News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Olisiko uudelle foorumille kysyntää?

Started by OlliH, 21.07.2009, 18:43:17

Previous topic - Next topic

OlliH

Olen ideoinut seuraavaa.

Uusi foorumi esim. samalla softalla kuin hommafoorumi.
Palvelin Yhdysvalloissa.
Ylläpitäjänä ulkosuomalainen.
Kirjoittaminen mahdollista rekisteröitymättömiltä.
Ohjelmisto muokattu niin, että se ei kirjaa IP-osoitteita, eikä vaadi kirjoittajilta sähköpostiosoitteita.
Foorumin teemoina sellaisia, joista ihmisillä on tarve keskustella anonyymisti - esim. politiikka, terveysasiat, seksuaalisuus.
Viranomaisyhteydenottoihin vastataan ivallisesti.
Foorumia markkinoidaan todella anonyymin keskustelun mahdollistavana.
Häiriköt luonnollisesti bannataan.
Nimeksi esim. AForum, niin kuin anonyymifoorumi.

Kommentteja? Ideoita?

Ant.

Eikö täällä voi keskustella politiikasta ja seksuaalisuudesta anonyymisti? Tai melkein missä tahansa foorumilla. Poliisi tuskin on kiinnostunut siitä, kuka kirjoittaa olevansa homo tai kannattavansa Keskustaa.

Koska puhut viranomaisyhteenotoista, tarkoitat varmaan laittomia tekstejä. Mistä muusta viranomaiset voisivat olla kiinnostuneita. Hommafoorumin idea ja suosio perustuvat siihen, että laittomuuksia ei kaivata, enkä usko, että Hommassa kaivataan myöskään rinnakkaisia laittomuusfoorumeja.
Homma is the new black.

OlliH

Quote from: Ant. on 21.07.2009, 19:02:19
Eikö täällä voi keskustella politiikasta ja seksuaalisuudesta anonyymisti? Tai melkein missä tahansa foorumilla. Poliisi tuskin on kiinnostunut siitä, kuka kirjoittaa olevansa homo tai kannattavansa Keskustaa.

Koska puhut viranomaisyhteenotoista, tarkoitat varmaan laittomia tekstejä. Mistä muusta viranomaiset voisivat olla kiinnostuneita. Hommafoorumin idea ja suosio perustuvat siihen, että laittomuuksia ei kaivata, enkä usko, että Hommassa kaivataan myöskään rinnakkaisia laittomuusfoorumeja.

Käsittääkseni Hommafoorumin ylläpitäjät ovat Suomen asukkaita, joilloin he ovat Suomen lakien ja viranomaisten voimatoimien alaisia, joten ylläpitäjät voidaan velvoittaa paljastamaan keskustelijoiden henkilötietoja, puhumattakaan siitä, että yksityisiä tietoja saattaa olla ylläpitäjien saatavilla. Hommafoorumilla keskustelu ei siis ole anonyymiä. Monella ihmisellä on tarve keskustella oikeasti anonyymisti juuri em. aiheista.

Suomessa myöskin rangaistaan poliittisista mielipiteistä Perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaisesti. Anonyymifoorumi mahdollistaisi todellisen sananvapauden ilman perustuslainvastaisia syytetoimia esim. kiihottamisesta kansanryhmää vastaan tai uskonrauhan loukkaamisesta.

Koko laittomuuskysymys on myös sillä tavalla irrelevantti, että kyseinen foorumi ei olisi miltään osin Suomen lakien alainen, vaan toimisi Yhdysvalloissa, jossa on sananvapaus.

ajuha

Suomessa myöskin rangaistaan poliittisista mielipiteistä Perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaisesti. Anonyymifoorumi mahdollistaisi todellisen sananvapauden ilman perustuslainvastaisia syytetoimia esim. kiihottamisesta kansanryhmää vastaan tai uskonrauhan loukkaamisesta.

ei suomessa tietääkseni rangaista mielipiteestä, jos mielipide ei ylitä laissa määriteltyä mielipiteen, poliittisen kannan, tai uskontoon liittyvään argumentoinnista säädettyjä lainkohtia. ei sananvapaus mielestäni ole sitä, että voi rykäistä 30 cm pitkän jöötin, koskien jotain ihmisryhmää, tai asiaa. perustelut ja ns. faktojen esittäminen, antavat mahdollisuuden edellä mainitun jöötin syöttämiselle, näille sananvapauden rajottajille.

SK

Ei nyt, mutta seurataan tilannetta. Hommassa on alkanut näkyä se piirre, että maahanmuutosta ja sen ongelmista keskustellaan vain tuomitsevasti, eikä rakentavasti. Toisaalta tämä on näin "pienelle" porukalle hyvä, että ihmiset jotka ovat samaa mieltä, pääsevät samalle foorumille keskustelemaan.

Mutta tulevaisuudessa on paljon sellaisia henkilöitä, jotka olisivat tulossa Hommaan, mutta eivät tokene sinne tulla, koska A) Halla-ahon mielestä muumi on haisuli, B) täällä vaan morkataan mamuja, eikä anneta rakentavaa palautetta.

Sitten kun huomataan, että uudelle foorumille olisi kysyntää, niin se varmasti tehdään. Tässä kuitenkin on se vaara, että trolleja tulee myös niistä piireistä, jotka ovat samaa mieltä, mutta kommentoivat asioihin ei-salonkikelpoisesti. Nykyisin Hommaan jää liittymättä sellaisia ihmisiä, jotka katsovat Halla-ahon olevan liian törkeä tai Homman olevan liian mustavalkoinen. On vaikea arvioida sitä jäsenmäärää tai sitä kirjoitustasoa, joka on kipupiste sille, ettei Homma nouse, vaan junnaa paikallaan, vaikka maahanmuuton ongelmat olisivat nelinkertaistuneet. Tässä on modeilla kokouksen paikka, ja aihe vetää mietintäfoliomyssy päähä vielä tämän vuoden aikana. Amen.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

braeden

Quote from: Ant. on 21.07.2009, 19:02:19Koska puhut viranomaisyhteenotoista, tarkoitat varmaan laittomia tekstejä. Mistä muusta viranomaiset voisivat olla kiinnostuneita. Hommafoorumin idea ja suosio perustuvat siihen, että laittomuuksia ei kaivata, enkä usko, että Hommassa kaivataan myöskään rinnakkaisia laittomuusfoorumeja.

Lakiin ei pitäisi suhtautua ihan liian vakavasti. Kannattaa nyt kuitenkin huomata, että kaikenmaailman epämääräistä shittiä, mitä kukaan täysillä käyvä ihminen ei nykyään pitäisi moraalisena, on Suomessakin tehty lain nimissä. Milloin on sorsittu naisia, milloin pakanoita, milloin homoja ja milloin mitäkin.

Laki ei ole täydellinen, eikä missään ole sanottu, että se kehittyisi parempaan suuntaan. Itse asiassa, mitä yksilönvapauksiin tulee, suunta tuntuu nykyisin olevan päinvastainen. Joissain tilanteissa lain rikkominen ei välttämättä ole moraalisesti väärin. Joissain tilanteissa lain rikkominen saattaa jopa olla moraalinen velvoite. Jos nykykehitys jatkuu, en yhtään epäile etteikö anonyymiforumille olisi oikeaa tarvetta.

(Ja ei, en yleisesti ottaen kehoita ketään rikkomaan lakia tai millään tavalla pidä sitä erityisen suotavana.)

kgb

Onnea vaan valitsemallesi tielle, jos moisen perustat.

Sameassa vedessä liotettu kristallipalloni tosin näkee jo ennalta, että hyvän alun jälkeen ylläpito ja moderaattorit kyllästyisivät hyvin nopeasti jatkuvaan paskatulvaan ja jättäisivät leikin sikseen.

Jenkeissä sijaitseva palvelin ei ole mikään maaginen suojakilpi viranomaisia vastaan, ei tarvita kuin yksi häirikkö postaamaan vähän arveluttavia kuvia ja poliisi on ovellasi (tai sen ulkosuomalaisen ylläpitäjän ovella) ennen kuin ehdit sanoa "Chris Hansen". Sen jälkeen on turha huudella sananvapaudesta...
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Nikopol

Mielestäni kaikkia maahanmuuton ja monikulttuurin puolia voidaan käsitellä Suomen nykyisen lainsäädännön puitteissa. Tämä ei tietenkään estä demlalaisia verikoiria yrittämästä vääntää tulkintoja joilla keskustelu de facto kriminalisoidaan.

En koe tehneeni mitään väärää kirjoittaessani em aiheista. Silti pelkään että julkinen virkani lähtisi alta jos kirjoittaisin omalla nimellä. Nykyisen forumformaatin anonyymiys riippuu siitä annetaanko ip poliisille ja selvittääkö poliisi isp:ltä kuka olen. Sanomisteni takana pysyn kyllä hoviin asti, eikä minun kilometreilläni kyllä tunnu juuri missään saada joku mikkihiirituomio, mutta työpaikan menetys olisi aika ikävä juttu. Hankaloittaisi elämää.

Siinä vaiheessa kun Homman ylläpito kerätään Pasilaan keskustelemaan Illmanin väitöskirjan tiukasta tulkinnasta, en oikeastaan edes välitä olla nuhteettomien kirjoissa. Kun suuri crackdown alkaa, maa on syvässä moraalisessa alennustilassa ja puheiden aika ohi.

Joten en näe tarvetta Homman no holds barred-jatkeelle. Kaikelle on jo omat fooruminsa, joissa saa nähdäkseni sanoa ihan mitä mieli tekee.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

JM-K

Quote from: Nikopol on 22.07.2009, 10:30:56
Mielestäni kaikkia maahanmuuton ja monikulttuurin puolia voidaan käsitellä Suomen nykyisen lainsäädännön puitteissa. Tämä ei tietenkään estä demlalaisia verikoiria yrittämästä vääntää tulkintoja joilla keskustelu de facto kriminalisoidaan.

En koe tehneeni mitään väärää kirjoittaessani em aiheista. Silti pelkään että julkinen virkani lähtisi alta jos kirjoittaisin omalla nimellä. Nykyisen forumformaatin anonyymiys riippuu siitä annetaanko ip poliisille ja selvittääkö poliisi isp:ltä kuka olen. Sanomisteni takana pysyn kyllä hoviin asti, eikä minun kilometreilläni kyllä tunnu juuri missään saada joku mikkihiirituomio, mutta työpaikan menetys olisi aika ikävä juttu. Hankaloittaisi elämää.

Siinä vaiheessa kun Homman ylläpito kerätään Pasilaan keskustelemaan Illmanin väitöskirjan tiukasta tulkinnasta, en oikeastaan edes välitä olla nuhteettomien kirjoissa. Kun suuri crackdown alkaa, maa on syvässä moraalisessa alennustilassa ja puheiden aika ohi.

Joten en näe tarvetta Homman no holds barred-jatkeelle. Kaikelle on jo omat fooruminsa, joissa saa nähdäkseni sanoa ihan mitä mieli tekee.

Koko lailla samaa mieltä. Itse olen tarkoituksellisesti säästänyt kaikilta kiinnostuneilta tarpeen selvitellä ip-osoitettani ja henkilöllisyyttäni ja siksi kirjoittanut aina omalla nimelläni. Olen jo useammassakin yhteydessä todennut myös, että jos joku haluaa esimerkiksi kuunnella puhelintani, niin siitä vaan vapaasti. Voi tulla kyllä aika pitkäksi, sen verran tylsä äijähän minä olen.

Aina silloin tällöin olen täällä herätellyt keskustelua siitä, että mahdollisimman moni tuli ulos kaapista ja kirjoittaisi omalla nimellään. Suurin syy tähän on se, että niin kauan kuin porukka kirjoittaa anonyyminä, niin ikään kuin itsekin myönnämme, että asiassa on jotain "salailtavaa" tai "hävettävää". Ei tässä ole mitään salailtavaa tai hävettävää, me toteutamme ihan perustuslaillisia oikeuksiamme ja olemme asioista eri mieltä kuin esimerkiksi Astrid Thors tai Matti Vanhanen. Ainakaan toistaiseksi se ei ole rikollista.

Ja edelleenkään en vaadi, että kaikkien tulisi kirjoittaa omalla nimellään. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Esimerkiksi tuo Nikopolin tulkinta elämän hankaloitumisesta pitää varmasti paikkansa.

Kun itse kritisoin esimerkiksi nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa, valtaeliitin härskiyttä ja kansasta vieraantumista tai kaikenmaailman höpöhöpötieteenaloja, niin ei tuo kommentointi ole yhtään sen kummallisempaa, kuin jos kommentoin citykanien tappamista, citymaasturien naurettavuutta tai täysin turhaa rantatien tunnelia, jota tänne Tampereelle suunnitellaan. Mitään erityistä "vihaa" niihin ei sisälly, vaikka "viharikokset" ovatkin nykyisin päivän sana.

Länsimaiseen demokratiaan kuuluu itsestäänselvyytenä se, että valtaapitäviä, heidän tekemisiään ja tekemättä jättämisiään pitää saada arvostella. Mikäli mielipiteeni eivät joitakin miellytä, niin länsimaisessa demokratiassa se tulee nähdä lähinnä niiden ongelmana, jotka siitä ottavat paineita.

Ihan mielenkiinnolla tosin odotan, että koskahan ajojahdit alkavat oikein urakalla. Eiköhän ne ala. Siis laajemmassa mittakaavassa, Ellilä, Lehto ja Halla-aho ovat vasta esimakua. Mielelläni lähden Pasilaan tarvittaessa selvittämään sanomisiani ja tekemisiäni, mikäli joku viranomainen niin haluaa. Minun omatuntoni on puhdas kuin vastasyntyneen peppu.

Junamatkat tosin saa valde maksaa, en halua laittaa omia rahojani enää senttiäkään lisää tähän sirkukseen. Eiköhän maksamani verot jo riitä.

EDIT: vastaus siihen alkuperäiseen kysymykseen: ei tarvita mitään uusia foorumeja, johan näitä on joka makuun.

Jorma Merikoski

Quote from: JM-K on 22.07.2009, 10:59:18

Suurin syy tähän on se, että niin kauan kuin porukka kirjoittaa anonyyminä, niin ikään kuin itsekin myönnämme, että asiassa on jotain "salailtavaa" tai "hävettävää".

Tätä en myönnä. Nimimerkkien käyttö antaa hommaforumille rentoa yhteisöllistä meininkiä eikä siinä ole mitään hävettävää. Sen sijaan mahtikäsky kirjoittaa omalla nimellä olisi vapaan nettikansan periaatteiden vastainen suorastaan hävettävällä tavalla. Tietenkin silloin, kun vaikutusvaltaiset ihmiset puhuvat tärkeistä asioista, he esiintyvät omalla nimellä ja naamalla, mutta se tapahtuukin muualla kuin hommaforumilla.   

JM-K

Quote from: Negie on 22.07.2009, 17:40:28
Quote from: JM-K on 22.07.2009, 10:59:18

Suurin syy tähän on se, että niin kauan kuin porukka kirjoittaa anonyyminä, niin ikään kuin itsekin myönnämme, että asiassa on jotain "salailtavaa" tai "hävettävää".

Tätä en myönnä. Nimimerkkien käyttö antaa hommaforumille rentoa yhteisöllistä meininkiä eikä siinä ole mitään hävettävää. Sen sijaan mahtikäsky kirjoittaa omalla nimellä olisi vapaan nettikansan periaatteiden vastainen suorastaan hävettävällä tavalla. Tietenkin silloin, kun vaikutusvaltaiset ihmiset puhuvat tärkeistä asioista, he esiintyvät omalla nimellä ja naamalla, mutta se tapahtuukin muualla kuin hommaforumilla.   

No en mä väittänytkään, että siinä oikeasti olisi jotain hävettävää. Tarkoitin vain sitä, että asia on helppo kääntää niin päin. Vai onko porukassa joku, joka ei ole koskaan törmännyt mokuttajien keskeiseen argumenttiin "eihän ne uskalla edes omalla nimellään kirjoittaa maahanmuutosta".

Uskon vahvasti, että jos ihmiset ihan oikeasti alkaisivat suurin joukoin kirjoittaa itseään kyrsivistä asioista omalla nimellään, niin kyllä parissakin osoitteessa huolestuttaisiin. Erästä kokoomuslaista kansanedustajaa lainatakseni "omalla nimellään asiaa kirjoittavat kansalaiset ovat monen mielestä uhka" (hänen mielestään ne ovat "vain pelottavia").

Olen samaa mieltä siitä, että jatkossakin tulee saada kirjoittaa nimimerkillä, jos niin haluaa.

Äänestäjä

Uusi foorumi USA:ssa on järkevä poliittisen keskustelun takia vain, jos sellaista ei Suomessa sallittaisi. Nythän näin ei ole. Poliisi ei rajoita Homma foorumissa kirjoittelua mitenkään. 'Poliiseina' toimivat Homman omat moderaattorit ja muut keskustelijat. Myös esimerkiksi Kauppalehden palstalla keskustellaan politiikasta aktiivisesti ilman sen suurempia rajoitteita. Toki törkeydet ja ihan oikeat laittomuudet karsitaan, mutta itse en ainakaan viihtyisi foorumilla, jossa sellaista toimintaa tapahtuisi.

Jos tämä asia muuttuu, eli jos on nähtävissä että esimerkiksi tämän foorumin toiminta kiellettäisiin, niin uudella foorumilla olisi kysyntää välittömästi. Halla-ahon tapaus toki liittyy oleellisesti sananvapauteen ja toivon totisesti, että häntä ei tuomita. Tähän asti tuo tapaus ei ole kuitenkaan näkynyt mitenkään Homman rajoittamisena. Siitä voisi toki tulla ennakkotapaus, jolloin ideasi uudelleen arviointi voi olla paikallaan.

Homman kanssa rinnakkaisen foorumin perustaminen olisi voimien hajottamista, jonka lisäksi alku uudelle foorumille olisi tosi kivikkoinen. Kaiken uuden perustaminen vie suunnattomasti energiaa ja aikaa. Jos se ei perustu mihinkään olemassa olevaan, on riski onnistumisesta suuri. Esimerkiksi JM-K:n puoluehanke on iso ja työläs urakka, mutta se kuitenkin pohjautuu pitkälti olemassa olevaan instituutioon, Hommaan, ja siksi uskon sen onnistumiseen.

Perustelusi USA:ssa olevan anonyymi-palvelun pystyttämiseksi seksi- tai terveysasioiden takia ei ole kestävä (sanamuodot tarkoituksella..heh heh). Jos perustelet, että suomalaiset ylläpitäjät näkevät IP-osoitteet, niin miten ulkosuomalainen ylläpitäjä olisi erilainen?

Yhteenvetona: Ei kannata perustaa, ellei nykytilanne muutu. Jos sen sijaan Halla-aho saa tuomion ja siitä seuraa painostus Homma foorumia kohtaan, sitten tilanne voi olla eri. On hyvä nähdä, että tarvittaessa resursseja löytyy.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

risto

Quote from: braeden on 22.07.2009, 00:41:02
Lakiin ei pitäisi suhtautua ihan liian vakavasti. Kannattaa nyt kuitenkin huomata, että kaikenmaailman epämääräistä shittiä, mitä kukaan täysillä käyvä ihminen ei nykyään pitäisi moraalisena, on Suomessakin tehty lain nimissä. Milloin on sorsittu naisia, milloin pakanoita, milloin homoja ja milloin mitäkin.

Laki ei ole täydellinen, eikä missään ole sanottu, että se kehittyisi parempaan suuntaan. Itse asiassa, mitä yksilönvapauksiin tulee, suunta tuntuu nykyisin olevan päinvastainen. Joissain tilanteissa lain rikkominen ei välttämättä ole moraalisesti väärin. Joissain tilanteissa lain rikkominen saattaa jopa olla moraalinen velvoite. Jos nykykehitys jatkuu, en yhtään epäile etteikö anonyymiforumille olisi oikeaa tarvetta.

(Ja ei, en yleisesti ottaen kehoita ketään rikkomaan lakia tai millään tavalla pidä sitä erityisen suotavana.)

Itse olen erittäin vahvasti lakien noudattamisen kannalla. Homma vaan ei toimi niin, että jokainen preka-eetu päättää itse tykönään, että: "On hirveää, että siiseleitä suljetaan häkkiin. On moraalisesti oikein, että päästän moiset vapaaksi, sanoi laki mitä hyvänsä."

Asia on niin, että mikään laki ei ole täydellinen. Ei myöskään Suomen laki. Suomessa kuitenkin laki on säädetty eduskunnassa, joka on kaikesta huolimatta demokraattisesti valittu. Jos laki on mielestäsi pöhkö, äänestä ja tee työtä sen ehdokkaan puolesta, joka haluaa korjata ko. lain. Jos et saa enemmistöä eduskuntaan, voit todeta, että enemmistö äänestäneistä ei jaa kantaasi, tai ei ole asiasta riittävän kiinnostunut. Vaihtoehdoksesi jää tässä joko tyytyminen tilanteeseen, uusi yritys tai muutto maasta.

Laittomuuksiin ei ryhdytä. Oman käden oikeudesta ei seuraa muuta kuin harmia.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Uljanov

"Vaihtoehdoksesi jää tässä joko tyytyminen tilanteeseen, uusi yritys tai muutto maasta."

Eikö mielestäsi kansalaistottelemattomuus ole koskaan hyväksyttävää? Jos enemmistö päättää, että sinun pääsi maalataan punaiseksi, mukaudutko päätökseen?

Yhteiskunnallisissa asioissa minä kyllä mukaudun enemmistön valtaan, mutta niissä asioissa jotka katson omiksi henkilökohtaisiksi asioikseni en koe lain asettavan minulle minkäänlaisia moraalisia velvoitteita.

Bellerofon

Mielestäni uudelle foorumille ei ole kysyntää ja maahanmuuttoasioista on pystyttävä keskustelemaan nykyisen lain puitteissa. Mikäli haluaa pysyä incognito, niin siihen löytyy helpohkojakin keinoja.

Äänestäjä

Quote from: risto on 22.07.2009, 20:46:05
Itse olen erittäin vahvasti lakien noudattamisen kannalla. Homma vaan ei toimi niin, että jokainen preka-eetu päättää itse tykönään, että: "On hirveää, että siiseleitä suljetaan häkkiin. On moraalisesti oikein, että päästän moiset vapaaksi, sanoi laki mitä hyvänsä."

Asia on niin, että mikään laki ei ole täydellinen. Ei myöskään Suomen laki. Suomessa kuitenkin laki on säädetty eduskunnassa, joka on kaikesta huolimatta demokraattisesti valittu. Jos laki on mielestäsi pöhkö, äänestä ja tee työtä sen ehdokkaan puolesta, joka haluaa korjata ko. lain. Jos et saa enemmistöä eduskuntaan, voit todeta, että enemmistö äänestäneistä ei jaa kantaasi, tai ei ole asiasta riittävän kiinnostunut. Vaihtoehdoksesi jää tässä joko tyytyminen tilanteeseen, uusi yritys tai muutto maasta.

Yleensä toki näin.

Maailmassa on kuitenkin paljon maita, joissa esimerkiksi sananvapautta rajoitetaan. Koetko, että näiden maiden kansalaisten moraalinen velvoite on kaikissa tilanteissa noudattaa sellaista, muun muassa usein YK:n ihmisoikeuksien julistuksen vastaista lakia?

Jo nyt Suomen valtiota on moitittu muun muassa EU:n tai kansainvälisten järjestöjen osalta useiden oikeuden tuomioiden osalta. Ne ovat yleensä tapauksia, joissa 'lain rikkomine'n ei ole aiheuttanut suurta vaaraa muille ja lain tulkinta kansainvälisesti voi olla siellä harmaalla alueella, tai on ollut jopa päivänselvää ettei yleisesti länsimaissa vallassa olevia laintulkintoja ole rikottu. Jos esimerkiksi Halla-aho tuomitaan, kun samaan aikaan paljon pahemmista kristinuskon pilkasta ei Suomessa ole nostettu edes syytteitä, niin alamme olla hyvin lähellä tilannetta, jossa universaalit moraalikäsitykset poikkeaisivat Suomen lain tulkinnasta. (Huom: ei siis välttämättä Suomen kirjoitetusta laista, vaan sen tämän hetken (poliittisesti värittyneestä) tulkinnasta).

Tällaisessa tilanteessa en itse välttämättä tuomitsisi sitä, jos joku ulkosuomalainen päättäisi perustaa anonyymi-foorumin.

Toinen vielä räikeämpi esimerkki olkoon vaikka Natsi-Saksan aikaiset Hitlerin salamurhayritykset. Ne olivat Natsi-Saksan kannalta laittomia, mutta lähes koko muun maailman ja aika monen saksalaisenkin kannalta olisivat olleet onnistuessaan sankaritekoja.

Näetkö sinä, että kaikissa näissäkin tilanteissa laki (tai sen hetkinen poliittinen tulkinta) ajaa kaikkien muiden ihmistä ohjaavien arvo- ja moraalikoodistojen edelle?
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

OlliH

Quote from: Äänestäjä on 22.07.2009, 19:18:48

Perustelusi USA:ssa olevan anonyymi-palvelun pystyttämiseksi seksi- tai terveysasioiden takia ei ole kestävä (sanamuodot tarkoituksella..heh heh). Jos perustelet, että suomalaiset ylläpitäjät näkevät IP-osoitteet, niin miten ulkosuomalainen ylläpitäjä olisi erilainen?

Yhteenvetona: Ei kannata perustaa, ellei nykytilanne muutu. Jos sen sijaan Halla-aho saa tuomion ja siitä seuraa painostus Homma foorumia kohtaan, sitten tilanne voi olla eri. On hyvä nähdä, että tarvittaessa resursseja löytyy.

Ajatuksena oli nimenomaan, että foorumiohjelmisto muokataan siten, että se ei talleta IP-osoitteita. Tällä tavoin tieto ei olisi edes ylläpitäjien saatavilla.

Subjektiivisten kokemuksieni perusteella suuri vaino on jo alkanut. Itseskeni tässä mietin, miten voisin taistella vastaan.

braeden

Quote from: risto on 22.07.2009, 20:46:05Itse olen erittäin vahvasti lakien noudattamisen kannalla. Homma vaan ei toimi niin, että jokainen preka-eetu päättää itse tykönään, että: "On hirveää, että siiseleitä suljetaan häkkiin. On moraalisesti oikein, että päästän moiset vapaaksi, sanoi laki mitä hyvänsä."

Muut jo oikeastaan kommentoivatkin miksi asia ei ole ihan näin yksinkertainen, joten en koe tarvetta enää puuttua siihen. Lisään nyt vielä, etten oikeastaan ottanut kantaa Homman kehittämiseen vaan, yleiseen yhteiskunnalliseen kehitykseen. Toisin sanoen, jos sananvapautta pyritään jatkossa voimakkaasti rajoittamaan (mikä vaikuttaisi olevan kehityksen suunta), on anonyymien keskustelukanavien ja vaikutusmuotojen luonti tärkeää, jotta yhteiskunnallista keskustelua ylipäätänsä pystytään käymään (mikä on yksi demokratian perusvaatimuksista).

lapio

IP-osoitteen ja sähköpostiosoitteiden rekisteröinnillä voidaan yrittää ehkäistä liiallista trollausta.

OlliH

Quote from: lapio on 23.07.2009, 14:10:13
IP-osoitteen ja sähköpostiosoitteiden rekisteröinnillä voidaan yrittää ehkäistä liiallista trollausta.

Itsellenikin tuli mieleen, että jos IP-osoitetta ei lainkaan tallenneta, ei myöskään voida blokata spämmääjien ja USA:n lakien vastaisen materiaalin postaajien IP-osoitteita. Ratkaisuksi keksin, että IP:t tallennetann esim. vuorokaudeksi, jonka jälkeen ne poistetaan tietokannasta automaattisesti.

Tarkoituksena olisi, että muokkaan foorumisoftan itse, kunhan olen opetellut php:n ja mysql:n salat. Php vaikuttaa aika helpolta kieleltä C:n osaajalle. Vai löytyykö halukkaita php:n koodaajia?

Mielestäni trollaamisen tulee olla sallittua tietyssä määrin jo huumoriarvon ja keskustelun herättämisen vuoksi.

Alkuasukas

Kirjoittaminen mahdollista rekisteröitymättömiltä.
...
Foorumin teemoina sellaisia, joista ihmisillä on tarve keskustella anonyymisti - esim. politiikka, terveysasiat, seksuaalisuus.

Kommentteja? Ideoita?

suomi24.fi

En kannata ideaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Jiri Keronen

Jokunen hommalainen on saattanutkin kuulla asiasta nimeltään 4chan ja /b/. /b/ on siis 4Chan.orgissa toimiva "keskustelulauta" (sanan hyvin laajassa merkityksessä), joka toimii täysin anonyymisti. Käytännössä yksikään keskustelija ei voi saada toisen keskustelijan henkilöllisyyttä selville, ellei keskustelija itse sitä paljasta. /b/ toimii minimaalisella moderoinnilla, mikä käytännössä merkitsee lähinnä sitä, että jos joku pistää sivulle lapsipornoa, se siivotaan pois. Muuta ei oikeastaan moderoidakaan.

Jos haluaa nähdä, minkälaista meininkiä tuo täysi anonymiteetti on, niin täältä voi käydä kurkkaamassa:
http://img.4chan.org/b/imgboard.html

(VAROITUS HEIKKOHERMOISILLE! TUOTA PAIKKAA RAHOITETAAN TUHMILLA MAINOKSILLA!)

Siinä jää Suomi24.fi toiseksi.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

braeden

Ehkä tuo 4chanin /b/ nyt on vähän huono vertaus. Koko sivun tarkoitus on ymmärtääkseni olla mahdollisimman vapaa kanava kaikelle shokeeraavalle roskalle, jolle interweb-nörtit voivat perjantai-illan ratoksi höhötellä.

Anonymiteetti voi olla ihan ok kunhan se yhdistetään rekisteröintiin ja moderointiin.

myötäjuoksija

Quote from: Jiri Keronen on 23.07.2009, 21:44:48
Jokunen hommalainen on saattanutkin kuulla asiasta nimeltään 4chan ja /b/. /b/ on siis 4Chan.orgissa toimiva "keskustelulauta" (sanan hyvin laajassa merkityksessä), joka toimii täysin anonyymisti. Käytännössä yksikään keskustelija ei voi saada toisen keskustelijan henkilöllisyyttä selville, ellei keskustelija itse sitä paljasta. /b/ toimii minimaalisella moderoinnilla, mikä käytännössä merkitsee lähinnä sitä, että jos joku pistää sivulle lapsipornoa, se siivotaan pois. Muuta ei oikeastaan moderoidakaan.

Jos haluaa nähdä, minkälaista meininkiä tuo täysi anonymiteetti on, niin täältä voi käydä kurkkaamassa:
http://img.4chan.org/b/imgboard.html

(VAROITUS HEIKKOHERMOISILLE! TUOTA PAIKKAA RAHOITETAAN TUHMILLA MAINOKSILLA!)

Siinä jää Suomi24.fi toiseksi.

(http://img16.imageshack.us/img16/2557/sagelqj.jpg)

Neloskanavalla plagiaatteineen on toki paikkansa, mutta minkäänlaiselle vakavalle keskustelulle ei niissä ole sijaa. Parhammillaan tämä anonyymiydelle ja spontaaniudelle rakentuva konsepti keskittää luovuutta, pahimmillaan... no joo.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se