu tupakat ja ulkomaanmatkan?
Tämä itsenäistymisraha voidaan korvamerkitä autokouluun, mutta sillä ei ole toimeentulotuen tai maksusitoumuksen kanssa mitään tekemistä.
;D ;D ;D
Samaan aikaan suomalaislapsista suurella osalla ei siihenkään ole varaa.

Sen mitä olen seurannut näitä tätien haastatteluja lehdistä, valehdelleet ovat joka kerta. Tämä näihin mamuihin liittymättä. Jonkinlainen virkamiehen perusominaisuus että aina pitää valehdella.

foobar

Quote from: ElKaNi on 12.09.2014, 08:54:28

Vastaat kysymykseen, jota en esittänyt.

Muutoin olen sitä mieltä, että käytännössä kaikki tuet on vietävä kaikilta työikäisiltä, joilla on edes yksi toimiva käsi ja näkö tallella. Tuilla passivoiminen on väärin kaikissa tilanteissa. Jotkut ryhmät ovat vaan haluttomampia työllistymään ja persompia nauttimaan "niitä samoja tukia kuin muutkin." Kun oma vastuunotto ei synny ryhmäpaineesta, vastuunoton vapaaehtoisuudesta on luovuttava.

Kyllä se somalikin pystyy itsensä kouluttamaan korkean jalostusasteen erityisasiantuntijaksi ja työllistymään yksityiselle vientialalle, jos kannusteet ovat kohdallaan. Tiedämmehän, että geenien perusteella kaikilla on täysin identtiset henkiset kyvyt. Herää kysymys, miksi jotkut eivät käytä niitä. Minulle on aivan sama, onko vajaakäytön vuoksi kustannettavakseni päätyvän lorvijan nimi Jorma vai Abdi. Toisaalta ihmetyttää, miksi Abdin kohdalla tilannetta kuuluu ymmärtää, Jorman kohdalla ei.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Uuno Nuivanen

Minulle ei ole ollenkaan sama. Jormassa oli jo elättämistä, miksi Abdikin piti haalia maailman ääristä tänne lorvimaan?  ???

rölli2

juu ei anneta kantaväestön lapsille itsenäistymisrahhaa. itse nuoren täytyy maksaa ja vanhempien avustaa. vuokratakuut, huonekalut ihan kaikki. uskoisin että abdille ja allanille taas maksetaan ihan kaikki

foobar

Quote from: rölli2 on 12.09.2014, 16:45:25
juu ei anneta kantaväestön lapsille itsenäistymisrahhaa. itse nuoren täytyy maksaa ja vanhempien avustaa. vuokratakuut, huonekalut ihan kaikki. uskoisin että abdille ja allanille taas maksetaan ihan kaikki

Harkinnanvaran aiheuttaman pahan veren poistamiseen kaikista tehokkain tapa olisi lopettaa tuki ja olla antamatta sitä kenellekään. Problem, ElKaNi?

ElKaNi

Täh? Itsenäistymisrahaa maksetaan huostaanotetuille nuorille ja valtaosa heistä kantiksia.

ElKaNi

Quote from: foobar on 12.09.2014, 16:47:11

Harkinnanvaran aiheuttaman pahan veren poistamiseen kaikista tehokkain tapa olisi lopettaa tuki ja olla antamatta sitä kenellekään. Problem, ElKaNi?
Kyllä minä haluan että vähävaraiset saavat lääkkeensä ja silmälasinsa. Vuosittaiset kulut harkinnanvaraisista tuista luokkaa 70 miljoonaa euroa. Siis jokunen promille julkisista menoista.

Saippuakupla

Kyllä itsenäistymisrahaa annetaan lastensuojelulaissa mainitun kertymän verran myös kantaväestölle. Enemmistö itsenäistymisrahan saajista on kantaväestön edustajia. Lastensuojelulaissa käytetään termiä "itsenäistymisvarat".

Leso

Onko tälle itsenäistymisrahalle yläikärajaa?

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Mehud

Olen itse joutunut hankkimaan "itsenäistymisrahani" ja vuosikymmenienkään jälkeen en ole pystynyt itsenäistymään, vaan olen entistäkin enemmän vailla itsenäistymistä. Olen EU:n loukussa, olen monikulttuurisuuden loukussa ja olen mielipuolisen politiikanteon loukussa, vaikka olen pyrkinyt kaikin mahdollisin keinoin eroon ja itsenäistymään niistä. Voisinko saada jostain sopeutumisrahaa, jotta sopeutuisin tähän itsenäistymättömyyteen?
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Mehud

Quote from: Leso on 12.09.2014, 16:58:06

Kyllä tuolle on ikäraja, liukuva sellainen. Ikärajan saavutettua, se muuttuu hautausavustukseksi.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Micke90

Leso

Quote from: Micke90 on 12.09.2014, 17:14:23
Quote from: Leso on 12.09.2014, 16:58:06

21 vuotta.

21 vuotta niinku mitä?  ???

Sanon tän sulle ja sanon myös sosiaalihuollolle, että älkää alkako mun kanssa.  8)

Defend Finland!

Siis, Helsingissä ei missään tapauksessa osteta autoa maahanmuuttajille maksusitoumuksella! Mutta jollain toisella tavalla kenties tai sitten ei!

Tästä tuli mieleen se tapaus Porvoosta, jossa huhu -urbaanilegenda -  tiesi kertoa, että maahanmuuttajaperheelle oli ostettu auto. Kaupunki, vihervasemmisto, paikallinen lehti jne kiistivät alussa jyrkästi, että näin oli tehty. Sitten alkoi tulla yhä enemmän todisteita siitä, että näin oli menetelty ja kun kaupunki joutui myöntämään että oli ostettu auto se selitettiin sanoilla  "yksittäistapaus, perhe tarvitsi auton...jne".

Micke90

Quote from: Leso on 12.09.2014, 17:16:59
21 vuotta niinku mitä?  ???

Sanon tän sulle ja sanon myös sosiaalihuollolle, että älkää alkako mun kanssa.  8)

Itsenäistymisrahan ja jälkihuollon ikäraja.

Pioni

Quote from: Defend Finland! on 12.09.2014, 17:18:43
Siis, Helsingissä ei missään tapauksessa osteta autoa maahanmuuttajille maksusitoumuksella! Mutta jollain toisella tavalla kenties tai sitten ei!

Tästä tuli mieleen se tapaus Porvoosta, jossa huhu -urbaanilegenda -  tiesi kertoa, että maahanmuuttajaperheelle oli ostettu auto. Kaupunki, vihervasemmisto, paikallinen lehti jne kiistivät alussa jyrkästi, että näin oli tehty. Sitten alkoi tulla yhä enemmän todisteita siitä, että näin oli menetelty ja kun kaupunki joutui myöntämään että oli ostettu auto se selitettiin sanoilla  "yksittäistapaus, perhe tarvitsi auton...jne".

Liisaus ei ole auton ostamista. Omistajina on rahoitusyhtiöt.  :)
Pidetään päämme!

foobar

Quote from: ElKaNi on 12.09.2014, 16:50:10
Quote from: foobar on 12.09.2014, 16:47:11

Kyllä minä haluan että vähävaraiset saavat lääkkeensä ja silmälasinsa. Vuosittaiset kulut harkinnanvaraisista tuista luokkaa 70 miljoonaa euroa. Siis jokunen promille julkisista menoista.

Harkinanvaraista jaetaan siis keskimääräistä Suomessa asuvaa kohden reipas kymppi vuodessa? Lasketko tässä kuvioon mukaan kaikki tuet, joissa tiskin takana voidaan käyttää harkintaa? Anna minun nauraa.

Onkko

Lääkkeet ja silmälasit eivät ole harkinnanvaraista tukea, ne kuuluu perustoimeentulotukeen ja kunnalla ei ole mitään harkintavaltaa niissä.

ElKaNi

Quote from: Onkko on 12.09.2014, 18:51:18

Lääkkeet ja silmälasit eivät ole harkinnanvaraista tukea, ne kuuluu perustoimeentulotukeen ja kunnalla ei ole mitään harkintavaltaa niissä.

Lääkjkert ja silmälasit tyypillisiä kohteita kun haetaan täydentävää toimeentulotukea ("harkinnanvaraisia").

Onkko

Quote from: ElKaNi on 12.09.2014, 18:56:22
Quote from: Onkko on 12.09.2014, 18:51:18

Lääkjkert ja silmälasit tyypillisiä kohteita kun haetaan täydentävää toimeentulotukea ("harkinnanvaraisia").

Ne eivät ole täydentävää tai harkinnanvaraista vaan kuuluvat perustoimeentuloon. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.