News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Esitys vuoden 2015 valtion talousarvioksi

Started by Tosiasiallinen Nuiva, 07.08.2014, 17:18:19

Previous topic - Next topic

Tosiasiallinen Nuiva

http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2015&lang=fi&maindoc=/2015/tae/valtiovarainministerionKanta/valtiovarainministerionKanta.xml&opennode=0:1:249:

VVM on (sähläilyn jälkeen) aloittanut budjetti ehdotuksen julkaisun ensi vuodelle. Muutamia valikoituja paloja:

Verotulojen muutokset. Luvut miljoonia euroja:

Ansio- ja pääomatuloverot1)   
— ansiotuloverotuksen inflaatiotarkistus kolmeen alimpaan tuloluokkaan   -106
— pääomatuloverotuksen ylemmän veroprosentin korottaminen 33 prosenttiin ja progressiorajan alentaminen 30 000 euroon   36
— työmatkavähennyksen supistaminen   16
— asuntolainan korkovähennyksen rajoittaminen 10 prosenttiyksiköllä2)   32
— opintovelan korkovähennyksen poistaminen3)   8
— progressiivisen tuloveroasteikon väliaikaisen ylimmän tuloluokan alarajan alentaminen 90 000 euroon   9
— työtulovähennyksen korottaminen   -13
— lapsiperhevähennyksen käyttöönotto   -35
Yhteisövero   
— edustuskulujen säätäminen osittain vähennyskelpoisiksi verotuksessa   -38
— kuntien ja seurakuntien yhteisvero-osuuden korottaminen   -280
— elokuvatuottajien tuotantotuen verovapauden poistaminen   4
Voimalaitosvero   
— voimalaitosveron käyttöönoton peruminen4)   -
Perintö- ja lahjavero   
— kaikkien perintö- ja lahjaveroasteikkojen veroprosenttien korottaminen 1 prosenttiyksiköllä   40
Valmisteverot   
— tupakkaveron korotus   50
— sähköveron korotus   140
— fossiilisten lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden CO2-veron korotus5)   90
— liikennepolttoaineiden veron korotus   42
— kaivosteollisuuden poistaminen alemman sähköverokannan piiristä   20
— turpeen veronkorotuksen tekemättä jättäminen6)   -
— maakaasun verotuen poistaminen7)   32
— makeisveron korotus   50
Ajoneuvovero   
— ajoneuvoveron korotus   180
Autovero   
— taksien autoverotuen poistaminen   24
— muuttoautojen verotuen poistaminen   15
Jätevero   
— jäteveron korotus8)   5
Yhteensä   321
— josta verotuottoa lisäävät   793
— josta verotuottoa vähentävät   -472


Valtionyhtiöiden myynnistä saatavat tulot: 1 164 milj.
Non poteris veritatem

Tosiasiallinen Nuiva

#1
Menopuolella on tapahtunut esim. seuraavaa:

Puolustusmenot:

2013: 2498 milj. 2014: 2412 milj. 2015: 2356 milj.

Kehitysyhteistyö määrärahat (Huom! Ei kata kaikkea annettua kehitysapua):

2013: 958 milj. 2014: 901 milj. 2015: 811 milj.

Sisäministeriön hallinnonalan menot maahanmuuttajista:

2013: 79 milj. 2014: 68 milj. 2015: 62 milj.

Poliisitoimi:

2013: 729 milj. 2014: 740 milj. 2015: 731 milj.

Rajavartiolaitos:

2013: 325 milj. 2014: 230 milj. 2015: 230 milj.

Ahvenanmaan tasoitusmaksu (eli kehitysapu Ahvenanmaalle):

2013: 209 milj. 2014: 214 milj. 2015: 223 milj.
Non poteris veritatem

guest7001

Menopuolesta sen verran kokonaisuutena, että kahden ja puolen vuoden aikana menot ovat kasvaneet n. 10 Miljardia Euroa.

(2014 lukuja ei vielä saatavilla, mutta 2011-2013 nousua n. 8 Miljardia).

http://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkiset-menot/Julkisten-menojen-kehitys/

Nyt, kun tiedämme pakotteiden iskevän kovaa Suomeen ja muistamme parissa vuodessa hävinneen kymmeniä tuhansia yksityisen sektorin työpaikkoja, jokainen tehdä johtopäätöksensä mitä tuleman pitää.

Maailman kireimmän veroasteen vallitessa on tietysti luonnollista, että veroja kiristetään.

Samaan aikaan on hyvä muistaa, että valtio ja kunnat ovat nostaneet palkkojaan ennätystahtia.
Valtio jatkaa palkkajohtajana

En edes vitsaile, kun väitän, että Suomea johtavat vajaaälyiset ja täysin vastuuttomat ihmiset.


siviilitarkkailija

QuoteKehitysyhteistyö määrärahat (Huom! Ei kata kaikkea annettua kehitysapua):

2013: 958 milj. 2014: 901 milj. 2015: 811 milj..

Antti Rinne kirjoitti oman poliittisen kuolemantuomionsa. Mies ei edes tajua miten hänen käy kun Venäjä-pakotteet rysähtävän äänestäjiensä niskaan. Vaan niin se on että suomalainen sosialistiaatelinen ei kykene luopumaan saavuttamastaan edusta vaan vihaa ja halveksii suomalaisia työläisiä niin kauan kun henki pihisee. Tärkeintä on että Toveri Örkillä on kivaa vaikka se valittaakin jatkuvasti. Ei reppana ymmärrä että hänestä tuli Örkin kilpimies.

Voittaja on korporaatiokommunistinen kokoomus.

QuotePoliisitoimi:

2013: 729 milj. 2014: 740 milj. 2015: 731 milj.

Pelkästään 2008 turvallisuusalan yritysten yhteenlaskettu
liikevaihto oli vuonna 2,51 mrd. euroa. Siis yritysten jotka ovat suoraan ja tiukasti kiinni turvallisuudessa.

Slangia "Miekka-taksi" eli poliisin tosiasiallinen työ rikostorjunnassa. Poliisi ei enää kykene muuhun kun kuljettamaan ja selvittämään alimpana oikeusviranomaisena tekosia joita muut tekevät ja yksityiset yritykset ottavat kiinni.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

op

Valitut palat. Eli nostetaan tupakkaveroa, karkkiveroa ja autoilun veroja.

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 07.08.2014, 17:18:19
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2015&lang=fi&maindoc=/2015/tae/valtiovarainministerionKanta/valtiovarainministerionKanta.xml&opennode=0:1:249:
Valmisteverot   
— tupakkaveron korotus   50
— sähköveron korotus   140
— fossiilisten lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden CO2-veron korotus5)   90
— liikennepolttoaineiden veron korotus   42
— makeisveron korotus   50
Ajoneuvovero   
— ajoneuvoveron korotus   180
Autovero   
— taksien autoverotuen poistaminen   24
— muuttoautojen verotuen poistaminen   15
Jätevero   
— jäteveron korotus8)   5

Yhteensä: 596
Kun kokonaismuutos oli 321, niin voi vaan todeta, että hienosti säädetty verotusta :facepalm: Näistä ideoistako meidän virkamiehille maksetaan? Ja tekevät työnsä jopa huolimattomasti, sillä alkoholiveroa ei olla kai alustavasti nostamassa ollenkaan  :flowerhat: Toki se varmaan vielä lisätään lopulliseen budjettiin.

Mitenköhän esim. tuo muuttoauton verotuen poisto toteutetaan? Onko että jos olet vaikka helmikuussa lähtenyt vuoden työkeikalle ja ostanut auton, niin se on voi-voi ja verot lyödään täysmääräisinä takaisin muuttaessa? Toinen ja useampaa koskeva on tuo ajoneuvoveron korotus (taas). Tapetaan vaan lisää julkisten kilpailukykyä, kun kaikkiin matkoihin on entistä järkevämpää käyttää omaa autoa koska kiinteät kulut ovat entistäkin suuremmat.

guest7001

Huvittavaa, että Stubb twiittasi taas juuri äsken huolettomasti kivakivaa Twitter-tililleen "raskaasta työpäivästä". Onhan se aika koomista, että "oikeistopuoleen" pääministeri ylipäätään kehtaa näyttää somessa lärviään äärivasemmistolaisen budjettiehdotuksen jälkeen. :D

Kertonee paljon Suomen poliittisesta kulttuurista, jossa teoilla ei ole mitään merkitystä.

Kauppalehden palstalla lisää aiheesta.

Kauppalehden ketju.

Sour-One

Onneksi kuitenkin kasvatetaan julkista sektoria palkkaamalla muutam,a sata virkakyöstiä, jotta työpaikat ja työttömät kohtaisivat paremmin.

Totti

Rinteen budjettiehdotus on floppi. Kyseessä on SDP:n vaalibudjetti, jolla Rinne kosiskellee SAK:n duunareita. Työllisyysvaikutus tulee olemaan negatiivinen vaikka Rinne muuta väittää.
Uudet menoerät rakentamiseen ja infraan valuvat virolaisille duunareille. Suomalaisille lankeavat korkeammat verot ja sen seurauksena kasvava työttömyys.

Yksi asia on kuitenkin selvä, lama tulee jatkumaan monta vuotta vielä. Nykyinen hallitus on kykenemätön välttämättömiin uudistuksin eikä näköpiirissä ole sellaista hallitusta joka niihin kykenisi.

Suomessa ei ole ainoatakaan puoluetta, joka on valmis käyttämään isoa luutaa julkisen sektorin lakaisemiseksi. Kokoomus inisee jotain mutta tahto toteutuksiin ei ole. Keskustan painolastina on pekkariset ja väyryset, jotka mahdollisessa hallitustilanteessa ohjaisi rahat omalle maanviljelijäkannattajilleen. Perussuomalaisista kukaan ei tiedä mutta he lienevät samassa pulkassa demarien kanssa veroja korottelemassa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Bellerofon

Suomalaisilla on nyt järki jäätynyt totaalisesti. Äänestetään, kun se on velvollisuus, mutta ulkoistetaan ajattelu. Suomen talous rysähtää kahden vuoden sisällä selllaiseen jäävuoreen, että meno päättyy kuin seinään ja taas mennään pohjaa kohti. Keskivertokuluttajan verottaminen henkihieveriin tarkoittaa verotulojen romahdusta, kulutuksen vähentämistä ja hankintojen kohdistamista verkkoon/ulkomaille. Seuraavaksi leikataan tukia ja lopetetaan osa palveluista. Tullaan samaan tilanteeseen kuin '89. Vietetään vielä pari vuotta hurlumheitä ja sitten se on slut, loppu, finito ja vahvimmat jatkavat. 2017 tuloerot ovat erittäin suuret ja kansa voi erittäin huonosti. Kotona loisiminen ei koskaan ole ollut niin kannattavaa kuin tänä päivänä ja tälle ryhmälle koittaa raju arki, jolloin yhteiskunnasta syrjäytyneiden määrässä nähdään ennennäkemätön piikki. Julkinen sektori on viimeiset  vuodet ollut syöttöporsas, jonka olisi pitänyt kuolla jo jouluna 2007. Suomessa aitoa varallisuutta ei ole kuin muutamalla vanhalla suvulla ja asuntojen hintojen lasku tulee yllättämään 90% kansasta. Velatonkaan asunto ei ole kuin riippakivi, jos sen ylläpito on helvetillisen kallista.
Lehdistö, tuo vallan vahtikoira, kirjoittaa HLBT-parien oikeudesta adoptioon ja Matti Nykäsen 17. vaimosta, mutta mitään kritiikkiä ei tule tähän hulluuteen. Toivottavasti edes Ukrainan kriisi pysyy jollain tapaa aisoissa ja tilanne rauhoittuu. Suomi-nimiselle valtiolle koittaa selkeästi Kreikan polku ja loppuu täälläkin viisastelu tukipaketeista. Onneksi Suomalaiset eivät lähde koskaan barrikadeille vaan vievät protestinsa loppuun oman käden kautta. No ehkä kuitenkin monikulttuuri on tuonut meille sen, että saadaan täälläkin autot roihumaan ja molotovin (<-mulktikultti) coctailit lentämään.

-PPT-

Yhtäältä, minä herkuttelen ajatuksella että elämäntapajoutilaille koittaisi totuuden hetki kun taikaseinästä ei enää tippuisikaan ilmaista rahaa.

Toisaalta, en taida sittenkään oikeasti toivoa tuollaista tilannetta sillä siinä vaiheessa kun tuossa ollaan niin on paska lentänyt tuulettimeen sellaisella voimalla että kenelläkään ei ole enää kivaa.

Bellerofon

Quote from: -PPT- on 09.08.2014, 00:05:07
Yhtäältä, minä herkuttelen ajatuksella että elämäntapajoutilaille koittaisi totuuden hetki kun taikaseinästä ei enää tippuisikaan ilmaista rahaa.

Toisaalta, en taida sittenkään oikeasti toivoa tuollaista tilannetta sillä siinä vaiheessa kun tuossa ollaan niin on paska lentänyt tuulettimeen sellaisella voimalla että kenelläkään ei ole enää kivaa.

..väärin..Silloin on oikeasti niillä kivaa joilla on likviditeettia ja julmuutta. Omaisuus jaetaan jälleen kerran niille, joille se kuulunut aiemminkin. Nousukausi alkaa välittömästi sen jälkeen, kun työn hinta/laatu-suhde on kohdillaan. Suomalaisille on pääsyt kertymään aivan liika AY-läskiä ja julkista sektoria, joka poltetaan pois karulla kuurilla ja nousu alkaa tämän vuosikymmenen viimeisinä vuosina 19-20. Suomalaiset on fiksu ja koulutettu kansa, jonka ongelmanratkaisukyky on maailman parhaimmistoa, mutta nykyisen kaltainen holhousyhteiskunta on tiensä päässä. Koskaan aiemmin eivät Suomalaiset ole olleet niin etääntyneitä ja sosiaalisesti eristäytyneitä kuin nykyisen yhteiskunnan muka-huolenpidon aikana. Nykyään yhteiskunta käsittelee vain yksilöitä, ei perheitä. Jokaiselle taataan OIKEUDET, mutta velvollisuudetkin on käännetty lähinnä oikeuksiksi.

Tätä en olisi enää koskaan halunnut nähdä uudelleen, mutta kai jokaisen poliittikkosukupolven on tehtävä samat virheet oppiakseen hallitsemaan taloutta. Syöpäkin on helpoin torjua, jos siihen puututaan heti ja riittävän tehokkaasti.

Ernst

Quote from: Bellerofon on 08.08.2014, 23:37:20
Suomalaisilla on nyt järki jäätynyt totaalisesti. Äänestetään, kun se on velvollisuus, mutta ulkoistetaan ajattelu. Suomen talous rysähtää kahden vuoden sisällä selllaiseen jäävuoreen, että meno päättyy kuin seinään ja taas mennään pohjaa kohti. Keskivertokuluttajan verottaminen henkihieveriin tarkoittaa verotulojen romahdusta, kulutuksen vähentämistä ja hankintojen kohdistamista verkkoon/ulkomaille. Seuraavaksi leikataan tukia ja lopetetaan osa palveluista. Tullaan samaan tilanteeseen kuin '89. Vietetään vielä pari vuotta hurlumheitä ja sitten se on slut, loppu, finito ja vahvimmat jatkavat. 2017 tuloerot ovat erittäin suuret ja kansa voi erittäin huonosti. Kotona loisiminen ei koskaan ole ollut niin kannattavaa kuin tänä päivänä ja tälle ryhmälle koittaa raju arki, jolloin yhteiskunnasta syrjäytyneiden määrässä nähdään ennennäkemätön piikki. Julkinen sektori on viimeiset  vuodet ollut syöttöporsas, jonka olisi pitänyt kuolla jo jouluna 2007. Suomessa aitoa varallisuutta ei ole kuin muutamalla vanhalla suvulla ja asuntojen hintojen lasku tulee yllättämään 90% kansasta. Velatonkaan asunto ei ole kuin riippakivi, jos sen ylläpito on helvetillisen kallista.
Lehdistö, tuo vallan vahtikoira, kirjoittaa HLBT-parien oikeudesta adoptioon ja Matti Nykäsen 17. vaimosta, mutta mitään kritiikkiä ei tule tähän hulluuteen. Toivottavasti edes Ukrainan kriisi pysyy jollain tapaa aisoissa ja tilanne rauhoittuu. Suomi-nimiselle valtiolle koittaa selkeästi Kreikan polku ja loppuu täälläkin viisastelu tukipaketeista. Onneksi Suomalaiset eivät lähde koskaan barrikadeille vaan vievät protestinsa loppuun oman käden kautta. No ehkä kuitenkin monikulttuuri on tuonut meille sen, että saadaan täälläkin autot roihumaan ja molotovin (<-mulktikultti) coctailit lentämään.

Heh, julkisen sektorin kuolemaa toivoen odottaja numero 28222 julkaisi raittiuskilpakirjoituksensa. Paatoksesta pisteitä 7, lopun ajan visioista 8,25 muuten 5½. Totaalinen järjen jäätyminen,  jäävuoreen rysähdys, pohjaan vajoaminen ja itsetuho ovat retorikkaa yli parodiahorisontin. Jäin luonnollisesti kaipaamaan heinäsirkkoja, taivaallisia tulipalloja ynnä tuliseen järveen heittelemisen uhkaa. Kreikka-vittuilun kritiikistä pisteitä ½.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

guest7001

Tässä on ketju, jonka jokaisen pitäisi lukea.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=242954

Karmeinta tässä tilanteessa on

A) Meillä ei ole mediaa, joka kirjoittaisi tästä
B) Meillä ei ole käytännössä poliittista oppositiota lainkaan

Stubbin johdolla tehtiin juuri ehkä Suomen historian paitsi vasemmistolaisin - myös utopistisin budjettiehdotus koskaan. Suomi on poliittisesti ja henkisesti todella surullisessa tilassa.

J.M

Quote from: detonator on 09.08.2014, 05:42:23
Tässä on ketju, jonka jokaisen pitäisi lukea.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=242954

Poiminpa tuolta yhden herkkupalan, joka naurattaisi, jos ei itkettäisi.

Eli, tuossa keskusteluketjussa olevan kirjoittajan mukaan Valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa - joka perustuu kesäkuussa julkaistuun Suhdannekatsaukseen - koskien tätä loppuvuotta ja ensi vuotta on kaiken muun hötön seassa seuraava lause:

Quote- "Huo­li­mat­ta sii­tä, että koti­ta­louk­sien re­aa­li­tu­lot säi­ly­vät en­nal­laan ensi vuon­na, ku­lu­tus kui­ten­kin jat­kaa kas­vu­aan."

Siis Valtiovarainministeriön mukaan 1) kotitalouksien reaalitulot pysyvät ensi vuonna ennallaan, 2) verotus kiristyy ja maksut nousevat samaan aikaan, on yhtä kuin 3) kotitalouksien kulutus jatkaa kasvuaan.

Mahtaa olla hyviä sieniä.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Tunkki

Quote from: J.M on 09.08.2014, 10:28:14
Mahtaa olla hyviä sieniä.

Ei vaan hyviä pikavippejä ja luottokortteja.


Roope

QuoteMaahanmuuttoviraston, turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja paluumuuttajien muuttovalmennuksen menoihin ehdotetaan 61,6 miljoonaa euroa.

Maahanmuuttoviraston hakemuskäsittelyä tehostetaan ja maahanmuuttohallinnon muita kehittämistoimenpiteitä viedään eteenpäin. Maahanmuutto 2020 –strategian toimeenpanoa jatketaan. Turvapaikkaprosessin nopeuduttua vastaanoton piirissä olevien turvapaikanhakijoiden määrä on vähentynyt. Vastaanottokeskusten kapasiteettia tullaan edelleen sopeuttamaan.

Sisäministeriön hallinnonalan talousarvioesitys vuodelle 2015 löytyy osoitteesta:
www.intermin.fi/fi/ministerio/toiminnan_ja_talouden_suunnittelu
Sisäministeriön tiedote: Budjettiesitys 2015: Sisäministeriön hallinnonala jatkaa toiminnan tehostamista 7.8.2014

QuoteHallitus on antanut eduskunnalle esityksen yhdenvertaisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 19/2014 vp). Valtuutettujen yhdistäminen ja siirron valmistelu budjettinäkökulmasta on tehty yhteistyössä sisäministeriön, oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön kesken. Sisäministeriön hallinnonalan momentti 26.01.04 tullaan budjetin jatkovalmisteluvaiheessa syksyllä 2014 siirtämään kokonaisuudessaan oikeusministeriön hallinnonalalle [momentille 25.01.03] sisältäen kehysvarauksena kevään kehyspäätöksessä olleen yhdenvertaisuusvaltuutetun lisämäärärahan (6 htv, 540 000 euroa).

Sisäministeriön ehdotus sisältää siis kehysvarauksen siirron momentilta 28.99.26 (Kehysvaraus yhdenvertaisuusvaltuutetulle 540 000 euroa), momentille 26.01.04 (Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot).

QuoteToimintaympäristön kuvaus
...
Maahanmuuton avulla voidaan ehkäistä mahdollista tulevaa työvoiman niukkuutta ja vahvistaa myös osaamispohjaa, jota väestön ikääntyminen maan eri alueilla voisi muuten kaventaa. Monilla toimialoilla maahanmuutolla on jo huomattava merkitys työvoiman saatavuuden kannalta.

Suurten ikäluokkien poistuminen työelämästä vaikuttaa myös sisäasiainhallinnon toimintaan. Käytettävissä olevan työvoiman supistuminen edellyttää toimintojen tehostamista ja rationalisointia sekä työn tuottavuuden parantamista. Työelämän uudistaminen ja innovatiivisen julkisen hallinnon kehittäminen ovat keskeisiä muutostekijöitä myös sisäministeriön hallinnonalalla.

QuoteYhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
...
Varmistetaan, että maahanmuuttopolitiikassa toteutuvat perus- ja ihmisoikeudet, hallinto on toimivaa ja oikeusvarmaa sekä noudattaa hyvän hallinnon periaatteita.

QuoteMaahanmuutto

Maahanmuuttopolitiikan tavoitteena on edistää Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä tukea suvaitsevan, turvallisen ja monimuotoisen Suomen rakentamista. Maahanmuutto on ennakoitua ja hallittua. Lainsäädäntöä uudistettaessa otetaan huomioon työvoiman tarve, maahanmuuttajien moninaiset lähtökohdat ja tarpeet sekä kansainväliset velvoitteet. Vahvistetaan laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan vastaista toimintaa laaja-alaisen viranomaisyhteistyön ja verkostoitumisen kautta. Varmistetaan kansainvälisen suojelun velvoitteiden toteutuminen turvapaikkamenettelyssä ja vastaanotossa. Keskeisenä tavoitteena on maahanmuuttohallinnon tehostaminen ja tähän liittyvien lupaprosessien nopeuttaminen. Turvapaikanhakijoiden vastaanoton kokonaiskustannuksia sopeutetaan turvapaikanhakijoiden määrää ja käsittelyaikojen lyhenemistä vastaavaksi. Panostetaan kiintiöpakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden kuntaan siirtymisen nopeutumiseen yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.

SM:n hallinnonalan talousarvioesitys 2015 7.8.2014 (pdf)

Miten lie maahanmuuttopolitiikan tavoitteita kuvattu aiemmissa sisäministeriön hallinnonalan budjettiesityksissä, mutta näin selkeä ihmisoikeusnäkökulman korostaminen viittaa pakolaisjärjestöjen edustajien entistä vahvempaan vaikutukseen budjettityössä. Näkyy siinäkin, että säästötavoitteista huolimatta sisäministeriö ilmoitti äskettäin haluavansa Suomeen enemmän kiintiöpakolaisia.

"Lainsäädäntöä uudistettaessa otetaan huomioon (..) kansainväliset velvoitteet", mutta ainakin tällä hallituskaudella sisäministeriö on päinvastoin kieltäytynyt määrittelemästä, kuinka paljon Suomen muista EU-maista poikkeavat käytännöt (oleskeluluvat, käännyttäminen, perheenyhdistäminen jne.) ylittävät ne kansainväliset velvoitteet, joihin olemme sopimuksin (mm. EU-direktiivit) sitoutuneet, ja kuinka ne siksi vaikuttavat vetotekijöinä. Esimerkiksi jo ennen vuoden 2011 eduskuntavaaleja luvattuja perheenyhdistämiskäytäntöjen tiukentamisia ei ole aikomustakaan toteuttaa, vaikka juuri perheenyhdistämissääntöjen kohdalla usein epämääräiset "kansainväliset velvoitteet" on määritelty sopimuksissa poikkeuksellisen tarkasti.

Vähemmistövaltuutetun vallan ja henkilökunnan lisääminenkin (muuttuu yhdenvertaisuusvaltuutetuksi) etenee. Uudistus oli muutaman vuoden ajan jäissä, kun ei ollut rahaa, mutta nyt sitä näkyy taas jostain ilmaantuneen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope2

"Maahanmuutto on ennakoitua ja hallittua."



Kuka hallitsee kokonaiskustannuskertymän ?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Roope

Quote from: Roope on 09.08.2014, 12:41:08
SM:n hallinnonalan talousarvioesitys 2015 7.8.2014 (pdf)

QuoteMaahanmuutto

Maahantuloon liittyvää viranomaisyhteistyötä vahvistetaan. Oleskelulupajärjestelmän kehittämisessä
tavoite on menettelyn selkeyttäminen. Vastataan tarpeeseen kehittää vaihtoehtoisia tapoja vastaanottaa
oleskelulupahakemuksia ulkomailla.
Toisaalta samalla on huolehdittava siitä, että valvonta on riittävää
eivätkä laiton maahanmuutto ja ihmiskauppa lisäänny. Työvoiman maahanmuuton osalta on tärkeää
vastata oikea-aikaisesti työmarkkinoiden tarpeisiin, jolloin käsittelyaikoihin kohdistuu erityinen
huomio. Lupatoiminnalla on erittäin tärkeä merkitys työehtojen ennakkovalvonnassa. Jälkivalvonnassa
kyse on käytännössä pitkälti poliisin ja työsuojeluhallinnon tarkastustoiminnan resursseista ja niiden
kohdentamisesta.

Yhteistyötä opetushallinnon kanssa jatketaan EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten
opiskelijoiden maahantuloon liittyen. Väärinkäytösten määrä tulee pitää pienenä. Opiskelupaikkojen
kohdentamisessa tulisi ottaa huomioon ne alat, joilla mahdollisesti esiintyy ulkomaisen työvoiman
tarvetta tulevaisuudessa.
Tämä vaatii myös kotimaisten kielten opintojen lisäämistä opiskelun aikana.
Pidennetään Suomessa tutkinnon suorittaneiden ulkomaalaisten opiskelijoiden työnhakua varten
myönnettävän oleskeluluvan pituus kuudesta kuukaudesta vuoteen.

Vaikutetaan siihen, että EU-maiden maahanmuutto-, pakolais- ja turvapaikkapolitiikka pystytään
sovittamaan entistä paremmin yhteen kehitys- ja ihmisoikeuspolitiikan tarpeisiin.
EU-maiden
maahanmuuttopolitiikan yhteyttä EU-maiden oman työvoimapolitiikan tarpeisiin vahvistetaan. EU:n
yhteisessä maahanmuuttopolitiikassa tapahtuvassa lainsäädännön harmonisoinnissa Suomi huolehtii
kansallisten etujen huomioon ottamisesta.

Ongelmina laittoman maahanmuuton lisääntyessä ovat myös laittoman työnteon ja ihmiskaupan sekä
muun eriasteisen hyväksikäytön lisääntyminen. Toteutetaan laittoman maahantulon vastaista
toimintaohjelmaa. Tehostetaan viranomaisyhteistyötä laittoman maahantulon torjunnassa sekä
huolehditaan tarvittavan lainsäädännön kehittämisestä. Keskeisiin maahanmuuttomaihin pyritään
sijoittamaan maahanmuuton yhdyshenkilöitä. Laittoman maahanmuuton ongelmat näkyvät osaltaan
myös lieveilmiöiden lisääntymisenä pidempiaikaisen maassa oleskelun tilanteissa henkilöiden jäädessä
kotouttamistoimien ja yhteiskunnan palvelujen ulkopuolelle. Tehokas laittoman maahanmuuton
torjunta ehkäisee näistä ongelmista yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia.


Kansainvälinen suojelu

Seurataan turvapaikkamenettelyä ja turvapaikanhakijoiden vastaanottoa koskevien säännösten
toimivuutta ja valmistellaan mahdolliset lainmuutokset. Kehitetään edelleen eri viranomaisten välistä
yhteistyötä turvapaikkaprosessin tehostamiseksi.

Jatketaan yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän kehittämistä saattamalla loppuun
turvapaikkajärjestelmän toisen vaiheen säädöksiä koskeva kansallinen täytäntöönpano ja osallistutaan
EU-jäsenvaltioiden yhteistyöhön. Lainsäädännön kehittämisen ohella tiivistetään jäsenvaltioiden
turvapaikkaviranomaisten välistä käytännön yhteistyötä erityisesti tukemalla Euroopan turvapaikka-
asioiden tukiviraston (EASO) toimintaa.

Turvapaikkapolitiikan kehittämisessä vahvistetaan johdonmukaisuutta eri maahanmuuton
politiikkalohkojen, kuten rajavalvonnan, laittoman maahanmuuton torjunnan ja palautuspolitiikan
kanssa.

Kiintiöpakolaispolitiikan toimeenpanoa jatketaan uudelleen sijoittamalla Suomeen kansainvälisen
suojelun tarpeessa olevia ulkomaalaisia (ulkomaalaislaki 301/2004 90 §). Uudelleen sijoittamisen
perusteet (voimavarat kiintiöpakolaisten ottamiselle ja kiintiöpakolaisten määrä) vahvistetaan
vuosittain valtion talousarviossa.
Vuoden 2015 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.

Quote
Vastaanoton kustannukset / euroa / vuosi  2013 tilinpäätös
- alaikäisen kustannus ryhmäkodissa / hlö         108 964

Sisäministeriön budjetissa, kuten aiempienkin vuosien budjeteissa, kiinnittää huomiota, että maahanmuuton menot arvioidaan tietoisesti alakanttiin, jotta budjettia voidaan tarkistaa seuraavana vuonna tarvittaessa useampaankin kertaan ylöspäin.

QuoteTalousarvioesityksessä turvapaikanhakijoiden vastaanottoa koskeva arvio vastaan-
oton piirissä olevista on sopeutettu kehyspäätöksen määrärahanmitoitukseen. Tämän
mukaisesti vuoden 2015 aikana arvioitaisiin vastaanoton piirissä olevan keskimäärin
3100 turvapaikanhakijaa. Vastaanoton piirissä olevien määrää on vaikea ennakoida,
sillä määrään vaikuttavat monet tekijät.

Arviona on, että vuonna 2015 turvapaikanhakijoita saapuisi enintään 3 000, joista ala-
ikäisiä ilman huoltajaa tulleita korkeintaan 150.
Hakijamäärä on vuosina 2011-2013
ollut noin 3 000/vuosi. Vuoden 2014 tammi-huhtikuun on uusia hakijoita tullut yhteen-
sä 980 hakijaa, joista alaikäisiä ilman huoltajaa tulleita 54. Näin ollen vuonna 2014
turvapaikkaa hakisi noin 3 000 henkilöä, joista alaikäisiä ilman huoltajaa tulleita noin
150. Määrien kehitystä on kuitenkin mahdoton ennustaa, joten hakijamäärät voivat
myös kääntyä nousuun.

Maahanmuuttoviraston turvapaikkapäätöksenteon henkilöresurssit pysyvät vuonna
2015 edellisen vuoden tasolla. Henkilöstön palkkausta, joka vuosina 2009-2012 oli
palkattu lisämäärärahojen turvin (40 htv), jatkettiin hallituksen 4.4.2012 tekemän ke-
hyspäätöksen mukaisesti vuosiksi 2013-2015. On arvioitavissa, että vuonna 2015
Maahanmuuttovirastossa tehdään noin 4 000 turvapaikkahakemukseen päätös.

Kuntien kiinnostus vastaanottaa pakolaisia ja luvan saaneita turvapaikanhakijoita on
edelleen vähäistä. On arvioitavissa, että vuoden 2015 aikana vastaanoton piirissä on
keskimäärin kuukausittain n. 400 luvan saanutta, jotka odottavat kuntaan sijoittumis-
ta. Koska luvan saaneiden kuntiin siirtyminen on pitkittynyt, on tämä lisännyt vas-
taanottokapasiteetin tarvetta ja vastaanoton kustannuksia.
Vuonna 2013 keskimää-
räinen kuntiin sijoittumisen aika luvan saannista oli 3,8 kk.

Turvapaikkaprosessissa myös poliisin ja hallinto-oikeuksien toiminta ja resurssointi
vaikuttavat vastaanottomenoihin. Eli keskeistä on, kuinka nopeasti poliisi toteuttaa
sen vastuulle kuuluvat toimet turvapaikkaprosessissa ja miten sujuvasti hallinto-
oikeudet pystyvät käsittelemään valitukset. Poliisi tekee turvapaikkatutkinnan (alku-
vaiheen selvitys henkilöllisyydestä ja maahantulosta), antaa Maahanmuuttoviraston
päätökset tiedoksi ja toimeenpanee kielteisen päätöksen saaneiden maasta poista-
miset. Kielteisen päätöksen saaneet voivat valittaa päätöksestään hallinto-oikeuteen,
ja he ovat vastaanoton piirissä valitusprosessin ajan.


Hallitusohjelman mukaisesti turvapaikkaprosessia on tehostettu ja turvapaikanhaki-
joiden vastaanottomenoille on asetettu mittavat säästötavoitteet (-40 milj. vuoteen
2015 mennessä). Vastaanoton menot ovat pienentyneet vuoden 2010 tasosta noin
34,4 milj. euroa vuoteen 2014 mennessä. Vuonna 2013 vastaanoton kokonaiskus-
tannukset (momentit 26.40.21, 26.40.63 ja osa momentista 26.40.01) olivat 60,3 milj.
euroa, vuonna 2014 määrärahamitoitus on 49,8 milj. euroa ja 43,7 milj. euroa vuonna
2015. Turvapaikkaa hakevien määrän tarkka arvioiminen on mahdotonta ja turva-
paikkaprosessissa eri toimijoiden mahdolliset viiveet lisäävät vastaanotonpiirissä ole-
vien määrää. Todennäköistä on, että määrärahamitoitus ei tule riittämään turvapai-
kanhakijoiden vastaanottomenoihin vuonna 2015, joten määrärahan riittävyyttä voi-
daan joutua tarkistamaan talousarviovuoden aikana.

Budjettiesityksestä on nähtävissä, että sisäministeri Räsäsen ajama pakolaiskiintiön kasvattaminen on entisestään pidentänyt oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa oleskelua, mikä taas on aiheuttanut valtiolle lisäkustannuksia tätäkin kautta. Silti Räsänen hinkuu lisää kiintiöpakolaisia, jotka eivät hänen mukaansa maksa juuri mitään, kun EU:kin tukee vastaanottoa peräti muutamalla tonnilla.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

Kummasti vaan tuntuu hommallakin olevan KD:n ja Räsäsen kannattajia. Ehkä se johtuu siitä kun Jeesus Kristuksella on (kenties) sama jäsenkirja.  ???

jmm

#20
Quote from: Uuno Nuivanen on 09.08.2014, 20:46:08
Kummasti vaan tuntuu hommallakin olevan KD:n ja Räsäsen kannattajia. Ehkä se johtuu siitä kun Jeesus Kristuksella on (kenties) sama jäsenkirja.  ???

Räsänen on vielä tuhoisampi kuin Thors, koska hän on välillä esittänyt melko kriittisiä lausuntoja ja onnistunut näin huijaamaan monia. Thors sentään teki juuri niinkuin sanoi, eikä valehdellut.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Onnikka

Quote from: J.M on 09.08.2014, 10:28:14
Quote from: detonator on 09.08.2014, 05:42:23
Tässä on ketju, jonka jokaisen pitäisi lukea.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=242954

Poiminpa tuolta yhden herkkupalan, joka naurattaisi, jos ei itkettäisi.

Eli, tuossa keskusteluketjussa olevan kirjoittajan mukaan Valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa - joka perustuu kesäkuussa julkaistuun Suhdannekatsaukseen - koskien tätä loppuvuotta ja ensi vuotta on kaiken muun hötön seassa seuraava lause:

Quote- "Huo­li­mat­ta sii­tä, että koti­ta­louk­sien re­aa­li­tu­lot säi­ly­vät en­nal­laan ensi vuon­na, ku­lu­tus kui­ten­kin jat­kaa kas­vu­aan."

Siis Valtiovarainministeriön mukaan 1) kotitalouksien reaalitulot pysyvät ensi vuonna ennallaan, 2) verotus kiristyy ja maksut nousevat samaan aikaan, on yhtä kuin 3) kotitalouksien kulutus jatkaa kasvuaan.

Mahtaa olla hyviä sieniä.
Siellähän quotessa ei sanota että kotitalouksien kulutus kasvaisi.

Voi hyvinkin siis tarkoittaa, että valtio lisää tuhlaamista ja velanottoa. Kokonaiskulutus kasvaa.

Kotitalouksienkin kulutus voi euroissa kasvaa mikäli tarpeeksi nostavat veroja ja sitä myötä hintoja, saattaa mennä velan puolelle niilläkin.

Roope

Quote from: jmm on 09.08.2014, 21:14:34
Räsänen on vielä tuhoisampi kuin Thors, koska hän on välillä esittänyt melko kriittisiä lausuntoja ja onnistunut näin huijaamaan monia. Thors sentään teki juuri niinkuin sanoi, eikä valehdellut.

Astrid Thors ei olisi maahanmuuttoministerinä mitenkään saanut aikaan esimerkiksi pakolaiskiintiön kasvattamista. Sellaisen ehdottaminen olisi ollut hänen ministeriuransa loppu. Päivi Räsäselle se oli vain just another day at the office, ja nyt hän tekee sen toistamiseen ennen Kristillisdemokraatien puheenjohtajuuden menettämistä ja lopullista unohdusta. Vasta jälkikäteen selviää, minkälaisia kortteja hän on ministeriaikanaan pitänyt piilossa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

op

Quote from: op on 07.08.2014, 23:30:17
Mitenköhän esim. tuo muuttoauton verotuen poisto toteutetaan?

Pakko palata omaan viestiin, kun rupesin miettimään, miten "me tienataan tällä" muuttoautojen verotuen poistolla. Kun veroetu poistetaan, niin paluumuuttajat tuskin tuovat maahan autoja lähellekään nykytahtia -> verotuen poistolla saavutettava tulo on paljon pienempi kuin verotuen määrä. Esimerkiksi tanskalainen kaveri joka oli Sveitsissä komennuksella osti kyllä sieltä auton komennuksensa ajaksi, mutta jätti tuomatta takaisin kotimaahansa koska siitä olisi langennut julmettu autovero maksettavaksi täysimittaisena - eli siellä on jo käytössä tämä ehdotettu uusi Suomen malli. 

Tunnen myös useampia suomalaisia, jotka ovat ostaneet uuden muuttoauton komennukseltaan vain koska "sai halvalla" - eräskin totesi, että tulisi hyvin jopa ilman autoa toimeen ja ei taatusti olisi ostanut verollisena autoa. Tällöin olisi valtiolta jäänyt saamatta parin vuoden ajoneuvoverot puhumattakaan bensaveroista.

Sour-One

Quote from: op on 09.08.2014, 22:20:01
Quote from: op on 07.08.2014, 23:30:17
Mitenköhän esim. tuo muuttoauton verotuen poisto toteutetaan?

Pakko palata omaan viestiin, kun rupesin miettimään, miten "me tienataan tällä" muuttoautojen verotuen poistolla. Kun veroetu poistetaan, niin paluumuuttajat tuskin tuovat maahan autoja lähellekään nykytahtia -> verotuen poistolla saavutettava tulo on paljon pienempi kuin verotuen määrä. Esimerkiksi tanskalainen kaveri joka oli Sveitsissä komennuksella osti kyllä sieltä auton komennuksensa ajaksi, mutta jätti tuomatta takaisin kotimaahansa koska siitä olisi langennut julmettu autovero maksettavaksi täysimittaisena - eli siellä on jo käytössä tämä ehdotettu uusi Suomen malli. 

Tunnen myös useampia suomalaisia, jotka ovat ostaneet uuden muuttoauton komennukseltaan vain koska "sai halvalla" - eräskin totesi, että tulisi hyvin jopa ilman autoa toimeen ja ei taatusti olisi ostanut verollisena autoa. Tällöin olisi valtiolta jäänyt saamatta parin vuoden ajoneuvoverot puhumattakaan bensaveroista.

Väitätkö siis että ihan noin yleisesti ottaen (tuttava tuskin kovin hyvä otanta), koska muuttoautoa ei saa verottomana, niin ei hankita ollenkaan autoa ja polttoaineverotkin jää maksamatta?

huhha

Quote from: Roope on 09.08.2014, 16:24:52
Quote from: Roope on 09.08.2014, 12:41:08
SM:n hallinnonalan talousarvioesitys 2015 7.8.2014 (pdf)

Quote
EU-maiden maahanmuuttopolitiikan yhteyttä EU-maiden oman työvoimapolitiikan tarpeisiin vahvistetaan. EU:n yhteisessä maahanmuuttopolitiikassa tapahtuvassa lainsäädännön harmonisoinnissa Suomi huolehtii kansallisten etujen huomioon ottamisesta.

Noniin, nyt kun herroilla olisi vielä jonkinlainen käsitys siitä, mitä nämä kansalliset edut tarkoittavat Suomessa.

Eipä taida olla talousarviossa mainintaa siitä, että osakkuuksia laimennettiin taas ~ 20 000/5 400 000 = 0,3 prosentilla. Kun nämä uudet osakkaat vielä ovat lähinnä taakkana niin aika halvalla menee tämä maa.

Onnikka

Quote from: huhha on 09.08.2014, 23:30:51
Noniin, nyt kun herroilla olisi vielä jonkinlainen käsitys siitä, mitä nämä kansalliset edut tarkoittavat Suomessa.
Onhan heillä.
1,8 miljoonaahan oli se vanha luku, kaippa nyt tarvitaan jo paljon enempi?

J.M

Quote from: Onnikka on 09.08.2014, 21:35:30
Siellähän quotessa ei sanota että kotitalouksien kulutus kasvaisi.

Voi hyvinkin siis tarkoittaa, että valtio lisää tuhlaamista ja velanottoa. Kokonaiskulutus kasvaa.

Kotitalouksienkin kulutus voi euroissa kasvaa mikäli tarpeeksi nostavat veroja ja sitä myötä hintoja, saattaa mennä velan puolelle niilläkin.

No joo, totta, ettei suoraan noin sanota. Tuosta sanamuodosta saa kylläkin helposti sellaisen kuvan, että tarkoitetaan kotitalouksia.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Uuno Nuivanen

Quote from: Onnikka on 09.08.2014, 21:35:30
Kotitalouksienkin kulutus voi euroissa kasvaa mikäli tarpeeksi nostavat veroja ja sitä myötä hintoja, saattaa mennä velan puolelle niilläkin.

Sama kävi mielessä.

Onnikka

Quote from: J.M on 10.08.2014, 00:00:07
No joo, totta, ettei suoraan noin sanota. Tuosta sanamuodosta saa kylläkin helposti sellaisen kuvan, että tarkoitetaan kotitalouksia.
Saa kyllä.
Lakimiehen kirjoittamaa tekstiä voi kuitenkin olla kun valtio jotain höpisee. Tyhmää alistuvaa kansaa sopii johtaa harhaan, saivartelu on herroille sallittua ja kaippa jonkinlainen hauskanpidon muoto kun sitä aika usein harrastavat.
Quote from: Uuno Nuivanen on 10.08.2014, 00:05:31
Quote from: Onnikka on 09.08.2014, 21:35:30
Kotitalouksienkin kulutus voi euroissa kasvaa mikäli tarpeeksi nostavat veroja ja sitä myötä hintoja, saattaa mennä velan puolelle niilläkin.

Sama kävi mielessä.
Otollinen aika alkaa olla omaisuuden uusjaolle vaihteeksi.