News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kuulutko kirkkoon?

Started by B52, 03.08.2014, 05:02:41

Previous topic - Next topic

Kuulutko kirkkoon?

Joo
37 (20.7%)
En
142 (79.3%)

Total Members Voted: 179

Lalli IsoTalo

Quote from: Miniluv on 03.08.2014, 12:00:35
Erosin armeijan aikoihin.

Erosin parikymppisenä.

Kokemukseni oli siihen mennessä sellainen, että aina kun pappi avasi suunsa saarnaspöntössä, sieltä tuli useammin surusanomaa kuin ilosanomaa. Sittemmin pappi (tai joku siviilisaarnaaja) on pilannut fiiliksen (puheensa ajaksi) aika monista häistä, hautajaisista ja kastetilaisuuksista, puhumalla liian pitkään vääristä asioista. Aika harvoin olen ollut tilaisuudessa, jossa pappi on nostattanut fiilistä ja levittänyt ilosanomaa siten kuin sitä mielestäni pitäisi levittää: iloisesti. Hedelmistään puu tunnetaan. Hyviäkin hedelmiä olen maistanut.

Nykyäänhän asiat näyttävät menneen kristillisideologiselta kannalta mokumäkeä viemäriin, ainakin jos asiaa tarkastellaan valtamedian luoman mielikuvan perusteella. Mutta tuo kuva saattaa olla perusteellisesti pielessä, koska lehdistö ei pidä arvokonservatiiveista.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

l'uomo normale

En vielä. Viimeksi kun kävin, oli kirkkokahvin kanssa herkullista tyrnileivosta. :) Voihan näkemyksensä ja rahojaan ohjata muihin suuntiin siinä rinnalla, jos huvittaa.

Uskovaisena esiintyminen yleisesti ottaen on ihan kivaa näin yleisesti ottaen, sillä käytännön elämässäni olen ollut välinpitämätön asian suhteen enkä ole oikeastaan koskaan ottanut uskonkysymyksiä oma-aloitteisesti esille; yhteiskunnallisista moraalikysymyksistä olen saattanut jotain sanoakin. Monilla on paljon suurempi tarve vakuuttaa omaa näkemystään, varsinkin jos se on ateismia. Useimmat naiset ainakin uskovat johonkin yliluonnolliseen, vaikkeivat välttämättä kirkon oppien mukaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Skeptikko

En kuulu kirkkoon. Erosin heti, kun se vain oli mahdollista.

Tässä osittainen lista eroamisen syistä:

1. En ollut koskaan liittynyt omasta tahdostani kirkkoon, enkä taatusti olisi liittynytkään.
2. Teknillis-tieteellisen maailmankatsomuksen omaavana ateistina en halua tuhlata rahojani muiden loitsuharrastukseen.
3. Homona en halua tukea homojen oikeuksia rajoittavia tahoja.
4. Koulun uskontotunteja en pystynyt välttämään, mutten halunnut joutua saman pakkotuputuksen kohteeksi vielä armeijassakin.
5. Olin nähnyt Vapaa-ajattelijoiden (?) markka-aikaan olleen mainoskampanjan, jossa muistutettiin, kuinka kirkosta eroamalla voi tienata miljoonan (kirkollisverolta säästyneet rahat sijoitetaan ja niille tulee korkoa korolle -ilmiö).
6. Skeptikkona ja itsenäiseen ajatteluun kykenevänä olen ollut uskonnoton/ateisti niin kauan kuin vain muistan - eli käytännössä jo tarha-iässä muistan ihmetelleeni sitä, että ei kai tarhatädit tosissaan usko niihin satuihin.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

AnteroK

Quote from: Mika on 03.08.2014, 12:50:35

Sama juttu.  Minulla eroamisen syy 6-7 vuotta sitten oli se, ettei kirkko on muuttunut vasemmistoliberaalien hallitsemaksi monivalintatavarataloksi, jolla ei ole enää mitään periaatteita tai yhtymäkohtia vanhojen opetustensa kanssa.  En halua olla tukemassa tällaista organisaatiota maksamillani veroeuroilla.

Tuo ei ollut aivan ilmeistä vielä 1970-luvulla, vaikka siemenet oli tietysti kylvetty. Viime aikojen kehitys näyttää siltä, että Suomen Ev.Lut. kirkko (ja ilmeisesti länsimaiset vastineensa) seuraavat maallisen yhteiskunnan kehitystä tarkasti ja korkeintaan ihan vähän jäljessä. "Vie sie, mie vikisen" voisi olla kirkon motto.

Tulipahan ateistina arvosteltua kirkkoa oudosta kulmasta: Liian maallistunut!

Marija

Quote from: Skeptikko on 03.08.2014, 13:15:30
En kuulu kirkkoon. Erosin heti, kun se vain oli mahdollista.

Tässä osittainen lista eroamisen syistä:

1. En ollut koskaan liittynyt omasta tahdostani kirkkoon, enkä taatusti olisi liittynytkään.
2. Teknillis-tieteellisen maailmankatsomuksen omaavana ateistina en halua tuhlata rahojani muiden loitsuharrastukseen.
3. Homona en halua kannattaa homojen oikeuksia rajoittavia tahoja.
4. Koulun uskontotunteja en pystynyt välttämään, mutten halunnut joutua saman pakkotuputuksen kohteeksi vielä armeijassakin.
5. Olin nähnyt Vapaa-ajattelijoiden (?) markka-aikaan olleen mainoskampanjan, jossa muistutettiin, kuinka kirkosta eroamalla voi tienata miljoonan (kirkollisverolta säästyneet rahat sijoitetaan ja niille tulee korkoa korolle -ilmiö).
6. Skeptikkona ja itsenäiseen ajatteluun kykenevänä olen ollut uskonnoton/ateisti niin kauan kuin vain muistan - eli käytännössä jo tarha-iässä muistan ihmetelleeni sitä, että ei kai tarhatädit tosissaan usko niihin satuihin.

Sillä lailla. Hienoa.  :)

Muuttohaukka

En kuulu. Ongelma oli aikanaan, että kirkkoon kuulumaton ei saanut opettaa omalle luokalleen uskontoa! Siksi kuuluin, kunnes siirryin tehtävään, jossa uskonnonopettaminen ei enää ollut osa opetusvelvollisuutta. Erosin vasta kymmenen vuotta sitten.

Golimar

Minulle viimeinen niitti oli Irja Askolan muslimien mielistely, mitä sellaisella kirkolla tekee jonka palkatut jäsenet halveksivat maksavia jäseniä ja mielistelevät vihamielisen "uskonnon" harjoittajia.

Micke90

Jos haluaisin kuulua kirkkoon, voisin harkita Suomen toista valtiokirkkoa.

foobar

Quote from: Golimar on 03.08.2014, 13:24:26
Minulle viimeinen niitti oli Irja Askolan muslimien mielistely, mitä sellaisella kirkolla tekee jonka palkatut jäsenet halveksivat maksavia jäseniä ja mielistelevät vihamielisen "uskonnon" harjoittajia.

Omasta mielestäni kaiken maailman askolat ovat kaiken röyhkeyden tuolla puolen ajatellessaan, että sen sijaan että pyrkisivät purkamaan valtiokirkon erityisaseman ja perustamaan omat omanmielistensä uskontokunnat, heidän on jaloa muuttaa olemassa olevan erityisoikeuksilla toimivan uskontokunnan dogmit jäsenten jalkojen alta. Näin he luovat kasoittain uskonnollisesti kodittomia - mutta niin kauan kuin kodittomien rahat ja kirkkokunnalle luoma arvovalta säilyvät, tilanne on askoloille ok.

Esimerkiksi jenkeissä koko tilannetta pidettäisiin pähkähulluna, mutta siellä vallitseekin jonkinlainen vapaa markkinauskonnollisuus. Askolat ovat maailmankatsomukseltaan enemmänkin yhdistelmä Neuvostoliittoa ja inkvisitiota.

Itse en ole koskaan ollut tippaakaan uskonnollinen, mutta pitäisi toisten valinnanvapautta kohtaan olla sentään reilu. Askolakopla pikemminkin haluaa pitää evlutin jäseniä hyödyllisinä panttivankeinaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Faidros.

Mikähän ihmisryhmä Hommalta puuttuu, kun vain 20% kertoo kuuluvansa kirkkoon? Aika poikkeuksellista verrattuna keskivertoon.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Oami

En. Jos Jumala on olemassa, en minä tarvitse mitään välikappaletta itseni ja hänen väliin. Ja jos ei ole olemassa, niin en tietysti tarvitse senkään vertaa.

Lisäksi kirkko käyttää sellaista poliittista valtaa, joka ei sille kuulu ja josta en pidä, ja jota en halua olla tukemassa rahallisesti.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Micke90

Quote from: Faidros. on 03.08.2014, 14:34:30
Mikähän ihmisryhmä Hommalta puuttuu, kun vain 20% kertoo kuuluvansa kirkkoon? Aika poikkeuksellista verrattuna keskivertoon.

Voisi tosiaan kuvitella, että nykyistä useammat isäm maam ystävät ja elämäm korkee koulu laiset kuuluisivat isänmaansa rakkaita perinteitä vaalivaan valtionkirkkoon, vai mitä?  :roll:

Alkuasukas

Puuttuu tapakristityt.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Deputy M

Luultavasti kuulun. Ei ole toi kysymys putkahtanut esille vuosikymmeniin. Niin sanotusti se on meikäläiselle yks ja hailee.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

J.M

Kuulun, vielä toistaiseksi. Olen seurannut tarkoin aistein, kuinka muslimien nuoleskelu etenee, mutta täällä kotiseudulla ei ole moisesta ollut merkkejä, kun ei ole paljoa niitä muslimejakaan. Valtakunnallisesti tilanne ei näytä ev.lut. kirkon osalta hyvältä, suuri kiitos vain Irja Askolalle! Vime aikoina on muutenkin elämässä tapahtunut paljon kaikenlaista, mikä on pahasti horjuttanut uskoani minkään "armollisen Jumalan" olemassaolosta. Voi olla, että kirkosta eroamiseni on ns. viimeistä niittiä vailla.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Franklin

Quote from: Deputy M on 03.08.2014, 16:24:26
Luultavasti kuulun. Ei ole toi kysymys putkahtanut esille vuosikymmeniin. Niin sanotusti se on meikäläiselle yks ja hailee.

Niin oli minullekin "yks hailee", kunnes valmistuin ja siirryin työelämään. Sen verran iso summa olisi palkasta mennyt kirkolle, että piti punnita kuuluako vai eikö kuulua. Päätös eroamisesta oli lopulta hyvin helppo, koska en usko Jumalaan ja koska kirkko tunnetusti on aika kova mokuttaja.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

KJ

Erosin heti kun täytin 18 vuotta ja saavutin oikeustoimikelpoisuuden. Sinänsä minulla ei ole mitään kirkkoa tai uskontoja vastaan, mutta jo 18-vuotiaana (ja paljon ennen sitä) tajusin, että onhan satuhahmoihin uskominen jokseenkin sekopäistä hommaa.

Nopeasti laskettuna olen säästänyt kirkollisveroina noin 70 tonnia, joten siinäkin suhteessa tuli tehtyä oikea ratkaisu.

Nykyinen evlut-homokirkko mäkisineen ja askoloineen on jotain niin kamalaa, ettei tulisi mieleenkään niihin enää palata. Jos vielä joskus johonkin uskontoon liityn, niin palaan sukuni alkulähteille ortodokiksi.

What would Gösta Sundqvist do?

Onkko

Erosin kun tuli eka verolappu ja näin että maksan kirkolle.

Jaska Pankkaaja

Joo en todellakaan kuulu ja ihmettelen vilpittömästi miten evluttiin vielä joku kuuluu koska oppi on muutettu suoraan viherkommaristiseksi ja he taas ovat yleensä ateisteja  :o

En kyllä myöskään usko taikamiehiin mutta uskiksille sanoisin silti ettei evlutin kirkollisveroa tarvi maksaa taivaaseen pääsystä..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

nuivistus

En kuulu, olen ateisti. Erosin kirkosta noin vuosi sitten, piti tehdä se jo vuosia sitten mutta jotenkin se oli vaan jäänyt tekemättä. Viimeisin Räsäs-kausti taisi olla se mikä muistutti asiasta.

En ole koskaan ottanut näitä juttuja tosissani, kävin kylläkin riparin ja menin jopa isoseksi oman riparin jälkeen. Jälkeenpäin olen miettinyt että minkähän takia menin isoseksi, moni sen ajan ystävistäni pyöri noissa isos-jutuissa, joten kai sitä sitten vaan halus hengata porukan mukana. Aika nopeasti kuitenkin sai seurakuntahulinat jäädä, kun täytin 18&aloin tutkia konseptia "uskonto" tarkemmin.

Parasta tässä eroamisessa oli kirje, jonka sain seurakunnaltani eron jälkeen. Huvitti jotenkin se voivottelu, tyyliin "ikävää kun päätit erota, olet tärkeä ihminen blabla jos kuitenkin muutat mielesi niin olet tervetullut takaisin milloin vain!"
Allahu akbar=Arabic for YOLO

hannes58

Kuulun, sillä takaan pääsyn taivaaseen.
Hiljainen sivusta katsoja

Tuomas Tähti

Kuulun evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen. Kaikki nykyiset kirkot ovat erehtyväisten ihmisten perustamia, mutta joillakin kirkoilla on taakkanaan vähemmän harhaoppia kuin toisilla.

Aion olla ehdokkaana tämänvuotisissa seurakuntavaaleissa.

Isäntä ja loinen

Totta kai kuulun kirkkoon. Olenhan änkyrätraditionalisti ja fanitan sydämeni kyllyydestä perinteisiä yhteiskunnallisia instituutioita. En ole tippaakaan uskonnollinen ihminen, mutta se on täysin sivuseikka. Kirkosta eroaminen näyttäytyy meikäläisen silmissä jonkinlaisena kliseisenä keskiluokkaisena kapinointina sekä auktoriteettiallergisena rappiona.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Eino P. Keravalta

Quote from: hannes58 on 03.08.2014, 19:42:51

En halua mennä uskonnolliseen saivarteluun tai teologian jauhamiseen - kysyn vain, että eikö usko tässä ollut ratkaiseva eikä joku jäsenyys?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Veikko

Evankelis-luterilainen valtiokirkkomme on saanut niin paljon - ehkä hyvinkin ansaittua - ryöpytystä tässä ketjussa, että kirkosta eronneena ateistina minun on kuitenkin kirjoitettava muutama sana myös sen puolustukseksi.

Aloitan kuitenkin yleisemmällä asialla: mainittu kirkko on ehkä epäonnistunut kaikkein pahiten julkisuuskuvansa luomisessa. On syntynyt käsitys hengellisesti heikosta, opportunistisesta ja rahanahneesta laitoksesta. Mikä pitääkin kai paljon paikkansa. Mutta kirkon toiminnalla on myös toinen puolensa, mikä näkyy ehkä parhaiten lapsiperheiden näkökulmasta. Kirkko tarjoaa - tai on ainakin tarjonnut - monia palveluita lapsiperheiden tueksi ja iloksi. Lisäksi kirkon palvelut ovat olleet - muihin yhteiskunnallisiin palveluihin verrattuna - poikkeuksellisen toimivia ja joustavia. Tuon miellyttävän puolen palveluiden lisäksi olen viime vuosina joutunut asioimaan kirkon "loppupalveluihin" liittyvienkin toimintojen kanssa, ja olen havainnut nekin sekä hämmästyttävän hyvin toimiviksi että joustaviksi. Ihan ympäri maata. Palvelu on ollut myös yllättävän kohteliasta ja kaukana tavanomaisesta virastokankeudesta. Lisäksi - niin uskomatonta kuin se onkin - minua on palveltu virka-ajan ulkopuolella, kuin itsestään selvänä asiana, kun en ole pystynyt sopeuttamaan hoitamiani asioita virka-aikaan!
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Sunt Lacrimae

En kuulu, koska en usko yliluonnollisuuksiin ja jo veroeuroista menee ihan riittävästi mokutukseen ja sekalaiseen hyysäämiseen. Nyt otan kulhollisen popcornia ja mukavan asennon kotisohvalla ja jään odottelemaan spagettiväännön alkamista.
Play stupid games, win stupid prizes.

hannes58

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.08.2014, 20:02:15

En halua mennä uskonnolliseen saivarteluun tai teologian jauhamiseen - kysyn vain, että eikö usko tässä ollut ratkaiseva eikä joku jäsenyys?
Et tainnut sitten oivaltaa tuota lausetta,no en ala avaamaan sitä.
Hiljainen sivusta katsoja

Tabula Rasa

En kuulu. Syitä on paljon. Esimerkiksi epäloogisuudet ja omaa oppiaan noudattamaton väki. Olen lainannut palehuiveja kirkon monikulttuuriesitykseen ja nauranut päälle. Ei tällaisella perse pystyssä raiskattavaksi alistumisella ole minkäänlaista tulevaisuutta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Eino P. Keravalta

Quote from: hannes58 on 03.08.2014, 20:11:04
Quote from: Eino P. Keravalta on 03.08.2014, 20:02:15

Et tainnut sitten oivaltaa tuota lausetta,no en ala avaamaan sitä.

Niin siinä vain sitten kävi, etten oivaltanut. Enkä oivalla vieläkään. Ehkä jatkan elämääni eteenpäin ja jossain vaiheessa sen oivallan. Toivokaamme näin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Aktiivieläin

Quote from: Alkuasukas on 03.08.2014, 16:03:19
Puuttuu tapakristityt.

Puuttuvat ne kristityt, joiden käsityksen mukaan kultainen sääntö määrittelee elimellisesti kristinuskoa.

On monta kristinuskoa. Ev. lut. kirkko on kovasti pyristellyt irti entisestä kuorestaan toivottamalla naiset, homot ja muun sateenkaariväen (uskokaa pois, myös naiset ryhmänä oli aiemmin samaa sateenkaariväkeä, jonka emansipaatioon vanhoilliskonservatiivit niin torjuvasti suhtautuvat) syliinsä, koska väki vähenee, kirkko ei kiinnosta nuoria ja kuten ketjun muutamista puheenvuoroistakin voi päätellå, kirkon arvot koetaan vieraiksi.

Onko sitten kirkko vihervasemmistolaisen liberalismin vai kivikautisen konservatismin pesä, kun sitä syytetään molemmista? Vastaus kuuluu, että kirkko on mitä sen jäsenet siltä haluavat. Se on instituutio.

Jos Raamatusta uskoo löytävänsä kristinuskon sanoman, niin selviää sen olevan valhetta. Lisäksi se on moraalitonta valhetta, ja siitä paljastuu miten ihminen palvoo itseään herrajumalana. Tosin Raamatun voi lukea myös moraalin esihistoriana, vaikkei sitä yleensä niin ajatella.

En kuulu kirkkoon, enkä aio kuulua. Uskon toisenlaisiin juttuihin.
The fact that an opinion has been widely held is no evidence that it is not utterly absurd; indeed, in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more often likely to be foolish than sensible. – Bertrand Russell, Marriage and Morals, 1929