News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-08-08 : KL Sakot uhkaavat tuhansia ammattikuljettajia

Started by Maailmanmies, 09.08.2014, 12:11:29

Previous topic - Next topic

Oami

Quote from: hiljainen tukija on 10.08.2014, 11:14:44
Jaahas, eli se onkin ainoastaan maksun ottaminen, joka tekee kuljettajasta vaarallisen?

Juurikin näin. Olen joskus miettinyt että mitäpä jos kuljetusliikkeet muuttuisivat kauppaliikkeiksi - siis ostaisivat rahtinsa lähettäjältä ja sitten myisivät sen vastaanottajalle, sopivaan hintaan. Oman elantonsa ottaisivat sitten vain näiden hintojen erotuksesta. Siinä välissä mitä nyt kuljettaisivat niin kuljettaisivat vain omaa omaisuuttaan.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

HDRisto

Quote from: Oami on 13.08.2014, 15:26:29
Jaahas, eli se onkin ainoastaan maksun ottaminen, joka tekee kuljettajasta vaarallisen?

Juurikin näin. Olen joskus miettinyt että mitäpä jos kuljetusliikkeet muuttuisivat kauppaliikkeiksi - siis ostaisivat rahtinsa lähettäjältä ja sitten myisivät sen vastaanottajalle, sopivaan hintaan. Oman elantonsa ottaisivat sitten vain näiden hintojen erotuksesta. Siinä välissä mitä nyt kuljettaisivat niin kuljettaisivat vain omaa omaisuuttaan.

Silloin, jos lakipykäliä ei ehdittäisi yhdessä yössä muuttaa, vedottaisiin tuollaisen olevan vastoin lain henkeä ja tarkoitusta. Kuljetusliikkeet konkkaan ja kuskeille sellaiset sakot ettei (mahdolliselle) perikunnalle jää kuin suunnaton vitutus.

Faidros.

http://www.youtube.com/watch?v=Ss3bpfu7ol0
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kari Kinnunen

Joskus tuntuu siltä, että valtiovallan tarkoitus on tappaa kotimaiset kuljetusliikkeet. Tilalle sitten edullisempaa kalustoa balttiasta.

Sinänsä ymmärrettävää. Halvat kuljetuskustannuset ovat teollisuuden ja kaupan etu.

Alkuasukas

Quote from: Kari Kinnunen on 13.08.2014, 20:51:23
Joskus tuntuu siltä, että valtiovallan tarkoitus on tappaa kotimaiset kuljetusliikkeet. Tilalle sitten edullisempaa kalustoa balttiasta.

Sinänsä ymmärrettävää. Halvat kuljetuskustannuset ovat teollisuuden ja kaupan etu.
Suomalaisten kuljetusfirmojen kannattaisi operoida baltiasta.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kari Kinnunen

Eppäilemättä. Ja baltialaisella henkilöstöllä eli palkkakustannuksella.

Vaan oliisko sitten enää kyseessä Suomalainen kuljetusliike?

Onhan moni jo liputtanut kalustonsa esim. viroon. Ahola Transport yhtenä esimerkkinä. VR Transpointilla on kalustoa puolan kilvissä.

Näin se menee. Käy kuten Suomalaiselle merenkululle aikoinaan. Lienee kehitystä.

ikuturso

Ei toimi.

Laki on laadittu siten, että jos mukana kuljetettava tavara saa rahdista lisäarvoa, kyse on sellaisesta kuljetuksesta, johon ammattipätevyys vaaditaan.

Jos firman oma kuski vie firman varastosta tuotteen maalaamoon ja tuo takaisin varastoon, tarvitaan ammattipätevyys. Tuote jalostuu, ja ilman edestakaista kyytiä maalaamoon se ei onnistu. Siispä rahti joko ostetaan ulkopuoliselta tai ajetaan itse. Jos oma ajo säästää rahdin hinnan, se on silloin rahanarvoista ajoa ja firman kalustolla tehtynä se todellakin vaatii ammattipätevyyden.

Jos siis Oami olisit yritys, joka ostaa tuotteen paikassa A ja myy sen paikassa B, niin tavaran saaminen mahdollisen ostajan saataville on tuotteen arvon lisäystä, eli jos tuote ei ole myytävissä ostopaikassaan A, vaan myyntitapahtuma tapahtuu paikassa B, niin kaupan syntymiseksi tavaran siirto on tarpeellinen/välttämätön, eli ammattipätevyys vaaditaan.

Raja menee muistaakseni jossain, että jos omista puista teet halkoja ja toimitat ne asiakkaalle, niin se on sallittua, koska omilla puilla ei ole selkeästi määriteltyä lähtöhintaa. Jos laskutat halkojen kyytimisestä erikseen, niin ammattipätevyys.

Harmaammalla alueella on tämä esimerkki: Jos omistaisin itse kuorma-auton, ja töihin ajaessani nappaisin samalla matkalla maalaamosta trukinlavallisen heloja kyytiin ja veisin työmaalle, vaadittaisiin käsittääkseni silti ammattipätevyys riippumatta siitä laskutanko työnantajaani tai onko maalaamo matkan varrella eikä aiheuta mitään kustannuksia. Työnantajani saa tästä rahdista taloudellista hyötyä, koska ei tarvitse tilata ulkopuolelta. Minä olisin vain tyhmä, joka ei laskuta siitä firmaa. Laskutan tai en, se ei vaikuta ammattipätevyysvaatimukseen.

Repikää siitä huumoria.

-i-

Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nuivake

Miten minulla on semmoinen kutina, ettei tätä "ammattipätevyyttä" tarvita missään muussa maassa kuin Suomessa? Onko vahvaa näyttöä siitä, että tätä todellakin vaaditaan ja valvotaan jossain muussakin EU maassa kuin Suomessa? Painotan että asiaa ajetaan yhtä vahvasti, kuin meillä täällä. Uskoakseni esim. Puolassa ei olla moisesta välttämättä kuultukaan. Toivottavasti olen väärässä.
Nimim. Ammattipätevyys löytyy
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Kari Kinnunen

Khyllä se varmaan tarvitaan. Vaan hankintakanavat ovat vähän kuin virulainen ADR.

'Nyt ei ola, humena ola.'

Oami

Quote from: ikuturso on 13.08.2014, 22:59:01
Laki on laadittu siten, että jos mukana kuljetettava tavara saa rahdista lisäarvoa, kyse on sellaisesta kuljetuksesta, johon ammattipätevyys vaaditaan.

Niin aivan, sotkin liikennelupaan.

guest7001

Quote from: Topi Junkkari on 10.08.2014, 09:44:30

Tämä uudistus tuli jopa minun alalleni, hiljaisten hissukoiden siistiin sisätyöhön, vuoden 2007 lakiuudistuksessa (laki 1231/2007).

Auktorisoidun kääntäjän oikeus on voimassa viisi vuotta kerrallaan, minkä jälkeen on maksettava 110 euron maksu uudesta todistuksesta. Mitään jatkokoulutusta tai tutkinnon uudelleen suorittamista ei vaadita, pitää vain kirjallisesti vannoa ja vakuuttaa, että on tosiasiallisesti harjoittanut ammattiaan ja muutoinkin edelleen täyttää ne edellytykset, jotka laissa on säädetty. Pelkkä rahastusautomaatti siis.

Entiseen maailmanaikaan tällaisia suojelurahan perijöitä kutsuttiin leikkisästi "mafiaksi".

Jouko

Onhan se joskus ollut noinkin. Autonkuljettaja omistaa sekä auton että lastin. Amerikassa on vieläkin sellainen systeemi. EU ampuu itseään jalkaan näillä yrittämisen esteillä.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Alapo

Quote from: Kari Kinnunen on 14.08.2014, 00:04:39
Khyllä se varmaan tarvitaan. Vaan hankintakanavat ovat vähän kuin virulainen ADR.

'Nyt ei ola, humena ola.'

Ammattipätevyys koulutus suomessa, vaikka sinulla olisi esim.d-kortti joka on hankittu sen päivän jälkeen kun ammattipätevyys piti olla, noin 160-tuntia pitäisi istua luokassa. Virossa 40-tuntia. Ai että mistäkö tiedän, meillä oli pari virolaista jotka oli ajaneet pätemättömällä kortilla suurimmissa yhtiöissä vaikkei olisi saaneet ajaa metriäkään muuta kuin omaa henkilökohtaista bussia perhe kyydissä. Eihän ne liikenneturvallisuus riski olleet, muuten kuin paperilla :facepalm:

haermae

Quote from: ikuturso on 13.08.2014, 22:59:01
Harmaammalla alueella on tämä esimerkki: Jos omistaisin itse kuorma-auton, ja töihin ajaessani nappaisin samalla matkalla maalaamosta trukinlavallisen heloja kyytiin ja veisin työmaalle, vaadittaisiin käsittääkseni silti ammattipätevyys riippumatta siitä laskutanko työnantajaani tai onko maalaamo matkan varrella eikä aiheuta mitään kustannuksia.

Jututin yhtä rekkakuskia ketjun aiheesta, ja hän heitti aika uskomattoman esimerkin tuohon ylläolevaan liittyen:

Jos vie firman kuorkilla työkaluja työmaalle ja käyttää niitä itse, saa viedä ilman ammattipätevyyttä. Mutta jos kaluja käyttääkin samalla kyydillä tuleva toinen asentaja, ammattipätevyys tarvitaan. Voiko olla noin pöljää?

Kertoi myös koulutuspäivistä:

Aamulla mennään kurssille, jossa ensimmäiseksi kerätään kaikilta kurssimaksu. Sitten nuokutaan päivä ja odotellaan iltaa. Iltapäivällä saadaan todistus ja ollaan päteviä.
Saman kurssin voi kuulemma myös käydä moneen kertaan, kaikki kerrat lasketaan mukaan vaadittuihin viiteen(?) koulutuspäivään.

Jos jutussa ei ollut raakaa lapinlisää, on kyllä lievää pahempi rahastuksen haju havaittavissa.

Nämä tämmöiset näyttävät olevan ainoa laji missä Suomessa nykyään tehdään innovaatioita. Eli, keksitään joku älyttömyys ja lobataan se pakolliseksi jollekin poloiselle ihmisryhmälle. Vrt. paskalaitokset haja-asutusalueelle, tai erinäiset työ-, tuli-, ea-, U name it -kortit. Kukaan ei pysty keksimään mitään jonka ihmiset vapaaehtoisesti haluaisivat ostaa, aina yritetään lobbauksen, sääntelyn ja pakon kautta päästä kuppaamaan rahaa.

Quote from: Kari Kinnunen...virulainen ADR. "Nyt ei ola, humena ola." 

Nopia kurssi :D

J.M

Quote from: haermae on 18.08.2014, 22:29:36
Kertoi myös koulutuspäivistä:

Aamulla mennään kurssille, jossa ensimmäiseksi kerätään kaikilta kurssimaksu. Sitten nuokutaan päivä ja odotellaan iltaa. Iltapäivällä saadaan todistus ja ollaan päteviä.
Saman kurssin voi kuulemma myös käydä moneen kertaan, kaikki kerrat lasketaan mukaan vaadittuihin viiteen(?) koulutuspäivään.

Jos jutussa ei ollut raakaa lapinlisää, on kyllä lievää pahempi rahastuksen haju havaittavissa.

Alleviivattuun liittyen: Ennakoivan ajon kurssi on ainoa pakollinen jatkokoulutuspäivä, joten sen voi käydä vaikka viisi kertaa (= yhteensä 35 tuntia), ja ammattipätevyys on plakkarissa. Eli ei ollut lapinlisää.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

ikuturso

Quote from: haermae on 18.08.2014, 22:29:36
Nämä tämmöiset näyttävät olevan ainoa laji missä Suomessa nykyään tehdään innovaatioita. Eli, keksitään joku älyttömyys ja lobataan se pakolliseksi jollekin poloiselle ihmisryhmälle. Vrt. paskalaitokset haja-asutusalueelle, tai erinäiset työ-, tuli-, ea-, U name it -kortit. Kukaan ei pysty keksimään mitään jonka ihmiset vapaaehtoisesti haluaisivat ostaa, aina yritetään lobbauksen, sääntelyn ja pakon kautta päästä kuppaamaan rahaa.

13v. poikani päätti myydä torilla smoothieita. Otti mukaan tehosekoittimen, kylmälaukkuun pakastemansikoita ja kylmäkalleja. Osti kaupasta lisäksi banaaneja, persikkaa sekä spritea. Torilta osti lisää tuoreita mansikoita ja perkasi ne paikan päällä. Hellepäivänä töräytti yhden paketillisen kertakäyttömukeja ihmisille mansikkasmoothieita. Vähensi kulut ja laski lopulta tienanneensa satasen.

Kuten arvelin, torikahvion rouva tuli mussuttamaan kun laitettiin pöytää pystyyn. Ehdotteli pojalle makkaroiden paistamista (32 asteen helteessä), kun torilla ei ole makkarapistettä. Ei uskaltanut mumista hygieniapassista mitään - vaikka meinasi, ja olisi ehkä sillä poikaani kiristänyt lähdettyäni - kun kerroin juuri lukeneeni eviran torikauppiaan ohjeesta, että ilman hygieniapassia voi tehdä 30 päivää elintarviketyötä. Vasta 30 päivän jälkeen katsotaan, että toiminta on niin ammattimaista, että pitää tietää hygieniastakin...

Torikahvion täti ihmetteli, että vai niinkö se on nykyään (tästä paljastui, että olisi kohta yrittänyt estää poikani bisneksen) ja vetäytyi takaisin kammioonsa.

Nää on uskomattomia nää pätevyysprenikoiden määräykset...
Ja nää on uskomattomia nää kateelliset, jotka tulevat viranomaisien puolesta päivystämään...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Melbac

Miten toi "lisäkoulutuspakko" on muuten päätetty eli oliko vapaaehtoinen vai mitä?.Onkos jollain linkkiä tosta eu:n päätöksestä?.

Topi Junkkari

Minulla on sellainen muistikuva, että hygieniapassin armonaika olisi ollut pidempikin - pari- kolme kuukautta - mutta olen voinut tulla harhaanjohdetuksi tai määräykset ovat voineet kiristyä.

Ideana sinänsä OK, että suuren vaihtuvuuden ja tilapäistyövoiman alalla ei heti koeajan ensimmäisenä päivänä tarvitse alkaa moisesta muodollisuudesta huolehtia (se oikeasti on muodollisuus vähintään lukion suorittaneille), kun työtä kuitenkin aluksi tehdään jonkun kokeneemman valvovan silmän alla.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Tsm

Minulla on c1-luokan kevytkuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto omistuksessani, jolla olen kuljettanut kilometrikorvauksia vastaan rakennusalan keskisuuren yrityksen johtotehtävien ohessa tavaraa työmaille. Omia materiaalivarastoja ei työn luonteen takia juuri ole. Ammattipätevyyttä työnantaja ei ole halunnut minulle kustantaa, eikä itselläni ole ollut aikaa sitä järjestää viikonloppukoulutuksina. Nyt kaiken muun paitsi itse varastoidun tavaran kuljettamisesta tulee kohdallani laitonta. Käytännössä en saisi kuljettaa edes sitä maalipurkkia ja naulapakettia, jotka mahtuisivat kyytiin, jos ajaisin henkilöautolla. En siis ole firman kuriiri, mutta pienessä firmassa tavara on saatava tontille joustavasti ja sehän käy homman ohessa työmaita kiertäessä. Nyt lainsäätäjä onkin tehnyt omistamastani kalustosta käyttökelvotonta. Ehdotankin, että Kyllöskä voisi ostaa minulta kuorma-autoni hyvään hintaan vaikka kopiksi koirilleen.

Näitä 5 vuotta voimassa olevia koulutuskortteja kun on lompakko pullollaan, niin täytynee kertoa esimerkki tulityökortista. Pari vuotta sitten uusin tulityökorttini, että minulla säilyisi oikeus myöntää vakuutusyhtiöille tärkeitä tulityölupia työmaille. Viime kesänä sain kuulla, että en enää sinisellä tulityökortilla saakaan myöntää niitä, vaan minulla täytyisi olla musta vyö (kortti) tulitöistä. Tästä ei kouluttajallakaan ollut tietoa kurssin aikana, vaikka kouluttaja oli entinen Palopäällikkö. Kohta varmaan tarvitaan luvan myöntämiseksi musta kortti ja kolme dania, kuten karatessa vyökokeen vastaanottamiseen aikanaan...

T. Nimim. Sininen vyö, sininen kortti.

PaulR

^ Onhan tuo byrokrata mennyt jo sellaiseksi, että alkaisi ketuttamaan, jos ei naurattaisi. Taitaa mennä vielä hullummaksi ennen tervehtymistä.

Alkuasukas

Minkälaisia vaatimuksia kurssin järjestäjille on? Ei muuta kuin tytäryhtiö pystyyn ja koulutukset firman kahvihuoneessa...

Kaarina Ranne (vihr.)

Nuivake

Quote from: Alkuasukas on 19.08.2014, 08:57:46
Minkälaisia vaatimuksia kurssin järjestäjille on? Ei muuta kuin tytäryhtiö pystyyn ja koulutukset firman kahvihuoneessa...

Kurssien järjestäjä ja ohjelma täytyy olla TRAFIN hyväksymä. Kuinkas muuten.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Alkuasukas

Quote from: Nuivake on 19.08.2014, 09:24:14
Quote from: Alkuasukas on 19.08.2014, 08:57:46

Kurssien järjestäjä ja ohjelma täytyy olla TRAFIN hyväksymä. Kuinkas muuten.
No tottakai. Ja firman omistajalla pitää varmaan olla 10 vuoden työkokemus Trafissa...

Kaarina Ranne (vihr.)

Tommi Korhonen

Jos mietitään tämän, ja muutenkin ylikiristyneiden ajokorttivaatimusten määrää, niin tämä vaikuttaa kyllä tahalliselta. Kyllä se liikenne siirtyy ulkomaalaisten haltuun näillä konsteilla. Liekö kyse samasta "kilpailukyvystä huolehtimisesta" kuin väestönvaihdossa ja työvoimapulan paikkaamisessa? Näin saadaan kuljetustoiminta pois Suomesta ja ilkeiden ahneiden suomalaisten kuskien kynsistä.

Kyllä AKT tätä on tilannutkin, ei siinä mitään. Mutta lopputulos on meille kaikille ikävä. Jykän ja Stubbin lainapiikki on vain niin pitkä.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Kari Kinnunen

Quote from: Tsm on 19.08.2014, 08:38:29
Minulla on c1-luokan kevytkuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto omistuksessani, jolla olen kuljettanut kilometrikorvauksia vastaan rakennusalan keskisuuren yrityksen johtotehtävien ohessa tavaraa työmaille.

Eli olet harrastanut laitonta liikennöintiä. Ellei sinulla sitten ole tavaraliikennelupaa. Eri asia kuin ammattipätevyys.

Liikennelupakurssi maksanee jotain1600€. Ja luvan saantiin vaaditaan lisäksi vakavaraisuustodistus.

ikuturso

Quote from: Kari Kinnunen on 19.08.2014, 21:38:47
Quote from: Tsm on 19.08.2014, 08:38:29
Minulla on c1-luokan kevytkuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto omistuksessani, jolla olen kuljettanut kilometrikorvauksia vastaan rakennusalan keskisuuren yrityksen johtotehtävien ohessa tavaraa työmaille.

Eli olet harrastanut laitonta liikennöintiä. Ellei sinulla sitten ole tavaraliikennelupaa. Eri asia kuin ammattipätevyys.

Liikennelupakurssi maksanee jotain1600€. Ja luvan saantiin vaaditaan lisäksi vakavaraisuustodistus.

Älä nyt viitsi...
laki kaupallisista tavarankuljetuk­sista tiellä 693/2006
7 §

Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne

Lupaa ei tarvita suoritettaessa:

1) tavaran kuljetusta ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 2 000 kiloa;

2) tavaran kuljetusta opetusministeriön koulutuksen järjestämisluvan haltijan kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä;

3) elinkeinotoiminnan yhteydessä siihen tavanomaisesti liittyvää tavaran kuljetusta elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

4) työurakoiden tai muiden sopimuksen kohteena olevien työkokonaisuuksien yhteyteen kuuluvaa tavaran kuljetusta urakoitsijan tai muun suoritusvelvollisen hallinnassa olevalla ajoneuvolla, jos tiellä suoritetun kuljetuksen kuljetuskustannusten osuus on enintään 30 prosenttia urakasta tai työkokonaisuudesta;

5) maa-, metsä-, eläin- tai kalatalouden kuljetusta näiden alojen elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla liikennetraktorilla 50 kilometrin etäisyydelle elinkeinonharjoittajan maa- ja metsätilasta taikka eläin- tai kalatalouden harjoittamispaikasta sekä koko tämän sijaintikunnan alueella;

6) kotihoidon palveluun liittyvää kuljetusta tämän alan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla yhden kunnan alueella;

7) tien ja kadun hoitoon liittyvän maa-aineksen, veden, suolan tai muun vastaavan aineen levittämistä tielle tai kadulle;

8 ) konsernin tai siihen verrattavan yhtymän, kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, sisäistä kuljetusta sen hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

9) kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyvää kuljetusta sen hallinnassa tai näille palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

10) postipalvelulaissa (313/2001) tarkoitettua postinkuljetusta postitoimiluvan haltijan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

11) ruumiinkuljetusta;

12) kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla.

Edellä 1 momentin 3―6 kohdassa tarkoitettujen kuljetusten kustannusten osuus saa olla enintään 30 prosenttia koko elinkeinotoiminnan suoranaisista kustannuksista tilikaudella, ja se lasketaan vertaamalla kuljetustoiminnasta aiheutuneita suoranaisia kustannuksia harjoitettavan koko elinkeinotoiminnan suoranaisiin kustannuksiin tilikaudella.

Kuljetuksen osuuteen lasketaan kuljettajan työpanos tavaran kuormaamisessa ja purkamisessa, myös tien ulkopuolella, siltä osin kuin ne tapahtuvat kuljetuksen mahdollistamiseksi.

Liikutaan harmaalla alueella. Työtehtäviin liittyvä voi myös liittyä johtotason ihmisen työhön, vaikkei itse niitä tavaroita käyttäisikään. Laki ei määrittele ovatko nämä tavarat työkaluja vai rakennukseen hakattavia nauloja.

Tässä kansallinen laki taas tulkitsee direktiiviä tiukemmin. Ei liity Tsm:n C1-kuorkkiin, mutta missä kansallinen lainsäädäntö laittaa luvantarpeesta vapaan ajoneuvon painorajaksi kaksi tonnia, EU:n tavaraliikennelupa-asetus (EY) 1072/2009 määrittelee rajaksi 3,5 tonnia.

Tuossa tavaraliikennelupa-asetuksessa viitataan myös EU:n liikenteenharjoittaja-asetukseen (EY) 1071/2009, jonka mukaan yksityishenkilö ei voi olla liikenteenharjoittaja ellei ole vähintäänkin toiminimi. Kaikki viittaukset liikenneluvan haltijaan on yritykseen tai yrityksen liikennöinnistä vastaavaan henkilöön.

Mutta jos fiilataan pilkkua ja katsotaan, että työmaalle vietävä tavara ei liity Tsm:n työtehtäviin lain hengen mukaisella tavalla, ja Tsm haluaa vielä roudata C1-luokan kalustolla tavaraa työmaalle, tämän pitää
-hankkia ammattipätevyys
-hankkia liikennelupa
-todistaa vakavaraisuutensa ja tallettaa 9000 euroa vakuusrahaa
-perustaa liikenteenharjoittamista varten toiminimi tai yritys

Tämä on eurostosuomi. Tämä on eurostoliitto. Maalaisjärjen käyttäminen kielletty. Aja kuorkilla töihin ja tilaa rekka tuomaan naulalaatikko perässä.

Tiedän aika monta ihmistä, joilla on omistuksessaan yli 2000 kg pakettiauto ja kuskaa niillä oman yrityksensä kamoja. Saattavat vielä nostaa km-korvauksetkin. Vaikka pakulla ei vaadita ammattipätevyyttä, niin heilläkin pitää olla liikennelupa tai sitten laittaa paku firman nimiin?

Kirveellä töitä...

-i-

Kari Kinnunen

Iku, asiaan on EU ratkaisu. Ulkoistat kuljetukset BG/RO/LV/LT pakuyrittäjille. Kukaan ei kysele mitään kuponkeja.

Ja halapaa on. Balttian poikain palkkauskin on luokkaa 500€/kk ja polttoaine pöllittävä itse.

Oami

Mistähän hatusta tuo 2000 kg ylipäänsä on vedetty? EU-direktiivi laittaa luvanvaraisen tavaraliikenteen rajaksi 3500 kg mutta antaa jäsenmaille luvan tehdä tiukempia (mutta ei löysempiä) rajoja. Suomen ratkaisu on siis 2000 kg. Ja toisaalta Ruotsin ratkaisu on se että ei ole mitään rajaa, vaan liikennelupa vaaditaan ihan kaikkiin moottoriajoneuvoihin mopoista alkaen.

Kari Kinnunen

Kävinpä tänään jättämässä direktiivikorttihakemuksen paikalliseen ajovarmaan. 50€, lappu tulee kuulemma syyskuun eka viikolla. Kouraan sai väliaikaisen todistuksen, joka on voimassa Suomessa lukuunottamatta ahvenanmaata.

Olenkohan minä nyt sitten pätevämpi kuljettaja?

Oami

Quote from: Kari Kinnunen on 22.08.2014, 16:58:07
Kävinpä tänään jättämässä direktiivikorttihakemuksen paikalliseen ajovarmaan. 50€, lappu tulee kuulemma syyskuun eka viikolla. Kouraan sai väliaikaisen todistuksen, joka on voimassa Suomessa lukuunottamatta ahvenanmaata.

Olenkohan minä nyt sitten pätevämpi kuljettaja?

Kysytään viranomaiselta. Ehkäpä semmoinen lappu tekee jotain ihmeellistä, sellaista mihin vuosikaudet tien päällä ei riitä.