News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kuulutko kirkkoon?

Started by B52, 03.08.2014, 05:02:41

Previous topic - Next topic

Kuulutko kirkkoon?

Joo
37 (20.7%)
En
142 (79.3%)

Total Members Voted: 179

B52

http://www.hs.fi/kotimaa/Kirkkoon+kuuluminen+jakaa+Suomen+kahtia++raamattuvyöhyke+vastaan+kaupungit/a1406951328082

Kirkkoon kuuluminen jakaa Suomen kahtia – raamattuvyöhyke vastaan kaupungit

Suomeen on muodostunut niin sanottu raamattuvyöhyke.

Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluminen on Pohjanmaalta Varsinais-Suomeen ulottuvalla yhtenäisellä alueella selvästi muuta maata yleisempää. Tällä alueella 86–94 prosenttia väestöstä kuuluu kirkkoon, kun kaikista suomalaisista kirkon jäseniä oli 75,2 prosenttia vuonna 2013.

Isoimmat kaupungit muodostavat toisen selvästi eroavan kokonaisuuden. Niissä kirkosta eroaminen on kiihtynyt niin, että kirkkoon kuulumisessa on syntynyt 10–20 prosenttiyksikön ero muuhun Suomeen.

Pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa kirkkoon kuuluu enää alle 70 prosenttia väestöstä. Alue on pinta-alaltaan pieni, mutta sillä asuu 1,5 miljoonaa suomalaista.

Myös useimmissa muissa maakuntakeskuksissa seurakuntalaisten osuus on alle keskiarvon eli hieman yli 70 prosenttia.

Sana raamattuvyöhyke on peräisin Etelä-Yhdysvaltojen uskonnollisesti vahvasta alueesta.

Termiä ei ole tarkoitettu kuvaamaan Suomen tilannetta tai uskonnon vaikutusta sellaisenaan. Mutta kartalla vyöhyke näyttää todella syntyneen.

"Kyse on ehkä enemmän säilymisestä kuin syntymisestä. Pohjanmaalla perinteisten arvojen korostuminen näkyy selvemmin kuin muualla Suomessa", sanoo Hanna Salomäki. Hän on Kirkon tutkimuskeskuksen virkavapaalla oleva johtaja, joka on tutkinut herätysliikkeitä ja alueellisia eroja.

(naps)

On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Shemeikka

En, vaikka uskiksena itseäni pidänkin. En aikoinaan käyttänyt kirkon palveluja, joten en halunnut maksaa kirkollisveroakaan ja viimeinen niitti oli kuulemani perustelu naispappeudelle: oli kuulemma tapahtunut käännösvirhe, Raamatussa ei sanotaakaan että naisen pitäisi vaieta seurakunnassa. Virhe sitten korjattiin 1980-luvulla, ehkä sattumalta naispappeudesta kiistellessä. Että sori vaan tytöt viimeisestä 2000 vuodesta, totesi luterilainen kirkko.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

talous ja muutos

Pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa kirkkoon kuuluu enää alle 70 prosenttia väestöstä. Alue on pinta-alaltaan pieni, mutta sillä asuu 1,5 miljoonaa suomalaista.
Ainakin pääkaupunkiseutu on ollut vuosikymmeniä pitkälle maallistunut. - Maallistuminen on jo vuosikymmeniä näkynyt myös pääkaupunkiseudun papistossa.
* 1960 -luku oli vasemmistoradikaaleihin kuuluneitten nuorten pappien aikakautta.
- Tästä esimerkkinä Terho Pursiainen (Wikipedia/Terho Pursiainen)

Pursiainen vihittiin papiksi Turussa 1968.  Niin sanotun Kemin saarnansa jälkeen (pyhäinpäivänä 1983) hän jätti papinviran kymmeneksi vuodeksi, kunnes hänet siunattiin uudelleen papin tehtäviin Helsingissä pyhäinpäivänä 1993.

Poliittinen ura:
Pursiainen oli SKDL:n kansanedustajana vuosina 1970–1972 ja 1979–1987. Vuoden 1999 vaaleissa Pursiainen pyrki eduskuntaan Vihreän liiton listoilta Uudenmaan vaalipiiristä. Hän jäi ensimmäiselle varasijalle. Hän oli vihreiden sitoutumattomana ehdokkaana myös vuoden 2007 vaaleissa. - Siis äärivasemmistovihreä poliittinen ura.

1970 -luvulla jumalattomia pappeja tuli ulos kaapista ja kertoivat, että eivät usko Jumalaan.

-----

Kirkosta eroaminen isoissa kaupungeissa liittyy maaltamuuttoon isoihin kaupunkeihin:
- 1960 - 1970 -lukujen maaltamuuttaneita sitoi kirkkoon maalla eläneet vanhemmat sekä siskot ja veljet.
- Maaltamuuttajien lapsia sitoi kirkkoon maalla eläneet serkut.
- Maaltamuuttajien lapsenlapsia ei enää sido kirkkoon maalla elävät sukulaiset. - Uskon, että tämä on tärkein syy nykyiseen kirkosta eroamisen aaltoon isoissa kaupungeissa.

Kyseessä on siis kirkon maallistuneet jäsenet, jotka yhä muodostavat selvän enemmistön kirkon jäsenistä isoissa kaupungeissa.
Uskon, että kirkosta eroamiseen vaikuttaa myös, että tiedetään, että suurkaupungeissa iso osa papeista on maallistuneita.

Punaniska

En todellakaan. Sori vaan, mutta tietynlaisia pelkureita miltei halveksin ja kirkko on niitä täynnä. Jos opetuslapsien seuraajat olisiva koostuneet määkijöistä, nuoleskelijoista ja besserwissereistä niin koko kristinusko olisi jäänyt syntymättä.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

ilmari3.

Kuuluin kirkkoon. Sittemmin erosin.

Nyt olen taas kirkollisveron maksaja eikä harmita lainkaan.

Viljami

Erosin jokunen vuosi sitten. Kävin asian suhteen monta vuotta Jaakobin painia, mutta sitten lopulta erosin. Omassa pienessä maalaisseurakunnassani ja sen toiminnassa ei ole mitään moitittavaa, mutta mielestäni kirkon toiminta kokonaisuutena oli niin viheliäistä, että sai riittää. Subjektiivinen kokemukseni oli ja on, että ev.lut.kirkon silmissä minulla on väärä ihonväri, sukupuoli ja ruokailutottumukset. Jos jotain jumalsuhdetta elämääni kaipaan, en siihen nykyistä piruntorjuntapatteristoa tarvitse, pitäköön tunkkinsa.
For thirty years, Germans lectured Ukrainians about fascism. When fascism actually arrived, Germans funded it, and Ukrainians died fighting it - Timothy. D. Snyder

Miniluv

QuoteTermiä ei ole tarkoitettu kuvaamaan Suomen tilannetta tai uskonnon vaikutusta sellaisenaan.

Käyttävät termiä, jonka itsekin sanovat olevan huono :roll:
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Eino P. Keravalta

Erosin kirkosta kolmekymppisenä vuonna 1998.

Kyllästyin homojen vainoon ( itse olen hetero enkä tunne ketään homoa ) ja ahdasmielisyyteen, kaikenlaiseen ylimieliseen ja ilottomaan tuomitsemiseen. En myöskään voinut yhtyä kirkon teologisiin näkemyksiin. Näiden seikkojen vallitessa katsoin, ettei ole mitään järkeä kuulua yhteisöön, jossa ei tunne olevansa kotonaan ja jonka kanssa ei juurikaan jaa maailmankatsomusta. Erosta koitui sekin hyöty, että säästyipä muutama lantti enemmän kaljaankin. Olut on sitäpaitsi saanut minut ajattelemaan Jumalaa paljon enemmän kuin kaikki papit yhteensä. Jumalaan tietysti olen aina uskonut ja kuten Jeesus taisi sanoa, Jumalan valtakunta on meissä sisäisesti - siihen ei kirkkoa tarvita instituutiona, vaikka kirkko rakennuksena saattaa olla hengellisyyteen ja rauhoittumiseen inspiroiva.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

HDRisto

Jos jostain syystä tulisi asiaa jumalalle tai toisinpäin, ei siihen varmaankaan kirkkoa ja pappeja tarvittaisi väliin tulkkaamaan / rahastamaan palveluksista.

Veikko

En kuulu, olen eronnut kirkosta, koska olen ateisti - minulla ei ole uskonnollista vakaumusta.

Lapsuudenkodissani sain uskonnollisen kasvatuksen ja olen käynyt yhden päivän pyhäkouluakin. Yhden päivän, sillä sain äitini ymmärtämään, että sen jeesuskristusjumalanlammaskiiltokuvasanoomää-kauhistus oli liikaa jopa viisivuotiaalle Veikolle.

Lapseni olen antanut mukisematta kastaa, koska siitä - ja seurakuntaan kuulumisesta - ei ole minusta mitään haittaa; ehkä jopa päinvastoin.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Emo

En kuulu kirkkoon.
Pystyn lausumaan apostolisen uskontunnustuksen siten, että uskon joka sanan siinä.
En kuulu kirkkoon, koska kirkko ei noudata kirkkolakia eivätkä kirkon johtohenkilöt tänä päivänä usko kirkon uskontunnustuksen mukaisesti.

http://www.evl.fi/kappeli/apostolinen.html

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/354/arkkipiispa_kari_makinen_uskontunnustukseen_voi_liittya_ilman_uskoa_neitseestasyntymaan

Marija

En kuulu. Olen kahdesti liittynyt ja kahdesti siitä eronnut. Syyt olivat monet, pääasiassa hengelliset. En, ainakaan tällä hetkellä, kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

Tämähän ei tietenkään estä minua silti uskomasta. Tunnustan vanhakantaista luterilaisuutta. Koen jonkinlaista hengenheimolaisuutta myös katolilaisuuden, lähinnä ortodoksisuuden suuntaan.

Agni Parthene - Valaam Brethren Choir

(Aivan. Ei enempää diskohumppaa... :roll:)

Alkuasukas

En. Kirkko on maallistunut, ahne, ylimielinen ja patavanhoillinen termin negatiivisimmassa mielessä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Eino P. Keravalta

Ja vaikka jakaisinkin kirkon teologisen näkemyksen, en voisi siihen liittyä, koska kirkko nuolee musulien pyllyjä ja pyytelee anteeksi omasta näkökulmastaan Saatanaa palvovilta vääräuskoisilta, mikä on käsittämätöntä ja moraalitonta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Elemosina

En ole kuulunut enää tällä vuosituhannella. Kummilastenkin määrä jäi vähäiseksi.
En kykene yksioikoisesti uskomaan Raamatun sisältöön ja muutenkin kaikissa uskonnoissa on aika lailla yhtäläisyyksiä, joten miten niistä valitsemaan itselleen sopivin. Ei kiitos minulle.
Jokainen uskokoon miten haluaa kunhan ei tuputa sitä uskoaan minulle. Koen olevani uskontojen suhteen suvis.

Uutisessa mielenkiintoinen luku kyllä tämä Helsingissä kastettujen määrä. Ehkä vähän mutkia oion jos tulkitsen että miltei puolet Hgissä syntyneistä mamulapsosia. (Ok tietenkin mukana myös kotimaiset ateistit jne muista syistä kastamatta jääneet)

QuoteTärkein mittari on kastaminen. Helsingissä syntyneistä kastettiin viime vuonna 49,5 prosenttia. Salomäen mukaan jo 30 prosenttiyksikön ero kastetuissa kuntien välillä on "valtava".
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Marija

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.08.2014, 11:19:33
Ja vaikka jakaisinkin kirkon teologisen näkemyksen, en voisi siihen liittyä, koska kirkko nuolee musulien pyllyjä ja pyytelee anteeksi omasta näkökulmastaan Saatanaa palvovilta vääräuskoisilta, mikä on käsittämätöntä ja moraalitonta.

Tässä yksi syy erooni, jonka ilmoitin rouva Helsingin piispalle, saatuani eroilmoitukseni jälkeen uteliaan kirjeen suoraan pääistuimelta, leimojen kanssa.

Faidros.

Miksi kuuluisin? En ole elämässäni kokenut kertaakaan mitään mikä viittaisi jumalan olemassaoloon.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ämpee

En kuulu mihinkään tuollaiseen viher-puna-politisoituneeseen järjestöön.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Marija

Quote from: ämpee on 03.08.2014, 11:31:27
En kuulu mihinkään tuollaiseen viher-puna-politisoituneeseen järjestöön.

Jos naispapilta kysyy, että entäs Kristus, saa vastaukseksi: "Älä ole tekopyhä."  :-\

Minkälainen henkilö, kirkon näkökannalta, muuten on todellinen pyhä? Jos on tekopyhiä, täytyy myös olla oikeita pyhiä. Kuka on oikea pyhä? Onko sellaisia tavattu? (Hah, tämä on kompa ja vaatii himppa Raamatun ja tässä kohdin nimenomaisesti kirkon nk. vanhurskauttamisopin tuntemista.)  :)

sologdin

Kuulun kirkkoon, pitkin hampain.  Inkerin piispa Kuukauppi sanoi saarnassaan:"Minä tiedän, että Suomen evankelisluterilainen kirkko suvaitsee kaikkia ja kaikkea, paitsi vanhoillisiaan.  Mutta älkää erotko, sillä suuri herätys voi tulla!"
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Alkuasukas

Quote from: sologdin on 03.08.2014, 11:48:17
Kuulun kirkkoon, pitkin hampain.  Inkerin piispa Kuukauppi sanoi saarnassaan:"Minä tiedän, että Suomen evankelisluterilainen kirkko suvaitsee kaikkia ja kaikkea, paitsi vanhoillisiaan.  Mutta älkää erotko, sillä suuri herätys voi tulla!"
Se tulee samoihin aikoihin työvoimapulan kanssa. Eli piakkoin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Tsuudi

Uskon Jumalaan ja kristukseen, joka on ihmiseksi tullu :'(t jumala. Ja niinkuin alkuperäiset raamatun kirjoitukset sanovat. Vahvimmin Jumalanläsnäolon koen luonnossa, kun syksyisin asun   metsässä pitkiäkin aikoja metsästellen. Kirkkoon kuulun, vaikken siihen niin hirveästi usko. Kuulun siihen itäiseen, ja siksi ehkä mukana olenkin. Tuntuu kuin olisi kotona kun on metsässä koirine kera taikka kuulee jo lapsena kuultuja veisuja, vaikka asuu lappalaisten maassa. Eroamistakin on toiainaan mietitty.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Maija Poppanen

Machine Head

En kuulu kirkkoon, en ole koskaan kuulunutkaan. Helluntaiseurakuntaan olen kuulunut vuodesta 1986.

Miniluv

Erosin armeijan aikoihin.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Toni R Jyväskylästä

Quote from: Miniluv on 03.08.2014, 12:00:35
Erosin armeijan aikoihin.

Samoin, kävin kyllä rippikoulun aikoinani ja silloin musta tuli ateisti.

Saturoitunut

En ole koskaan kuulunut. Synnyin ja kasvoin uskonnottomana. Vanhemmista toinen oli lapsena luterilainen ja toinen ortodoksi. Molemmat erosivat uskontokunnistaan heti kun kykenivät. Törmäsin samanikäiseen uskovaiseen ensimmäisen kerran joskus 16-vuotiaana. Pidin sitä tyyppiä silloin outona, ehkä jopa mielenvikaisena.

AnteroK

Erosin, kun tulin täysi-ikäiseksi joku vuosikymmen sitten. Syyt eroon olivat uskonnolliset, ei verotukselliset: en uskonut Isään, Poikaan enkä Pyhään Henkeen, vaikka voinkin kirjoittaa nuo sanat isolla alkukirjaimella, konformismin hengessä. Tässä suhteessa mikään ei ole muuttunut.

Minua huoletti erotessani, että samalla tavallaan leikkasin itseni irti isosta osasta vanhempieni ja esivanhempieni perinteitä, joita arvostan. Tästä en oikein ole vieläkään päässyt sopuun itseni kanssa, mutta tuskin palaan kirkkoon.

Yllättävän paljon kirkkoon kuulumattomia täällä.

elgringo

En kuulu kirkkoon. Erosin n. 20 v. sitten. Se on pienestä kiinni, satunnainen synapsirykelmä sinne ja toinen tänne, niin kokisin mahdollisesti hurmoksellisia hetkiä. Olen kovin vakuuttunut siitä, että uskonnollisuus on tälle lajille tärkeä sopeutuma (lohtu, taivaspaikka jne.) ja tulee säilymään pitkään keskuudessamme.

Mika

Quote from: AnteroK on 03.08.2014, 12:36:39
Minua huoletti erotessani, että samalla tavallaan leikkasin itseni irti isosta osasta vanhempieni ja esivanhempieni perinteitä, joita arvostan. Tästä en oikein ole vieläkään päässyt sopuun itseni kanssa, mutta tuskin palaan kirkkoon.

Sama juttu.  Minulla eroamisen syy 6-7 vuotta sitten oli se, ettei kirkko on muuttunut vasemmistoliberaalien hallitsemaksi monivalintatavarataloksi, jolla ei ole enää mitään periaatteita tai yhtymäkohtia vanhojen opetustensa kanssa.  En halua olla tukemassa tällaista organisaatiota maksamillani veroeuroilla.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"