News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

IT-alalle lisää naisia? Tasa-arvovaltuutetulta erikoinen selvityspyyntö

Started by törö, 11.09.2014, 20:32:36

Previous topic - Next topic

törö

QuoteSuomalaisten virkamiesten vieraantuminen todellisuudesta on tuottanut viime aikoina monia ällistyttäviä tapahtumasarjoja, mutta tuorein niistä menee kirkkaasti listan kärkeen. Tasa-arvovaltuutettu on nimittäin ottanut tutkittavakseen tapauksen, jossa tamperelainen it-yritys Vincit ilmoitti haluavansa toteuttaa tasa-arvoa alan keskiarvoa tehokkaammin.

Suomen parhaaksi työpaikaksi valitussa Vincitissä on tällä hetkellä 106 työntekijää, joista vain kaksi on naisia. Yritys julkaisi äskettäin lehdistötiedotteen, jossa se kertoi palkkaavansa erittäin miesvaltaiselle alalle 20 naista seuraavan vuoden aikana.

- Alan sukupuolivääristymä ei kehitä ohjelmistoalaa tai naisten tasa-arvoista asemaa ja palkkakehitystä työmarkkinoilla. Tietotekniikan ennustetaan tulevaisuudessa korvaavan suuren osan perinteisistä työpaikoista ja luovan tilalle uusia. Naiset pitää nyt saada mukaan tähän kehitykseen, Vincit Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen kertoi yhtiön tiedotteessa.

Tasa-arvovaltuutetun toimistossa ei kuitenkaan ymmärretty alkuunkaan mistä asiassa oli kyse, sillä ylitarkastaja Anne Paasikoski lähestyi tasa-arvon puolesta näkyvästi liputtavaa yritystä kiitosten sijaan selvityspyynnöllä.

Lue myös loput.

http://www.stara.fi/2014/09/11/tasa-arvovaltuutetulta-jarjenvastainen-selvityspyynto/

Lisäys:

Suomen paras työpaikka Vincit jyrähtää: Naisen paikka on hiiren ja näppäimistön välissä
http://www.epressi.com/tiedotteet/tyoelama/suomen-paras-tyopaikka-vincit-jyrahtaa-naisen-paikka-on-hiiren-ja-nappaimiston-valissa.html

Ari-Lee

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Eino P. Keravalta

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ari-Lee

Tai sitten femakon pottuvarpaiden välissä pelkkänä siemenensä luovuttajana. Luovutuksensa jälkeen täysin arvoton biopaska.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Miniluv

Mutta miten loppukäyttäjä, eli minä, tiedän onko koodi naiskoodia vai ei? Kenkkuileeko kerran kuussa, kysyykö välitänkö oikeasti, vaihtaako vastaanottotaajuuden Salkkareihin kysymättä ???
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Deputy M

Quote from: Eino P. Keravalta on 11.09.2014, 21:26:00
Quote from: Ari-Lee on 11.09.2014, 21:06:42
Missäs miesten paikka on?

Hiiren tossun alla.
Kyllähän Eino P:n pitäisi tietää, että parempi tossun alla kuin taivasalla, varsinkin näin syyskylmillä.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

Näkkileipä

Minä olen aina olettanut, että tasa-arvoa on se, että työnhaussa ei huomioida lainkaan sukupuolta tai etnistä taustaa,  vaan ainoastaan pätevyyttä.

Tommi Korhonen

Vincitin itsensä kannalta oletan että kyse on tietyistä ryhmätyön tutkimuksista, jotka sanovat että ryhmä toimii tehokkaammin ja luovemmin jos siellä on ainakin tietty osuus naisia. Tällaisten tutkimusten (naistutkimus-?)tulkitsijat eivät usein vain ymmärrä, että kyse on valmiiksi erittäin valikoidusta joukosta. Sellaisessa erikoisasiantuntijajoukossa tuolla moniarvoisuudella voi ollakin merkitystä - ja kuten sanottu, on tutkimuksia jotka tällaista vahvasti osoittavat.

Itse naissukupuolihan ei sitä lisäarvoa tuo, vaan täytyy ensin olla myös se vahvuus. Tässä tapauksessa tekninen vahvuus. Olen aika varma, että Vincit on kyllä tämän huomioinut, mutta tasa-arvovaltuutettu ei sitä sinänsä pysty ymmärtämään.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Micke90

Eikö naisten määrää pitänyt lisätä keinolla millä hyvänsä? Nyt olen kauhean hämmästynyt.  :o

Maija Poppanen

Quote from: Näkkileipä on 12.09.2014, 13:56:14
Minä olen aina olettanut, että tasa-arvoa on se, että työnhaussa ei huomioida lainkaan sukupuolta tai etnistä taustaa,  vaan ainoastaan pätevyyttä.

Näinhän sitä voisi luulla.

Pitäisikö hakea töitä sieltä? Toisin ainakin naisellista värinää, kun kiljahtelisin vähän väliä jotain apuun, kun tietsikka, siis mun mielestä, täysin omia aikojaan sekoilee. Toimii ainakin kotioloissa.

Tän firman asiakkaana itseäni kiinnoistaisi enemmän se, että ammattilaisensa ovat parhaita, kuin mitä siellä haarovälissä on.

siviilitarkkailija

IT-suomi sanakirja: N-A-I-N-E-N....ruudulla vaatteitta kirmaava olento jolla yläruumiissaan kaksi puolipalloa ja puutteena pissalevitin jolla merkitään oma käymälä käytetyksi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ihminen

Quote from: Näkkileipä on 12.09.2014, 13:56:14

Juuri näin minäkin ennen kuvittelin, sittemmin minulle kerrottiin mahdollisuuksien tasa-arvosta.

nollatoleranssi

Tasa-arvovaltuutettu puuttui kerrankin oikeaan asiaan. Eihän työnantaja voi yhtäkkiä vain ilmoittaa, että "Palkkaamme vain sukupuolta X".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Maastamuuttaja

Apropos, eilisen hesarin tasa-arvomittari toi hauskasti esille feminismin ja tasa-arvon eron. Elina Kervisen tyttökerho oli laatinut leikillisen tasa-arvomaaottelun Suomen ja Ruotsin välillä. Kymmenen aihiota oli valittu, joista Ruotsi voitti 8, Suomi 2. Huomioni kiinnittyi yhteen aihioon, naisten prosentuaaliseen osuuteen parlamenteissa. Suomen luku oli 47% ja Ruotsin 54%. Ja tämän osion voitti tietysti Ruotsi. Mutta haloo! Suomen poikkeama ihannearvosta oli vain - 3 prosenttiyksikköä (miesten hyväksi) ja Ruotsin poikkeama oli + 4% (naisten hyväksi). Eli osio mittasikin feminismiä, ei tasa-arvoa.

Tulosten mittaaminen paljasti selvääkin selvemmin feminismin motivaatiotaustan.

nollatoleranssi

Quote from: Maastamuuttaja on 12.09.2014, 19:22:35
Apropos, eilisen hesarin tasa-arvomittari toi hauskasti esille feminismin ja tasa-arvon eron. Elina Kervisen tyttökerho oli laatinut leikillisen tasa-arvomaaottelun Suomen ja Ruotsin välillä. Kymmenen aihiota oli valittu, joista Ruotsi voitti 8, Suomi 2. Huomioni kiinnittyi yhteen aihioon, naisten prosentuaaliseen osuuteen parlamenteissa. Suomen luku oli 47% ja Ruotsin 54%. Ja tämän osion voitti tietysti Ruotsi. Mutta haloo! Suomen poikkeama ihannearvosta oli vain - 3 prosenttiyksikköä (miesten hyväksi) ja Ruotsin poikkeama oli + 4% (naisten hyväksi). Eli osio mittasikin feminismiä, ei tasa-arvoa.

Kuva todistaa tapauksen (lähde: hs)
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Luotsi

Quote from: Maastamuuttaja on 12.09.2014, 19:22:35

Feminismi ei toimi normaalilla logiikalla (kuten esim tietokoneet), vaan ihan omalla logiikallaan joka antaa aivan toisenlaisen lopputuloksen!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***