News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-08-18 Yle:Ulkomaalainen kaipaa suomalaista ystävää

Started by Mangustin, 18.08.2014, 17:05:15

Previous topic - Next topic

Mangustin

Quote from: YLEUlkomaalainen kaipaa suomalaista ystävää

Ulkomaalaiselle Suomi näyttäytyy turvallisena maana, jossa on kuitenkin hankala saada ystäviä. Siitä huolimatta Suomeen halutaan usein jäädä

Yhä useampi muuttaa ulkomaille työn perässä tai pakon sanelemana - myös Suomeen. Kansainvälistymiseen liittyviä konsultointipalveluja tarjoava Marja Saviaro näkee työssään, mitä ulkomailta tuleva työntekijä tarvitsee Suomeen muuttaessaan.
(...)Suomalaiset itse voivat vaikuttaa paljon siihen, millainen kokemus ulkomailta tulevalle jää Suomesta.

- Suomalaiseen voi olla hankala tutustua. Suomalainen ei aina ajattele sitä, kuinka pienillä asioilla voi piristää ja parantaa toisen päivää ja täällä oloa. Voi mennä kysymään, mitä kuuluu ja voinko auttaa. Me suomalaiset pidämme liian tiukasti etäisyyttä, Saviaro miettii.

Liian suuri etäisyys paikallisiin voi romuttaa toivon ystävyyssuhteiden solmimisesta kohdemaassa. Saviaro sanoo, että tuolloin maahanmuuttajat viettävät helposti aikaa vain omasta maasta tulleiden tai muiden ulkomaalaisten kanssa.

- Jos alussa ei saa kontakteja, he eivät tutustu suomalaisiin välttämättä koko komennuksen aikana.
Kielitaito yllättää ulkomaalaisen

Jään rikkomisen vaikeudesta huolimatta Suomeen tahdotaan myös jäädä. Saviaron asiakkaista usean kokemus Suomesta on hyvä ja usein Suomessa oloa tahdotaan jatkaa, ostamalla esimerkiksi asunto tai kesämökki.
Positiivinen yllätys on esimerkiksi suomalaisten hyvä kielitaito.

- Onhan Suomi turvallinen maa kasvattaa lapset, ja täällä on ilmaa ja tilaa hengittää. Loppujen lopuksi syntyy todella hienoja ystävyyssuhteita, kun ulkomailta tulleet pääsevät tutustumaan paikallisiin.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaalainen_kaipaa_suomalaista_ystavaa/7280056

Mehud

Suomalainen ei välttämättä kaipaa ulkomaalaista ystävää. Suomessa ystävystytään sillä tavalla kuin halutaan ja kenen kanssa halutaan. Tarinan lopussa sitten kumminkin ystävystytään. Mikä kiire ulkomaalaisella on uida suomalaisten liiveihin.

Jos jollain ihmisellä ei ole ystävää, niin ei se ole mikään syy ystävystyä hänen kanssaan, vaan kyllä siihen pitää olla kunnon syyt. Sääliystävyys ei ole ystävyyttä, vaan sääliystävyyttä.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

EL SID

Minulla oli vuosi sitten "ystävänä" eräs somalityttö, tavallinen normaali yli 18-vuotias, jonka kanssa oli mukava naureskella, kun paikalla ei ollut muita mamuja. Muiden somalien aikana keskustelimme "muodollisesti", emmekä hymyilleet toisillemme. Juttelin sen veljillekin, kerroin, että ollaan vaan hyvät tutut minun työpaikan kautta.
Nyt tyttöä ei enää näy. En viitsi kysyä sen veljiltä, onko likka joutunut Somaliaan.

Eino P. Keravalta

Lehtijuttujen mukaan ulkomaalaiset saavat Suomessa seksiä 100 kertaa sen, mitä suomalaiset, mutta eivät silti yhtään ystävää.

Mitä ihmettä?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tabula Rasa

Njooh. Parikymppiset mamutytöt tulkaahan juttusille. Opetan paikallisia tapoja ja voin jopa tarjota kahvit.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Mehud

Quote from: Tabula Rasa on 18.08.2014, 18:04:00
Njooh. Parikymppiset mamutytöt tulkaahan juttusille. Opetan paikallisia tapoja ja voin jopa tarjota kahvit.

Raakkasit kovalla kädellä suurimman osan mamutytöistä pois. Kaikki alle ja yli parikymppiset sekä teetä juovat. Leikitkö mamutyttöjen piirissä vaikeasti tavoiteltavaa ;)
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Tabula Rasa

Quote from: Mehud on 18.08.2014, 18:08:39
Quote from: Tabula Rasa on 18.08.2014, 18:04:00

Raakkasit kovalla kädellä suurimman osan mamutytöistä pois. Kaikki alle ja yli parikymppiset sekä teetä juovat. Leikitkö mamutyttöjen piirissä vaikeasti tavoiteltavaa ;)

Hmm. Hyvännäköiset ovat etusijalla, loput raakataan hakemuksesta riippuen joten kannattaa panostaa siihen:)
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

sense

"Suomalaiset itse voivat vaikuttaa paljon siihen, millainen kokemus ulkomailta tulevalle jää Suomesta."

Väärin! Eiköhän se ulkomailta tuleva itse voi vaikuttaa eniten siihen, millainen kokemus hänelle jää Suomesta. Ja hänelle se tehtävä kuuluukin ensisijassa.

"Suomalaiseen voi olla hankala tutustua. Suomalainen ei aina ajattele sitä, kuinka pienillä asioilla voi piristää ja parantaa toisen päivää ja täällä oloa." --> Totta kai, juuri näin, absoluuttisesti oikein!

"Somalialaiseen voi olla hankala tutustua. Somalialainen ei aina ajattele sitä, kuinka pienillä asioilla voi piristää ja parantaa toisen päivää ja täällä oloa.--> RASISMIA!

-PPT-

Ylen vuoro taas kertoa suomalaisille millaisia juroja pässinpäitä me olemmekaan ja kuinka ihania kaikki muut ovat, varsinkin mitä eksoottisempia sen parempia.

Maija Poppanen

Nyt vaan äkkiä perustamaan joku muutaman sadantonnin ystävyysprojekti. Nehän on vaan murusia ja sopii hyvin sinne "Maalataan ilosesti maahanmuutosta"- ja "Halataan maitohorsmia"-projektien kylkeen.  >:(

Marius

Ulkomaalaiset eivät ole Suomessa ystävällisiä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Blanc73

QuoteSiitä huolimatta Suomeen halutaan usein jäädä
Kas kummaa :roll: Suviksien ja mokuttajien jatkuvasta Suomi-pilkasta huolimatta Suomi on maa jonne mamut haluavat jäädä. On tämä pask* paikka elää ja olla. Muuten hyvä paikka, mutta liikaa suomalaisia. Meidät vaihdettaisiin vaihtokaupalla mulatteihin yms, suviksilla olis paratiisi käsissään...
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Eino P. Keravalta

QuoteSiitä huolimatta Suomeen halutaan usein jäädä

Kyllähän niitä suomalaisia pitkin hampain kestää, kun ne ovat kuitenkin sen verran tyhmiä, että jakavat ilmaista rahaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Abdul Reis

Moni suomalainenkin kaipaa ystävää. Viimeksi yle pilkkasi yksinäisiä ja köyhiä suomalaisia tässä kirjoituksessa. Miksiköhän yle ei anna ulkomaalaisille samaa neuvoa yksinäisyyteen kuin suomalaisille: pitää vain tsempata ja hymyillä enemmän eikä valittaa.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

Nuivake

Eikö ole moraalisesti arveluttavaa usuttaa meitä ennakkoluuloisia rasisteja näiden Hienojen Ihmisten "ystäviksi"?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Jaska Pankkaaja

Minä taas olen luvannut että kaikki virkaloisten kokemukset mun kanssa asioinnista ovat aina hyvin epämiellyttäviä ja jopa pelottavia. Sama koskee muutakin loisivaa paskasakkia sen väristä riippumatta.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

-PPT-

En todellakaan taas usko tuota nyyhkytarinaa mitä meille yle suoltaa. Tietenkin yksittäisiä tapauksia voi olla mutta voiko yleistää?

Nimittäin, oma kokemukseni on, että suomalaiset ovat ihan nolostuttavan myötähäpeää herättävällä tavalla lääpällään ulkomaalaisiin; ei ainoastaan naiset vaan miehetkin ainakin mikäli kyse on briteistä, amerikkalaisista tai muista englantia äidinkielenään puhuvista eikä välttämättä edes äidinkielenään puhuvista kunhan osaavat puhua englantia sillä suomalaiset haluavat aina olla treenaamassa englantiansa natiivin puhujan kanssa.

nimierkki

Suomessa monet ihmiset kaipaisivat ystäviä. On yksinäisiä vanhuksia, on yksinhuoltajien lapsia ja montaa muuta ryhmää, jolle koetetaan organisoida vapaaehtoistoiminnalla ystäviä. Oikein kiva juttu jos joku kokee tällaisen toiminnan sydämen asiakseen, kunnioitan kaikkia jotka aikaansa antavat, ihan sama mihin kohderyhmään erikoistuu.

Henkilökohtaisesti kynnys lähteä mukaan moiseen toimintaan on aika korkealla, tuttavuus ja ystävyyssuhteita tuntuu syntyvän riittävästi ilman erillistä yrittämistäkin. Tuttaviin kuuluu myös maahanmuuttajia. En silti osaa oikein kuvitella, että olisin varta vasten lähtenyt tutustumaan näihin ihmisiin siksi, että he ovat maahanmuuttajia.